Samsung stopt ook in Benelux met blu-rayspelers

Samsung brengt geen nieuwe blu-rayspelers en uh-blu-rayspelers meer uit in Nederland en België. Dat het bedrijf in de Benelux uit de markt voor blu-rayspelers stapt, volgt op eerder nieuws dat Samsung datzelfde in de Verenigde Staten doet.

De woordvoerster van Samsung Benelux antwoordt bevestigend op de vraag van Tweakers of het Koreaanse elektronicaconcern stopt met blu-rayspelers: "Dat klopt. Samsung Benelux introduceert geen nieuwe 4k- en reguliere blu-rayspelers meer."

Maandag bracht Forbes het bericht dat Samsung zou stoppen met spelers voor blu-rayschijfjes. Toen liet Samsung in een reactie weten dat het in de VS de levering zou staken. Het lijkt er dus op dat dit om een wereldwijde stap gaat.

Samsung laat de markt daarmee aan concurrenten als Sony, Panasonic, Onkyo, Pioneer en LG. Het bedrijf maakt geen reden bekend, maar waarschijnlijk valt er niet genoeg geld te verdienen met de spelers omdat blu-ray het wat populariteit en omzet aflegt tegen streamingdiensten.

De komst van uhd-blu-ray heeft het tij niet doen keren, ook omdat streamingdiensten de overstap maken naar 4k. Uit de recentste Film Facts & Figures van de Nederlandse filmbranche blijkt dat de omzet uit dvd en blu-ray in 2016 ten opzichte van 2012 met 63 procent daalde.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-02-2019 • 18:20

85 Linkedin

Reacties (85)

85
81
51
8
0
27
Wijzig sortering
Anoniem: 1092407
19 februari 2019 19:44
Eerlijk gezegd, als ik blurays zou kopen dan zou ik ze rippen en op een NAS zetten en dan in een digitale bibliotheek neerzetten. Een aparte aan de jaren 90 refererende mechanische afspeelkast komt er bij mij echt niet meer in. Dat is net als scart, PAL en de beeldbuis bij mij echt al lang en breed achter de horizon verdwenen.

Ik doe alles in 1: 1 tv, 1 media player, 1 grafische interface, 1 afstandsbediening. Andere inputs heb ik al jaren niet meer in gebruik, zelfs niet voor ouderwetse live tv (wat ik amper of nooit meer kijk maar ook dat zit gewoon in de interface gekoppeld incl gids en opnames).

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed meer waarom ik de data die op een schijfje staat niet gewoon zonder dat schijfje kan kopen. Films worden toch al in alle mogelijke formaten geript en op internet gezet dus die data vrijgeven kan geen bezwaar meer zijn. Waarom kan ik dus niet bij bol.com bijv een film kopen die ik dan digitaal en in originele kwaliteit kan binnenhalen? Maakt mij het verder uit als het een dag duurt voor het bestand binnen is. Dan kost een film weliswaar meer dan bijv Netflix, maar dan heb ik wel de garantie dat ik die de rest van mijn leven kan kijken en de kwaliteit is veel beter dan welke streaming dienst ook.
Dat het absoluut het allergrootste nadeel aan streaming. Dat als de streamingdienst er mee kapt je in een klap al je aankopen kwijt bent. Ook is de gemiddelde computergebruiker niet goed in het veilig bijhouden van een filmcollectie op harde schijf. Voor je het weet overschrijven ze hun eigen bibliotheek. Daar heeft een schijfje dan weer geen last van. Uiteindelijk zie ik mensen nog wel een collectie van SSD's hebben. Die dingen zijn klein genoeg, kun je geen krassen op maken. Op een 1 TB SSD kun je 25 blurays op opslaan. 60 als je videobestanden ipv 40 mbit, 16 mbit gebruiken.

Zo kun je ook films verzamelen.
De reden waarom bol.com etc niet digitaal een film aanbieden en al helemaal niet van 60gb of 70gb is omdat zij ook download kosten moeten betalen. Het is niet zo dat ze net als de normale burger kunnen up en downen wat ze willen. Trouwens, dat kunnen wij als consument ook niet :)
Kun je dat eens uitleggen? Waarom kan ik dat als consument niet? En waarom zou een bol.com die bestanden zelf in huis moeten hebben?

Als je een bluray koopt dan koop je niet de rechten op de hele film maar het recht op het bezitten van een kopie. Dat kun je dus prima afhandelen met bijv een aparte digitale licentie. Bol.com verkoopt de licentie en met die licentie in handen kun jij vervolgens bij de producent van de film via een speciale portal het bestand binnen halen. De rechten zijn betaald dus niets staat een download juridisch in de weg.
Omdat je een download en upload policy hebt. Ik geloof dat één zoekopdracht bij Google 0,0000000002 ofzo aan CO2 uitstoot levert, laat staan als iedereen als een gek aan het downloaden en uploaden is.
Als je een bluray koopt dan koop je niet de rechten op de hele film maar het recht op het bezitten van een kopie. Dat kun je dus prima afhandelen met bijv een aparte digitale licentie. Bol.com verkoopt de licentie en met die licentie in handen kun jij vervolgens bij de producent van de film via een speciale portal het bestand binnen halen. De rechten zijn betaald dus niets staat een download juridisch in de weg.
Ik snap je redenering maar leg mij dan eens uit waarom je het eigenlijk digitaal wil? Vertel dan ook gelijk je geboortejaar want ik ben benieuwd of een 80's baby of 70's baby dit ook heeft :)
Dat heb ik toch al uitgelegd? Omdat bluray van veel betere kwaliteit is dan streaming en omdat ik geen schijfjes meer gebruik omdat ik alles centraal opsla en digitaal catalogiseer, en met 1 device en 1 interface afspeel. Daarbij wil ik niet van online platforms afhankelijk zijn ivm levenslange toegang tot de data. Als Netflix failliet gaat, is al je toegang weg. Als Netflix besluit om een film of serie niet meer aan te bieden (wat vaak genoeg gebeurt) dan heb je het nakijken. Dus ja ik wil de rechten op een digitale kopie hebben. Ik ben geboren in de late jaren '70. ;)
-weg-

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 20 februari 2019 15:17]

Die kunnen dat ook uitbesteden. Bol.com heeft ook veel wederverkopers voor fysieke producten, ze delen het magazijn met Ingram Micro (of eigenlijk is het één magazijn), digitale films kun je dan best bij iTunes of weet ik veel waar downloaden terwijl Bol alleen maar je verkooppunt is.
Daar zou ik dus ook voor kiezen. uitbesteden is soms nog wel eens beter, kijk naar Lumiere die de reclames verzorgt in Pathe of Kinepolis. Toch zou ik niet alles digitaal willen, ik vind het persoonlijk serieus wat hebben om naar de winkel te reizen, je film uit te zoeken en hem dan in huis hebben. Er voelt denk ik voor mij een bepaalde afstand op het moment dat het product enkel op ''afstand'' is te verkrijgen.
Dat is precies wat ik doe: al mijn Blu-Rays staan op mijn NAS (af te spelen met Kodi). Schijfjes ergens inproppen, wachten op spin-up time, geforceerde trailers, that's so 1990. :) En ik sta op HD Audio.

Zelf zou ik ook veel liever gewoon digitaal downloaden (en ook zonder DRM-sh*t), want, zoals je zegt, alles staat toch al geript op het Internet. Het wordt echt tijd dat de industrie omgaat.
Ik ben een technologische liefhebber vanaf dag 1 maar digitale library's vind ik he-le-maal niks. Zowel op mijn consoles als media apparatuur niet. Ik wil gewoon een fysieke schijf met een heel mooi hoesje en daarmee uit. Voor mij heeft het totaal geen waarde als ik digitaal een film of spel koop, het is dan net alsof je hem niet hebt.

Ik vind de digitale kwaliteit ook echt ruk, inclusief geluid. In de Apple store bieden ze Atmos aan maar geef mij maar DTS-HD Master of DTS-X en ja, ik heb gewoon nog een Home-Cinema set ipv die geile soundbars die nergens naar klinken :P

Nee, persoonlijk vind ik dat we op veel vlakken juist achteruit zijn gegaan ipv vooruit.
Bovendien, als ik een film gezien heb wil ik de blu-ray door kunnen verkopen. Dan hoeft een groot bestand geen ruimte in te nemen op een schijf terwijl ik daar wel geld voor heb betaald maar niet nog eens hoef te zien.
Ja precies dat. Ik ben fotograaf en bewaar liever die ruimte daarvoor maar ja, doorverkopen is inderdaad ook altijd een goede optie nog. Ik zou het jammer vinden hoor als dat weg gaat. :(
In de Apple store bieden ze volgens mij alleen Dolby Digital Plus met Atmos. Aangezien Apple helemaal fan is van MP4 (M4V), kunnen ze alleen Dolby Audio gebruiken en geen andere lossless formaten. Vandaar dat de audio van Apple ruk is, daarnaast is ook de video bitrate van Apple ruk. Apple zou eens MKV moeten ondersteunen. Elk android device kan MKV afspelen, Apple niet (Iphones en dergelijke).

Daarbij deel ik je mening over DTS-HD/DTS-X. Rpfs79 bedoelde dat hij de digitale streams wilde downloaden, 1:1, zoals een BluRay. Op die manier heb jij je schijfje dus digitaal. Nu moet je je BluRay dan inderdaad rippen.

Maar inderdaad, geen mooie hoesjes.
Ik snap precies wat je bedoeld maar ik moet zeggen, qua bestandsgrootte en dan de verhouding met het beeld, dat is nog wel goed gedaan met Apple maar het blijft geconverteerd en dat zie je. Vooral in rook scene's en donkere stukken.

Volgens mij hadden de mp4 indelingen juist te maken met de dienst van iTunes store toch?. Overweging tussen de gemiddelde snelheid wereldwijd en wat goedkoop is qua licentie.
Vermoedelijk omdat er een enorm aantal rechthebbenden en distributeurs zijn, regelmatig met nationale exclusiviteit. Als ze al een digitale dienst aanbieden dan willen ze dat én zelf doen, én met een abonnement-model, én alleen streamen omdat ze panisch zijn dat een gedownload bestand op een torrent site verschijnt (gebeurt anders namelijk nooit... /s). Gabe Newell had het met Steam bij het rechte eind; piraterij is een service-probleem.
Een 40 GB bluray is iets minder dan een uur downloaden aan 100 mbit (40 000MB/12,5 MB/s)
Zelfs aan 10 mbit is het maar 10 uur en ik denk dat de gemiddelde download snelheid in Nederland toch echt wel boven de 10 mbit zit.
Heb je een gbit glasvezel verbinding en een snel genoege harde schijf (een schrijf snelheid van 125 MB/s zou toch echt geen probleem meer moeten zijn voor alles behalve misschien een laptop HDD) dan is het maar 10 minuten.
De allergrootste UD-bluray schijfjes zijn 100 GB. Aan 100 mbit internet is dat nog steeds maar 2 uur en een beetje downloaden.
Daar komt nog bij dat de bitrate van een bluray of uh-bluray meestal overkill is. De maximale video bitrate op bluray is 40 Mbit en uh-bluray is 128 Mbit.
Die bitrates kun je makkelijk in de helft kapen door het gebruik van iets aggressive compressie met betere encoders. (compatibiliteit is een van de redenen waarom de bitrate zo hoog is op blu rays)
Ik durft zelf de uitspraak te maken dat zelfs op de aller beste en scherpste en grootste ultra HD tv je het verschil tussen de orginele 40 mbit voor bluray en 128mbit voor ud-bluray en een 20 mbit/60 mbit encode NIET gaat zien. Bij bluray zit de cutoff rond de 16 mbit. Bij hogere bitrates is het verschil niet te zien. Bij uh-bluray zit je dan op 50mbit
En als je het verschil niet kunt zien heeft het geen zin om bandbreedte te verspillen. Dan word de 40 GB er 20 GB en de 100 GB er 50 GB.
Op 100 mbit is dat minder dan een half uur voor 20 GB en iets langer dan een uur dan 50 GB.
En dan zit je zwaaaaar boven de bitrates die je van netflix en amazon en alle andere online streamingdiensten krijgt.
offtopic:
Netflix doet maximaal 16 mbit voor 3840×2160 op 60 FPS. Daar kun je het verschil op een degelijke TV heus wel zien. Als Netflix volledig transparant wil zijn moeten ze dat opkrikken tot 50 mbit ....

20 GB op een gbit verbinding is nog geen 3 minuten. Daar kun je op wachten.
Bluray disk online kopen, drie minuten wachten .....

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 20 februari 2019 03:49]

Dat is hier ooit ook nog eens de bedoeling.. Een la vol met HD BlueRays op mijn NAS zetten.
Alleen weet ik niet of het allemaal gaat werken met de paar 4K HDR BD met Dolby Atmos. Lijkt me wel de nodige ruimte te kosten en of het rippen allemaal goed gaat is ook de vraag.

Zou inderdaad mooi zijn als je gewoon de bronbestanden digitaal kan kopen en downloaden. Helaas gaat dit de nodige DRM kosten want zó makkelijk willen ze het ook niet maken. En iedereen heeft een hekel aan DRM. En je kan er op wachten dat de DRM er op korte termijn met een tooltje eruit wordt gevist.

Als we iedereen nog op onze blauwe ogen mochten geloven dat ze de films niet zouden delen dan zou het een mooiere wereld zijn..
Beetje krom om te beredeneren dat, omdat ze toch al illegaal op internet te verkrijgen zijn, ze daarom onbeveiligd kunnen worden uitgeleverd door BOL.
Anoniem: 1092407
@F-I-X20 februari 2019 15:56
Dat is 't 'm juist. Bluray rips worden al massaal gedeeld. Het grootste deel van de wereld kan die dus al straffeloos downloaden. En dat gebeurt ook. De mensen die absoluut geen geld willen uitgeven aan media zullen illegaal blijven downloaden. Die klanten krijgen ze er nooit bij tenzij het bijna gratis wordt. Het gaat om het deel van de downloaders die dat uit noodzaak doen. Of omdat een bluray rippen te moeilijk is. Of zelfs onmogelijk. Ik zou er speciale hardware voor moeten kopen want m'n laptop heeft niet eens een dvd drive, om maar wat te zeggen.

Overigens kunnen ze een bestand ook watermerken ipv er drm overheen te gooien. Drm wordt altijd gekraakt dus dat werkt toch niet. Een stil watermerk dat niemand in de weg zit, blijft daar lekker zitten. Dan kun je de eventuele verspreider van een originele image dus heel makkelijk opsporen. Lijkt me veel effectiever om verspreiding tegen te gaan, en de legitieme gebruiker heeft nergens last van.

Dat is het punt. Er moet eens wat klantvriendelijker nagedacht worden. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Als je ervan uitgaat dat de klant standaard de boel wilt flessen dan schaap je vanzelf het huidige klimaat waarin een heksenjacht op een kleine groep belangrijker wordt gevonden dan het simpelweg normaal bedienen en bejegenen van de grote groep.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1092407 op 20 februari 2019 16:00]

De implementatie van blu-ray is dan ook slecht gegaan. Ik ben toentertijd gegaan voor een LG BD390, toen kostte deze 299 euro icm MKV support via SMB. Na een paar jaar kwamen er blurays uit die niet meer werkten op deze speler, en moest de firmware geüpgraded worden. Dit ging goed totdat LG na 3 jaar de updates stopte en sommige nieuwe films het niet meer deden. Ik ben toen resoluut gestopt met het kopen van blu-ray tot ik een ps3 had. De laatstgenoemde doet het vandaag de dag nog steeds en de ps4 pro heeft het stokje reeds overgenomen. Ik heb nooit meer de moed gehad om een “reguliere” blu-ray speler te kopen. Bij DVD destijds een goedkope speler gekocht bij de Kruidvat, en die speelt alle dvd’s van alle regio’s, geen firmware gezeur.

Het streamen van media vervangen door Plex. Heel af en toe kopen we een blu-ray van een film die ik echt veel vaker wil zien, de rest lenen we bij de plaatselijke bibliotheek. Heel af en toe hebben die alleen een dvd van een film, maar de upscaler van de ps4 pro is fantastisch dus dat is best te pruimen.
Ik heb net even gekeken maar voor één BR-speler die UHD aan kan kun je een jaar lang Netflixen. Voor elke film die je koopt kun je nóg een maand Netflixen (en dan hou je vaak nog wat over ook). En wanneer je iets meer uit wil geven heb je een Xbox One S/X waarop je BR-films kunt kijken én kunt gamen (en kunt Netflixen).

Nu biedt Netflix niet de kwaliteit van een Blu ray, daarvoor is de bitrate simpelweg te laag, maar voor de meeste mensen is Netflix goed genoeg. Leipe kwaliteit in de bios (IMAX of Dolby Cinema) en kwaliteit die goed genoeg is voor een avondje film kijken via Netflix. Zelf ben ik cameraman/editor en ik schiet video met 200Mbit/s maar ik vind Netflix echt meer dan prima. Gewoon in 1080p op een 48" 1080-televisie.

TL;DR: Qua kosten is streaming véél voordeliger dan fysieke media en voor de meeste mensen biedt streaming meer dan genoeg (en hebben ze geen behoefte aan een kast vol fysieke schijfjes). Daarnaast heb je voor 'iets' meer een Xbox One S/X in huis waarop je naast films kijken ook kunt gamen.

Edit: PS4 verandert in Xbox One omdat die wel UHD BR ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 19 februari 2019 18:55]

Voordeel van een BR is natuurlijk dat het je eigendom is, en je niet afhankelijk bent van de aanbieder of 'ie het uitzendt. Mijn BR collectie kan ik opzetten wanneer ik dat wil. Niet wanneer Netflix bepaalt wanneer ik kan kijken, met het risico dat het aanbod verandert.

Daarom heb ik een collectie aan films, die ik belangrijk vind om vaker te kunnen zien. In de beste kwaliteit, met een mooi menu, behind-the-scenes, making-of, etc. Biedt Netflix dat ook allemaal?
Voordeel van een BR is natuurlijk dat het je eigendom is, en je niet afhankelijk bent van de aanbieder of 'ie het uitzendt. Mijn BR collectie kan ik opzetten wanneer ik dat wil. Niet wanneer Netflix bepaalt wanneer ik kan kijken, met het risico dat het aanbod verandert.

Daarom heb ik een collectie aan films, die ik belangrijk vind om vaker te kunnen zien. In de beste kwaliteit, met een mooi menu, behind-the-scenes, making-of, etc. Biedt Netflix dat ook allemaal?
Op zich heb je gelijk, maar je bent wel afhankelijk van een apparaat dat die fysieke BR schijfjes kan afspelen. Zolang je BR speler werkt is het allemaal prima, maar wat als over 10 jaar je huidige BR speler de geest geeft, en alle overige fabrikanten het voorbeeld van Samsung gevolgd hebben en je simpelweg geen nieuwe BR speler meer kunt kopen? Dan heb je een collectie BR schijfjes maar geen apparaat meer om het nog op af te kunnen spelen!

Ik had een vergelijkbare situatie toen we de oude VHS videorecorder destijds de deur uit deden maar onze trouwvideo (nog op VHS banden!) nog in de kast hadden staan. Natuurlijk had ik die wel gedigitaliseerd, maar de originele banden bewaren was daarmee compleet nutteloos geworden. Zinloos om een fysiek medium te bewaren waar je geen afspeel apparaat meer voor hebt...

Een ander voorbeeld: ik kocht in het prille begin van DVD films vaak films in America omdat die veel goedkoper en soms ook van betere kwaliteit waren dan DVDs van dezelfde films hier in Europa. Maar ja, wel Regio 1 DVD schijfjes. Uiteraard had ik toen een DVD speler die Regio-vrij gemaakt was. Ging allemaal prima, tot ik een BR speler kocht die niet DVD-Regio-vrij gemaakt kon worden. Ineens waren al mijn Regio 1 DVD schijfjes onspeelbaar geworden. De belangrijkste films daarvan heb ik wel vervangen door BR of anders via downloads op m'n NAS.

Maar het toont wel aan hoe fysieke media ook een fysiek beperkte houdbaarheid hebben, simpelweg door voortschrijdende technologie...
Klopt zeker wel... aan de andere kant, je kunt nog steeds (tweedehands) plantespelers, cassetterecords, videorecorders kopen. Dus ik vermoed dat het nog wel even duurt voordat de BD niet meer afspeelbaar is. Enige waar je dan mss tegenaan loopt is de levensduur van de BD disc.
Een H264 bitrate van 20 mbit voor 1080p 24fs is transparent. Daar boven is overkill. Voor 3840×2160 60 fps is dat natuurlijk niet genoeg. Bij H265 gebruik en 3840×2160 60 fps zou 60 mbit genoeg moeten zijn voor transparantie.

Uiteraard is dat voor het eind product. Net zoals als ik mijn audio in 32 bit opneem en af en toe een hogere samplerate dan 44100 hz kan ik mij voorstellen dat je bij het opnemen van video een marge aan overkill wilt. (voor audio zorgt 32 bit er voor dat je zooi bewerkinkingen kunt doen zonder ooit bang te moeten zijn dat je clips en als je veel aan up en down sampling doet is 192 khz ook lekker in vergelijking met 44,1 Khz)

Dan is 200mbit wel lekker. Maar voor het eindproduct gaat geen hond het verschil zijn tussen H265 3840×2160 60 fp aan 60 mbit en H264 3840×2160 60 fp op 128 mbit (dat is de maximale bitrate op een UD-bluray disk van 100 GB)

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 20 februari 2019 03:58]

Leuk dat Netflix maar bv. mijn vriendin heeft div concerten op Blueray die je niet op Netflix kunt vinden.
Wellicht dat Netflix het niet opgenomen heeft in zijn aanbod maar een andere aanbieder wel.
Zat content is bij geen van de streamingdiensten terug te vinden en geen van deze diensten biedt dezelfde kwaliteit.
Mee eens. En dan lopen de licenties ook nog af en moet je een andere aanbieder zoeken, als die er al is.
Grappig, toch veel recente series die ik echt heel erg gaaf vond (en met mij veel anderen met cijfers ver boven de 8 op IMDB) die gewoon niet te streamen zijn in Nederland.
En betaal je dus weer minimaal 100 euro per jaar extra om die specifieke content te kunnen kijken. Die blu-ray betaal je maar één keer en kun je de rest van je leven kijken (niet afhankelijk van de grillen van content providers als Netflix die om de haverklap iets verwijderen).
Het gaat hier om UHD, niet normale bluray spelers. En UHD discs zijn, de laatste keer dat ik keek, toch 20-30+ per stuk.
Ps4 doet jammer genoeg geen UHD discs, xbox one s daarentegen weer wel.
Het gaat om beide: "Dat klopt. Samsung Benelux introduceert geen nieuwe 4k- en reguliere blu-rayspelers meer."
Het is dus heel erg niche. Voor mensen die compromisloos films willen kijken met hun thuisbioscoop. Want UHD BluRay's zijn de enige echte manier om een beetje bioscoopkwaliteit te krijgen. Daar zit een prijskaartje aan vast.
De vraag is waar dit heen gaat. Het lijkt me niet dat je de industrie voor optische spelers kan volhouden op deze manier, tenzij je het zeer prijzig maakt waardoor het sowieso zichzelf uit de markt prijst. Zouden ze digitaal bluraykwaliteit gaan aanbieden? Ik denk niet dat het interessant is voor de reguliere aanbieders wegems de kosten, verwachtte afzet en investering die het vergt. Misschien voor de filmmaatschappijen zelf een kans om een exclusieve dienst aan te bieden...
Als ze dat doen wordt het vast een exclusieve dienst per filmmaatschappij. :(
Of ze doen gezamenlijk iets...
Dat zou geweldig zijn, maar gezien de huidige ontwikkelingen reken ik er niet op.
PS4 ondersteunt echter geen UHD Blu-rays. Daarnaast is een gigantische hoeveelheid content niet beschikbaar op Netflix in zowel HD als UHD dus dan moet je op diverse andere diensten abboneren wil je het allemaal digitaal binnenkrijgen.
Zelfs al abonneer je je op alle voor jou beschikbare diensten, dan nog is, vanwege o.a. regionale restricties, niet alles beschikbaar. Fysieke media zijn dan vaak de enige uitweg.
Ten eerste zijn er meer oudere films dan recente films te vinden op Netflix dus zo interessant is dat niet.
Het alternatief is bijvoorbeeld iTunes maar daar betaal je voor een net uitgebrachte film gemiddeld 10-15 euro (download) dus dat is niet veel goedkoper dan een schijfje en je moet het doen met een lagere bitrate in video en audio.
Voor de meeste Nederlanders zal Netflix interessant zijn, voor mij is fysiek media dat wel dus ja ik koop nog 4k discs en af en toe een blu-ray.

Dat Samsung deze keus maakt is begrijpelijk, ik zal er ook niet om treuren want zo goed waren hun spelers nu ook weer niet :)
Tja ik ben al jarenlang klant bij Netflix, Amazon Prime video, e.d. maar de meeste goede films vind je gewoonweg NIET bij de streamingdiensten. Netflix is wel OK voor series en dingen van eigen makelij, maar hun filmaanbod is echt gewoon niet goed. Veel middelmatige films.

Als wij een bepaalde film willen zien, moeten we gewoon de Apple TV aanzetten en films huren of kopen via iTunes. Nu ja, dat is nog steeds streaming natuurlijk.
iTunes kan ook downloaden op sommige devices zoals de Mac ;)
Klopt, maar komt ook omdat de Mac sowieso geen 4K mag tonen. Alleen voor de Apple TV zijn daar de licenties voor geregeld. Maar de Apple TV mag weer niet opslaan omdat je er vrij van user kan wisselen.
De B-films die je vroeger in de budgetbak bij de lokale platenzaak of filmverhuurzaak vond. Die staan nu op Netflix.

De goede A-films die in de bioscoop geweest zijn, daarvoor moet je nog steeds apart betalen.
Ik heb net even gekeken maar voor één BR-speler die UHD aan kan kun je een jaar lang Netflixen. Voor elke film die je koopt kun je nóg een maand Netflixen (en dan hou je vaak nog wat over ook). En wanneer je iets meer uit wil geven heb je een Xbox One S/X waarop je BR-films kunt kijken én kunt gamen (en kunt Netflixen).

Nu biedt Netflix niet de kwaliteit van een Blu ray, daarvoor is de bitrate simpelweg te laag, maar voor de meeste mensen is Netflix goed genoeg. Leipe kwaliteit in de bios (IMAX of Dolby Cinema) en kwaliteit die goed genoeg is voor een avondje film kijken via Netflix. Zelf ben ik cameraman/editor en ik schiet video met 200Mbit/s maar ik vind Netflix echt meer dan prima. Gewoon in 1080p op een 48" 1080-televisie.

TL;DR: Qua kosten is streaming véél voordeliger dan fysieke media en voor de meeste mensen biedt streaming meer dan genoeg (en hebben ze geen behoefte aan een kast vol fysieke schijfjes). Daarnaast heb je voor 'iets' meer een Xbox One S/X in huis waarop je naast films kijken ook kunt gamen.

Edit: PS4 verandert in Xbox One omdat die wel UHD BR ondersteunt.
Misschien kost NetFlix e.d. minder dan Bluray. Maar bij Bluray HEB je de film of serie. Het wordt niet van je "afgepakt" wat bij NetFlix e.d. dus wel gebeurd :)
En dan blijkt maar weer dat die paar concerten van je vriendin niet voor wereldwijd genoeg vraag zorgen naar de spelers.

Overigens snap ik het vertrek van Samsung niet, zo'n drive kan niet zo heel veel kosten, en het zou mij als grootste televisie producent ter wereld de eer te na zijn om geen compleet ecosysteem aan te kunnen bieden.
De PS5 zal het ook hebben, en de markt wordt daardoor alleen nog maar kleiner voor stand-alone spelers..

*je hoeft niet te vragen hoe ik dat weet, want een groot deel van de wereld waaronder Amerika zelf is niet klaar om 200/400GB games te downloaden (ze noemen 2mbps nog steeds breedband :+), en dat wordt de norm voor triple-a met de volgende generatie.. (Net als dat RDR2 nu al meer dan 100GB is)

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 februari 2019 18:44]

Waarom zou de ps5 ineens wel een uhd speler krijgen?
Geloof daar echt niets van. Op de ps4 is het blu-ray afspelen na gezeur van kopers er alsnog op gekomen maar oorspronkelijk zat het er niet op. Dat was al te merken omdat Sony vergat er een UHD speler in te stoppen.. het is immers For The Players.

Daar heeft Microsoft echt wel een goede zet gedaan.
Enfin, een losse speler zou ik ook alleen maar kopen als die echt veel beter zou zijn dan mijn console of als ik geen console meer zou hebben.

Streaming kwaliteit is voor veel mensen genoeg, maar zogauw je 4k hebt en gezien hebt welke kwaliteit een UHD schijfje brengt, heeft streaming nog een lange weg te gaan.
Waarom zou de ps5 ineens wel een uhd speler krijgen?
Geloof daar echt niets van. Op de ps4 is het blu-ray afspelen na gezeur van kopers er alsnog op gekomen maar oorspronkelijk zat het er niet op. Dat was al te merken omdat Sony vergat er een UHD speler in te stoppen.. het is immers For The Players.

Daar heeft Microsoft echt wel een goede zet gedaan.
Enfin, een losse speler zou ik ook alleen maar kopen als die echt veel beter zou zijn dan mijn console of als ik geen console meer zou hebben.
Volgens mij heeft MS er alleen niet zo heel uit kunnen halen.
MS heeft geprobeerd er een PR stuntje van te maken door, Xbox One S vs PS4Pro -> 4K wel op de One S. Wat natuurlijk te genant voor woorden was omdat dat apparaat nauwelijks games op 1080p kon afspelen. En dat Sony juist de kaarten van 'for the players' goed heeft gespeeld blijkt uit het succes. For the Watchers was het gewoon minder relevant.

Echter wat me nooit duidelijk is geworden hoeveel Sony er nou mee heeft bespaard door video niet in 4K aan te bieden. Was het dat waard? Want negatief geluid kan, als het groot genoegg wordt, ook omzetten naar negatief sentiment bij de grote mainstream groep.

En MS speel hier op dit moment heel erg slim/slinks op in met PR en stopt nu bakken en bakken met geld in de sympathieke speler te worden voor de volgende generatie. Want deze generatie, hoeveel gebakken lucht je er ook in stop, was/is gewoon niet best.
Omdat je een UHD drive nodig hebt voor 200GB+ Schijven, en voor veel games zal 200GB de norm worden.
Jij staart je blind op films terwijl dat niet eens belangrijk is, het is juist belangrijk dat je 200GB+ opslag hebt omdat de meerderheid van de wereld geen breedband/datalimieten heeft..

En Microsoft heeft helemaal geen goede zet gedaan want Sony verdient er meer aan dan Microsoft :+
Ook kun je geen Xbox one X games maken op 200GB schijfjes dus is het volkomen overbodig.
En qua films koopt niemand in de toekomst nog films/series los in de winkel.

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 februari 2019 13:42]

Dat is dus een rare reactie.
Dus je zegt dat de disc voor games nodig is omdat games 200gb gaan worden (eerst zien dan geloven), maar dat het voor films niet nodig is?
Die zijn nu al over de 80gb, wat denk je dat 8k gaat doen? Dat je die gewoon kan streamen? 4k is nu al bagger kwaliteit als je het streamt. Een 4k film op Netflix ziet er uit als een blu-ray film en dan spreken we nog niet over het geluid wat mee komt. Als ze dat goed willen gaan doen moet de stream worden opgewaardeerd naar minimaal een stream van 20mbit+ en dan houdt het al snel op in grote delen van de wereld. En in de huishoudens van 4 personen begin je dan zelfs met voldoende bandbreedte ook een probleem te krijgen.
Als ik vrienden dezelfde film op Netflix laat zien en op UHD op mijn tv, zien ze het verschil meteen.

Nee, als jij aanhoudt dat 4k geen disc meer nodig heeft, dan heeft gaming dat ook niet. Waarom zou de ps5 de games niet gaan streamen? Sony heeft die infra ook al.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 20 februari 2019 15:33]

Red Dead Redemption 2 was ook al 100+ GB (2x50GB vol met compressie) en dat zal met snellere hardware alleen maar toenemen.
En het is leuk dat jij heilig in blu-rays voor films gelooft, maar de toekomst doesn't fucking care... (Ook waarom betamax verloor tegen VHS) Just fucking good enough for the most of us..

Er zit geen toekomst in ook niet voor 8K, net als dat SACD alleen maar een succes voor mensen met teveel geld.. (Er is voor de massa markt geen markt voor 8K blu-ray, afgezien voor data opslag als het zoiets als 800GB wordt)

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 februari 2019 15:38]

Nja, kijk wat er de laatste jaren gebeurd is met dvd/blu ray spelers. Er komen telkens nieuwe dingen bij, en dat gaat best snel, ik bedoel als je een dvd speler had , toen kwam blu ray uit, had je een blu ray speler kwam 3d blu ray uit, overal nieuwe spelers voor nodig, toen kwam snel 4k erachter sjezen, huppa weer nieuwe speler, want der is dan niemand meer die ondertussen nog uberhaupt dvd's koopt dus als een samsung moest je dan nog wel mee. ' terwijl het aantal mensen dat nog blu-ray schijfjes vandaag de dag koopt echt HEEL minimaal is. Als je nu random 100 mensen op straat vraagt of ze uberhaupt zo schijfje ooit gekocht hebben zullen er weinig mensen antwoord geven.

voorderest, kleine aanpassing:
je zit hier nog wel op een tech site met mensen die zichzelf ''tweakers'' noemen. Daar zijn er nou niet bepaald veel van, ik snap nog aardige verhalen van bepaalde stukken van de reacties hier van sommige mensen. Blu ray's kopen, rippen om je nas zetten om vervolgens dat met een kodi/plex te streamen naar je tv . Als ik dit aan een willigkeurig familielid of kennis moet uitleggen dan zijn we na 2 zinnen al klaar want er zijn nog maar weinig mensen die zich hier uberhaupt in willen verdiepen door het ''gemakkelijke tijdperk van streamingservice''.

Ik ben zelf nog iemand die echt kwaliteit films van pure waarde vind en t liefst een orginele blu ray kijkt, maar om lekker zonder moeite een tv op te hangen/eventueel chromecast en via je telefoon netflix aan te zetten en zonder enige moeite om maar iets te rippen of met servers/nassen te werken is toch ook wel een uitkomst, en daar kiest denk ik toch 95% van de mensheid voor:).

ik had als een samsung zijde etc die dingen al lang de deur uit gedaan.
Nou nou, Bluray is al 16 jaar geleden op de markt verschenen, 4K is echt pas veel; later gekomen en niet er kort er achteraan. En bovendien was er ook wel vraag naar hogere resoluties, sinds grotere 4K schermen ook echt goed betaalbaar zijn. En laten we eerlijk zijn een 4K Bluray speler is al verkrijgbaar voor minder dan €150 en een gewone Bluray speler al vanaf 7 tientjes. 3D was gevoelsmatig prima in te schatten als een flop op voorhand (te kleine schermen, verschillende oplossingen met wel of niet actieven brillen en weinig en vooral dure content). Maar goed, voor 'normale' Bluray geld dat niet, al heel lang niet meer. Video on demand is pas sinds kort goedkoper dan een Bluray, tenzij je alles gelijk als het uit is al in de kast wilt hebben staan .......... en de kwaliteit van streamen staat in geen enkel opzicht in verhouding tot een Bluray, laat staan een 4K Bluray.

Noem me ouderwets, maar ik hou wel van films, en vind het ook erg OK al dat blijft bestaan, dus ik koop gewoon mijn films, in plaats van downloaden/rippen/Kodi en al wat er nog meer is. Bovendien kan ik ook films kijken als het net toevallig eens plat ligt, gewoon zo'n ouderwets schijfje in de speler en gaan. En ja, ook hier is er gewoon Netflix en interactieve TV, inderdaad, lekker makkelijk, maar ik geef toch echt de voorkeur aan fatsoenlijke kwaliteit in plaats van de kwantiteit en vind het ook wel prettig om het product waar ik voor betaal, ook fysiek in de kast te hebben, in plaats van te streamen, zo lang als de aanbieder het beschikbaar houd .........
Mss mis ik iets, maar ze zeggen dat ze geen nieuwe spelers meer uitbrengen.
Dat laat de mogelijkheid open dat ze hun bestaande spelers overal bij meeleveren.
Als ze er helemaal mee zouden kappen, zouden ze het mss niet zo omslachtig verwoorden.
Ik denk dat er ondertussen al zoveel van die spelers gemaakt zijn dat zelfs de tweede hands markt volledig verzadigt is. Ik denk niet dat als je ooit zo een speler nodig hebt het lastig is om er goedkoop eentje op de kop te tikken.

En je weet natuurlijk nooit, als het internet ooit offline gaat zullen al die data hoarders daar wel een lekker slaatje uit slaan ....
Ik lees dat er geen nieuwe spelers meer op de markt worden gebracht. Dat betekent vermoedelijk dat ze stoppen met vernieuwingen, niet met verkopen. Het is waarschijnlijk goedkoper om de productiestraat in stand te houden totdat de machines op zijn in plaats van constante vernieuwing. En als ze nog wel innoveren voor de aziatische markt kunnen de oude machines de europese markt blijven bedienen. Dit is puur geldbesparing in een kleine markt.
Blu-ray is natuurlijk ook niet het succes geworden waar men op gehoopt had. Niet alleen streaming diensten, maar bij mensen die fysieke schijven willen hebben is de dvd nog steeds erg populair. Als ik hier in Finland een van de weinige winkels binnenloop waar nog dvd/br wordt verkocht, dan zijn de schappen voor ongeveer 75% met dvd's gevuld.

Ik ben trouwens één van die mensen die nog steeds fysieke schijven kopen, ik hoop dus dat andere fabrikanten de spelers blijven maken (ik heb nu een PS3 en een LG speler, maar ben van plan om dit jaar nog een paar regio- en zonevrije spelers te kopen).
Dat komt omdat vooral oudere TV-series nog op DVD worden aangeboden. En voor veel series heeft het geen zin om ze op BR uit te brengen want de beeldkwaliteit is niet beter dan DVD. De masters in de studio zijn nou eenmaal niet scherper.
Valt nog tegen hoor. De oude MacGyver en Airwolf zien er op Blu-ray echt 10x beter uit dan op DVD. Of nee, ik overdrijf. Maar er 100x van ;)
De meeste series die er beter uit zien zijn ook op smalfilm of bioscoopfilm opgenomen (zoals Airwolf of Star Trek TOS) en op Blu-Ray uitgebracht.

Voor series zoals Voyager of DS9 is er nooit een eindmontage gemaakt op film, dus een BR-variant zou betekenen dat je de hele serie opnieuw moet monteren en dat is een rotkarwei. Hebben ze alleen voor TNG gedaan.

http://www.treknews.net/2...oyager-not-on-blu-ray-hd/

En er zijn heel veel films die alleen maar een release hadden op Betacam tape omdat de TV-zenders toch niks anders hoefden uit te zenden. Dat ga je niet mooier maken door het op een Blu-Ray te zetten natuurlijk ;)
De meeste series die er beter uit zien zijn ook op smalfilm of bioscoopfilm opgenomen (zoals Airwolf of Star Trek TOS) en op Blu-Ray uitgebracht.
Precies, dus waarom zou je -die- series met alle geweld op DVD willen kijken, terwijl je ze ook op Blu-ray kunt krijgen?
Mijn punt is dat het aandeel film-masters van TV-series relatief klein is ten opzichte van videotape-masters van series. Daarom zijn er nog veel DVD's van series tegenover Blu-Rays.
Wellicht, maar dat geldt niet voor nieuwe series toch? Die hebben allemaal film of digital masters.

Als je kijkt naar welke DVDs nou het beste verkopen zijn dat niet met name de oude videotape only series.
Gelukkig is er hier al vaak geen verschil in prijs meer tussen DVD en Bluray en er zijn zeker in de afgelopen paar jaar heel veel oude films ook op Bluray uitgebracht. Waarbij je overigens bent kunt opmerken dat een goede DVD soms helemaal niet onder doet voor een matige Bluray, zeker niet omdat alle Bluray spelers ondertussen prima upscalen. Maar ik heb zelf in de laatste 2 jaar geen enkele DVD meer gekocht.

Ook hier gaan de schijven gewoon fysiek de kast in en wordt de huidige Bluray binnenkort vervangen voor een 4K model.
Toch wel jammer dat het steeds meer verdwijnt, maar begrijpelijk. Zelf koop ik nog steeds veel op DVD/Blu-ray (Vooral DC, Marvel en series die niet op Netflix staan) en speel ik dat af met mijn Xbox One S. Ik vind het ook mooi om dat te verzamelen.

Voor veel mensen die tevreden zijn met het aanbod op Netflix en/of Videoland wordt fysiek films kopen te duur en dan is dit helaas het gevolg.
Idd ik kijk graag weleens naar de DC animated Universe films/shows en die staan echt niet op Netflix. En sommige films zijn zo goed dat ik ze graag op Blu-Ray koop
Verbaast me niets. Zelf kijk ik al geen blu ray meer sinds het 3D tijdperk. Wilde toen best een aantal films aanschaffen, maar 25-40 euro per film?! Nee bedankt, dan koop ik wel een DVD voor een tientje of minder. Nu kun je voor dat bedrag zelfs een maand lang onbeperkt kijken. En dan komt de entertainment industrie met UHD materiaal... nieuw; super scherp; nergens in die kwaliteit te krijgen... dus 25-40 euro PER film. Tja, dat kan niet anders dan floppen, net als met 3D. En zoals we 3D tv's van het toneel hebben zien verdwijnen gebeurt dat hier weer. Maar misschien worden de entertainment dinosaurussen nog een keer wakker en komt er een fatsoenlijk platform met 90+% van het beschikbare materiaal voor een vast maandbedrag (en dat hoeft echt geen 10 euro te zijn) ;(. Tot die tijd adviseer ik om downloaders hard aan te pakken zodat die schijfjes zich op magische wijze vanzelf weer gaan verkopen /sarcasm.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door diyoo op 19 februari 2019 19:03]

Heb een US itunes account en koop de digitale codes die bij de UHD schijfjes zitten. Betaal gemiddeld 10 us$ en heb inmiddels een aardige 4K filmcollectie op mijn apple tv. Ik weet dat UHD op schijf een veel betere bitstream heeft maar ik ben hier uitermate tevreden mee. Zit as we speak de nieuwe fantastic beasts te kijken in 4K. Prima alternatief.
Als blu-ray en dvd op termijn uit huiskamers verdwijnen, zal dat dan ook het definitieve einde van de cd zijn? De fysieke blu-ray- en dvd-spelers zijn bijna nog de enige apparaten waar mensen een cd op kunnen afspelen; als ze dat al willen. Laptops worden steeds minder vaak met een optische drive geleverd, dus het houdt dan echt op met de glimmende schijfjes.
Eigenlijk best bizar, want echt heel lang heeft de optische schijf het dan uiteindelijk toch niet volgehouden, in geen enkele vorm, ook de MiniDisc niet met z'n afwijkende vorm.

[Reactie gewijzigd door FreshM op 19 februari 2019 21:54]

Ik vind het toch wel jammer... Ik vind het daadwerkelijk hebben van een film toch een stuk fijner dan het stream/downloaden. Een fysieke collectie is gewoon iets moois. Hetzelfde geldt voor een mooi gevulde boekenkast. Met games heb ik hetzelfde ik prefereer nog steeds een fysieke versie van de game.
Ik heb nog een HD DVD speler in mijn kast staan en toen het format ten dode was opgeschreven nog flink wat ingeslagen. Ook aardig wat BluRay's. Het is gewoon mooi om de hele Star Wars, LoTR, en Harry Potter serie in de kast te hebben staan in de beste kwaliteit.

Maar ook ik erken dat de laatste keer dat ik een BluRay heb gekocht alweer een jaar geleden is ofzo met The Last Jedi (voor de SW collectie, ik vond de film niks). Zoals iemand hierboven al zei: voor 1 BR kan je al een maand op Netflix 4k content kijken. Voor de meeste mensen is die keuze snel gemaakt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee