Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi onthult Mi 9 op 20 februari

Xiaomi kondigt zijn komende Mi 9-smartphone op 20 februari aan tijdens een evenement in Peking. Daarmee valt de onthulling van het high-end toestel op dezelfde dag als Samsung de Galaxy S10 presenteert.

Xiaomi heeft volgens onder andere Xiaomi Today de datum bekendgemaakt via een aankondiging in het Chinees. Naast de melding dat de onthulling op 20 februari in Peking plaatsvindt, staat op de aankondiging dat de Mi 9 intern bekendstaat onder de codenaam 'Battle Angel'. Volgens de fabrikant gaat het om de Mi-telefoon die er 'het best uitziet tot nu toe'. Op foto's van het vermeende toestel lijkt op te maken dat deze geen gat in het scherm heeft, zoals meerdere toestellen dit jaar, maar een inkeping bovenaan voor de frontcamera. Op 20 februari houdt Samsung overigens zijn Unpacked-evenement in San Francisco, waar het bedrijf naar verwachting zijn Galaxy S10-modellen gaat aankondigen.

In eerdere geruchten kwamen al enkele specificaties van het toestel naar voren. Zo zou de smartphone over drie camera's aan de achterkant beschikken: een 48-megapixelcamera, een 12-megapixelvariant en een 3d-dieptesensor. De processor zou de Snapdragon 855 van Qualcomm zijn en het toestel zou een 6,4"-oledscherm krijgen. De verwachting is dat Xiaomi drie varianten uitbrengt, met 6GB ram en 128GB opslag, 8GB ram en 128GB opslag en 8GB ram en 256GB opslag. De accucapaciteit zou 3500mAh bedragen, met snellaadoptie van 32W.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-02-2019 • 19:13

57 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (57)

Wijzig sortering
Het valt mij op dat veel Xiaomi apps ontzettend veel permissies nodig hebben. De Mi Remote (infrarood afstandsbediening) wil ongeveer 100 permissies, onder anderen toegang tot je camera, sms, contacten, microfoon, locatie etc. Terwijl je in theorie alleen de infrarood-permissie nodig hebt.

Nemen we de Privacy Policy er even bij, dan zien we dat:
  • we may collect any and all personal information you provide to us, like your name, mobile phone number, email address, delivery address, ID card, driver license, passport details, Mi Account details (e.g. your security related information, name, birthday, gender), order, invoicing details, materials or data you may sync through Mi Cloud or other apps (e.g. photos, contact lists), information in relation to creating an account and participating in the MIUI Forum or other Xiaomi platforms, phone numbers you insert into your contacts or to send a message, feedback, and any other information you provide us.
Nieuw en interessant is:
  • If you are Europe Union user under General Data Protection Regulation (GDPR), you have the right to obtain from us the erasure of your personal information. We shall consider the grounds regarding your erasure request and take reasonable steps, including technical measures, if the grounds apply to GDPR.
  • If you are Europe Union user under GDPR, you have the right to obtain from us the restriction of processing your personal information. We shall consider the grounds regarding your restriction request. If the grounds apply to GDPR, we shall only process your personal information under applicable circumstances in GDPR and inform you before the restriction of processing is lifted.
  • If you are Europe Union user under GDPR, you have the right not to be subject to a decision based solely on automated processing, including profiling, which produces legal effects concerning you or similarly significantly affects you.
Ik zie echter geen duidelijke plek waar je dat kunt aanvragen.

Zelf heb ik toen ik de Mi 5 kocht meteen LineageOS er op gezet. Wil je dat ook doen (wanneer deze uitkomt), vraag dan voordat je deze telefoon koopt alvast een bootloader unlock aan, want bij de MI 5 moest ik er 3 weken op wachten.

Tot die tijd kan je de ergste apps verwijderen. Zie Medium - How Xiaomi collect huge data from it’s devices and how to stop it.

Zie ook:Voor de echte Tweaker hier wat adb-inspiratie:

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 13 februari 2019 22:03]

Klopt. De Mi Home app wil ook zo'n beetje elke mogelijke permissie op je telefoon/tab, terwijl ik alleen de stofzuiger wil kunnen instellen. Is wel een dingetje met Chinese tech hoor.
Dat Mi Remote enorm veel rechten nodig heeft is belachelijk, echter bedien je ook apparatuur via bluetooth en wifi. Vanwege de mogelijkheid om foto's te maken door middel van de app, is toegang voor je camera + opslag gewenst. De locatie wordt ook gebruikt door mijn robotstofzuiger app (Mi Home), daarin vind ik het niet echt een meerwaarde doordat je toch moet aangeven in welk land/regio je zit.
Dat slechts de rechten voor de IR blaster nodig zijn is niet geheel juist, maar 50% van de huidige rechten slaan eigenlijk nergens op.

De voorwaarden van Xiaomi slaan op alle diensten die ze hebben. Niet alle diensten gebruik je, maar ze staan in de algemene voorwaarden. Bij Apple en Samsung is niet alles op 1 hoop gegooid, maar geeft men per dienst aan hoe de privacy is geregeld.
Hier enkele passages van bijvoorbeeld Samsung:

https://www.samsung.com/nl/info/privacy/
Wij kunnen uw informatie intern binnen ons bedrijf bekendmaken aan de relevante teams, zoals, zonder beperking, het klantendienstteam, het juridische team, het financiële team, het verkoopteam en, wanneer u hebt gekozen voor het ontvangen van marketingboodschappen, aan de marketingteams. We kunnen uw gegevens ook bekendmaken aan de volgende entiteiten, maar alleen voor zover dat nodig is om de diensten uit te voeren:

Zakenpartners.
Wij kunnen uw informatie ook delen met vertrouwde zakenpartners, inclusief, zonder beperking, aanbieders van draadloze netwerken, retailers en distributeurs. Deze entiteiten kunnen uw informatie gebruiken om de diensten waar u om vraagt aan u te leveren, voorspellingen te doen over uw interesses en promotiematerialen, advertenties en andere materialen aan u te verstrekken met uw afzonderlijke toestemming.

Dienstproviders.
Wij kunnen uw gegevens ook bekendmaken aan zorgvuldig geselecteerde bedrijven die voor of namens ons diensten verlenen, zoals bedrijven die ons helpen met reparaties, klantcontactcentra, klantendienstactiviteiten, reclame, het uitvoeren van klanttevredenheidsenquêtes, facturering of namens ons e-mails verzenden. Deze entiteiten worden door contractuele bepalingen beperkt in hun mogelijkheden om uw informatie te gebruiken voor andere doeleinden dan het leveren van diensten namens ons.
Wat is de Aangepaste dienst?

De apparaten, apps en diensten van Samsung (elk een “dienst” en gezamenlijk de “diensten”) zijn zodanig ontworpen dat ze u een Aangepaste dienst bieden door op een slimme en intelligente manier uw wensen en behoeften te ondersteunen. De Aangepaste dienst van Samsung biedt een betere gebruikerservaring, met inbegrip van aangepaste inhoud en aanbevelingen die uitgaan van de informatie die wij over u en uw gebruik van de diensten hebben verzameld.

Gegevens die we verkrijgen

Hoe meer de Aangepaste dienst van u begrijpt en over u leert, des te sneller en nauwkeuriger kan deze u voorzien van aangepaste inhoud en informatie. De Aangepaste dienst is speciaal ontworpen om inzicht te krijgen in uw interesses, voorkeuren en locatie, en verzamelt en analyseert informatie over u op verschillende manieren, waaronder:

Apparaatgegevens.
De Aangepaste dienst verzamelt de unieke identificatiegegevens van uw apparaat, informatie over instellingen (zoals de taal en de instellingen voor vergrendeling), statusinformatie (zoals verbindingen met overige apparaten) en overige informatie over uw apparaat. De Aangepaste dienst controleert ook welke toepassingen er op uw apparaat zijn geïnstalleerd of momenteel worden uitgevoerd.

Contacten en communicatiegegevens.
De Aangepaste dienst verkrijgt toegang tot uw lijst met contacten en verzamelt en analyseert de geschiedenis van uw inkomende en uitgaande oproepen en sms-berichten met als doel u bepaalde diensten te bieden, zoals het bepalen van relaties met anderen (bv. uw familie en vrienden), wie uw belangrijkste contacten zijn, wie het vaakst contact met u opnemen en naar welke contactmethode uw voorkeur uitgaat, het weergeven van informatie over uw belangrijkste contacten (bv. gemiste oproepen), en het zoeken naar contacten naar wie u verwijst tijdens het gebruik van spraakherkenning.

Locatiegegevens.
De Aangepaste dienst maakt regelmatig gebruik van en verzamelt en analyseert nauwkeurige geolocatie- en andere gegevens met betrekking tot de locatie van uw apparaat door middel van Bluetooth- en Wi-Fi-signalen, agendavermeldingen en andere technologieën en gegevens voor bepaalde doeleinden, zoals het leveren van de locatiegerelateerde kennisgevingen of door u aangevraagde informatie.
p.s. de link naar de 42 apps, zijn niet zozeer voor Xiaomi, maar voor apps uit China in het algemeen. Nederlandse soldaten mogen bijvoorbeeld geen hardloop apps meer gebruiken als ze op uitzending zijn. Dat komt overeen met bijvoorbeeld WeChat voor de militairen uit India.

Doordat Xiaomi nu een fabriek/datacenter in India heeft, is de ban voor Xiaomi smartphones volgens mij al een tijdje opgeheven.

https://medium.com/@hadiy...w-to-stop-it-7fd42f3841c0:
Ik gebruik altijd de Xiaomi.eu rom's, maar ik vraag me af of die Cheetah apps daar nu ook in zitten. Volgens mij gebruiken zij in 2019 nog steeds Google Gboard in plaats van Kika keyboard.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 13 februari 2019 22:14]

Veel heisa voor niets! De link die jij doorstuurt is voor china versies en geen globale varianten!

Regio op NL of België zetten,en geen enkel probleem van ongevraagde ads of privacy!

Hoe denk je dat hun eigen apps met elkaar moeten communiceren,zonder permissies aan?!

Ze bedoelen eigenlijk,dat ze jouw data verzamelen voor hun 'eigen' apps en software te verbeteren,meer niet!

[Reactie gewijzigd door greatkz op 13 februari 2019 22:03]

Ze bedoelen eigenlijk,dat ze jouw data verzamelen voor hun 'eigen' apps en software te verbeteren,meer niet!
Het optimisme van de consument! tegenwoordig kan je niet zonder de diensten van google facebook etc.. Ik weet dat ze waarschijnlijk heel veel data van mij hebben en er niet veel mee wordt gedaan buiten advertenties. Maar een stemmetje in mijn achterhoofd zegt mij toch dat het niet helemaal goed is. Data=geld=macht, voor mij is het de angst dat Google weet waar jij woont, waar jouw interesses liggen, wie je vrienden en buren zijn. Met zoveel data van bijna iedere Nederlander is google een extreem machtig bedrijf. ze gaan nu misschien goed om met data, maar ze kunnen altijd nog slechte praktijken uithalen.
zo gaat het soms wel fout: https://executive-people....evens-van-gebruikers.html

een bedrijf als Google kan met al die data en diensten zoals adsense mensen ook beïnvloeden. kijk maar naar de Amerikaanse verkiezingen, stel voor een bedrijf als google gaat zich er mee bemoeien en beslist trump te promoten omdat ze een deal hebben gesloten dat als trump wint, hij een oogje dicht knijpt voor google's belasting. dat is gewoon indoctrinatie, iemand laten zien wat jij wilt dat hij ziet.
ik zeg niet dat dit allemaal gebeurt, maar dat het kan is voor mij al eng genoeg
Telecomproviders die in Amerika de locatiegegevens doorverkopen aan 'klanten' voor reclamedoeleinden, is toch niet hetzelfde of een app die gegevens verzamelt voor het kunnen communiceren met andere 'eigen' apps en apparaten(ecosysteem)?!
Het gaat in dit geval om het doorverkopen van locatie gegevens ZONDER toestemming. Wat ik hier eng aan vindt is dat hier bewijs is dat zelfs grote bedrijven slecht omgaan met data.
Hun app-ecosysteem is hun businessmodel. Ze willen niet meer dan 5% winst maken op hardware.
Zij rekenen op winst over tijd van het gebruik van de software op de telefoons, link video.
Verklaart nog niet helemaal hun datahonger maar wel alle pre-installed en moeilijk te verwijderen software.
Heb wel het gevoel dat ze toch wel bijvoorbeeld wel wat doen met de privacy niet veel maar wel iets.#

Bijvoorbeeld met de FaceUnlock als je die wilt activeren moet je alsnog in China of ander aziatisch land zitten wil je het geactiveerd hebben. En wanneer je dus EU land kiest het gewoon niet werkt.

Maar bij de mi remote weet ik niet, gebruik die ook niet. Daarnaast ik heb altijd op alle Xiaomi toestellen PixelExperience rom geinstalleerd.
Ziet er mooi uit, enkel spijtig dat ze toch nog voor een (waterdruppel) notch gegaan zijn.

6,4' is ook wel zeer groot, met een bezelloos scherm zou ik toch hooguit rond de 6' willen blijven, zoals de gewone Samsung Galaxy S9, of liefst nog een formaat kleiner...
Hoe kom je er bij dat ie 'zeer groot' is? Ok, 'groot' is een subjectieve term, maar tóch: Hij is bijvoorbeeld niet groter dan mijn 5.5" OnePlus 3 hoor:

http://www.displaywars.co...6,4-inch-d%7B2280x1080%7D

Scherm is in de breedte praktisch identiek; In de hoogte is t scherm wel langer, maar daar tegenover staat dat de bezels boven en onder een stuk kleiner zijn dan bij een OP3. Dus netto onder de streep is de behuizing van vergelijkbaar formaat.
Dat vind ik toch groot hoor. Ideaal zou de 5,5' van de OP3 zonder bezels zijn. Mede omdat mijn handen niet al te groot zijn.
Een OP3 heeft links en rechts (dus dáár waar je een telefoon normaliter vasthoudt) al minimale bezels hoor :)

Ps: De behuizing (lxbxh) is trouwens inderdaad vrijwel identiek aan die van een OP3 zie ik:

https://gsmarena.com/comp...Phone1=9507&idPhone2=7995

[Reactie gewijzigd door Omer op 14 februari 2019 05:16]

Tegenwoordig zijn telefoons in verhouding ook wel smaller en hoger. Dus een 5,5' bezelloos toestel zou tegenwoordig toch heel wat smaller zijn als eens OP3, vermoed ik.

Horizontaal bereik is overigens geen probleem met mijn handen, verticaal wel. Als ik de bezels weg denk op mijn OP5, maakt toch ook een groot verschil.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 14 februari 2019 09:21]

Het enige dat me weerhield om de Mi 8 te kopen was dat deze geen Widevine L1 had (dus Netflix in 480p). Als ze dit weten op te lossen bij de Mi 9 zal deze een grote kanshebber zijn!
Is dit hardware gebonden of kan dit wel werken met een custom rom?
Toestelgebonden. Bij OnePlus kon je bijvoorbeeld gratis je toestel terug sturen, maakten ze de aanpassing en stuurde ze die weer terug. Ik zag het niet echt zitten mijn toestel terug te sturen voor 1080p Netflix, wat ik toch nooit op mijn GSM bekijk.

Edit: https://www.xda-developer...ix-amazon-prime-video-hd/
De aanpassing kan bij OnePlus dus enkel door een geauthentiseerde PC gemaakt worden, lijkt me bij Xiaomi niet anders...

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 13 februari 2019 19:56]

Bij de Pocophone F1(Miui) gaan ze het via een update(beta) binnenkort veranderen(widevine L1/L3).Dus het kan zeker softwarematig ook opgelost worden.

https://www.androidpolice...vine-l1-support-and-more/

[Reactie gewijzigd door greatkz op 13 februari 2019 20:16]

Is dat verschil nu echt zo verschrikkelijk? Ik betwijfel het sterk. Heb Netflix op m'n 10" tablet gekeken welke ook geen widevine L1 heeft en dat zag er eigenlijk prima uit. Natuurlijk is het geen HD maar Netflix maakt er desondanks een meer dan prima beeld van. Als dat op een 10" tablet al het geval is dan zal het het verschil op een 6" scherm(pje) nog minder goed te zien zijn.
En dan scheelt het ook nog datagebruik :D
Het verschil tussen 480p en 1080p is op mijn 6.4 inch phone nochtans zeer duidelijk...
Correct me if I'm wrong en een beetje offtopic, maar volgens mij gaat het streamen vanaf een toestel zonder Widevine L1 ondersteuning naar bijvoorbeeld een Chromecast wel 1080p opleveren. Het afspelen op het device zelf helaas niet.
Jammer dat dit ding zo groot is. Ik zoek naar een nieuwe telefoon. Ben erg tevreden met Xiaomi qua prijs/kwaliteit/software/updates(!!!), en het is wel een goede timing voor mij dat er nu een nieuwe uitkomt.

Echter denk ik dat 6+ inch voor mij een dealbreaker is.

Mijn smartphone geschiedenis is als volgt:
  • 2011: Samsung Galaxy S2: 4.3 inch. Heel fijn.
  • 2014: Samsung Galaxy Alpha: 4.7 inch. Even wennen, maar ook okay.
  • 2016: Xiaomi MI 5: 5.15 inch. Deze vind ik tot op de dag van vandaag te groot.
  • 2019:
Ik hoop dat ze een mini gaan uitbrengen, maar helaas is een mini vaak wat uitgekleed. Ik hou van klein én goede specs.

offtopic:
Ik gebruik de SGS2 nog steeds, als internetradio.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 13 februari 2019 20:32]

U heeft dan wel een probleem tegenwoordig, aangezien alle schermen nu 18 tot 19:9 zijn ipv 16:9 wat u gewend bent.
Leuke vergelijking voor u:
http://www.displaywars.co...9-vs-5,9-inch-d%7B19x9%7D
de telefoons worden langer, maar niet breder. wilt u dezelfde hoogte, of kleiner, dan uw Mi5, dan is daar bijkans niks meer te vinden.
Waar heeft deze telefoon de vingerafdruk scanner?
In/onder het scherm waarschijnlijk. Net als bij de mi8 pro.
Hopelijk ook een android one versie. Hoef niet per se en budget toestel als ik fatsoenlijke software wil hebben.
Custom roms genoeg,als je Miui niet graag ziet ;)
MIUI is in mijn ogen beter dan Android One: in One kun je niet per app mobieldata blokkeren in MIUI wel. Android One gebruikt een app layer. Dus icoontjes op schermen en nog eens apart in een app layer. Nooit begrepen wat het nut hiervan is, maar maakt in ieder geval het terugvinden van een app een stuk lastiger.
Wordt waarschijnlijk mijn nieuwe smartphone als die maar band20 meteen support. De band20 FD-LTE is goedgekeurd alleen de datum nog njetm
Denk dat alle Mi phones boven de € 200 introductieprijs tegenwoordig band 20 hebben?! Daarom dat ze ook REDMI afgesplitst hebben nu.

Toch zeker de flagships.
Zie niet in waarom u die splitsing specifiek noemt. De Redmi toestellen kwamen ook gewoon uit met band 20 global. De Mi series net zo. Behalve de Mi8 SE.
Het probleem is eerder dat de global versies weken tot maanden later komen, ze brengen eerst china versies uit. Dat is waar theduke op doelt denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 13 februari 2019 20:56]

Vroeger was het inderdaad zo,dat de china versies geen band 20 hadden.Maar tegenwoordig klopt dit ook veelal niet meer!Ik vermoed dat ze in de toekomst enkel bij bepaalde Redmi budgets geen band 20 zullen aanbieden.De Mi series daarintegen wel!
U kunt letterlijk op kimovil en gsmarena kijken hoe het zit. De China versies hebben geen band 20. Er zijn altijd aparte Global versies met band 20. Laat ze eerst maar eens widvine L1 fixen, want band 20 missen heb ik geen last van.
Ik heb onlangs de Mi 8 128GB voor €360 gekocht voor mijn vriendin.Dit is echt een waanzinnig goed toestel voor zijn prijs.
Ongelooflijk soepel,mooi afgewerkt,mooi scherm,prachtige camera,en heel goede batterij.
Heb eens Antutu erop losgelaten en kwam gemakkelijk boven 295.000 punten terwijl er 160 apps opstaan,en niets van cache gewist of nieuwe herstart _/-\o_

Ik ben dan ook héél benieuwd naar de MI 9!
Is de software nog een beetje te doen, of is het helemaal kut?
Miui is een vloeiend mooi ogend OS in mijn ogen.Geen saaie kale Android,en ook geen gesloten OS. Je kunt het met niets anders vergelijken.Het heeft dan ook een miljoenen community achter zich,dusja....

[Reactie gewijzigd door greatkz op 13 februari 2019 22:06]

Dat kan ik zeker beamen. Gebruik al jaren Xiaomi toestellen (begonnen met een mi2s, daarna mi4, mi5, mi mix2 en nu mi mix3) in het gezin ook nog vele andere xiaomi toestellen (o.a. redmi 1s, mi note pro, mi 5x, mi a2 lite, mi 5s plus) en MIUI (de eu roms van xiaomi.eu) zijn is al jaren zeer goed. Geen bloatware en geen ads (ik gebruik de eu roms van xiaomi.eu). Juist het permissie systeem van miui is beter dan van stock android: je kunt per app instellen of wel of geen mobiele data gebruikt mag worden bijvoorbeeld. Bij android one (mi 2a lite) kun je alleen data beperken waardoor youtube op 720 ipv 1080 gaat... Is de data alsnog in korte tijd verbruikt, zo ondervond mijn zoontje.
Het unlocken en flashen kan even wat gedoe zijn, maar voor de gemiddelde tweaker mag dit geen problemen opleveren. Detail: alle toestellen doen het nog, ik heb nooit een defect gehad (anders dan er eentje laten vallen) en met de mover app zet je zo alles over op een nieuw toestel. Ik weet niet of ik dit toestel ook ga kopen, maar wacht in ieder geval tot dat TWRP beschikbaar is. Mijn mix3 (die ik per koerier op de launch day uit china heb gehaald) kon ik uiteindelijk pas een paar maanden later gebruiken.
Krijg je ook OTA met Xiaomi.eu roms?
Ja.En je kunt ze er manueel ook op zetten,via de updater app.
een vriend van mij heeft een xiaomi, en ik vindt dat de software er gelikt uit ziet en vloeiend draait. natuurlijk is dat mijn opinie, de jouwe kan verschillen.
Dat klinkt goed, ik hoor alleen wel vaak gezeur over dat het heel privacy intrusive zou zijn, ervaart hij dat ook zo?
hoor ik hem niet over, t zou kunnen natuurlijk.
Ik ben pro smartphones met een zeer goede prijs-kwaliteit en heb an sich niets tegen "chinees spul" (als het A merk is), maar wat ik wel irritant vind met recente Xiaomi's is dat ze bijvoorbeeld bij de Pocophone notificaties slechts 2s tonen in de notificatiebalk. Je moet dus of je icoontjes op je homescreen notificatie ballonnetjes laten tonen (zoals de iPhone) of elke keer je toestel unlocken en naar omlaag swipen om te zien of er iets nieuws is.

Ik vind het enorm onhandig werken.
Sinds de laatste update is het ook zo hoor,dat je ballonetjes ziet bij de linkerkant bovenaan!
Bij de Mi 8 zie je bij het always on display zelfs nu ook icoontjes!