Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Total War: Three Kingdoms is uitgesteld tot 23 mei

De Creative Assembly laat weten dat de release van Total War: Three Kingdoms is uitgesteld. Het nieuwste spel in de Total War-reeks had op 7 maart moeten uitkomen, maar dat heeft de ontwikkelaar opgeschoven naar 23 mei.

Creative Assembly stelt dat Three Kingdoms een 'nieuw niveau van complexiteit bevat' en dat er daarom meer tijd nodig is om er zeker van te zijn dat deze systemen naar behoren functioneren. Daarnaast laat de ontwikkelaar weten dat de extra tijd ook niet slecht uitkomt voor onder meer het wegwerken van lastige bugs, het verbeteren van de lokalisatie- en taalopties en het verbeteren van bepaalde gevechtsanimaties.

Het spel had oorspronkelijk al in de herfst van 2018 moeten uitkomen, maar Creative Assembly liet vorig jaar juni weten dat de release naar de lente van 2019 werd uitgesteld. In september vorig jaar werd ook bekend dat Feral Interactive ports van het strategiespel maakt voor Linux en macOS. Wanneer die ports precies uitkomen is nog onbekend.

Total War: Three Kingdoms gaat over de strijd van elf verschillende Chinese krijgsheren, die rond 190 na Christus pogingen ondernemen om China te verenigen. Het rts-spel is gebaseerd op een geromantiseerde versie van de geschiedenis uit het boek Romance of the Three Kingdoms, al kunnen spelers ook kiezen voor een meer realistische Classic Mode, waarin generaals niet meer bovennatuurlijk sterk zijn.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-02-2019 • 20:10

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Ik heb zo een gevoel dat deze game financieel gaat falen.

Teveel fantasy terwijl de fans van realistische battles houden. Zoals hun vorige reeks met Attila en Rome2.
Ik denk het dus echt niet. Met deze game spelen ze precies in op wat de fans al jaren vragen. En dan hebben we het nog niet over de enorme chinese markt waar ze veel nieuwe klanten kunnen scoren.

En "realistische" battles zijn er nog steeds. Er komen twee modes: een zogenaamde "romance" mode, dus meer in de richting van de fantasy en een "classic" mode voor een zelfde soort gameplay als Rome 2 en Attila (behalve dan dat de campaign een stuk complexer lijkt te worden).

Kijk ook maar eens op Reddit (I know, niet de beste maatstaf, maar wel als je wil weten wat de fans willen). Toen het aangekondigd werd waren de reacties gemixt, vooral omdat het veel fantasy leek te worden. Maar toen duidelijk was dat er twee modes zouden komen, sloeg het om naar vooral positief. En zijn natuurlijk nog altijd mensen die geen interesse hebben, maar dat hou je altijd natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Dnomyar96 op 11 februari 2019 21:13]

"De fans willen"? Hmm ok, ik ben TW fan van het 1ste uur en als ik zo links en rechts opgelet heb de laatste 5 jaar hoor je vooral Medieval 3 geroep. Na Atilla 2015 volgden er 2 fantasy TWs en vervolgens komt er een TW met een asian setting. Waar Shogun 2 nog in 2011 uitkwam maar ondertussen dateert de laatste Medieval alweer uit 2006.

De pret is dan nog niet over want we weten dat Warhammer 3 gaat komen, dat zal niet 2020 worden want te kort op 3 Kingdoms. Alles goed en wel zien we misschien pas weer eens een Medieval in 2023 misschien?

Het jammere van de Total War reeks is gewoon dat wanneer een deel je echt niet aanspreekt je heel lang kan moeten wachten. Dat wachten is allang maar langer geworden toen ze met de warhammer fantasy erbij kwamen. Veel history buffs balen daarvan.

Dus ja, jouw fans of de fans? Welke fans?
Het jammere van de Total War reeks is gewoon dat wanneer een deel je echt niet aanspreekt je heel lang kan moeten wachten. Dat wachten is allang maar langer geworden toen ze met de warhammer fantasy erbij kwamen. Veel history buffs balen daarvan.
In principe eens, maar ik vind het wel het noemen waard dat ze Rome 2 in de tussentijd wél van leuke nieuwe content zijn blijven voorzien. Ik ben doorgaans zeker niet pro-DLC, maar die hele nieuwe campaigns geven wel echt weer even wat te doen terwijl je die Warhammers aan het negeren bent.

[Reactie gewijzigd door Twam op 12 februari 2019 12:39]

Vergeet niet dat CA aparte teams heeft voor al hun projecten. Zo is er een team voor fantasy titles, een voor historical en dan nog een voor ongoing content (dlc, patches) enzo. Ik verwacht warhammer 3 zeker wel volgend jaar.
"De fans willen"? Hmm ok, ik ben TW fan van het 1ste uur en als ik zo links en rechts opgelet heb de laatste 5 jaar hoor je vooral Medieval 3 geroep.
Natuurlijk hoor je mensen Medieval 3 roepen. Maar dat is niet het enige. Als je voor de aankondiging van 3K op Reddit had gekeken in threads over toekomstige games, was Romance of the Three Kingdoms een van de meest genoemde games, naast Empire 2 en Medieval 3.
vervolgens komt er een TW met een asian setting. Waar Shogun 2 nog in 2011 uitkwam maar ondertussen dateert de laatste Medieval alweer uit 2006.
En Attila speelde zich af in Europa, net als Medieval 3 zou doen. Wat is je punt hier?
De pret is dan nog niet over want we weten dat Warhammer 3 gaat komen, dat zal niet 2020 worden want te kort op 3 Kingdoms.
Ik denk dat het eerder in 2020 uitkomt dan later. Er zit dan alsnog een jaar (of iets langer of korter) tussen, dus heb geen idee waarom je dat te kort vindt. Tussen Warhammer 2 en 3K zit ook maar anderhalf jaar.
Het jammere van de Total War reeks is gewoon dat wanneer een deel je echt niet aanspreekt je heel lang kan moeten wachten.
Daar ben ik het wel mee eens. Gelukkig zijn er genoeg andere delen die genoeg replayability bieden.
Geen idee of de Fantasy/Warhammer-fans dit gaan lusten.
Als fan van de gewone Total Wars en niet de Warhammer--reeks (owv de Hero units) ga ik deze overslaan. Zelfs de Classic-mode zegt mij weinig in deze setting.
Ik dacht dat de meeste oudere Total War fans liever een Empire 2 of Medieval 3 hadden gezien.

Deze preview was ook niet erg positief
Deze preview was ook niet erg positief
Daar noem je ook iemand. Allereerst heeft hij de game zelf niet eens gespeeld en is hij behoorlijk biased tegen CA. Nee, voor een goede review (of preview of wat dan ook) van een Total War game, kun je beter niet bij hem zijn.
Eerste Warhammer was ook goed. Maar bij deel 2 werden fans fantasy moe.
Ik niet. Ik heb van beiden ontzettend genoten en kijk uit naar deel 3.
Overigens heb ik in overige total war spellen (Rome, Medieval 2, Empire, Napoleon, Shogun 2, Rome 2, Atilla) ook talloze honderden uren zitten.
Ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt. Ik merk juist dat veel de 2de versie als een verbeterde versie onthalen. (De game is, die de eerste game zou moeten zijn geweest)

[Reactie gewijzigd door DeBers op 11 februari 2019 21:10]

Totaal niet mee eens, ik heb alle total war games gespeeld en mijn favoriete Total War game was Warhammer.
Creative Assembly stelt dat Three Kingdoms een 'nieuw niveau van complexiteit bevat' en dat er daarom meer tijd nodig is om er zeker van te zijn dat deze systemen naar behoren functioneren.
Waarmee het gissen wordt of het komt door bugs of een (nieuwe) feature en je dus nog altijd in het midden hebt waardoor het nou daadwerkelijk komt dat er zoveel games de laatste tijd uitgesteld worden en naar achteren worden geschoven; slecht management of een slecht geprogrammeerd product.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie liever dat een game uitgesteld wordt en dan minder bugs bevat, maar het geeft echt wel te denken. Ik las onlangs bij de reacties van een ander nieuwsartikel over een game dat uitgesteld is ook, dat eea wellicht gedaan kan zijn omdat dit toch weer extra (en gratis) exposure geeft in een game. Hoewel ik dat nog niet denk of geloof, zou zoiets ook nog wel een mogelijkheid kunnen zijn, eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 11 februari 2019 20:57]

Dat is een enkele verklaring voor uitstel, die ongetwijfeld waar is. Iets in mij hoopt echter ook dat dat CA goed om zich heenkijkt en ziet dat een simpel vervolg van een game niet echt meer werken om gamers te vervullen positieve gevoelens.
Kijk naar games als F:76, BFV, COD5 etc en je ziet dat deze games eigenlijk niet veel toevoegen aan het bestaande aanbod en meer een beproefd recept hanteren. Dit is volgens mij iets wat 10 jaar geleden nog prima werkte, maar vandaag niet meer. Aangezien de laatste TW games toch vrij hetzelfde in opzet zijn geweest, zijn ze misschien oorspronkelijk dezelfde weg ingeslagen als een Shogun2 maar dan met Warhammer mechanics update. Met een simpele Attila/Rome II rehash komen ze er misschien niet.
Als je kijkt welke games de meest positieve rewiews binnen harken in 2018, zit er geen game bij die vrijwel jaarlijks of tweejaarlijks een nieuwe iteratie krijgt. Natuurlijk zijn de games in de kern wel goed, maar dat was de vorige versie ook, terwijl er weinig veranderd in de kern van de gameplay. Dat lijken de consumenten minder te waarderen, wat zich uit in minder goedkeuring voor bugs in de game of behandeling van klachten. Dat maakt de eerder succesvolle strategie om meer momentum te creëren voor een game met een aankondiging en vervolgens een uitstelaankondiging minder effectief.
Het zijn games als God of War, Spiderman en RDR2 die de reviews krijgen, juist door een aangepaste aanpak ten opzichte van de voorgaande game. Daarom hoop ik ergens dat ze ook wat dingen aan het heroverwegen zijn, om de game toch meer verfrissing te geven dan alleen een nieuwe periode in de geschiedenis aanhalen. Dus misschien hadden ze al wel een "nieuw niveau van complexiteit", maar doen ze er nu nog een tandje bij. Zeker in ogenschouw nemende dat de gestripte aanpak bij Thrones of Brittania niet per se hoge ogen gooide.
Amen!! Steeds maar weer de volgende versie kopen doe ik al jaren niet meer. Wacht wel eerst de reviews af of er genoeg nieuwe mooie dingen in zitten om het te kopen. Was ook enigszins teleurgesteld in total war warhammer 2. Vond die toch erg weinig vernieuwend ten opzichte van de vorige versie maar hopelijk maken ze er nog iets moois van.
Dit is een red flag. Bij games met zoveel verschillende systemen, complexe AI en technisch vaak zwaar voor je systeem verwacht ik geen perfecte launch. Maar zo kort voor release toch nog problemen met - zo lees ik het - core systemen dan wacht ik liever eventjes nog langer.
En er komen vast tich DLC commander/country/region packs uit. Ik wacht wel weer op een GOTY editie.
ja dat is niet fijn, koop je een game ben je een paar dagen te laat en mis je de gratis dlc en moet je er voor betalen, waarna ze vervolgens nog meer opties uitbrengen waar je voor moet betalen, Extra betalen om rassen te spelen in het spel, Dat was wel erg jammer.
ja die heb ik bij warhammer 2 er gewoon in gekraakt, lekker slim om mensen te dwingen naar warez te gaan omdat je zo nodig een belangrijk ras achter pre-order DLC wegstopt
Daar vertrouw ik niet op. De Warhammer games hebben geen Definitive edition gekregen. Het verdien model van die games is inderdaad erg gericht op losse DLC's. En altijd is de DLC in de sale slechts 50% afgekort (ipv 75%).
Dan wachten we gewoon nog wat langer. Die games zitten vol genoeg met bugs en ai problemen dat ik prima me backlog voor de komende 5-10+ jaar nog kan spelen. ;p
Precies wat ze hier doen. Nog even wachten en een spel leveren dat werkt, niet waar binnen een paar uur de eerste klachten binnen komen.
Ik heb 5 vrienden op steam die elke total war kopen. Maar bij warhammer 2 heeft slechts 2 van 5 gekocht. Zelf koop ik ook elke total war met dlc bij warhammer heb ik geen behoefte voor dlc. Misschien bij een sale koop ik het.
@DeBers

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 11 februari 2019 21:20]

Goeie steekproef :)
Daar kwam ik met mijn scriptie niet mee weg ;-)

Prima cijfertje toch: https://www.ign.com/games/total-war-warhammer-2

[Reactie gewijzigd door DeBers op 11 februari 2019 21:44]

Je kan ook naar steam spy kijken, helaas is het niet nauwkeurig. Voorlopig is Rome 2 meest verkocht volgens steam spy.

Rome 2
https://steamspy.com/app/214950

Warhammer 1 en 2
https://steamspy.com/app/364360
https://steamspy.com/app/594570

Deel 2 was ook leuk maar minder gespeeld dan Attila. Deel 1 heb ik wel 100+ uur gespeeld.

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 11 februari 2019 21:48]

Gameplay wise waren beide Warhammers prima, maar het wrange is dat deel 2 ergens gewoon een DLC is van deel 1. Behoudens dat vind ik het onverstandig om 2 delen na elkaar uit te brengen.
Ik deed dat vroeger ook, maar sinds ze zo ontzettend DLC happy zijn geworden ook niet meer.

de shit die ze met warhammer 1 flikte was ik al niet happy mee, en toen warhammer 2 erachteraan die voelde meer als een DLC dan een nieuwe release.

als ze 2 + al die nieuwe rassen voor 30 euro als DLC hadden gedaan was dat het nog waard, maar 15 per ras + volle mep voor 2.....rot op
Ja dit was te verwachten. Er was stevige kritiek op de AI die tot nu toe te zien was in de diverse battles.

Ook was er afgelopen week een eerste live stream (check even het forum voor de video) en die crashte gewoon midden in game. Ook was de audio bugged.

Ik zou zeggen: hou je pre-order even binnen!
Dat moet je tegenwoordig altijd wel doen. Grote beloftes, bugs, gewoon slechte games, launch DLC, na de launch IAP's er in douwen etc.
Aan de ene kant vind ik dit een beetje jammer, want ik keek (en nog steeds) er erg naar uit. Maar dit is waarschijnlijk een goede actie. Als ze vinden dat de game nog niet klaar is om uitgebracht te worden, kunnen ze het beter vertragen in plaats van een zelfde fiasco te creëren als Rome 2 destijds was.

Het valt me de laatste tijd wel op dat er veel games uitgesteld worden. Meer dan vroeger in elk geval. Is dit een indicatie dat de uitgevers / management het toch vaak te vroeg uit willen brengen, of is het meer dat het werk gewoon onderschat wordt? Ik weet dat het altijd lastig is van te voren in te schatten hoe lang een project duurt, maar daarom zet je de release datum ook pas een paar maand van te voren.
ik denk dat de meeste die hier spreken, niet eens alle total war games bezitten en nog dagelijks spelen.
Ik alvast wel.

Dat het uitgesteld is: positief. Men heeft tot zover ik weet, nog niet echt de normale 'classic' gameplay getoond. Enkel nog maar die 'romance mode' met die OP generals. Dus dat ze maar eerst de vele bugs/glitches/en bizarre gameplay/battle mechanics oplossen.
Die beslissing zal er wss gekomen zijn, na de kritiek van een paar 'influencers' in het youtube landschap. Enkele bekende total war youtube kanalen hebben een aantal suggesties gegeven. (beta test gedaan).

Waar ik wel mee akkoord ga, is dat de total war 'gameplay', nadat ze de warhammer franchise hebben geïntroduceerd, nu niet meer zoveel mensen zal aanspreken.
Ik mis alleszins de 'magic' missen, die in de warhammer franchise zit als ik nog eens klassieke total war game speel. Er is niet zoveel eyecandy op het scherm als je Total War Rome 2 vergelijkt met Total War Warhammer 2 (geen magic, allemaal verschillende units.). Terwijl de historische total war games vooral 'copy paste' leger samenstellingen zijn.

De enige historische total war game waar ik echt nog naar uitkijk is Medieval 3.

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 12 februari 2019 09:17]

Als groot fan van Dynasty Warriors (delen 2 t/m 6 religieus gespeeld, daarna is het wel wat afgenomen) zit ik hier met smacht op te wachten. In de tijd van de Playstation 2 droomde ik al van een game die Dynasty Warriors en Total War zou combineren, en dit moet het dan gaan worden. (Kessen 1&2 waren leuk, maar strategisch wel heel simpel).

Op de Gamescom speelde de game al heerlijk weg en was er een goede uitdaging te vinden. Grafisch viel de game ook op vanwege de typische artstyle uit de era of the Three Kingdoms.
Lijkt me een verstandige keuze. Creative Assembly wil natuurlijk niet weer dezelfde shitstorm over zich heen krijgen als na de lancering van Rome 2 Total War. Op Youtube kwam ik al een kritische reviewer tegen die al de nodige probleempjes had opgemerkt in alle gameplay video's die tot nu toe naar buiten zijn gekomen: https://www.youtube.com/watch?v=hEegQ-yeQys


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.