Total War: Three Kingdoms preview

Dag en nacht

Titel Total War: Three Kingdoms
Platform Windows
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever SEGA
Releasedatum Voorjaar 2019

The Creative Assembly maakte ooit naam met strategiespellen op basis van bekende historische settings. Rome: Total War, Shogun, Empire, het zijn bekende titels voor doorgewinterde Total War-spelers. De Engelse ontwikkelstudio maakte daarna een uitstapje naar fantasy, met twee delen van Total War: Warhammer. Kennelijk heeft de studio weer even zijn buik vol van dwergen, elven en goblins, want in de lente van 2019 brengen The Creative Assembly en uitgever SEGA weer een Total War-game met een historische setting uit. Dit keer trekken we naar China en richten we ons op de drie koninkrijken (die stiekem helemaal geen koninkrijken zijn) die rond het einde van de Han-dynastie streden om de absolute macht.

Total War: Three Kingdoms is een klassieke Total War-game, wat betekent dat de speler eigenlijk twee spellen krijgt voorgeschoteld. Het strategische deel speelt zich af op een overzichtskaart. Daar verschuif je je legers, bouw je een economie op en onderhandel je met andere facties. Hier goed presteren is de basis voor succes in het andere deel, dat bestaat uit de gevechten. Je geeft daarbij zelf leiding aan je legers, die op hun beurt aangevoerd worden door generaals, oftewel 'Hero's'. Deze personages zijn van cruciaal belang om je campagne tot een goed einde te brengen, temeer omdat hun invloed in veldslagen nu nog groter is dan in de voorgaande Total War-games.

Dat laatste is geen toeval. Generaals waren altijd belangrijk, maar kregen binnen de Total War-franchise een heel andere rol toen Total War: Warhammer uitkwam. The Creative Assembly schotelde gamers voor het eerst personages voor die niet simpelweg onderdeel van hun eigen sterke unit waren, maar zelf uit complete vechtmachines bestonden. De andere rol die hero-units in Warhammer hadden, is zeker een inspiratie voor de grotere rol die de belangrijke personages in Three Kingdoms hebben.

Als speler heb je daar zelf overigens ook invloed op. De campagne is op twee manieren te spelen. Je kunt kiezen voor 'The Romance of the Three Kingdoms', waarin de helden nog sterker en invloedrijker zijn dan normaal het geval is. Voor wie dat iets te historisch inaccuraat klinkt, is er 'The Records of the Three Kingdoms'. Hierin zijn de helden een stuk menselijker, wat waarschijnlijk een geloofwaardigere navertelling van het verhaal van de Three Kingdoms oplevert. Wel valt bij deze klassieke modus de nieuwe manier van vechten met je hero's weg. Het zijn weer 'gewone' generaals met een rol die gelijk is aan wat ze in de oudere Total War-games deden.

Welke variant je ook kiest, voor je de meerwaarde van je generaals gaat merken, kom je toch eerst op de campagnemap terecht. Deze map belooft de mooiste te worden die The Creative Assembly ooit heeft gemaakt, al is dat ergens logisch. De grafische mogelijkheden blijven zich ontwikkelen, dus de pracht en praal op die map ook. De belangrijkste vernieuwing is dat Three Kingdoms als eerste Total War-game een dag/nacht-cyclus kent. Eerder had je in Total War al gevechten bij nacht, maar dat was dan omdat je dat moment zelf koos en niet omdat het toevallig een nachtelijk tijdstip was. In Three Kingdoms verlopen dag en nacht dynamisch. Dat heeft invloed op zowel de campagnemap als op eventuele gevechten die ontstaan.

Relaties

Ook nieuw is de manier waarop de belangrijke personen in het spel relaties met elkaar onderhouden. Het politieke spel is meer dan ooit aanwezig. Elke generaal heeft persoonlijke voorkeuren en een karakter dat kan botsen met andere karakters, of juist goed met ze overweg kan. De potentiële gevolgen van deze onderlinge relaties zijn enorm. Generaals kunnen van factie wisselen en hoe meer mensen in jouw factie niet overweg kunnen met een generaal, hoe sneller hij vertrekt. Mocht hij ergens een beste vriend hebben, dan is de kans dat die met hem mee gaat vrij groot. Zo kan je militaire macht aardig worden getackeld zonder dat er überhaupt een gevecht heeft plaatsgevonden.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.