Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Motorola brengt Android 8.1-upgrade uit voor Moto G4 Plus

Motorola is begonnen met het verstrekken van de Android Oreo-upgrade voor de Moto G4 Plus. Versienummer 8.1 van het Android-OS komt over-the-air binnen, te beginnen bij Amerikaanse gebruikers. Naar verwachting krijgt de gewone versie van de G4 de software ook.

De release notes voor de upgrade staan al op de Amerikaanse ondersteuningspagina van Motorola. Het gaat dus om versie 8.1 van het Android-besturingssysteem, en daarnaast zijn de beveiligingspatches bijgewerkt tot en met 1 december van vorig jaar. Tenslotte zijn er verscheidene bugs aangepakt die het systeem stabieler moeten maken.

Vooralsnog hebben alleen Amerikaanse gebruikers van de Moto G4 Plus toegang tot de software, maar het is de verwachting dat gebruikers elders ter wereld binnenkort ook toegang krijgen tot de upgrade. Ook de Moto G4 krijgt naar verwachting Android 8.1 aangeboden.

De opwaardering naar versie 8.1 van Android werd al enige tijd verwacht. Motorola had al geruime tijd geleden beloofd met de upgrade te komen, maar leek daarna stilletjes gestopt te zijn met de ontwikkeling. Toen dat tot verontwaardiging bij gebruikers leidde, zei Motorola alsnog met de software te zullen komen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

10-02-2019 • 09:35

101 Linkedin Google+

Submitter: Chris_tiaan

Reacties (101)

Wijzig sortering
En in Q2 is bijna de gehele Line up van Nokia sinds android terugkomst te upgraden naar android pie volgens hun road map. Een toestel niet en dat is de Nokia 2 met android go... Volgens mij Is dit uniek? Enigste fabrikant die dit lukt/ voor elkaar krijgt? Dan heb ik het over 15 Nokia toestellen. Bron https://www.androidplanet...a-roadmap-android-pie.jpg
Zeker indrukwekkend. Ze beloven het al vanaf het begin, maar het was toen nog de vraag of ze ook echt daad bij het woord konden voegen. Tot nu toe doen ze het zeer goed.

Motorola heeft hun zaakjes wel beter voor elkaar dan eerst. Nu is tenminste duidelijk dat je 1 grote upgrade krijgt en verder beloven ze een paar jaar security updates (die komen niet super snel, meestal na 2 maanden).

Nadat pixel geen midrange optie mee was, heb ik nu al mijn tweede motorola. Maar sinds ze geen onderdeel van google meer zijn is de software ondersteuning een stuk minder. Dat gat wordt door Nokia goed gevuld, inmddels hebben ze ook een brede lineup.
En heb je ook al gelezen op diverse fora wat van problemen er allemaal zijn met die updates? Doe mij maar de tragere updates van Motorola die tenminste goed getest zijn, dat kun je (spreek uit ervaring) van Nokia niet zeggen helaas.
Leuk zo'n bijdehante opmerking. Ik meld alleen dat Nokia de gehele Line up op 1 toestel na (de Nokia 2) volledig update naar Android 9. Dat doet Motorola niet... Dat kun je van Motorola niet zeggen helaas. Beetje nutteloze post.
_/-\o_

Netjes dat Motorola zijn belofte inwilligt.

Kan ik die ervaring nog net mee nemen voor ik straks over ga naar de nieuwe, want nu naar bijna 3 jaar gaat de leeftijd wel tellen, en er zitten krassen op m'n camera lens.
Waren ze die belofte, waar ze in eerste instantie onderuit probeerden te komen, niet nagekomen dan denk dat ze vooral vanuit Amerika maar ook India waar Motorola erg groot is/was wel wat rechtzaken hadden kunnen verwachten. Ze hebben uit eindelijk de keutel, om de update niet uit te brengen, in getrokken om niet nog meer imago schade op te lopen. Voor mij is Motorola na deze actie en het hele update beleid meenemend geen optie meer.
Die image schade is al 2 jaar...lenovo is een balle bedrijf.
Ben niet voor niets overgestapt op Nokia, helemaal klaar met Motorola. Enige dat ik mis is de schud-voor-zaklamp- en de draai-voor-camera-functie...
Ach dat schudden voor de zaklamp werkt 99/100 keer toch niet.
Mijn eerste telefoon was een Moto, mijn huidige is een Moto.

Zeer waarschijnlijk de laatste keer dat ik voor Lenovo ga. Ondanks dat ze nu hun updates redelijk op orde lijken te hebben. Was dat het eerste jaar nadat ik mijn Moto G5 plus kreeg.... om te janken. Jezus wat een belabberd update beleid.

Toen barstte het internet los en een half jaar later hadden ze boel wel op de rit. Android 8 is gekomen, vrijwel maandelijks security updates.

Maar vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Ze hebben het een beetje goed gemaakt. Maar hoe lang houden ze dit vol. Dit samen met andere gare acties die Lenovo de laatste jaren heeft uitgehaald, is er maar weinig vertrouwen over.
Mijn Moto G6 Plus zit pas op Android 8.0 en nu wil Motorola de G4 Plus updaten naar 8.1? Eh??
Ja psies. Hoe zit dat?

Bovendien zijn ze ergens in donker Azië al begonnen met een OTA-update van Android 9.0 voor de G6 Plus en die zou naar ons 'onderweg zijn'. Heeft iemand een idee wanneer deze eindelijk in ons land arriveert? Of heeft iemand 'm al?
Grijze-import van een, heel ver land hier vandaan. :)
Als het goed is zou de Moto G6 Plus al op 9.0 Pie moeten zitten...
Moto G6 Plus Pie release notes
Niet dus. Versie 8.0.0 hier nog steeds op G6 Plus. Beveiligingspatch is van november 2018.

En geen import, gewoon van T-Mobile....

[Reactie gewijzigd door moreasy op 11 februari 2019 12:23]

Ja, dat document had ik ook gelezen, inderdaad.

Maar helaas: mijn G6 Plus vindt tot op vandaag niks bij een geforceerde OTA-check... Zit nu op 8.0.

Het wordt mijn tweede telefoon maar ik wil hem pas definitief inrichten ná de update en een factory reset direct daarna.
Het is sowieso allemaal cosmetisch.
Deze update is "omdat het beloofd was" maar zal daarna vast niet lang ondersteund worden Lenovo kennende.
Ik ben al een tijd geleden geswitched naar LineageOs en draai al lang 9.0 (zelfs een onofficiële 9.0 build op m'n Moto G 2014 titan, die het erg goed doet)

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 12 februari 2019 10:03]

Mijn g5s plus zit ook al op 8.1.

Ik zou Motorola maar even bellen of ze jou toestel niet vergeten zijn...
Goh ... mijn G5s zit anders nog steeds op 7.1.1 .. ;-(
Dat ligt dat toch echt aan jou:

https://support.motorola....to-g5s/documents/MS133317

Ik ben er helemaal voor om op de moto haat trein te springen (na de overname door Lenovo ging het bij mij ook snel bergafwaarts) maar een beetje correct blijven mag best
Ik heb ook de plus variant.
Dat is een heel andere telefoon.
Belangrijk hierin is dat het niet overal tegelijk uit komt, en zeker dus niet in NL. Via Moto support kreeg ik het volgende antwoord m.b.t. upgrade G5s (maar zal ook wel voor de plus gelden):
The release date is sometimes dependant on carriers and other key partners. Certifications, independent testing, or requests for additional changes will sometimes extend our evaluation time. Therefore, you will sometimes see an upgrade for a device model go to one group of users, while it may take significantly longer to reach others, even in the same region.
Wtf, mijn g5 plus en g5 van mn vrouw zijn allebei 8.1.0
Hoe kan dat? De G5 is al geüpdatet, de G5 plus nog niet.
Mijn g5 plus zegt toch echt wat anders :)
Bijzonder, mijn G5 plus zit op 7.1.1. Zeker weten dat het een 'plus' is? Bedankt voor je reactie!
Xt1685 :)
Misschien ff handmatig zoeken in inatellingen -> systeem -> systeemupdates?
Ik heb ook een g5 plus en 8.1.0.
Mijn g5plus zit ook al op 8.1.0 👍
Yup. Bij mij ook. Zeker al 3maanden 8.1
Heb blijkbaar de g5s :o die is nog niet aan de beurt geweest :?
Mijn Moto X4 zit al op android 9! :X
Tsja... Wees er maar trots op. Een update van bejaard naar verouderd, haha. Nou ben ik geen upgradefetisjist, maar Motorola laat zich hier in mijn ogen wel kennen als het minst serieus te nemen jongetje van de klas. Je maakt mij niet wijs dat de G4 zodanig afwijkt van de modellen die wel Pie krijgen, dat de G4 die niet had kunnen draaien. Als je Pie in feite dan toch op de plank hebt liggen, in 2017 al een belofte hebt gedaan over de upgrade naar Oreo, die niet nakomt..... Dan ben je als fabrikant in mijn ogen een enorme krentenkakker als je in 2019 met Oreo komt aanzetten.

Dat is een kwestie van mentaliteit en heeft niets meer te maken met de prijs van het toestel.
Sterker nog: ik volg het nieuws op XDA-developers en dit is niet het eerste toestel waar Motorola in de afgelopen paar maanden ineens met 8.1 of zelfs 8.0 (!) komt aanzetten.
Het is niet zo simpel om in een keer 2 versies te upgraden. Iedereen doet 1 versie per keer en daar zijn ook de upgrade scripts en ervaringen op gebaseerd. Bij 2 versies in een keer is het risico op problemen vele malen groter.
Uhm, kan je dat onderbouwen? Wat dat is volgens mij onzin.
Ik heb vaak genoeg telefoons of andere systemen upgrades gegeven waarbij ik software versies oversloeg.
Vergeet niet dat het om honderdduizenden systemen gaat. Een goed voorbeeld is de upgrade van Windows 7 naar 10, formeel zelfs ondersteund zonder via Windows 8 te gaan, en het aantal problemen waar mensen tegen aan liepen. Lang niet iedereen had problemen, en er is brede support voor, maar bij mobiele telefonie is het risico van bricken en garantie claims en kosten groter dan bij PC's.
Valt wel mee hoor, het maakt ook vrij weinig uit of iedereen 1 versie per keer doet. Ze kunnen prima een upgrade van 7.x naar 9 uitbrengen (er zijn wel meer merken die dat hebben gedaan).
Ze hebben er ook nog eens veel tijd voor gehad, die ze nu hebben gestopt in het uitbrengen van 8.1.
Ze doen ook niet twee versies ineens hoor. De G4 serie is heel lang geleden, ergens vlak na de reformatie :-) , al van Marshmallow naar Nougat gegaan. En nu dus eindelijk naar Oreo. Dat er in de periode er tussen alweer een volgende versie is uitgekomen laat het misschien lijken alsof een hele grote stap doen maar eigenlijk zijn gewoon heel erg laat.

[Reactie gewijzigd door Genelec op 10 februari 2019 14:29]

Mijn reactie was meer op dat ze gelijk Pie hadden moeten doen op Oreo.

Ze zijn inderdaad relatief laat met de upgrade.
Inderdaad. In 2019 nog een update voor een toestel dat bij de meeste kopers inmiddels in de la is beland 8)7
mijn moto x4 zit op android 9. de Samsung A5 (2017) van mijn vrouw blijft op 8.1 zitten...
Maar bij Tablets is het een ramp qua updates.
Volgens mij is de A5 2017 niet verder gekomen dan 8.0. Klein detail, maar toch relevant.
Vind het ook erg vreemd dat de A5 2017 gereleased werd met Android 6.0, terwijl de J5 2017 uitkwam met Android 7.0. En die laatste krijgt misschien ook nog een update naar 9.0.
't is dan ook die van mijn vrouw... ik kijk die niet na...
voor mij wel een reden om geen Samsung te kopen die niet high-end is...
Alleen de echt goedkope toestellen krijgen nauwelijks tot geen updates. De Galaxy A-, S- en Note series krijgen sinds lange tijd 2 jaar aan Android-upgrades (2 stuks) en daarna nog beveiligspatches.

Zelfs de J5 2017 gaat Android 9 krijgen. Dat verbaast mij wel van Samsung, gegeven dat die al een update van 7.0 naar 8.1 gekregen heeft.
Wauw aangekondigd in september 2017 en nu in phased roll out in de VS. Zal wel iets met het voorkomen van rechtzaken te maken hebben, nadat ze er eerst onderuit probeerden te komen. De reputatie die Motorola ooit had voor snelle updates wordt echt vakkundig gesloopt door lenovo.
Dat was ook maar voor korte duur. Eigenlijk vanaf het moment dat Google Motorola verkocht aan Lenovo ging het snel bergafwaarts. Wel jammer want de toestellen zijn best oké. Zelf alleen de eerste Moto g in bezit gehad :)
Inderdaad van korte duur, want voordat Google Motorola overnam waren ze ook al niet snel met updates.
Te laat. Ik heb mijn G4 Plus inmiddels ingewisseld voor een iPhone 8 vanwege het dramatische beleid qua beveiligingsupdates bij de eerstgenoemde. Er zaten steeds maanden tussen en op het laatst leek er helemaal niks meer te komen. Ik had het toestel toen nog geen twee jaar en eigenlijk was er niks mis mee.

Mijn huidige toestel bevalt ook meteen zo goed dat ik waarschijnlijk verloren ben voor Android.
Als tegenhanger dan:
Ik heb nog een G4+, als enige telefoon, dual SIM.
Een paar jaar gelden overgenomen van een vertrekkende collega.
Het "stomme" ding wil maar niet stuk en blijft gewoon functioneel adequaat werken. :+
(Ik heb dus geen valide reden voor een nieuwe, ook al ga ik daar zelf over... :-)
En er komen af en toe nog wel security updates langs voor Android 7, waar het inmiddels op zit.
.
Maar ik ben benieuwd of Android 8 nog iets toevoegt.
.
(En iOS, tja.... Het einde van het verhaal is dat ik het spul aan mn nichtje van 5 kado heb gedaan. Ze is er erg blij mee.)

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 10 februari 2019 13:36]

Mijn G4+ is helaas overleden... of om precies te zijn, de batterij heeft een levensduus van 5 minuten. De accu heb ik 1x vervangen, maar ook die ging in levensduur binnen een maand keihard onderuit, dus er zal wel iets in het laadcircuit de batter kapot gemaakt hebben.

Aan de (snel) lader is het nog een uitstekende telefoon.

Voor 200 euro heb je echter een grotere snellere telefoon onder android one..... alleen de camara mis ik een beetje.

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 11 februari 2019 10:43]

Probleem is waarschijnlijk dat de nieuwe accu +/- dezelfde productie datum had als de originele accu's. Zie je wel vaker. Was vroegah bij de dumb phone Nokia's al een probleem als je niet 1 van de meest populaire modellen had.
Je vergelijkt dan wel een toestel van 200 euro, met een toestel van richting het driedubbele.
No shit dat je dan meer mag verwachten.
Dat klopt, maar regelmatige beveiligingsupdates over een acceptabele periode zou je altijd moeten kunnen verwachten.
1x in de 3 maanden is het staand beleid bij Motorola. Tenzij het urgent is, wat dat ook moge inhouden.
Los ervan dat dat in mijn ogen te weinig is op het moment Google zelf die updates maandelijks beschikbaar stelt, klopt dat ook niet helemaal: zodra er een upgrade naar een nieuwe Android-versie in de planning staat, komen er geen tussentijdse updates meer en kun je wachten tot die upgrade verschijnt. Dat was mijn indruk bij de G4 Plus in elk geval.
Ik heb 3 Android-toestellen. Android 4.1, Android 4.4 en een met Android 5.
Je bent nooit up-to-date, dus ofwel achterstallig ofwel veel geld kwijt.
Max
Nog afgezien van het feit dat ik niet begrijp waar om het interessant is om te weten dat je drie Android toestellen hebben, is het onzin dat je veel geld kwijt bent om een prima nieuw, up-to-date toestel te kopen. Voor €200 kan je tegenwoordig al een nieuwe smartphone kopen waar je je niet voor hoeft te schamen.
Of wekelijks een update voor je Lineage os flashen zolang je toestel ondersteund wordt. Gratis. Het kan dus (vaak) wel. Kijk ook wat Xiaomi al jaren doet. Jammer dat zo weinig fabrikanten en degelijk beleid voeren.
Ik ben in ieder geval blij dat de update komt, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. De reden dat ik de G4 plus nog heb zit hem vooral in dat de camera zeer goed is en het toestel voor mij nog helemaal voldoet.
Ik snap die obsessie met nieuwe Android versies nooit zo... Ik heb sinds kort ook Android 9 op mijn S9+ maar eerlijk gezegd vind ik het geen vooruitgang. De list view in de task switcher is weg en de nieuwe task switcher van Google is... achterlijk... kan er niks anders van maken... Voor de rest voornamelijk allemaal style over substance. Het ziet er allemaal wat gelikter uit maar bar weinig is echt beter op het eerste gezicht. Je moet alleen weer wennen aan dat van alles zo nodig ineens weer ergens anders moet staan. Alleen dark mode is wel fijn...
Dat kan heel goed kloppen. Bij de S9 zijn er met de update eigenlijk 2 updates geweest. Aan de ene kant de update van Google Android naar 9 Pie. Aan de andere kant ook nog eens de update van Samsung zelf, die zijn softwareschil om Android op de schop heeft gegooid. De veranderingen die je ervaart zijn dus niet uitsluitend toe te schrijven aan de Android update. Zelf heb ik een toestel die op Android One draait en ten opzichte van Oreo is er eigenlijk weinig schokkends veranderd met de update naar Pie.

Ten opzichte van jouw Samsung zou ik dan weer een moord doen voor de dark mode. Want dat is bij Samsung een echte dark mode en niet beperkt tot de notificatiebalk.... :P
Het ding bij mij is, de g5s zit op nougat, de laatste security patch is van juni 2018. Dus ik vermoed dat ik pas weer securitypatches krijg als Oreo is uitgerold naar mijn g5s.
Dan mag je nog blij zijn dat jou Android 9 nog een Samsung sausje er overheen heeft. Stock Android 9 is een grote achteruitgang tegenover Android 8 qua UI. Waarom moet ik bijvoorbeeld in Android 9 een menu in duiken om mijn beltoon volume aan te passen op een telefoon 8)7
Ja dat had ik gelezen ja... Dat is bij Samsung inderdaad niet zo, maar eerlijk gezegd zou ik juist liever hebben dat media volume de default was. Ik pas mijn belvolume eigenlijk nooit opzettelijk aan, alleen maar een stapje omhoog of omlaag om vervolgens de boel uit te klappen en bij mijn media volume te komen. Het probleem is namelijk dat ik over het algemeen 's ochtends het volume op maximaal zet als ik muziek op zet in de badkamer (speaker van de S9+ is verrassend goed), maar als ik dan later bijvoorbeeld even iemand een filmpje wil laten zien dan knalt het volume ineens keihard er uit als ik het niet omlaag zet vóórdat ik het filmpje start (en de volume controls gaan werken voor media).

Maar het hangt er vanaf hoe je je smartphone voornamelijk gebruikt... ik zeg met opzet smartphone en niet telefoon, want ik gebruik hem dus nauwelijks als telefoon. Ik bel er maar heel sporadisch mee en word nog minder gebeld (minder dan eens per maand), voor mij is het echt primair een portable computer, waar ik toevallig ook mee kan bellen als dat nodig is. Bel volume is dus niet erg relevant voor mij maar media volume des te meer. Als je telefoon echter wel primair is om mee te bellen en vooral gebeld te worden, dan snap ik dat die wijziging heel vervelend is. Eigenlijk zou er gewoon een setting voor moeten zijn dus...
Dat is bij Samsung inderdaad niet zo, maar eerlijk gezegd zou ik juist liever hebben dat media volume de default was.
Dat is in te stellen als standaard.

Ga naar instellingen > geluiden en trillingen > gebruik volumetoetsen voor media

Bron: Samsung gebruiker :)
Ha, geweldig :)
Blijkbaar helemaal overheen gekeken... Thanks!
Waarom moet ik bijvoorbeeld in Android 9 een menu in duiken om mijn beltoon volume aan te passen op een telefoon
Heeft Google tijdens de keynote uitgelegd.
Meerdere deels van gebruikers willen niet dat de beltoon aangepast wordt, zelfs een ergernis bij gebruikers die de media volume proberen aan te passen net voor dat de media begint met spelen waardoor ze dus aan de beltoon instelling zitten en dus moeten wachten tot dat het menu weg is om dan vervolgens weer aan de volume knop aan te zitten.

Persoonlijke toen ik de keynote keek, kon ik me best voorstellen dat mensen de oude gedraag slecht vinden, want is bij mij ook vaak gebeurt... Hoe vaak pas je je beltoon per dag aan? Ik heb maar aan of uit afhankelijk als ik this ben (aan) of buiten (uit).
Mijn reden om te upgraden is het updatebeleid qua security. Fabrikanten hebben nog wel eens de neiging om security patches voor oudere android versies niet meer te verwerken. Kan er zomaar een flinke backdoor in je OS openstaan.
Juist bij Samsung, begrijp ik waarom gebruikers zich minder druk maken over de versie van Android.

Voornamelijk omdat veel van de features die Google nieuw in Android bouwt, al jaren bij Samsung zitten.

Quick toggles, PiP, dual window, etc... Zijn allemaal features die Samsung gebruikers al jaren gebruiken.

Daarnaast zie je ook dat de focus op UI groter wordt en hier speelt er dat elke OEM weer iets anders van maakt, en dat is weer een kwestie van smaak als je het leuk vind of niet.

Dus ja, ik ben met je eens dat de focus op de versie van de Android framework een beetje overrated is, kwa veiligheid worden de huidige + 2 vorige Android versies bij gehouden, en deels van het systeem (play services & Friends) worden via de play store geüpdatet.

Dat is niet te zeggen dat nieuwe Android versies geen belangrijke wijzigingen brengen, Q legt meer focus op privacy en beheren van permissies.
Heeft de S7 (zelfde generatie) een update gekregen naar Android 9?
Nee, enkel de S8 en S9 hebben die gekregen (de S8 zit nog in beta maar dit zal niet lang meer duren gok ik :)).

De S7 draait ook op 8 geloof ik.
Nee, enkel de S8 en S9 hebben die gekregen (de S8 zit nog in beta maar dit zal niet lang meer duren gok ik :)).

De S7 draait ook op 8 geloof ik.
Als je je het afvraagt, hier is een link naar een updateoverzicht:

https://www.google.com/am...roid-9-0-p/overzicht/amp/
S7 krijgt geen update naar 9.
Nou dan springt Motorola met deze update er toch positief uit? Die Samsung S7 is zelfs nog een tikje duurder dan de Motorola Gx Plus toestellen.

Niet om Motorola goed te praten, want het is onder Lenovo even niet goed gegaan. Alleen dit soort signalen, dat Lenovo het onderhoud voor de bestaande Gx Plus toestellen oppakt en dat ze voor toekomstige producten (komt ook met One modellen) een beter onderhoudsregiem toezegt, geeft mij toch de impressie dat Lenovo op onderhoudsvlak op haar schreden terugkeert.

Ik denk dat we dit wel aan de Android One conventie te danken hebben. De aanwezigheid van die toestellen beïnvloeden nu de gehele markt, ook mid-range. Nu Samsung nog, begrijp ik.
Qua updates is er niks verbeterd hoor. Alle g series krijgen dat wat nodig is om het Enterprise recommende stickertje erop te mogen plakken en niks meer. En dat is één major upgrade en security updates voor twee jaar. Met als eis dat de security updates binnen 3 maanden zijn uitgerold. Dus dat is dan eens in de drie maanden een update omdat het moet hadden ze de keuze dan kreeg je er minder. De G4 krijgt twee major updates omdat de marketing afdeling wat optimistisch was of de tekst schrijver nog niet op de hoogte was van het nieuwe beleid. Of misschien hadden ze zich voor de G4 wel bedacht omdat ze er achter kwamen dat Oreo als aosp release alleen als 64 bit uit kwam en ze dus zelf een 32 bits versie zouden moeten fabriceren en daar niet op zaten te wachten. Omdat ze dit dus ook nog voor de G5 serie en de goedkoopste G6 versies zouden moeten doen. Want ook voor deze series hebben de major upgrades lang op zich laten wachten.
Je hebt gelezen dat het hier om Android 8.1 gaat en niet 9?
Point taken, als ik het goed heb gezien heeft Samsung voor de S7 medio 2018 de update naar 8.0 uitgerold. Hiermee is Samsung dus wel sneller geweest. Of ook nog een update naar 8.1 zal plaatsvinden (met daarbij de vraag of dat de moeite van de inspanning waard is) heb ik niet kunnen vinden. Dat de update naar 8.0 is geweest zal met het moment van updaten samenhangen verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door teacup op 10 februari 2019 12:55]

Maar een s7 is ook stukken duurder in aanschaf geweest.
Dus je haalt nu je eigen argument onderuit, want de Moto G4 Plus is van dezelfde generatie als de S7 en die krijgt dus ook geen update naar Pie.
De S7 werd gelanceerd met Android 6 en heeft upgrades gekregen naar 7 en 8 (2 versies) zoals beloofd door Samsung.
Lijkt mij dat het handig is voor mensen die dat toestel hebben. Ik ben zelf ook nog aan het wachten op de update voor de Moto G5s

Ja maar jouw S9 is bijna 3x zo duur. Niet echt een eerlijke vergelijking vind ik. Maar moet toegeven dat het update beleid van Motorola (tegenwoordig Lenovo) vroeger stukken beter was.
nu de g5s nog idd. Hij wordt al wel uitegerold bij sommige gebruikers, maar bij mij nog niet iig, ik zit op RETEU. Maar las dat er nog wat problemen waren met Oreo op de g5s, wellicht dat ze nog wat bugs pletten naar aanleiding van de uitrol naar een beperkte groep gebruikers. En als alles glad gestreken is dat iedereen hem krijgt.
8.1.0 op mijn moto g5 plus. :) En een tijdje al.
G5 plus is wat anders dan een g5s. Ik geloof dat zowel de g5s plus, g5 plus en de g5 hem al gehad hebben.
Ben ook nog aan het wachten voor mijn G5S. Heb ook G5 thuis en deze heeft de update al gehad.

Hopelijk komt het er nu snel aan.
Heb hier ook Xiaoma's liggen en die zijn goedkoper dan Motorola en hebben ook Android 9.
Beter laat dan nooit, zou ik zeggen, goed nieuws voor de Moto G4 Plus gebruikers.
Samsung zit sinds eind december op Android 9. Maar dat gaat alleen om de S9 en S9+. De Note 9 volgde in januari.

De rest van Samsung's toestellen draaien allemaal op 8.1 of ouder. Als je een Note 8 hebt heb je geluk (als het de SM-N950F betreft), je kunt hem namelijk nu al updaten naar 9.0. De beta, dat dan wel weer. Tutorial staat op XDA-Developers.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True