Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo: Moto G4 Plus krijgt toch update naar Android O

Lenovo heeft bekendgemaakt dat zijn Moto G4 Plus-toestel toch een update krijgt naar Android O. Een aantal dagen geleden maakte de fabrikant de toestellen bekend die de update zouden ontvangen, maar daar stond de telefoon niet tussen.

Lenovo heeft de oorspronkelijke blogpost van een update voorzien waarin het bedrijf ingaat op de kwestie. Daarin schrijft het: "Sinds we dit bericht hebben gepubliceerd, zijn we gewezen op een aantal fouten in de marketingmaterialen voor Android O op de Moto G4 Plus. Het is ons beleid dat Moto G-toestellen één grote OS-update per toestel ontvangen, dus Android O was oorspronkelijk niet gepland voor de telefoon."

Het bedrijf zegt verder zijn eerdere belofte te willen nakomen en de G4 Plus naast Android N ook van de nieuwste versie van het mobiele OS te voorzien. Omdat het om een ongeplande update gaat, heeft Lenovo tijd nodig om deze in zijn planning op te nemen. Zodra er meer bekend is, zal de fabrikant dit bekendmaken via zijn updatepagina.

Voor het weekend maakte Lenovo de toestellen bekend die een update naar de nieuwste Android-versie krijgen. Naast de G4 en de Play-variant ontbraken ook de drie maanden oude E4-toestellen op de lijst.

Door

Nieuwsredacteur

69 Linkedin Google+

Submitter: Sp3dy

Reacties (69)

Wijzig sortering
LOL waarom krijgt de G4 geen update? Het heeft immers dezelfde processor :\. Wellicht dat RAM een rol speelt?

[Reactie gewijzigd door Raymond7 op 19 september 2017 09:20]

Ik check net de Motorola support website, en onder Belgie (Nederland heeft de G4 niet in de lijst staan) staat dat de gewone G4 ook Oreo krijgt.
Kan ook de leeftijd of de prijsklasse zijn, als het toestel ouder is of gewoon een budget-model heeft het voor een fabrikant minder waarde om het te blijven ondersteunen ("koop maar een nieuwe als je een nieuwe Android versie wil").

Niet verwachten dat je voor een duppie op de eerste rij kunt zitten ;) Nu weet ik niet zoveel over Motorola toestellen, dus geen idee waar de G4 zit en hoe oud het toestel is dus ik kan het compleet fout hebben natuurlijk, maar goed, er zal een reden zijn vanuit Motorola om het niet te doen. Als deze niet technisch is, is het een economische overweging.
Duppie op de eerste rij zitten? Je betaalt minder voor mindere hardware. Niet minder voor mindere service.
Dan denk jij, maar zo werkt het niet hoor. De prijs van de hardware bepaald niet alleen voor hoeveel een telefoon verkocht wordt. Software support heeft daar ook invloed op, en inderdaad als je dus een budget telefoon koopt kan het zijn dat op software support is bezuinigd om tot die prijs te komen.
Dat weet ik maar al te goed maar dit is neit wat het zou moeten zijn. Deze toestellen zijn zeer uitgekleed voor de prijs die ervoor gevraagd wordt. Het achterwege laten van software support is in dit geval gewoon schandalig.

Helaas is Android met dat betreft echt een rotzooi geworden. Ik hou van de openheid etc. Maar het update systeem blijft problematisch.
Je betaalt minder voor mindere hardware. Niet minder voor mindere service.
Dat is misschien hoe het zou moeten werken. Helaas is dat in de huidige service-maatschappij niet echt het geval. Maar goed, ik ben dan ook weg gestapt van Moto toestellen voor een reden.
Haha, alsof je met een duur toestel wel degelijke support krijgt. 8)7 Daar is het moto ook: koop maar een nieuwe.

De software policy van de meeste fabrikanten is: 2 grote updates. De Moto G4 Plus kwam uit met android 6, draait nu 7, en krijgt vervolgens 8 (Oreo).

Dit is voor een "budgettoestel" dus zeer netjes, want in lijn met wat Samsung, LG, HTC, etc. doen met hun topmodellen die 700 EUR en meer kosten! (wat overigens schandalig weinig is, maar dat is een andere discussie)

Dat de Moto G4 het niet krijgt is wel vreemd want het is een toestel van dezelfde 'generatie' (kwam uit met Android 6) en prijsklasse als de Moto G4 Plus.
Het is een kwestie van niet willen. Niet van niet kunnen.
"1 grote update per toestel", dit is wel zeer schraal! Mijn iPhone 5s (2013) komt van iOS 7 en krijgt zometeen een update naar iOS 11 notabene! 4 grote updates!!! Performance is nog steeds goed, al heb ik Siri wel uitgeschakeld.
Jouw toestel was dan ook ca ¤ 800, in tegenstelling tot de ca ¤ 270 die Moto G4 Plus kostte.
Dus als je nu een Moto G5 Plus koopt (ca ¤ 260), ben je alsnog ¤ 300 goedkoper uit dan jouw aanschaf en ben je weer helemaal bij als Android-gebruiker.
en ben je weer helemaal bij als Android-gebruiker.
Hoezo helemaal bij? ;)
Voorlopig zit er nog geen Oreo op en naar de laatste security updates kun je ook fluiten.
Jouw toestel was dan ook ca ¤ 800,
pricewatch: Apple iPhone SE 32GB Grijs krijgt ook gewoon jaren updates.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 19 september 2017 11:43]

De laatste securityfix zit nu op 1 augustus 2017, misschien niet te laatste maar je loopt niet hopeloos achter.
Wat was de voorlaatste fix?
11 juli (niveau van de beveiligingspatch is 1 mei 2017)

En Oreo wordt in November (2017) verwacht.

[Reactie gewijzigd door LordSinclair op 19 september 2017 09:59]

heb zelf een moto g5 plus, van 't weekend kreeg ik nog een security update
Flauw hoor. Oreo komt binnenkort op de Moto G5 / G5 Plus. En we kunnen zijn verhaal ook voorzien van een S (Moto G5S Plus), nog steeds (veel) goedkoper dan die iPhone, de allerlaatste Androidversie (7.1) en binnenkort dus Oreo. En er is ook nog zoiets als fysieke slijtage. Zelfs een iPhone van ruim 4 jaar oud vertoont slijtage.
Dan heb je nog steeds geen maandelijke security updates. En over een jaar zit je weer met een oudere versie.
En er is ook nog zoiets als fysieke slijtage. Zelfs een iPhone van ruim 4 jaar oud vertoont slijtage.
Ja, en wat is het probleem?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 19 september 2017 11:46]

De laatste is van augustus, dus dat lijkt me niet al te lang geleden.
Fysieke slijtage betekent dat er ook wel eens een knopje kapot kan gaan. En dan ben je ook met een iPhone uitgeluld.
Maar ik begrijp uit je toon dat je niet wilt discussiëren, maar je gelijk halen. Ook goed, jij je zin.
De laatste is van augustus, dus dat lijkt me niet al te lang geleden.
De voorlaatste is van mei, er zit dus (soms) 3 maanden tussen.
Fysieke slijtage betekent dat er ook wel eens een knopje kapot kan gaan. En dan ben je ook met een iPhone uitgeluld.
Daar heb je gelijk in.
Maar ik begrijp uit je toon dat je niet wilt discussiëren, maar je gelijk halen. Ook goed, jij je zin.
Dat begrijp je dan verkeerd. ;)
Dus, merk je daar als gebruiker veel van?
Knopje kapot boeit je niet, maar een update maandje laatst krijgen wel. Nou ik weet wel wat ik erger vind
Natuurlijk boeit een kapotte knop wel, wie zegt van niet?
Want maandelijkse security updates zijn ook zo nodig |:( eens in de zoveel maanden krijg je de updates ook, die frequentie van iedere maand heeft geen meerwaarde. Als je toch erover verder wilt gaan. Dan zit je wel met 30 dagen oude security updates, is ook best wel lang (als we willen gaan muggenzitten)...
Die krijgt jaren updates ja maar hoeveel iPhones bevriezen en gaan stuk door updates 😂😂😂
Net alsof dat prijsverschil volledig zit in het updaten. Een iPhone is ook een high end toestel met bijbehorende snelheid, bouwkwaliteit, camera, touch id (nu gemeengoed maar ten tijden van de 5S zeer sterk koopargument). Bovendien krijg je dan bij Apple lang en direct updates. De dag dat een update uitkomt kunnen alle toestellen die in aanmerking komen direct een update downloaden.

Veel duurdere android telefoons doen dat gemiddeld genomen trouwens ook helemaal niet beter dan een mid-end Moto G.
Jij denkt ook niet aan het milieu zonde.
Jawel, want die 300 euro kan je weer doneren aan GreenPeace of ergens bomen van laten planten.
Jij wel aan die kindertjes die jouw iphoontje in elkaar schroeven, zodat appeltje hun recordwinst nog verder kunnen verhogen?
Ik heb er geen maar ben met je eens dat er aan veel bloed zit.
Smartphones, TV's kleding vreselijk.
Laten ze die mensen meer waarderen en betalen.
Heeft niets te maken met 'budgettoestel":

Dit is in dezelfde lijn dan wat Samsung, LG, HTC, etc. doen met hun topmodellen die 800 EUR en meer kosten!

Ik erger me er meer en meer aan dat alle tekortkomingen van Android onder de mat geveegd worden onder het mom van: ja het kost ook niet zoveel als een iPhone!

Bullsh*t! De Galaxy Note 8 komt in de rekken voor $950, dat is MEER dan de iPhone 8 Plus ($799) en bijna evenveel als de Iphone X ($999). (ja ik woon in de VS, doe er een paar 100 EUR bij voor de prijs in EUR). En neen, die gaat NIET meer dan 2 softwareupdates krijgen van Samsung.
Daar sla je de nagel op de kop. De winstmarges bij midrange adroid telefoons zijn super laag. Producenten moeten vechten voor marktaandeel. Om dan nog jaren nadien een telefoon van updates voorzien is niet winstgevend.

Bij Apple is dat anders, ze leveren steeds primium hardware aan een premium prijs waardoor je ook premium service kan leveren omdat je weet dat uw merk dan nog populairder zal worden. Ze verkopen dan ook nog eens miljoenen van elk model waardoor er marge is om jaren lang updates te voorzien. Komt er nog eens bij dat Apple maar een beperkt gamma heeft wat het nog maar eens duidelijker maakt hoe de vork in de steel zit.

Vele midrange merken willen wel maar kunnen niet.

Het is natuurlijk niet zo simpel als gewoon duurder maken. Als lenovo (of ander merk op android) dat doet verkopen ze voor geen meter meer, zakt de omzet, slinkt de opbrengt met alle gevolgen vandien. Enkel Samsung en Apple verkopen premium phones en mass. De rest hinkt achteraan het pak en moet het redden met beperkte middelen.

Om het in perpsectief te plaatsen. Apple is verantwoordelijk voor 80% van alle winsten in smartphone land terwijl ze maar veranntwoordelijk zijn voor 15% van alle telfoonverkopen bron.

Huawei moet het doen met slechts 1,5% aandeel in de winst ondanks een marktaandeel dat sommige maanden net iets hoger komt dan dat van Apple's iphones. Dat komt natuurlijk omdat ze minder dure telefoons verkopen aan een veel lagere winstmarge.
Vergeet niet dat je hier onbewust voor betaald, dat is 1 van de redenen dat de Iphone een hoge prijs heeft.
Klopt, maar ook al betaal je veer voor een high-end Android telefoon, veel meer dan 2 of maximaal 3 jaar kom je niet tegen... En dat is jammer. Ik ben benieuwd of en wanneer mijn S6 Oreo krijgt... Hij heeft wel Marshmellow en Nougat gekregen dus dat zijn er al 2 maar het zou wel mogen blijven komen zeker met Project Treble of hoe heet het weer?
Wat een geneuzel,
Ik loop liever achter met mijn os
Dan met mijn hardware....

Dat is natuurlijk wel de Bottom Line....
Fijn dat een Apple een paar jaar ondersteuning krijgt, maar je loopt met je hardware natuurlijk vreselijk achter de feiten aan.....

Denk aan ruimte gebrek, ram gebrek processor kracht die mist om de laatste apps te kunnen draaien, etc, etc.....
Wireless Charger, quick charge etc etc, daar gaat het natuurlijk om....
Er zijn allerlei redenen waarom mensen voor Android kiezen.

Voor mij zijn dat dingen als volledige alternatieve browsers, mogelijkheid van sideloaden van apps en emulators zoals PPSSPP.

Security updates boeien me niet zo maar als het echt moet kan ik altijd over naar lineageOS.
Nieuwprijs 800 tegenover 190.

Maar je hebt gelijk dat het schraal is. Het makkelijkst is om bij Android nooit een update te verwachten, kan je alleen maar positief verrast worden :)

[Reactie gewijzigd door marhalm op 19 september 2017 15:37]

Welkom bij Android!

Heeft niets te maken met 'budgettoestel":

De software policy van de meeste fabrikanten is: 2 grote updates. De Moto G4 Plus kwam uit met android 6, draait nu 7, en krijgt vervolgens 8 (Oreo). Dit is in dezelfde lijn dan wat Samsung, LG, HTC, etc. doen met hun topmodellen die 700 EUR en meer kosten!
De Moto X Play heeft ook nog een update naar 7.1, ondanks dat de website aangeeft dat deze al uit is. Sinds het Lenovo is vertrouw ik het merk voor geen meter meer... na 5 Moto's weer terug bij Nokia!
Hier ook een Moto X Play gehad, de belofte was er al sinds januari, nu 9 maand verder nog steeds niets te zien. Deze belofte betekent dus in mijn ogen gewoon helemaal niks. Triestige zaak.
Bij mij het zelfde. Heb ook een Moto X Play. Zelf de security updates heb ik al niet meer ontvangen na 1 jan 2017.
Collega wil een nieuwe telefoon en betaalbaar en denk dat ik een Nokia adviseer. Hun beleid is zo te zien wel goed met updates.
Yep... hier ook aan het wachten, in India schijnt'ie al uit te zijn, in ieder geval gelezen dat ze nu erg ver zijn met testen. Het zou al mogelijk moeten zijn om een officiele rom te installeren van Motorola met de 7.1.1 update, maar het liefst gooien ze hem OTA ipv van je hele telefoon the wipen.

Ik ben er ook niet over te spreken hoeveel vertraging de update heeft, zeker omdat je na twee jaar ook weer aan een nieuwe telefoon zit te denken. In dat opzicht heeft Lenovo zeker geen goede invloed op Motorola.. Gelukkig is de accu nog prima (een van de redenen dat ik hem gekocht heb, lekker grote accu :) helaas hebben ze die zwaar verkleint bij de nieuwe versies)
Baal er ook van dat mijn Lenovo p2 geen update krijgt. Al had deze aanvankelijk 6.0, waarom ze de G4 dan wel updaten ontgaat me een beetje

[Reactie gewijzigd door Una85 op 19 september 2017 13:08]

Het is nog maar de vraag of de G4 deze update gaat krijgen. De toezegging gaat zo te zien alleen over de G4 plus.
"et is ons beleid dat Moto G-toestellen één grote OS-update per toestel ontvangen, " ... goh, eerste keer dat daar sprake van is.

maar mooi dat mijn toestel nog ooit O gaat krijgen.

N heb ik overigens ook zelf erin moeten flashen, want op de OTA was het maar wachten en wachten.
Dat klopt niet. Ik heb voor ik twee jaar geleden mijn Moto G3 kocht nagekeken wat de upgrade-policy was, en toen was er al sprake van één upgrade naar de volgende major Android versie en verder security updates. Dat hebben ze redelijk waargemaakt: een upgrade van Android 5.huppeldepup naar 6.0.1 nu en Android beveiligingsupdates tot 1 april 2017, die ergens in juni of zo zijn binnengewaaid. Dat laatste mocht van mij wat sneller.

Ik vind de oorspronkelijke website niet meer terug (en ik heb ook geen zin er uren naar te zoeken).
Misschien een reactie op het aanbod van Nokia? Nokia zit met de Nokia 5 & 6 enorm in het segment van Lenovo te spelen door het ook een stock Android ervaring geeft en garantie op toch wat updates.
Nu is nog maar de vraag hoe ze dit zullen waarmaken. Met Windows Phone gaven ze een gelijkaardig statement, maar veel is daar niet gekomen.

Kortom, als consument blijft het wel enorm gokken als je kiest voor Android.
Er komen steeds meer toestellen met stock Android.

Dat noemen ze geloof ik one toestellen.
Nokia, HTC gaat het ook doen, en zelfs moto gaat met een one komen...

Volledig standaard met patches van Google zelf...

Is m.i. de nieuwe trend
Wat is je punt? Er is namelijk geen alternatief, oude iPhones worden onwerkbaar traag. Vanuit Android heb je tenminste nog community ondersteuning, mijn Motorola Defy heeft 4 jaar updates gekregen en werd alleen maar sneller!
Het zou mooi zijn als ze hem dan ook beschikbaar maken voor de gewone Moto G4. Inhoudelijk zullen de telefoons namelijk niet veel van elkaar verschillen. En anders komt er hopelijk een handige modder die het mogelijk maakt om hem op een G4 te flashen.
Zijn er niet allang custom roms voor deze toestellen dan?
Vast wel, maar een rede dat ik bijvoorbeeld met mijn Moto X Style op de stock rom blijf hangen, is de Active Display-functie, die ik erg fijn vind. Voor zover ik weet is die niet bij custom roms beschikbaar, maar daarin zou ik het mis kunnen hebben, aangezien ik me daar niet al te veel in heb verdiept.
LineageOS heeft een ingebouwde Ambient Display(dat dus hetzelfde is als Active Display, behalve de naam).
Als gebruiker van een Moto X style, dat is zeker niet waar, ik ben van lineageOS teruggegaan naar stock omdat functies zoals deze gewoon niet goed werken, ze maken geen gebruik van dezelfde sensoren en dus word het constant in je broekzak geactiveerd.

En als je het met de hand wilt activeren kan dat alleen met de sensor bovenaan, omdat lineageOS de rest niet uit kan lezen/activeren.
Dat kan LineageOS zeker wel, maar dat moet de device maintainer wel toevoegen aan de Ambient Display functie, dat lijkt dus niet het geval.
Onder Lenovo is het updatebeleid echt abominabel geworden. Dit is al de tweede keer dat ze dit flikken. Motorola geeft Moto G 2015 en maand oude Moto E3 geen update naar Android 7

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 19 september 2017 09:52]

Zo maar even tussendoor ....
De G5 van mijn vrouw is nog steeds niet geupdate naar 7.1 ..... .
Mijn Z play heeft net een maand geleden ofzo de 7.1 gekregen.
Erg snel zijn ze niet daar bij Lenovo !
Ik snap eigenlijk niet dat fabrikanten er geen verkooppunt van maken dat er een fatsoenlijk updatebeleid is. Daarbij is het belachelijk dat als mensen thuis een custom rom kunnen produceren en/of installeren, dat een fabrikant daar geen faciliteiten voor levert. Eventueel via de website met wat instructies. Het zou natuurlijk nog mooier zijn als dit via iets vergelijkbaars kon als een package manager. Het gaat hier ook niet over 10 jaar oude telefoons ofzo. Er wordt wel tijd gestopt in het uitpoepen van een hardwarematig marginaal veranderde moto e/g/x/z variant elke 1 a 2 maanden maar een beetje support is 2 maand later ook bijna voorbij.
Ik heb mijn lesje geleerd; moto fijne telefoons met blanco android zonder allemaal extra onverwijderbare prut, daar houd het op.
Ik koop gewoon een iphone volgende keer, zelfs al staat apple me tegen en de prijs ook. Maar het komt op hetzelfde neer als je updates wil. In één keer de volle mep betalen of elk jaar een nieuwe telefoon moeten kopen om up to date te blijven.
Volgens mij heeft dit iets te maken met eieren voor je geld kiezen. Deze fabrikant wil misschien wel minder negatief nieuws, dan dat wat over hen heen kwam door te melden dat er géén major update zou komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*