Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikanten kondigen AMD Radeon VII-kaarten aan

Verschillende fabrikanten hebben in navolging van de aankondiging van de AMD Radeon VII hun eerste videokaarten van die generatie aangekondigd. Het gaat in alle gevallen om kaarten op basis van AMD's referentie.

MSI, Gigabyte en ASRock hebben hun versies van de AMD Radeon VII-videokaart aangekondigd. MSI en Gigabyte houden het wat de naam betreft simpelweg bij Radeon VII, terwijl ASRock de naam Phantom Gaming X op zijn kaart plakt.

Daarnaast hebben XFX en PowerColor hun kaarten getoond, eveneens zonder spectaculaire naam. Alle kaarten hebben het ontwerp van de referentiekaart van AMD, met drie ventilators. Ook de specificaties zijn identiek. De standaardkloksnelheid is 1400MHz, gecombineerd met een boostclock van 1750MHz. De Radeon VII heeft 16GB hbm2-videogeheugen.

In de donderdag gepubliceerde review bleek dat de op 7nm geproduceerde kaart met Vega 20-gpu aardig in de buurt van de RTX 2080 van Nvidia komt. Wel zijn er vraagtekens over de beschikbaarheid. De kaart zou slechts zeer beperkt leverbaar zijn.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-02-2019 • 19:37

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Dit zijn gewoon kaarten die ze van AMD hebben gekocht en in een eigen doos steken, hé mensen.
De kans dat er echte custom designs komen is nihil, als de beschikbare aantallen chips/kaarten kloppen.

De VII is ook een tussentijdse oplossing om toch nog enig nieuws in het hogere segment te hebben.

Het is wachten op Navi. En voor de echte sprong voorwaarts zal het wachten zijn op de opvolger daarvan. Dan is de management legacy van Raja Koduri weg gewerkt. (Raja is misschien een slimme chip ontwerper; als manager vond ik hem ondermaats. Je kan weinig middelen hebben; maar de delays en slechte marketing enzo zijn volledig op zijn conto te schrijven als hoofd van RTG, de GPU afdeling)

[Reactie gewijzigd door Jack77 op 8 februari 2019 19:47]

Dit zijn gewoon kaarten die ze van AMD hebben gekocht en in een eigen doos steken, hé mensen.
De kans dat er echte custom designs komen is nihil, als de beschikbare aantallen chips/kaarten kloppen.

De VII is ook een tussentijdse oplossing om toch nog enig nieuws in het hogere segment te hebben.

Het is wachten op Navi. En voor de echte sprong voorwaarts zal het wachten zijn op de opvolger daarvan. Dan is de management legacy van Raja Koduri weg gewerkt. (Raja is misschien een slimme chip ontwerper; als manager vond ik hem ondermaats. Je kan weinig middelen hebben; maar de delays en slechte marketing enzo zijn volledig op zijn conto te schrijven als hoofd van RTG, de GPU afdeling)
Wat mij betreft zit je volledig fout. In de eerste plaats kan Raja Koduri helemaal niets doen aan de huidige problematiek. Het ontbreken van AMD Radeon is een proces waar in 2010 mee is gestart, omdat AMD toen besloot het R&D budget van 510M per kwartaal in 2008 af te bouwen naar 323M per kwartaal in 2010. Dit heeft AMD volgehouden tot het dieptepunt van 229M in 2015. Dat kon niet anders dan mis gaan. De eerste concrete signalen waren er al in de vele rebrands die de GCN architectuur kreeg, de enorme traagheid waarmee producten als Fury op de markt kwamen en uberhaupt het uitblijven van een volledige refresh van de line-up. Op basis daarvan heb ik mei 2016 hier op het forum al voorspeld dat AMD minimaal pas een jaar later met een high-end tegenhanger zou komen (dat werd Vega inderdaad een jaar later) en mogelijk daarna helemaal niet meer mee zou doen (dat hebben we nu).

De beste man kun je daar de schuld echt niet van geven. Die moest roeien met de riemen die hij had. Sterker nog juist Raja Koduri heeft naar eigen zeggen heel AMD ervan moeten overtuigen dat PC gaming niet dood was en dat daar echt wel brood in zat. Het succes van Ryzen is dus ook indirect te danken aan Raja. Voor hem had AMD immers de interesse in de pc markt verloren en waren ze met cpu's helemaal niet meer bezig met high-end. Verder wist Raja ook prima aan te geven waar AMD Radeon de fout in is gegaan in het verleden, zie interview met pcper: https://www.youtube.com/watch?v=24rFeHo1S-o

Zijn visie was kortgezegd dat AMD Radeon meer marktaandeel nodig had om zo te kunnen rekenen op optimalisatie van developers. Dat dit toen niet gebeurde zat hem in het ontbreken van interessante producten aan de kant van AMD (zijn woorden). De Polaris $199 kaart met GTX 970 performance moest dat oplossen. Waar het mis ging is dat crypto miners al die kaarten hebben gekocht en ze nauwelijks bij gamers terecht zijn gekomen. Het hele doel (marktaandeel ipv winst) is dus niets van terecht gekomen. Maar om hem dat kwalijk te nemen? De andere bedrijven hebben ook grote moeite gehad aan de vraag van de markt te voldoen. Het is gewoon een enorme pech geweest.

Verder heeft Radeon VII weinig te maken met wachten op Navi. Dat deze kaart nu voor deze prijs uitkomt geeft eerder aan dat Navi dit prestatie niveau niet gaat halen. Waarschijnlijk zal Navi dus zowel in prijs als prestatie lager gepositioneerd zal worden (<$249). Het is dus wachten op de high-end kaart na Navi. Als het verleden een goede indicator is dan duurt dat een maand of 12 (zie Vega, maar ook de 1080 Ti), dan praten we over september 2020.

Het extreem beperkte volume maakt dit verder niet eens een zoethoudertje. Het is enige nut is dat AMD in ieder in de hogere regionen van de benchmarks wordt vermeld. Reken er maar niet op dat veel gamers hem echt kunnen kopen. Hij schijnt namelijk 650 dollar te kosten.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 februari 2019 21:06]

Niet kunnen of niet willen kopen zijn twee verschillende dingen. ;)
Er hoeft ook geen custom design te komen, de reference ziet er erg goed uit dus verwacht niet dat dit een probleem wordt/is.
Wat heb je er nu aan dat het er goed uit ziet? Ding maakt een bak lawaai. Jammer dat Sapphire niet met een mooie uitvoering komt.

Ik denk dat de beschikbare aantallen en de kosten er voor zorgen dat er geen after market ontwerp komt. Helaas.
Ik ben het met je eens, maar mensen met een raampje in hun pc en hun pc op de tafel gaan voor het uiterlijk.

Persoonlijk boeit mij het uiterlijk niet. Ik kijk naar de prestaties van de kaart en geluidskwaliteit eigenschappen van de ventilator(en). Ik heb kaarten gehad, die meer dB hadden volgens tests, maar omdat ze het op een andere geluids frequentie hadden, vond ik het minder erg.
Ja eens, maar met meer keuze kan ook iedereen zijn smaakje kiezen natuurlijk, of iets er goed uit ziet is subjectief. Sommige vinden dit een heel mooi ontwerp, ik vind het zelf een vierkant blok met weinig inspiratie, ieder zijn ding.

Bij hardware zal ik het zelf altijd ondergeschikt stellen aan prestaties. Sapphire maakt doorgaans hele goede producten, ik ben onder de indruk geraakt van de kwaliteit van de koelers die zij produceren, daarom is het jammer dag, waarschijnlijk, er geen andere modellen komen.
Maakt 'ie een bak lawaai dan? Heb er eigenlijk verder verdomd weinig/niets over meegekregen en ben momenteel een reference R9-290x gewend; erger dan dat kan gelukkig ook weer niet.
Heb je al de eerste reviews bekeken? Het grote probleem schijnen de drivers te zijn is wat ik zie.
Wat er wanneer in de toekomst allemaal gaat gebeuren kan niemand met zekerheid zeggen, maar zodra de drivers in orde zijn biedt deze kaart waarschijnlijk een goed alternatief voor de RTX2080, vergelijkbare prestaties voor een vergelijkbare prijs.
Dat ze laten zien dat ze perse iets te melden willen hebben ben ik met je eens, zonder drivers is het product niet compleet en hadden ze eigenlijk de introductie gewoon uit moeten stellen, maar zoals ik al aangaf is volgens mij geen zaak van de hardware/architectuur.
een goed alternatief voor de RTX2080, vergelijkbare prestaties voor een vergelijkbare prijs.
Maar zonder de extra features (je kan over het nut discussiëren, maar ze zijn er wel) en zonder veel specifieke ondersteuning van ontwikkelaars. Tegen dezelfde prijs blijft Nvidia de rationele keuze.
Net wat goedkoper had het verhaal kunnen veranderen, maar het lijkt erop dat AMD dat niet kan (bijv omdat HBM te duur is) of wil (bijv omdat ze de volumes niet halen)
Het schaarste heeft te maken met de MI50 en MI60 kaarten. Die zijn vrijwel identiek aan de VII maar zijn gericht op machine learning. We hebben dus weer een gamer vs miner probleem maar dan met experts die graag HBM willen gebruiken voor AI.
De custom kaarten komen vanzelf zoals met elke high-end GPU. Het kan alleen wel een paar maanden duren.
De geruchten gingen ooit rond dat navi Q1 2019 het licht zou zien maar helaas dat is de VII geworden. Navi gaat nog wel even duren aangezien 7nm productie nog niet zo soepel loopt.
Precies, ik zie deze kaart puur als zoethoudertje om te laten zien dat men nog mee doet in de race.

Als je een voorliefde hebt voor AMD dan is het indd leuk om deze kaart te kopen, maar verder zou ik indd nog even van AMD afblijven als je niet persee een nieuwe kaart nodig hebt

Maar goed, als Navi straks de kop op steekt, dan heeft Nvidia daar ook weer een antwoord op. Het is en blijft stuivertje wisselen heb ik het idee.

Als AMD deze kaart nou eens neerzet voor een prijs van €499 dan zou ik zeggen van wauw, nu blaas je de concurrent echt weg!

Maar hoe ik het nu zie is het hetzelfde wat apple en Samsung doen. Apple geeft zijn smartphones een prijs van 999 euro en samsung doet dit ook. Het jaar erop 1149 euro en samsung gaat netjes mee.

Waarom niet concurrerend zijn met de prijzen om zo je concurrent helemaal weg te blazen?
Of mag dit wettelijk niet? Moet high end qua prijs dicht bij elkaar liggen??

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 9 februari 2019 01:19]

Waarom niet concurrerend zijn met de prijzen om zo je concurrent helemaal weg te blazen?
Of mag dit wettelijk niet? Moet high end qua prijs dicht bij elkaar liggen??
Omdat het een dure kaart is om te maken, waar er te weinig van gemaakt kunnen worden om aan zo'n vraag te kunnen voorzien, met een paar honderd kaarten voor west europa is het bewust een niche product, waar navi juist het bulk product moet worden. Jammer dat het mis is gegaan tijdens shipout, maar deze kaart is wat je terecht zegt een zoethoudertje

[Reactie gewijzigd door millman op 9 februari 2019 08:47]

Dit krijg je bij een duopolie. Waarom zou De één minder vragen dan de ander als ze er mee weg kunnen komen hetzelfde te vragen? OK, in de praktijk zakken de Samsung prijzen al snel genoeg om die puur qua prijs net wat interessanter te maken, maar het verschilt inderdaad weinig.
De VII is ook een tussentijdse oplossing om toch nog enig nieuws in het hogere segment te hebben.

Het is wachten op Navi.
Naar alle verwachting is Navi mid-end en zal deze de VII niet overstijgen, verwacht eerder maar Vega 64 performance met ene lagere TDP.
Geen enkele custom cooler. Het komt wel een beetje plichtmatig over zo, deze releases.

7nm zou naar verluidt zeer zuinig zijn, maar als je de review bekijkt stookt deze 7nm AMD nog steeds meer dan zelfs 16nm Nvidia kaarten. Wel wat zuiniger dan voorgaande AMD kaarten, maar dat is ook niet echt een prestatie. Waarom krijgt AMD het maar niet voor elkaar om zuinige én krachtige kaarten te maken?
De stock voltages zijn vaak erg brak bij AMD. Dit was bij de 56/64 ook al zo.

Als je hem undervolt, heb je een betere perf per watt dan een 2080.
Misschien kan Tweakers dit ook eens testen?

Natuurlijk kan je de 2080 ook undervolten etc.
Het is niet brak, het is er voor om te zorgen dat iedere chip die uit een wafer rolt 'gegarandeerd' zal werken. Ze kunnen niet per chip alles gaan trachten te finetunen. Dit maakt het tweaken dan wel weer leuk. Maar undervolts mogen dan met games bijv. stabiel zijn, bepaalde dingen zoals hardware encoding zullen crashen.
Het is niet brak, het is er voor om te zorgen dat iedere chip die uit een wafer rolt 'gegarandeerd' zal werken. Ze kunnen niet per chip alles gaan trachten te finetunen. Dit maakt het tweaken dan wel weer leuk. Maar undervolts mogen dan met games bijv. stabiel zijn, bepaalde dingen zoals hardware encoding zullen crashen.
Dat is exact wat Nvidia doet. Elke gpu heeft een eigen standaard voltage.
Ik heb anders ooit een asus Gtx 980 strix gehad die niet meer stabiel werkte. Als ik er een stock bios van een reference kaart in flashte deed ie het weer stabiel. Denk dat iedere fabrikant met dit probleem worsteld alhoewel de absolute afwijking bij amd groter zal. Hierdoor het standaard te hoge vcore voltage op de meeste kaarten.
Het is ook juist de kunst om het kaart correct te undervolten. Veel mensen volgen de stappen plan op bijvoorbeeld reddit o.i.d en zonder het volledig te snappen weten ze hun kaart op het randje van stabiliteit te brengen en denken dat ze klaar zijn.
Als je UV in de ene type applicatie goed werkt en faalt bij een ander dan ben je gewoon nog niet klaar met je OC. Geduld is een schone zaak.
De klokfrequentie ligt wel een pak hoger dan de Vega 64. 7nm is zuiniger met dezelfde prestaties, krik je de frequentie op dan stijgt dat verbruik dus zo onlogisch is het niet. De architectuur van NVidia is gewoon zuiniger.
Het heeft er alle schijn van dat de Radeon VII juist wel een erg zuinige kaart kan zijn, maar dat deze standaard veel te veel stroom slurpt. Deze afbeelding (https://i.redd.it/ov6ncgcvl5f21.png) ging gisteren kort na de release rond op Reddit. Weinig reviewers hebben het voor elkaar gekregen om de kaart succesvol te undervolten (slechte drivers), maar computerbase.de kennelijk wel.

Zeker een slag om de arm dus, maar het past wel in het straatje van AMD.

[Reactie gewijzigd door f3cuk op 8 februari 2019 20:15]

Wat enorm dom van AMD dan.

De benchmarks zijn gedraaid, de reviews geschreven, en slechts enkelen zullen nog de moeite nemen om verder in te gaan op undervolting.
Geen custom cooler, waarschijnlijk omdat het zo'n beperkte oplage is dat het niet loont voor de AIB partners (de bedrijven waar je daadwerkelijk de GPU van koopt) om een nieuwe koeler te ontwikkelen voor deze ene kaart.

Verder is de Radeon VII gewoon een bestaand product (Radeon Instinct MI50) met een andere koeler, een andere naam en wat hogere clocks. Het "lukt" AMD niet om een zuinig product te ontwerpen omdat dit geen nieuw product is. Naar verluid was er iets mis met Navi waardoor de launch onverwacht uitgesteld moest worden, en hebben ze voor in de tussentijd er toch maar even een nieuwe kaart tussen gepropt, zonder dat het ze R&D kost. Deze kaarten zijn al ontzettend duur om te maken en worden bijna tegen kostprijs aangeleverd, dus iedere cent die ze aan R&D uitgeven is er één te veel.
7mm is opzich wel zuiniger maar de kaart is vanuit de fabriek al flink hoog geklokt, dusdanig zelfs dat er voor de thuis-overkloker nog maar weinig ruimte is om de kaart nog sneller te maken.
Doordat de kaart zo hoog geklokt is verbruikt ie ook wel flink wat meer stroom en wordt de GPU ook behoorlik heet, Jayz2cents had een VII die een junction temp van maar liefst 114 graden had!
Edge temp was wel lager maar alsnog 73 graden, zo heet wordt m'n RX480 ook full stressed :o
En om die hitte af te koelen moeten die 3 fans ook flink hun best doen, levert ook nog een luidruchtige kaart op.

Aan alles blijkt dat deze kaart een noodgreep is om maar iets te hebben dat net zo snel is als de 2080.
De aantallen, de hoge kloksnelheid, gebrekkige drivers bij de launch, veel crashes in spellen, etc.
Die 114°C was met de eerste slechte driver die hij had gekregen van AMD. Met de 2e driver was de max Tj 104 als ik me niet vergis.
En aangezien hij zoveel problemen ervaarde is er nog genoeg werk aan de drivers.

Leuke kaart. Jammer dat hij niet €100-150 goedkoper is, maar mogelijk zakken de prijzen nog (genoeg)...
Hoe komt het dat er bij NVIDIA wel dergelijke varieties zijn, maar dezen allemaal hetzelfde ogen? Is het publiek te klein om helemaal los te gaan met de AMD kaarten voor MSI, Gigabyte, etc fabrikanten?
Hoe komt het dat er bij NVIDIA wel dergelijke varieties zijn, maar dezen allemaal hetzelfde ogen? Is het publiek te klein om helemaal los te gaan met de AMD kaarten voor MSI, Gigabyte, etc fabrikanten?
Het publiek is niet het probleem. Het probleem is het aantal chips dat AMD beschikbaar stelt voor verkoop aan de AIB's (MSI, Asus, enz). Als jij van te voren te horen krijgt dat je 1000 van die dingen mag bestellen en je weet dat een custom ontwerp X miljoen kost dan ga je er niet aan beginnen. Dit was in eerste instantie bij Vega ook het geval. Dit is destijds bevestigd door o.a. MSI. Deze keer heeft MSI deze kaart weggezegd als 'marketing kaart'. Dat is nog een tikje negatiever.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 februari 2019 21:11]

XFX? Ik dacht dat XFX dood was!

Lang niets meer van ze gezien of gehoord, maar dat zal wel aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 8 februari 2019 19:40]

Inderdaad, heb al jaren niets meer gezien/gehoord van XFX, maar dan duiken ze toch ineens weer op!
Denk dat ze vooral wat minder populair zijn dan voorheen, maar bij mijn weten zijn ze er wel 'gewoon' altijd geweest :)
Ik heb een RX480 van XFX, die zijn zeker niet dood.
Ze hebben anders van iedere AMD kaart tot nu toe een model uitgebracht, dus dat zal inderdaad aan jou liggen :+

Moet wel zeggen dat ze er sterk op achteruit zijn gegaan. De Rx 200 series van XFX waren heeele mooie classy kaarten, maar hun nieuwste modellen zijn lelijk, hoekig en hebben een cheap-looking carbon fiber patroontje. Dat ze niets bijzonders meer maken zal ongetwijfeld bijdragen aan dat je er niets meer over leest.
XFX had met de GTR black edition van zowel de RX480 als 580 twee gigantisch goede kaarten. Hopelijk kunnen zij bij Navi weer zo'n goede kaarten leveren. De black editions zijn zuiniger dan de reference kaarten en draaien op een veel hogere kloksnelheid.
XFX is persona non-grata bij Nvidia, wellicht vandaar dat ze minder exposure krijgen.
Lol, allemaal dezelfde kaart en eigenlijk ook dezelfde verpakking.
Ja alleen ander logo er op? Men zal dan wel gewoon voor de goedkoopste gaan.
Met prijzen die zich nauwelijks zullen onderscheiden lijkt me. De goedkoopste zal afhangen van de gamedeals denk ik.
Mijn voorkeur gaat uit naar eentje zonder stickers :)
Eerste keer dat je een keuze moet maken enkel voor welk logo je op de doos wil hebben :+
He, bij asrock en gigabyte krijg je ook nog stickers op de fans.
Hoop dat er custom kaarten komen!
Hevig teleurgesteld.

Dat de performance crown niet gestolen zou worden, was gezien de stroom aan berichten, niet de verassing van deze maand.

Dat het apparaat een veelvoud aan stroom gebruikt, van wat de tegenpartij benodigt, soit.

Ben het gezeik met stakendeburgerkingvretende scholieren sowieso volledig zat.

Maaaarrrr, dat er een kaart op de markt gezet wordt, waarbij vooralsnog het referentiemodel moet worden aangehouden (anders hadden we inmiddels diverse andere offsprings gezien), die ook nog een keer zonodig in zilver moet zijn, is voor mij de lol er af.

Had deze kaart graag gezien in een Asus Strix vorm en dan ook meteen overgegaan tot aanschaf.

Grrrrr....
300 watt, dan kan ik zeker de verwarming wel een graadje lager zetten :p
AMD maakt geen kans meer in het high-end segment. Nvidia blijft heer en meester.
Vind dat eigelijk wel ontzettend jammer zo blijven wij de hoge prijzen behouden van de 20xx serie.
Dat is een toekomst voorspellen. Het geld zit niet in high end, maar als ze het proces voor de kleinere transistors goed hebben, kunnen ze volume pakken in het middensegment en daar zit de winst. Ze hebben nu een die shrink gedaan naar een niveau wat nVidia nog niet heeft. Dat is toch knap voor een bedrijf was pas sinds afgelopen jaar uit de overlevingsmodus is gestapt.