Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen Android One-telefoon Motorola met gat in het scherm

Er zijn renders verschenen van de opvolger van de Motorola One en dat wordt de eerste smartphone van Lenovo met een gat in het scherm. Eerder presenteerden Samsung, Huawei en Huaweis dochtermerk Honor al telefoons met een gat in het display.

De site 91Mobiles publiceert de renders van OnLeaks en noemt de telefoon P40, maar het toestel op de renders toont een Android One-logo. Lenovo bracht afgelopen jaar de Motorola One uit naast de P30, al zijn het twee varianten op hetzelfde ontwerp. Deze renders lijken de opvolger van de Motorola One te laten zien. Lenovo kondigde die smartphone enkele maanden geleden aan.

Het toestel is volgens de site 160,1x71,2x8,7mm groot en dat is langer dan de huidige Motorola One, die 150mm lang is. Het gaat om een 6,2"-scherm met onbekende resolutie en beeldverhouding. Er zit een vingerafdrukscanner op de achterkant, met een Motorola-logo erop. Het toestel heeft een usb-c-poort en 3,5mm-jack.

De Android-smartphone heeft volgens de site een 48-megapixelcamera aan de achterkant, net als onder meer de onlangs gepresenteerde Huawei Nova 4. Die heeft net als deze Moto-smartphone een gat in het scherm. Samsung presenteerde enkele weken geleden met de A8s de eerste telefoon met gat in het scherm.

Het gat in het display is een doorontwikkeling van het freeform-concept dat ook de inkeping in het scherm mogelijk maakt. De truc om schermen in elke vorm mogelijk te maken, bestaat eruit de gate drivers in verticale strepen achter het scherm te verstoppen. De transistors die nodig zijn voor de werking van het circuit, zitten vervolgens bij elke subpixel. Daardoor is elke vorm mogelijk; de aansturing gebeurt immers niet vanuit de bezel van het scherm, maar van onder de pixels. Het is nog onbekend wanneer Lenovo de opvolger van de Motorola One zou willen presenteren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-12-2018 • 12:34

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Ik vond de ontwikkeling van de notch maar drie keer niks maar er is mee te leven, maar dit slaat echt volledig de plank mis. Een plompverloren gat in je scherm is een grotere eye-sore in mijn optiek dan een notch.

Ik snap dat men meer scherm in een kleiner oppervlak wilt hebben, maar dit is denk ik niet de juiste ontwikkeling.

Sowieso vind ik dat fabriekanten de plank de laatste tijd een beetje mis slaan. Accepteer die notch of bezel nog even totdat je een techniek hebt ontwikkeld dat je in 1 klap direct een gigantische design-wijziging kan maken. Deze halfbakken oplossingen doen het niet.
En wat heb je aan die 5 pixels van de linkerbovenhoek? Het enige wat je daar nog op kan tonen is een heel klein stukje van je achtergrond. Dan kun je toch net zo goed een notch maken.
Ik heb het idee dat het meer soort techdemo's zijn, een gat middenin een scherm, of niet-rechthoekige-schermen is erg lang moeilijk/duur geweest en nu zijn daar een beetje doorbraken in.
Hartstikke mooi voor ronde smartwatches, bijv.
Maar die gaten in het scherm zoals bij deze slaat daar dus een beetje in door, het is een gimmick waar eigenlijk niemand op zit te wachten.
Een notch vind ik al erg genoeg, dit slaat nergens op, die hoek is compleet nutteloos, voor wat? Een selfie-camera? pfff, die krijgen ze meestal wel verstopt in een super dun bezeltje, ik vind dit geen vooruitgang.
Een notch heeft voor- en nadelen. Een groot nadeel van een notch in het midden is dat je notificaties zijn opgesplitst èn er minder ruimte voor is. Op stock android is de tijd naar links verhuisd zodat je op bijv. een Mi A2 Lite nog maar ruimte hebt voor 2 notificaties. Heb je er meer dan verschijnen stippeltjes.
Door te werken met een hole ipv een notch, en dan vooral door plaatsing in een hoek, hoef je de notificatie ruimte niet meer op te splitsen en heb je bijna de klassieke notificatie balk weer terug. Daar gaat de ruimte van de hole vanaf natuurlijk, maar aan de andere kant zijn de schermen de laatste jaren zo gegroeid dat er dan netto net zo veel ruimte is dan die van een gemiddelde smartphone van zeg 4 jaar geleden.

Voorbeeld van een hole in de hoek met notificaties:
https://www.digitaltrends...lay-hole-punch-explained/
Het gaat niet om de ruimte die verloren gaat, maar de symmetrie die aan diggelen wordt geholpen. Bij een notch is het scherm aan beide kanten ervan nog gewoon gelijk zonder oneffenheden.

In landscape heb je dan we een oneffenheid, maar je telefoon wordt over het algemeen toch in portrait oriëntatie gebruikt.

Gebruik nu zelf ook een Xs en die notch hadden ze van mij mogen doortrekken en een gelijke kin, dan had ik ook een symmetrisch scherm. Is beter.

Edit: voordat men zegt “dan koop je toch een ander merk die dat wel heeft zoals je wilt”

Nee. Ik wil een iPhone want vind iOS fijn en Android doet het niet voor me.

[Reactie gewijzigd door Muqq op 28 december 2018 15:33]

Ben zelf toch ook behoorlijk iphone fan geweest, heb er 4 gehad. Maar de nieuwste generatie vind ik helemaal niks. Een hoop geld voor n hoop dingen die ik niet cool vind (faceunlock bs geef ik niks om, vond fingerprint perfect werke, 3.5mm, notch, nieuwe high end prijzen). Dus ik kijk hoe lang mn 6s het nog volhoud, (pas accu vervangen, draait weer als n zonnetje). Maar als apple tegen die tijd daar geen verandering in heeft gebracht, ga ik toch echt ergens anders kijken.
De prijzen van smartphones gaan sowieso door het plafond heen. Voor een Note 9 betaalde je vlak na de release ook gewoon vrolijk 1000 euro voor.

Ben ik het met de prijzen eens? Nee. Aan de andere kant, telefoons gaan steeds langer mee en worden beter up-to-date gehouden, dus dan kan ik er ook wel weer mee leven. Een nieuwe iPhone mag je dan wel een nier kosten, maar je kan er prima 3-4 jaar mee vooruit.

Ik was ook wat sceptisch voor FaceID, maar het werkt verrassend goed, had het niet verwacht! En tja, die 3.5mm jack... ik gebruik al sinds de 6s alleen maar Bluetooth doppen, prima voor in de sportschool of als ik even wandel. Als ik écht goede kwaliteit wil dan slinger ik thuis wel de Denon versterker aan met bijbehorende speakers.

Al met al ben ik wel tevreden met de Xs, maar die notch is wel lelijk. ;)
Daarom zou ik ook nooit een samsung topmodel nemen. Met android heb je ruim de keus, zou juist stom zijn om dan alsnog iphone prijzen er voor neer te tellen.

Maar moet idd zeggen, deze 6s die ik nu hebt doet het anders ook nog steeds prima dus die is inmiddels zijn geld alang waard geweest...
Met dat laatste zijn ze al even mee bezig maar voor nu verkoopt dit blijkbaar.

Bron
Als je bij dat artikel de 3 voorbeelden naast elkaar ziet, s9, s10 en xs max, doe mij dan maar gewoon de s9 hoor. Heb je tenminste ook nog plek om je telefoon vast te houden als je fullscreen video wilt kijken...
Dit of als je dan toch vol wil gaan, drop de frontcamera. Alles kan achter het scherm behalve de camera. Drop it.
De “selfie”-camera is anders behoorlijk belangrijk voor een hoop (geef er zelf geen hol om).

Droppen zal het dus niet worden, maar waarom “vol”? Dat is echt zon form over function ding, ja ziet er netjes en cool uit, maar het brengt imo te veel nadelen met zich mee.

Sowieso moet je dat ding ook nog vasthouden, meestal mis je daardoor toch al n deel van het scherm, mogen ze weer technieken toepassen zodat per ongeluk touches kunnen worden genegeerd. Allemaal zo nodeloos ingewikkeld.

Net zoals dat telefoons zo dun mogelijk moeten zijn, maar vervolgens steekt de camera wel uit, wat voor bs is dat? Maak em dan wat dikker, grotere accu ofzo. Ik vind dat je met dat soort features veel meer kan blinken dan een dunne telefoon en of bevels.
Iedereen die aan video bellen doet gebruikt de front camera. Net zoals talloze andere programma's waar video bellen mogelijk is, zie je jezelf in een klein hoekje en de ander in het groot. Anders zit je naar de achterkant van jouw scherm te staren en ik denk niet dat velen dat leuk vinden.

Het is een functie die eenmaal gaat blijven tot er een ander oplossing is.
Ja, wie gebruikt dat nou eigenlijk, serieus?
Helemaal mee eens, voorheen brachten we een scherm terug bij een dode pixel er in, en nu zouden we een relatief enorm zwart gat accepteren ter grote van meerdere dode pixels.
beetje off-topic. maar ik ik vind het nog steeds bizar dat het bij TV's nog standaard is dat er pas bij meerdere dode pixels (vaak 5) officieel sprake is van een defect. een enkele dode of half-functionerende pixel is bijna net zo storend als 5 dode pixels. in een donkere scene kan het je makkelijk uit de film sleuren.
Speelt dat probleem nog? Je hoort er tegenwoordig niet veel meer over.

En zou je het echt zien op bijvoorbeeld een 4k tv? Dat vraag ik me af.
Meeste leveranciers bij TV's hanteren dat niet, daar is 1 dode pixel voldoende om het toestel te laten omruilen.

Bij monitoren ligt het anders. Daar moeten het er inderdaad vaak minimaal 5 zijn, of ze moeten in het midden van het scherm zitten (verdeel het vlak in 9 delen, 3x3, het middelste deel is dan het midden).

Source: Lange tijd bij garantieverwerking van een e-tailer gewerkt.
het middelste deel is dan het midden).
! _/-\o_
Eens. Liever een druppel notch op een oled scherm met de mogelijkheid om de notch te 'verbergen' dan een heel gat in het scherm. Maar het liefst gewoon helemaal geen inkeping. Ik gebruik zelf een s9+, en ook al is dit in principe Q1 2017 design (s8+), ik heb nooit zoiets van, poeh, ik zou willen dat de toch al heel kleine bezels nog kleiner waren, met als compromis dat er een hap uit het scherm wordt genomen.
Klein gaatje in de hoek is minder erg dan een notch naar mijn mening
Vergeet ook de programmeurs van apps niet, die voor elke mogelijke schermafwijking weer een (aparte) oplossing moet verzinnen om alles leesbaar te houden. Om een foto te tonen is een gat in het scherm niet zo'n groot probleem, maar je wilt niet dat er tekst onleesbaar wordt omdat daar toevallig een gat in het scherm zit. Als (tijdelijke) workarround heb je dan de mogelijkheid om de bovenste rij pixels helemaal niet te gebruiken, maar daarvoor koop je dan niet zo'n telefoon.
Liever dit dan een Notch, dus toch een gevalletje van over smaak valt te twisten, totdat de camera's achter het scherm komen en je ze helemaal niet meer hoeft te zien.
Helemaal mee eens... ik vind de notch ook niets maar het is momenteel een noodzakelijk kwaad. Als er dan een notch op moet zitten dan wel graag zo minimaal mogelijk zoals op de OnePlus 6t... die van de iPhone vind ik te groot en die van de Pixel... ehh tja :+ Maar zo'n gat in het scherm is wat mij betreft nog erger, véél erger. Ik heb sowieso het liefste nog gewoon een beetje bezel, met mijn stevige grijpers is dat toch nog wel het beste.

Er gaat nu wel een ontwikkeling richting slide-mechanismes en daar zie ik wel wat in, zoals de Mi Mix 3... cameras achter het scherm zie ik nog niet snel gebeuren, je hoort er wel wat over maar ik denk dat een goede implementatie nog wel een paar jaar op zich laat wachten.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 28 december 2018 20:35]

Grappige is dat die van de iPhone de enige is die nog nut heeft ivm face ID. Een aantal Android toestellen hebben het alleen het alleen maar overgenomen als gimick. De onderand is namelijk daar zo dik dat daar makkelijk een cameraatje of wat inpast. De dunne rand van de iPhone X was blijkbaar wat lastiger te kopieren. Net als face ID. De andere merken vallen daar schaamtevol door de mand.

In de toekomst weten ze de cameras vast achter het scherm te plaatsen. Of worden de cameras en sensoren zo klein dat ze in de bezel passen.
De rand van de iPhone is helemaal zo dun nog niet, daar passen ze alleen wat visueel bedrog toe waardoor de rand dunner lijkt dan de rand in werkelijkheid is... er valt echt niemand 'door de mand' alsof niemand anders kan maken wat Apple kan. De relatieve schermgrootte van de iPhone Xs is "maar" 81%, die van de Galaxy S9 is 84% terwijl die visueel wel een grotere bezel onder en boven lijkt te hebben. Zelfs de goedkope Pocophone heeft een relatieve schermgrootte van bijna 83% en die lijkt visueel nog minder dan de S9. Een Mate 20 (non Pro) zit zelfs al op 88%.

Sowieso zullen camera's voor smartphones niet snel kleiner worden, ze persen nu al met moeite het maximale uit de sensoren... nu is de front camera uiteraard lang niet zo belangrijk als die van de achterkant, maar om een beetje foto te kunnen maken zit er technisch echt een limiet aan de huidige technieken... dan zal men met een revolutionaire nieuwe sensor moeten komen.
Ik respecteer jouw mening, maar dat is kennelijk niet de mening van de ontwerpers. De ontwerpers zijn het kennelijk wel met je eens dat een notch een onding was, maar dat het grote publiek een scherm met een gat accepteert.
Als ik eerlijk ben vind ik zo'n gat ook minder storend dan een notch of druppel. De poging van fabrikanten om de frontcamera uit de behuizing te laten schuiven wanneer dat nodig is, is ook niet mijn ding. Ziet er veel te kwetsbaar uit en een hoesje eromheen wordt alleen maar lastiger. De frontcamera kan natuurlijk ook helemaal weg, maar dat is voor mij geen optie.
Het mooiste zou zijn als de camera door de pixels heen kan kijken. Dat gaat niet lukken, maar tussen de pixels door? Als je plaatselijk een hd resolutie gebruikt en voor de rest 4k, dan heb je nog 75 % zicht. Met een handig geslepen lens, via pixelshifting of gewoon softwarematig moet je daar toch een 2MP beeld (full hd) mee kunnen maken? Dan zie je alleen nog een gat op het moment dat je de camera daadwerkelijk gebruikt (anders verstoren de lampje het beeld).
Misschien heb ik gewoon te veel fantasie, of loop ik te ver voor op de tijd.
Ik heb een notchtelefoon en vind het prima. Ik heb nergens last van, heb meer beeldscherm bij mijn prijspeil. Ik zie niet waarom ik erover zou moeten klagen.
Ik klaag nog steeds over het feit dat je geen echte high end telefoon meer kan krijgen in de 3,8" - 4,2" formfactor. Heb nu 5,5" en kan die bijna met één hand bedienen, maar net niet. Dat stukje gebruiksgemak is mij echt veel meer waard dan een scherm waarmee de rest van de straat ook mee kan lezen.

Apple bracht ons de notch, maar ten minste met een fatsoenlijke motivatie waarom het zo moest. De rest nam het klakkeloos over, alsof het een feature was. Nu heeft men geluisterd en krijgen we een gat in het scherm, in plaats van iets wat we eigenlijk al hadden: Bezels! Zodat het apparaat ook vast te houden is, zonder dat je het ding met de handpalm bedient! Ik weet het, dankzij software heb je er niet zo heel veel last van, maar soms is het ding gewoon lastig vast te houden en niet iedere fabrikant heeft dat stukje software op orde. Al helemaal niet als je een normaal bedrag voor een smartphone wilt betalen i.p.v. groot onderhoud aan de auto nog maar even uitstellen, of gewoon naar de bank om een kleine lening af te sluiten (ik ken mensen die dat elk jaar doen...)

Laten we alsjeblieft weer terug naar een beetje normale bezels. Samsung lijkt te snappen hoe dat mooi kan en een notch weet men (zeker met S-AMOLED panelen) ook goed tot "bezel" te verwerken. Zo'n 100%-scherm telefoon lijkt heel mooi, maar praktisch is het vooralsnog niet. Daarvoor is de techniek gewoon nog niet ver genoeg, of anders gezegd: Nog niet klaar voor de markt. Maar goed, als iedereen het pusht en de consument geen keuze heeft, kan niemand echt klagen....
Ik klaag nog steeds over het feit dat je geen echte high end telefoon meer kan krijgen in de 3,8" - 4,2" formfactor. Heb nu 5,5" en kan die bijna met één hand bedienen, maar net niet. Dat stukje gebruiksgemak is mij echt veel meer waard dan een scherm waarmee de rest van de straat ook mee kan lezen.
Motorola heeft daarvoor software. Ik kan met 1 hand ook niet bij mijn hele scherm. Ik zet mijn vinger in het midden en swipe naar de hoek en vervolgens is mijn scherm een stuk kleiner zodat ik overal bij kan.
Ik quote niet graag mezelf, maar:
Ik weet het, dankzij software heb je er niet zo heel veel last van, maar soms is het ding gewoon lastig vast te houden en niet iedere fabrikant heeft dat stukje software op orde
Apple heeft het ook, de functie heet simpelweg bereikbaarheid. Maar ondanks deze functie heb ik nog steeds moeite om m'n iphone x te bedienen met 1 hand. Het is dat ik vorig jaar het nieuwste van het nieuwste wilde hebben, maar geef mij nog steeds maar gewoon iets van 4" - 4,5".
4.7" is de sweet spot volgens mij. Mijn 5" xz2 compact is ook nog te doen, door smallere bezels kunnen grotere schermdiagonalen met 1 hand bediend worden.
Apple bracht ons niet de notch, dat was Essential...
Verrek, die was inderdaad enkele weken eerder! Maar goed, volgens mij heeft de markt Essential een beetje links laten liggen, ziet iedereen de notch als het ding van Apple en heeft bijna iedere Androidphonebouwer daarom een notch toegevoegd. Niet vanwege Essential.
Hoe werkt zoiets in de praktijk dan? Voor mijn gevoel zit de camera daar waar veel apps hun hamburgermenu hebben zitten. Moet een appdeveloper hier rekening mee gaan houden, of wordt de interface softwarematig dusdanig ver naar beneden gepusht dat je geen conflicten krijgt maar dus alsnog met een soort notch/enorme loze ruimte eindigt?
Dat naar beneden drukken zal het standaard gedrag zijn. Als app developer kun je aangeven aan het systeem dat je op een andere manier je app gaat resizen. Vervolgens kun je pixelposities van inkepingen uitlezen uit het systeem zodat je daar je interface op aanpast. Net zoals het nu al mogelijk is om aan te geven of content onder status icoontjes getoond moet worden (standaard niet, met zwart als achtergrond voor die balk)
De eigen skin van de telefoon zal het beeld naar beneden druk vermoed ik.
at least a 3,5mm jack
at least a 3,5mm jack
Dat gat ? Vreemde plek..
Beter een gat in je scherm, dan andersom! :Y

Maar verder... wat een prutoplossing voor een onzinprobleem.
Scherm in je gat? Liever niet, inderdaad... 8)7
Ze maken het wel leuk voor app-developers. Gaat dit gat juist niet voor veel problemen zorgen?
In principe komt het gaat op de notification bar, net als de notch.
Hoe weet je dat? Heb je gezien waar dat gat zit!? Dat moet dan wel een dikke notification bar worden.
Kan best zijn dat je dit softwarematig kan laten opgaan in de notificatiebar, maar daar wordt je denk ik niet blij van. Dan heb je redelijk fors verlies van je scherm real-estate.
Beetje jammer alleen dat full screen apps de notification bar niet weergeven en de notch / gat dus in de content zit. Al denk ik dat dit gat niet zo'n groot probleem is, aangezien deze in de (Als we de telefoon portrait benaderen) linksbovenste hoek is geplaatst. Als je gamed of een video kijkt is dat meestal de plek waar je hand zit en valt het dus niet op.

In niet fullscreen apps kan het gat wel in de notificatiebalk zitten, maar dat wordt dan een forse notificatiebalk zoals @NoUseWhatsoever hierboven heeft gemeld. Dan krijgen we een Pixel 3 XL situatie, welke ook een lachwekkend grote notification bar heeft.

Het lijkt mij niet het grootste probleem op de wereld maar ik heb toch liever een fullscreen smartphone. Fullscreen smartphones bestaan namelijk al en er zijn al verschillende oplossingen voor de front camera. Ik zag de notch namelijk als een tussenoplossing om van bezels naar fullscreen te gaan. Echter hebben we de fullscreen oplossing al bereikt, dus begrijp ik niet waarom er daarna nog een tussenoplossing is verzonnen (Het gat in het scherm). Tel daarbij op dat een gat in het scherm geen hogere screen to body ratio levert dan een waterdrop notch, dus het bestaan ervan is simpelweg overbodig.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 28 december 2018 13:28]

Want? Dat stukje kan zwart worden gemaakt als er een app wordt gestart. Daar hoeft in principe alleen wat info als batterijen en verbindingen te staan.

Wat kan is dat de zwakkere app-ontwikkelaars door de mand vallen en dat dat stukje vreemd gaat gedragen.


En de kans op full-screen smartphone.
Ben zelf een groot voorstander daarvan want zowel de front- als rear- camera gebruik ik echt sporadisch. Met alleen de achterkant zou ik het kunnen afdekken.
Maar de kans daar op acht ik klein. Om een of andere reden moet er allerlei prullaria op een toestel om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken en die frontcam maakt daar onderdeel van uit.
Als hij echt Android One gaat draaien kan t wel eens een topper worden!
Als hij echt Android One gaat draaien kan t wel eens een topper worden!
En een gemiddelde consument snapt dat? Een gemiddelde consument vindt het belangrijk dat haar apps werken. Bij een aankoop van een smartphone wordt echt zelden gevraagd naar update beleid van een toestel. De meeste vinden het updaten van een toestel al ''technisch'' laat staan dat ze informatie willen over het update beleid van een fabrikant.
Klopt, maar misschien dat ze het we terug gaan zien in reviews als positief punt :)
En vergeet niet de mensen die een Tweaker om hulp vragen, die krijgen wel het update verhaal mee!
Bij een aankoop van een smartphone wordt echt zelden gevraagd naar update beleid. De meeste vinden het updaten van een toestel al ''technisch''
Als je daar al eerlijk antwoord en garantie op zou krijgen van de verkoper. En technisch, als er geen updates voor verschijnen zullen ze wel niet nodig zijn.
Ze mogen van mij ook een smartphone uitbrengen zonder frontcamera. Wellicht dat er genoeg mensen zijn die zo'n frontcamera niet nodig hebben.
Dan lopen ze 99% van de jeugd mis ...
Beter douwen ze een klein schermpje op de achterkant van een telefoon voor selfies...
Ik snap echt niet wat er mis is met het S8/S9 ontwerp. Haal de chin bar er desnoods vanaf en hou de dikkere bovenzijde totdat de camera achter het scherm kan. Het ontwerp van oneplus is ook nog een optie wat mij betreft. Of zet de camera desnoods zo ver in de hoek van het scherm dat het geen gat is maar een soort missend hoekje. Ik hoef geen pixel rand om de camera heen, daar heb ik niks an
Of maak gewoon een smartphone zonder front camera en plaats een klein schermpje achter het glas van de achterzijde zodat je met die camera een selfie kunt maken. Geen lelijk gat of notch nodig aan de voorkant en je selfies zijn gelijk van betere kwaliteit omdat de rear camera vrijwel altijd beter is dan de front camera.
Een gat in het scherm vind ik in ieder geval veel bezwaarlijker dan een notch. Liefste gewoon kleine bezels zoals bij de Samsung S8/S9.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True