Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse uitgever kondigt futuristische racegame aan voor consoles en pc

De Nederlandse game-uitgever Soedesco kondigt Xenon Racer aan, een arcaderacegame die zich afspeelt in 2030 en uitkomt voor de Xbox One, de PlayStation 4, de Nintendo Switch en op Steam. Het is nog niet bekend wanneer de game beschikbaar is.

Xenon Racer speelt zich af op locaties die gebaseerd zijn op steden zoals Tokio en Dubai. Volgens de omschrijving racen spelers in elektrische auto's die extra aandrijving hebben in de vorm van xenongas. Het spel wordt gemaakt door ontwikkelaar 3DClouds.it, die maakte eerder All-Star Fruit Racing, een Mario Kart-achtige game.

Soedesco gaat fysieke en digitale versies van Xenon Racer uitbrengen voor de Xbox One, de PlayStation 4 en de Nintendo Switch. De pc-versie komt alleen digitaal beschikbaar op Steam. Een prijs is nog niet bekendgemaakt en ook heeft de uitgever nog niet laten weten wanneer het spel uitkomt. De Italiaanse ontwikkelaar toont de game dit weekend tijdens de Milan Games Week.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-10-2018 • 09:00

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
Haha xenon als aandrijving, dat is een goeie. De enige manier is om een isotoop in ionenmotor te gebruiken, maar dan mag je voor een significante reactie even geduld hebben :+ .

Wel goed om een Nederlandse uitgever aan een grote game te zien werken!
Niks kan tippen aan mijn persoonlijke favoriet: Grand Prix Circuit - DOS
speel online: https://www.retrogames.cz/play_413-DOS.php
(BE gebruikers, toetsenbors is qwerty, gebruik cijfers zonder shift)
Wow, dat was even een nostaligie momentje!
Sweet! Fantasisch om die muziek weer eens te horen! Net even 3 rondjes Monaco gereden in een Ferrari _/-\o_
Haha fantastisch! Monaco was zowaar met wat inlevingsvermogen te herkennen. (véél inlevingsvermogen :D )
Kijk, dat beantwoord mijn vraag hierzo alweer grotendeels.
Echt handig is het dus niet :).
Misschien als Cold gas thruster?
Echt een game die je na 6 mokken koffie of 3 redbulls gaat spelen... Voel ik mij weer eens 16 8)7
Hyper Hyper
Even lekker stuiteren op een snelle arcade racer.

Maare, een elektrische auto met een extra aandrijving via Xenon gas? Ik weet dat het een fantasie spelletje is, maar is er een tweaker onder ons die mij kan uitleggen hoe dat dan zou werken?
Dat doet @Kevinns al. Niet dus. Of het zou een hele slowpace racegame gaan worden. Maar ach, het is een spelletje he? Bloemen aanraken om vuurballen te kunnen schieten is ook niet echt vergelijjkbaar met reallife. Of draken doden met een pijl en boog of een dagger, als je lef hebt. Ook niet echt realistisch. Dat hoeft dan ook niet.

On topic: Ik vind het wel leuk om eens iets van een Nederlandse gamestudio uitgever te horen. Hopelijk zijn de controls goed, grafisch gezien geloof ik wel dat dit niet zomaar een soort Davilex A2-racer is. :) Memories. :)

@DrPoncho Thnx, gewijzigd :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 4 oktober 2018 10:10]

Het is een NL uitgever, de gamestudio is Italiaans.
Haha, dat verklaart de Xenon.. Die fiats en alfa romeo's zijn ook niet bepaald snelheidsduivels :+

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 4 oktober 2018 11:15]

Alfa's hebben anders een hele lange history in de autosport. Ze waren alleen nooit zo betrouwbaar. Maar snel waren ze zeker wel.

Fiat heeft ook een paar snelle karren gehad, maar hoort niet in het rijtje van: Alfa Romeo, Lancia, Bugatti, etc.

Fiat is wel eigenaar van het Alfa Romeo merk maar ook van Lancia en Maserati.


Maar Alfa Romeo heeft echt wel een historie in de rally en race industrie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_in_motorsport
Bugatti is Frans, hoe durf je dat in 1 zin te noemen met het prachtige Alfa Romeo :P

https://www.bugatti.com/brand/art-forme-technique/
Bedankt voor de correctie, dacht werkelijk dat het Italiaans was.

Ben niet echt een fan van beide, maar vond het gewoon irritant dat Alfa's sloom genoemd werden :P.
Er is veeeeeel miss met een Alfa, maar snelheid was meestal niet wat er miste XD.

[Reactie gewijzigd door 224237 op 4 oktober 2018 15:52]

Ferrari was ook lange tijd van Fiat

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 4 oktober 2018 15:51]

Oke oke.. zo zie je maar wie de echte auto kenner is
het is aangepast
Fiat mag je ook wegstrepen aangezien Fiat gewoon eigenaar is van onder andere Ferrari, Abarth en ook Alfa Romeo. Fiatjes zelf zijn de snelste niet, maar het merk is eigenaar van al het mooie italiaans wat er te krijgen is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 4 oktober 2018 13:47]

In dit geval ging het inderdaad om de auto's zelf, en niet het merk. Laatst nog in een Fiat gereden, dus die laat ik lekker staan ;)
Dan heb je niet in een abarth 500 gereden. Dan schrap je fiat ook direct van je lijst met langzame autos.
Dat klopt. Dit was een gewone 500. En dat ding was niet vooruit te branden bij de stoplichten ;)
De gewone heb je nu ook met een 105pk motor. Die is ook best flot.
Met een dagger? Ik schreeuw gewoon tegen die draken totdat ze er bij neervallen.
Zo praat je niet over je vriendin! ;-)
Krosis, schat...
Zo praat je niet dus over je vriendin schoonmoeder! ;-)
FTFY
Veel "Fanta" drinken.. ;)
(als in: fantasie gebruiken)
Praktisch is het niet met Xenon gas, maar het bekt wel lekker dat "Xenon racer", beter dan "Carbon Racer".
Ik zou wel willen weten wat er gebeurd na een avondje kroeg met wat vrienden. En dan splitscreen een potje Xenon racer.
Voor zoiets heb je Flatout 2 hè, dan maakt het ook niet uit of je nog in staat bent om te racen :)
Man man man... zet de emmers maar klaar :X
Wow wat een extra kritiek weer omdat het een nederlanderse uitgever is. Jeez.

Wees trots man. (en dit komt van een Turk) Wij Turken waren ooit trots met de beste gfx ooit (Crysis) en kijk waar ze nu zijn.

Tuurlijk is het niet een F-Zero killer.
Maar laten we hopen dat het relatief goed doet en ze meer, betere titels kunnen uitbrengen?

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 4 oktober 2018 16:25]

Heeft niks met de uitgever te maken maar met het feit dat dit soort games al tig keer gemaakt zijn. Beetje originaliteit zou fijn zijn.
Ach, het is weer eens wat anders dan een battle-royale...
Als je ooit jonge, onervaren, gemotiveerde ontwikkelaars hebt gezien gesproken... Die weinig middelen hebben.. Weet je dit soort pogingen meer te waarderen.

Niet ieder ontwikkelaar is ubi soft met tientallen miljoenen die met the crew komt... En dan NÓG hebben ze weer kritiek te verduren.. De tweede deel heeft zelfs matig verkocht... Wat willen gamers dan nog.

Kritisch zijn is niks mis mee.. Maar relativeren mag ook wel hoor.
Ik heb niets echt iets met trots, trots creëert meer slechts dan goeds en is in mijn optiek geen goed iets. Als ik naar de video kijk weet het mij niet echt te boeien. Dat het uit een Nederlandse hok komt vind ik irrelevant.
En daar waar ze "pc" zeggen, bedoelen ze "alleen Windows".
Omdat een Mac geen pc is en linux vooral voor andere doeleinden gebruikt word als gamen. Dus zou het zonde van het kleine beetje geld zijn dat ze hebben om voor dat platform te ontwikkelen.
Een Mac is ook gewoon een Personal Computer. En Linux draait ook op een Personal Computer. Dus hoe zo is Mac geen PC?
Vroeger draaide Mac's op IBM processoren en daarvoor zelfs Motorola processoren. Dat waren destijds andere platforms en architecturen. Wellicht dat het daardoor als iets anders bestempeld wordt. Tenminste, naar mijn idee.
In feite is het een PC maar in de volksmond is het een verschil. Sterker nog een PC zoals wij het altijd noemen is niks anders als een naam van een product van IBM destijds. Echter hebben wij alles met Windows omgedoopt tot PC. Zo had je vroeger dus ook de C64, Amiga en de PC. De Apple mac word altijd een Mac genoemd en een Windows systeem een PC. Dus als er word gezegd PC kun je er gewoon vanuit gaan dat het over Windows gaat. Elke game die ondersteuning geeft aan een Mac geeft dit ook altijd duidelijk aan.
#Sarcasme#
Ik denk dat "veel" mac gebruikers zich liever willen distantiëren van de term "PC". Het woordje mac klinkt natuurlijk geil bij de vrijdag middag burrelll.

Zelf ook een mac en pc gebruiker, maar ik heb toch vaak het idee als ik mijn mac aanzet en gebruik dat ik mij meer tussen hemel en aarde beweeg, lees een soort trance oid... :X
pc = personal computer

dat heeft dus niks met OS te maken.

echter is een telefoon, tablet, laptop ook een kleine computer en vaak nog persoonlijker dan een vaste pc.
Pc = product naam IBM.
Als PC een product naam is van IBM, zouden ze geld vangen voor elk merk wat PC gebruikt. Wel gebruikten ze de naam IBM-PC maar PC is niets meer dan een afkorting van Personal Computer.
pc = personal computer
dat heeft dus niks met OS te maken.
Jawel :P , en dat hebben we aan Apple te danken :+
https://www.bing.com/videos/search?q=mac+vs+pc+guy

Ik dacht even dat we nog een NL game studio erbij hadden, maar helaas... alleen de uitgever is NL.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 4 oktober 2018 11:56]

Ik hoop dat je opmerking sarcastisch is bedoeld :)
Een Mac is ook gewoon een pc, ook al wordt de term vaak verkeerd gebruikt. Linux is daarnaast ook gewoon geschikt voor gaming. Als je naar de humble bundles bijvoorbeeld kijkt zie je dat er stiekem een aardig marktpercentage voor is. De grote uitgevers durven het vaak alleen nog niet aan.
Dus een Mac is geen personal computer? En waarom dan niet?
Als je kijkt op de wikipedia pagina, zie je toch duidelijk MacOS er ook tussen staan. En zelfs Apple noemde hun computer gewoon personal computer. Dat men in de volksmond een Windows computer bedoelt met PC, neemt niet weg dat Macs gewoon PCs zijn.
Gelukkig kost het ook maat een klein beetje geld om op die platformen te ontwikkelen. Mogelijk dat ze zelfs al engines gebruiken die die platformen kunnen targetten. Als ze slim zijn, gebruiken ze Vulkan, wat op Windows, MacOS en Linux prima werkt.

Maar het punt is: waarom zeggen ze niet gewoon "Windows PC"? Scheelt mij weer tijd om erachter te komen dat ze aan mij iig geen klant hebben.
moest het linux compatible zijn zou het wel vermeld zijn, dus je moet het sowieso niet echt uitzoeken, je bent gewoon moeilijk aan het doen
Steam heeft momenteel een beta van een compatibility layer in Steam waarmee je Windows games ook op Linux kan draaien. Dat moet eea. een stuk makkelijker maken.
Kan ik me ook aan ergeren, net zoals mensen die gaan beweren dat games die op Xbox on en Windows pc's uitkomen plots geen exclusives meer zijn, ze draaien allebei hetzelfde OS!

De realiteit is dat de doorsnee noob er niet wakker van ligt, voor hen is PC=Windows, en marketing kijkt enkel naar de massa, tenzij je een niche product aanbiedt.
Sorry hoor, maar alles aan dit spel ziet en klinkt generiek.

Ook de vorige game van de ontwikkelaar was niet goed (60% op metacritic, met 2 40% scores). Leuk dat er een Nederlandse uitgever bij betrokken is, maar dat wil natuurlijk nog niets zeggen over de kwaliteit...
Maar stel dat ze nou geen €64,99 vragen voor dit spel op de console maar laten we zeggen €35,-. Misschien gaan ze wel helemaal niet voor het beste (race)spel ooit. Als ik de trailer bekijk dan kan ik me best voorstellen dat ik het spel af en toe even een uurtje wil aanzetten om even lekker niet-nadenkend gas te kunnen. Dan maar generiek.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 4 oktober 2018 09:37]

Dit verbaasd mij niks. Dit komt van dezelfde uitgever die te lui was om een Limited edition van Owlboy voor PC te maken. Maar voor hun Minecraft-achtige oorlogsgame hebben ze wel opeens een Limited edition voor PC beschikbaar. Dubbele standaarden galore bij die tent. En geen enkele medewerker die de ballen heeft om daar wat van te zeggen. Stelletje ruggengraat-loze schapen.
een bedrijf staat of valt toch niet met het ontbreken van een limited edition uitgave van een spel? Al helemaal niet als je kijkt naar wat (voor de meeste uitgevers) een limited edition tegenwoordig inhoud.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat ik dat jammer vind en het vind getuigen van dat er dubbele standaarden worden gehanteerd binnen die tent.
Wat ik dan wel weer jammer vind is dat dit spel dezelfde naam draagt als de oude arcadegame Xenon. Waardoor deze klassieker nog meer in vergetelheid zal raken.
https://www.youtube.com/watch?v=aNeveaZOhBY
Ow man, ik word oud. Ik was die vergeten, terwijl ik die toch in menige late avondjes heb gespeeld.
Ik wilde dit ook al posten haha... Xenon 2 helemaal grijs gespeeld, geweldig!
Vandaar dat ik de naam zo bekend vond klinken.
Ik hoopte op een reboot van A2-racer :)
Ik dacht hetzelfde! ...laten we hopen dat er een easter egg inzit waardoor we alsnog over de A2 kunnen racen :P
Wel de nieuwe brede A2.
Ik ben benieuwd, moet nog wel even zien wat er echt futuristisch aan is behalve de hologrammen aan het begin.

Ziet er een beetje uit als Burnout Paradise City met supersport auto's.
Ik had net hetzelfde idee. De intro deed mij denken aan distance, de in-game beelden leken dan weer redelijk generiek :/
Het ziet er niet zo vooruitstrevend uit als WipeOut. Uit 1995... ;)
Dus hoe willen die mensen deze game laten onderscheiden van een game als bijvoorbeeld Fast Racing Neo? En wat is hun excuus voor het niet produceren van een fysieke versie van deze game voor PC? Steam is leuk en aardig maar een game in je handen vast kunnen houden heeft ook wat. Helemaal als said game met leuke extras komt zoals een artbook of een soundtrack CD.
Precies! Als ik zo de beelden zie heeft het veel weg van ridge racer 👍