Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nikon presenteert systeemcamera met fullframesensor vermoedelijk op 23 augustus

Nikon introduceert zijn spiegelloze camera met fullframesensor waarschijnlijk op 23 augustus. Dat blijkt uit code op een website van de camerafabrikant. Nikon heeft al een teaservideo vrijgegeven en er is een foto van de camera uitgelekt.

Het Japanse camerablog Nokishita ontdekte dat er in de code van een nieuwe Nikon-website een timer staat die aftelt naar 23 augustus. Die datum komt overeen met eerdere geruchten van NikonRumors. Bovendien stond er op de website een foto van de nieuwe camera, maar die is inmiddels offline gehaald. De foto geeft aan dat het toestel behoorlijk groot is en bovenop een grote elektronische zoeker heeft.

Nikon heeft officieel alleen een teaservideo naar buiten gebracht. Ook daarin zijn de contouren van de nieuwe camera al zichtbaar. Door de video stil te zetten en de afbeeldingen lichter te maken, is de camera redelijk duidelijk te zien.

Dat Nikon met een nieuwe spiegelloze camera komt, werd in mei bevestigd door de Japanse fabrikant. Het wordt de eerste high-end systeemcamera van het merk. Nikon maakte enkele jaren zijn 1-series van spiegelloze camera's met een veel kleinere 1"-sensor, maar de productie hiervan is onlangs gestopt.

Nikon-systeemcamera

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-07-2018 • 18:15

131 Linkedin Google+

Reacties (131)

Wijzig sortering
Ik heb de helft van alle reacties gelezen, maar niemand praat over toch wel wat interessante dingen die ik zie in deze teaser ?

1. ENORM grote diameter v.d lens mount (dubbed "Z Mount")
Hierdoor is het veel makkelijker licht-sterke lenzen compacter te kunnen bouwen.
Er gaan geruchten dat de diameter v.d Z-mount 55 tot wel 60mm zou kunnen zijn. Hier hebben ze een enorme voordeel mee op Sony alleen al. Krijg je niet zaken zoals de Sigma Art line-up wat gewoon normale dSLR lenzen zijn met een ingebouwde adapter uit de fabriek waarmee ze zwaarder en veel langer uitvallen dan de dSLR varianten.

De lens in de teaser, en wat die griet in der handen heeft schijnt dan ook de 24-70 te zijn volgens the rumour mill. Als dat F/2.8 is dan wow. Dan zien we eindelijk echt vooruitgang in size met body + pro grade lens. Ipv kleine body (A7) + enorme lens. Maar ik gok eerder F/4. We zullen het zien.

2. Bovenstaande, gekoppeld met het feit dat de flange distance natuurlijk bijzonder klein is vanwege het gebrek aan een spiegel betekent dat het appeltje-ei is voor Nikon om een adapter te maken (danwel mee te leveren als ze slim zijn) om alle 400+ huidige 1st party F-mount lenzen te kunnen adapten. Heb je dat probleem niet wat Sony op launch had.

3. Enorme display aan de achterkant wat zo`n 75% v.d body bedekt zo te zien ?
Ik krijg sterke Hasselblad X1D vibes ervan. Hopelijk krijgen we een net zo mooi, minimalistic menu interface.

Ik ben reuze benieuwd, en sta dit jaar ook op Photokina en de verwachting is toch wel dat dit daar te zien is.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 24 juli 2018 20:18]

Ik ben ook benieuwd. Maar enkel vanuit natuurlijke nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen. Aan de hand van deze teaser weet ik al dat dit systeem het voor mij niet gaat worden. Ik heb een MILC gekocht voor reductie in volume en gewicht. Dat gaat dit mij niet brengen, ik zie op die twee onderdelen zo geen voordeel ten opzichte van een Nikon 35mm DSLR.
Niet?!? Een mega groot z mount was het eerste wat me opviel net als lithumangel op merkt. Dat is een enorm voordeel een compacte F1 lens is mogelijk die niet ver vooruit hoeft maar dicht op de body kan door de immense opening voor wat betreft Nikon. De F mount was altijd erg klein waardoor lichtsterke lenzen lastig te maken zijn.

Nikon komt nu praktisch niet verder dan F1.4 ja 1 mandmatige f 1.2 maar niet te vergelijken met Canons L F1.2 lenzen. Canon heeft ooit ook een F0.98 gehad die Nikon nu ook kan maken dus Compacte F1.2 lenzen zullen tzt vast komen.

De body is veel compacter als een D850 maar niet zo petiet als veel milcs dat je ze onmogelijk knap kunt vast houden en een grip een must have is. Tenzij in Kinder handjes gebruikt mijn dochter van 10 vind het wel prettig dat hij klein is maar pakt liever mijn dslrs omdat die beter vast houden en er een zoeker opzit.

Ik denk dat Nikon hier na jaren een goede stap heeft gemaakt de 1 serie was leuk om iets kleins te maken maar totaal niet geschikt om met de DSLR te concurreren of op den duur te vervangen.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 juli 2018 09:30]

Als je ziet wat Sony produceert, hoef je geen compacte lenzen te verwachten die lichtsterker zijn dan f2. De Sony f1.4 lenzen zijn al flinke bakbeesten - waarom zou een Nikon f1.2 of f1.0 lens opeens kleiner zijn?
Het licht moet naar binnen kunnen als de fating klein is als de E-mount moeten de lens elementen verder naar voren om het licht af te kunnen buigen naar binnen. Daarom houden ze ook veel al op bij F1.4 omdat ze het licht niet naar binnen kunnen brengen. Als de lens opening groter is kan men als ik het goed heb met de z-mount nu tot F0.98 net als wat bij Canons EF mount het geval is je krijgt dan wel een dikke lens maar hoeft niet diep te zijn. De 85mm F1.2 van Canon is relatief kort met 84mm de F1.4 is langer omdat het IS systeem ook nog ergens gelaten moest worden. Maar Sony's E-mount is in verhouding erg lang met 108mm en de Sony voor Minolta mount is maar 73mm lang. De e-mount is 50% langer dan de Minolta vatting omdat de e-mount kleiner is moeten de lens elementen verder weg gezet worden om het licht af te buigen naar binnen. Omdat de Z-mount veel groter is kunnen de lenzen korter op de grote sensor. Als je een klein mini sensortje hebt als in een telefoon bereik je met een kleine diameter al snel een grote diafragma. Bij full-frame heb je grootte diameters glas nodig.

De nieuwe mount voor Nikon is echt er interessant en maakt het mogelijk kwalitatief goede licht sterke lenzen te maken. Ze gaan nu met deze combi Sony van de troon stoten gok ik wat betreft oplossend vermogen. Waar blijft Canon toch als marktleider in verkopen staan ze wel op de 3de plek van het podium :(. Jaren lang waren ze dominant met de lenzen en body's nu hebben ze alleen nog voorsprong op aantallen zeer goede lenzen maar de sensoren legen het af niet dat je het er aan af ziet want de 5D4 en 5DS(R) leveren ruimschoots voldoende detaillering om mega prints te maken van hoge kwaliteit.
Volgens jouw redenatie zouden lenzen voor Canon EF veel kleiner moeten kunnen zijn dan voor Nikon F (want een veel grotere mount diameter bij vergelijkbare afstand tot sensor). Maar dat is niet zo :)

De verschillen worden veroorzaakt door verschillende optische constructies te gebruiken, niet door de diameter van de mount. Sony heeft er bijvoorbeeld veel werk van gemaakt om de lichtsterke lenzen ook in de hoeken scherp te maken, en vrij van aberraties en vignetting. Dat zorgt ervoor dat de lens groter is, maar is niet terug te voeren op de mount.
Ze leveren nu grotere lichtsterkte bij de zelfde lengte voor de F1.2 tegen F1.4. Met AF maakt het verschil in mount wel 1F stop. Bij kleiner diafragma's als F2.8 maakt het niet meer uit gaat om F1 tot F1.4. De kleinere diameter maakt constructie van licht sterke lenzen lastig of onmogelijk. Hoe groter de lens mount hoe licht sterker de lens kan tot op zekere hoogte. Nu kan men tot F1 dit stopt hiervoor praktisch bij F1.4. voor Sony E-mount en Nikon F (de nikkor 50mm f1.2 is alleen mogelijk als manual focus omdat het achterste element alle ruimte nodig heeft en er geen ruimte meer is voor contact punten). Een F1 is nu zelfs onmogelijk F1.4 met AF is nu het max haalbare voor E-mount en F-mount. De Canon 50mm F1 zit in een 85mm F1.2 body omdat de element groter moeten aan de voor en achterzijde groeit de lens om voor dat geld ook kwaliteit te leveren. Nikons F1.4 85mm is net zo lang als de 85mm F1.2. Met de nieuwe mount zouden ze dichter er op kunnen, voor de kwaliteit is langer beter meer ruimte voor elementen en een grotere front lens beter. Minota/Sony's DSLR mount is veel groter dan de E-Mount de 85mm F1.4 is 50% langer dan die voor Sony DSLRS.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 25 juli 2018 13:37]

F-stop is de formule f/D, dus brandpunt gedeeld door de diameter van de pupil.Dat bepaalt in grote mate het formaat van je lens.

Met een korte flange afstand heb je geen retrofocale elementen meer nodig (of minder sterk). Dat verbetert de beeldkwaliteit ivm minder glas e.d. Echter, je krijgt dan wel weer sterke invalshoeken en met name digitale sensoren vinden een verticale inval prettiger... Je verliest anders het perifere licht, aka vignettering.
1. ENORM grote diameter v.d lens mount (dubbed "Z Mount")
Hierdoor is het veel makkelijker licht-sterke lenzen compacter te kunnen bouwen.
Er gaan geruchten dat de diameter v.d Z-mount 55 tot wel 60mm zou kunnen zijn.
Dat zou idd een heel mooie feature zijn. Is dan zelfs groter dan de EOS mount van Canon (54 mm). Ben ook wel benieuwd wat die gaan doen wanneer ze met een systeemcamera komen. Ze kunnen vasthouden aan de EOS mount, maar dat lijkt me onverstandig aangezien flange distance niet klopt (dus sowieso een adapter nodig) en dat sommige EF lenzen een flink eind in de camera body steken wat bij een systeemcamera al snel een probleem is.

Wat dat betreft heb ik de keuze van Sony om met de E-mount juist voor een kleinere diameter te gaan dan de A-mount altijd al bijzonder gevonden. Ik vermoed dat ze dat hebben gedaan om het ook nog op (heel) kleine camera's te kunnen gebruiken.
3. Enorme display aan de achterkant wat zo`n 75% v.d body bedekt zo te zien ?
Tja, dat is toch wel de trend he. Steeds grotere (touch) displays. Ook helemaal logisch. Zou me niets verbazen indien dat zelfs goedkoper is om te maken dan een klein display met een reeks losse knoppen eromheen.

Wat mij vooral benieuwd is de kwaliteit van de EVF en of daar een mogelijkheid voor dioptrie aanpassing ingebouwd zit.
De fujifilm x-t2 heeft ook een dioptrie aanpasbare EVF, dus dat zal hier ook wel het geval zijn.
Dat zou heel mooi zijn als dat het geval is :)
Zelf een DSLR user. Een aantal voordelen hebben de mirrorless zeker, zoals specifieke focussing op onderdelen van de foto. De spreiding van de focuspunten.

Alleen met mijn glas line-up overstappen naar mirrorless (om het even welk merk) is mega kapitaal vernietiging. Sony heeft eindelijk een fast tele prime voor sport, maar dat was lange tijd de zwarkte van Sony.
Dus de converter ben ik benieuwd naar en ze moeten met wel iets heel goed komen om mij van mijn D850 af te helpen (dat gaat uiteindelijk wel gebeuren natuurlijk).
Is het niet mogelijk om op een mirrorless dezelfde mount te maken als op de dslr gebruikt wordt zodat de obectieven voor beide werken?
Nee helaas het hele punt van mirrorless is dat de body kleiner kan. waardoor de afstand tussen de sensor en de lens kleiner wordt. Maar daar door vult de het licht van een dslr lens niet meer de hele sensor en is die dus nutteloos zonder adapter die de lens weer verder van de sensor af brengt.
Ja, dat heeft Pentax ook gedaan. Maar dan lever je wel een deel van de voordelen (meer flexibiliteit voor lens design, compactere camera mogelijk) in.

De nieuwe spiegelloze camera's verlangen vaak ook veel snellere en/of meer bi-directionele communicatie tussen lens en camera. Dat is mede de reden dat er nieuwe vattingen (met andere/ meer contacten en andere protocollen) worden ontwikkeld voor deze camera's, afgaande op de diverse patenten.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 juli 2018 19:55]

Dat is mogelijk. Maar dan hou je net als bij EF pro camcorders een lege ruimte tussen de sensor en het objectief. Omdat de sensor en het objectief zo gemaakt zijn om een bepaalde ruimte er tussen te houden. Daarom kan je ook met Mirrorless oudere objectieven gebruiken. Omdat je bijna geen ruimte heb tussen de sensor en de mount. Deze ruimte benutting je dan met een adapter of 'speedbooster'.
Er zijn gewoon converters voor de sony a7 voor allerlei merken. Canon / nikon etc werken er prima op!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 juli 2018 23:51]

Die converters voor Nikon werken niet zo goed. Extra mogelijke flex die een converter geeft, maakt het niet beter.
Hoezo werken die niet goed dan? Ze doen gewoon alles inclusief autofocus etc. Weet niet waar je vandaan hebt dat ze niet goed zouden zijn? Ik zie wel vaker dat mensen deze aanname doen en het gewoon maar roepen alsof het zo is.

Kapitaal vernietiging is echt het eeuwen oude excuus om niet over te stappen. Maar gaat vandaag de dag allang niet meer echt op.

1 tegenwoordig heb je gewoon prima converters de tijd van wacky converters is allang voorbij. Dus al je Nikon glas is echt prima te gebruiken op een Sony a7. (vergeet niet dat de a7 stabilisatie etc gewoon in de body heeft al, dus dit soort lens features hoeven ook niet te werken)
2 als converters je echt niet aan staat kan je altijd nog je boel verkopen. Goed, je krijgt er je nieuwprijs niet voor, maar totale kapitaal vernietiging is het zeker niet. Mooi glas blijft best waardevast wat dat betreft. Het is misschien een stapje terug, maar onthou dat je wel overstapt naar een mooier platform. Bekijk je lenzen collectie nog eens goed en bedenk welke van deze lenzen je nou echt gebruikt. Koop daar een mooie fe-mount variant van en je bent klaar. Voor bijna alle brandpunten en diafragma's is er inmiddels wel een FE-mount variant te vinden. Het klopt dat voor sommige lenzen je terecht komt bij Sony lenzen zelf en die vaak een stukje duurder zijn, maar daar tegenover staat dat het dan ook echt hele goede lenzen zijn. Zo wordt de Sony FE 85mm 1.4 g-master ook wel de bokeh king genoemd.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 juli 2018 09:53]

Converters zijn een extra verbinding, zeker wanneer je daar bijvoorbeeld een 300mm f2.8 aanhangt is dat niet zo fijn. Zelfs met teleconverters als ik eerlijk ben, terwijl ik die regelmatig gebruik.

Kwa Sony werken bijvoorbeeld de oudere Nikon lenzen niet. Afhankelijk van de converter.
Ik ben het met je eens dat het niet als native is inderdaad, maar goed genoeg als overbrugging om langzaam je Nikon collectie mee af te bouwen en langzaam je Sony op te bouwen. Al met al gaat het je inderdaad geld kosten, maar het is niet zo zwart wit als dat je Nikon collectie totaal niets waard meer is en je vanaf 0 moet beginnen op het nieuwe platform.

Uiteindelijk wil je natuurlijk wel van al je Nikon lenzen af en gewoon native FE-mount lenzen hebben, dat ben ik wel met je eens. Ik heb na mijn overstap ook maar kort met converters gewerkt. Ik heb uiteindelijk nu wat minder lenzen dan ik in mijn Nikon collectie had. Maar toegegeven er zaten daar wel een aantal lenzen tussen die ik nauwelijks tot nooit gebruikte. Ik heb nu echt een setje lenzen welke ik allemaal echt gebruik.

55mm f1.8
85mm f1.8
70-200mm f2.8
16-35mm f2.8
De 85mm had ik eventueel zelfs eruit kunnen laten omdat de 70-200mm redelijk in de buurt komt, echter is die vrij groot en zwaar. Mede daardoor en vanwege de goede reviews betreft bokeh heb ik alsnog een 85mm prime erbij gekocht.

Dit zijn mijn 4 go to lenzen die ik ook echt gebruik. Wil ik nou echt een keer iets exotisch doen zoals lensbaby ofzo, dan huur ik die liever voor een paar dagen dan dat ik ze vast in mijn assortiment opneem. Het heeft uiteindelijk wel wat gekost, maar met de verkoop van mijn Nikon spul was het best te overzien en heb dit natuurlijk over 2 jaar heen gespreid aangeschaft.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is als je graag de overstap wil maken, maar het niet doet omdat zoals je zegt kapitaal vernietiging is (wat ik in eerste instantie ook had). Het uiteindelijk niet zo erg is als je initieel denkt en het best te doen is. Je moet er alleen wel wat geld voor over hebben natuurlijk en het gewoon geleidelijk doen. Met converters kan je in ieder geval een periode overbruggen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 juli 2018 11:34]

Ik stap niet naar Sony over, omdat er voor sportshooters meer nadeel aanzitten. Nu heb ik Nikon Professional Service (dit bestaat pas sinds kort voor Sony). De mirrorles is een wel zeer compacte body en balanceert niet altijd lekker met langere lenzen, in tegenstelling tot een DSLR.

Zelf zie ik een aantal evidente voordelen van mirrorless, alleen nog wat beperkt voor mijn tak van sport. Mijn pro bodies krijgen letterlijk behoorlijk klappen wanneer ik autosportfotografeer in ook de regen. Zelf zou ik pas op basis van ervaringen van anderen. Op dit moment zie je in de autosport Fuji (geen FF, maar er wordt nu twee jaar mee geschoten....dan overstappen is aantrekkelijker).

Zelf is mijn lijstje met lenzen net iets langer. Waardoor die afschrijving groter is, maar ik zal wachten wat Nikon gaat brengen. En testen hoe ik dit kan gebruiken, hoe converters werken.....sport is denk ik niet de eerste markt waar dit zich op richt (Sony doet dat nu pas ook sinds kort met de 400mm f2,8)
Ok naja omdat je zei dat het uiteindelijk wel ging gebeuren dat je overstapt naar Sony, helemaal bovenin :)
Ok naja omdat je zei dat het uiteindelijk wel ging gebeuren dat je overstapt naar Sony, helemaal bovenin :)
Ik niet, ik stap over naar mirrorless....dat zal de toekomst zijn
Als je een zwaar objectief aan de camera hangt is het altijd al de bedoeling dat je de belasting omdraait. Je draagt de combinatie niet aan de camera, maar aan het objectief. Dus of je nou een 300/2.8 gebruikt of zelfs een 800/5.6, voor de belasting op de converter en vatting maakt dat niks uit.
No shit Sherlock...;) Ik hang mijn 300 f2.8 niet aan mijn body. Alleen het staat deze of op een monopod of is handheld. Dan kan er wel wat flex zijn en is de balans van de combinatie belangrijk.

Sony weet dit zelf goed, daarom is de nieuwe 400mm alleen maar zwaar in het midden en niet vooraan. Bij een DSLR mag er meer gewicht in het uiteinde van een tele zitten, omdat er aan de andere kant een zware camera hangt.

Een 70-200f2.8 hangt wel aan mijn camera. Voor mijn gevoel is dat wat aan de zware kant voor een sony. Dit kan ik niet staven met voorbeelden, maar zou willen zien dat pro's twee jaar een camera met 70-200 tijdens autosportvenement meesjouwen.
Alleen het staat deze of op een monopod of is handheld.
Deze zin snap ik niet. Hoe dan ook: handheld, op een monopod of statief maakt niet uit. De combinatie rust op de lens. De lens heeft niet voor niks een eigen statiefgordel. En dat geldt ook voor een 70-200/2.8.
Dat mijn 300mm 2.8 doorgaans op een monopod staat, en de camera dus aan de lens hangt. Met een converter (dus ook teleconverter) kan er soms miniscule beweging zitten in de combinatie lens-converter-camera, dit is ongewenst.

Tuurlijk hangt er een statiefgordel aan de 70-200. Opvallend is dat de 70-200 geen mogelijkheid heeft om een strap aan vast te maken, zoals wel bij de 300,400, 500, 600 & 800 het geval is.

Voor een sportsshooter is het niet mogelijk om alles aan de lenzen te tillen. Zeker wanneer het sporten betreft dat je als fotograaf veel moet verplaatsen (zoals bij autosport). Trouwens de fotografen in de tour de France hangen ook gewoon de 70-200 om de nek. En ja dat heeft mij al eens een mount gekost ;)

Ik vraag mij af of de mirrorless camera's hier tegen kunnen.
Tussen mijn Canon 70-200/28 en 2xTC is echt geen beweging te krijgen. Er zal vast wel wat zijn, al is het maar in theorie, maar niks wat de scherpte zou kunnen beďnvloeden.

En een strap is niet persé nodig, want als je hem om je nek hangt hangt de lens naar beneden. Dat is een veel kleinere belasting voor de lensvatting dan wanneer je de lens recht vooruit houdt.

Waarom zou de vatting zwakker worden als je het spiegelhuis weghaalt? Die spiegel voegt niks toe aan de stevigheid van een camera.
Ben benieuwd of deze op kan tegen de topmodellen van Sony...

Echter, ook al is hij minder goed, alle 'ouwe rotten' Nikon fanboys die op het moment Nikon DSLR's bezitten zullen toch eerder een Nikon mirrorless overwegen dan een Sony (ook al zou de Sony beter en/of goedkoper zijn).

Vriend van mij bezit ook een Nikon DSLR en lacht me uit als ik over Sony mirrorless systemen begin.. blijft toch een 'elite' wereldje soms. :+
(...) alle 'ouwe rotten' Nikon fanboys die op het moment Nikon DSLR's bezitten (...)
.. blijft toch een 'elite' wereldje soms. :+
Ahum... :/

Er zijn gewoon een hele reeks professionele en rationele argumenten om op dit moment een Nikon DSLR te gebruiken ipv mirrorless te gaan bij andere merken. Fanboyism heeft daar weinig mee te maken.

Een artikel van één of een paar fotografen die wel De Overstap maakten, weegt niet op tegen de meerderheid die dat niet doet en daarover niet communiceert.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 24 juli 2018 20:07]

Het is een kleine vocale meerderheid dit het spiegelloze walhalla zingt. Er is in de markt eigenlijk nauwelijks iets gebeurd. Sowieso is de markt klein in zijn geheel en slechts een heel kleine minderheid is overgestapt.

Er wordt on ten onrechte een beeld geschapen van "obsole", oude troep, alsof je mindere apparatuur in handen hebt als je nog een DSLR hebt. Dat is niet zo. Als je nu een full frame DSLR hebt met goede lenzen, dan kun je in feite nog zolang als het apparaat meegaat foto's maken die optisch op geen enkele wijze onderdoen, en dat lijkt me het doel van fotografie.
Ik stond een maand geleden voor die keuze. Mijn (canon) DSLR met licht sterk glas was te zwaar om mee te nemen op de trekking die ik gedaan heb. Ik heb een systeem camera gekocht met een lichte minder lichtsterk zoom objectief. Ik zit er echter niet op te wachten om alle objectieven dubbel aan te moeten schaffen, ik heb al een hoop Canon glas liggen, dus is het een M50 geworden, met een adapter kan ik al mijn objectieven nu op beide gebruiken en de standaard lens die in de M50 kit zat gaat mee als gewicht van belang is.

Het is economisch geen realistisch verhaal om voor Sony te gaan, ook al zijn de Sony systeemcameras op dit moment beter.

Overigens bevalt de M50 mij heel goed, touch screen werkt zo snel en efficient dat ik eigenlijk nauwelijks last heb van het feit dat er maar 1 draaiknop op de camera zit.
Of die ouwe rotten weten gewoon dat de ene keer Sony de beste is, dan Nikon of Canon weer en dat het toch elke keer stuivertje wisselen is :z

Verder snap ik de reactie soms ook wel want op professioneel vlak qua support timmert Sony nu enkele jaren goed aan de weg maar in vergelijking met met 'Canikon' stond het nog in de kinderschoenen.

Dan nog het punt dat sommige mensen gewoon dik geďnvesteerd hebben in glas van een bepaald systeem. Daarvan je niet kunt verwachten dat ze dat elke paar jaar als een ander merk weer de top is even alles dumpen en nieuw kopen.
En als je al jaren met een systeem werkt en dat is naar je zin en je kent alle ins-en outs van je camera blind....waarom dan overstappen ?

En voor ik nu gedowmod oid. word ik ben recent zelf na 11 jaar Canon naar een ander systeem gegaan en die beslissing ging niet over één nacht ijs en had best wat voeten in aarde :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 24 juli 2018 18:59]

Mja, het argument van de glas investering kan ik zeer zeker begrijpen. Dát is iets waar Sony gewoon niet tegen de gevestigde 'Canikon' op kan (ook al hebben ze, als we eerlijk zijn, gewoon voor elk doeleinde een acceptabele glasoptie).

Ik zag eens een filmpje van een Canon professionele fotograaf welke naast zijn Canon een Sony A6000 meenam en erachter kwam dat hij eigenlijk vaker/liever de A6000 gebruikte simpelweg omdat ie veel compacter was en omdat dingen als Zebra peaking (immers een digitale zoeker dus je kunt extra informatie weergeven als overlay) echt super handig vond.

Ik voel alsof dat een beetje de weerstand is... je hebt in elke branche van die 'puristen' die 'professionaliteit, ervaring en deskundigheid' een valide tegenargument vinden voor technische vernuften die de gebruiker helpen en/of het leven makkelijker maken zonder instictief te hoeven weten dat met deze specifieke belichting je precies deze waardes moet gebruiken om net onder de rand van overbelichting te blijven.

Heb laatst een Citizen Satellite Wave horloge gekocht. Ding was best duur, maar het haalt wel mooi de tijd en zone informatie vanuit GPS satellieten... als ik daarmee naar een horloge 'purist' loop zal hij me ook uitlachen omdat er geen 10.000 delig bewegings-gestabiliseerd vliegwielsysteem in zit. :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 juli 2018 18:42]

Nee je word door horloge puristen uitgelachen omdat jouw horloge meteen na aankoop eigenlijk al niks meer waard is en de techniek obsolete is over een paar jaar. Iedereen heeft een mobiel bij de hand dus exacte tijd is niet meer relevant, horloge dient tegenwoordig meer als sieraad. Een mechanisch horloge is iets wat je nog aan je kinderen kan mee geven en hebben vaak ook een ontwerp die de jaren overleeft. :+

Terug naar het onderwerp, heb al jaren een mirrorles nex5-nex7-a7->? Ik wacht even tot deze uit is voordat ik een andere haal. Maar echte profs bieden geen weerstand, die zijn altijd opzoek naar betere gear en betere manieren van schieten, maar full weatherproof/damage proof body's met ff sensoren waren er voorheen niet (sony a9). En sony had ook een zeer beperkte lensaanbod en lange tijd een zwakker in focus prestaties. (inmiddels zijn veel zwakten overwonnen) De DSLR's van nikon als de Dxxx/Dxx/Dx heeft gewoon een goede reputatie, betrouwbaarheid en een bekende layout. Toch wel handig als je voor je 'werk' niet compleet weer op 0 moet beginnen met je workflow en je kan vertrouwen dan je camera het doet op het cruciale moment. En er zijn mensen die optische mechanische zoekers beter vinden, wat opzicht kan, maar alleen bij de highend DSLR's vind ik de zoeker beter dan een mirrorless, bij instap DSLR is het net alsof je door een rietje kijkt.

Daarnaast heb je de zeikers die zichzelf als purist zien maar alleen in groepsverband kunnen leven -met de zelfde reden voor Ajax/Feijenoord zouden zijn, omdat ze nu eenmaal in AMS/ROT zijn opgegroeid en verder niet kunnen motiveren -behalve wat de groep zegt- waarom hun team nou zo goed is.

Nieuwe lensmount met grotere lensopening betekent dat native lenzen allemaal opnieuw ontworpen moeten worden en er in het begin dus een zeer beperkte hoeveelheid lenzen zijn, ben benieuwd hoe mensen (nikon FBoys) gaan reageren op deze nikon "ja er zijn beperkt aantal lenzen maar je kan met een adapter AF-S er op plakken" wat met de sony's ook praktisch kon vanaf dag 1.

Ik ben reuze benieuwd naar deze nikon, dat het een sony sensor is staat wel vast, maar hoop dat het een 24mp versie is en dat de prijs vergelijkbaar is met de A7III.
Dat zijn in der daad goede punten die je daar aanhaalt. Met die lens adapters verlies je echter wel vaak autofocus van wat ik heb gelezen afhankelijk van of de focusmotor in de lens of body zit en de kwaliteit/constructie van de adapter. (Ben zelf geen professioneel noch semi-prof fotograaf maar gewoon een technologie enthousiast dus had al wel in het verleden het een en ander uitgezocht en gedaan alvorens een Sony A6000 te kopen om mijn vakantiekliekjes op vast te leggen. Vond dat een goede prijs/kwaliteit verhouding voor mijzelf en zelf word ik wel warm van 'snufjes' en zo).

Dat over het horloge ben ik echter niet met je eens. Wanneer ik de tijd wil weten ga ik niet mijn mobiel uit mijn broekzak vissen. Ik draag al 10+ jaar altijd een horloge als ik de deur uit ga en even mijn pols naar me toe richten om meteen te weten hoe laat het is vind ik dan ook ideaal. Tot we een AR implantaat in ons oog/optische zenuwen krijgen of AR brillen licht, dun en mooi genoeg worden zal ik dat dus zeer zeker blijven doen en dat horloge van mij hoef je niet op te draaien, werkt op zonne-energie en kan in een donkere lade gelegd worden en doorwerken voor 7 jaar lang omdat ie dan op powersave mode gaat.

Dat horloge van mij overleeft dus een zombie apocalypse prima, dat mechanische horloge moet je wél gelijk kunnen zetten. (oh en de kalender loopt zonder fout en met schrikkeljaren in acht nemend door tot het jaar 2100 trouwens) :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 25 juli 2018 18:36]

offtopic:
Mobiel trek ik 100x per dag uit mijn broekzak, tijd kijken doe ik voor het gemak op een smartwatch (trainen). Als de zombie apocalyse uitbreekt ben ik bang dat je niet meer op je horloge hoeft te kijken hoe laat de winkel open gaat. :+ Maar het punt van de smartphone is het volgende, de techniek is mooi in dit horloge maar het is compleet digitaal het mooie aan een analoog horloge -voor mij- is de beweging van de mechaniek en het geluid en hoe 100'den onderdelen samen de tijd aangeven. Deze citizen is feitelijk een smartwatch met een lange accu duur. Maar ieder zijn smaak maar het heeft wel een reden waarom de duurdere horloges 10k+ 100% mechanisch zijn en meerdere complicaties hebben, het heeft ook een reden waarom een Ferrari 250gto meer oplevert dan een willekeurige elektrische hypercar -historie & emotie (en investering, ook bij horloges)
Je hebt helemaal gelijk. Dat (uit-)lachen door zogenaamde professionals is alleen maar lachen met kiespijn. Ze weten dat ze veel minder gaan vangen voor hun systemen die binnenkort niet meer het nieuwste van het nieuwste zijn, als ze ze willen verkopen in de tweedehands markt. Nu al worden fotowinkels overspoelt met lenzen en DSLR-bodies van Nikon en Canon. Dat gaat alleen maar erger worden. Wat we bijv. nog niet weten is wat voor lenzen er op deze nieuwe camera kan gezet worden. Is dat een bestaande vatting, of begint de investering in glas weer opnieuw.
Je kunt zeggen wat je wil van mirrorless, maar als je het eenmaal geproefd hebt, wil je niet meer terug.
Jammer voor die mensen die 'vroeger was alles beter' en 'ik weet precies hoeveel stops licht dit en dat ik moet aanpassen'. Op mijn Fujifilm zie ik precies het eindresultaat incl. histogrammen live voor ik de ontspanknop indruk. Plus hij is een stuk lichter en ik hoef niet een heel menu door om een simpele instelling te wijzigen. En lekker manueel schieten kan nog steeds heerlijk en makkelijk(er), als je dat wil (zeker handig voor lastige situaties).
Het zou mij niet verbazen als deze Nikon de rest wegblaast. Ze zijn niet altijd even snel, maar als ze wat doen doen ze het goed. Nikon (en Canon ook) heeft natuurlijk wel een shitload aan topfotografen die input kunnen geven aan wat ze verwachten van een camera.
Vriend van mij bezit ook een Nikon DSLR en lacht me uit als ik over Sony mirrorless systemen begin.. blijft toch een 'elite' wereldje soms. :+
Dat is het. Hert Canikon duopolie.

Pro's kiezen een merk en blijven daar hun hele leven bij, ze laten zich zeer zelden verleiden om te switchen, ook al is er een ander systeem dat beter is.

Deels is het begrijpelijk, want als je een flinke investering in een systeem hebt gedaan, laat je dat niet waardeloos worden door over te stappen op een ander systeem.

Startende pro's kunnen kiezen. Die kiezen altijd met gevoel, nooit met argumenten of aan de hand van uitgebreide vergelijkende tests. En in 99% van de gevallen kiezen ze voor Canikon.

En dan de amateurs. Voor 99% van die groep maakt het heel weinig uit welk systeem ze kiezen, Canikon, Sony, Fuji, MFT, veel verder dan de kitlens komen ze niet. En toch komt een groot deel van de amateurs uit bij Canikon! Want pro's kiezen dat ook...
Vriend van mij bezit ook een Nikon DSLR en lacht me uit als ik over Sony mirrorless systemen begin.
Dan mag jij teruglachen, hij doet gewoon een pro na, meer niet...
Vanaf een belachelijk hoog bedrag van 4000 dollar blijft dit imho voorlopig kansloos.
Bij dat soort bedragen is de vraag kant zo ontzettend klein. :F
Dan wordt het heel interessant wat Sony en Fuji hier tegenover gaan zetten. De prijsstelling van de Sony fullframe ken ik niet, maar zal ook niet mis zijn. Benieuwd wat Fuji binnenkort gaat brengen, want die zijn zeer waarschijnlijk ook met een fullframe bezig.
Fuji fullframe is er al; crop mode op de GFX :P
Is niet ondenkbaar dat Nikon deze mount gaat gebruiken voor een mediumformat.
Waar haal je dat Fuji gericht vandaan? Het lijkt mij dat ze helemaal niet met 35mm bezig zijn aangezien ze reeds een goedlopende APS-C lijn hebben en dat verder uitbouwen. En voor de mensen die een stap willen maken in beeldkwaliteit hebben ze MF wat ze nu aan het opstarten zijn.
Sony heeft een redelijk brede keuze.
Voor fullframe (aps-c laat ik even buiten beschouwing) de A7III rond de ¤2300.
Dat is ruim de meeste bang voor de buck, want op de FPS en nog wat kleine dingtjes na is het bijna dezelfde camera als de A9 (flagship/sportcamera), die rond de ¤4800 kost.
Daartussen (qua prijs) zit nog de hoge resolutie camera A7RIII voor rond de ¤3500.
Er zijn nog geruchten dat er nog een A7S serie opvolger komt.

Elk van deze camera’s heeft zo zijn voor en nadelen, en zijn gericht op verschillende soort fotografen.
Het is dan ook een pro full frame toestel, niet bedoeld voor de gemiddelde consument. De vraag hoeft helemaal niet klein te zijn. Kijk naar de D850, ver boven de 3000 euro. Was wereldwijd niet aan te slepen.
Ja maar over wat voor soort aantallen praten we dan ?
Een te kort van 100 stuks, 1000 stuks, 10.000 stuks, etc. weet jij het ?
N.B. het klinkt ook nog enigszins als de weg=pech marketing van de stunter op de hoek....
Geen idee, volgens mij is er geen officiële bron die verkoopaantallen meld. Wel is duidelijk dat het om zeker tienduizenden ging. Vrijwel ieder filiaal in ieder land kreeg ofwel niks ofwel een handjevol exemplaren terwijl de vraag factoren hoger was.
Vraag & Aanbod waren gewoon in aantallen onbekend.
Dan heeft speculeren (gissen) ook vrij weinig zin.
Wie begon er over een kleine vraag?
De vraag naar fototoestellen boven de 3 duizend euro is GEGARANDEERD ALTIJD relatief klein.
Welke aantallen dat zijn per merk heb ik geen flauw idee van, jij ook niet en dat hoeft ook niet zolang je daar geen uitspraken over doet. Jij doet dat wel en dat klopt dan niet meer. Dat de vraag naar peperdure fototoestellen extreem klein is tov toestellen (bv in smartphones) tot 200 euro is voor iedereen duidelijk.

Edit: @hieronder: U vraagt wij draaien.......... :w

[Reactie gewijzigd door SLC op 26 juli 2018 13:21]

Bedankt voor de open deur.
Dat klopt. Het zal denk ik ook niet heel lang duren voordat ze goedkopere modellen op de markt brengen. Het is denk ik marketing om eerst met een topmodel te komen.
Ze moeten wel met iets heel interessants gaan komen willen ze Sony voorbij streven.
De Sony A7III is daarbij de benchmark.
Daarnaast zijn veel mensen overgestapt op Fujifilm, die de mirrorless camera's maakte zoals veel mensen ze eigenlijk van Nikon hadden verwacht (ipv de halfbakken Df).

Persoonlijk zie ik het niet zo snel gebeuren, maar er gaan geruchten dat de mount groot genoeg is om met een medium format sensor te werken.
Dat gecombineerd met de geruchten van de prijs van 4000 dollar zou wel een aardverschuiving geven. (Fujifilm gaat bijvoorbeeld ook nog een middenformaat X-pro2 achtige body presenteren rond dat prijspeil).

En het zou Nikon niet zijn als ze weer lekker eigenwijs hun eigen koers varen, en niet zozeer de mensen terug willen winnen die vertrokken zijn naar Fuji en Sony, maar er is nog altijd een grote groep 'ouderwetse' dslr gebruikers met een aardige collectie f-mount glaswerk. Dan moet de onvermijdelijke F- naar Z-mount adapter ook echt wel heeel goed zijn.

Of ze brengen nu een 'gewone' fullframe mirrorless en komen in de toekomst met middenformaat. Een nieuwe mount met dito glaswerk introduceren doe je als bedrijf niet zo maar, in het geval van Nikon zou de nieuwe mount bij wijze van spreken gebouwd zijn voor de volgende 100 jaar, na hun honderdste verjaardag.
Een mount groot genoeg voor middenformaat glas is leuk maar voor het maken van lenzen lijkt het me sterk dat Nikon de beeldcirkel hier groot genoeg voor maakt. 44x33 zou misschien wel een lukken maar het lijkt een beetje ver gezocht. Het hebben van een lijn lenzen voor zowel 36x24 en 44x33 ter vervanging van APS-C en full frame wat er nu gebeurd zou vervelend zijn met het geringe sensor formaat verschil.

Als Nikon een grotere sensor dan 44x33 er in wil stoppen dan krijg je wel een zeer ambitieus product. We zullen zien!
Hoe groot is de beeldcirkel van de Fujifilm GFX50 en de Hasselblad X1D, en hoe verhoudt eea. zich tot de verschillende flange distances?

Ik vind het zelf ook wat ver gaan, maar om hele lichtsterke lenzen voor full frame te maken had Nikon het ook wel met een kleinere mount af gekund :)
Geringe sensor formaat verschil? 44x33 is bijna 2x zo groot als 36x24. Ongeveer hetzelfde verschil als tussen APS-C en 35mm.
Fujifilm toont ook aan dat 36x24mm sensoren niet zoveel toevoegen in de praktijk.
Totdat de 100 megapixel opvolger er is.. ook Fujifilm introduceert geen nieuwe mount en glaslijn om het bij 1 niche camera te houden...
Gerucht is dat Fujifilm een medium format rangefinder wil gaan uitbrengen...een soort Sony RX1 maar dan met een leukere sensor, voor een prijs die lager zou zijn dan de GFX :-)
Laat maar komen. We gaan wel zien of het Nikon gaat lukken de 180 graden draai te maken van "mirrorless cameras zijn niets voor de echte bikkel" naar "echte bikkels zijn niets zonder een Nikon mirrorless camera".

In de praktijk zal (vrijwel) alles op zijn kop moeten als het een beetje goed moet werken. Gekunstelde adapter oplossingen en dergelijk zijn goed voor de marketing maar in de praktijk natuurlijk 2e keuze.Een volwaardige native objectieven line-up is het enige dat dan telt. Dus ook de Nikon fanboy's hebben eigenlijk geen "investment protection" en dan wordt het moeilijk een beginner op de markt te kiezen als er al vele spelers op de markt zijn die de eerste groeistuipen en kinderziekete achter zich hebben en WEL een mooie line-up hebben(Sony, Fuji, Olympus en Panasonic).
Dat valt echt wel mee, met dat op de kop zetten.

- Ze zouden gewoon de F-bajonet kunnen blijven gebruiken.
- En als ze dat niet doen: het is voor een bedrijf als Nikon niet heel moeilijk om een groot deel van hun objectievenportfolio geschikt te maken voor een andere bajonet, zolang ze een FX sensor blijven gebruiken. Dat is veel goedkoper dan dat het voor de andere merken was.
Dat laatste kan niet echt voor een serieuze lens. Dan krijg je alsnog gigantische lenzen, Sigma is daar het perfecte voorbeeld van met de lenzen die ze voor Sony E hebben uit gebracht. Een hele serie SLR lenzen met een adapter om het op de Sony's te laten merken. Dus nog steeds de gigantische spiegelruimte en dat alles buiten de body. In de praktijk zijn dit soort lenzen nog lomper dan de versies voor een echte SLR.

Nikon kan niet zomaar deze ruimte laten wegvallen als ze versies maken voor een systeemcamera, het hele optische ontwerp moet op de schop wat het bestaan van het oude ontwerp grotendeels nutteloos maakt.
Who cares. Full frame is gewoon niet compact, stop met dat sprookje. Full frame lichtgevoelige lenzen zijn groot en zwaar, het maakt niet zo heel veel uit dat een lens ietsje korter of langer is.
Mirrorless heeft voor Nikon niks met bikkels te maken, maar met poen. Ze wilden gewoon hun lucratieve SLR-business niet in gevaar brengen, vandaar de 1-serie. Inmiddels zijn ze er toch achter dat ze daardoor klanten kwijtraken aan de concurrentie, dus heb ze het roer toch maar omgegooid.

Of ze het redden hangt van een heleboel dingen af. Hoe goed is de nieuwe camera, met wat voor lenzen komen ze, hoe snel kunnen ze het systeem uitbreiden naar betaalbare of juist heel specialistische opties... Etc.

Objectief-adapters zijn niet gekunsteld, maar van wezenlijk belang in de opstartfase om huidige gebruikers om te krijgen. Gaandeweg worden ze minder belangrijk als het lenzenaanbod van het nieuwe systeem op pijl komt.
Met of zonder spiegel, met. Of zonder rolletje... Uiteindelijk bepaalt. Het glas voor een heel groot deel de kwaliteit van de foto. (en de fotograaf natuurlijk)
Mee eens, maar FF en APS-C zit ook wel wat verschil in. Niet voor iedereen maar wel voor specifieke doelgroepen. Maar uiteindelijk kan je beter goed glas kopen en is de camera minder leidend. Maar zoals je al zegt, de fotograaf is de key!
Erg benieuwd naar de specificaties en vooral de prijs. Ook is het nu wachten tot Canon ook met een dergelijk mirrorless systeem gaat komen
Ja .. ik heb wel wat geďnvesteerd in m’n (inmiddels) J4 qua lenzen en 3 modellen gehad, maar een high end zou zéker erg leuk zijn.
Tony en Chelsea bespreken best wel uitgebreid wat er in de video al te zien is.

https://youtu.be/Z9D_NhXAs00
Edit: Nvp

[Reactie gewijzigd door CollisionNL op 24 juli 2018 19:04]

Ze benoemen ze dan ook :)
Oeps dat heb ik gemist! Je hebt gelijk.
En nu even eerlijk, hoeveel %van de reagerende tweakers heeft er een FF Milc? En hoeveel van de overblijvenden wil er de verwachtte prijs van vele duizenden euro’s voor gaan betalen? Ik verwacht niet onder de 3k klaar te zijn?

Voor de prijs van een D3400 en een setje Tamron glas plus vliegtickets kun je heel wat gave foto’s maken. Voor de zelfde prijs mag je deze Milc uit de doos halen.

Blijft natuurlijk staan dat deze Milc wel is waar iedereen op wacht...en wacht...en wacht....