Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung opent Indiase fabriek die 120 miljoen smartphones per jaar kan maken

Samsung opent maandag een nieuwe smartphonefabriek in de buurt van New Delhi. De fabriek, een uitbreiding van een bestaande productiefaciliteit, moet in staat zijn om 120 miljoen smartphones per jaar te maken.

Bloomberg schrijft dat de fabriek verschillende soorten toestellen zal produceren, van low-end modellen van onder de honderd dollar tot aan de Galaxy S9-smartphones. Lokale bronnen melden dat de productiecapaciteit van de Samsung-fabriek tot nu toe bij ongeveer 67 miljoen toestellen per jaar lag, waardoor de capaciteit door de uitbreiding bijna wordt verdubbeld. De fabriek wordt maandag geopend door de Indiase minister-president Narendra Modi en de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in.

Het financiŽle persbureau haalt cijfers aan dat er op de 1,3 miljard inwoners van India ongeveer 425 miljoen smartphonegebruikers zijn. Samsung zou met de nieuwe fabriek aan de groeiende vraag naar toestellen willen voldoen. Zo zou er in India voornamelijk interesse zijn in smartphones onder de 250 dollar en minder in duurdere exemplaren.

De Chinese fabrikant Xiaomi, die in april aankondigde drie fabrieken in India te willen openen, nam dit jaar de eerste plek van Samsung over als het gaat om smartphoneverkopen in het land, aldus Bloomberg.

De Indiase overheid is er al jaren op gebrand de productie van smartphones naar India te halen, als onderdeel van het ambitieuze Make in India-programma. In oktober vorig jaar schreef Reuters dat veel fabrikanten er echter toe overgaan de telefoons alleen in het land te assembleren, op basis van geÔmporteerde onderdelen, vanwege de belasting op geÔmporteerde telefoons. Het gebrek aan geschoold personeel zou voor fabrikanten een obstakel zijn, schreef de persdienst toen.

In 2015 meldde Business Korea dat Samsung zijn toestellen in Vietnam, China, India, BraziliŽ, IndonesiŽ en Zuid-Korea maakt en zijn productie in China wilde verminderen vanwege de stijgende arbeidskosten in dat land. Destijds kon Samsung maximaal 150 miljoen smartphones in China maken en 240 miljoen in Vietnam. Niet bekend is welke grote verschuivingen in de productie er sindsdien zijn geweest.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

09-07-2018 • 15:37

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Een groot deel van de mensen in India mag blij zijn als er eten op tafel is, een smartphone zit er voor die mensen voorlopig nog niet in.
Een groot deel wel maar zelfs als dat 50% van de bevolking zou zijn houd je nog steeds 650.000.000+ mensen over om potentieel een telefoon aan te verkopen
Hoewel je gelijk hebt dat het om de grote getallen gaat, had in India slechts 2% van de huishoudens een inkomen van meer dan § 600 per maand. 67% zat onder de § 125 per maand.
met 125§ per maand ligt een eenvoudige smartphone echt wel binnen handbereik. Ik heb mensen gesproken in arme delen van Zuid Oost AziŽ die minder verdienen, en toch een smartphone hebben. Geen Apple, geen S8, maar wel een van 40§ al dan niet tweedehands. Eventueel zonder abonnement, maar een telefoon wordt vaak wel als belangrijk gezien.

In rurale gebieden kan dat wel minder van belang zijn overigens. Als er geen wifi is, en geen goed bereik, heb je niet zo veel aan je smartphone natuurlijk. Of als de abo-kosten te hoog zijn. Maar wifi is in veel kernen bereikbaar, en de ontwikkelingen gaan erg hard.
Op mijn laatste twee trips naar india heb ik geleerd dat wifi 'out' is - als je 10GB LTE data krijgt voor een paar euro heb je geen wifi nodig, dus de meeste cafe's sluiten dat al weer af.

Mobiel internet is overal, de dekking is goed de kosten zijn laag. Nu is het zo dat de mensen die ik daar ken vrij goed verdienen (de moeder van 1 werk bij het Indiase space program, de vader is leraar aan een universiteit) maar ook taxichaufeurs en riksja rijders en kappers-aan-de-kant-van-de-weg hebben een telefoon hoor...
Ja, maar dat zal allemaal niet platteland zijn ;-) in urbane gebieden is internet mobiel perfect. Bij de talloze gehuchten waar men niet kan lezen en schrijven (heb je dan wel iets aan een telefoon?) is dat zeker niet zo.

Dekking is bar slecht buiten de steden en de doorgaande routes. Ben je echt wel het binnenland ingeweest buiten de toeristische gebieden? Dan weet je dat er bijna nergens dekking is ;-)
Ik was inderdaad vooral op bezoek bij vrienden thuis en die woonden in de stad... Weinig toeristische dingen gezien, meestal druk met bruiloften en familie bezoek ;-)

Buiten de stad wel geweest maar niet erg veel. We hadden vaak wel dekking maar ik heb er niet specifiek op gelet...
Daarom kunnen ze ook low end modellen maken met lage prijs.
Naar mate de economie beter gaat draaien gaan de huishoudens ook meer verdienen. Neem china de afgelopen 10 jaar als voorbeeld. Lonen daar zijn ook gestegen en India zal niet anders zijn.
Vergeet ook niet dat een telefoon voor veel haast net zo belangrijk is. Heb veel gereisd en verbaasde mij eerst ook stom.

Maar een telefoon betekent hulp inschakelen voor armen, Łberhaupt kunnen solliciteren en ook vaak hun enige weg op het internet, dus om meer dan 125,- te verdienen, hebben veel dus als eerste een telefoon nodig en niet andersom...
Dan zou ik je toch aanraden om te kijken naar de groei van de indiaanse smartphone markt.

Merken als Xiaomi, Nokia en Oneplus hebben ook een gigantische groei gezien in de indiaanse markt, Google en whatsapp leveren speciale services voor de Indiaanse markt...

Ja India heeft veel armoede, maar de mensen die net een smartphone kunnen permitteren kopen het gewoon, ook als ze het in 24 manden moeten betalen.
Een goedkope smartphone dŠŠr is meer dan wat dat voor ons is in Nederland, het is voor veel IndiŽrs bijvoorbeeld de enige toegang tot het moderne betalingsverkeer (vast internet is daar een luxe) en een vorm van stabiele communicatie. (het analoge telefoonnet is daar ook veel minder ontwikkeld). In sommige ontwikkelingslanden is het zelfs de enige manier om micro-kredieten af te kunnen sluiten, omdat er in een straal van 75km geen bankfiliaal te bekennen is. En India is in veel gebieden nog niet veel meer dan een 3e wereld land.
Wat een kortzichtige en zielige reactie.
Het levert banen op.

Daarnaast heb je geen idee hoe het daar gaat. Je doet aannames die nergens op zijn gebaseerd.
Kun je komen met cijfers, met bevindingen die jouw punt ondersteunen?
Hoeveel van de dik 1 miljard mensen hebben niets te eten?

En als je goed leest gaat het om een groot scala van producten die voor de internationale markt gemaakt gaan worden, niet voor de Indiase markt.

[Reactie gewijzigd door jqv op 9 juli 2018 17:03]

21 procent van India leeft van minder dan $ 1,90 per dag

https://en.wikipedia.org/wiki/Below_Poverty_Line_(India)
Dat doen de bosjesmannen in Afrika ook, of de indianenstammen die geÔsoleerd leven in de Amazone voornog minder tot niets.
Wat zegt dat over armoede?
De below poverty line is een internationaal veelgebruikte indicator van armoede.
Net zoals BBP dat is voor de economie.
Beiden zijn niet perfect, maar wijzen er wel op of er al dan niet iets fout gaat.
Beschik jij over een betere indicator om armoede in een land van 1,3 miljard in kaart te brengen?
Het zegt dat er veel armoe is t.o.v andere landen. 21 % onder $1,90 per dag.
Waar baseer jij op dat ik geen idee heb hoe het daar gaat? Wat een zielige aanname.
Het land wordt inderdaad rijker, maar dat zijn vooral de rijke mensen die rijker worden en niet de armen.
Niet helemaal waar, al is er wel een probleem met gelijkheid, ook de armen worden snel rijker.
Relevant, hoe?

Ot: een faciliteit ERBIJ met capa van 130miljoen, terwijl er nu 67miljoen capa is.

Dat is niet bijna een verdubbeling maar een verdrievoudiging, van 67 naar 187..
klopt niet helemaal en er zal ook niet voor iedereen een telefoon in zitten maar dit gaat echt om telefoons die voor ons bijna niks kosten, denk tussen de 30-90 euros.

voor een gemiddelde IndiŽrs zou dit te vergelijken zijn met iemand die in Nederland met een salaris tussen de 1500-1900 een telefoon tussen de 200-600 euro koopt.
Ik ga regelmatig naar India. Maar in dit vergis je heel erg. Vrijwel iedereen daar loopt met een telefoon. Zelfs in de agrarische gebieden zie je de smartphone terug komen. Sterker nog in sloppenwijken en bij bedelaars zie je vaak nog een telefoon. Daarnaast is er veel geÔnvesteerd in het netwerk. Ontvangst is in de drukke gebieden bijna overal prima.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het laten maken van PCB's in India fantastisch is. Kost allemaal niks, je hebt je spullen snel, ze vertellen precies hoeveel percentage ze in de container hebben moeten kieperen wegens mislukt. Denken veel met je mee (tot op en aanmerkingen op de plaatsing van de componenten en de lengte van de lanes), tsja, het is het land van de natuurkundigen.

Waarom niet in Europa laten maken zeg je? Nou, in India mogen ze nog werken met allerlei chemicaliŽn en processen (denk aan dingen waarmee ineens een metalen filmpje tegen het plaatje gedampt wordt) die we in Europa allang in de ban hebben gedaan, en waar een werkgever in China voor tegen de muur gezet zou worden als die zijn werknemers eraan bloot zou stellen.
Dus je gaat over lijken om een het een paar centen goedkoper te krijgen is? Het is niet voor niets dat bepaalde chemicaliŽn niet meer mogen in Europa.
Ik denk dat dat deel van de opmerking kritisch bedoelt is, maar in ieder geval niet lovend.
dat weet ik niet. Hij vindt het laten maken van PCB in India 'fantastisch', en waarom niet in Europa? Omdat wij bepaalde chemicaliŽn net als in China verbieden... En hij heeft de zaken doorgezet in India, ondanks die wetenschap, dus ik vat het absoluut op als lovend, en niet kritisch.
Het is ook kritisch. ;)
Maar als je zit met lage volumes in combinatie met bepaalde certificeringen schijn je vreemdgenoeg bij India uit te komen.
Jammer dat de regels niet zo zijn dat het gaat om hoe iets geproduceerd word ipv waar. Dus als een telefoon zo gemaakt is dat er mensen in toestanden moeten werken die in de EU niet legaal zouden zijn mag die telefoon hier ook niet verkocht worden.

Zou een goede regel zijn... Ook voor het milieu, trouwens - nu zijn we onze industrie (en landbouw) op een achterstand aan het zetten. Maar producten die door roofbouw in andere landen gemaakt zijn zonden dezelfde beperkingen moeten hebben: mogen boeren hier bepaalde chemicalien niet gebruiken? Dan mogen producten waarbij die gebruikt zijn er ook niet in.
Daar zou ik helemaal voor zijn. Zeker voor de kledingindustrie.
Voor boeren zou het lastig zijn, niet alle grond is overal hetzelfde, en niet overal zijn de weersomstandigheden hetzelfde. Dat zijn belangrijke factoren voor hoe je je grond gebruikt. Uiteraard zijn er veel bestrijdingsmiddelen die je gewoon niet zou moeten gebruiken. Maar er zijn ook veel grijstinten wat betreft doses, of gebruik in andere dingen. Op een gegeven moment kan de scheidslijn tussen 'gifstof' en 'meststof' ook vervagen. Daar houd zo'n "het moet op dezelfde manier geproduceerd worden als hier" principe ook geen rekening mee.
Is op zich wel, ja, maar daar valt vast wel over te onderhandelen... Ik zeg niet dat het simpel is maar dit zou een goed principe zijn, denk ik.
Precies, maar er zijn bedrijven die daar geen boodschap aan hebben. Overigens wordt het mede door de REACH wetgeving niet langer mogelijk gemaakt deze handelswijze LEGAAL te beoefenen.
REACH wetgeving niet langer mogelijk gemaakt deze handelswijze LEGAAL te beoefenen.
In theorie... In de praktijk is het certificeren van producten en productie faciliteiten nogal een wassen neus
PCB's worden ook gewoon in europa gemaakt, alleen om kosten te besparen worden pcbs in india gemaakt. zolang je gewoon bij eurocircuits oid besteld, kan je aangeven of je europese, of indiase pcb's wilt hebben. verder gaat jou ontwerp gewoon door een standaard tool heen die vertelt dat bepaalde lanes te klein zijn. maar heeft letterlijk NIKS met de ''natuurkundige'' in india te maken
PCB's worden ook gewoon in europa gemaakt, alleen om kosten te besparen worden pcbs in india gemaakt. zolang je gewoon bij eurocircuits oid besteld, kan je aangeven of je europese, of indiase pcb's wilt hebben.
Kosten lijken mij een vrij belangrijke factor.
verder gaat jou ontwerp gewoon door een standaard tool heen die vertelt dat bepaalde lanes te klein zijn. maar heeft letterlijk NIKS met de ''natuurkundige'' in india te maken
Klopt, maar die tools hebben we hier ook. Maar we kregen daarna nog een paar opmerkingen van hun kant.
Bijna alle PCB's geproduceerd in Europa werden eerst in India gecontroleerd. Tegenwoordig hoeft dat niet meer omdat er geweldige software is gemaakt die dit proces heeft geautomatiseerd.

PCB's laten maken in Europa wordt weer steeds interessanter naarmate het productieproces verder wordt geautomatiseerd.
fantastisch is
mogen ze nog werken met allerlei chemicaliŽn
werknemers eraan bloot zou stellen
?

[Reactie gewijzigd door Ed Vertijsment op 9 juli 2018 17:08]

Dat is China niks anders hoor?
Veel druk werk mag hier niet gedaan worden maar wel geÔmporteerd worden.
Eerlijk concurrentie...
Ooit gehoord van de REACH richtlijn?
Waarom eigenlijk? Mensen upgraden steeds minder of hebben ze dat niet in de gaten in de cijfers?
Omdat er ook nog markten zijn waar upgraden niet eens ter sprake is, daar moeten ze nog beginnen met hun eerste smart phone. Daarnaast zal elk toestel een keer kapot gaan en dus hoogstwaarschijnlijk worden vervangen.
als je nog geen telefoon hebt, is een upgrade lastig. En in India hebben de meeste mensen geen telefoon nog. En tja, met 120.000.000 telefoons per jaar kun je er 10 jaar over doen voor je alle IndiŽrs van een telefoon hebt voorzien. Dus het zal vast niet te veel productie zijn.
120 miljoen smartphones per jaar maken. Moeten we als mens niet een stoppen met het constant willen kopen van nieuwe dingen? Ik heb 4,5 jaar lang met een samsung galaxy s1 (i9000) gedaan en helaas in poging tot reparatie gesloopt. Als ik dit soort aantallen zie word ik best droevig. Zonde van de grondstoffen, milieu, tijd en moeite etc etc voor zo'n simpel ding wat door veel mensen als wegwerpartikel wordt behandeld

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 9 juli 2018 16:52]

Je hebt helemaal gelijk dat we met z'n allen veel zuiniger moeten zijn en dat we veel spullen best langer kunnen gebruiken.

Maar heb je wel eens bedacht hoeveel mensen er op de aarde zijn die een smartphone hebben? En hoeveel mensen nog geen smartphone hebben? Als die Samsungfabriek in India de telefoons gratis weggeeft, zijn ze over 10 jaar nog niet klaar.
Ik denk t wel,dan zijn ze wel failiet :+
Daar heb je een punt. Hierbij vraag ik mij dan ook eigenlijk af of het wel mogelijk is om elk individu op aarde te voorzien van dezelfde luxe als wat wij hier in Nederland nu genieten. Beschikt de wereld wel over genoeg grondstoffen om die x miljard mensen van een hoge standaard te voorzien?
Nee, en als we niet beter recyclen, kunnen steeds minder mensen straks van bepaalde luxes genieten.
Ik voel met je mee, het is echter een belofte om veel subsidies los te weken, de werkelijke aantallen zullen waarschijnlijk veel lager zijn, toch zeker bij de aanvang.
Ik denk het kopen hier nog meevalt, ik gebruik m'n toestellen ook tot ze falen. Ik heb wel geen hoge eisen voor mijn telefoon. Voor de mensen met hoge eisen is er de tweedehandsmarkt, de telefoon wordt niet weggeworpen.
Ik heb voor het smartphone tijdperk een documentaire over Korea gezien en daar vond men het summon van vooruitgang dat de Koreaanse jeugd elke 6 maanden hun telefoon vernieuwde, wat ik toch wel een vreemde gedachtengang vond. Dat lijkt meer op verspillen omwille van emoties, maar dat vind ik van reizen ook. Luxe is echter een belangrijke onderdeel van vooruitgang en dat maakt het niet enkel negatief.
Ik ga ook zuinig met mijn telefoons om maar veel telefoons gaan na 3-4 jaar ook gewoon stuk, en dan kan je vaak duur repareren of voor een kleine extra een nieuwe aanschaffen.
Logischerwijs zou je kunnen verwachten dat wanneer de productiecapaciteit zo significant groeit dit kan betekenen dat prijzen omlaag kunnen ten gevolge van schaalvoordeel. Ik zie het echter niet gebeuren helaas.
Dat zou je denken, maar dan moet je verder denken. Meer telefoons betekenen meer grondstoffen. Als die moeilijker te leveren worden vanwege de grote vraag, worden die duurder, en de telefoon dan ook.
ik snap het bericht niet...
is dit nou een nieuwe fabriek als uitbreiding op de capaciteit van 67 miljoen die ze elders maken? Zo ja, dan is het bijna een verdrievoudiging van het aantal smartphones...
of is dit een uitbreiding van de fabriek die eerst 67 miljoen kon maken, maar nu 120 miljoen kan maken? (bijna een verdubbeling zoals het artikel aangeeft?? en zo ja, is het dan nog een nieuwe fabriek?)
Xiaomi die Samsung van de eerste plaats afstoot in India, dat is een hele nette prestatie.
Waarom niet voor elke productielijn dat er bijgebouwd word
een deftig recyclagelijn erbij zetten....

Nouja het is een retorische vraag... het brengt waarschijnlijk niet veel op voor hen. heel jammer want ik word ziek van hoeveel afval gedumpt word in Afrikaanse landen.
New Delhi is een centrale wijk in Delhi waarin veel consulaten etc zitten, dus helemaal geen plek voor grote fabrieken. De fabriek komt dan ook in Noida volgens andere berichten.
Pfff wat een giga groot en sterk bedrijf is die Samsung zeg.
Als je kijkt hoever hun invloed reikt in de politiek, een veroordeelde de Samsung directeur kreeg een pardon van de Zuid Koreaanse president bijvoorbeeld, dan zijn ze eigenlijk wat tť groot en sterk. Google maar es op "chaebol" en verbaas je hoe het paard (de Samsung's en LG's) daar daadwerkelijk bepalen waar de politieke kar naar toe getrokken wordt.

Moet je eens indenken dat onze koning zeg een veroordeelde directeur van ASML gratie verleend zonder onderbouwing, Nederland zou, terecht, veel te klein zijn.
Tja want waar haalt de koning dat recht vandaan?
Tja, als je kijkt hoe het er hier met de dividendbelasting aan toe ging...
Dat ging ook opvallend onhandig. Ik zeg niet dat we hier al zover zijn als in Korea, maar dat soort trekjes heb je hier natuurlijk ook al.
Niet alleen de politiek.

Het is geen toeval dat Samsung hier zo groot is geworden. De enorme marketing machine van Samsung kan bergen verplaatsen. Alles voor eigen gewin.

Maar dit is allemaal prima ofzo.
Bij dit soort bedrijven komt het in Nederland vaak niet eens tot veroordeling of vervolging.

Zoals ING dat niet werd vervolgd voor een witwasschandaal

Of doe een random Google'tje op Shell + Schandaal en leef je lekker uit.

Principes/Rechtvaardigheid en Politiek worden ineens heel grijs als je de schatkist volpompt me goud.
En dat goud is niet bestemt voor Groningers, want die kunnen letterlijk in de grond zakken.

Dat is geen conspiracy bullcrap, maar gewoon 'life as we know it'.

En dat maakt het Samsung verhaal niet minder erg of absurd btw.
Samsung koopt het ganse systeem om. Eerst voor expres knox efuse laten inbouwen dan de rechtzaak over updates winnen(wat NOOIT had gemogen) dan een dikke schil leggen over android go(google heeft ook geen controle meer en nu een grote fabriek vermoed ik met belasting geld (tja ze kopen ALLES om eerst de politiek dan de rechters en dan ook nog eens google)
Nou als je de vergelijking eerlijk trekt, wordt dit dan in plaats van de koning, premier Rutte. En dan wordt het ineens weer wat geloofwaardiger.. :o
Samsung is een conglomeraat van het type wat we in het westen al lang niet meer kennen. Als zij morgen failliet zouden gaan, dan is Zuid Korea failliet. Dat is een bedrijf dat op dit moment letterlijk too big to fail is. Ze zitten in enorm veel industrieŽn. Van scheepsbouw tot jetmotoren. Van defensiesystemen tot levensverzekeringen. Van immo tot ziekenhuizen. Ze hebben het allemaal.

We kennen Samsung hier van hun smartphones en andere elektro. Maar als je het hele bedrijf wat beter bekijkt dan zie je pas echt hoe groot ze zijn en dat een bedrijf zoals Apple eigenlijk weinig voorstelt tegenover de macht en het geld van het hele conglomeraat dat zichzelf Samsung noemt.
De Zuid Koreanen zullen wel trots zijn op Samsung. Ieder land zou wel zo een sterk merk willen hebben. Hoewel te veel macht ook wel minder goed kan zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True