Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung maakt buigbare accu van minimaal 3000mAh voor smartphone

Samsung werkt naar verluidt aan een buigbare accu voor smartphones, die een capaciteit heeft van minimaal 3000mAh. Dat is in lijn met de capaciteit van accu's in huidige modellen. Samsung zou werken aan volledig buigbare smartphone.

De capaciteit ligt tussen 3000mAh en 6000mAh, meldt ITHome. De accu zou afkomstig zijn van Samsung SDI, het dochterbedrijf van het concern dat accu's ontwikkelt en produceert. De buigbare accu zou in een vouwbare smartphone zitten die uiterlijk volgend jaar op de markt zou moeten komen.

Samsung heeft al eerder een buigbare accu laten zien, maar die kwam niet verder dan een capaciteit van 210mAh. Dat is ongeveer de accu die in een smartwatch gaat. Om een smartphone buigbaar te maken, zal Samsung veel componenten nodig hebben die buigbaar zijn. Oledschermen zijn van zichzelf flexibel, al zit er gewoonlijk niet-buigbaar glas overheen ter bescherming.

Er gaan al jaren geruchten over buigbare smartphones van Samsung. De fabrikant gebruikt wel gebogen schermen voor onder meer zijn Galaxy S- en Note-toestellen, zoals de S9, Note 8 en S8. Daarin zitten niet-buigbare accu's.

Samsung vouwbare accu

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-07-2018 • 18:35

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
De hamvraag is natuurlijk. Waarom zou ik een buigbare telefoon willen hebben?
Het gaat niet zozeer om het hebben van een buigbare telefoon maar flexibele componten geven fabrikanten meer vrijheid als het gaat om het ontwerp. Kijk naar buigbare OLED panelen, daar door is bijvoorbeeld de chin van de iPhone zo klein.

[Reactie gewijzigd door Tiwazz op 4 juli 2018 21:07]

Ik snap niet zo goed wat hier nieuw aan is, is dat niet gewoon chip on flatflex? dat hebben we al lang toch?
De link die aval0ne en matroosoft geven leggen het duidelijk uit. Een ribbon cable en connector nemen altijd plaats in, hoe klein dan ook. Door het display paneel door te laten lopen in een kromming kan je de plaatsing van de connector en ribbon cable onder het display verbinden waardoor je dus display over het hele scherm krijgt.

Bekijk even de linkjes van de medetweakers, maakt een hoop duidelijk :) .

[Reactie gewijzigd door Tiwazz op 5 juli 2018 07:28]

Ik heb een ledstrip, die is ook flexibel :P
Maar niet echt, alleen de stukjes tussen de ledjes en het rubber eronder.
Volgens mij is meer dat de print plaat die oled aanstuurt gebogen gemaakt.
Voor de uitleg erachter: hier een YouTube filmpje van Marques Brownlee hierover:

https://youtu.be/ThkMi9fkdEc
Maar Apple heeft het scherm njet gebogen, alleen de aansturing...
nou ik hoop al jaren op een onbreekbaar scherm of veel minder kwetsbare scherm. dus mocht ik me telefoon laten vallen per ongeluk kan een buigzame smartphone voorkomen dat het scherm gelijk breekt. buigzame accu is dan een goede stap in die richting dan.
Het is heel makkelijk om dat scherm onbreekbaar (zo goed als) te maken, alleen niet van glas. Vroeger was het allemaal plastic en dat breekt niet. Grootste nadeel, het krast.

Daar zit een beetje de crux. Wil je onbreekbaar materiaal? Dan is het zacht. Wil je krasbestendig materiaal? Dan is het hard. Hoe harder hoe beter, maar ook breekbaarder doorgaans.
Liever onbreekbaar + screen protector, die vervang je voor ca. 1-2 wanneer je teveel krassen hebt
Het bestaat wel, een gelamineerd scherm zoals 'Shattershield' in de Motorola Droid Turbo 2: https://youtu.be/v=-V2r_9Um2Tw

Zit ook in de Motorola Moto X/Z/Z2 Force, allicht ook andere.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 4 juli 2018 21:38]

Zodat als hij valt er beweging mogelijk is en niets breekt. Of een accu in het bandje van je smartwatch. Of omdat het kan

[Reactie gewijzigd door Welleweerd op 4 juli 2018 18:41]

Als ze gewoon stoppen met al dat glas heb je dat in principe al. :)
Accu in een smartwatchbandje dat zou inderdaad wel een goede toepassing zijn, behalve dat je dan weer het bandje onlosmakelijk verbind met de smartwatch, wat ikzelf niet zo tof zou vinden, maar dat is een voorkeur allicht.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 4 juli 2018 18:44]

Meerdere bandjes kopen, kun je dat andere bandje opladen. Hoef je hem alleen af en toe om te wisselen als die bijna leeg is. Met een beetje fitbit constructie zal dat omwisselen niet zo erg lastig zijn.
Met de Apple Watch constructie is dat een fluitje van een cent.
Mijn probleem is meer dat ik vrij picky ben met bandjes en dus altijd een horloge wil die gewoon standaard horlogebandjes kan hebben en geen specifieke connectoren zoals bij Apple. Dan heb je namelijk een beetje opties en niet alleen maar wat de fabrikant bij je klokje vind passen.

Ik gebruik altijd die canvas "NATO" bandjes want dat rare zachte rubachtige spul wat ze normaliter gebruiken in fitness klokjes en smartwatches krijg ik uitslag van op mijn huid en leer wordt redelijk snel best wel smerig als je een beetje transpireert.
RVS kan ook maar ik ben niet zo verzot op extra gewicht om mijn pols en die kan je niet even ad-hoc een tandje strakker zetten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 5 juli 2018 12:24]

over het algemeen is het niet de accu die breekt
Maar als die breekt, heb je wel een brandje te blussen :+
Nee maar de stijve delen er om heen (het frame dus) zijn er wel mede om die accu te beschermen, als dat niet meer nodig is omdat de accu kan en mag buigen (wat nu absoluut niet mag) dan kan je telefoon dus buigbaar(der) worden...
Zodat je een gewone 5" telefoon dan makkelijk kan openklappen naar een 10" tablet.
Ehh, om 4x zo groot te worden moet hij 2x opgevouwen worden. Laat ze eerst maar eens een telefoon maken die een keer dubbelklapt
Hier zit zeker wat in. 8)7
Als je hem in de lengte open klapt kom je een heel eind richting 10 inch, even los van hoe zinvol zo'n mega lang scherm is.
Dat zou zelfs met de huidige stand van techniek een heftig dikke telefoon opleveren. Aangezien ze het nu al vertikken om voor een deftige accu zo'n ding een milimeter of twee dikker te maken zie ik het niet gebeuren dat ze erg snel zoiets zouden gaan maken.
Nou je zou een samen kunnen vouwen zoiets als de Axon M. Er zijn al scherm die je kan vouwen.
Maar dan zou je mogelijk geen scharnier nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door leons95 op 4 juli 2018 18:42]

Omdat een rechte telefoon slecht in je broekzak zit
Als je op smarthphone teardown gaat zoeken in google zie je dat alle toestellen een langwerpige batterij hebben waar de rest rond zit. Als je een iets smallere batterij neemt kan je de soc rechts zetten, anders zit bijna alles boven de batterij met een ribbon kabel die naar onder loopt voor microfoon, oplaadpunt, etc.

Conclusie is dat we momenteel van design uit niet veel met die batterij kunnen, ze neemt veel plaats in maar ze moet ook stevig zitten gezien je niet wilt dat er krachten op komen te staan. Een standaard batterij wil je namelijk net niet gaan buigen want dan krijg je vuurwerk.

Een plooibare accu zou je dus kunnen gaan plooien rond de rest van de hardware, bijkomstig kan ze tegen drukpunten dus ze hoeft niet even "veilig" te zitten dan een klassieke.
Omdat jij liever een telefoon hebt die buigt onder stress dan eentje die barst/uit elkaar spat.

Dezelfde reden dat je staal of hout (flexibel) voor een raamwerk gebruikt en niet beton (rigide).
Dezelfde reden dat je je messen en zwaarden een beetje flexibel wilt hebben en niet snoeihard (ook al betekent dat een minder scherpe rand die vaker geslepen moet worden) omdat ze anders barsten en scheuren.

Zo heel hard hoef je er niet over na te denken hoor. :+
Het kunnen buigen van de accu hoeft natuurlijk niet noodzakelijkerwijs alleen maar gebruikt te worden in een apparaat (telefoon) dat ook gebogen moet kunnen worden.
Het gegeven dat de accu buigbaar is geeft de ontwerper meteen veel meer vrijheid in zijn ontwerpen.
Maar blijft de telefoon dan ook flexibel wanneer de telefoon een grotere tijd op de zelfde manier is gevouwen?
Of is het net een soort van inbranding dat hij na een grote tijd toch liever naar die houding terug buigt?
Gaan zij nou ok buigbare telefoons bouwen? En de patentoorlog met Apple was eindelijk net voorbij
Fantastisch hoor, maar liever zie ik accu's met een degelijke capaciteit en dat we telefoons niet om de halve dag aan de lader moeten hangen.

* Jism herinnert zich een 3310 nog met 4 dagen standby tijd. O+

[Reactie gewijzigd door Jism op 4 juli 2018 18:49]

En wat moest die 3310 kunnen? Geen wifi, geen immens kleurentouchscreen, ik dacht geen blue tooth...
3000 tot 6000 mAh is toch redelijk tot bovengemiddeld denk ik.
Wellicht wil je eens de data-connectie van je smartphone uitzetten en er geen spelletjes enzo meer op spelen, of apps openen.
Dikke kans dat je huidige smartphone makkelijk de 4 dagen weet te halen :)

De originele Nokia 3310 had een accu van maar liefst 900mAh!
Sidenote: die accu was qua grootte vergelijkbaar met een iPhone 8-accu die twee keer zoveel capaciteit heeft.
Dan is er toch iets met je telefoon aan de hand, want zelfs met mijn Moto G5S Plus kan ik makkelijk 2 dagen halen
De iPhone plus varianten doen makkelijk twee weken standby, net als de Nokia 6310i. Maar dan moet je ze dus hetzelfde gebruiken, alleen mee rondlopen om te bellen (dat dan eigenlijk nooit doen), en misschien wat contactgegevens op zoeken in je eigen adresboek.
en kleuren op grayscale + low intensity etc...
Dan zou het misschien nog langer kunnen. Maar dit kan gewoon zonder truken, vers uit het doosje. M'n pa heeft dat een half jaar vol gehouden totdat 'ie er toch meer mee ging doen. Tegenwoordig moet hij iedere 3-4 dagen opladen. Denk dat het met iOS 12 weer wat beter zal worden. In principe kan je 7-9 uur gebruik verwachten op een iPhone 6 Plus met iOS 11 (wordt iets ander gemeten dan screen-on-time in Android, heh).

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 5 juli 2018 09:06]

Ik haal nu ook gewoon 3 dagen met m'n Lenovo p2. En dan is het niet dat het ding continue uit staat ;)

Een flinke accu (5100mAh) doet wonderen 8-)
Een buigbare telefoon zou voor mij niet hoeven, maar een buigbare accu zou m.i. wel handig zijn om dit te verwerken in een horlogebandje voor een smartwatch om daarmee de gebruiksduur flink mee te verhogen.
zijn dit dan ook de gewone standaard li ion batterijen of zijn ze anders?
Ik snap niet waarom je ge-mind wordt, ik vind het best een belangrijke vraag: in hoeverre is het risico op ontploffing groter of kleiner bij flexibele batterijen? Gaan flexibele batterijen minder lang mee?