Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung Gear S4 draait op Wear OS in plaats van Tizen

Volgens informatie van smartphonelekker Ice Universe draait het aankomende Gear-horloge van Samsung op Googles Wear OS, dat eerder bekendstond als Android Wear. Dat zou betekenen dat Samsung de Gear S4 niet voorziet van zijn eigen besturingssysteem Tizen.

De Twitteraar biedt geen verdere uitleg bij zijn voorspelling dat Samsung gebruikmaakt van Wear OS, dat hij- of zijzelf nog aanduidt onder de oude Android Wear-naam. Samsung maakte voor de voorgaande Gear-horloges gebruik van zijn zelfontwikkelde besturingssysteem Tizen. De Gear S3 draait dan ook op versie 3 van het OS. Af en toe brengt Samsung ook telefoons met dat systeem uit.

Ice Universe, die onlangs correct stelde dat de S-Pen van de Galaxy Note 9-smartphone van bluetooth voorzien zal zijn, zegt bovendien dat de Gear S4 mogelijk als Galaxy Watch door het leven zal gaan. Volgens 9to5Google is dat denkbaar omdat Samsung die merknaam heeft vastgelegd. Normaal gesproken gebruikt de Zuid-Koreaanse fabrikant deze naam voor zijn telefoons en tablets.

De smartphonelekker deelt bovendien nog enkele eigenschappen die het aankomende Gear S4-horloge zou bezitten, zoals een accu met een capaciteit van 470mAh en een functie om bloeddruk te meten. De Gear S3 heeft een accu van 380mAh, terwijl de S2 het doet met een 250mAh-exemplaar. Het is onduidelijk wanneer de aankondiging van het horloge moet plaatsvinden. Samsung wil op 9 augustus de Galaxy Note 9 aankondigen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

06-07-2018 • 20:45

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Hier ben ik erg tevreden over Tizen heb 1 maandje de Samsung Gear S3 Frontier. Betekent dit niet het einde van Tizen?

Ik ben benieuwd hoe de accu is en hoeveel dagen je ermee kan werken met de Gear S4. Op de Gear S3 haal ik met gemak 3 dagen en verwacht 1-2 extra erbij met de nieuwe Gear S4

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 7 juli 2018 00:53]

3 dagen op de s3? Wauw! 2 is bij mij vaak al een uitdaging, en 3 is me nog maar 1x gelukt. Al moet ik zeggen dat ik met sommige functies wat accu zou kunnen besparen. (hij is 6 weken geleden aangeschaft, en overdag zit hij in mn tas, aangezien ik in een explosieve omgeving werk in de petrochemie)
ik doe er ook 3 dagen mee en heb mijn gear s3 classic nu toch al een jaar, Always on display staat af bv. de rest van de functies blijven aan natuurlijk en soms eens gaan lopen.
Dit is dan ook mijn eerste smartwatch en ik ben er zo tevreden van, zelfs het scherm is van hoge kwaliteit. Ik heb al zo vaak tegen harde dingen gehaperd en nog geen krasje te zien op mijn display, de behuizing valt nu nog mee van krasjes
Wat voor bandje heb je trouwens? De leren die erbij geleverd is ?

Voor de rest heb ik de classic nu iets meer dan 4 maanden en dit is mijn 2e smartwatch...
Wat ik een hele verbetering vond is inderdaad het scherm, dat je zelfs met veel zonlicht erop gewoon kan aflezen, wat ik zelf wat jammer vind is dat S voice niet met de nederlandse taal overweg kan en daardoor niet hands-free in de auto een commando kan zeggen. Bijvoorbeeld : Ik heb mijn vader als "
Me ouwe" erin staan.. Dit kan hij dan niet horen en verwerkt hij de commando niet.

Maar voor de rest.. Ik doe 3 tot zelfs soms 4 dagen (12% resterend als ik nu type op dag 4) op 1x opladen, bij normaal gebruik ( meldingen lezen, en stuk of 30 keer de tijd bekijken op werk ).
Zelf gebruik ik geen Always on display en heb ik in de instellingen veel terug gedraaid ( alleen bepaalde apps mogen meldingen doen etc ).
Als ik dan spaarstand zou gebruiken heb ik opeens 6 dagen aan accu bij 100% accu. Ik doe met gemak 3 dagen op mijn Gear S3 Frontier. Bij alleen horloge heb ik iets meer dan 40 dagen. Ik gebruik dan geen spaarstand en het scherm staat automatisch uit bij niet gebruik. Ik krijg wel mijn meldingen binnen.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 7 juli 2018 09:14]

Men suggereert nu dat het de opvolger is van de Gear S3, en dat deze geen Gear S4 gaat heten. Het kan toch ook een nieuwe lijn naast de Gear zijn die ze gaan leveren. Ik denk niet dat Samsung Tizen zomaar laat vallen, tot op heden blijkt het toch niet een slecht OS te zijn. Mogelijk dat dit een luxe of duurdere variant kan worden met Wear OS voor de liefhebbers.
S4 op Google Wear - dat is een kanshebber voor mij. Mooie hardware welke goed doordacht is echter vraag ik me af hoe ze dat in Google Wear zullen (of uberhaupt kunnen) verwerken...

Wie weet - wat ervaring met de Fitbit Ionic smaakt iig naar meer maar heb nog altijd de voorkeur voor Google Wear als platform.
Absoluut. Heb de 3 en mis de android wear apps.
Dus dat wordt naar de winkel rennen.
Welke Wear apps mis je dan? Een oprechte vraag.
ik mis persoonlijk vooral een goede navigatie op me smartwatch, zou echt ideaal zijn! en runtastic!
fenix 5x+ niets voor jou?
- Matige notificaties (klein oranje bolletje op negen uur geeft aan dat je notificaties hebt).
- Extra apps nodig op de telefoon om alles te laten werken.


Ik gebruik mijn Gear S3 nu eigenlijk als luxe stappenteller.

Heb hem ooit aangeschaft vanwege de luxe uitstraling en de bediening (ring). Maar ik zou er graag een Wear ROM op zetten.
Ik gebruik nu een S2 (ook wel handig als stappenteller en notificaties, ook kleiner om de pols dan de S3)
Wat ik mis is een "note" app. Op de Galaxy App Store kost zoiets 1,50, maar de ondersteuning van Tizen apps is echt brak.
Dan zou ik toch liever mijn notities op een "wear device hebben", want daar heb je meer keuze aan apps.

Wat ik eerder in een smartwatch zoek is:
- Veel keuze aan watchfaces en apps
- Lange accuduur (vraag me wel af hoe lang die S4 mee gaat)
- Design (zou deze vierkant zijn of eerder een traditionele roterende bezel hebben?)
- De mogelijkheid om normale polsbandjes erop te plaatsen
Sonos!

en op zich zou het fijn zijn als meer functies zouden werken met een apple telefoon :X
-asn bankieren saldo inzien, ING idem. en wat er nog komen gaat
-Google Keep
-Authenticator + is typisch een app die je op je Watch wil. Gebruik hem dagelijks op mijn phone .
Als je die op de Watch hebt kun je de geldigheidsduur voor veel apps wat korter maken want met je Watch gaat het razendsnel
-Maps, gebruik nu directions etc, maar ik wil gewoon Google maps

-telegram
-AutomateIt
-google play
-whatsapp
-google fit
-gmail
-stocard of alternatief
-nest van nest zelf
-Feel The Wear
-Home assistant. ( met google assistant.)

Nou weet ik best wel dat er allerlei workarounds zijn, maar die kosten soms ook veel stroom (directions for maps) KLM bijvoorbeeld en Uber maken zelf voor de Gear prachtige apps.
Ik ben erg blij met de Gear s3 die ik nu heb, vooral het wieltje. Maar ik wil domweg 100% integratie met Google,
Ik wil een Wallet a.la ING etc, ooit kunnen gebruiken door mijn telefoon met NFC tegen de terminal te houden.
Daarbij vind ik de Gear lijst onoverzichtelijk.

Toch ruil ik hem nu niet in voor een Android watch. Het is mijn perfecte companion.
Die heb je allemaal op wear OS.
Of bedoelde je tizen os?


Ik heb zelf de smartwatch van Diesel.
Enorm mooie horloge die iedereen ziet als een echte normale horloge.

Is wel geen sporthorloge. Maar uiterlijk primeerde bij mij. De rest ziet er allemaal als een smartwatch uit.
Yep op Wear en niet op Tizen of slechts met behulp van third party. Goed bedoelde particulieren denk ik wel eens.

Vind de ring rondom de Gear Het antwoord op de user interface, maar die kan Samsung best implementeren in Wear.

Heb ook nog een Sony smartwatch, waar ik af en toe bijhoudt hoe de zaken werken. Maar geen 2.0.
Ja die ring is inderdaad iets knap en de horloge ziet er op zich wel goed uit als je van die eerder sportieve stijl houdt. De Diesel horloge heeft de kroon die als draaiknop functioneert ook.

Maar om eerlijk te zijn bedien ik de horloge zo goed als nooit. Ik lees er het uur op (:o) en verder kijk ik naar meldingen of toekomstige kalender items.
In het begin prulde ik wel eens met meer opties maar uiteindelijk doe ik dit niet meer.
Gebruik hem ook wel eens om mee te bellen als mijn telefoon niet bij de hand ligt en ik gebeld wordt (werk verbazingwekkend goed eigenlijk).
Via Android assistant doe ik ook wel eens wat zaken en ik check het weer en dat is het dan wel.

Maar ondanks dat ik maar zo een beperkt deel ervan gebruik kan ik niet zonder. Die zaken zijn al genoeg meerwaarde voor mij.
Zeker. maar bijvoorbeeld de Google Maps route op je horloge (als je geen Android auto hebt of zo) is toch wel erg handig/veilig.
Maar merendeel is meldingen en dan maakt Tizen/Wear inderdaad niet zoveel verschil.
Maar ik wil ook mijn Keep notities kunnen zien.
Ah die gebruik ik eigenlijk niet echt. Op de fiets vind ik dit wel handig of te voet.
Maar in de auto hangt mijn gsm gewoon in een houder (Kenu air frame btw ;) ).

Keep notities zijn idd wel handig. Dit is iets dat ik in de winkel wel eens gebruik dan.
Volgens mij heeft Tizen bepaalde goede en slechte eigenschappen en Google Wear weer andere. Maar allebei laten ze uiteindelijk aan de wensen over. Google Wear lijkt nog niet echt goed genoeg geoptimaliseerd te zijn voor smartwatches qua batterijverbruik en UX. Overigens wel vreemd dat Samsung ondanks een redelijk succes in de markt van zijn eigen OS af stapt.
Overigens wel vreemd dat Samsung ondanks een redelijk succes in de markt van zijn eigen OS af stapt.
Maar komt dat succes door de hardware of door de software?

Misschien blijkt uit onderzoek dat ze juist nog meer zouden kunnen verkopen als ze overstappen naar Wear OS.
Ikzelf heb naar de Gear gekeken en juist voor iets anders gekozen vanwege het OS. Zou me niets verbazen als er meer mensen zijn die zo denken.
-Maar komt dat succes door de hardware of door de software?
Iedereen die ik ken (online/irl) heeft voor de gear s.. gekozen door/voor de hardware (rotating bezel = love)

-Zou me niets verbazen als er meer mensen zijn die zo denken.
Bijna iedereen die niet voor een gear s.. is gegaan heeft dat gedaan door de OS. (ik zie het probleem niet, anderen (zoals jij wel, al is probleem een groot woord... waarom heb jij voor iets anders gekozen?) wel.
Zou het jammer vinden. Met het oog op variatie en innovatie. Nu kan Samsung echt nog de hele horlogeomgeving zelf inrichten. Met Android zijn ze weer gevonden aan bepaalde normen. Overigens vind ik Tizen ook gewoon een fijner OS dan Wear.
Beter heeft deze wel esim-ondersteuning voor providers. Anders is het weer een no-go.
hoeft niet als we hier ook samsung pay krijgen, toch...?
Ik wil esim hebben zodat ik met sporten, festivals etc mijn telefoon thuis kan laten.
De Gear Sport is er ook nog. Men vergeet dat deze nog na de Gear S3 komt, dus die heeft al een 'opvolger'. Ze zijn dus al gestopt met nummeren en Gear S4 is dus sowieso niet logisch als naam. Ik heb de Gear Sport: zeer goed!
"Samsung maakte voor de voorgaande Gear-horloges gebruik van zijn zelfontwikkelde besturingssysteem Tizen."

Waarschijnlijk is iedereen de Gear Live alweer vergeten maar dat is tot nu toe de enige smartwatch van Samsung met native Android Wear. Dit zou zomaar eens de Gear Live 2 kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door casparsmit op 7 juli 2018 08:03]

Dit klinkt toch vreselijk. Ik ben erg tevreden over mijn Apple watch en iphone combi. Ik had graag de volgende keer de Samsung combi gehad maar met een Wear OS vertrouw ik de betrouwbaarheid niet...
Waarom zie ik hier blije tweakers terwijl we misschien een OS kwijt raken :?
Welk probleem verwacht je dan mbt betrouwbaarheid op wear os?
Soms lijkt een sportmerk geen smartwatch maar minder is waar ..fenix 3 HR .....3 (drie) weken _/-\o_ op een volle batterij..altijd afleesbaar zelfs in vol zonlicht en alles wat ik in een smartwatch zoek. O ja je kunt er zelfs mee zwemmen.
Moest k ff kwijt wellicht help ik er iemand mee ,wilde zelf ook een frontier want echt mooi istie wel maar o.a. de batterij hield me tegen.

Kan er echter niet mee bellen. ;(

[Reactie gewijzigd door scorpio op 7 juli 2018 11:11]

Moet zeggen dat ik zelf nooit problemen met batterijduur heb op mijn moto 360 2nd gen. Hij staat op de stand dat het scherm enkel dimt en niet uit gaat en gaat zon 2 dagen mee met licht gebruik, meestal zon 40-50% over als ik hem savonds af doe.
Ik slaap zelf toch niet met horloge om, en qi laders heb ik al overal, dus dagelijks opladen vind ik geen probleem.
Verder vind ik het minimalistische design wel leuk ivm verschillende wijzerplaten, kan je wat meer variatie aan
“Alles wat ik in een smartwatch zoek”/ “Kan er echter niet mee bellen.”

Dus, niet alles wat je in een smartwatch zoekt?
Nee want dat zocht ik er niet in.
Is voor mij niet van belang maar wilde ik wel gezegd hebben dat ie dat niet kan :)
Enige wens zou een toevoeging van Solar Power zijn zoals de Citizen eco drive die ik ook heb.. Zou perfect zijn.... Nooit meer opladen _/-\o_

[Reactie gewijzigd door scorpio op 8 juli 2018 08:54]

Leuk voor de eigenaren van een vorig model Gear Watch; this is the end of the line. Tizen voor Gear zal niet verder ontwikkeld worden en Wear OS zal niet naar je Gear 2 of 3 komen terwijl het logischerwijs veewacht mag worden dat deze watches wel mee profiteren van nieuwe software updates.
Ik weet niet of je gelijk hebt, ik dacht de eerste Gear is ook van Android Weer naar Tizen "geupdate".
Bron: nieuws: Samsung zet Tizen via update op eerste Galaxy Gear-smartwatch

[Reactie gewijzigd door Joop Visstick op 6 juli 2018 21:42]

Het zou in elk geval enorm mooi zijn moest de s2/s3 nog een update krijgen naar android wear. Alhoewel ik denk dat de overstap van Android naar je eigen os makkelijker is dan van je eigen os naar android.

Ik plijt in elk geval voor. Het grootste probleem met smartwatches in mijn opinie is dat het na een aantal jaar verouderd. En als je echt het onderste uit de kan wil, je toch drekt 300 a 400 kwijt bent.

Langdurige support is imo een must om smartwatches echt van de grond te krijgen. Ik heb mijn vriendin een s3 cadeau gedaan en hoop dat ze er nog lang van kan genieten. Bij deze. Support support support...
Ik heb er wel wat vertrouwen in dat als samsung overstapt op Wear OS, ze een paar watches de overstap zullen laten maken. Bekijk nu de gear sport, een recente watch die nog geen enkele grote update heeft gehad. Zelfs Samsung, die niet echt goed is met updates, zou niet toelaten dat een apparaat geen enkele update krijgt(denk ik toch :) ). Als Samsung een beetje gul is geven ze de gear S3 ook nog zo'n update, want deze gebruikt dezelfde SoC als de sport. En als ze toch besluiten om weer irritant te doen en ons in de kou te laten staan, hebben we nog altijd een community voor de gear S3. Een paar dagen geleden is er (dacht ik) iemand in geslaagd root te krijgen op Tizen 3. Er wordt nu gekeken voor android wear te porten.
https://forum.xda-develop...-port-wip-t3584588/page58
Het zou mooi zijn. Maar de watch heeft best al wat updates gehad. Hij bestaat ook al een jaar of 2. Geen klachten over het update beleid van Samsung de laatste jaren. Haar note 5 ontvangt ook nog altijd updates. Die is al wat ouder als de smartwatch. Het zou te gek zijn moesten ze er nog zoveel moeite insteken. Ik denk echter dat het op de community gaat neerkomen.

Alvast bedankt voor de info over de root. Dit wist ik nog niet.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 7 juli 2018 02:22]