Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: LG gaat klein deel oledschermen voor grootste iPhone leveren

LG gaat volgens een nieuw gerucht twee tot vier miljoen exemplaren van zijn oledschermen leveren voor de grootste iPhone X. De panelen voor de iPhone X van vorig jaar zijn allemaal afkomstig van Samsung.

Het aantal van twee tot vier miljoen is klein in verhouding tot de leveringen van iPhones, meldt Bloomberg. Apple levert honderden miljoenen iPhones per jaar. LG zou alvast beginnen met leveringen, terwijl het bezig is het aantal oledschermen dat het kan leveren, op te voeren. LG levert Apple al oledschermen voor de Apple Watch.

Apple zou een contract met LG vooral willen gebruiken in de onderhandelingen met concurrent Samsung, nu de enige leverancier van displays voor de iPhone X. Apple gebruikt voor veel iPhone-onderdelen verschillende leveranciers. LG leverde de oledschermen voor de Pixel 2 XL van Google. Vooral in het begin van de leveringen was er veel kritiek op de kwaliteit van de displays, onder meer in de Tweakers-review. De G7 ThinQ van LG zelf beschikt over een lcd.

Er ging al eerder een gerucht dat LG oledschermen zou gaan leveren voor de 6,5"-iPhone, al ging het toen om een veel groter aantal displays. Apple zou dit jaar drie nieuwe iPhones willen uitbrengen: een rechtstreekse opvolger voor de iPhone X met 5,8"-oledscherm, een 'iPhone X Plus' met 6,5"-oledscherm en een goedkopere variant met 6,1"-lcd.

Visuele samenvatting van geruchten over iPhones voor 2018

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-06-2018 • 15:18

106 Linkedin Google+

Reacties (106)

Wijzig sortering
Hier neemt Apple weer een groot risico. Je krijgt dan verschillen in kwaliteiten van schermen op dezelfde iPhones. Je zal zien dat klanten dit niet leuk gaan vinden.

Dit zal wel eens kunnen leiden tot 'Peak Apple.'

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 28 juni 2018 15:29]

Wellicht, maar je kan je afvragen wat het alternatief betekent. Je volledig afhankelijk maken van 1 fabrikant is k een groot risico immers, zeker als dat ook nog eens misschien wel je grootste concurrent is. Ook Google heeft onlangs genvesteerd in LG Display, om concurrentie op de OLED-markt te bevorderen.

Afhankelijkheid van 1 partij betekent ook dat die ene partij in principe de vraagprijs kan bepalen.
Maar afhankelijk zijn van n partij is nog altijd minder belangrijk dan je goede naam te grabbel geven, lijkt mij.

Je reputatie is alles in de high-end markt. Als je dat verliest ben je ook je klanten kwijt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 28 juni 2018 15:38]

Laten we niet overdrijven :P LG's OLED-panelen zijn k prima. Ze zijn alleen niet zo perfect als die van Samsung. Wij Tweakers gaan het misschien zien, maar Henk en Ingrid, toch de grootste doelgroep, gaat het echt niet opvallen.
Laat staan dat men de verkoop erop laat zitten. Ja, wij hadden bij de Pixel 2 kunnen denken 'maar ik wil echt een goed scherm, ik kies wel voor <ander toestel>'. Maar als jij een grote iPhone wil, dan heb je nou eenmaal te dealen met dat ietsje minder goede scherm. Tot in zekere hoogte heeft Apple vrij spel betreft componentenkeuze.

Reputatie is inderdaad extreem belangrijk in deze markt. Maar ik denk dat een 'misser' minder effect heeft op de verkopen dan je denkt.
  • Bendgate? Batterygate? Antennagate?
  • Exploderende Galaxy Note 8 @Tibo_Stans 7?
Ondertussen zijn Samsung en Apple nog altijd veruit de grootste fabrikanten met by far de hoogste winsten :P Alle problemen bij flagship phones van die fabrikanten hebben nog geen deuk in een pakje boter geslagen betreft marktaandeel of winst.

[Reactie gewijzigd door Richh op 28 juni 2018 19:33]

Was het niet de note 7 die ontplofte?
Ze hebben het in het begin niet helemaal goed aangepakt maar daarna heeft het ze ongeveer 3 miljard dollar gekost om alles recht te trekken en hun reputatie te redden. En het heeft weinig effect op de verkoop gehad van nieuwe toestellen.
Dat hangt natuurlijk helemaal van de telefoon af. De iPhone, waar het artikel over gaat, is inderdaad een Henk en Ingrid-telefoon. Daar zal het ze niet opvallen. Mogelijk leest men er wel over of zien ze het op het journaal.

Bij een Pixel zal het direct opvallen. Dat is een telefoon voor Nerds. Uiteraard scheer ik nu alles, voor het gemak, wel even over n kam 😉
Volgens mij is er al meerdere keren bewezen dat klanten blind zijn voor de meeste schandalen en gewoon je product blijven kopen.

Niet iedereen volgt het tech-nieuws. De meerderheid zal nooit doorhebben dat er 2 verschillende schermen op 1 telefoon kunnen worden geleverd.
2 verschillende schermen op 1 telefoon is ook wel heel ongebruikelijk. Ik weet dat ze bestaan, maar ik kan zo snel niet een telefoon noemen die 2 verschillende schermen heeft.

Edit: Uit de reacties hieronder blijkt dat het niet helemaal duidelijk is dat ik een grap maak over het feit dat er gesproken wordt van 2 schermen in een 1 toestel... als in 1 fysiek toestel met 2 schermen.

[Reactie gewijzigd door Robbaman op 28 juni 2018 16:54]

De HTC Desire had volgens mij zelfs een LCD of OLED scherm zonder verschillende typenummers. Met andere onderdelen komt het volgens mij wl vaak voor, cameramodules, geheugenchips en flashopslag. Zo was er laatst ook een telefoon die, afhankelijk van je hoeveelheid geluk, met eMMC of UFS geleverd werd.
Dat was volgens mij de Huawei P10 die eMMC of UFS heeft. UFS is natuurlijk veel moderner en sneller, waarom Huawei dit ooit heeft kunnen maken weet ik ook niet.
De Pixel 2 en Pixel 2 XL hebben 2 verschillende OLED schermen. De XL is van LG, de andere van een ander merk. Al zijn dat natuurlijk wel 2 verschillende telefoons.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 juni 2018 16:19]

Ik heb op mijn HTC U Ultra 2 verschillende schermen, een kleine oled en een groot LCD scherm.
De meeste Apple kopers zien het toch niet.
Sorry hoor maar dit soort dingen is normaal in deze markt en gebeurt al sinds computers bestaan.


Fabrikanten veranderen componenten altijd, vaak merk je het verschil niet eens zelfs al is er een inferieur component gebruikt.

Allesn als er echt duidelijke verschillen zijn is het uiteraard een soort van oplichting.

Zo had Kingston snelle SSD's naar reviewers gestuurd en langzame SSD's in de winkel gezet, en Nvidia had ook een tijdje geleden iets met de videokaarten die kwa specs niet helemaal klopten en zo zijn er veel voorbeelden.
Dat kan, maar is afhankelijk van de kwaliteits eisen welke Apple stelt.
Nu vraag ik me af hoeveel klanten een verschil echt erg vinden, zolang de schermen maar een goed beeld geven. Hier zullen misschien mensen zijn welke 2 toestellen naast elkaar leggen en met de neus bovenop het toestel gaan vergelijken, maar de meesten zullen hier niet naar kijken.

Voor Apple is dit risico spreiding en uiteindelijk LG verder klaar te stomen. Deze stap was te verwachten gezien Apple genvesteerd heeft in de OLED fabricage van LG.
Maar LG kan gewoon niet de kwaliteit leveren die Samsung wel kan. Door toch door te drukken riskeren ze een backlash van hun klanten.

Je gaat ook verhalen in de pers krijgen van klanten die LG schermen hebben en die vergelijken met dezelfde iPhones met Samsung schermen van familie of vrienden en de laatstgenoemde veel beter vinden. Je krijgt dan klachten en de naam Apple raakt beschadigd, omdat het synoniem wordt met oplichting en geldklopperij.
Dat is afwachten, en kunnen we niet bij voorbaat zeggen. We kunnen proberen te vergelijken met eerder geleverde OLED schermen, maar de schermen welke gebruikt Apple zijn anders met misschien andere eisen. Ik denk dat we LG niet uit moeten vlakken, daar wordt hard genvesteerd. En wees maar blij, voordat straks de markt door Samsung wordt bepaald.

Apple en LG zijn hier al lang mee bezig, dus we mogen verwachten dat LG straks in staat is met iets fatsoenlijks komt. Hun focus was tot nu toe vooral op de TV schermen en liepen daardoor achterop.
Samsung doet niet iets magisch wat LG niet zou kunnen, zolang LG maar flink gaat investeren.
LG heeft al eerder schermen geleverd voor Google en zijn eigen smartphones en die waren ruim onder de maat.

Het kan zijn dat ze nu verbeterd zijn, maar ik betwijfel of ze het niveau van Samsung behalen.
De eerste paar weken was de kwaliteit zwaar onder de maat inderdaad, de latere schermen waren gewoon prima en konden ook meekomen met samsung.

Overigens is het voor de markt heel erg goed als LG ook de kleinere panelen in OLED kan leveren. nu is samsung groot in kleine schermen en LG groot in de grote schermen. Het zou mooi zijn als ze beiden groot worden in beide soorten schermen. Goed voor de consument.
Je loopt wel heel erg op de zaken vooruit. Apple staat bekend om keihard de specs van te voren vast te leggen en als LG hier niet aan kan voldoen, dan wordt de productie afgewezen. Je weet ook niet waar LG nu staat, want het kan ook dat LG pas een klein deel gaat leveren in 2019 en jij vergelijkt hoe het nu is.
Denk dat Apple de schermen van LG gewoon in een ander land zal verkopen.

Dan krijg je niet de situatie waar men 2 soorten in de winkel heeft.

En het verschil word wel overdreven hoor, de meeste mensen zien het verschil niet eens tussen een OLED en LCD scherm, of een hoge en lage resolutie.

Laat staan dat ze dan het verschil kunnen zien tussen een OLED scherm en een ander OLED scherm die dezelfde specs heeft maar op een paar punten verschilt in kwaliteit.
Precies ik heb momenteel een LG V20. Dit is natuurlijk een toestel uit 2016 (hoewel ik 'm zelf pas een paar maanden heb). Maar ik heb nu al last van screen burn! De pixel modellen van LG hadden volgens mij ook scherm problemen. Dus tenzij LG hele grote stappen heeft gemaakt, denk ik dat dit geen slimme zet is van Apple.
Maar de LG V20 heeft een LCD paneel. Geen OLED.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 28 juni 2018 20:37]

ah bedankt dat wist ik niet, hopelijk zijn hun OLEDs beter
En dat is image retention wat je ziet, geen inbranding... Image retention treft veel meer LCDs, maar komt vaak in combinatie met warmte, hoge helderheid en lang dezelfde statische beelden!

Na enkele uren is het verdwenen, OLED daarentegen brandt ´op´, neem bijvoorbeeld een navigatiebalk die altijd wit is, hierbij brandt elk deel (RGB) en zal je na tientallen branduren al verschil zien... (voormalig gebruiker van OLED op telefoons, heb nu al ongeveer 2 jaar een LG G5) ;)
Verschillende fabrikanten voor hardware in de iPhone is niets nieuws. Dat gebeurt al jaren.

Wel heb ik mijn twijfels bij een LG scherm een LG OLED Tv is duidelijk nu de top maar in de kleine schermen is Samsung nog wel de king.

Edit: Wat is “Peak Apple” trouwens? Dat zegt mij ff niets.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 28 juni 2018 20:32]

"Peak Apple" betekent dat Apple zijn hoogtepunt heeft bereikt (ook qua verkopen) en daarna langzaam maar zeker aftakelt.
Ooh zoiets dacht ik al. Ondanks dat dit bij elke fabrikant op een gegeven moment gebeurd lijkt dit mij nog niet aan de orde. Zeker niet vanwege een OLED scherm van LG.
Die schermen van LG zijn er ook nog niet dus dat kan niet.
Dat begrijp ik maar ik doel dan ook op de toekomst. Apple gaat echt niet over de kop door de keuze van een enkel onderdeel. Zeker niet met de strenge controle die ze zelf houden op deze onderdelen, er komen om die reden echt geen matige schermen in de volgende iPhone.

Dat zie je nu ook met het Oled scherm van de X, Samsung heeft hem gemaakt maar verder is het scherm volledig door Apple in huis ontwikkeld, gekalibreerd enz.
Over die controle ben ik het niet eens. Kijk maar naar de perikelen die ze hebben met het Macbook Pro toetsenbord wat defect raakt door een enkel (!) stofdeeltje.
Dat zie je nu ook met het Oled scherm van de X, Samsung heeft hem gemaakt maar verder is het scherm volledig door Apple in huis ontwikkeld, gekalibreerd enz.
Daar geloof ik helemaal niets van. Samsung heeft zoveel kennis en ervaring met OLED schermen dat niemand anders dat zelf kan ontwikkelen. Je hebt echt vele jaren productie kennis nodig om te weten hoe je zoiets maakt en ontwikkelt. Het staat ook niet ergens in een boek beschreven hoe je dit moet doen.

Hooguit dat Apple de specs heeft bedacht wat ze van zo'n scherm willen.
Toch is dit laatste wel waar. Uitvoerig besproken ten tijden van de X release. Misschien heb jij dat gemist, dat kan.
Klopt, ik geloof er niets van. Als ze het zo goed weten waarom zetten ze dan zelf niet een OLED productie fabriek op? Dan zijn ze ook niet meer afhankelijk van Samsung en dat willen ze toch zo graag?
Als ze het zo goed weten waarom zetten ze dan zelf niet een OLED productie fabriek op? Dan zijn ze ook niet meer afhankelijk van Samsung en dat willen ze toch zo graag?
Dat laatste heb ik ze nooit horen zeggen en dat eerste lijkt mij wat kort door de bocht.
Het laten fabriceren van je producten door derde partijen gebeurd in elke vorm van elektronica en zelfs daarbuiten is het heel normaal.

Waarom zou je een productielijn opzetten als een leverancier het naar jou standaarden en ontwikkeling kan fabriceren?

Het zelfde gebeurd bijvoorbeeld bij Foxconn. Apple ontwikkeld de standaarden, levert de componenten en uiteindelijk zet Foxconn het in elkaar. Zo werkt dat.
Dat laatste heb ik ze nooit horen zeggen en dat eerste lijkt mij wat kort door de bocht.
Het laten fabriceren van je producten door derde partijen gebeurd in elke vorm van elektronica en zelfs daarbuiten is het heel normaal.
Dan zou ik er toch nog maar wat over gaan lezen, want dat is al jaren bekend.

Apple heeft nog steeds het bizarre idee in z'n kop zitten dat zij de smartphone hebben uitgevonden en dat Android en Samsung daarom illegale besturingssystemen / bedrijven zijn en dat de winst die Google en Samsung maken hen eigenlijk toebehoort.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 29 juni 2018 15:07]

Mm volgens mij veeg jij voor het gemak van je standpunt totaal verschillende dingen bij elkaar.

Apple staat in de rechtbank tegenover Samsung Mobile niet het Samsung wat de schermen voor ze maakt en daarom heeft dat hier helemaal niets mee te maken.

Verder reageer je voor het gemak maar niet op het gedeelte van mijn post wat hier wel relevant is.

Maar goed ik vind het prima, jij ziet Apple falen en dat is je goed recht, ik denk dat je er compleet naast zit en dat is dan meer mijn goed recht :)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 juni 2018 15:17]

Ja, ik ga ook al wat langer mee en weet nog van het bestaan van de Death Knell Counter:

https://www.macobserver.com/features/death-knell/

@ArtGod Misschien ter inspiratie? :)
Peak Apple wordt al jaren geschreeuwd. En je moet niet vergeten dat Apple andere kwaliteitseisen heeft dan Google. Ook kalibreert Apple de schermen zelf.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 28 juni 2018 15:55]

Ik denk dat we er dichtbij zijn. Nog een paar stomme fouten zoals het toetsenbord van de Macbook Pro en het bedrijf gaat bergafwaarts.

Ook hun arrogante houding dat ze het continu beter denken te weten gaat klanten op een gegeven moment tegen staan. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de 3,5mm koptelefoon aansluiting.

Je zal zien dat de 'volledig scherm' telefoons van Vivo en Oppo erg goed gaan verkopen en dat dit ten koste gaat van Apple's verkopen, te beginnen in China, maar later wereldwijd. Omdat Apple koppig blijft vasthouden aan een inkeping en FaceID terwijl de gebruikers liever een vingerafdruk scanner willen in een "volledig scherm telefoon".

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 29 juni 2018 14:10]

Ook hun arrogante houding dat ze het continu beter denken te weten gaat klanten op een gegeven moment tegen staan. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de 3,5mm koptelefoon aansluiting.
Ik vind dat ook een mooi voorbeeld inderdaad. De iPhone 7 brak records en ook de 8 en X verkopen weer gigantisch, dat bewijst mooi dat Apple hierin een vooruit ziende blik had.
Normaal ben ik erg sceptisch over Apple, maar ik weet zeker dat jij @Donstil het bij het rechte eind hebt... Apple heeft zelfs bij de X de LG schermen afgekeurd, omdat zij niet tijdig de kwaliteit hoog genoeg konden krijgen... (zegt al wat imo) De Macbook Pro is een ander verhaal, door een nieuw type toetsenbord te gebruiken (weinig travel) zorgt vuil dat tussen de toetsen gaat zitten ervoor dat het mechanisme niet meer werkt. Dat is niet een foutieve quality check, maar meer broken bij design... Ze wisten zelf ook wel dat ze een toetsenbord verkochten met minder travel hoor :+ @ArtGod

En de 3.5mm jack, tsja Apple is zo goed in marketing (dank u Steve Jobs) dat mensen het zien als innovatie dat ze de jack weghalen (oud, achterhaald) wat weer een nieuwe markt aansnijdt (bluetooth audio hardware, zoals de AirPods)… Je kunt ze belachelijk maken, maar ze doen zulke dingen wel belachelijk goed! ;)
De perikelen met het toetsenbord zijn onvergeeflijk, zeker voor zo'n duur product. Je zou toch denken dat ze het enige tijd getest hadden voordat ze het in productie namen? In het begin werd het nog door Apple ontkent ook!

Dat met de hoofdtelefoon aansluiting is gewoon puur obstinaat. Klanten hebben hier nooit om gevraagd, maar Apple besluit dat jij dit wil, terwijl niemand dit wil. Jobs had tenminste nog de ballen om toe te geven als hij het bij het verkeerde eind had, en corrigeerde dit ook. Het huidige management zie ik dit niet doen.
Henry Ford zei ooit eens
”If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses
Bepaalde dingen moet je gewoon bepalen voor consumenten om
verder te komen en gezien de verkopen van de 7/8/x vinden “klanten” het prima.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 juni 2018 21:05]

Dat zouden ze in principe prima kunnen opvangen door de verschillende panelen te verdelen over verschillende regio's. Weet je ten minste waar je aan toe bent.
Dit zie je toch in heel veel producten terug?. Auto's worden vaak ook geleverd met verschillende merk banden. Uiteindelijk worden veel van dit soort "issues" vaak zwaar uit hun verband getrokken imo.
Banden zijn slijtage onderdelen en vervang je op een gegeven moment zelf toch wel.

Met smartphone schermen is dat niet het geval. Als je buurman dezelfde iPhone heeft met een beter scherm dan voel je je bekocht, ook al is jouw scherm ook goed.
Net zoals bij banden zullen verschillen wel meetbaar zijn, maar niet altijd merkbaar voor de modale gebruiker.

Overigens zouden de schermen van LG ook wel eens beter kunnen zijn. Toen zowel Apple als TSMC eens de Apple SoC “bakten”, was de Samsung SoC zogezegd ook beter, dacht men in het begin. Concrete en nauwkeurige metingen wezen op het tegendeel. Maar uiteindelijk bleek het verschil onbetekenend.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 28 juni 2018 18:46]

In banden zit een behoorlijk (kwaliteit, prestatie) verschil tussen, al heb je gelijk dat dit probleem zich vanzelf oplost. Je rij met een beetje pech echter zo 2-3 jaar met matige banden rond.
Dat hoeft niet. Zolang je minimale kwaliteitsvereisten dezelfde zijn voor alle leveranciers.
Nee, dat is onmogelijk omdat beide een ander fabricageproces gebruiken. Je gaat dus altijd verschillen zien tussen de twee en er zal altijd n minder zijn dan de andere. Dan krijg je dus hoe sowieso ontevreden klanten.

Dat lijkt mij toch logisch? Waarom ben ik de enige die dit ziet?

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 29 juni 2018 21:20]

Hopelijk branden deze niet in. Wellicht maken ze eindelijk gebruik van hun witte Leds zoals hun tv's!
Is dit dan een probleem bij de huidige iPhone X (ik zeg nog steeds 'iks'... :rolling_eyes:) ?
De iPhone X is nog niet eens een jaar uit. Bij de meeste OLED panelen duurt het wel een stukje langer dan dat: https://www.rtings.com/tv...etention-burn-in-lcd-oled
Burn in treed ook meestal alleen maar op als de display voor langere tijd hetzelfde laat zien... gezien smartphone schermen vrij actief gebruikt worden en wat wordt weergegeven dus telkens wisselt zal er ook niet snel burn in optreden.
Toch waren het vaak het toetsenbord, provider logo/ signaal sterkte en de home/back icoontjes op Android telefoons die snel burn in vertoonden, volgens mij tegenwoordig wel minder snel.
Dat zijn dus ook hij zegt content die eigenlijk altijd ziet, en ook niet echt veranderd op je scherm.
Hij zij "zal er ook niet snel burn in optreden."wat ik dus bedoelde is dat het nog best snel gebeurd omdat juist die delen veel in beeld komen, er zijn veel gevallen dat zoiets al gebeurd na een jaar, en dat noem ik best snel.
WhatsApp is toch echt heel duidelijk in mijn S7 edge gebrand, en ik gebruik echt veel apps en vr. ook is de telefoon nog geen 1,5 jaar oud...
De Pixel 2 had anders een paar weken na release de eerste burnin artikelen al te pakken 8)7
Is een probleem bij elk OLED scherm. De een wat meer dan de ander. Echter, zelf geen idee in welke mate Samsung beter zou zijn dan LG of vice versa. Als het al merkbaar is bij normaal gebruik.
Ik heb geen inbranders in iedergeval bij mijn iPhone X
HEb hier ook nog nooit iemand over gehoord die een X heeft.

Ja, het is een probleem dat elk OLED scherm heeft, maar elke fabrikant heeft zijn oplossing daarvoor.
Voor het inbranden zijn er geen echte oplossingen: blauw licht tast de oled materie aan, omdat organisch materiaal nu eenmaal aangetast raakt door blauw licht.
Ik snap niet waarom je een downvote krijgt. Ik heb het op iPhones nog niet gezien (aangezien er in mijn omgeving nauwelijks iPhones zijn) maar ik heb wel aardig wat AMOLED van Samsung gezien waar er dus weldegelijk inbranding is. Mn vriendin haar Note is verziekt door veelvuldig youtube kijken in portret stand en hoge helderheid waardoor nu dus grofweg de bovenste helft inmiddels een andere kleur dan de onderkant. OF de witte OLED techniek overdraagbaar is naar mobiele telefoons weet ik niet. Zou wel een goed plan zijn.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 28 juni 2018 15:50]

Inbranden komt vooral doordat veel mensen de helderheid van het OLED-scherm vol open zetten. Ja, dan wil je scherm wel inbranden. ;)
Ik vind dit wel een beetje een dingetje waar fabrikanten hun klanten in bescherming moeten nemen. Helderheid van het scherm moet in mijn ogen altijd op automatisch staan zodat dit soort geintjes kunnen worden voorkomen
Ben je nou helemaal? Ik wil wel mijn eigen helderheid kunnen bepalen. Dat er een methode kan zijn om burn in te voorkomen lijkt me wel handig, e.g. dat je na een bepaalde tijd het scherm even rust geeft met een waarschuwing.

Da's ook niet perfect, een technische oplossing tegen burn in is natuurlijk het beste. Maar zolang dat niet nodig is. Ik heb overigens nooit mijn OLED op Max staan, dan branden mijn ogen zelf er ook uit.
Liep laatst de Mediamarkt binnen. Al die Samsung tablets en smartphones die 24/7 demo's afspelen zijn ingebrandt.

Mijn S8 vertoont het probleem gelukkig nog niet. De S7 hier ook niet. En ze worden best veel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 29 juni 2018 08:03]

Hypercorrectie :) "zijn flink ingebrandt."
Mja, "behoorlijk" dan? :P
Ik denk dat Google en Apple gewoon geforceerd de icontjes iets moeten laten verschuiven of :) icons dimmen. Mijn S7 edge is echt heel veel ingebrand terwijl ik juist heel voorzichtig gedaan heb. Witte leds zou het grootste issue moeten oplossen, LG gebruikt namelijke Witte leds met kleurenfilters waardoor ze gelijkmatig minder fel worden en burn-in minder kans heeft.
De techniek van LG TV schermen snap ik wel, maar weet niet of deze zich makkelijk laat vertalen naar een GSM scherm met kleinere pixels. T diagonaal is namelijk grofweg een 10de van een degelijke TV

[Reactie gewijzigd door chimnino op 29 juni 2018 16:15]

Het systeem met witte leds neemt meer ruimte in en is daardoor minder geschikt voor smartphones.
Nee, ze gebruiken geen witte OLEDs.
Man. Dat is een behoorlijk risico. De panelen van de LG V30 en de pixel 2 XL waren nou niet echt zonder kritiek.. (LG oled)
Daarom vind ik het ook zo dom van Apple.

Ik zou in ieder geval nooit twee merken schermen in dezelfde iPhone zetten als ik hen was. Je gaat dan hoe dan ook klachten krijgen, want klanten (en websites zoals Tweakers) gaan beiden vergelijken en er gaat altijd n de mindere zijn.
Als ze het alleen in een bepaald land uitbrengen merkt niemand het.

En Samsung doet dit al jaren met Exynos en Qualcomm SOC's en niemand zegt er wat over.
Zou de schermlevering van Samsung aan Apple niet ook een onderdeel zijn van de schikking die ze afgelopen week hebben getroffen?
Is best mogelijk, als ze de prijs van Samsung daardoor omlaag krijgen dan kunnen ze bij LG voor mindere kwaliteit een nog lagere prijs vragen per paneel. Aan de andere kant is de investering in LG's OLED afdeling dan ook niet helemaal logisch.
Gaat LG de schermen voor de grootste iPhone X exclusief leveren?
In de originele Bloomberg-bron staat:
LG wants to supply all the screens for that Apple model, though it’s not clear it can yet achieve that, one of the people said.
Volgens de geruchten wl LG dat wel, maar of dat ook gaat gebeuren is dus nog niet duidelijk.
Ongeloofwaardig! Zolang LG niet diezelfde kwaliteit kan leveren als Samsung. Ik zie het al voor me; mensen die balen en huilen, omdat ze opgescheept zitten met een Iphone die wat minder is en misschien kuren vertoont dan de batch met Samsung schermen. Ik vraag me of Samsung in deze Apple onderhandelingstactieken trapt.
Wie zegt dat LG niet dezelfde kwaliteit kan leveren? Apple heeft heel wat investeringen gedaan in de OLED fabrieken van LG wat alles zeer geloofwaardig maakt.
Hoop dan wel dat ze beter zijn dan de Oled panels in de Pixels...

Want daar is het kleine exemplaar (met Samsung scherm) wel degelijk van een betere kwaliteit dan die van LG.

Wellicht dadelijk zowel Samsungs als LG schermen in de grote X.
Dan hoop je maar dat je de Samsung hebt ;)

We zullen het zien.
Normaal gesproken zijn de verschillende onderdelen van verschillende fabrikanten behoorlijk gelijkwaardig aan elkaar. Als er al een verschil is, is dit dusdanig klein dat het voor de consument nauwelijks tot niet zichtbaar is.
Qua OLED schermen ligt dit echter anders.

Het verschil in kwaliteit tussen LG en Samsung is behoorlijk. Waar het LG scherm snel last heeft van een blauwe waas en inbranden, is dit bij Samsung stukken minder het geval. Als de LG V30 en Pixel 2 XL de maatstaven zijn voor de OLED schermen van 2018 heb ik medelijden met de mensen die een iPhone X met LG scherm krijgen...