Samsung brengt firmware-update uit voor FreeSync op nieuwste Qled-tv's

Samsung voegt met een firmware-update FreeSync-ondersteuning toe aan zijn 2018-modellen van Qled-tv's. Ook de NU8000- en NU8500-modellen uit de Premium UHD-serie krijgen FreeSync-ondersteuning.

Volgens AMD is de update voor de Samsung-tv's nu beschikbaar voor de Qled-modellen met formaten van 55" tot 82". Het gaat om de 2018-versies van de tv's, die een 120Hz-paneel hebben en tussen april en juni worden uitgebracht door Samsung in de Benelux.

Niet alleen Qled-modellen krijgen FreeSync-ondersteuning. Ook sommige reguliere lcd-tv's, de NU8000- en NU8500-modellen, krijgen de firmware-update. De update past de Gamer Mode van de Samsung-tv's aan en komt automatisch binnen bij gebruikers.

FreeSync werkt bij de tv's over hdmi en kan gebruikt worden in combinatie met een pc met een AMD Radeon-videokaart, of in combinatie met de Xbox One X en de One S. Microsoft voegde onlangs ondersteuning toe voor FreeSync bij deze consoles. Ook de Sony PlayStation 4-console en de Pro-variant hebben een AMD-gpu, maar nog geen FreeSync-ondersteuning. Het is nog niet bekend of die er komt.

Binnen welk bereik van de verversingssnelheid FreeSync werkt op de Samsung-tv's meldt AMD niet. De Qled-modellen hebben een 120Hz-paneel en Microsoft voegt met een update 120Hz-ondersteuning aan de Xbox One X en One S toe.

Samsung QLED Series Q8F (2018)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-06-2018 • 06:51

40

Reacties (40)

40
40
27
4
1
13
Wijzig sortering
Extra nuttige info.

De inputlag op de genoemde Samsung TV's is:
~ 17ms in Gamemode.
~ 24ms in Gamemode met motion interpolation tot op 120Hz.
~ 17ms in Gamemode met VRR / Freesync @ 4K.
~ 7ms in Gamemode met VRR / Freesync @ 1080p.
~ 70ms buiten Gamemode.

Het VRR bereik is:
4K = 48 - 60Hz.
1080p = 20 - 120Hz.

De modellen die dit ondersteunen zijn:
NU8000
NU8500
Q6FN
Q7FN
Q8CN
Q8FN
Q9FN
Erg jammer dat er toch nog 10ms verschil zit tussen Freesync 1080p/4K. Met een One X en deze reeks televisies wil je juist op 4K gamen (ookal is 't vaak met checkerboarding technieken). Ook het VRR bereik is zoals je aan geeft een stuk beter op 1080p dan op 4K.
Heb je een bron van de resultaten? Ik lees hier graag meer over terug.
Het verschil tussen 7 of 17ms ga jij echt niet merken hoor.. Allebei meer dan snel genoeg..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 16:35]

Of ik het verschil wel/niet merk is niet het punt. Het punt is dat het verschil er is, en in multiplayer games (zoals shooters) een verschil kan maken. Het is niet voor niets dat dit zo veel gepromoot wordt voor monitoren. Als dit verschil minder dan 5ms was vond ik het nog wel acceptabel, maar 10ms is naar mijn mening iets wat ik mee zal nemen in mijn beslissing tot aanschaf van een televisie.
En waarom dan geen monitor? In mijn geval wil ik graag een scherm boven de 55 inch in verband met de kijkafstand, waar dus helaas geen monitor gebruikt kan worden.
Of ik het verschil wel/niet merk is niet het punt. Het punt is dat het verschil er is, en in multiplayer games (zoals shooters) een verschil kan maken. Het is niet voor niets dat dit zo veel gepromoot wordt voor monitoren.
Marketing 8-) En vaak spreekt met over reactietijden. Dat is heel iets anders dan inputlag. Reactietijden zijn de transities van zwart naar grijs naar zwart . Of wat dan ook wat de minste waarde geeft.
Als dit verschil minder dan 5ms was vond ik het nog wel acceptabel, maar 10ms is naar mijn mening iets wat ik mee zal nemen in mijn beslissing tot aanschaf van een televisie.
En waarom dan geen monitor? In mijn geval wil ik graag een scherm boven de 55 inch in verband met de kijkafstand, waar dus helaas geen monitor gebruikt kan worden.
Succes met het vinden van een TV met minder dan 10ms inputlag. 17 ms is zeer acceptabel dat ook voorkomt bij gamingmonitoren. 7 ms is zelfs zeer goed! Kijk maar eens bij deze review: https://nl.hardware.info/...g-responstijd-en-inputlag.

En om alles nog meer in perspectief te zetten: Elke game kent ook weer zijn eigen inputag van tussen de 40 - 157 ms. https://www.eurogamer.net...sole-fps-input-lag-tested .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 16:35]

Marketing 8-) En vaak spreekt met over reactietijden. Dat is heel iets anders dan inputlag. Reactietijden zijn de transities van zwart naar grijs naar zwart . Of wat dan ook wat de minste waarde geeft.
Ik ben op de hoogte van de verschillende termen en dat er meer dan inputlag is, maar aangezien in dit geval al inputlag gebruikt werd was het wel zo makkelijk om daar op te richten. ;) Reactie/response tijden zoek ik ook altijd op, meestal via websites als rtings.com. Wellicht was dat ook de bron van Major_ton, waar je ziet dat de respons/reactie tijden ook goed scoren:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn
Succes met het vinden van een TV met minder dan 20ms inputlag. 17 ms is zeer acceptabel dat ook voorkomt bij gamingmonitoren. 7 ms is zelfs zeer goed! Kijk maar eens bij deze review:
Uiteraard zijn deze lastig te vinden! En dat is dan ook dé reden dat ik deze reeks televisies volg. Samsung was al aan het promoten dat de inputlag rond de 7ms zat, maar nu dus blijkt dat dit enkel voor 1080p resoluties geldt vind ik dat dus een kleine domper. Wellicht zal dit alleen maar verbeteren, en ik hoop dan ook vooral dat bijvoorbeeld LG voor hun OLED's een soorgelijke update uit brengt.
[...]

Ik ben op de hoogte van de verschillende termen en dat er meer dan inputlag is, maar aangezien in dit geval al inputlag gebruikt werd was het wel zo makkelijk om daar op te richten. ;) Reactie/response tijden zoek ik ook altijd op, meestal via websites als rtings.com. Wellicht was dat ook de bron van Major_ton, waar je ziet dat de respons/reactie tijden ook goed scoren:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn


[...]

Uiteraard zijn deze lastig te vinden! En dat is dan ook dé reden dat ik deze reeks televisies volg. Samsung was al aan het promoten dat de inputlag rond de 7ms zat, maar nu dus blijkt dat dit enkel voor 1080p resoluties geldt vind ik dat dus een kleine domper. Wellicht zal dit alleen maar verbeteren, en ik hoop dan ook vooral dat bijvoorbeeld LG voor hun OLED's een soorgelijke update uit brengt.
Ik verwacht niet dat er veel veranderd qua inputlag bij de LG OLEDS van dit jaar. De inputlag hebben flink verbeterd ten opzichte van de modellen van <2016.

Hoe kijk naar de mogelijke inbrandingen bij OLED door gamen? Dit was voor mij de voornaamste reden om te gaan voor de Sony XE9005. En dat deze vrij weinig flicker heeft. (de MU7000 van Samsung daarvan kreeg ik pijn in mijn ogen).
Ik heb diverse verhalen gelezen over inbranden van OLED bij o.a. gamen, maar ook weer veel berichten waar dat totaal niet het geval is. Kwestie van geluk, maar wel iets wat in je achterhoofd blijft zitten als je garantie termijn aan z'n eind komt.
Momenteel gebruik ik een Samsung 55JU7500, maar na verhuizing merk ik dat deze te klein is en ik een stapje groter (luxeprobleem?). De 7500 heeft daarnaast "slechts" 10bits HDR in de vorm van 8bits + FRC, wat toch niet een goede HDR ervaring geeft.

Nu rond het WK vliegen aan alle kanten de aanbiedingen voorbij. Eigenlijk had ik Samsung al afgezworen vanwege hun update beleid (veel issues met audio gehad), maar stiekem kijk ik dus toch naar de 2018 lineup.
FreeSync werkt ook op de originele Xbox One. 120Hz (op 1080p en 1440p) werkt alleen met de Xbox One S en Xbox One X (die hebben HDMI 2.0).
Wat me elk jaar weer opvalt, is dat er updates komen voor het huidige model, ik heb een 75 inch Q van 2017 en heb nog geen enkele update ontvangen. Ook een film kanaal waar Samsung over sprak met de komst van de 2017 modellen heb ik nog nooit gezien
Totaal een andere tak van sport, maar onlangs natuurlijk dat gedoe vanuit de Consumentenbond geweest over het update beleid van Samsung bij hun Android telefoons. Het lijkt er dan ook op dat Samsung niet betrouwbaar is als het gaat om updates, maar wel erg consequent. Ze doen het gewoon niet...

Nou is het met Android minder erg dan met de TV's natuurlijk. Ik ken zat mensen met een TV van Samsung en ook die zien weinig tot geen updates langs komen, wat mij laat twijfelen om een TV van Samsung te kopen. Dat is jammer, want ze hebben wel mooie TV's!

Ik hoop toch dat Samsung het gaat leren en gewoon eens wat minder modellen uit zal brengen, in welke tak van hun bedrijf dan ook, en daarna gewoon focust op de updates hiervan. Nou is Samsung hier natuurlijk niet de enige in die het zo aanpakt, maar ze vallen wel het meeste op door hun marktaandeel.
Ik hoop toch dat Samsung het gaat leren en gewoon eens wat minder modellen uit zal brengen, in welke tak van hun bedrijf dan ook, en daarna gewoon focust op de updates hiervan. Nou is Samsung hier natuurlijk niet de enige in die het zo aanpakt, maar ze vallen wel het meeste op door hun marktaandeel.
Gaat niet heel snel gebeuren, dat marktaandeel hebben ze juist door die tactiek, en wie gaat er nou bewust marktaandeel inleveren? Zolang het goed gaat hoe ze het nu aanpakken zullen ze zich maar matig aanpassen aan wat de markt verder allemaal wil. Logisch want dat is financieel gewoon de beste keuze, en dat is waar het om gaat.
Dat marktaandeel van Samsung is anders in rap tempo aan het afnemen. Helemaal in het duurdere segment, waar Samsung sinds een aantal jaren de focus heeft liggen, worden ze momenteel compleet weggeblazen. Het lijkt mij dus ook heel verstandig dat zij gaan luisteren wat de markt daadwerkelijk wil, maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Je kan pas reageren op iets nadat het gebeurd natuurlijk :) Ze kunnen ook niet in 1 keer een andere richting gaan varen, daar is het veel te groot en log voor!

Daarnaast heeft dat andere redenen dan de ondersteuning, namelijk beeldkwaliteit van het topsegment tegenover de concurrent. Hoewel ik denk dat ze in 2018 alweer een pareltje hebben, QLED van 2017 was niet geweldig :)
2016 en 2015 modellen krijgen in ieder geval nog steeds updates. Dus het is niet zo erg als bij de telefoons.
En waar hebben we het nu over, hoe vaak wil jij een update op je TV? Voor wat?

Soms kunnen we hier met zijn allen ook overdrijven op Tweakers en maar klagen. Maar ik zie niet in waarom een TV een X aantal keer per jaar een update zou moeten krijgen als deze gewoon prima werkt. Het is geen telefoon waar je maandelijks beveiligingsupdates nodig hebt, waar je continu nieuwe functionaliteit toevoegt of de grafische schil weer een ander uiterlijk geeft. Het is een TV, die gebruik je om content te kijken. Na een paar updates zijn de bugs er grotendeels uit, is de beeldkwaliteit as good as it gets, dus waarom dan nog blijven updaten?

Edit: Even wat doorgestreept... dat is natuurlijk onzin, al is de noodzaak voor maandelijkse security updates naar mijn mening wat minder dan op een telefoon.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 juli 2024 16:35]

Bijna alle TV's tegenwoordig hebben een smart functie, wat betekend dat die door de consument op internet wordt aangesloten. Het deel wat dat dus niet doet, is te verwaarlozen. Elke consument doorloopt gewoon de setup bij een nieuwe TV. Daarom is het. van belang om updates te krijgen om de security te waarborgen, omdat doorgaans deze apparaten gigantisch lek zijn. Ook een update met wat nieuwe functionaliteit of betere prestaties of nieuw UI is echt wel eens per jaar gewenst.

Je argument "het is een TV" slaat kant nog wal. Het is tegenwoordig niet meer "gewoon een TV". Het is veel meer dan dat. Dat jij, of een ander het niet gebruikt, betekend niet dat het er niet in zit en dus een risico kan zijn of vervelend als het traag is.
Natuurlijk heb je gelijk wat betreft security updates dat zal ik zeker niet ontkennen.
En Samsung stuurt ook gewoon updates rond, en ja dat zijn er misschien maar 3 of 4 per jaar.
Maar dat er geen updates zijn zoals @Rob0860 zegt dat is pertinent gewoon niet waar, want die zijn er meerdere jaren, meerdere keren per jaar. Dat het na misschien een jaar of 4 ophoudt, ja dat zou goed kunnen. En dat is niet goed. Daar moeten ALLE fabrikanten nog grote stappen maken, niet alleen Samsung.

Waar ik op doelde met mijn reactie hierboven (met waarom blijven updaten) is dat na 2 of 3 jaar je niet moet verwachten dat er nog functionele updates komen. Niet ineens een andere skin of beeldverbeteringen. (in tegenstelling tot wat op een telefoon wordt verwacht)
Anoniem: 449978 @Rob08606 juni 2018 07:56
Eens. Zelf een KS8000 (2016) en had deze update ook graag ontvangen. Wellicht niet mogelijk vanwege de techniek.

Helaas is Samsung niet altijd de meest betrouwbare fabrikant als het gaat om updates.

De KS8000 zou HDR10+ krijgen en dit is er uiteindelijk nooit van gekomen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 449978 op 23 juli 2024 16:35]

Ik heb een 2013 model en had dit ook graag gehad.... Maar wacht, nee dat kan natuurlijk niet want daar is de hardware niet voor geschikt.
Samsung heeft nooit gezegd dat een 2016 model Freesync zou krijgen, dus dat kan je ze niet kwalijk nemen.

Samsung heeft ook nooit toegezegd dat de KS8000 HDR10+ zou krijgen. Er werd onderzocht of het mogelijk zou zijn volgens geruchten, meer niet. Nooit een harde toezegging geweest. Dus om daarmee Samsung af te schilderen als niet meest betrouwbaar op update gebied? Op telefoons, ja, kunnen ze nog wel wat leren. Maar op gebied van TVs ben ik het niet met je eens.
Je hebt nog GEEN ENKELE (????) update ontvangen?
Want dat klopt niet. Er zijn voor de 2017 modellen diverse firmware updates geweest.
De laatste firmware update is van 30 maart 2018.
Anders even op de website van Samsung kijken en handmatig updaten.

Daarnaast komen er nog steeds updates uit voor 2016 en 2015 modellen (recent nog 1 gehad op 2015 model hier op de zaak).

Nou is het met Android minder erg dan met de TV's natuurlijk. Ik ken zat mensen met een TV van Samsung en ook die zien weinig tot geen updates langs komen, wat mij laat twijfelen om een TV van Samsung te kopen. Dat is jammer, want ze hebben wel mooie TV's!
Volgens mij bedoel je andersom. Met Android op je telefoon wil je juist wel updates en op je TV is het minder van belang. En weinig updates is maar net wat je verwacht. Ik krijg op mijn 2015 model nog steeds updates, dus tja...

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 23 juli 2024 16:35]

Dat is fijn, vooral voor console gamers. Mogen er maar meer fabrikanten volgen. Games zonder stabiele fps (lees inkakken van 60 naar 50 fps etc) zijn dan fijner te spelen.
Ik heb liever goede interpolatie. Mijn LG maakt van 30 frames ( God of War bijv. ) gewoon 60 frames en loopt daarmee uitermate soepel op 4K
En dat zal waarschijnlijk wat extra input lag opleveren :'(
En artifacts, vooral bij sommige snelle bewegingen omdat de TV frames moet 'verzinnen' en dat niet perfect gaat. En inderdaad, dat kost ook nog eens tijd, wat de input lag verhoogd.
Artifacts zijn bij de nieuwe technieken niet meer te zien. De extra inputlag is helaas wel merkbaar hoger, maar dat vind ik met consolegames over het algemeen niet zo erg. Liever die 60 fps..
klopt, maar ( zeker ) in het geval van God Of War niet storend. Alle fast paced games speel ik op de PC
Dat is toch gewoon elk frame twee keer tonen? Zal wat betreft vloeiendheid geen wonderen brengen.
Je blend het laatste frame met het volgende frame, wat als nadeel heeft dat je een frame achter loopt omdat het ‘volgende’ frame nodig is om het tussenliggende frame te renderen. Je hebt dus sowieso (bij 60fps) 16.67ms extra vertraging.
dat klopt, er treed iets meer ( merkbare ) input lag op, maar dat is voor console games meestal geen probleem.
interpolatie... het eerst dat ik altijd uitzet bij tv's, want het maakt het beeld onnatuurlijk 'vloeiend', stoor me daar mateloos aan.
Heeft dit ook invloed op de input lag? Bij "moderne" tv's wil deze nog wel eens oplopen tot 60ms+
als je hem in een andere modus zet is dit meestal lager. (bron: buurman met Leo Bodnar tester die mijn tv getest heeft), maar hz staat volgens mij los van input lag.
De resolutie en beeldfrequentie zijn, naast de gekozen beeldmodus wel degelijk van invloed op de inputlag. De beeldprocessor speelt hier ook een rol in als het om resoluties gaat, maar wanneer de beeldfrequentie verdubbeld, dan halveert de inputlag. Dit is heel interessant voor 1080p @ 120Hz gaming waar de inputlag op TV's die het ondersteunen rond de 10ms ligt.
Dat is inderdaad wat anders. Hz is de verversingssnelheid van het beeldpaneel. Input lag is de tijd die het duurt van het moment dat jij je controller intoetst, tot het moment dat je het op het scherm ziet gebeuren. Dat is dus de tijd die het duurt voordat de SoC de controller actie en het beeld verwerkt heeft en op het scherm laat zien. Als dit te lang duurt kan je COD en Battlefield absoluut vergeten kan ik je uit ervaring vertellen.
Klopt. en daarom zie ik zelf het nut van deze freesync functie in de TV nog niet. al trek je de frames gelijk (wat een soepelere ervaring zou moeten geven), en je zit nog steeds op een hoge inputlag, dan is het spelen alsnog dramatisch. En ja de meeste tv's hebben een gaming modus, maar deze veroorzaakt vaak weer ghosting (Bij fifa op mijn ps4 zie ik een duidelijke ghost achter mijn speler als deze aan het sprinten is)
Een beetje offtopic, maar aangezien Samsung experts dit lezen... Dit jaar brengt Samsung een klein tv model uit, 43" de Samsung UE43NU7440. Op geen enkele Internationale site komt dit model terug. De specs zijn niet gelijk aan de 2017 xxxxxx7000 of xxxxxx7200 serie. Het is mij niet duidelijk of de UE43NU7440 voldoende hoge nitswaarde heeft waarbij HDR tot zijn recht komt, al zou dit model zelfs Dolby Vision.
De specs zullen grotendeels gelijk zijn aan de gehele 2018 NU7xxx line-up. Dat houdt in;

VA paneel met een contrast rond de 3000:1.
Geen local dimming.
Max 320 Nits bij HDR.
Geen WGC.
60Hz paneel.
Zeer lage inputlag van rond de 13ms in gamemode.

Samsung TV's ondersteunen geen Dolby Vision, alleen HDR10(+) en HLG.
Thanks De 7440 zou juist wel WGC hebben, al zegt die term niet zoveel. Ik heb de specs gevonden van de 7400: https://www.displayspecifications.com/en/model/5a1f125f

320nits is toch veel te laag om HDR goed tot zijn recht te laten komen?
Ik hoopte een 40" of max 43" tv gevonden te hebben die wel in staat is HDR enigszins goed tot zijn recht te laten komen.

Vanuit verschillende fora begrijp ik dat er geen enkele fabrikant is die nog goede UHD HDR tvs maakt onder de 49" en dat de laatste die het waard was om te kopen de Samsung 43KS7500. Dit model is helaas niet meer te koop en het is helaas een gebogen scherm.

De UE40MU6400, het model van 2017 is nog wel te koop. Ik vraag me dus af of de 7440 beter is (beeldkwaliteit, kleurweergave, nits) of juist slechter.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 23 juli 2024 16:35]

Nu kan LG niet uitblijven met ook deze update.....

ps: kregen 2017 modellen ook niet deze update?

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 23 juli 2024 16:35]

Dat is een stap in de goede richting. Als dit in de toekomst (meer) standaard ondersteund wordt zou dat heel mooi zijn. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.