Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Commentator verklapt aanwezigheid UEFA Champions League in FIFA 19

Evert ten Napel heeft bekendgemaakt dat in FIFA 19 de officiŽle Champions League- en Europa League-voetbaltoernooien te spelen zijn. De licenties voor die toernooien waren tot voor kort in handen van Konami.

Ten Napel verklapte de toevoeging vrijdag tijdens een uitzending van eDivisie, waarvan het fragment is terug te zien op Sportnieuws.nl. De commentator spreekt sinds 2004 de Nederlandse versie van de FIFA-spellen in en heeft inmiddels ook al zijn bijdrage aan FIFA 19 geleverd. Dat spel is nog niet officieel aangekondigd, maar verschijnt waarschijnlijk in de herfst van dit jaar.

De rechten van de Champions League en Europa League lagen tot afgelopen jaar bij Konami, de uitgever van de Pro Evolution Soccer-serie. Vorige maand werd echter bekend dat PES 2019 niet meer over de toernooien beschikt. Klaarblijkelijk is Electronic Arts er in geslaagd om de rechten naar zich toe te trekken.

Het toevoegen van de Champions- en Europa League betekent dat beide Europese competities met hun echte namen, logo's en muziek in de game zullen zitten. Voorgaande FIFA-spellen hadden weliswaar de rechten op de naam niet, maar gamers kwamen in de carriŤremodus van de games wel vergelijkbare toernooien tegen, zoals de 'Champions Cup'. Deze zullen in FIFA 19 dus vervangen worden door de officiŽle toernooien van de UEFA.

Door

Nieuwsposter

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Jammer, dit zal vermoedelijk alleen maar de machtspositie van Electronic Arts vergroten ten opzichte van PES en andere games in dit genre. Wat, naar mijn mening, al bijna een monopolie begint te worden.

Voor de games en de gamewereld zou het beter zijn als er wat meer concurrentie zou zijn, in plaats van dat EA elk jaar bijna hetzelfde spel uitbrengt.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Orphu op 11 mei 2018 21:28]

Ik snap vanuit de UEFA ook niet dat ze met dit soort deals akkoord gaan. Sure, meer geld (waarschijnlijk) maar het is toch veel toffer als iedereen die het wil en kan betalen aan de slag kan met jouw kampioenschap? Stel ik zou een automerk hebben dan zou ik dat merk in zoveel mogelijk games willen hebben. Leuk dat ťťn uitgever meer wil betalen voor exclusiviteit, maar 2 of 3 uitgevers samen betalen samen nog meer dan dat. En hetzelfde geldt voor sportgames. Nu zijn er maar 2 uitgevers die voetbalgames maken, maar ik zou het als UEFA zijnde het mooiste vinden als fans van beide games de Champions League kunnen spelen.
Je ziet hetzelfde ook bij football manager. De toernooien zitten er allemaal in, maar de Europese bekers wel onder een andere naam.
Inderdaad. Ik verbaas mij bij FM dat ze Łberhaupt nog de moeite nemen om de rechten van de clubs te kopen. Het eerste wat iedereen doet is zn favoriete logo-pack installeren gevolgd door een real-namefix.
Tja, een fantasy manager - wat het is, zonder enige licenties - verkoopt natuurlijk lang niet zo goed als een real life database.
Goed, maar daar zijn mods voor te vinden. Voor PES op PS niet.
Op PS4 kan je alles modden met PES
My bad, wist ik dus niet.
Goed, maar daar zijn mods voor te vinden. Voor PES op PS niet.
Dat is dus niet waar;

https://www.pes-patch.com/category/pes-2018-ps4-patches

Helaas voor mij is het echter daadwerkelijk niet mogelijk op de Xbone :(
Stel ik zou een automerk hebben dan zou ik dat merk in zoveel mogelijk games willen hebben.
Ja dan? Ook als je een beetje een 'exclusief' merk bent? En in 90 % van de games de auto tot een stuk schroot herleid kan zien worden?

Nah. Daar worden ze in Maranello bijvoorbeeld niet heel blij van. Want een auto die eruit ziet als een stukje opeengefrommelt aluminium is waarschijnlijk van de baan gegaan. En dat kan al eens het idee kweken dat de auto slecht is, niet de piloot.

Daarbij, law of scarcity. Ze moeten hun naam wel wat hoog houden. Eerlijk - ze gaan niet meer Ferrari's verkopen omdat er Ferrari's in een game zitten. De game zelf, daarentegen, zal wel meer verkopen MET Ferrari's dan zonder.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 11 mei 2018 21:44]

Ik ben het niet met je eens.
Porsche heeft een jarenlange (16 jaar) exclusieve deal met EA gehad, maar die hebben keer op keer bagger games uitgebracht waar de mensen bij Porsche niet blij mee waren. Die deal is nu net sinds dec. 2016 verlopen en nu komt Porsche in verschillende goeie race games voor. Naast EA iedereen weer blij.

En dus is Porsche nu dus ein-de-lijk vertegenwoordigd in bijvoorbeeld Assetto Corsa, RaceRoom, Project Cars 2, maar vanwege die deal in Project Cars 1 destijds dus nog niet.

Ook gamers waren niet blij en zo zijn in die tijd racegame developers RUF in hun racegames gaan stoppen. RUF zijn 'getunede' Porsches, het chassis van Porsche met eigen onderdelen, zo werden de Porsche liefhebbers toch nog een beetje bediend.

En niemand loopt te klagen dat Ferrari aanwezig is in 'te veel' games.
Dus nee, bij dergelijke exclusiviteit moet je wel erg zeker van je zaak zijn om dat aan te willen gaan.
Eens inderdaad, en pak em beet 95% van de gamers is geen kopersdoelgroep maar wellicht jonger publiek die een droom / merkliefde kan ontwikkelen voor in de toekomst om een Porsche oid te kopen :)

OT: Vind het persoonlijk heel jammer want speel enkel en alleen PES vanaf het begin, alles is te tweaken met optionfiles maar vond de CL/EL wel altijd een gave toevoeging.

[Reactie gewijzigd door gambler85 op 14 mei 2018 09:31]

Het gaat uiteindelijk allemaal om het geld. Als EA vervolgens veel meer biedt voor de licentie dan Konami is de keuze snel gemaakt.

Daarnaast is PES een franchise geworden waar ik de toekomst niet bepaald rooskleurig van in zie. Niet alleen vanwege een flink gebrek aan licenties, ook de verschuiving ter zake gaming van Konami komen hun franchises niet ten goede. Kijk wat ze met de MGS-franchise aan het doen zijn.

Voor de UEFA is het het leukste om je competitie gespeeld te zien worden door verreweg de meeste gamers. Dat FIFA al jaren met ruime afstand de meeste gamers voorziet van hun game moge duidelijk zijn...
Ja alleen kwa gameplay is PES wel beter.

FIFA verkoopt beter omdat ze nu eenmaal veel meer geld in marketing kunnen pompen.
PES 'is'' niet beter . Dat vind jij ,want ik bv vind er geen reet aan en Fifa wel :)
Ja echter is het wel een feit dat FIFA zo is gemaakt dat jonge kinderen het makkelijker kunnen spelen.

Wat het voor de oudere spelers te onrealistisch maakt en niet lekker speelt.
Jaja ,geloof me dat je echt wel skills nodig heb om op hoog nivo Fifa te spelen anders verlies je continu van goede spelers . Ik ben ook geen jonge speler. Als je echt realistisch wil voetballen moet je je voetbalschoenen aan doen en op een veld gaan voetballen want dat is een argument van niks dat PES realistisch zou zijn. Ik praat over man vs man alleen he (online) want tegen de AI speel ik nooit ,daar kan ik niet over meepraten. Mischien is dat wel voor kinderen bedoeld dat weet ik niet. Dus ik heb ook geen last van microtransacties enzo met dat FUT gedoe enzo. Maar de 1 vind Fifa leuker en de ander PES, en dat is maar goed ook anders hebben ze helemaal geen concurrentie meer.

[Reactie gewijzigd door gillus99 op 13 mei 2018 23:58]

dat was vroeger, pes loopt al een aantal jaren achter op fifa qua gameplay.
Dat is jouw mening, mijn mening is juist dat de gameplay van FIFA beter is
En ook de mijne , want vind PES niets aan en Fifa geweldig .
Maar ieder zn smaak .
Dat is dan jouw mening.

Echter is het wel een feit dat FIFA de gameplay makkelijk maakt zodat hele kleine kinderen ook makkelijk het spel onder de knie kunnen krijgen.

Ik merk echter dat dat niet lekker speelt bij gevorderde spelers.

Door de marketing van FIFA kennen veel jongere spelers PES ook helemaal niet en hebben ze niet eens de mogelijkheid uberhaupt om het te proberen.
De UEFA denkt niet aan de klant of aan vreugde. Ze denken alleen maar aan geld.

Kijk bv naar de CL. Ze hebben deze de afgelopen jaren volledig aangepast naar de wensen van de grote clubs. De kleinere competities boeit hun niet want daar is geen geld.
Toch, de UEFA ťn de grote clubs bestaan bij de gratie van de kleinere.
Klopt en dat boeit hun totaal niet. Kijk maar naar de huidige opzet van de CL.
De macht ligt volledig bij de grote clubs.
Zo werkt dat niet. Als je geen exclusieve deal kunt sluiten, is een deal veel minder waard. Dus 2 of 3 deals leveren een stuk minder op dan 1 exclusieve deal.
Alleen ga je daar vermoedelijk de fout in. Het zou me verbazen dat EA en Konami grof geld op tafel zouden leggen als het niet exclusief was. Kans is groot dat een niet exclusieve deal met alle 2 minder opbrengt dan de exclusieve deal met 1. Wees er maar zeker van dat zoiets bestudeerd wordt.
Mar het is waarschijnlijk heel simpel: EA en Konami willen exclusiviteit of anders betalen ze niks. En wellicht heeft UEFA wel bekeken dat exclusieve deals meer opleveren.
...Leuk dat ťťn uitgever meer wil betalen voor exclusiviteit, maar 2 of 3 uitgevers samen betalen samen nog meer dan dat...
Ik denk dat dit niet waar is (helaas). Die exclusiviteit is een heel belangrijk voordeel voor EA, eenvoudigweg omdat je kopers van je concurrent weghaalt. Ik vrees dat UEFA hiermee dus wel de opbrengsten maximaliseert. Voor de cousument is het jammer dat niet elk spel er gebruik van kan maken.

Maar, in theorie, is toch de consument degene die bepaalt wat er gebeurt. Als je tegen die exclusieve rechten voor EA bent, dan koop je FIFA 19 niet. Als dat massaal gebeurt, dan vervalt het voordeel van exclusiviteit voor EA.

In theorie... want helaas zal de praktijk vermoedelijk zijn dat EA hier veel extra kopers mee aantrekt.

[Reactie gewijzigd door KopjeThee op 12 mei 2018 08:07]

Sure, meer geld
Daar is het verantwoording. Het gaat de bonden echt alleen maar om geld.
Zo gaat het in het ťchte voetbal ook. De grote clubs kopen de beste spelers en daarom zitten zo wat elk jaar dezelfde clubs in de eindstrijd van de diverse bekerfinales.
Daarom ben ik ook tegen dit soort exclusieve rechten deals.. Het zou de kwaliteit en het aanbod ten goede komen als iedere uitgever/studio die de middelen heeft de rechten zou kunnen aanschaffen om een officiele FIFA of Formule 1 game etc te kunnen maken.. Maar helaas gaat men dus alleen in zee met zeer grote jongens zoals EA die bedragen bieden die niemand anders kan of wil betalen.. En als gamer heb je geen keuze meer, alleen kopen of helemaal niet meer spelen van je favoriete sport of film (Star Wars b.v.)..
Om maar even advocaat van de duivel te spelen.

Heeft FIFA niet ook de exclusieve rechten op spelersnamen en ploegnamen van veel teams/landen?

Dan lijkt het me als EUFA namelijk ook niet heel erg raar dat je jouw competitie daar aan verbind ipv fictieve teams en namen. Het heeft niet echt toegevoegde waarde om de "Championsleage" te spelen met teams die niet bestaan.
Dat was al te verwachten natuurlijk, ze gingen niet voor niets weg bij PES. Fifa zal meer geboden hebben want dat kunnen ze makkelijk, gezien de verkoopcijfers.
Wat dan wel weer jammer is dat dit ook bevestigd dat Ten Napel nog steeds de Nederlandse commentator blijft. Waarschijnlijk is het teveel om allemaal opnieuw door een ander in te laten spreken, maar er moet toch echt wat vernieuwing komen.

Je hoort in het fragment overigens ook al wat commentaar op het moment dat Ten Napel z'n neus voorbij praat dat hij dat nog niet bekend moet maken, want het is wel een nieuwtje. :)

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 11 mei 2018 21:51]

Tijd dat Ten Napel is opstapt, zowel bij FIFA als op de tv. Zet commentaar toch standaard uit bij FIFA. Zou leuk zijn als El Sierd het commentaar zou gaan doen!
Ik sluit me bij je kritiek aan, maar je kunt altijd ook de Engelse commentatoren kiezen. Die zijn toch wel een stuk leuker dan die saaie Ten Napel en Mulder.
Die staat bij mij ook standaard aan, draai FIFA in het Engels. Sowieso steekt EA weinig effort in het commentaar vind ik. Hoor al jaren precies dezelfde zinnen gezegd worden. Daarom gaat bij mij meestal het geluid uit na een maandje spelen.
Ja precies, ik heb hem ook in het Engels ingesteld. Soms speel ik met alleen het geluid van het stadion aan. Wel jammer dat ze er zo weinig effort in steken, eigenlijk zou dat 'afgestraft' moeten worden door een concurrent als PES.
Ooh dus er komen natuurlijk ook speciale CL fut kaarten, nůg meer cashen voor EA.

Wel jammer dat nog steeds Evert ten Napel er in zit.. ik bedoel:
Hij zet een tackle in!
Wat een tackle!
De tackle mist!
Goede tackle!
Daar komt de tackle!

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 mei 2018 21:46]

Dankzij Evert ten Napel en die andere Nederlandse commentator( Joery?) staat het bij mij altijd op Engelstalig commentaar.

En als ik met een vriend speel pakken wij elke keer een andere taal, kan best grappig zijn.
Ik zou commentaar van @elsierd beter waarderen. Hij is echt geniaal!
Ik zet hem juist altijd op Nederlands, ik vind het zo slecht dat het goed is. Geniet er al jaren van.
Inderdaad! Ik heb een jaar lang gespeeld met het Nederlandse commentaar aan en bij de volgende was ik het zat. Gewoon te saai, te slecht, te veel open deuren... Ik kan me herinneren dat ik eens Fifa 16 met een vriend speelde en ik er zo klaar mee was, dat ik opeens "Vertel eens iets nieuws ouwe!" riep. :O
Eyong Tarka Enoh. :+

Die waren er al wel, met zowel het Team Of The Knockout Stage (TOTKS) en
Team Of The Group Stage (TOTGS).
Whaha, geweldig ja. Eyong Tarka Enoh. Nog altijd als ik die naam voorbij zie komen, barst ik in lachen uit. :)
Dat ligt niet aan Evert, maar gewoon de zinnen die hij in spreekt. Als EA hem een was lijst met berichten geeft om in te spreken dan wordt 't vanzelf uitgebreider.
Het lijkt wel alsof hij de bal aan een touwtje heeft.
Maar ja ik heb geen vlag en ook geen fluit.
Hartelijk dank namens de verdediging!
Het lijkt wel of deze wedstrijd heel vaak wordt gespeeld

[Reactie gewijzigd door MsG op 12 mei 2018 10:37]

Ik vind dat commentaar erg hilarisch, maarja, ik heb geen vlag, en ook geen fluit
Benzema staat te popen !
Dat is ook niet veel beter hoor :)
het irritantste is eigenlijk dat Vlamingen naar zo'n nederlandse commentator moeten luisteren. (Althans toen ik nog FIFA speelde) spijtig dat daar geen Vlaamse commentatoren als Filip Joos of Frank Raes bijzitten, om de "echte" voetbalervaring te verkrijgen
Inderdaad. Heb al jaren het commentaar op Engels staan. Die twee Nederlanders zijn niet om aan te horen ;)
Dat vinden de Nederlanders ook hoor. Echt tenenkrommend dat commentaar van die twee heren haha. :P
Niet Filip Joos of Frank Raes als Vlaamse commentatoren, laat het uit aub... :X Dan zet ik het direct op Engels.
Dat ze eens gewoon wat oude fragmenten van Rik De Saedeleer gebruiken, beter dan hem kan niet. Enkel jammer dat ze hem geen nieuwe stukken meer kunnen laten inlezen.
Uw Franstalige landgenoten zitten met eenzelfde probleem.
Ja want Filip Joos en Frank Raes zijn wel goed. 😂 Peter Vandenbempt.
Jammer dat geld belangrijker is dan de klant.
Hoezo er wordt vanuit EA toch juist meerwaarde geboden aan hun klanten door FIFA te verrijken?
Ja, maar er wordt vanuit de UEFA waarde verminderd door de deal met EA exclusief te maken.
Maar het is OK wanneer Konami het doet? Zij hebben immers jaren exclusiviteit wat Champions League en Europa League gehad.
Nee? Exclusieve deals als deze zijn wat mij betreft altijd zonde.

Overigens is dit een keuze van de UEFA (om exclusieve deals toe te staan)
Hij heeft toen ook de world-cup modus verklapt. Volgens mij moet hij wat voorzichtiger zijn met zulke uitspraken :P
Bah, ik wil fifa 19 eigenlijk niet kopen maar krijg nu toch weer het gevoel dat ik iets mis.. In ieder geval wel fijn om eindelijk van die eeuwige Champions Cup (slechte namaak dus) af te zijn! :)
Jammer. Maar begrijpelijk, het is niet meer rendabel voor Konami om dit aan te houden met de verkopen die ze op dit moment doen. Strategie van Konami is om meer normale licenties (competities) te krijgen zodat de game aantrekkelijker wordt. Als de verkopen dan weer beter worden kunnen ze weer verder investeren. Ik blijf gewoon pes kopen elk jaar omdat de gameplay gewoon beter is. Hopelijk wordt hij elk jaar beter en zullen ze een groter marktaandeel krijgen. Fifa draait alleen nog maar om fut, zit weinig vernieuwing in voor de rest.
Geen idee wat het toevoegt maar zo'n beetje alles wat ik zie in die E-divisie is Real Madrid - Barcelona - Bayern - Juventus - Man City - Liverpool - Chelsea - PSG en dan houdt het op. Of daar nu Champions League of Champions Cup bovenstaat is uiteindelijk niet zo heel relevant. Zou mooi zijn als ze eens zoveel geld in 'randomness' zouden stoppen in plaats van die gescripte farce goals waar dat hele spel nu mee vol zit. Elke keer als je Fifa speelt word je moe van animaties die per se afgemaakt moeten worden en na 40 wedstrijden spelen weet je precies met welke speler je vanuit welke hoek moet lopen en dan schieten voor een 100% goal. Volgens mij is dat toch waar het uiteindelijk om gaat...
Met nu al 3 volledige nationale competitie (Bundesliga, Premier Leauge en La Liga) zo'n beetje alle europese + veel niet europese clubs inc speler licenties en de CL en EL erbij vrees ik het einde van PES.

Al gaan we nog even dat gedoe met dat gokken afwachten naturlijk.

[Reactie gewijzigd door tendmex op 11 mei 2018 22:57]

Niet echt, het is enkel de licentie voor het toernooi wat ze verliezen (Logo's, beker, video's, ..), clubs staan daar als het goed is buiten. PES heeft enkel de licentie van bepaalde clubs gekocht, EA heeft dat op competitie niveau gedaan.
Klopt, maar EA heeft zo'n beetje alle licenties momenteel in handen en PES bijna niks meer. Dus dan moeten ze aan komend jaar met een verbluffend goede gameplay komen, wat ik afgelopen jaar niet vond. Anders ben ik bang dat er nog maar weinig mensen naar PES gaan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8