FIFA 19 Preview

Drie verhalen in The Journey

Titel FIFA 19
Platform Windows, Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 28 september 2018

Je krijgt maar één keer de kans op een eerste indruk. Toen we FIFA 19 op de E3 voor het eerst konden spelen en de uitgever erover hoorden, waren we sceptisch. EA legde de nadruk enorm op het binnenhalen van de Champions League-licentie. De cup met de grote oren werd over het podium gezeuld en de uitgever benadrukte hoe blij hij was dat de belangrijkste clubcompetitie ter wereld in het spel is opgenomen. Hartstikke leuk, maar over inhoudelijke verbeteringen werd nog nauwelijks iets losgelaten, terwijl dat uiteindelijk veel belangrijker is. Ook een eerste korte speelsessie bood nog niet al te veel interessante informatie, dus moesten we de pijlen op later in het jaar richten.

Dat 'later in het jaar' werd dus de Gamescom. Inmiddels had EA Sports al het een en ander verteld over de game, bijvoorbeeld dat er allerlei vernieuwingen toegevoegd zouden worden aan de Kick-Off-modus en dat we een nieuw seizoen in zouden kunnen gaan met Alex Hunter, het hoofdpersonage uit het het eerste deel van The Journey, de verhaalmodus uit FIFA 18. Ook in dat opzicht lijkt FIFA 19 een evolutie van FIFA 18 te worden en geen revolutie. Het wiel opnieuw uitvinden kan natuurlijk ook niet, maar gamers die vinden dat FIFA elk jaar hetzelfde is, zullen in FIFA 19 wat dat betreft niet veel verrassingen vinden.

We kennen Alex Hunter en The Journey inmiddels alweer twee jaar. In FIFA 17 debuteerde de verhalende spelmodus van FIFA en zagen we hoe Hunter na een korte uitleenbeurt aan een kleinere club in Engeland uiteindelijk doorbrak bij een club naar keuze. In het tweede seizoen van Hunter, in FIFA 18, maakte hij de overstap naar het buitenland en kwam hij via het Amerikaanse LA Galaxy bij een Europese topclub terecht. De spelmodus bood spelers al meer keuze-opties dan het origineel, maar nog steeds voelde het alsof daar kansen lagen. Uiteindelijk had je als speler niet het gevoel echt invloed te hebben op de carrière van Hunter.

EA Sports is het daar niet per se mee eens, maar stipt wel aan dat de game vooral te weinig feedback gaf. Spelers hadden best invloed, maar kregen dat niet altijd mee. Dat is een van de dingen die in het derde seizoen beter moeten gaan. Bij diverse scènes zal het spel nu visueel aangeven welke keuzes van de speler invloed hebben gehad op die scène. Heb je bijvoorbeeld een 'fiery' antwoord gegeven, dan kan de inhoud van een latere scène anders zijn dan als je een andere optie had gekozen. Daarnaast wil EA Sports het verhaal voorzien van meer variatie, door twee nieuwe hoofdpersonages toe te voegen. Alex' zus Kim Hunter en zijn beste vriend Danny Williams zullen ook eigen verhaallijnen krijgen. De drie verhaallijnen zullen elkaar op meerdere momenten raken. Met Hunter in het shirt van Real Madrid, Williams bij Manchester United, en de wetenschap dat FIFA 19 de Champions League-licentie heeft, durven wij wel een gokje te wagen over hoe het derde deel van The Journey zal eindigen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3