FIFA 19 Preview

Eerste kennismaking levert weinig op

Champions League als belangrijkste feature?

Nee, erg verrassend konden we de presentatie van Electronic Arts tijdens EA Play niet noemen. Buiten twee indie-titels die onderdeel zijn van EA Originals†viel er weinig nieuws te bespeuren. Dat is jammer, maar tegelijkertijd is het ook zo dat de al bekende titels op zichzelf in staat zijn hoge ogen te gooien. Battlefield V belooft een topgame te worden, Anthem is een van dť games van deze E3, en ook de nieuwe FIFA zal eind dit jaar bij de best verkopende games van de wereld horen, zeker nu EA Sports het aantal licenties in de game nog verder heeft uitgebreid.

Natuurlijk, dat de game gebruik mag maken van de†officiŽle Champions League-licentie is gaaf. We benoemden het de laatste jaren steevast als pluspunt voor Pro Evolution Soccer, en dat pluspunt verhuist dit jaar dus naar FIFA. Dat is een aardige slag voor EA, in†een volgend hoofdstuk in het verhaal van de kleinere uitgever die moet opboksen tegen de grotere, veel rijkere concurrent. Hoe dan ook: de Champions League zit vanaf FIFA 19 in EA's game, en dat wilde het Amerikaanse bedrijf weten ook. Tijdens de presentatie op EA Play werd zelfs een replica van de 'cup met de grote oren' op het podium gezet.

Hartstikke leuk, maar ook een bliksemafleider voor iets anders. EA sprak†tijdens EA Play namelijk vooral over hoe blij de studio is met de Champions League, waarna het gespreksonderwerp al snel veranderde in het WK en de gratis update die FIFA 18 kreeg.†Daar tussendoor zat een heel kort stukje waarin nog even over wat andere FIFA 19-aspecten werd gesproken, maar dat hield bepaald niet over. De dagen dat EA Sports-medewerkers het podium beklommen en de belangrijkste wijzigingen in de gameplay doornamen, lijken voorbij. Dat is jammer, want het maakt dat we per saldo nog weinig van FIFA 19 hebben gezien.

Features voor e-sports?

Een verklaring daarvoor is wel te geven, maar erg hoopgevend is die niet. Wellicht is er simpelweg te weinig nieuws onder de zon? Als je niets nieuws hebt, kun je er immers ook niets over vertellen. Dat geldt wellicht niet alleen voor de gameplay, maar ook voor e-sports. In Nederland is FIFA dankzij de E-Divisie een heel grote e-sport, maar internationaal loopt de game ver achter. Dat komt mede doordat FIFA in meerdere opzichten niet klaar is om een grote e-sportsgame te worden. Om die reden hoopten FIFA-profs en -fans dat FIFA 19 eindelijk zou gaan beschikken over de nodige e-sportsfeatures, zoals een spectator mode. In theorie zouden die features er†kunnen zijn, maar in Los Angeles hoorden we er in elk geval nog niets over.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3