Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse gamestreamdienst Utomik komt uit bčtafase

Het van oorsprong Nederlanse Utomik, een abonnementsdienst waarmee games min of meer worden gestreamd, is donderdag uit de bčtafase gekomen. Na ruim twee jaar komt de dienst nu officieel uit.

UtomikGebruikers van de Netflix-achtige gamestreamdienst krijgen voor 6,99 euro per maand toegang tot een bibliotheek van 760 games, waar maandelijks meer dan twintig nieuwe games aan worden toegevoegd. Geďnteresseerden kunnen ook kiezen voor een familieabonnement, waarbij maximaal vier spelers van Utomik gebruik kunnen maken. De prijs voor dit abonnement bedraagt 9,99 euro per maand.

De gamebibliotheek van Utomik bestaat niet alleen uit indiegames; er zijn ook games beschikbaar van grotere uitgevers, zoals Warner Bros. Games, Disney, Sega, THQ Nordic, Epic Games en Curve Digital. Het gaat bijvoorbeeld om games als Batman: Arkham Asylum en City, Metro 2033 en Metro: Last Light, Borderlands en Dead Island: Riptide.

Daarnaast zitten er verschillende oudere Star Wars-games in de lijst van beschikbare spellen, waaronder Star Wars: Battlefront 2 uit 2005, maar ook een klassieker als Knights of the Old Republic, Republic Commando en Jedi Knight: Jedi Academy.

Utomik meldt dat het daarnaast onlangs een overeenkomst heeft gesloten met IO Interactive. Dat betekent dat verschillende titels uit de Hitman-reeks op termijn ook in de catalogus zullen verschijnen. Het bedrijf denkt dat de eerste Hitman-games deze zomer beschikbaar zijn voor de abonnees.

Een manager van Utomik, Frank Meijer, wil niet zeggen hoeveel abonnees de dienst op dit moment heeft, maar volgens hem is de dienst in de afgelopen zes maanden stevig gegroeid en besteden gamers gemiddeld steeds meer tijd op Utomik. Dat laatste zou van gemiddeld 5,6 uur naar 22,5 uur per maand zijn gestegen. Volgens Meijer zijn er nog niet veel recente, grote games beschikbaar op het platform, omdat uitgevers over het algemeen hun games niet snel na de release al via een abonnementsdienst beschikbaar willen stellen.

Tijdens de inmiddels afgelopen open bčta was de reguliere maandelijkse prijs 5,99 euro en dat blijft zo voor degenen die voor 19 december vorig jaar een abonnement hebben afgesloten. Degenen die tussen 19 december en 2 mei, 11.00 uur toegang tot de dienst hebben gekregen, houden de maandelijkse prijs van 5,99 euro gedurende de komende twaalf maanden.

Utomik is in 2014 opgericht door een aantal Nederlandse gamers en heeft inmiddels kantoren in zowel Eindhoven als Los Angeles. Met de dienst kunnen games relatief snel worden geladen dankzij een specifieke downloadtechniek. Daarbij worden games niet vanaf een server gestreamd, maar wordt een deel van het gewenste spel naar de pc gedownload. Het gaat dan alleen om het deel van een game dat op dat moment nodig is om te spelen. De overige benodigde bestanden worden vervolgens op de achtergrond binnengehaald. Vertraging tijdens het spelen moet daarbij afwezig zijn.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-05-2018 • 10:51

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Streaming is in geval van Utomik een beetje een misleidende term.

De gamefile's worden inderdaad naar de computer "gestreamd" onder het gamen, enkel word de game lokaal gerenderd en ben je dus voor prestaties echt afhankelijk van je eigen systeem.

(ik was een Utomik "ninja" :) )

-Edit- Is het nieuwsbericht geninja'ed? die laatste paragraaf valt me nu pas op :+

[Reactie gewijzigd door Mortum op 3 mei 2018 11:01]

Laatste paragraaf of niet, je hebt alsnog gelijk... Erg misleidend dit.
Het was beter geweest het een game-abonnement-dienst te noemen.

edit: Heb de site van Utomik een beetje door zitten klikken, volgens mij noemen ze zichzelf ook nergens een streaming service. Dat lijkt Tweakers dus gewoon verzonnen te hebben.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 3 mei 2018 13:40]

> (ik was een Utomik "ninja" :) )

nu moest ik onwillekeurig toch hieraan denken https://www.youtube.com/watch?v=uAasnTOUuaw
Wow 2 jaar beta, en HL1 deed dit in 1998 al. Vooral bij CS werd het veel gebruikt, anders kon je t wel schudden om een custom map te spelen.
De vergelijking met Netflix gaat niet helemaal op. Netflix draait op elke smartphone/laptop etc. Bij Utomik moet je een pc hebben die de game zelf kan draaien. Het is dus niet zo dat je met een oude PC ineens Battlefront 2 op Ultra settings kan spelen.
Dat staat toch ook nergens? Daarnaast heb je voor Netflix ook gewoon een TV/Device nodig was h264 kan afspelen, laat staan op 4k dus die vergelijking gaat niet op
Netflix streamt beeld. Utomik streamt de game / gamefiles. Door de vergelijking met Netflix ging ik er vanuit dat de game draaide op de server van Utomik ipv draait op mijn eigen computer.

Als Utomik ook beeld streamde, zou je een game op 4K kunnen spelen als je computer 4K beeld kan afspelen. Die requirement is een stuk lager dan een spel op Ultra settings met 4K draaien.
Precies, want dat soort diensten bestaan ook gewoon.
Zo'n echte streamingdienst in nederland zou nog interessant kunnen zijn, grootste probleem dat die diensten hebben is latency, een lokale server om latency laag te houden zou best wel iets kunnen zijn.

Maar niet dus, ik vind deze dienst totaal niet interessant klinken en de vergelijking met Netflix gaat inderdaad niet echt op.
Ik merk inderdaad met Nvidia Geforce Now, dat er wel eens wat latency issues zijn. Het toffe van Geforce Now is dan wel dat ik bijv. Overwatch op een Mac kan spelen zonder bootcamp te hoeven draaien.
Ik heb op de Nvidia Shield TV een tijdje GeForce Now afgenomen en had daar eigenlijk geen last van lag. De pc beta ervan heb ik laatst even getest maar dat was een drama. Beiden op gbit glasvezel trouwens.

Tegenwoordig stream ik gewoon vanuit huis naar een willekeurige plek met gamestream en moonlight. Dat gaat verassend goed.
het is dus niet echt streamen, maar meer toegang tot diverse games voor X bedrag p.m.
Iemand al ervaring met dit platform? Hoe goed werkt dit nou in terms of latency en zo?
Net zo goed als een winkel-gekochte game :)
Alles draait namelijk lokaal
Dus biedt het geen meerwaarde over Steam? Of zie ik dat verkeerd. Enige is dat het betaalmodel anders is.

Wordt pas leuk is ze game in een serverpark voor je starten en je alleen het beeld naar je toe krijgt. Zoals nVidia Grid. Dan hoeft je geen videokaart meer te kopen voor +500 euro.
Als je een library heb met 200+ titels.. dan is Utomik misschien niets voor jou..

Maar als beginnende gamer met een klein maandelijks budget zie ik toch wel een geschikte service in Utomik :)

Het is heel situatie afhankelijk..
Ik heb zelf helaas al 80% van het aanbod van Utomik in mijn steam staan.. maar dat account is ook al 14 jaar oud..

Dus dan heeft Utomik, in mijn geval, dus geen meerwaarde ;)

Maar je kleine neefje met ¤10 per maand kan wel ineens gigantisch veel games tot zijn beschikking krijgen :)
Kan je imho beter een abonnement nemen op Humble Bundle Monthly. Dan bouw je ook echt iets op, en als een maand je niet aanstaat kan je ook gewoon pauzeren.
Met HB bouw je langzaam op, met Utomik unlock je in 1 klap de hele library ;)
Maar ja, dan nog tijd hebben om de hele library te spelen.
Maar je keuze is wel groter dan als je via HB monthly gaat spelen.
Dat is inderdaad een voordeel, maar als je stopt met betalen lock je in 1 klap de hele library weer. Bij Humble Monthly blijven de games gewoon in je Steam library. Maar ieder z'n ding natuurlijk. Ik heb in ieder geval wel sympathie voor het bedrijfsmodel.

Ik vind persoonlijk beide opties te duur (ik geef misschien 5 euro per kwartaal uit aan bundles of andere sales/deals), maar ik behoor waarschijnlijk ook niet tot de doelgroep.
Klopt, maar als je denkt dat je een maand lang niet gaat spelen kun je dus wel je abbo stopzetten. Bij HB monthly bouw je maar heel langzaam een library op, en dan moet dus wel net die games er in zitten die je leuk vindt om te spelen, bij 1 grote library is de kans daarop aanzienlijk groter.
Zelf ben ik ook van de bundles kopen via oa indiegala, fanatical(voorheen bundlestars) en humble bundle, en games kopen wanneer er sales zijn (vaak tot 90% korting)..
Mijn Steam library is bijna 600 games dus nee niks voor mij ;)
Maar kan leuk zijn voor meer casual/beginnende gamer.

Ze zullen veel geldschieters moeten vinden om grotere titels binnen te halen en zo grotere user base te krijgen. Je ziet dat Spotify best dominant in de markt is maar volgens mij hebben ze nog nooit winst gemaakt.
Alleen het betaalmodel is anders.
De enige besparing die je doet op je pc is dat je een kleinere HHD of SSD kan hebben gezien de gamefiles maar gedeeltelijk opgeslagen worden.

Je videokaart van ¤500 blijf je nodig hebben als je high-end games op max settings wilt spelen.


Ik heb 1788 games in steam staan, waardoor deze dienst voor mij niet interessant meer is.
Het zijn wel allemaal wat oudere games of indie titels, daar heb je naar mijn idee sowieso geen videokaart van ¤500 voor nodig. Sterker nog, de meeste videokaarten van de afgelopen jaren zullen weinig problemen hebben met die games (uitgezonderd de echte budget kaarten natuurlijk). Een 1070Ti of 1080 waar je het over hebt met ¤500 is echt enorme overkill voor die verzameling games.
De badman games zijn wel redelijk zwaar
Ehm, Batman?
Volgens mij draaide ik die games al uitstekend op mijn vorige GTX770... Ik bedoel ook niet dat je alles op je IGP kan draaien he, maar 500 euro is gewoon echt zwaar overdreven.
Bijvoorbeeld, Arkham City op een 1050Ti van 170 euro: https://www.youtube.com/watch?v=JOZPTdL8Tzo
Dat is dan op ultra... draai de settings een tikje terug en die minimum framerate is waarschijnlijk ook al beter (als het niet al aan de oude AMD CPU ligt).
Draaide die batman games op het begin niet vreselijk slecht vanwege bugs? Zou hij dat niet gewoon bedoelen? En op console schenen ze ook niet echt een stabiel framerate voor elkaar te kunnen krijgen, maar zo ver ik weet zouden ze nu op een middelmatige pc gewoon prima moeten kunnen draaien.
Dan moet ik het overslaan :P
Heb namelijk geen windows xD
Werkt prima hier :)

Latency heeft weinig met Utomik te maken, je moet het vergelijken met Steam maar dan met een maandelijk abonnement i.p.v. dat je voor elke game los betaald.
Ik heb aantal maanden mogen beta testen. De leiding van het artikel geeft een verkeerde indruk hoe het werkt. De game wordt niet gestreamt op van een server ala Nvidia, je hebt zelf een krachtige PC nodig om de laatste titels te spelen. Hoe het werkt is dat je alleen de essentiële files download (vaak maar een paar MB maar kan verschillen per game) en dan al direct kan spelen. Daarna wordt op de achtergrond de rest van de files gedownload die je nodig hebt om te spelen. Dus niet eerst het hele spel downloaden zoals Steam maar meer zoals Blizzard dat doet. Alleen de files die je echt nodig hebt en de rest volgt later.

Eigen ervaring is erg goed. Tis snel en je kan inderdaad vrijwel direct starten met gamen. Aanbod is het grootste probleem. 760 klinkt leuk, alleen het gros valt direct af omdat het bijv. kinderspelletjes zijn.

[Reactie gewijzigd door Loev op 3 mei 2018 11:07]

Jep :) Heb het zelf een jaar lang getest + op hun uitnodiging naar locatie gegaan en een tijd gegamed.

Het werkt perfect, het aanbod is voor mij is niet geheel spannend aangezien ik de games al heb die ik erop zou spelen.
Is het het geld waard? Dat is zeer, zeer persoonlijk. Voor mij wel als ik zie dat er nu meer en meer "high end" games komen.

Het streamen + Spelen is een ideale uitkomst, en voor mij zeker een toegevoegde waarde.
Latency is geen factor. De games worden locaal gedraaid, alleen game files worden in gestreamt.

Edit: Had de rest van de thread niet gezien. Dus ik vertel niets nieuws.

[Reactie gewijzigd door Natrox op 3 mei 2018 18:16]

Werkt dit enkel op Windows of is het cross platform? e.g. ook op Android (Shield) of WebOS?
De client is enkel Windows (7 of hoger).
de games draaien op je lokale machine, het "streamen" is gewoon het in de achtergrond binnenhalen van game files die nu nog niet nodig zijn, terwijl je al wel speelt.

Dus nee, Android/webOS/linux support zal er niet in zitten
Jammer. Als de games bij hun zouden draaien en je erbij kon via een browser zou het zeer interessant zijn.
de Battlefront II is, in tegenstelling tot wat het artikel hierboven zegt, niet die van vorig jaar, maar die uit 2005.
Oh ja, niet geheel onbelangrijk die verbetering :) Zag op de site het jaartaal 2017 erbij staan, dus was even in de war 8)7

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 3 mei 2018 11:29]

Dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk geen streamen, maar gebruikt het de zelfde techniek die Blizzard voor sommige games ook toepast (voor zover ik weet diablo 3) als je dan een spel koopt/installeert kan je halverwege de download/installatie al gaan spelen.
Inderdaad ja! :)
Mijn ervaring op een 60Mb/s lijn was dat ik binnen 2 minuten een nieuwe game aan het spelen was
Is er ergens een volle catalogus van de games beschikbaar? Ik kon het niet vinden op hun website (behalve de laatste 20 die zijn toegevoegd)
Hier kan dat, gewoon naar beneden scrollen en er worden er meer bij geladen.

Overigens zie ik niet echt het nut van deze dienst zolang de nieuwste games niet direct aangeboden worden.
1) Je hebt nog steeds een pc nodig die de spellen kan draaien
2) Niet beschikbaar op andere os'en of andere devices

De prijs van games vindt ik nou juist niet zo'n probleem, al helemaal niet bij indies of oudere games. Ik wacht rustig af tot er een echte streaming dienst komt waardoor ik op meerdere apparaten kan spelen onafhankelijk van os of hardware.

Edit, even vlug door de lijst gekeken en het lijkt net alsof ik door mijn eigen Steamlibrary aan het bladeren ben, 90% is indie (wat niet erg hoeft te zijn maar die kosten toch al niet zo veel) en de overige 10% AAA games zijn titels die de meeste mensen al wel bezitten en in een sale vaak ¤5 tot ¤10 kosten.

[Reactie gewijzigd door Axewi op 3 mei 2018 11:21]

maar hoe lang blijven games gehost? das essentieel....als de bibliotheek te snel gewisseld wordt kan je spellen niet uitspelen!
Games die verdwijnen uit de bibliotheek is eerder uitzondering dan regel, maar als er een game wordt verwijderd gebeurt dat altijd met een 30-dagen aankondiging zodat de game uitgespeeld kan worden.
hallo ik heb meer te doen dan Gamen....30 dagen is voor mij persoonlijk vaak niet genoeg tijd (ligt er natuurlijk ook aan hoe lang ik al bezig ben in een spel!)
10 euro voor een familieabonnement is goed te overzien. Ga die bibliotheek later nader bekijken. Mocht het interessant zijn kun je mooi 3 vrienden verzamelen om voor 2,50 in de maand wat classics te spelen!

Als ik overigens lees over de werking lijkt het me wel dat er altijd een internetverbinding aanwezig moet zijn? Je kan niet een spel downloaden op je laptop en deze later onderweg spelen.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 3 mei 2018 11:28]

Ik zit er al een goed jaar op, het is dus geen 'netflix style' streaming, het zijn gewoon normale games die je download op je PC en lokaal speelt, het is geen streaming zoals netflix of PSNow/Onlive. Beetje zoals je best wat games ziet die bij 10% downloaden al het spel kunnen starten en spelen, de overige 90% wordt gaandeweg tijdens het spelen gedownload.

Al werkt dit niet voor elke game, veel die ik speelde moesten alles downloaden, nu waren dat toch games van een 100mb tot ergens 1,5GB, het zijn geen niveau GTA5 of consorten games qua omvang.

Van de 760 games kan je al makkelijk 150 games wegstrepen als niveau mobiele games, gok tegen de 300-350 indie games (je moet er maar van houden), maar het is wel een enorm grote library. Zeker voor mijn nichtje was het ideaal, veel van die 'kids games' te vinden.

Het nadeel voor mij alleen bij de indiegames, de cover is altijd zo mooi en gedetaileerd, de games zijn dat vaak absoluut niet. Maar om een ~300 games door te spitten, installeren, screenshots checken, gameplay bepalen, soms heb je het gevoel dat je door de Playstore aan het bladeren bent en enorm veel games zijn lang niet van degelijke kwaliteit, niet geheel raar, diverse games staan ook gewoon in de play store. Voordeel daar, het is gewoon een game, en niet eentje compleet volgepompt met microtransacties, of geen mogelijkheid tot het aanschaffen ervan, behoorlijk kids vriendelijk :P