Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

GfK: West-Europeanen kopen duurdere smartphones

West-Europeanen kopen steeds duurdere modellen smartphones. Dat claimt analistenbureau GfK op basis van eigen inschattingen. Inmiddels geeft een West-Europeaan gemiddeld 444 euro uit aan een smartphone.

In totaal legden Europeanen in de eerste maanden van 2018 gemiddeld 26 procent meer neer voor een smartphone ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, meldt GfK. Een West-Europeaan die afgelopen maanden een smartphone kocht, gaf daar gemiddeld 444 euro aan uit. Dat was een jaar geleden gemiddeldd 352 euro.

GfK zegt dat die stijging komt door de opkomst van 'ultra high-end', de klasse van smartphones die adviesprijzen hebben ver boven 750 euro. Samsung bracht in dat segment onder meer de Galaxy Note 8 uit voor 999 euro, maar ook Huawei, LG, HTC en andere fabrikanten brachten toestellen uit met hogere adviesprijzen dan vorige jaren. Apple spande de kroon met zijn iPhone X, die vanaf 1159 euro moest opbrengen bij release.

De groeiende inkomsten uit dure smartphones zijn een wereldwijd fenomeen. In totaal verdienden smartphonemakers 18 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden, terwijl mensen in totaal 2 procent minder telefoons kochten. Wereldwijd gaven mensen gemiddeld rond 307 euro uit voor een telefoon.

Door

Redacteur mobile

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Dan behoor ik tot de uitzondering.
De Xiaomi 6X is zojuist aangekondigd en dit zal de basis worden van de nieuwe A2 met Android One.
Ietwat teleurgesteld dus ga (zoals ik al dacht) ik dus toch voor de Redmi Note 5.
Een Snapdragon 636, prima camera (een van de beste camera's van Xiaomi aldus TechTablets), 4000mAh accu en dat alles voor zo'n ~¤200.

Ik zie tegenwoordig geen enkele meerwaarde voor een duurdere telefoon. Een telefoon als die Redmi Note 5 biedt 80-90% van wat de duurdere telefoons bieden. IMHO bieden die duurdere telefoons alleen een betere camera en uiterlijk/behuizing zal wat beter/luxer zijn.
Maar dat is mij de meerprijs zeker niet waard.

Zodra de Redmi Note 5 echt beschikbaar wordt (eind deze maand, begin volgende maand) ga ik 'm maar 'ns bestellen.
De kosten van een dure Samsung, Apple, LG etc. zit ook in de marketing om te zorgen dat mensen van dat soort telefoons afweten. Ik denk niet dat de doorsnee Nederlander van Xiaomi af weet, daarom zal het ook niet vaak overwogen worden.
Zelfs áls ze het kennen zullen ze het niet snel overwegen. Heel veel mensen kopen een Samsung of Apple omdat ze voorheen ook een Samsung of Apple hadden. Dat kennen ze, daar zijn ze tevreden mee (al hoeft dat niet eens perse), dus dat blijven ze kopen. Veel mensen met een Samsung weten niet eens wat voor OS er op staat dus overstappen naar een ander merk doen ze niet want 'dat kennen ze niet', ook al is het OS hetzelfde.

Echt, als mensen voor de gein eens objectief zouden kijken naar hun behoeften en de diverse telefoons die daarop aansluiten dan zou de markt er héél wat anders (en gezonder) uit zien.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 25 april 2018 17:38]

Ik moet wel zeggen de lokale bedrijven bv in België vandenborre begon sinds kort met een klein assortiment van xiaomi.
LG is veel goedkoper dan Samsung en Apple (hun adviesprijzen droppen echt megasnel)

De SEALED tweedehandsprijs van lg telefoons is 50% naar 4 maanden en naar 8 maanden is de sealed prijs nog maar 35%

Dus een lg V30 (¤899 bij release) is nu ¤450 en eind zomer tweedehands sealed te koop voor ¤300.
En een lg Q6 van (¤349 bij release) is nu naar 6 maanden nog maar ¤120 tweedehands sealed.

TV's hetzelfde OLED 55C8 heeft een ¤2800 adviesprijs en binnen 1 maand al te koop voor 1700 helemaal nieuw in de winkel (-40%).

van het onderzoek zal wel geen reet kloppen en ze gaan gewoon uit van de adviesprijzen bij release, en dat is niet waar de gemiddelde consument ze voor koopt.

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 25 april 2018 23:43]

Lg phones hebben vaak een legio aan problemen, dat is 'de' hoofdreden dat ze snel in prijs zakken...
Teleurgesteld in de 6X? Ik was hartstikke blij toen ik die Snapdragon 660 zag.
De SD 650/660 serie is vergelijkbaar met de SD 821. En dat was toch een prima chip. Toch wel heel iets anders dan de Snapdragon 625/630/636 (oke, die laatste van de 3 was ook heel mooi geweest)

Alleen daardoor bestaat er wel een hele grote kans dat de A2 duurder word dan de A1. En daar ben ik niet zo blij mee.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 25 april 2018 19:45]

Teleurgesteld in de 6X? Ik was hartstikke blij toen ik die Snapdragon 660 zag.
De SD 650/660 serie is vergelijkbaar met de SD 821. En dat was toch een prima chip. Toch wel heel iets anders dan de Snapdragon 625/630/636 (oke, die laatste van de 3 was ook heel mooi geweest)
Ik ben niet van de benchmarks aangezien dat in de praktijk toch het verschil nauwelijks merkt (tenzij grote verschillen) maar de 636 is feitelijk gelijk aan de 660 alleen met iets lager geklokte CPU en iets mindere GPU.

Maar zowel de Snapdragon 636 als 660 scoren qua CPU hoger dan de 820 en 821 en de 660 zelfs sneller dan de 835. Qua GPU moeten de 6**-series het wel afleggen tegen de 8**-series.
De GPU van de 660 is dus iets beter dan de 636, maar in hoeverre ga je dit merken?
Met gamen waarschijnlijk, maar 80+% van de gebruikers die niets meer doen dan wat browsen, appen en facebooken?
Alleen daardoor bestaat er wel een hele grote kans dat de A2 duurder word dan de A1. En daar ben ik niet zo blij mee.
Dat ligt eraan. Xiaomi kondigde de 5X (met 4GB/64GB) aan voor¥1499 (¤195), de 6X met gelijk geheugen voor ¥1599 (¤207).
Marginaal verschil dus. Dit zou betekenen dat prijsverschil tussen A1 en A2 ook niet erg groot zou moeten worden.

Momenteel wordt de 6X wel vééél te duur aangeboden (op bijv. Aliexpress) maar dat krijg je met nieuwe telefoons. :P

En ja; ik ben teleurgesteld. Een kleinere accu, geen 3.5mm poort zijn te grote nadelen.
Hadden ze de accu van de Redmi Note 5 (4000mAh) en de 3.5mm poort behouden, dan was ik zeker enthousiast geweest. Nu niet.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 25 april 2018 20:43]

Tja, met die missende headphone jack kan ik leven. De batterij is inderdaad wel een minpunt.

Maar als hij even duur als de A1 word, vind ik die accu ook wel prima.
Want de concurrentie (wat de specs betreft) van deze telefoon zit toch rond de ¤350/400.
Tja, met die missende headphone jack kan ik leven.
Ik niet. Gebruik 'm elke dag en vaak ook nog eens tegelijk met opladen. Dat gaat dus niet werken.
Ik vind het persoonlijk maar een rare ontwikkeling dat ze die weghalen. Het is aangetoond dat het geen voordelen biedt terwijl het alleen maar nadelen genereert.

Piet91 mompelt iets over 'complot' voor extra inkomsten voor fabrikanten aan dongles en (bluetooth) headphones/oortjes...
De batterij is inderdaad wel een minpunt.
Chris van Techtablets kwam heeft de Redmi Note 5 (China edition met dus een Snapdragon 636) vergeleken met Snapdragon 625 telefoons en kwam op ongeveer 10% minder battery life.
Als je dat gegeven optelt bij het feit dat de 660 dus evenveel (wellicht iets meer) verbruikt dan de 636 en de 6X dus zelfs een kleinere accu heeft dan de 5X/A1 (6X heeft 3010mAh, de 5X/A1 3080mAh) doet mij geloven dat je het met de 6X/A2 minder lang zult uithouden op een acculading dan met de 5X/A1.
Want de concurrentie (wat de specs betreft) van deze telefoon zit toch rond de ¤350/400.
Zeker, nog steeds veel waar voor je geld. :Y

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 25 april 2018 20:44]

Dat is één ding, jij weet wat je wilt en nodig hebt.

De grap is, dat anno 2010, ik binnen de familie vaak degene was met een (veelste) dure smartphone. Inmiddels kopen Opa & Oma smartphones van ¤800 en pik ik al 4 jaartjes juist de waar-voor-je-geld opties eruit. (Huawei Honor, Nokia, sommige Sony's, Xiamoi's etc).

Maar als ik in grote steden kijk, zie ik bijna alleen maar flagship Apple en Samsung bij de jeugd, met als klap op de vuurpijl 9 jarige kinderen met iPhone X-en enzo.


Wat ik alleen liever had gezien bij dit artikel is ook de vermelding hoeveel de gemiddelde telefoon van populaire merken is gestegen. Volgens mij is die namelijk in West EU ook gewoon flink omhoog gegaan jaar op jaar.
Dat is één ding, jij weet wat je wilt en nodig hebt.
Dat zal ook groot verschil maken inderdaad.
Dus ik koop dan ook gericht een product en ga niet naar een winkel om geïnformeerd te worden en aan de hand van die informatie een keus te maken.
Want ik durf te wedden dat ik veelal meer weet van de producten in een electronica-zaak dan de gemiddelde medewerker daar.

Maar er zijn heel veel mensen die dat juist wel doen; een product kopen aan de hand van de informatie die een verkoper hen geeft. En die verkoper zal dan liever naar een duur product sturen dan een goedkoop product.
Zoals @SomerenV hier ergens al aangegeven heeft; deze cijfers zouden er heel anders uit zien als men simpelweg meer gaat kijken wat men écht nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 26 april 2018 13:16]

De 1%? :P heb hier ook net een redmi 5 plus (was dat geen synoniem voor de 5 pro?) En dan zit ik echt aan de max wat ik uit wil geven. Als ik n betere camera wil koop ik wel een echte camera.

Vind die prijzen af en toe van de zotte voor telefoons
heb hier ook net een redmi 5 plus (was dat geen synoniem voor de 5 pro?)
Nee: https://gathering.tweaker...message/54724769#54724769
Uitgelicht:
Redmi 5: Snapdragon 450, 5,7" 18:9 1440*720.
Redmi 5 Plus: Snapdragon 626, 5,99" 18:9 2160*1080
Redmi 5 Pro: Snapdragon 636, 18:9 18:9 2160*1080 (Bestemd voor Indiase markt)
Redmi Note 5: Snapdragon 636, 18:9 18:9 2160*1080 (Bestemd voor Chinese markt)

Verschillen tussen die laatste twee zijn dat de Chinese variant betere camera's heeft (andere sensor, f/1.9 versus f/2.2 en dual-pixel phase-detection autofocus), de Pro komt met Android 7.1.2 en de Note 5 met Android 8.1 en de Note 5 ondersteunt Quick Charge 3.0.
De Redmi 5 Pro kun je dus gewoon vergeten; de Note 5 is beter in elk opzicht.

Van de Note 5 komt er ook een Global Version met B20 (800Mhz) ondersteuning die pas ergens eind april door de resellers verzonden kan worden.
Ik geef je verder wel gelijk. Prima telefoons.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 25 april 2018 20:22]

Ik type dit vanaf een Nokia 5 die ik in de aanbieding voor ¤99 heb gekocht en ben echt dik tevreden. Erg goede bouwkwaliteit, puik update beleid (nu 8.1) en werkt gewoon lekker. Ik zou niet weten waarom ik ¤700+ uit zou geven aan een telefoon, deze doet alles wat ik nodig heb.
Ja ik ook.. Ik zie bij mijzelf juist de omgekeerde trend. Na jaren iPhone heb ik nu een Samsung A3 2017 :) Was nog onder de 200 euro en functioneert prima. Ik ben het een beetje zat om elke paar jaar een klap geld uit te geven. En nu kan ik nog lekker vaak upgraden ook.
Je hoeft niet elk jaar een nieuwe iPhone te kopen ?, gewoon simonly doorgaan als die bij de abbolement zat.
Ik doe niet aan abonnementen. Ik koop de telefoons los en gebruik prepaid. En ik deed idd best lang met mijn iPhones, maar na een jaar of 2 zijn ze bepaald niet snel meer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 april 2018 18:12]

Even aan iTunes hanen en fabrieksinstellingen doet wonderen, een idiote backup van 2 jaar ofnoanger aan foto’s en troep terug zetten.

Ik zet alleen contacten terug en agenda, alle apps downloaden weer uit de store maar zonder backup(alles opnieuw inloggen en instellen).
Dit doe ik elk jaar met nieuw iOS weer ook met de iPad, nu de ipad air nog uit 2013 draait nog steeds prima.
Miss wat voor je ;
https://nl.hardware.info/...one-met-5000-mah-accu-aan

soortgelijke specs, stukken goedkoper..
Zeker interessant, kwam 'm al eerder tegen inderdaad: https://gathering.tweaker...message/54989845#54989845

Maar verkrijgbaarheid is nog een issue. Voorlopig nog niets over bekend of die ook naar Nederland komt (en zo ja; welke prijs) of andere manier van verkrijgbaarheid.
Oh, en natuurlijk reviews e.d. afwachten.

Maar ik moet zo langzamerhand toch eens wat nieuws; de accu van mijn HTC One (M7) begint toch wel echt minder te worden...
Kijkt naar zijn iPhone 6 uit 2016.

Ik ga geen 800 Euro voor een toestel lappen.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 25 april 2018 17:19]

Ik ook.

Vanaf 3G iedere 2 jaar nieuwe iPhone gehad maar ik heb ook nog de 6. Al maanden hard aan het denken wat hem op moet gaan volgen. Om er meer dan 750 euro aan uit te geven moet het echt wel aan al mijn verwachtingen voldoen op hardware, software en ondersteuningsniveau qua updates.

Apple vond ik de afgelopen jaren de upgrade en het geld niet waard qua design en op (draadloos) audiovlak, en een telefoon die me Android laat overwegen, vind ik voortdurend. Tot ik een dealbreaker ontdek...

[Reactie gewijzigd door john milton op 25 april 2018 17:26]

Een maat van me is een jaar geleden ofzo overgestapt van de iPhone 6S (geloof ik) naar de OnePlus 5T als ik me niet vergis. Maar die heeft er nog geen seconde spijt van gehad. Het is even wennen, maar uiteindelijk doen beide toestellen nagenoeg hetzelfde wat betreft features en functies.
De OnePlus 6 staat inderdaad op de radar, als potentiële kandidaat!
"Een maat" , "een jaar geleden ofzo"

Het is toch veel interessanter wat jij hebt, en wat je nieuw gaat kopen eventueel.

Je weet precies waarom "iedereen" een toestel koopt.
Eigenlijk omdat ze niet eens weten wat ze kopen.
Zelfs vind je dat de markt ongezond is.

En dat op basis van een maat die en keer geswitcht is?

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 25 april 2018 18:51]

De OnePlus 5T is in november 2017 aangekondigd (als ik me niet vergis). En dus heeft hij hem waarschijnlijk in december gekocht, wat nog lang geen jaar geleden is. ;)

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 25 april 2018 19:52]

Dan zou ik de Nokia 7 Plus aanraden. Mijn 3 jaar oude iPhone 6 net verkocht voor een mooie prijs en was pas bij de Media Markt om een nieuwe laptop te kopen en wilde eigenlijk ook de Nokia 6 kopen (in de aanbieding voor 249). Deze was uitverkocht maar vond de 7 Plus die ernaast hing een stuk interessanter. Nu een paar dagen in gebruik, altijd iOS gehad, maar ben al helemaal om.
Grappig, die was ik dus ook van plan te te gaan halen, maar de berichten over de toch niet helemaal top of the line camera brachten me weer aan het twijfelen. Maar de vriendin koopt hem misschien ook, kan ik hem rustig testen :)
Ik las net in het topic van de 7 Plus dat de camera al een stuk beter zou werken/zijn sinds de update naar Android One 8.1. Vanmiddag zelf voor het eerst wat foto's gemaakt en zag er gewoon prima uit.
Kijkt naar zijn Lenovo P2 uit 2017 van ¤ 260,00.
Die heb ik ook, prachtige telefoon, en die accuduur is een droom! :9
Toen ik Facebook nog gebruikte was het 3-4 dagen op een accu, maar nu haal ik gewoon de 5 dagen. Soms is het zo erg dat hij opeens roept dat ie geladen moet worden omdat ik gewend ben hem niet aan te sluiten op een lader of pc. Alleen de camera is slecht, maar tja, die accuduur is zo fijn. Daarom is een nieuw toestel zo een moeilijk verhaal.
Kijkt naar zijn Nokia 735 uit 2015.

Ik ga geen 307 Euro voor een toestel lappen.
Ach een toestel mag wat kosten, maar de nieuwe "normaal" slaat een beetje door.
Jij bent dan ook wel een uitzondering met je Lumia 735.
Maar ¤307 is geen dure smartphone. Mid range.
Ik typ dit dan vanaf mijn pc, maar ik heb ook een OnePlus 3 uit 2016.
Mijn strategie is ook: Nieuw kopen en dan helemaal 'op' gebruiken.

Hier: iPhone 5 van de introductie in 2012, nu zo'n 5,5 jaar = ± 2.000 dagen oud. 32 GB versie dus zal zo'n ¤ 750 gekost hebben, zo'n ¤ 620 ex BTW (ik kan 'm zakelijk kopen). Gedeeld door die 2000 dagen dat ik 'm heb = ¤ 0,31 per dag. Tja en dat vind ik dan wel weer meevallen.

Ik vind ze eigenlijk te duur in aanschaf maar ik vraag me af of een goedkopere foon per dag zoveel goedkoper is. Zo'n iPhone sluit perfect aan op OS X, waar ik dagelijks mee werk, dat vind ik het belangrijkste, maar een vlotte bediening en beveiligingsupdates vind ik ook niet meer dan logisch. En dat zie ik bij de concurrentie niet bij zo'n oud toestel.
Ik vond 399 euro voor m'n OnePlus 3 een perfect bedrag voor deze telefoon. High end, ziet er goed/strak uit en betaalbaar.

Helaas is de trent tegenwoordig alleen maar duurder.. Ben bang dat de OnePlus 6 me toch wel 200 euro extra gaat kosten :(
Meer een Plus200 zeg maar. :)
Ik zie die trend om mij heen ook wel. Mensen willen gewoon met één van de nieuwste modellen Samsung/iPhone.

Zelf ga ik nu juist naar sim-only met een iPhone 6 die nu z'n 3e jaar ingaat. Ik snap de trend van "steeds duurder" en de introductie van steeds weer een hoger prijssegment - en men is duidelijk ook bereid het te betalen - maar het is niet aan mij besteed. De zoektocht naar betaalbaar, goed updatebeleid maar bovenal stabiel gaat door.
Ik ben nu zelf van de 6 naar de 8 plus gegaan, maar alleen omdat de batterij slecht was, barst in het scherm(Geen hoesje ofzo), oplaad connectortje rot wat.
Maar anders inderdaad gewoon door gegaan met de 6 nog even, dat ga ik dus nu ook met de 8 plus gewoon doen.

Misschien na 2 jaar eens een nieuwe batterij erin, en dan gewoon lekker huidige toestel houden.
Ik heb de 6 nog wel houd hem als reserve telefoon, en update hem zo nu en dan eens met iOS doet het nog prima.
Ik heb nu een afdek dopje in mijn Lightning aansluiting, en heb een draadloze lader dus die beschadigt niet zo snel meer.

Tevens ook nog deze gekocht

https://www.aliexpress.co...nes-Fast/32826058326.html

Gewoon net als de macbook Magnetische kabeltje, zo kan je toch nog met kabel laden maar blijft je aansluiting dicht voor stof enzo.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 april 2018 17:43]

De enige reden waarom ik z'n duur toestel heb is omdat het bij het abonnement komt van het bedrijf waar ik bij werk. Anders was er ook geen haar op mijn hoofd die het nog maar overweegt om nog maar richting de 1000 euro te gaan.

Heb hiervoor altijd een toestel gekocht van rond de 150 euro (zoals de Redmi Notes) en die deden het gewoon prima.

[Reactie gewijzigd door Pixel Punk op 25 april 2018 17:26]

Veel keuze is er niet, de toestellen worden maar duurder en duurder. Terwijl de hardware al jaren voldoende is voor dagelijks gebruik. Ik zou niet weten waarmee ik mijn Nexus 5x zou moeten vervangen onder de 300 euro..
Zolang je nog softwareupdates krijgt (of op zijn minst security patches) hoeft dat ook niet.
Die krijgt hij nog een half jaartje.
Maar dan heb je nog LineageOS waarmee ik op mijn OnePlus 3 al de april patch heb.
honor 8, highend voor medium prijs ;)
Toen je 10 jaar terug een Nokia Sirocco kocht voor 1000,- verwachten de meeste dat je ook een Lambo voor de deur had.

Nu is het haast normaal.. Is snel gegaan!
2 weken geleden heb ik een nieuwe BlackBerry Motion voor 370 euro gekocht, voor het eerst sinds jaren dat ik weer eens 2 dagen met een acculading kan doen :)
Kijkt naar zijn nokia 5 voor 99 euro met black friday :-)
Ik vind het wel een dingetje hoor, die super dure telefoons. Ken bijvoorbeeld 1 gast via via, nooit een cent te makken, arme student dit dat, maar waar je ook kijkt daar gaat ie met zijn iphone x en airpods. Is voor mij makkelijk om in te schatten of mensen een beetje normaal kunnen nadenken en verantwoordelijk met geld om kunnen gaan.
Heb je al je zaken op een rijtje etc. lekker doen 1150 euro voor een telefoon uitgeven. Ik vind je gek, zeker omdat in het geval van de iphone x je geen fast charger kreeg, maar 64gb, en onafgewerkte software, maar niet onverantwoord gek.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 25 april 2018 18:57]

Uit ervaring kan ik zeggen dat mensen in duur pak met goedkope telefoon vaak de grootverdieners zijn. Heb gemerkt dat die meer op de centen zijn en dure telefoons meer voor het gepeupel vinden die willen doen of ze er bij horen.