Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zweden integreert elektrisch spoor in weg voor vrachtwagens

Zweden heeft een stuk weg in gebruik genomen waarin een rail is verwerkt die voertuigen van elektriciteit kan voorzien. De voertuigen moeten van een bewegende arm voorzien worden om contact te kunnen maken met de rail.

Het gaat om een traject met een lengte van twee kilometer, dat een distributieterminal bij het Arlanda-vliegveld bij Stockholm met een logistiek terrein verbindt. De weg is nu in gebruikgenomen als test voor trucks die goederen van transportbedrijf PostNord vervoeren.

Die trucks moeten van een bewegende arm onder het chassis voorzien worden. De arm kan omlaag om contact te maken met de metalen strip in het wegdek, zodat de accu's van de elektrische trucks van stroom worden voorzien.

De strip is opgedeeld in segmenten waarop alleen stroom staat als er een voertuig boven rijdt. Zodra een voertuig stopt, wordt de spanning van de rails gehaald. Bij het project is voor rails gekozen omdat deze snel in bestaande wegen geplaatst kan worden: tot aan een kilometer per uur. Ook werkt de techniek in tegenstelling tot bovenleidingen eenvoudig in combinatie met voertuigen van verschillende hoogte.

Het gaat om een test waarbij Trafikverket, de Zweedse overheidsinstantie voor transport, bekijkt hoe de installatie bij verschillende verkeerssituaties en weersomstandigheden functioneert.

Door

Nieuwscoördinator

161 Linkedin Google+

Reacties (161)

Wijzig sortering
Het lijkt me zeer onderhoudsgevoelig, vooral omdat er in zweden veel sneeuw valt, en als dat valt wordt er geen zout gestrooid, maar maken ze gebruik van kiezels. Dit lijkt me niet goed voor deze "rails in de grond". Een bovenleiding is uiteraard weer meer gevoelig voor omgevallen bomen, maar lijkt me in gebruik wel slimmer.

Als Hollander ben ik wel trots dat DAF zich bemoeit in dit project, in het land van Scania en Volvo

[Reactie gewijzigd door peidur op 13 april 2018 16:08]

De rails heeft een drainage systeem om water weg te laten lopen. Daarnaast is de connector zo ontworpen dat hij vuil zoals gravel en kiezelstenen uit de geulen duwt en zo zelf het spoor schoon maakt.

"Electrifying the road might sound like a dangerous idea, but the tech has been designed with a few measures in place to protect humans and animals that might walk across it. The track at the surface is earthed to prevent shocks, with the conductor itself buried deeper down – and even then only short sections are powered at a time, as vehicles pass over them. To get zapped, you'd need to be on your hands and knees jamming a fork between the rails, in which case the more immediate danger would be the car speeding towards you.

To prevent shocks, the electrified eRoadArlanda rails are earthed at the surface, with the conductor buried. Rain reportedly won't pose a problem either. Drainage systems are in place along the track, and the contact arm has been designed to push water out of the way – as well as gravel, rocks and other small obstacles. The gap between the rails is also too small to cause a problem for motorbike and bicycle wheels."

Bron: https://newatlas.com/eroa...n-electric-highway/54197/

Het systeem is ook al uitgebreid getest op gesloten circuits, dit is niet de eerste keer dat ze het proberen ;)
"...the rails is also too small to cause a problem for motorbike and bicycle wheels."

En toch zou ik als motorrijder niet graag zo'n metalen strip in het midden van de weg tegenkomen want die is, net als een b.v. putdeksel, met regen waarschijnlijk spekglad. Daarnaast zal het denk ik ook spoorvorming geven.
zal het zelfde zijn als tram rails in Amsterdam :), dan ben je ook zo je grip kwijt
De tramrails zit in gebieden waar de max-snelheid tot 50 km/h is, en in de regel langzamer. Hier is de weg voor zover ik zie 80 km/h of sneller. Dan slip je veel eerder weg.

Maar aan de andere kant, als de rail in het midden van de rijstrook zit, hebben motorrijders er op de rechte baan geen last van. Zelf rij ik meestal in 1 van de 2 auto-sporen.

Wel vraag ik mij af wat er gebeurt met een lekke band: 1 van de 2 randen van de velg zou volgens mij heel goed in die rail passen. En dan maakt het voertuig niet uit.
tegenwoordig zal het wel 50 zijn , vroeger niet to kwam je het ook tegen op stukken van 70km /h
het zou zo maar zijn dat dit al uitgebeid getest is met de miniaturen trein en wegenbouw.
ik heb in duitsland al genoeg van deze transsport systemen gezien maar dan in miniatuur.
het enigste probleem is inderdaad het afvoer van het water en bevroren leidingen.er kan ook inderdaad sneeuw inkomen, het zijn allemaal dingen waar ze inderdaad rekening met moeten houden.
al met al een leuk project, volgens mij mag het wat kosten.ik zou er meteen een hybride van maken zolang hij aan de stroom hangt dan zou hij bijvoorbeeld opgeladen kunnen met behulp van accu's en zouden ze minder afhankelijk zijn van dat stroom net.de praktijk zal het uitwijzen of dit inderdaad effecient is in gebruik,en dat het indie omgeving naar behoren gaat functioneren.er zal ook prefentief onderhoud nodig hebben voor het systeem up to date te houden.
volgens mij zijn we getuigen van het begin van het einde van de verbrandings-moter.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 13 april 2018 14:57]

Dan kunnen ze zich dus voorbereiden op regelmatig uit de bocht vliegende vrachtwagens :+
Niet alleen met miniaturen. In diverse steden is het al in productie. Zie voor meer informatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Ground-level_power_supply
Zout + sneeuw (water + geleider) lijkt me anders ook niet echt een ideale oplossing. Dan niet te spreken over de corrosie e.d.

Ik ben zeer benieuwd naar de praktische problemen die op gaan treden en hoe ze hiermee om gaan.
het valt me op dat er nog steeds geen systemen zijn met draadloos laden in het wegdek. dit lijkt mij de ideale oplossing. Ook al is het rendement niet 100%
Dat komt omdat draadloos laden werkt op basis van opgewekt magnetsime. Als er een stroom door een draad loopt, wekt dat magnetische straling op. Heel weinig, maar het is er wel. Door die draad te wikkelen in een spoel, versterkt het elkaar en heb je opeens een stuk meer magnetische straling. Zet daar een andere spoel tegenover en je zet het magnetisme automatisch weer om in een stroom. Dit werkt uiteraard alleen met wisselstroom.
Als je een auto over een weg beweegt, kun je heel moeilijk een spoel maken. Uiteraard kun je heel veel draden langs elkaar leggen, maar dat moeten er zo ontzettend veel zijn, dat het ondoenlijk wordt. Daarbij komt dat deze vorm van inductie al niet heel efficient is en er ook nog meerdere auto's gebruik van willen maken, dat het helemaal niet meer te doen is.
Wat wel goed te doen is, is die spoel inbouwen in je oprijlaan of garage en de andere onder jouw auto. Uiteraard heb je nog steeds veel verlies, maar het is een stuk makkelijker te realiseren. Zeker als de auto zelf naar de spoel kan rijden op de millimeter nauwkeurig en men niet zelf hoeft te stuntelen. :)
Als je een auto over een weg beweegt, kun je heel moeilijk een spoel maken.
Geen probleem hoor, als de wikkelingen dwars op de rijrichting liggen kun je een enkele megaspoel onder het wegdek hebben. En onder allerlei andere hoeken werkt het ook, magnetische velden verplaatsen zich heel wat sneller dan auto's, dus gewoon elke meter een nieuwe spoel werkt ook goed.

Een inductiekoppeling met een tussenruimte van ongeveer een halve meter met ongeveer 70% overdrachtsrendement is al eens gedemonstreerd voor dit soort toepassingen.

Een veel praktischer probleem is dat je voor een stukje van zo'n weg honderden kilometers koperdraad moet wikkelen, en da's nogal een kostbaar grapje.

En wat de oprit betreft, een stekker is goedkoper, compacter, makkelijker in gebruik en heeft vooral een veel beter rendement.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 13 april 2018 15:16]

[...]


Geen probleem hoor, als de wikkelingen dwars op de rijrichting liggen kun je een enkele megaspoel onder het wegdek hebben. En onder allerlei andere hoeken werkt het ook, magnetische velden verplaatsen zich heel wat sneller dan auto's, dus gewoon elke meter een nieuwe spoel werkt ook goed.

Een inductiekoppeling met een tussenruimte van ongeveer een halve meter met ongeveer 70% overdrachtsrendement is al eens gedemonstreerd voor dit soort toepassingen.
Het vervelende is dat je dan de wet van Lenz weer tegen je hebt: Een bewegend magnetisch veld wekt een inductiespanning op die de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt, en als er als gevolg van die inductiespanning een stroom gaat lopen (om de auto op te laden, dat is precies wat je wil) ontstaat er door die stroom ook een magnetische aantrekkingskracht die de auto afremt.

Je zal dus meer gas moeten geven om dezelfde snelheid te houden als je over zo'n wegdek vol met spoelen rijdt, waardoor je eigenlijk het netto effect kwijt bent.

Bovendien is de uitvoerbaarheid van een paar honderd kilometer aan spoel natuurlijk ver te zoeken, terwijl een railtje in een bestaande rijstrook leggen eigenlijk kinderspel is.
Als je toch spoelen in de weg integreert, zou je ook gewoon de auto met die spoelen kunnen voorttrekken, heb je geen motor meer nodig...
Als je toch spoelen in de weg integreert, zou je ook gewoon de auto met die spoelen kunnen voorttrekken, heb je geen motor meer nodig...
Dat gaat natuurlijk goed tot je de hoofdweg weer wil verlaten. Of wil je voor het lokaal verkeer de auto voorzien van trappers? ;)
Een lichtere motor misschien. Op de "snelweg" wordt hij voortgetrokken, daarbuiten ga je met 40 km/h op de interne motor verder. Dan heb je fors minder mee te zeulen aan accu en kun je met een kleiner motortje toe.
Ik zeg je nu al dat niemand een auto gaat kopen die buiten de snelweg niet harder kan dan 40 kilometer per uur. Er is een reden waarom een Tesla een paar honderd PK heeft terwijl je dat voor dagelijks transport nooit nodig gaat hebben.
áls je al spoelen in een wegdek zou bouwen, zou het veel logischer zijn om gewoon lineaire inductiemotoren te gebruiken. Die het voertuig direct aan kunnen drijven, net als een magneettrein.

Maar het probleem met al dit soort oplossingen is dat ze gewoon niet economisch haalbaar zijn. Gewoon een iets grotere accu in auto's stoppen is bijna altijd een goedkopere en effectievere oplossing. Het mooie van dit rail-systeem is dat het ontzettend snel (en dus goedkoop) uitgerold kan worden. Dat zou wel eens een doorslaggevende factor voor succes kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 13 april 2018 15:22]

Ik ben bekend met de theorie :+ ik snap alleen nogsteeds niet dat er niet verder mee wordt gewerkt. er zijn al testen geweest in het verleden, maar dit loopt nergens op uit....
Renault is hier druk mee bezig en hebben al realsize pilot actief. Meer info via Fully Charged.
Er zijn wel experimenten mee. Onder meer in Zuid-Korea experimenteert men met inductiespoelen onder de asfalt die lijnbussen dan op specifieke trajecten opladen: https://www.wired.com/2013/08/induction-charged-buses/

Al vrees ik dat het nog lang zal duren eer er een echte standaard wordt vastgelegd. Met smartphones heeft het ook enige tijd geduurd, maar nu lijkt Qi de industry-standard te zijn.
Lijkt me ook een heel stuk minder onderhoudsgevoelig, zowel aan de wegkant als aan de auto kant, want ik durf te wedden dat zo'n arm het niet heel lang volhoudt als het telkens omlaag/omhoog moet gaan..
Waarom zou zn arm het niet lang vol houden? Een pantograaf werkt ook prima, deze zit alleen op de kop.
Omdat die sowieso breder is en een stuk groter. En in de lucht zul je niet zo snel een stuk hout, steen oid op de rails hebben liggen.
Draadloos is er al: Qualcomm Halo

video: Qualcomm Dynamic Electric Vehicle Charging

[Reactie gewijzigd door emmerx op 13 april 2018 17:32]

In Scandinavië gebruiken ze geen zout tegen gladheid. In tegenstelling tot hier kunnen mensen zich daar wel aanpassen en gebruik blijven maken van de weg bij sneeuw en zelfs ijzel.

Er wordt vaak wel grid gestrooid, maar dat zou er dus door het systeem zelf uitgehaald moeten worden. En dat strooien ze natuurlijk ook niet elke dag.
In Scandinavië gebruiken ze geen zout tegen gladheid. In tegenstelling tot hier kunnen mensen zich daar wel aanpassen en gebruik blijven maken van de weg bij sneeuw en zelfs ijzel.
Scheelt ook wel dat bij ons extreem weer is voor hun normaal is. Waar hier door sommige op winterbanden wordt gereden rijden ze daar met spikes.
Waarom DAF is al lang niet meer Nederlands Scania is net zo Nederlands als DAF.
Zegt de man met het Scania logo als profielfoto :)

DAF is van origine een Nederlands bedrijf, en Scania niet. Dus DAF is wel degelijk meer Nederlands dan bijvoorbeeld iets als Scania.
Ja zo maar inmiddels al een tijdje is het PACCAR die de scepter zwaait. Ehm maar ja bij ons al een tijdje VW.
Scania Zwolle, Meppel, Hasselt. Best wel veel productie in Nederland.
Klopt maar Hasselt is alleen logistiek ;)
Logistiek of niet: 't is wel Scania :-)
DAF is 100% Amerikaans bezit.
http://www.paccar.com

Scania is 100% Duits.
Onderdeel van het Volkswagen concern.

Edit: overheen gelezen, stond eral.

[Reactie gewijzigd door el frikandel op 13 april 2018 17:01]

Dit deel van Zweden gebruikt wel nog zout. Ikzelf houd erg van citroens, wil je nog een leuk model uit de jaren 90 dan vind je die nog niet uitgeroest in plaatsen als Luleå en Umeå. Provincies als Uppsala Län en Stockholms Länn gebruiken het erg veel.
Ik heb iets ten westen van Stockholm gewoond maar heb daar nooit zout gezien.
Ik woon nu in Linköping en daarvoor in Uppsala, Malmö en Sundsvall. Sundsvall was zout vrij en daarna wordt er steeds meer gebruikt. Je kunt het opvragen via kommunen.
Malmö was echt te gek qua zout.
Oh, in Eskilstuna en Örebro heb ik nooit zout gezien. Nooit bij stilgestaan dat er plekken zijn waar wél zout gestrooid wordt. :)
[way beyond topic]
De AX en de BX roesten toch niet? Die zijn voornamelijk van plastic. :-)
[sorry, ik kon het niet laten]
Het voordeel is dat wanneer je een XM of CX hier ziet mijn hart echt een sprongetje maakt.
Zo te zien gebruiken ze een dubbele U als rail, daar kan je makkelijk een connector voor maken die alle rotzooi er direct uit veegt (een beetje als een sneeuwploeg / koeienvanger).

[Reactie gewijzigd door Balance op 13 april 2018 13:59]

Ik verwacht dat de mensen die Zweden zijn en dit in Zweden doen er vast rekening mee houden dat er 4 maanden per jaar sneeuw ligt. Ik denk dat ze dat punt niet over het hoofd gezien hebben en daar bij de ontwikkeling al rekening mee hebben gehouden. Het is maar een aanname natuurlijk, ze kunnen ook zo dom zijn dat ze totaal vergeten zijn dat ze bijna op poolcirkel wonen.
Ik denk ook dat die Zweden zo achterlijk zijn dat ze hier niet aan hebben gedacht..... Wij van Tweakers zijn veel slimmer dan mensen die echt iets bouwen en doen.
Heb je het filmpje gezien? Knallen gewoon door de sneeuw heen.
Ik zie hier een extra gevaar voor motorrijders. Een metalen strip in de weg geeft niet heel veel frictie. En dat vinden tweewielers niet echt fijn. Zeker niet als het ook nog eens regent.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou dit niet willen zien op een weg.
Hierboven lees ik:
The gap between the rails is also too small to cause a problem for motorbike and bicycle wheels."

Maar het gat tussen de stroken is niet het probleem. De gladheid van het metaal is hier het probleem.
Met een land dat 6 maanden sneeuwt wil je wel motor rijden dan?
Die rails liggen er het hele jaar. In de zomer rijden ze daar ook wel motor hoor! Zweden is prachtig om rond te touren.

Daarbij zal er op de meeste wegen waar zo'n systeem zal komen weinig sneeuw blijven liggen. Die zullen ze redelijk sneeuwvrij vrijhouden ivm verkeersveiligheid.
Dan denk ik dat motorrijders die rondtoeren in Zweden ook de weg in gaten moeten houden in plaats van alleen van het landschap genieten. 8)7
Zonder gekheid probleem voor motorrijders is er wel, maar standaard rechts of links van het midden gaan rijden helpt al. Bij het wisselen van strook even oppassen en dit niet in bochten doen natuurlijk. Je kan er inderdaad niet meer ontspannen toeren zo, al denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen met de landelijke toepassing van dit systeem.
Onderschat niet hoeveel toeristen er in het zomerseizoen met de motor door Scandinavië trekken. En dan wil het natuurlijk ook wel eens regenen.
Zoveel sneeuw ligt er niet bij Stockholm.
Maar het gat tussen de stroken is niet het probleem. De gladheid van het metaal is hier het probleem.
Het metaal zelf hoeft natuurlijk niet vlak te zijn, maar dat kan ook een gegolfd of ander oppervlak hebben wat gewoon ruw gemaakt wordt.

De bovenkant van de rail hoeft niet eens geleidend te zijn (die is namelijk gewoon geaard) dus je kan het zelfs afwerken met rubber stroken.
in een toekomst waar electrische en autonome voertuigen gemeengoed zijn geworden hebben motoren hun bestaansrecht sowiezo verloren.
Er zijn ook / komen ook elektrische motoren. Sowieso worden motoren meer aangeschaft voor "hobby doeleinden". Dus het rijden zelf etc. Met auto's heeft een groot gedeelte het juist voor het standaard woon werk verkeer. Waar ik denk de meeste mensen meer open staan voor autonome voertuigen voor die doeleinden.
Persoonlijk ben ik bang dat de hobby rijders een andere hobby zullen moeten gaan zoeken. De economische waarde die een volledig autonoom wagenpark met zich mee brengt zijn zo verschrikkelijk groot dat de wegen open houden voor hobby rijders nauwelijks houdbaar zal zijn. Is nog wel een tijdje in de toekomst maar dat kan toch hard gaan.
Daar heb je inderdaad een goed punt. De doorstroming kan veel verbeteren als iedereen autonoom rijd en de auto's onderling communiceren. Misschien dat er bepaalde zone's komen waar je als "manueel" rijder niet mag komen. Maar in de polder of kleinere dorpen waar de tour rijder toch voornamelijk komt is die winst minimaal. Want daar is toch niet zoveel verkeer.
Ja zoiets als nu met dat andere hobby transportmiddel, het paard.... :)
Op zo'n ruiterpad kan je overigens prima met de crossmotor overheen hoor O-)
Het zou beter zijn als de rails wat verzonken lag, als hij daar tenminste smal genoeg voor is.
Goed punt, maar hoe los je dit op?

Tramrails zijn ook levensgevaarlijk voor fietsers, scooters en motoren, maar hier kunnen we inmiddels redelijk mee omgaan.

De strip ter hoogte van de belijning rechts van de rijstrook maken kan ook niet want dan zou de auto een uitstekend stuk rechts nodig hebben om te verbinden. Tenminste het kan wel, maar dan moet de truck/auto dus duidelijke markering rechts hebben om aan te geven dat de auto breder is dan de wielkasten.
Je moet hier in de stad toch sowieso al rekening mee houden? Tramrails enzo? En die witte strepen zijn bij de minste ijssel ook spekglad. Kwestie van niet op die rail rijden zou ik zeggen. :)

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 13 april 2018 14:18]

Yep als motorrijder zit ik er ook niet op te wachten. Ik zou dit alleen aanleggen op wegen waar je minimaal 3 rijstroken hebt en een dedicated "oplaadstrook" kunt realiseren. Motorrijders komen daar gewoon niet en als er eens een tesla tussen de vrachtwagens wil kachelen met 90 km/h zodat ie kan opladen dan is dat prima.

Trouwens, een kWh hier op kantoor kost haast niets door 1 cent energiebelasting, en dit soort publieke voorzieningen is altijd gruwelijk duur (bijvoorbeeld Fastned 0,59 per kWh.) en m.i. dus alleen voor als je het zonder laden onderweg niet haalt.
Is deze baan niet exclusief voor vrachtwagens dan?
Denk dat menigeen die op een racefiets heeft gezeten weet dat ook die witte verkeersvakken op de weg allesbehalve veel grip geven, helemaal in bochten met regen inderdaad.

[Reactie gewijzigd door repeP op 13 april 2018 15:16]

Kun jij eindelijk doen wat je naam suggereert 😁
Ah, weer zo een die denkt dat spiegels voor de sier op zijn auto zitten.
Als ik nu uitstap in een beetje beroerd nat weer, word ik dan ook even "opgeladen"?

In het bronartikel staat er niets over de spanning etc.
Zodra een voertuig stopt, wordt de spanning van de rails gehaald.

Nee dus
Heeft ook echt effect als er meerdere voertuigen tegelijk rijden :)
ook uit het artikel: "De strip is opgedeeld in segmenten waarop alleen stroom staat als er een voertuig boven rijdt."
dus de segmenten waar geen voertuig op rijdt staan dan uit. en bovendien, als je uitstapt sta je niet op die rail. ik denk dat er wel over nagedacht is over veiligheid

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 13 april 2018 15:32]

er is maar 1 strook dus die zullen dan toch moeten stoppen
Gelukkig zijn Zweedse ingenieurs niet zo dom.
Bovendien is de bovenkant van de rail geaard, dus zelfs als de hele rail vol met regenwater zou komen te staan en je er met je voeten bovenop staat, dan loopt alle stroom door het water direct weg naar aarde en zal de hoofdzekering gewoon er uit klappen.
niet veel, tenzij je ook nog even ergens een bovenlijn vast pakt terwijl je met iets van metaal even gaat poeren in een van de gleuven met de tegenpool van de bovenleiding :P
Beter lezen - dir systeem heetf geen bovenleiding. Allebei de leidingen zijn ondergronds.
nee, dat zeg ik ook. om "opgeladen" te worden moet je een circuit voltooien, en als je het wil voelen moet dat van top tot teen gaan
In het bronartikel staat er niets over de spanning etc.
Wel dat alleen het deel onder de vrachtwagen onder spanning staat.
Waar loopt die stroom dan heen? Dat spul volgt toch de route van de minste weerstand.
Als ze het een beetje slim aanpakken dan is dit een DC-bus (iets van 600V) die ten opzichte van aarde op allebei de geleiders zwevend is. Zelfs als je dus door een verdwaald stuk metaal een kortsluiting naar aarde zou veroorzaken, dan zou de volle stroom niet door dat stuk metaal gaan lopen, want daarvoor heb je en verbinding nodig tussen de + en de - van de rail zelf, die in twee verschillende sleuven lopen, met een aarde ertussen.

Wat er dan wel vaak gedaan wordt is dat er een beveiliging is op lekstromen, als er dan een kortsluiting naar aarde is dan slaat die beveiliging er uit voorzorg uit. Maar in principe liggen de rails dan op een spanning van +300V en -300V ten opzichte van aarde, met een hoogohmige verbinding. Tenzij je met je blote handen allebei de rails weet aan te raken zonder daarbij de aarde aan te raken, is het gewoon veilig.
Werkt dus een beetje als een omgekeerde botsauto. Ben benieuwd hoe zoiets gaat werken als de weg besneeuwd is.
Als het sneeuwt gaan ze strooien. Ik ben benieuwd wat het zout doet met dit systeem. Hoe goed geleidt zout + gesmolten sneeuw?
Zweden strooit niet met zout, maar met kiezels.
Dat lijkt me een stuk beter. Waarom strooien we hier eigenlijk met zout, vraag ik me dan af.
Denk omdat wij in de regel niet strooien voor sneeuw, maar voor ijzel. Kiezels in de sneeuw geeft nieuwe grip, kiezels in de ijzel geeft... projectielen...
Kiezels in de sneeuw geeft nieuwe grip, kiezels in de ijzel geeft... projectielen...
Maar zout en smeltwater spoelen weg. Waar blijven al die kiezels ?
In het riool, waar je ze eenvoudig weer uit kan filteren en opnieuw gebruiken.
Die vegen ze ik weer weg, in Finland wel tenminste.
De werking van zout en kiezels is iets anders.
En als hier de hoeveelheid sneeuw zal vallen als in zweden dan wordt er hier ook geen zout meer gestrooid omdat het dan toch niet meer werkt.
Zout moet er voor zorgen dat de sneeuw verdwijnt, en je dus weer zo veel mogelijk op het onderliggende wegdek rijdt. Dat werkt prima zolang er niet te veel sneeuw valt.

Als er wel veel sneeuw valt ga je nooit meer de sneeuw voldoende wegkrijgen met zout, en dan wordt er met kiezelstenen gestrooid die in de bovenlaag van de sneeuw blijven steken. Deze vormen als het ware een nieuw wegdek, waardoor je dus effectief over de sneeuw rijdt.
Als jij een kiezelsteentje net op het uiteste deel van het loopvlak van je band hebt dan vliegt dat ding met een bloedgang weg. Als je er wegen mee gaat bezaaien krijg je volgens mij gewoon horizontale kiezelsteenhagel.
Zou mooi zijn als de rail dan kan opwarmen en de sneeuw erboven gewoon smelt.
Technisch kan dat. Dat lijkt een beetje op de wissels in het nederlandse spoornet. Werkt perfect.
Of, nou ja, werkt een beetje. Mits het niet te hard vriest.
Of hebben jullie wel eens gehoord van uitvallende treinen door vastgevroren wissels? :)

[Reactie gewijzigd door Munters op 13 april 2018 15:40]

Er bestaan zelfs circuits om de bovenleiding te kortsluiten om deze zo te dooien. Dat is minder dramatisch dan het klinkt want door de grote lengtes is de kortsluitstroom in toom te houden.
(dat alles is van horen zeggen, als het fout is hoor ik het graag).
Kan in Zweden nooit lang duren voordat ze dat kunnen testen :p
Ben benieuwd hoe zoiets gaat werken als de weg besneeuwd is.
De Zweden zelf ook. Laatste alinea:
Het gaat om een test waarbij Trafikverket, de Zweedse overheidsinstantie voor transport, bekijkt hoe de installatie bij verschillende verkeerssituaties en weersomstandigheden functioneert.
De arm kan omlaag om contact te maken met de metalen strip in het wegdek, zodat de accu's van de elektrische trucks van stroom worden voorzien.
Ook werkt de techniek in tegenstelling tot bovenleidingen eenvoudig in combinatie met voertuigen van verschillende hoogte.
De hoogte aan de onderkant lijkt mij ook verschillend tussen voertuigen, aangezien er gemeld wordt dat een arm omlaag kan. Wat is de echte goed reden?
Het verschil naar onder toe is natuurlijk niet zo groot als naar boven. Stel je voor wat voor een arm er anders nodig is op een elektrische sportwagen.
Sportwagens hebben geen armen nodig denk ik. Die liggen zo laag ;-) Die hoeven alleen van die borstels O+

Maar punt is duidelijk.
Dan krijg je een beetje zo'n speelgoed racebaan idee :*)
Ja, mag je ook iedere 2 kilometer je auto oppakken en met die borstels ouwehoeren om veer vooruit te gaan. :)
Het mooie van de afstand naar onder is dat deze altijd gelijk is bij hetzelfde voertuig. De afwijking tussen de rails en het asfalt zal namelijk al zo klein mogelijk moeten zijn om een vlak wegdek te houden. Hierdoor zit de rails dus altijd op dezelfde hoogte als de onderkant van de autoband.

Bij een bovenleiding kan het zo maar zijn dat deze opeens dichterbij moet komen om door een tunnel te gaan, of hoger om op dat stuk weg vrachtwagens van 6 meter hoog toe te staan. Rails is dus wereldwijd makkelijker tot een standaard te maken.
Wat is hier nu anders aan dan een trein met bovenleiding of een trolleybus? Je bent nog steeds afhankelijk van extra infrastructuur en kunt slechts beperkt afwijken van een van te voren bepaalde route.
Je hebt hierbij geen bovenleiding die je kan raken met een bus / vrachtwagen / vliegtuig.
Heb mijn hele leven in steden gewoond waar trams bovenleidingen hebben er ik heb nog nooit gezien of gehoord dat dat een probleem is.
Heb mijn hele leven in steden gewoond waar trams bovenleidingen hebben