Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Huawei werkt aan 'blockchainsmartphone'

Smartphonemaker Huawei heeft gepraat met Sirin Labs, het bedrijf achter de 'blockchainsmartphone' Finney. Volgens financieel persbureau Bloomberg werkt Huawei aan smartphones die zijn toegespitst op blockchaintoepassingen.

Huawei en Sirin Labs bevestigen in een Bloomberg-artikel in gesprek te zijn, maar zeggen niet waarover het gaat. Het financiŽle persbureau zegt van anonieme bronnen te hebben gehoord dat Huawei een smartphone wil bouwen met daarin software van Sirin Labs.

Sirin Labs wil zelf dit jaar de Finney uitbrengen. De naar crypto-expert Hal Finney genoemde smartphone heeft onder meer een ingebouwde hardwarewallet, waar gebruikers tokens in kunnen opslaan. Ook heeft de telefoon ondersteuning voor het delen van resources via p2p. De Finney heeft daarnaast een beveiligingsswitch voor de beveiliging van tokens en de mogelijkheid voor drietrapsauthenticatie via biometrie, een patroon en 'gedrag', al is onduidelijk hoe dat precies werkt. Vermoedelijk zoekt de software naar signalen die wijzen op binnendringers, zoals pogingen om apk's te installeren of de baseband te downgraden, of het binnenkomen van verdachte berichten.

Sirin Labs heeft de roadmap en functies van zijn Sirin OS gepubliceerd in een whitepaper. Het zou niet voor het eerst zijn dat Huawei technologie van een ander bedrijf integreert in zijn smartphones. De functie Knuckle Touch, die nu enkele jaren in high-end modellen zit, is afkomstig van start-up Qeexo.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-03-2018 • 16:31

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Hoewel ik absoluut voorstander ben van de blockchain filosofie. Krijg ik bij zulke initiatieven toch ernstig het gevoel dat bedrijven inspelen op buzzwords en terminologie die "hot and happening" zijn. Voor de gemiddelde consument heeft de "blockchain toepassing" weinig toegevoegde waarde. Vooral als ik kijk hoeveel mensen nu echt snappen wat de bitcoin en/of blockchain daadwerkelijk is.
Ik heb het artikel van Tweakers van gisteren gelezen en het geprobeerd te begrijpen, maar ik snap nog steeds niet wat het nou precies is en wat je met blockchain kan. Laat staan dat ik het m'n vriendin kan uitleggen die al nauwelijks snapt wat bitcoins zijn.
Voor mij is de toegevoegde waarde van deze telefoon daarom praktisch 0 en ik vermoed dat in mijn directe omgeving misschien 1 a 2 mensen, van de 100, dit interessant zouden vinden. Maar of ze het toestel dan aanschaffen is een tweede...
Het klinkt daarmee wat jij zegt een beetje als 'all aboard the hype train'
weg

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 22 maart 2018 17:31]

Stond het nu maar in de blockchain, dan zou het nooit weg kunnen zijn.
Haha, ik heb gelukkig van een tweaker beide posts terug gekregen. Het grote probleem wat dan de lengte van mijn post heel erg vervelend was voor smartphone gebruikers. Waarvoor ik mijn excuses aanbied. ;)
Ik hoop wel dat dit toestel ondersteuning heeft voor de smart blockchain! Dat is immers de toekomst.
Volgens mij is je post weg.
Ja en ik had zelf geen kopie en nu ben ik alles kwijt.
Huh, sinds wanneer verdwijnen posts zomaar? Ik was ‘m inderdaad ook tegengekomen :)
Heb je er nog een kopie van? Er zit 8 uur werk in die twee posts van mij. En alles is weg en ik heb er geen kopie van gemaakt.
Hier een kopie:
https://pastebin.com/D9cBmneu

Deel 2:
https://pastebin.com/JW0xKc9i

[Reactie gewijzigd door xDiglett op 22 maart 2018 17:32]

Heel erg bedankt. En sorry naar iedereen op smartphone die door mijn zooi text heeft zitten scrollen.
Super uitgelegd, petje af! Het is veel tekst maar ik raad ook iedereen aan die de Bitcoin (beter) wilt begrijpen er voor te gaan zitten en het te lezen. Dankjewel voor je uitleg :)

[Reactie gewijzigd door janjelmer1 op 23 maart 2018 02:35]

Jammer nu dat de +3 naar xDiglett gaat, terwijl jij echt alle credits hiervoor verdient. Wat een super verhaal.
Kan je verhaal niet naar de frontpage als achtergrondartikel?
Hou mijn blog in de gaten. kain.tweakblogs.net

Komt de volgende weken op mijn tweakblogs. 7 deeltjes die stap er stap uit leggen hoe Bitcoin werkt.

Voor de oorspronkelijk post heb ik 300 +3 gekregen of zo en ik denk dat ik die karma nog steeds heb. Maar goed dat maakt allemaal niet zo veel uit.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 23 maart 2018 12:50]

Het was ff een hele zit, maar ik ben tot het eind gekomen. Thx voor de uitleg. +3.

Voor iedereen die denkt dat hij weet wat bitcoin is, maar toch niet helemaal. Reserveer 30 minuten en open de twee bovenstaande links, of zorg dat je text to speech app het aan je voorleest als je in de auto zit.....

[Reactie gewijzigd door jobvr op 22 maart 2018 18:54]

Graag gedaan, het is tof als mensen in mijn passie delen.
Heel tof gedaan! Ik moest lachen toen je een vraag aan jezelf stelde en deze niet kon beantwoorden omdat je tegen jezelf aan het lullen was. Ik had gewoon 2 verschillende voorleesstemmen in mijn hoofd hoor ;).

Je schrijft zoals je praat.

Ik zou zeggen open een topic op tweakers met dezelfde text.
Dat is balen, want zo te zien stond er veel in. Jammer.
Was het niet ook Einstein die zei dat een idee alleen maar goed is als je het in twee regels uit kunt leggen aan een leek? :P
Iets in die aard. Dat je het alleen maar zelf begrijpt als je het ook kunt uitleggen. Maar ik snap lang niet alles van Bitcoin, maar ik doe mijn best. En elke keer ik bij.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 24 maart 2018 16:33]

Hier idem dito, het is gewoon een vreselijk complex verhaal. Maar ik ga je uitleg zeker nog lezen, dank voor je moeite!
Hype? Ik denk dat het juist heel old-school te snappen is:

Oud: je kunt je portemonnee kwijtraken en hij kan kapot gaan en dan is je geld maar al te vaak 'eruit gevallen' eer je het ontdekt.

Nieuw: vůůr betalen wel opladen.

:+
Volgens mij gaat het hier om niet veel meer dan het toevoegen van een extra secure element die als hardware wallet kan dienen.

Op zich geen verkeerd idee. Mits iemand daar een standaard voor bedenkt zodat alle Android wallet apps dit en vergelijkbare telefoons in een keer kunnen ondersteunen.
Klopt, maar die mensen voor wie het alleen een hypewoord is zullen ook nooit deze telefoon kopen. Waarschijnlijk wordt ie een stukje duurder of heeft ie compromissen tov andere toestellen, en is het toestel dus alleen voor een bepaalde doelgroep interessant.

Wel ben ik benieuwd hoeveel dit toestel (als dit al echt uitgebracht gaat worden) verkocht zal worden. :) De mensen die heel veel geld in crypto's hebben zitten vertrouwen denk ik liever op een aparte hardware wallet dan eentje met die je hele dag bij je draagt en welke dus makkelijk gestolen kan worden. Dan staan je coins wel heel veilig op je telefoon z'n hardware wallet, maar ben je toch al je geld kwijt als deze gestolen wordt. :P

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 22 maart 2018 16:43]

Ik denk dat je de Finney moet ziet als een portomonnaie om uitgeven mee te doen. Het gros van de coins blijven thuis in de kluis (op een apart hardware wallet).
Ik weet het toch niet hoor. Ik moest ook eens lachen toen ik de titel zag maar als ik lees wat ze van plan zijn ben ik dan toch wel weer geÔntrigeerd. Als ik kijk hoe je bijvoorbeeld cryptocurrencies moet aanschaffen waan ik me op het internet van de jaren 90. Geweldig voor mij maar ik denk voor de leek een afstompende ervaring Het heeft dan ook een steile learning curve en standaard een wallet op je telefoon hebben haalt toch alweer een stukje van die learning curve weg. Een globale internet munt komt er sowieso aan en ik zie dit toch wel als eerste baby stapjes in die richting.
Inderdaad, en Huawei doet dit wel vaker.

nieuws: Huawei onhult Kirin 970-soc met 'ai-chip'

Een heuse AI chip, de marketing afdeling daar vericht goede zaken.
Daarin zijn ze niet de enige en dat heeft nog daadwerkelijk mogelijk nut
Ik denk dat weinig mensen tegenwoordig nog zonder de machine learningde blockchain in de cloud in combinatie met artificial intelligemce kunnen.
Je hoeft de technologie van blockchain echt niet te doorgronden om er je voordeel mee te doen.
Lees ik blockchain dan word ik altijd direct enthousiast, om dan alle interesse weer compleet te verliezen zodra het woord cryptocoin valt ;)
Vooralsnog is het altijd beide. Theoretisch gezien heb je misschien geen cryptocoin nodig, maar dan moet je een andere manier vinden om de drijvende kracht achter de block chain te creŽren. Er worden blocks gemind, omdat er een beloning tegenover staat en er moet voldoende rekenkracht per blok nodig zijn om te voorkomen dat ťťn partij in een keer een blok met onjuiste informatie kan valideren.
Dat maakt het weer extreem energie-inefficiŽnt en daarmee niet direct iets waarmee we onze wereld verduurzamen. Het is echter wel een leerzaam traject, dus ik schrijf block chain nog niet af, maar zal er op dit moment niet in investeren met als doel om rendement te halen.
Volgens mij zijn er ook blockchains zonder gekoppelde cryptomunt. Ik denk dat we die steeds vaker zullen gaan zien en dan vooral kleinere blockchains die alleen distributed worden voor zover nodig is om de boel betrouwbaar te houden, dat maakt de boel meteen efficiŽnter.

Terwijl de zin van een distributed ledger an sich snel duidelijk is, is het bestaansrecht van een cryptocurrency veel lastiger uit te leggen. Beloning voor minen, mja. De distributie is m.i. de waarborg, veel meer dan het crypto aspect.
Aandeel in de technologie? Als honderdduizend toepassingen gebruik maken van de bitcoin blockchain zit daar ongetwijfeld een hoop rotzooi tussen, ik beleg dan liever alleen in de succesvolle toepassingen.

Hier een interessant artikel over de materie.
Als je een netwerk onafhankelijk wil maken van derde partijen dan heb je wel iets nodig om het aantrekkelijk te maken voor mensen om het netwerk te runnen en onderhouden.

Indien je het een derde partij toevertrouwd waarom zou je dan nog kiezen voor gedecentraliseerde dataopslag?
De gedeelde, decentrale opslag zorgt ervoor dat er niet met oude gegevens gesjoemeld kan worden, dus dat lijkt me echt het enige waar je absoluut niet zonder kunt. Om te beginnen zou je dat delen gewoon kunnen laten doen door iedereen die sowieso al belang heeft bij het onderwerp / de dienst / betreffende data.
Blockchain onder beheer van een derde partij is niets anders dan een gedistribueerde database want die derde partij kan gewoon de data aanpassen. Je hebt meer nodig dan decentrale opslag alleen.

[Reactie gewijzigd door ennas7 op 23 maart 2018 18:04]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als iedereen een kopie van die ledger heeft dan wordt een aanpassing door ťťn partij toch door de rest opgemerkt?
De centrale partij kan de records aanpassen omdat deze 100% van de zeggenschap binnen het netwerk heeft. Misschien moet ik niet zeggen 'aanpassen' maar kan records toevoegen om bestaande records te overschrijven zeg maar.

Ter illustratie, de centrale partij kan nieuwe records wegschrijven waarbij het stelt dat jij aan hun 1000 Orwellian credits schuldig bent. Deze nieuwe 'waarheid' wordt vervolgens gewoon door het netwerk geaccepteerd want het is de langste keten in de blockchain.
Ik heb nooit gezegd dat ik een centrale partij wil hebben, maar dat is volgens jou wellicht een automatisch gevolg van het niet koppelen van een cryptomunt of hoe moet ik dat zien?
Klopt. De munt zorgt ervoor dat het aantrekkelijk wordt om de data te valideren. Zonder de munt is er geen reden om daadwerkelijk werk te verzetten. Bij proof-of-work moet er energie verbruikt worden. Bij proof-of-stake en varianten daarvan moeten nodes die valideren een bepaalde hoeveelheid van de munt hebben (stake) om als betrouwbaar te worden gezien. De gedacht bij proof-of-stake is dat een node eerlijk is omdat het zijn stake wil beschermen.
Voor zover ik begrepen heb kunnen private blockchains toch prima werken zonder coin, op basis van proof of stake - zie bijvoorbeeld dit artikel.
Dat kan zeker maar je moet wel nodes (alleenheerser of oligarchie) kunnen vertrouwen. Voor zowel het controleren van de transacties alsmede dat hun software geen backdoors/beveiligingslekken bevat.

Het hele idee achter Bitcoin en blockchain is juist dat je niemand hoeft te vertrouwen. Als de leden van de oligarchie elkaar toch al vertrouwen dan kan je ook voor een centrale database gaan.
Dus moet zo'n netwerk m.i. altijd voldoende nodes bevatten met tegenstrijdige belangen.

In theorie heeft een publieke blockchain precies dezelfde kwetsbaarheid: als iedereen het wel prima vindt dat bepaalde data (frauduleus) overschreven wordt of er niet geinteresseerd in is, dan zou het kunnen. De kern van het vertrouwen zit 'm m.i. dus vooral in de distributie van data over voldoende onafhankelijke partijen met tegenstrijdige belangen.
Blockchains zijn zo opgezet dat het niet uitmaakt wat de belangen van nodes zijn. Het is zo opgezet dat het in het belang van de node is om het netwerk te beschermen.

Als je iedereen zover krijgt om jouw waarheid te accepteren dan kan een publieke blockchain ook fraudeleuse records bevatten.
Het verschil is echter dat bij een public blockchain iedereen kan controleren wat de rest doet, en iedereen kan zeggenschap krijgen. Bij een private blockchain zijn de nodes met zeggenschap in essentie een geheimzinnig samenwerkingsverband wat niet te controleren valt. Dit maakt dat het vele malen makkelijk is om fraude te plegen op een private blockchain dan op een public blockchain.

Een private blockchain is misschien wel gedistribueerd maar het is niet gedecentraliseerd.
In werkelijkheid is toch helemaal niemand bezig met andermans Bitcoin transacties? Miners zijn bezig volslagen onzichtbare puzzels op te lossen die niks te maken hebben met werkelijke handel of data. De enigen die een transactie werkelijk valideren zijn de twee personen die de transactie aangaan en eigenlijk is dat ook prima want zij zijn ook de enige twee die er belang bij hebben. Het vertrouwen wordt dus m.i. alleen gehaald uit het feit dat de ledger, dus de historie gedeeld wordt en daardoor niet aangepast kan worden, zoals dat ook bij private blockchains het geval is.
Nee, dat klopt niet. Zoals ik eerder al aangaf kan je met een private blockchain makkelijker onder ťťn hoedje spelen en transacties terugdraaien of de wallets leegroven. Het minen heeft een doel: de veiligheid en daarmee de integriteit van het netwerk te waarborgen.

Dit is een goede intro qua Bitcoin en daarmee blockchain: https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4
De vergelijking is m.i. wel degelijk terecht (ondanks de vernietigende moderatie die je ervoor krijgt) want ook bij kettingbrieven / pyramid schemes / multilevel marketing hoeft degene die begint veel minder werk te doen dan degenen die volgen, terwijl die eersten steeds meeprofiteren van het werk van allen die na hen komen.

M.i. is dat idd een grote makke van de cryptocoins en de grootste reden waarom ik niet geloof in hun toekomst.
Zolang er voor de wallet geen direct aangestuurd display op de telefoon zit en direct gekoppelde knoppen, zal het nooit lukken een veilige hardware wallet te maken. De basis van een hardware wallet is dat wat er op het display getoond wordt niet gemanipuleerd kan worden en ook dat een bevestiging d.m.v. een fysieke knop op de wallet ook niet door software getriggerd kan worden. Als de telefoon andere (niet beveiligde) software kan uitvoeren die het scherm en acties kunnen afvangen, dan dan is de kans dat ze een veilige hardware wallet kunnen implementeren vrijwel nihil.

[Reactie gewijzigd door friend op 22 maart 2018 17:26]

Dat is natuurlijk niet zo.
Applicaties hebben niet zomaar toegang tot alle resources van de telefoon en mogen deze al helemaal niet rechtstreeks aanspreken.
Ja er zijn ongetwijfeld scenario's te verzinnen waarbij je al dan niet by design, informatie van het scherm of de invoer kunt krijgen. Als je vanaf de ontwikkeling van de telefoon de inclusie van de hardware wallet wordt meegenomen, kun je daar natuurlijk gewoon op anticiperen.
Maar dit is dezelfde partij waarvan de USA het do not buy advies heeft afgegeven. Ik zou dus wel twee keer nadenken voordat ik een hardware wallet, voor zakelijke toepassingen, van Huawei afneem
Alsof in menig phone OS geen bugs te vinden zijn om dit te doorbreken?! Waarom zou dit dan beter zijn? De huidige hardware wallets hebben al moeite genoeg om zwakheden te voorkomen en toch komen ze er in, die daarna dan meestal wel gefixed worden. En dan hebben we het over de software voor een hardware wallet die toch factoren kleiner en simpeler is dan een complex OS voor een smartphone, dat zie ik dus echt niet gebeuren.
Nice, de smart blockchain bestaat dus toch.
Als ze de term 'blockchain' in de productnaam opnemen gaat de omzet met minimaal 50% omhoog
Of duurzame blockchain met '0' uitstoot, want hij is volledig elektries. Het gat dan ook een telofoon heten in de trend van duurzame oto :)
Ja, block-chain roggebrood bij de lokale bakker is ook een pak duurder :(
Drie traps verificatie, jezelf weet het, huawei en de Chinese overheid. ;)
Uit de whitepaper van Sirin Labs maak ik op dat de onderliggende "blockchain" tech IOTA tangle is. Ben benieuwd of IOTA dan ook verbonden gaat worden met Huawei.
Als IBM dit initiatief had gemeld had ik er vertrouwen in. Chinese bedrijven heb ik geen enkele fiducie in. Pas als ze in staat zijn die technologie te kapen en te kopieren komen ze er ook mee.
Een hardware-wallet op je telefoon? Zit er een apart vakje in de telefoon waar je je wallet-adressen op kan schrijven ofzo?
Maakt een smartphone van iemands uitgestoken selfiestick plukken opeens wel tot een potentiŽle 'life changing experience' :+
Laat er nou eerst maar eens een toepassing komen die een beetje nuttig is en geen digitale coin om te minen.
Slim, je crypto valuta opslaan in je smartphone. Dat kan dus echt nooit gejat worden......... :+ :F
Het is natuurlijk niet zo dat je al je crypto op de telefoon zet. Net zoals je ook niet altijd de inhoud van je kluis altijd in je portomonnaie hebt zitten.
Mensen die even wat langer en beter nadenken niet nee. Maar ja, je zal ze dadelijk de kost moeten geven die met al hun crypto's in de telefoon de deur uit gaan. Toestel gejat of verloren worden dan krantenkoppen om van te smullen :9 Bijvoorbeeld: man verliest telefoon met 15 miljoen aan Bitcoins. Een ton geboden voor de eerlijke vinder. Alvast Succes & Sterkte daarmee....LOL.

En natuurlijk niet te vergeten alle mensen van wie de wallet gewoon via het www word leeg geroofd. :O

@hieronder: dat het merendeel van de mensen met geld om zou kunnen gaan daar verschillen we flink van mening over, maar dat is weer een andere discussie..........

[Reactie gewijzigd door SLC op 23 maart 2018 19:50]

Tsja, er zullen altijd mensen die niet weten om te gaan met geld. Het merendeel van ons lijkt het toch te kunnen. Toegegeven, crypto kent nog een vrij steile leercurve maar in essentie is het een kwestie van educatie.

Overigens wordt in Kenia al jarenlang met succes telefoonkrediet ingezet als 'legal tender'. Blijkbaar is men niet overal even bang voor een gestolen telefoon.