Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wargaming brengt pc-versie World of Tanks 1.0 met nieuwe Core-engine uit

Wargaming heeft versie 1.0 van zijn free-to-playgame World of Tanks uitgebracht. Na de grote update draait het spel op een nieuwe engine, die de naam Core draagt. Hoewel de graphics flink zijn verbeterd, zijn de minimale systeemeisen volgens de makers niet gewijzigd.

De Core-engine is door Wargaming zelf ontwikkeld voor World of Tanks. De game maakte de afgelopen acht jaar gebruik van een andere engine en met de update naar versie 1.0 zijn de grafische effecten er flink op vooruitgegaan. Ook maakt de engine gebruik van de Havok Destruction-toolset voor het kapotmaken van objecten in de spelwereld. In de komende maanden worden er volgens de makers steeds meer objecten toegevoegd die kapot kunnen.

Naast nieuwe graphics brengt de 1.0-update ook nieuwe muziek en 29 vernieuwde en verbeterde maps naar het spel. Wargaming benadrukt dat spelers die de vorige versies konden spelen op hun pc ook de nieuwe versie probleemloos kunnen draaien. De minimale systeemeisen zijn niet aangepast en de game wordt automatisch ingesteld met een goede balans tussen framerate en beeldkwaliteit. Spelers kunnen de instellingen zelf wijzigen en Wargaming heeft een artikel online gezet met uitleg over de instelopties. Binnenkort komt er ook een softwaretool uit die moet helpen met het vinden van optimale instellingen.

World of Tanks kwam in 2010 uit en de game is met name populair in Rusland. Wargaming zegt dat het spel in totaal meer dan 160 miljoen geregistreerde gebruikers heeft. OnofficiŽle serverstatistieken laten zien dat er in maart ongeveer 7,5 miljoen actieve spelers waren. Tweakers publiceerde in 2013 een review van de game.

Wargaming heeft verschillende video's online gezet over de update. In bovenstaande video laat de ontwikkelaar kort alle nieuwe eigenschappen van de 1.0-update zien. In de video hieronder gaan de ontwikkelaars uitgebreid in over de nieuwe Core-engine en de invloed daarvan op de game.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-03-2018 • 16:22

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Long time player hier:

WoT is een van die spellen die ongeacht de graphics verslavend zijn, maar deze update is een werkelijk kanon (pun intended) van een verbetering: In een klap wordt het spel mooier, er is op de achtergrond meer te zien, er is veel meer het gevoel dat je met 40+ ton aan staal door een terrein knalt. De manier waarop brokstukken/water/bomen met je tank of op explosies reageren zijn fantastisch.
Maak vooral hiervan misbruik: er zijn nu best veel spelers die in plaats van op te letten, dromerig rondrijden en naar het water of de ravijnen staren, en zich niet bewust zijn van de vijand. Abuse this.

Wat het nog een stuk knapper maakt, is dat ze dit voor elkaar hebben gekregen zonder een flinke dip in performance: het spel is minder CPU-afhankelijk geworden waardoor mensen met lagere specs dezelfde FPS kunnen verwachten, en met snellere pc's over het algemeen 10-15% lagere FPS (al met al prima). Je kon maanden van te voren al een Encore benchmark downloaden om te testen hoe erg je systeem zou kraken onder deze update.
Een en ander in de verbetering heeft te maken met het optimaliseren van je HUD: het bleek dat daar erg veel processorkracht in gaat zitten. Te bizar voor woorden eigenlijk, maar ik neem het graag mee.

Noot van kritiek: dit is alleen een graphics-update, wat door een ander ontwikkelteam verzorgd wordt dan de balance verzorgt. WoT is (inherent) een ongebalanceerd spel, en de afgelopen paar patches zijn tanks toegevoegd of "rebalanced" welke gewoon beter zijn dan de concurrerende tanks, en dit heeft het spel niet eerlijker gemaakt. Voor de ingewijden: Type 5+HE-spam en de nieuwe yolowagon (268 obj 4).
Ook is er een pay to win component - beter gezegd een geef-meer-ingame-credits-uit-to-win-component, welke je kunt opvangen door meer credits binnen te krijgen met een Premium tank (welke je koopt met echte euro's). Het betreft dan premium ammo, welke een hogere penetratie heeft dan standaard munitie. In de meeste gevallen kun je dit echter opvangen door gewoon goed te spelen en niet als een volleerde aardappel op iemands sterkste stukje pantser te schieten.

We wachten echter met z'n allen geduldig op een oplossing - en het lijkt alsof Wargaming (heel erg langzaam) leert van hun fouten: de laatste paar toegevoegde premium tanks zijn niet meer ronduit beter dan hun "gewone" tegenhangers, een aantal maps zijn aangepast om meer dekking te geven, en er staat mogelijk een grote verandering te komen in het ammo-systeem (wat in de mobiele versie, WoT Blitz, al bestaat en prima werkt).

Het spel is echter in de basis free to play, en je kunt aardig goed vooruit tot pakweg tier 7-8 (van de 10 tiers die in het spel zitten). De leercurve is hoog, in het begin zul je niet weten wat je overkomt en hoe je nou weer bent doodgeschoten, maar de beloning kan ook hoog zijn.

Disclaimer: ik werk niet voor wargaming.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 21 maart 2018 16:52]

Toch wil ik even mijn ervaring als free player even delen van dit spel.

Ik heb dit spel ook wel voor enige tijd gespeeld . Heb ooit 1 premiumtank gekocht en thats it, daarnaast staat er onder andere een opject 268(Tier 10 ) een ST-I (Tier 9 ) en een IS-3 (Tier 8 ) in mijn garage. lang genoeg om een oordeel te vellen durf ik te zeggen. Ik ben op een gegeven moment gestopt omdat je ieder potje helemaal verrot geschoten wordt door die goldshells tegenwoordig.

Even ter uitleg voor iedereen. in het spel kan je 3 soorten granaten in je tank laden. AP, gold, en HE
Ik laat hierbij de uitzonderingen van regel even weg. (Er zijn tanks die bijv alleen HE en gold kunnen schieten. maar gold dat kunnen ze in ieder geval allemaal)

AP is gewoon amor penetrating shells, kosten ingame cash. maar niet idioot veel (uitzonderingen nagelaten) dit zijn je standaard granaten.
Gold zijn verzwaarde granaten (soms ook HEAT maar dat doet er weinig toe). deze granaten kunnen voor echt geld gekocht worden of een ronduit SCHOFTERIGE hoeveelheid ingame credits. deze granaten kunnen zich door veel meer panster beuken.
HE. High explosive. weinig panserdoorboringsvermogen. doet weinig schade tenzij ze onder de tank terechtkomen of als het slachtoffer heel licht bepantserd is. kosten ongeveer net zoveel als AP en zijn met name bedoeld om modules uit te schakelen etc.

Nou om je tank dus vol de knikkeren met gold betaal je gemiddeld 3 ton aan ingame credits. met een standaard tier 8 tank draai je door te spelen eigenlijk quite. tier 9 op den duur verlies en op tier 10 maak je gewoon nooit winst. dus dat wordt tier 5 of 6 spelen om geld te harken.

Of je koopt een premium tank. die verdienen meer namelijk. 20 a 30 k per potje als je mazzel hebt (dit alles zonder premium account he). Dus 10 mazzelpotjes premiumtank om een tank vol te laden. je kan op je klompen aanvoelen dat dit voor de speler die niet voor iedere scheet zijn portomonee trekt een onmogelijke opgave is.

Toen ik begon met spelen moest je nog mikken op de zwakke plekken bij je tegenstander (kort vertaald je had skill nodig). nu is het van oh daar is er eentje met een beetje veel armor. hop gold laden en knallen maar. dat is de meta samengevat.

let wel op. Dit is mijn ervaring als FREE player. ik koop geen premium account maar heb wel een premium tank gekocht (ooit). dus zonder premium tank wordt het eindeloos tier5 spelen totdat je voldoende geld hebt.

De trage progressie in het spel zal me een worst wezen omdat ik speel omdat ik het leuk vind. die dikke tier 10 die komt er vanzelf wel mentaliteit zeg maar. (overigens ook erg gezond voor de portomonee)

[Reactie gewijzigd door Torakk op 21 maart 2018 19:28]

Ook is er een pay to win component - beter gezegd een geef-meer-ingame-credits-uit-to-win-component, welke je kunt opvangen door meer credits binnen te krijgen met een Premium tank (welke je koopt met echte euro's). Het betreft premium ammo, welke een hogere penetratie heeft dan standaard munitie.
Zoals ik al zei, de hele game zit vol met dat soort “manipulatie” om je te verleiden er toch geld aan uit te geven.. Al is het maar die ene premium tank of wat premium tijd zodat ook jij sneller die betere gun of tank hebt en ook meer en makkelijker met betere premium ammo kan schieten.. Pay to win is voor veel mensen niet te weerstaan..
Voor mij ook niet, ik heb het 7000 battles volgehouden voordat ik de eerste uitgave deed. Ondertussen zitten we (schaamt zich diep) op 200 euro. Vind het tot nu iedere euro waard!
Zelf 27.000 potjes gespeeld en geen cent uitgegeven :Y)

Heb het al bijna een jaar niet meer gespeeld.

Bron: https://en.wot-life.com/eu/player/PvtMadnage-513304474
Waarom schaamt zich diep?
Je vind het iedere euro waard dus hoef je je ook nergens voor te schamen lijkt me.

Of is het omdat het een min of meer een pay to win game is en wil je daar eigenlijk niet aan mee doen?
Dat kan ik me dan nog wel voorstellen. Maar dan nog, als jij veel plezier uit de game haalt :)
Dat valt nog mee hoor, ik geef jaarlijks circa § 200 uit aan WoT. Speel sowieso altijd met premium account en heb daarnaast ook de nodige premium tanks. Het klinkt als veel geld maar als ik het afzet tegen de uren plezier die ik eraan heb, valt het best mee eigenlijk.
Ik hb nu de O-Ho en de AMX 13 75 als beste tanks en ik heb nog niks gekocht. En ik ga dat niet doen (ik ben 13 en ben arm hoor)
Heb de type 4 (en geen amx) maar geniet wel van de game ondanks een 6 jaar oude fx 8150 met een r9 380x en 16 gb Kingston hyper x geheugen doet die het prima ^^
Tsja, ze zullen toch ergens hun investeringen moeten terugverdienen in een free to play game van inmiddels dit niveau en microtransacties werken erg goed blijkbaar.
Tegelijk zie je zoveel idioten met premium schieten die niet snappen hoe het spel werkt en tactische helemaal zoek gespeeld worden (pay to loose?), dat maakt het alleen maar leuker als je flink gewerkt hebt voor je 'gratis' tier 9 ;)
Zelf twee premium tanks gekocht in aanbiedingen, dus in 4 jaar tijd 60,- uitgegeven, wat behoorlijk te overzien valt volgens mij. Dat doe ik helemaal niet snel, maar voor WoT heb ik het over.
Verdienmodel van bijv een game als Fortnite is toch echt een stuk netter. (en denk ik niet minder succesvol)
PvP waarbij je ingame voordelen kan kopen met echt geld is gewoon niets anders dan Pay2Win. De fans noemen het pay2grind_less, ik noem het pay2win. (zeker gezien een handjevol inbalanced premium tanks, die je letterlijk niet kan spelen zonder er een smak geld op te klappen.)

offtopic:
Met tussenpozen speel ik het ondertussen ook al een jaar of 7/8. Maar Tier 8 en daar voorbij kan je niet/nauwelijks spelen zonder premium/investering (of je moet 10 potten grinden met lower tier om 1 tier X MET premium shells te kunnen spelen en zonder premium shells heb je niets te zoeken in tier X.) Heb er ongeveer 60 euries inzitten. Community is door de Jaren heen ook steeds rotter geworden. Positief puntje is de matchmaking. Die is imo echt super tegenwoordig. Ow ja en de leukste potjes heb ik met de lower tiers (BT-2/BT-7/T71/Hellcat en vroegah de AMX 13 serie) Tier 9/10 is best slaapverwekkend

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 21 maart 2018 17:42]

Ik neem aan dat je laatste opmerking over de matchmaking cynisch bedoeld is.
Die is met name op tier 7 en 8 helemaal aan gort, waarbij tier 8 de kroon spant.
Ik weet nog de good-ol-days met 5 arty's aan elke kant of nog erger teams met een andere samenstelling (class/tier) ;)
Tegenwoordig is het qua tank-classes en tiers echt een stuk beter gebalanceerd dan vroeger. WN-X-ratings tellen imo niet. Puur de tank/class/level en dat werkt imo goed.
De community is op EU altijd al naar geweest, ik heb zelfs het idee nu minder trolls tegen te komen. De weinige spelers die ik tegenkom met een gevoel voor humor invite ik allemaal om vriendjes te worden. Is het anders in een spel als COD?

Ik ben het 100% met je eens dat het enige betaalaspect van het spel eigenlijk mag zijn dat je sneller xp vergaart en andere skins kunt kopen. Een voordeel tijdens het spelen mag er eigenlijk niet zijn. Alleen, begin het spel maar eens te her-balanceren! Het gaat om 200+ tanks als ik me niet vergis.
Speel bijna uitsluitend tier 9 en 10 games, deel je ervaring totaal niet. Ja, die niveaus is een stuk moeilijker en je draait vaker verlies dan winst. Als je echter een beetje fatsoenlijk speelt, is dat verlies met 1 potje mid-tier makkelijk te compenseren. En dan ben ik nog een offensieve speler die best wat risico neemt... Als jij 10 potjes moet compenseren dan is je wn8 ook erg rood denk ik....
Een heavy los met een tier X heavy is zo minus 50k afhankelijk van hoeveel shells (premium) ik schiet (E100 en IS7 zijn duur, is4 speel ik eigelijk niet). Een erg goede pot met een BT-2 levert 5k winst op, een erg goede win met een t71a 15k (non-premium uiteraard). Je wint echter niet alles en met lichte tanks kan de game zo voorbij zijn ;). Je maakt zelden verlies maar ook niet vaak monsterwinsten.

De enige manier hoe ik tier X winst kan maken zonder premium is in een hoekje verschuilen en hopen dat mijn team wint. Elke shell die ik schiet is extra verlies. pen of niet. (misschien dat HE op arty/open cabins wel winst oplevert per shell).

Mijn WN8 zal best awfull zijn, speel enkel solo randoms en maar af en toe een pot.

Ben benieuwd met welke gratis tank jij zonder premium 50k kan maken. Denk dat voor mij 20k zo'n beetje de max is zonder premium/daily-bonussen. (t/m tier 7)
IS 7 op tier 10 is een van de makkelijkere tanks. Je moet juist niet achteraan staan, dan krijg je maar de helft van het geld en de XP voor elk raak schot, de andere helft gaat naar degene die m spot. Schiet nooit premium shells maar mik daadwerkelijk op zwakke onderdelen van tanks.

Meestal is een tier 10 pot bij mij of een klein winstje of tot 15 k verlies. Goeie pot op tier 5 of 6 levert dat ook direct weer op. Dus gaat prima. Met bijvoorbeeld een Stug 3, Panzer 1c of een T67 doe je dat zomaar!
Financieel is het spel kerngezond, de grap is zelfs dat de ontwikkelaar een maanbasis aan het bouwen is.

Het probleem leek te zijn geworden dat de premiums beter waren dan hun gewone tegenhangers, maar de laatste paar toevoegingen zijn dat weer niet. Ze moeten dus een beetje voorzichtig zijn om niet in de "sellout" fase te komen die meestal het einde van een online spel aankondigt.

Ook mogen ze het spel een beetje makkelijker maken voor nieuwe spelers - als je <1k battles achter de rug hebt is het soms pure chaos en vooruitgang gaat poeptraag.
De laatste paar toevoegingen zijn geen russische tanks.

WG maakt OP tanks voor hun grote markten.
Een en ander in de verbetering heeft te maken met het optimaliseren van je HUD: het bleek dat daar erg veel processorkracht in gaat zitten. Te bizar voor woorden eigenlijk, maar ik neem het graag mee.
De reden is dat de HUD constante realtime raycasting doet op complexe geometrie. Voorheen (hoogstwaarschijnlijk) puur op de CPU, maar met de nieuwe engine veelal offloaded naar de GPU. Zo doen veel nieuwe engines dat en ik vermoed (geheel een vermoeden hoor, geen inside kennis of zo) dat Core dat ook doet.
Neu, de HUD was in flash gecode.
Dat vreet nu eenmaal CPU tijd.
Wel makkelijk aan te passen.
Ik denk dat je in de war bent. De HUD was echt geen flash. :P
HUD wordt gecode in .swf files.
Of te wel adobe flash.
Wederom klok en klepel, sorry. De HUD is Scaleform en die ondersteunt het laden van assets en actionscript uit een swf-bestand. Dat maakt het nog geen flash. Gelukkig niet zeg....
Maar ik doel niet op modding, ik doel op de onderliggende raycasting.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 23 maart 2018 11:32]

Kan ik me helemaal in vinden, ben zelf ook een longe time player dus weet er alles van. Ben niet altijd even actief omdat de progressie in hogere levels nu eenmaal laag is of de MM is weer eens flink tegendraads. Maar soms toch weer leuk voor een tijd te spelen met die nieuwe update.
Jarenlang gespeeld en in de basis een erg leuke game om te spelen, maar op een gegeven moment kon ik niet meer tegen alle manupilatie die erin zit via de RNG (die bepaalt of je raak schiet en hoeveel schade je doet) en de matchmaking etc.. Het is een gratis te spelen game met elementen erin die je erg verleiden er toch geld aan uit te geven om sneller die ene upgrade of betere tank te krijgen, ik denk dat ik er in de jaren dat ik het gespeeld heb toch wel een paar honderd euro in heb zitten aan premium account tijd en premium tanks.. Zo wordt een gratis game toch veel duurder dan je denkt.. Ik zou het niet meer kunnen spelen zonder weer de drang te voelen toch weer premium tijd te kopen etc, want het lang moeten spelen met inferieure standaard tanks wordt voor mij te snel frustrerend..
Ben ik volledig met je eens (ik ken hetzelfde principe uit World of Warships).
Desalnietemin, het blijft een keuze om een Premium lidmaatschap te kopen.
Een vriend speelt het zonder ook maar §1,00 eraan uit te geven en heeft er niet minder plezier om.
Kudos voor hem.. Ik ken mezelf en moet dit soort games gewoon niet spelen.. Ik ben te fanatiek qua willen winnen, heb te weinig geduld voor de enorm lange grinds en teveel geld om de verleiding te kunnen weerstaan.. En als je ziet hoeveel geld ze binnenharken met deze games ben ik niet de enige.. :D

Maar zoals ik al zei, dat was niet de reden dat ik ermee gestopt ben, dat was echt de RNG en matchmaking.. Op een gegeven moment kon ik gewoon niet meer geloven dat je daarmee niet gemanipuleerd wordt, en daar werd ik gek van..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 21 maart 2018 16:50]

True that. Ik heb eens een tier 6 franse artillery beschoten met een schot of 8 in mijn 75mm l70 gun in de Jagdpanzer 4, premium en ap en ik kan er niet doorheen. Op dat moment had ik een hoge WN8 en speelde ook goed. Dat lag echt niet aan mij.
Ik speel wel World of Warships, niet World of Tanks. Van wat ik begrijp heeft World of Tanks gewoon echt pay2win er 1 op 1 inzitten. World of Warships heeft dat niet, de hogere tiers zijn lastig om zonder premium winstgevend te spelen, maar dan kan je gewoon lagere tiers spelen. (En door gratis camos kan ik nu ook weer hele tijd hoogste tier winstgevend spelen). Je hebt geen premium ammo, wel premium schepen. De meeste daarvan zijn niet heel bijzonder, al is er wel een enkeling die echt gewoon te sterk zijn. Zoals de Belfast, maar dat is meer een uitzondering, en die wordt niet meer verkocht.

Oftewel dat lukt prima om zonder geld eraan uit te geven te spelen. Moment dat er premium ammo achtige zaken komen ben ik direct weg.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 21 maart 2018 18:09]

Ik speel ze allebei In WoT heb je inderdaad "premium ammo", maar deze kan je al best een lange tijd ook voor de normale currency kopen. Dit was ooit wel enkel voor gold te koop. Premium tanks zijn net zo gebalanceerd als de schepen in Warships. Dus nee, geen pay-to-win, in iedergeval al een tijdje niet meer ;-)
Jarenlang gespeeld en in de basis een erg leuke game om te spelen, maar op een gegeven moment kon ik niet meer tegen alle manupilatie die erin zit via de RNG (die bepaalt of je raak schiet en hoeveel schade je doet) en de matchmaking etc.. Het is een gratis te spelen game met elementen erin die je erg verleiden er toch geld aan uit te geven om sneller die ene upgrade of betere tank te krijgen, ik denk dat ik er in de jaren dat ik het gespeeld heb toch wel een paar honderd euro in heb zitten aan premium account tijd en premium tanks.. Zo wordt een gratis game toch veel duurder dan je denkt.. Ik zou het niet meer kunnen spelen zonder weer de drang te voelen toch weer premium tijd te kopen etc, want het lang moeten spelen met inferieure standaard tanks wordt voor mij te snel frustrerend..
daarom probeer ik dit soort shit niet eens, als geld de gameplay gaat bepalen, schiet het letterlijk niet op hiero

ik ga toch es wat beter opletten, als ik een goede mp aanschaf
voordeel in gameplay door betalingen, is ook een vorm van cheaten
yach
Ik speel het nu sinds een half jaar ofzo amper meer. Heb ook jaren actief gespeeld, zeg maar 95% free-to-play style (alleen permanente camo bij 50% discount etc.).
Ze gaan nu ook de preferential matchmaking van de premium tanks terugdraaien.
Ben ik blij dat ik nooit (op drie tokens van § 7,- voor de T44-100 na dan) echt geld aan premium tanks heb uitgegeven :)
Ik speel de laatste tijd veel War Thunder (Realistic Battles).
Precies. Daarom ben ik er allang mee opgehouden.
Ziet er goed uit. Misschien m'n verzameling tier 10s weer eens afstoffen. We deden hier met een GoT groepje nog wel clanwars vroeger (of nu nog misschien).
Ik begin er niet meer aan hoor :+
Grafisch een geweldige verbetering. Dat was niet het probleem van WoT. De mtachmaking is nog steeds verschikkelijk ongebalanceerd; het aantal games wat met 15-5 of erger verloren wordt is enorm. En de biased matchmaking is ook erg irritant. Als F2P speler merk ik vrij structureel dat mijn team 3-0 achterstaat voordat ik de eerste tegenstander tegenkom. Ik heb meerdere tanks nu met WR's van 35%, en dat is toch wel vreemd - vroeger zat ik rond de 55%.
"De mtachmaking is nog steeds verschikkelijk ongebalanceerd"

Helemaal mee eens, ik heb nu meerdere keren uit grote frustratie het spel eraf geknikkerd.
(Daarbij aangegeven dat ik de matchmaking verschrikkelijk vind).
Wat een dra-ma-tisch niveau, vooral in de weekenden, alleen maar tomato teams, ja ook op tier 7 en 8 nog.
Ik speel daardoor inmiddels al maanden niet meer, ik had geen zin meer om me elke keer te ergeren aan lemming trains, spelers die absoluut niet op de minimap kijken, etc.

Echt heel jammer want vindt het heerlijk om, vanwege beperkte tijd, enkele potjes te doen.
Maar met deze update ga ik toch weer ff proberen.
Hier kan ik je uit een droom helpen.

Ik speel dit spel al jaren en heb er een haat liefde verhouding mee, een van de spelers heeft een tooltje gemaakt om replays te bestuderen (http://forum.worldoftanks...-analyzer-wip-3-11032018/) en dit heb ik over mijn 10.000-enden replays heengehaald zo'n half jaar geleden.

Ik heb hierbij ook gekeken naar mijn premium time vs. F2P time en de uitkomst is duidelijk, er zit geen verschil over alle tanks vs. enkele tanks (bijv. E25 1000 games f2p vs. premium time).

Dat de game gemanipuleerd wordt staat trouwens buiten kijf, komt direct uit je winrate data, hier zit bijna een dag tot dag sinus trend in als je het per tank tegen elkaar plot. Hier heeft elke speler premium of niet dus last van.

WoT is brilliant in dat het een markt aanspreekt op een manier die nieuw is jammergenoeg net als bij bijv. Microsoft betekend nog niet dat het product goed is. Maar zolang je de enige optie bent is het vlees zwak en spelen we het toch wel.

Het zo genoemde pay-to-win aspect is iets waar deze game al heel lang mee worsteld en ze nog steeds niet goed opgelost hebben voor de Europese markt echter in hun balangrijkste markt de voormalige Soviet staten wordt hun handelswijze heel normaal gevonden.

Als ik de dicussies op de Europese fora zou mogen samenvatten in de drie belangrijkste werkelijke problemen van dit spel (dus niet gezeur over artillery, etc):
- Tank balancing
- Team opzet (invloed van kwaliteit van de spelers is veel te groot op de uitkomst van een game en dus het spelplezier van de 30 spelers)
- Pay-to-win ammo

Waar ik me voor schaam in deze game is de verziekte omgeving waar je als "goede" speler zoveel last van krijgt dat je ophoud met spelen of je tot dat niveau verlaagt.

Waar ik me het meeste aan irriteer is met zoveel game bedrijven dat ze denken dat ze consumenten rechten met de voet kunnen treden omdat ze kunst maken. Een game is een product, niet meer en minder gelukkig zijn in Europa de ACM's aan het wakker worden.

Edit: Toevoeging aan manipulatie regel.

[Reactie gewijzigd door Nacht op 22 maart 2018 16:40]

22k battles in WoT... maar de tanks die ik altijd speelde zijn niet meer competatief en heb geen zin om alle nieuwe lijnen te gaan grinden ( op een standaard account, want MongGaming krijgt van mij geen geld meer na hun leugens over WoWs balancing ). Ja, je kan dit spelen als free-2-play maar de frustraties zijn dan erg hoog. Misschien wel leuk om eens mijn oude tier 5 premiums af te stoffen, deze werkten altijd goed voor mij ( beetje sealclubben mag wel toch, zeker in 'slechte' tanks als Matilda IV / BP's :P ).
De IV moet je gewoon platoonen met een maat, en dan winst na winst binnenharken. Heel rustgevende tank is dat.
Als je een nieuwe competitieve lijn zoekt (letterlijk een lijn zonder ook maar 1 slechte tank erin) ga dan voor de Russische medium tanks en eindig met de Obj 140 of de 430U ;)
Marv gaf juist aan niet meer een nieuwe lijn te willen grinden. Voor mij was powercreep ook de hoofdreden om te stoppen.
Die keuze ligt er maar net aan of je het als een grind wil beschouwen.

Het is een beetje kortzichtig om de tier 1 t/m 9 tank alleen te beschouwen als een middel om tot de tier 10 (endgame) tank te komen, zeker als je enorme lol kunt hebben in al die machines. Op die manier kan ik me ook niet voorstellen dat het spel leuk is ;)

Russische mediums zijn trouwens totaal ongevoelig voor powercreep, want als we als voorbeeld de lijn naar de Obj. 140 nemen zijn die tanks meerdere keren gebufft tot ze net zo goed/beter zijn dan de concurrenten. T44, T54 en Object zelf hebben in de afgelopen maanden meerdere buffs gehad. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat deze lijn een beetje het stokpaardje van het spel is, en die kunnen we niet in de kou laten staan toch?

tl;dr: gewoon de juiste tanks uitzoeken, en je hoeft je nooit zorgen te maken over power creep.
Volgens mij is elke RU medium goed :+

En ja de IV is niet slecht, tenminste niet gezien de tegenstand op tier 5, de BP is toch moeilijker want al is de dpm ontzettend hoog je krijgt dat alleen effectief point blank vanwege aimtime en tja armor op die turret is kaas ( goudse kaas, met gaten er al in van te voren lijkt het ).

Ach ik heb ook een Type59 ( :o ) een su-100-122 ( toch ook best wel broken als je top tier bent ) en laten we mijn PzII J niet vergeten welke mij 100 euro koste destijds ( koop 100E gold en je kreeg de PzII J 'gratis' erbij ). En een kv-220 en een Excelsior en weet ik wat niet meer. Lowe schijnt ook niet slecht te zijn met buffed side armor zodat je eindelijk goed kan sidescrapen met dat ding..

Maar, er heerst nog steeds een 'press 2 for skill' mentaliteit in WoT en dat is waarom ik het niet meer leuk vond. Dan heb je een Maus, denk je: wauw kijk mijn armor ik ben GOD... en ja Maus KAN zelfs meeste gold bouncen als je maar goede angels gebruikt maar leuk is het niet echt.

Nee, de beste methode om mij weer echt voor het spel te interesseren is de damage output van premium ammo evenredig te verminderen als de penetratie omhoog gaat. Dan mag iedereen van mij op 2 rammen en op mijn Maus schieten, zal heel lang duren voor ik last zou krijgen van al dat gekietel denk ik :D
De Maus is vrij recent nog gebuft en heeft (wederom) een van de hoogste winrates in het spel, het probleem is alleen dat HE-spam je grootste vijand is geworden als je muisje speelt.

De Lowe heeft ook een flink aantal buffs gekregen: met name 10 graden depressie en het pantser is vrijwel overal verbeterd, als je goed speelt waan je je bijna een E75!

Verder: WoT Blitz heeft dus al die aanpassing dat premium ammo minder schade doet (de kosten zijn ook lager), en hopelijk wordt dat straks ook onderdeel van onze game.

filthy statpadder.
10 graden depressie op Lowe klinkt ontzettend goed, is de mantlet ook nog zo trollish? Heb zoveel bl10's gebounced met Lowe niet te geloven die mantlet was echt thicc!

Mhm E75 is iets sneller toch, dat was het andere nadeel van de Lowe, 1600dpm en langzaam ( en de hull armor was crap, en je front mounted transmissie betekende dat je bijna altijd je engine kwijt raakte in de loop van het potje... maar ja je hebt nu repairs met timers ( overgenomen uit WoWs ) dus misschien is dat minder een issue.

Zal toch een reinstall overwegen :D
transmission dmg leidt niet meer tot motorschade (is al zeker een jaar zo), en de Lowe is werkelijk een (langzaam) beest, heeft ook een snelheidsboost gekregen, kan zich zeker staande houden indien je goed speelt. Lage DPM, maar dat is ook het enige nadeel.
Ik zou zeggen: herinstalleer het spel eens!
Lage theoretische DPM misschien.
Pen was toch altijd beter dan de Tiger II IIRC.
Effectief beter vs tanks met meer pantser, slechter tegen tanks die de TII makkelijk pen'd.
Goede trent, hopelijk zet dit ook door naar World of Warships. In het verleden fanatiek WoT gespeeld, maar het hoge Pay2Win gehalte van deze titel heeft me toch naar de varende variant gebracht. Hier is het veel minder p2w maar meer pay2progress. Neemt niet weg dat je er een hoop §'s op kapot kunt slaan, maar dit levert wel weer nieuwe verbeteringen op voor de games (zie deze update _/-\o_ ) zoals gezegd, hoop dat hij ook naar Warships komt en ik ben blij.
Kek....

https://wows-numbers.com/ships/

Kijk eens naar de ratio van schepen met een sterretje voor de naam vs 'tech tree' schepen en kom mij dan nog eens vertellen dat het wel meevalt met het p2w gehalte in WoWs :+

edit: ps ik heb een heleboel schepen uit dat rijtje dus ik zou het moeten weten. Niet alle premiums, er zijn er die best balanced zijn ( Priins Pudding... straight op copy van de Eugen ) en zelf die echt GOED zijn in de zin van goede balance EN interesant schip ( Harekaze 100mm setup ). Ik hoor dat Aigle ook best wel ok kan zijn in de handen van een goede speler ( ben ik dus blijkbaar nog niet tegen gekomen, ik heb absoluut geen issues in het dealen met dat schip ). Dus de nieuwere premiums lijken wel beter geÔmplementeerd te worden.

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 21 maart 2018 17:25]

offtopic:
Er zijn maar heel weinig premium schepen die echt OP zijn tov de tech tree variant. Over het algemeen hebben de premiums een gimmick die de non premium niet heeft, of zijn het lichtelijk afgeleide varianten. Echt OP: (Belfast, Saipan, Lo-yang)


Vwb het p2w.
- Geen premium ammo die sterker is dan de standaard ammo
- premium tijd geeft meer xp en credits verder geen bonus

[Reactie gewijzigd door GLR89 op 21 maart 2018 17:34]

Kek....

Lenningrad -> Minsk ( Minsk slechtere concealment en heeft alleen suicide torps ).
KA -> zou de naam niet eens weten het is trash
Kamikaze (r) / Fujin -> ( current/huidige ) Minekaze
Atago -> Mogami ( Mogami 155 is competatief maar erg player skill dependant )
Nelson -> Duke ( geen uitleg nodig toch? )
Arizona -> New Mexico ( beter werkende armor en belangrijkste -> sigma! )
Black -> Fletcher ( serious, wij geeft er nou een reward ship aan toch over het algemeen minder shitty spelers welke net zo OPAF is als OPfast. )
Texas -> New York ( zelfde schip maar een dikke middelvinger naar CV's die je willen droppen ).
Gremmy -> Podvoisky ( geen uitleg nodig.. al is removal van SF toch wel een aderlating geweest voor Gremyashi ).
Kutuzov vs Chappy -> MK wint in randoms door smoke generator, chappy wint in competitive vanwege radar.

En ik kan wel even door gaan hoor..... speel het spel sinds alpha, ben meer dan een jaar supertester voor WoWs geweest en ik ben dus geen potato in dit spel.
Haha ik wil echt niet lopen wedijveren ;)

Maar wat ik bedoel mt p2win vs p2progress is dat de non premium varianten net zo goed preteren als de premiums (ja ze hebben een gimmick, maar zijn niet overdreven OP) in een 1op1 tegen hun tegenhanger zijn ze niet perse beter of slechter. Bij WoT is en was dit wel een serieus probleem.

Qua ammo was dit bij WoT nog erger. Zonder gold ammo was je tegen bepaalde tanks gewoon de klos, ja er was een creddit ipv gold alternatief, maar als je het betaalbaar wilde houden op de hogere tiers was dit bijna onmogelijk.

In wows ben je met premium niet merkbaar beter, echter gaat het grinden wel sneller. Zijn hogere tiers betaalbaarder en komt de volgende tier sneller binnen bereik (: pay2progress dus

Alfa en Beta niet gespeeld, maar inmiddels wel wat ervaring opgedaan (5,7k games) 17 tier 10 schepen en zat premiums in de haven liggen. Dus met mijn ervaring zit het wel goed :9

[Reactie gewijzigd door GLR89 op 22 maart 2018 09:23]

Volgens mij gaat er hier iets mis met begrijpend lezen.... Ga dat lijstje nog eens af, en vertel dan nog eens dat 'prestaties hetzelfde zijn' :?

Je bent met die schepen in het voordeel vs je tech tree counterparts, zonder enige twijfel. Ja, als JIJ goed bent en die premium ship speler is dat niet heb je er geen last van. Maar zet equal skill players tegen elkaar in een Lenni en een Minsk en de Lenningrad zal beter presteren. Zelfde geld voor een heleboel andere premiums, zelfs al zijn sommige heel specifiek ( Texas als New Yorck met insane AAA voor tier 5, klinkt leuk maar als CV je negeert heb je geen donder aan je betere AAA ).

En ja, gelukkig heeft WoWs geen gold ammo, en gelukkig gaan de balans bij nieuwere premiums steeds redelijker. Maar geen p2w is dus echt totaal niet waar, het is WEL dikke p2w, alleen zijn de effecten in battle minder merkbaar. Maar als je global stats erbij pakt zie je het ineens wel duidelijk.

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen zoals Pudding wat gewoon een reskin is, of zelfs Molotov was een tier 6 Kirov is met Donskoi guns ( topkek! ) maja Kirov armor in tier VI is ... problematisch. Toch wel leuk om te spelen omdat je geen issues hebt met citadels on broadside Fuso's at any range ( Rasha stronk dah! ).

En Belfast, tja... laten we zeggen dat er een reden is dat ik weg ging uit ST groep, en dat had alles te maken met hoe WG balance zag. Voornamelijk trouwens om hun oude belofte dat ideale team compositie 3 BB's max zou zijn, en ze uiteindelijk nu dat op 5 hard limit zetten en dat is naar mijn onbescheiden mening funest voor gameplay. BB's en DD's zie je nu voornamelijk en niet voornamelijk kruisers zoals het spel oorspronkelijk bedoeld was, echt jammer. Daarom krijgt Monggaming geen geld meer van mij, ja misschien met Ashasio als die nog steeds die complete stukke dw torpedoes krijgt dan will ik die flamuBB's wel harder laten huilen :+
Gaat world of warships deze engine ook gebruiken?
Was een grote fan om arty te spelen helaas kun je geen platoon meer doen met meerdere arties maakt
Artys zijn stom :P
Niet altijd soms hebben ze mij enorm gered als ik op low heath stond en ging spotten voor ze. Besides de Amerikaanse arty a vanaf tier 4 zijn best leuk om te spelen ^^ ben meer een heavy/ td speler maar soms is het best leuk 3 kills te krijgen en meeste damage te doen met een arty. Zelfs een 2 kills met 1 schot gehad met arty en 6 kills en meer dan 2000 damage in een tier 4 arty in een +2 match.
Het ziet er heel mooi uit en speelt echt soepel, maar of ik er lang mee zal spelen weet ik niet. Het lijkt me wat ingewikkeld...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True