Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Futuremark toont techdemo en komt eind dit jaar met 3DMark-benchmark voor DXR

Futuremark heeft een techdemo getoond die gebruikmaakt van DirectX Raytracing. Het bedrijf zegt te werken aan een benchmark voor de 3DMark-suite die gebruikmaakt van DXR. Eind dit jaar moet deze uitkomen.

Futuremark zegt in de afgelopen maanden bezig geweest te zijn met het combineren van DXR met bestaande rendermethodes om nauwkeurig reflecties van dynamische objecten weer te geven. Volgens het bedrijf maakt DXR het mogelijk om reflecties te produceren van objecten die niet in beeld zijn en zorgt de techniek ervoor dat reflecties altijd het juiste perspectief hebben.

Raytracing is niet nieuw, tekent Futuremark aan, maar was tot nu toe niet praktisch om realtime te gebruiken in games omdat het teveel rekenkracht vergt. Met nieuwe gpu's zou het wel mogelijk moeten zijn om deels met raytracing te werken, om schaduwen, reflecties en andere effecten te verbeteren.

De DXR-techdemo waar Futuremark een filmpje van laat zien werkt in realtime op een 'huidige' gpu. Om welke videokaart het gaat, zegt het bedrijf niet. Vermoedelijk werkt het bedrijf de techdemo uit tot een bechmark. Futuremark zegt dat de 3DMark-suitte een DXR-test krijgt en de hoop is dat deze rond het eind van het jaar uitkomt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Microsoft kondigde DirectX Raytracing op maandag aan. Het is een aanvulling op de DirectX 12-api voor het realtime renderen van raytracing. DXR zal in eerste instantie worden gebruikt als aanvulling op traditionele rendertechnieken.

Nvidia kondigde gelijktijdig RTX aan, een techniek die realtime raytracing mogelijk maakt op de tensor cores van de Volta-gpu. Nvidia's techniek werkt in combinatie met Microsoft's DXR. AMD heeft dinsdag ook ondersteuning voor realtime raytracing aangekondigd in zijn Radeon ProRender-engine, die wordt gebruikt in cad-software zoals Autodesk, Blender en Solidworks.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-03-2018 • 15:39

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
De Unreal Engine 4 gaat beide technieken ondersteunen. (bron)
Youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=81E9yVU-KB8

Sorry tweakers, maar zelf met een 200 mbit verbinding ben ik aan het wachten op jullie player :(.
en de bronvermelding, die bij tweakers ook MIA is :

https://www.futuremark.com/pressreleases/2018/03
Voeg ik toe, mijn bron was een persbericht in de mail, die kan ik niet linken ;)
Heb ik ook last van. Ik dacht dat het aan mijn internetverbinding lag maar op YouTube idd geen enkel probleem. Bedankt voor de link.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 22 maart 2018 12:48]

Zelfde probleem hier: Ik ben ook langer van mening dat de StreamOne Player bagger is (i.c.m. Tweakers).

[Reactie gewijzigd door born4trance op 22 maart 2018 17:04]

Nergens last van, mss settings ergens?
Cache enzo keer legen.
Wat gebeurt er als je incognito gaat enzo.

Pfff
Player is ruk, Build filmpje over de drone: 4x klapt ie eruit 'network error'. Youtube 4K draait perfect...
Dat filmpje is niet in 4K maar 1080p.
Video moet om de 5 seconden bufferen, terwijl er op Youtube geen enkel problemen zijn.
Deze tech demo valt me erg tegen, ze hebben raytracing hier volgens mij alleen gebruikt voor reflecties, leuk om mee te testen, maar nou niet echt de reden waarom raytracing nu in videogames komt (het komt er meer voor raytracing met licht, zodat je 'fotorealistisch' licht in scenes krijgt, iets wat ik hier totaal niet in zie)
Het is heel duidelijk niet alleen gebruikt voor reflecties in spiegels, vloeren etc.
Let bv ook op schaduwen tijdens het rennen op het eind en hoe lichtval op het pak niet alleen van een lichtbron komt maar ook vanuit weerkaatsing dit soort dingen komt ook voort uit raytracing.
de officiele techdemo die blijkbaar besteld is bij Remedy is mooier (wel wat korreligere iteraties zo te zien)
https://www.youtube.com/watch?v=jkhBlmKtEAk
(overigens curieus dat ze Remedy hebben gevraagd, gezien Futuremark een spin-off bedrijf is van Remedy (3dmark2000 draaide op de Max Payne engine enzo :P)
Brace yourselves... reflections are coming ;) Mirrors, mirrors everywhere!
ik check toch bij elke FPS of RPG die ik speel eventjes of ik het poppetje in de spiegel kan zien. Wel gave techniek hopelijk kunnen de volgende generatie gpu's er al iets beter mee overweg.
Dat kon bij Duke Nukem al.
Eindelijk realtime ray tracing. Ik hoop dat deze techniek de komende jaren een mooie vlucht gaat nemen. Mooier dan met ray tracing wordt het niet :)
"een mooie vlucht" Het zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn voor flightsims om dat verschil tussen het ene moment vlak boven de baan en vervolgens op 3km hoogte op te lossen
Ik dacht meer aan:
Over the next several years, however, we expect an increase in utilization of DXR for techniques that are simply impractical for rasterization, such as true global illumination. Eventually, raytracing may completely replace rasterization as the standard algorithm for rendering 3D scenes.
https://blogs.msdn.micros...osoft-directx-raytracing/
Ah, dat kende ik niet! Er zijn dus nog voldoende uitdagingen. :)
Op 1:20 gebeurt er iets geks met het boven lichaam (je ziet het heel goed als je naar het hoofd kijkt), super irritant aangezien de rest van het filmpje echt prachtig was :P

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 21 maart 2018 16:09]

Er zijn meerde van dit soort renderfoutjes te bekennen in de demo. Ik heb het idee dat er in de techniek nog het een en ander geoptimaliseerd moet worden, maar het ziet er al wel heel vet uit.
Ik hoop dat deze techniek wordt gebruikt door Star Citizen binnen de nabije toekomst (3 jaar ofzo). :)
Ray Tracing vind ik persoonlijk niet zo veel toevoegen of verbeteren, je moet echt op de details gaan letten en dat valt al snel weg tijdens de gameplay. Een aantal games maakt er al gebruik van.
Welke huidige games gebruiken raytracing dan? Denk niet dat er enig spel is die raytracing KAN implementeren zoals hier beschreven omdat het technisch gewoonweg niet haalbaar was.

Wat jij dus blijkbaar vertaald als : ray tracing voegt niets toe.

Terwijl je dus nog nooit dit echt heb kunnen beoordelen.
Ik weet niet of dit het zelfde is, maar dat werd mij wel verteld vandaag dat Ray Tracing in 2 games voor komt.?
https://en.wikipedia.org/wiki/Quake_Wars:_Ray_Traced

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 21 maart 2018 18:15]

Dat was een techdemo/research project om te kijken hoe haalbaar het zou zijn op toen current hardware ( en het 'faalde' als je kijkt naar het performance stukje van je link ).

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 21 maart 2018 18:18]

Maar je kunt het dus wel zien hoe het werkt en daar ging het me eigenlijk om.
Ja gedeeltelijk. Raytracing principe is natuurlijk niet veranderlijk maar hoe het geļmplementeerd is ( en dus hoe goed het werkt en wat de output is ) wel. Dus dat er in dat research project voor jou geen meerwaarde zat in de visuals, dat kan je niet zo een-twee-drie doortrekken naar wat er mogelijk wordt met DXR.
Ray tracing is niet zo heel moeilijk, en zeker niet 'onmogelijk' (zie deze 18 jaar (!) oude dos intro 'Heaven Seven' van Exceed: http://www.pouet.net/prod.php?which=5. Real time!). Je zult niet full-scene 10x bounce raytracers in shaders tegenkomen in huidige games maar dat neemt niet weg dat er geen ray tracing/casting (0 bounces) gebruikt wordt voor sommige effects. Let wel: er zijn ook gewoon alternatieven voorhanden die met conventionele technieken werken en ook goede resultaten opleveren. Ik moet het nog zien of de nieuwere hardware wel dusdanig veel gebruikt wordt voor raytracing, immers: die hardware is dan ook goed in staat om nog meer conventionele polys te pushen.

De demo is wat kunstmatig. Tuurlijk glimt alles en reflecteert het allemaal etc., maar het zou beter zijn geweest als ze een meer conventioneel level hadden gekozen, bv met veel planten. Als ik naar de 'The Book of the Dead' demo kijk van Unity dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de conventionele technieken het prima doen.

Als je naar deze paper kijkt van de HBIL techniek (screen-space indirect lighting technique): https://drive.google.com/...puNHZ9o4OF3YjqzIvmRR/view dan denk ik dat raytracing wel een plek heeft maar zeker niet als primaire rendertechniek.

[Reactie gewijzigd door EfBe op 22 maart 2018 09:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True