Gigantisch in Rusland: World of Tanks

Oostbloktopper

Een fenomeen is het niet, maar een voorzichtige hype mag je het wel noemen. Met 45 miljoen geregistreerde gebruikers en in Rusland soms wel 700.000 spelers tegelijk online mag ontwikkelaar Wargaming best met trots naar zijn 'free-to-play' online game World of Tanks kijken. De game die vooral in het voormalige Oostblok zo populair is, zorgt voor weinig opwinding in de Benelux. En dat is jammer, want wat meer aandacht zou de game zeker niet misstaan.

De game is in Nederland allang niet nieuw meer en het gebrek aan aandacht ligt natuurlijk vooral aan de media, niet aan gamers in het algemeen. Bovendien voert Wargaming pas sinds enkele maanden actief pr en marketing voor het spel, waardoor de naamsbekendheid en daarmee het aantal gebruikers slechts langzaam begint te groeien. Desondanks is onze eigen Tweakers-community inmiddels alweer toe aan het 28e deel van het World of Tanks-topic. De hoogste tijd dus dat wij er ook maar eens aan geloven en aan de slag gaan met World of Tanks. Dat deden we voor de gelegenheid in het gezellige Oost-Berlijn, bekend van zijn warme uitstraling en niet aflatende charme.

De aanleiding voor ons bliksembezoek aan de Duitse hoofdstad was de deze week verschijnende update voor World of Tanks, die Chinese tanks toevoegt aan het spel. Maar dat was voor ons niet het hoofddoel, het ging ons vooral om een eerste kennismaking met dit Russische fenomeen. Dat we daarbij een eerste in-game proefrit met die Chinese oorlogsmachines mochten maken, was dan ook vooral een leuke bijkomstigheid.

Voordat we je de ins en outs van World of Tanks uitleggen, is het belangrijk een kanttekening te plaatsen. Dit is namelijk geen spel dat zich in een middagje helemaal laat blootleggen. Natuurlijk konden wij op ons gemak alle menu's bekijken, verschillende tanks en tank-klassen uitproberen en ons bij laten praten door ervaren World of Tanks-spelers, maar misschien wel de grootste charme van het spel is de voortdurende quest om continu je tank-collectie uit te breiden en die tanks zelf te verbeteren met upgrades en betere bemanningsleden. Daar gaat, als je weinig of geen geld aan het spel wil uitgeven, behoorlijk wat tijd in zitten. Dat kun je zien als een nadeel, maar het levert een heerlijk gevoel van voldoening op als je weer een doel hebt bereikt .