Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus behaalde in 2017 een verdubbeling van omzet

De Chinese smartphonemaker OnePlus heeft bekendgemaakt dat het in 2017 een verdubbeling van de omzet heeft behaald. Deze kwam uit op 1,4 miljard dollar, omgerekend ongeveer 1,14 miljard euro.

De directeur en oprichter van OnePlus, Pete Lau, zei tegen de Britse krant The Telegraph dat deze omzetverdubbeling in 2017 gepaard ging met 'gezonde winsten', maar hij zei niet hoe hoog de winst in het afgelopen jaar was.

De fabrikant stelt dat onder meer de introductie van de OnePlus 5 en de 5T in 2017 hebben bijgedragen aan de omzetstijging. Volgens OnePlus waren dit de snelst verkopende telefoons sinds hun introductie in respectievelijk juni en november vorig jaar. Het bedrijf zegt dat het verwachtte om 30.000 telefoons te verkopen in Europa, maar dat werden er 1,5 miljoen.

OnePlus is eind 2013 opgericht en in het eerste jaar kwam de omzet uit op 300 miljoen dollar. Daarna publiceerde het bedrijf geen omzet- en winstcijfers meer. Lau zegt dat nu wel te hebben gedaan, zodat klanten door deze transparantie meer vertrouwen in het merk krijgen. Hij wil hiermee uitstralen dat OnePlus een gezond bedrijf is.

Volgens Lau heeft de bekendmaking van de jaaromzet niets te maken met het winnen van het vertrouwen van Amerikaanse partijen voor de verkoop van OnePlus-telefoons. Hij gaf aan dat zijn bedrijf op dit moment gesprekken voert met onder meer mobiele providers in de VS.

Vorige week uitte Huawei nog zijn frustraties over Amerikaanse telecomproviders, omdat zij naar verluidt niet willen meewerken aan afspraken om nieuwe smartphones in de Verenigde Staten te verkopen. Zondag werd bekend dat de overheid in de VS aan een wetsvoorstel werkt dat het onmogelijk moet maken om telecomapparatuur van Huawei of ZTE te gebruiken.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-01-2018 • 18:53

78 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (78)

Wijzig sortering
Niet zo gek aangezien hun "budget" toestellen iets minder budget zijn geworden...
@RobbyTown Dat argument zie ik keer op keer weer. De OnePlus One bijvoorbeeld heeft geen 18:9 scherm, geen eigen OS wat OnePlus zelf moest onderhouden, geen vingerafdrukscanner, geen Dash-Charge, amper R&D kosten, veel minder werknemers dan nu, componenten kosten nu stukken meer dan eerst, etc etc.. Dus om te stellen dat de prijs omhoog is gegaan en dat dan opmerkelijk vinden, vind ik voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Als je al ziet welke investeringen ze hebben voor gedaan: Open Ears Forum - commitments updates

En wat ze nog voor 2018 willen: Open Ears Forum - London 2017

Nog een leuke tweet van de medeoprichter: https://twitter.com/getpeid/status/952834311408975872

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 januari 2018 19:11]

Hoewel dat natuurlijk geen correcte vergelijking is. Je vergelijkt een apparaat uit 2014 met apparaten uit 2017. De OnePlus One had specs vergelijkbaar met die van de flagships op dat moment, en de OP5T heeft specs vergelijkbaar met die van de flagships van dit moment. Waar men alleen geen rekening mee houdt is dat OnePlus inderdaad duurder wordt, maar relatief tot de flagships nog steeds betaalbaarder blijft. Mogelijk wel relatief gezien iets minder, maar dat is, zoals jij zelf ook al zegt, ook omdat ze onder andere meer R&D doen. Daar zou ik overigens ook graag meer dure marketing aan willen toevoegen.
Inderdaad, en dat is het punt juist wat ik wil maken. Mensen zijn toestellen van jaren geleden aan het vergelijken. Componenten zijn beter en duurder geworden. Nu betaal je ook meer voor een gemiddelde auto dan zoveel jaar geleden. Niet alleen voor auto's, maar voor veel meer dingen.

OnePlus doet overigens niet (veel) aan (dure) marketing.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 januari 2018 19:14]

Nu betaal je ook meer voor een gemiddelde auto dan zoveel jaar geleden. Niet alleen voor auto's, maar voor veel meer dingen.
Dat heeft met inflatie te maken, ~2%. Dat is dus tov OnePlus One maar 8%. Nee, dat verklaart het verschil niet. Ook worden onderdelen juist steeds goedkoper.

Er is een veel eenvoudigere verklaring:

Afroompolitiek is men niet voor gegaan; men is gegaan voor de tegenhanger, penetratiepolitiek. Meen me zelfs te herinneren dat ze onder kostprijs werden verkocht maar kan me vergissen met Xiaomi. Die volgen overigens dezelfde taktiek. Het is ook bijzonder lastig meekomen met afroompolitiek gezien de sterke merken Apple, Samsung, enz. Bij penetratiepolitiek gaat men voor volume om zo marktaandeel te verwerven. Op een zeker moment (bijv nu het merk traction heeft) gaat men voor hogere prijsdrempels en kan men meer leunen op de sterkte van het merk middels prijsdifferentiatie. Apple en Samsung doen gewoon een 2-1tje wedstrijdje afroompolitiek. Valt verder weinig bijzonders over te zeggen IMO want het een klassieker voor luxeartikelen. Penetratiepolitiek zie je juist meer bij de eerste levensbehoeften en onderste segmenten. Nokia deed overigens beide.
[...]
Meen me zelfs te herinneren dat ze onder kostprijs werden verkocht maar kan me vergissen met Xiaomi.
Nee hoor, het was inderdaad Oneplus: https://www.digitaltrends...-one-sells-500000-phones/ .
Daarnaast worden componenten niet duurder maar de high-end smartphones kunnen steeds meer waardoor de Oneplus toestellen ook meer moeten kunnen.
Destijds was er bijvoorbeeld veel minder ram, rekenkracht, opslaggeheugen(toen hadden toestellen standaard 16gb, nu 64),... nodig, nu moeten ze als ze mee willen met de top eenmaal duurdere componenten gebruiken.

Maar wat ik mis bij de meeste reacties is dat de toestellen van de andere merken ook een stuk duurder zijn geworden.

De Samsung note serie en nieuwe iPhone hadden toen prijzen van ~§700, die kosten nu ook al §300-400 meer, terwijl de 5t een prijsstijging heeft gehad van ~§200(tov. de Oneplus One), maar daar komt nog eens bij dat je bij de Oneplus One §20 aan verzendingskosten moest betalen(bij de 5t zijn deze gratis), en studenten krijgen bij Oneplus %10 korting op de 5t.

Wat ik wil zeggen is dat Oneplus duurder is geworden, ja dat klopt, maar samen met Oneplus is gewoon heel die markt duur geworden.
R&D doen ze nu ook niet veel zelf. Kosten worden verdeeld over verschillende ondernemingen. Oneplus 5t is gewoon de OPPO R11S met een paar betere componenten.

Oneplus One had ook zijn eigen OS namelijk Cyanogen OS.

Ze zijn gewoon duurder geworden in verhouding maar nog altijd de moeite waard. Ben zeker tevreden van mijn 5T. De investeerders willen uiteindelijk ook geld verdienen zoals in elke onderneming.
Daar geef ik je gelijk in, dat scheelt inderdaad in R&D-kosten. Dat neemt niet weg dat schermen, SoCs, etc duurder worden. Je kan als fabrikant niet onder de kostprijs gaan zitten als verkoopprijs. Het is/zijn een opzich logische verhoging(en) van de prijs.
Waar baseer je de stelling op dat componenten duurder worden? Dat de inflatie over het algemeen producten duurder maakt, wil niet zeggen dat het per product(groep) ook zo is.
• Gaat alleen over verkoopprijzen = omzet. Niet over de componenten
• Betreft vlaggeschepen, niet midrange of lowend.
• Jij beweert, jij onderbouwt.

• Heeft weinig om het lijf. Als je de nieuwste/snelste componenten wilt dan zal dat allicht duurder zijn dat de quadcore van vorig jaar die ook nog steeds prima voldoet, maar niet de rangijsten aanvoert qua specpunten.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 16 januari 2018 12:11]

De toestellen van OnePlus kan je wel degelijk high-end noemen. Denk dat dit meer meningsverschil is, maar als je een beetje de markt in de gaten houdt en oplet, weet je ook wel dat de componenten flink duurder zijn geworden.
Duurder in verhouding tot wat? Alle flagships zijn in die tijd duurder geworden. iPhone X al dik boven §1000! Zelfs Huawei heeft zo'n duur model gelanceerd. Samsung, HTC, Sony, LAG, al die flagships kosten tegenwoordig §800, terwijl toen een prijs van §600-700 high end was.
als je de opo 5t relateert aan de s8, het android vlaggeship, gaat oneplus al bijna over de prijs van de s8 heen! met een stukken slechtere camera. Nee ik heb de One gehad. Overtuigd. Nu laat ik hem overtuigd liggen.
Na mij ervaring met de S7 Edge ben ik klaar met Samsung. Trage updates, veel meegeleverde meuksoftware, regelmatig lag. En als klap op de vuurpijl binnen een jaar kapot moederbord.
dat laatste is natuurlijk pech hebben en geen standaard. updates van opo zijn soms nog slechter dan samsung. samsung garandeert dan nog in ieder geval 2 jaar, oneplus komt dat soms niet eens na!
Meegeleverde software van Samsung is vrijwel allemaal te verwijderen of te stoppen.
Na mijn ervaring met de OPO 1 en 2, ben ik gestopt met Oneplus, Geen updates, geen bugfixes. OS wat gewoon trager werdt na verloop van tijd, slechte camerasoftware, en als klap op de vuurpijl, bij beiden een kapot scherm na een vrij zachte valpartij.

Dit alles heb ik bij mn S8 niet, ik zit alleen met die bloatware, maar die kan je ook uitschakelen.. Nee, Oneplus zal met een heel goed toestel moeten komen om me terug te krijgen, en geloof me, ik was een enorme fan van Oneplus ;)
De OnePlus One was dan ook niet echt high-end en er werd op veel dingen bespaard. Met de 5T is dat echt amper nog. Bovendien, waarom vergelijken met de S8 en niet met de S8+? Het zijn immers beide de iets duurdere versie van de 5/8.
En zelfs voor die prijs zou ik veel liever een OnePlus hebben. Gewoon bijna stock, veel sneller in dagelijks gebruik dan de S8.
Relatief ten opzichte van de prijzen van vlagschepen van dit moment vindt ik de op5t eigenlijk gewoon duur. Een sg8 is op dit moment echt niet veel duurder. Er wordt altijd vergeleken met de prijs van release terwijl op net als Apple zijn prijs vasthoudt doen of en Samsung dat zeker niet!
Klopt, maar vergeet niet dat Samsung zijn eigen schermen kan gebruiken. OnePlus moet het inkopen net als de meeste fabrikanten, dus die zullen uiteraard veel meer betalen. Samsung neemt namelijk de schermen gewoon bij zichzelf af.

Overigens kan je hem beter vergelijken met de S8+: https://tweakers.net/pric...re/654075;752175;1107681/

Qua grootte komt het dichterbij, ook qua accu, etc etc.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 januari 2018 19:41]

Het hoeft niet zo te zijn dat wanneer men binnen het concern afneem ook automatisch minder betaalt. Alleen al vanwege de schaalgrootte zal het wel minder betalen. Uit de praktijk: accountantskantoor heeft een dochterbedrijf in de ICT. Accountskantoor heeft ICT nodig. Hell no dat ze korting krijgen hoor.
Maar waarom zou je meer betalen voor een Samsung?
Oneplus' OS is schoner, de processor is mainstream, je kunt er later een mooie LineageOS op zetten... Mijn voorkeur zou juist naar Oneplus uit gaan.
En bovendien: alle vlaggenschippen worden ook duurder. Sommige gaan naar (of zelfs over?) de 1000 euro.
Wat een onzin zeg, dat hij geen 18:9 scherm had en geen OS wat OnePlus zelf moest onderhouden, en geen vingerafdrukscanner, dat was toen niet, toen waren er zo goed als geen telefoons met een vingerafdrukscanner, en zelfde met 18:9 schermen.

De OnePlus One was een high end telefoon voor toen, en koste toen omgerekend §269,- voor de 16GB versie, en §299,- voor de 64GB versie, toen de OnePlus 5 uitkwam was de goedkoopste koste §499,- en de duurste §559,-

Wil niet vervelend doen, maar dat is een enorm stuk duurder.
Ja, en dat is het hem nou juist. Door te stellen dat de toestellen steeds duurder worden is onder andere te wijten aan de componenten. Componenten worden duurder, er worden componenten toegevoegd. Het gaat er niet om of andere fabrikanten het hebben ja of nee. Het gaat hier om de prijsverhoging, niet om de vergelijking met andere fabrikanten.
Ja, en dat is het hem nou juist. Door te stellen dat de toestellen steeds duurder worden is onder andere te wijten aan de componenten. Componenten worden duurder, er worden componenten toegevoegd. Het gaat er niet om of andere fabrikanten het hebben ja of nee. Het gaat hier om de prijsverhoging, niet om de vergelijking met andere fabrikanten.
Onzin want toen de OnePlus One gemaakt werd en uitkwam waren die onderdelen nieuw en duur, als we jou logica moeten nemen.
AnonymousWP heeft gewoon gelijk. Je moet ook kijken naar de prijzen van de concurrentie. Die is ook flink omhoog gegaan. Componenten zijn gewoon duurder geworden. Dat is gewoon een feit. Je kunt wel zeggen dat de componenten van destijds ook nieuw waren en dat klopt, maar de huidige onderdelen zijn nou een maal veel complexer en daarnaast zitten er ook meer componenten in de telefoons. Je kunt wel zeggen dat de Oneplus One destijds geen fingerprint sensor had en de concurrentie ook niet, maar die zit er nu wel in en dat kost geld maakt niet uit of het een paar jaar later is. Het kost nog steeds extra om zoiets er in te bouwen.

[Reactie gewijzigd door DigitaldumpKing op 16 januari 2018 00:39]

De prijzen zullen ongetwijfeld iets gestegen zijn maar high end telefoons zijn in een paar jaar tijd honderden euro's duurder geworden, lijkt me sterk dat onderdelen zoveel in prijs zijn gestegen.

Het is gewoon extra marge. Als je 50 of 100 euro (of meer) extra kan verdienen per telefoon dan loopt dat behoorlijk op als je miljoenen, honderdduizenden of zelfs maar tienduizenden units verkoopt.

Apple doet dat al sinds jaar en dag.
Dat is zeker waar, maar vergeet niet dat alle extra en nieuwe duurdere onderdelen optellen. Oneplus heeft daarnaast ook zijn eigen OS en veel meer marketing dan in de tijd van de Oneplus One. De 3 tm de 5T hebben ook een duurdere afwerking dan de One. Als ik het goed heb maakte ze ook maar amper winst op de eerste telefoon alleen kan ik dat niet bevestigen.

Afgaande van het laatste willen ze natuurlijk als bedrijf ook groeien. Dan wil je ook meer winst maken als dat kan. Ik vind dat je ten opzichte van de concurrentie niks kan zeggen over de prijs. Oneplus heeft zeker nog wel wat te leren, maar qua prijs zijn ze best wel redelijk voor wat ze aanbieden.
Je begrijpt me verkeerd. Qualcomm voor de SoCs, Samsung voor de schermen, etc etc, die zijn onder andere ook duurder geworden. Denk niet dat er bedrijven zijn die onder de kostprijs gaan zitten ;). Mensen zijn dus toestellen van jaren geleden aan het vergelijken. Componenten zijn beter en duurder geworden. Nu betaal je ook meer voor een gemiddelde auto dan zoveel jaar geleden. Niet alleen voor auto's, maar voor veel meer dingen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 januari 2018 19:45]

Niet alleen prijsstijgingen van componenten, rom ontwikkeling. rom onderhoud (updates), service en garantie gaan ook in de kosten lopen.Dus ja, toestellen worden helaas duurder.
Onzin, want 1080p LCD'tjes waren toen lang niet zo duur als dat 18:9 OLED's dat nu zijn. Uit de jaarcijfers van Qualcomm kan je goed concluderen hoeveel duurder SoC's door deze (zo-goed-als) monopolist zijn geworden. Om maar niet te beginnen over de fabricagekosten van aluminium unibody's
Maar je snapt toch ook dat die eerste prijzen dumping prijzen waren om het merk op de kaart te zetten? Daarom waren ze ook niet vrij verkrijgbaar, maar was er dat gedoe met die invites. Alles voor de naamsbekendheid.
@RobbyTown Dat argument zie ik keer op keer weer. De OnePlus One bijvoorbeeld heeft geen 18:9 scherm, geen eigen OS wat OnePlus zelf moest onderhouden, geen vingerafdrukscanner, geen Dash-Charge, amper R&D kosten, veel minder werknemers dan nu, componenten kosten nu stukken meer dan eerst, etc etc.. Dus om te stellen dat de prijs omhoog is gegaan en dat dan opmerkelijk vinden, vind ik voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten
Los van de winst. Als verkoop prijs omhoog gaat. Dan gaat de omzet vanzelf omhoog mist aantal koper achteruit loopt.

Vroeger OPO voorbeeld 250 euro 2 mensen kopen dit omzet 500 euro
OP5T voor 500 euro 2 mensen kopen dit omzet 1000 euro omzet is verdubbeld! Nog steeds gelijk aantal kopers. Hoeveel de winst nu is in verhouding met 2013 geen idee.

Twijfel nog tussen wat te kopen.
OP5T / OP6 of Nokia 9 :). Huidige Nexus 5X begint te haperen en rare dingen te vertonen (foto gemaakt even later foto niet te bekijken)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 15 januari 2018 22:39]

vind ik voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Synoniem voor de gemiddelde OnePlus koper, de prijs wordt er namelijk altijd bijgehaald.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 15 januari 2018 19:12]

De Oneplus is gepositioneerd als budget alternatief voor high end toestellen.

S8 ligt GEMIDDELD qua prijs rond de 640,- (pricewatch)
Iphone ligt rond de 750,-

Dan is de Oneplus een goede budget alternatief voor 499,-.
waarom gemiddeld? Ik koop hem natuurlijk bij de laagste aanbieder. Verder heeft samsung 50 euro cashback en je bent goedkoper uit dan met de opo
OPO = OnePlus One. De eerste OnePlus dus. Als je deze al wil afkorten, dan is het de OP5T.
Heb een S8+ maar als ik de OP5T zie had ik die toch liever gehad. Echt alles kun je met dat ding, de modcommunity is zo huge. Met die S8 Exynos kun je echt niks en al die Samsung Bixby meuk pfff.

Kans is groot dat ik voor de OP6 ga straks ipv S9. Heb al een OPO gehad en een OP3 en beide zeer tevreden over. Vooral die OP5T sandstone white zou ik zo kopen :9~

Enige wat me tegenhoud is dat ik m'n toestel op de vennootschap koop en er is nergens mogelijkheid om de OP zonder btw te kopen.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 15 januari 2018 21:03]

Denk dat je het moet vergelijken met de s8+
Daar in tegen is hun hardware er ook op vooruit gegaan. Het zijn nog steeds specs voor prima prijzen.

Bij je OP1 kreeg je ook niet de beste hardware, nu (meestal) wel.
Het is nog altijd bijna de helft van de toestellen waarmee ze concureren.
heb sinds enkele dagen de white sandstone 5T (met studentenkorting kunnen kopen).
Ik heb ook de iPhone X.

Mijn 5T is net zo snel en in veel gevallen zelfs sneller dan mijn iPhone X.
Oxygen OS is echt voortreffelijk om mee te werken, werkelijk buttersmooth en 0 lag.
De gestures zijn erg handig alsmede face unlock; veel betere kijk/herkenningshoek dan FaceID op de iPhone X.
Heb met 4 verschillende foto's van mezelf mijn 5T proberen te unlocken, 0 keer gelukt.
De build quality van de 5T is ook dik in orde.

Enige echte nadeel van de 5T is de camera, maar goed....mijn iPhone X is dan ook wel ruim §600 duurder ;)

5T vind ik een absolute aanrader!

[Reactie gewijzigd door Geert1976 op 15 januari 2018 19:15]

Apart van de camera. De Oneplus 2 had een uitzonderlijk goede camera met uitmuntende prestaties in donkere omstandigheden. Goed, dat hebben ze later verpest met hardcoded compressie, maar de hardware was duidelijk in orde.

Mede door het verpesten van de camera, hardwareproblemen met de vingerafdruksensor en de slecht/niet nagekomen beloftes en ook slechte ervaringen met andere Chinese merken, terug naar Samsung en eigenlijk bijzonder blij met de interface. Eindelijk een telefoon die echt slim is.

Moet wel zeggen dat ik de camera teleurstellend vind en zeker niet de verwachtingen waarmaakt. Kleuren zijn beter ten opzichte van de OP2, maar de scherpte en performance bij weinig licht zijn merkbaar minder.
1140 miljoen / 500 euro = 2.280.000 OnePlus 5/5Ts 64gb.
1140 miljoen / 560 euro = 2.035.714 OnePlus 5/5Ts 128gb.

Dus tussen de 2.0-2.3 miljoen telefoons verkocht afgelopen jaar (accessoires niet meegenomen). Ik weet niet of je btw kan meerekenen in je omzet. Dat zijn er meer dan de OnePlus One.
En dan de 3T nog en accessoires die ze verkochten ;)
OnePlus werkt niet met BTW maar ze betalen import.
Los van de prijs aardig omhoog is gegaan.

De eerste reeksen waren ook beperkt te verkrijgen via invite. Nu zijn de ook beter verkrijgbaar zonder via via.
denk dat 2018 een nog beter jaar wordt...met de 5T en de 6(en 6T op komst!)

ben heel erg tevreden over mijn 3T, maar die voorlopig nog wel mee! misschien volgend jaar naar de 7(T)!

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 15 januari 2018 19:12]

Lau zegt dat nu wel te hebben gedaan, zodat klanten door deze transparantie meer vertrouwen in het merk krijgen. Hij wil hiermee uitstralen dat OnePlus een gezond bedrijf is.
eze omzetverdubbeling in 2017 gepaard ging met 'gezonde winsten', maar hij zei niet hoe hoog de winst in het afgelopen jaar was.
Mee transparant, wel omzet zeggen maar niet de winst.

Dan verkoop je dus onzin en ben je helemaal niet transparant. Of de winst is heel hoog of valt tegen. In beide gevallen zonder het te melden niet transparant.
Nice, gun het 1+ van harte.

1+ is van ver gekomen. Na het initiele succes van de 1 met invites, het fiasco van 2 en de breuk met cyanogen inc. hebben ze zich toch maar mooi hersteld met de 3 en 3t met het eigen Oxygen OS. De 5 en 5t lijken het succes te herhalen en 1+ lijkt nu definitief het gat op te vullen dat de nexuslijn heeft achtergelaten in de westerse markt.

Of ze een deal gaan krijgen bij amerikaanse carriers is twijfelachtig. America First is daar helaas wat de klok slaat en er heerst enorm veel wantrouwen tegen de Chinezen. Carriers willen ook niet meteen bruggen verbranden met Apple en Samsung. Die houden de Chinezen natuurlijk liever buiten de carrier markt en zien liever de status quo behouden.
In China zijn ze nog steeds betaalbaar. Heb mijn op5 voor 380 gekocht in China. Vond het een koopje, weet nou niet of prijsverschil met NL alleen invoerrechten zijn of gewoon hogere prijs ivm rijkere doelgroep?
Ik vind omzet minder belangrijk dan winst. Hoeveel winst hebben ze gemaakt? Hebben ze Łberhaupt wel winst gemaakt?
Er zijn vele tientallen merken die budget en mid-class smartphone verkopen. Ik denk dat veruit het overgrote deel het uiteindelijk zal afleggen tegen de grote jongens. Alleen een smartphone verkopen zonder additionele diensten/hardware/services gaat op den duur niet werken.
Vergeet AziŽ en Afrika niet. Europa is maar bijzaak voor OnePlus.

Wij zien hier in de bioscoop altijd een Samsung reclame, in IndonesiŽ is dat OnePlus.