Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Razer presenteert prototype van 'laptopdock' voor smartphone

Razer heeft Project Linda gepresenteerd. Het is een prototype van een 'laptopdock' voor de Razer Phone, de smartphone die de fabrikant onlangs uitbracht. De laptop leunt op de smartphone voor onder meer processorkracht, geheugen en audio.

Het prototype Project Linda heeft een opening op de plek waar bij een laptop normaal gesproken de touchpad zit. Daar past de telefoon in. Als de gebruiker het toestel erin heeft gelegd, zorgt een vergrendelknop ervoor dat er een usb-c-stekker in het toestel steekt om de verbinding op te zetten.

Het laptopdock heeft een 13,3"- scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels en een refreshrate van 120Hz. Daarmee komt het scherm wat resolutie en refreshrate betreft overeen met de 5,7"-lcd van de smartphone. Het laptopdock heeft verder een webcam boven het scherm en een eigen opslag van rond de 200GB. De processorkracht, het geheugen en de audio komen uit de smartphone. Bovendien fungeert het scherm van de smartphone als touchpad. Het laptopdock heeft verder een Chroma-toetsenbord met gekleurde leds erachter.

Het prototype heeft een usb-c-poort, usb-a-poort en 3,5mm-jack. De telefoon heeft die analoge audioaansluiting niet. Het is onbekend of en wanneer er een product op basis van Project Linda zal uitkomen. Razer kondigt op de CES vaker prototypes aan die nooit in de winkels komen, maar sommige ideen komen later wel terug in producten.

Het idee van een laptopdock voor een smartphone is niet nieuw. De Motorola Atrix-smartphone uit 2011 had die functie al, terwijl in de tussentijd onder meer Canonical met Ubuntu Touch, Microsoft met Continuum, Samsung met DeX en Huawei met PC Mode ook al geprobeerd hebben een smartphone als desktop te gebruiken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-01-2018 • 16:55

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Niet echt iets nieuws, Motorola had dit 7 jaar geleden al:

https://liliputing.com/20...la-lapdock-2011-2012.html

Overigens geflopt destijds. Maar ik denk dat Android er nu wel beter mee omgaat. App compatibiliteit was toen het grote probleem maar Android stond toen nog in de kinderschoenen.

Ik gebruik het ding nu nog als rack KMM (monitor/toetsenbord/muis voor mijn server), werkt prima want het is gewoon HDMI + USB. Ik heb alleen de accu eruit gesloopt, die was toch kapot en ik was bang voor brandgevaar.

Voor mensen die iets dergelijks willen maar dan met een willekeurige telefoon: de superbook komt er als het goed is binnenkort ook aan (de kickstarter is nogal vertraagd). En er zijn er vast nog wel meer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 januari 2018 17:14]

Smartphones waren in 2011 ook tergend traag, totaal niet bruikbaar als volwaardige office desk. De huidige mid-/high-end smartphones doen dat met gemak.

Op Kickstarter hebben ze ook al zulke projecten gehad: https://www.kickstarter.c...martphone-into-a-laptop-f

Wel interessant, "laptop" met goed scherm kopen en die kan gewoon jaren en jaren mee. Hardware updates komen toch in de vorm van een nieuwe smartphone.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 9 januari 2018 17:25]

Je kan eigenlijk veel beter een ChromeOS docker image naast Android hebben draaien, dan proberen om smartphone apps te laten werken met een desktop interface.
Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk. Ik gebruik nu een Sony Z4 Tablet met toetsenbord/touchpad dock en het werkt eigenlijk heerlijk, ik heb een functionele computer, met een gewicht van minder dan een kilo.

De apps draaien gewoon fullscreen of splitscreen en dat is prima op een 10" schermpje. De splitscreen support die tegenwoordig in Android zit maakt bovendien dat veel meer apps nu aan vreemde schermgroottes zijn gewend.

Met ChromeOS zou ik ontzettend veel apps missen want ik doe veel meer dan alleen browsen op het ding. Ik heb ook een tijdje een Chromebook gehad (Asus C100 "Chromebook Flip" die je tot tablet kon omvouwen) en ik gebruikte het ding bijna nooit. Uiteindelijk maar verkocht. Ik vind Android een veel beter platform, de Z4 heeft me echt verbaasd (jammer dat Sony nooit een opvolger heeft gemaakt).

Ik heb ook de Superbook besteld destijds (dat was voordat ik de Z4 had, anders had ik de kat wel uit de boom gekeken) en ik ben ook erg benieuwd wat die gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 januari 2018 18:30]

Zit eigenlijk met smacht op die Super Book te wachten.
Omdat het zou moeten gaan werken met elke willekeurige Android phone die voldoet aan de minimale specs.
Wel leuke reply in uw eerste link van liliputing.

"Janet (5 years 3 months ago)

Look at the size of the trackpad. Now look at the size of the phone. Why not replace the trackpad with a slot into which you place the phone so that it docks and sits flush with the surface? The phone screen then becomes your trackpad."

:+
Moet eerlijk zeggen, dit is echt supervet en je geeft de telefoon gelijk een echte functie.
Doet me wel een beetje denken aan het Asus Phone Pad concept, waar de telefoon in de tablet (scherm) geschoven werd en deze gelijk als tablet kon configureren (telefoon was het hart).

Vind dit concept wel veel beter uitgewerkt en denk dat het wel eens de toekomst zou kunnen worden, wel is het zo dat elke smartphone compatibel zou moeten zijn t.o.v. de Laptop (Behuizing) dit is op het moment lastig want elke smartphone (fabrikant) heeft natuurlijk zijn design.

Overal ben benieuwd wat het gaat brengen!
HP had 2 jaar geleden of zo de lapdock op de markt gebracht.
https://tweakers.net/pricewatch/651517/hp-elite-x3-lap-dock.html
Deze werkt draadloos met de HP elite x3 (https://tweakers.net/reviews/4403/hp-elite-x3-windows-10-mobile-met-x86-programmas.html), maar werkte ook met ander Windows Phones met Contiuum.
Dus het kan idd ook ontworpen worden met meerdere telefoons. Ik vind het hp model misschien nog beter want je kan gewoon je telefoon in je broekzak laten zitten. Alleen spijtig dat Windows Phone niet meer actief wordt doorontwikkeld.

Ik had een tijdje geleden ook een patent van Apple gezien dat hier op lijkt.
https://be.hardware.info/...-dock-voor-ipad-en-iphone
Of je hebt gewoon smartphone bays zoals je nu ook hdd bays hebt om alle smartphones compatible te maken.
Tof concept!

Lijkt me een ideale toepassing voor kantoorpersoneel dat toch niet een hele zware laptop nodig heeft voor wat Word/Excel/Powerpoint. Dat Microsoft hier niet aangedacht heeft.

OT: Wat een tenenkrommende reclame. Met name de voice-over.

[Reactie gewijzigd door D3F op 9 januari 2018 17:10]

Is niet helemaal dezelfde toepassing. Als gebruiker zou ik dan een wirwar van kabels mee moeten nemen begrijp ik hieruit, en moet een tobo + scherm aanwezig zijn.

De concept laptop van Razer is een huls met scherm en keyboard, de telefoon integreert in de huls. Net iets anders dan Continuum.
Continuum is puur de software implementatie waarmee een smartphone in een dock geplaatst kan worden om als pc te fungeren. Dit zou ook prima werken voor een laptop zoals deze van Razer.

[Reactie gewijzigd door Vedette. op 9 januari 2018 17:17]

Ik zou ook inderdaad zeggen dat Windows met Continuum en de nieuwe visie dat ARM in principe ook X86 architectuur moet kunnen draaien, het ideale platform is. Android is wel grappig, maar als desktop OS nooit bedacht en daardoor zeer beperkt.

Als je dit in een combo voor Windows kan maken, even los van de discussie of Windows Mobile het nou wel / niet heeft gehaald of gaat halen, dan zou je wel echt een praktische toepassing hebben.

Zou Microsoft's visie met Andromeda hier misschien op gaan lijken? **crossing fingers**
HP heeft daar ook weer verschillende toepassing voor:

https://mspoweruser.com/c...windows-10-mobile-device/

En zo is er ook een ander laptop docking oplossing, maar daar heb ik zo snel geen link van gevonden.

Een paar weken geleden weer gespeeld met continuum, werkt toch wel leuk met Citrix app en remote desktop op een Lumia 950XL. En kabels, tja die kan je wegwerken, muis en toetsenbord via Bluetooth.
Het concept was fantastisch en ik heb ook echt heel lang geloofd dat dit de toekomst zou worden... ware het niet dat de ontwikkeling van Windows 10 mobile is gestopt |:(
Totdat je gebeld word.
Waarom? De audio ed zit toch ook aangesloten? Groter scherm met camera voor beeldbellen.
Ik zeg top!
zoalng je alleen op kantoor zit natuurlijk geen probleem, maar als je in een kantoor tuin zit en iedereen gaat op die manier bellen wordt het een ander verhaal. Nu kan je wel een koptelefoon gebruiken, maar dan wordt het weer lastiger om ondertussen te lopen naar bijvoorbeeld de koffie of de printer.
Wie belt er tegenwoordig nog? Heb zelf het idee dat de meeste smartphone gebruikers alles behalve dat deel van de functionaliteit wil gebruiken.

Daarnaast zal de telefoon standaard naar speaker modus overschakelen, wanneer het in de dock is geplaatst. Dat zou al voldoende voeten zijn om een gesprek te kunnen/moeten voeren.

Videobellen? Ook niet zo'n probleem. De camera van de telefoon in "laptop-modus" zal amper te gebruiken zijn. Maar volgens mij zijn de kosten van cameras (en eventueel een microfoon) die in een laptop case passen zo laag, dat het als optie niet zal ontbreken in de laptop-cdock.

(heb het filmpje niet bekeken, overigens)

[Reactie gewijzigd door GeroldM op 9 januari 2018 17:46]

Als je kijkt naar jongeren dan bellen die mss zelden, maar de meeste 30+ers met smartphone die ik ken bellen nog regelmatig. Al is dat door whatsapp etc wel minder dan vroeger.
Zie hier (pdf), blz 11.
8 miljard minuten/kwartaal =~ 160min/mnd/inwoner.
(niet alle inwoners hebben mobiel dus is het meer, bellen jongeren nooit dan bellen volwassenen nog meer, maar niet alle mobielers hebben smartphone dus is het weer minder, maar voor het idee).
Nou, ook voor thuis op de bank lijkt mij dit goud!

En wat een briljant idee, het scherm van de telefoon als touchpad gebruiken. Zo simpel maar imo zo goed. (misschien was het er al, maar ik had het iig nog nooit gezien. :D)
Hoeveel beveiliging denk je dat deze prototype in de gaten houdt :P?
Na Valerie? Heeeeeeel erg veel
Ene kant wel een mooie combinatie, andere kant is dit al vaker gedaan maar in dit geval wel een zeer kleine markt: enkel de Razor Phone. Is het maar de vraag of de opvolger van hun Phone nog hetzelfde formaat zal zijn, of je mag er meteen weer nieuwe dock bij kopen :P

Al kan je met beetje creatief 3D printen voor de huidige docks al een redelijk op maat een oplossing vinden, al zit je telefoon dan wel gewoon achter het scherm en niet als touchpad, maar dat zal denk ik iets goedkoper worden dan deze setup.

Neem aan dat er nog wel een extra accu in zit? Als alles uit die accu moet worden gehaald, zal niet echt ten goede komen van de batterij duur :P
Er zit een Powerbank in volgens het filmpje.

Vraag me af of je hem ook aan netstroom kan hangen.
Sowieso zal dit de batterij doen slijten.
Heeft Asus niet al dergelijke oplossingen uitgebracht in het verleden? Iets met de Padphone ofzo? In ieder geval weet ik dat dit concept niet bepaald nieuw is, maar dankzij de betere hardware vandaag de dag heeft het nu misschien wel kans van slagen
Mooi, lijkt een beetje op Continuum/Convergence voor Android.
Mooi idee van razor en mits goed uitgewerkt kan het een klapper worden.

Ik hoop stiekem dat google dit oppikt en het in Android verwerkt als mogelijke google cast optie naar secundair scherm (monitor of tv). Cast naar een 2e scherm voor een (aangepast) desktop of BP console experience inclusief bt controller en m/k support.
Werkt natuurlijk alleen als de SoC/accu krachtig genoeg zijn en geen bottleneck meer vormen.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 9 januari 2018 17:31]

Gewoon een Slimport chip in de Telefoon. Niet zo moeilijk.. Iedere fabrikant zou het kunnen doen.
Lijkt erg op een BlackBerry concept van jaren geleden...
Ziet er tof uit, maar ik heb mijn twijfels bij de uitvoering. Je vraagt je af of een eventuele nieuwe versie van de Razer phone met een andere form factor eveneens gebruikt kan worden, of dat je vast blijft zitten aan de combinatie van deze 'laptopdock'+telefoon.

Persoonlijk had ik het mooier gevonden als ze een docking station zoals voor de Microsoft Surface Pro hadden uitgebracht: https://media.flixcar.com...crosoft-848554406-img.jpg
Dit docking station sluit je met n stekkertje aan op de tablet, en is daardoor niet afhankelijk van de form factor.