Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iMac Pro donderdag uit

Apple brengt de iMac Pro donderdag uit. Dat heeft de fabrikant bekendgemaakt. Het Amerikaanse bedrijf houdt nog even onder de pet hoeveel de diverse varianten van de all-in-one gaan kosten in euro's. Het basismodel begint bij 4999 dollar.

De iMac Pro krijgt een 5k-scherm en komt met een Intel Xeon-processor met maximaal achttien kernen. Het goedkoopste model heeft acht cores. De varianten met veertien en achttien kernen komen begin volgend jaar uit; alleen de versies met acht en tien cores verschijnen donderdag. De grafische spierballen komen van een AMD Vega-gpu, gecombineerd met maximaal 128GB aan geheugen. De opslag is maximaal 4TB.

Op de achterkant zitten een ethernet-aansluiting, vier usb-a-poorten met usb 3.0, vier usb-c-aansluitingen met Thunderbolt 3, een sd-kaartlezeren een 3,5mm-jack. Er is geen klep op de behuizing aanwezig om het geheugen op een later moment van een upgrade te voorzien.

Met de iMac Pro wil Apple een tijdelijke opvolger uitbrengen voor de Mac Pro uit 2013. De desktop zonder scherm kreeg al jaren geen opvolger, tot ongenoegen van veel mensen die werken op Apples machines. Apple kondigde eerder aan dat er een nieuwe desktop aankomt, maar die zal minimaal tot volgend jaar op zich laten wachten. YouTuber MKBHD heeft een videopreview van de nieuwe machine gepubliceerd. Ook Jonathan Morrison heeft het apparaat al een week staan, blijkt uit een video. Apple presenteerde de iMac Pro in juni.

Door

Redacteur mobile

192 Linkedin Google+

Submitter: Twixie

Reacties (192)

Wijzig sortering
Mooi apparaat. Apple laat wel weer eens zien dat zij een volwaardig workstation in een all-in-one kunnen verwerken. De prijs, tsja... Ik sla hem toch over.
volwaardig workstation in een all-in-one
En hier heb ik dus wel mijn twijfels over. Er zal zeker functionaliteit te over zijn, final cut pro zal als een beest lopen. Maar draai je bv 3d pakketten zoals Inventor of Maya die de machine voor langere tijd volop belasten, is het nog maar de vraag of een All-in-One de koeling wel aan kan (zonder dat de machine throttlet). De Mac Pro had al serieus koelings problemen, laat staan een all-in-one.
Niet alleen dat, maar er is sinds enkele jaren een behoorlijke switch naar GPU renderers. Ondanks dat de AMD kaart een aardige kaart is, wordt ie vrijwel door geen enkele renderer ondersteunt, en specifiek n van de meest gebruikte; Octane. Enkel nVidia. ( En ja, ze hebben ooit beloofd AMD support te geven, maar dat roepen ze nu ook al 3+ jaar. )

Het is leuk zo'n all in one, maar voor 3D werk gewoon totaal niet interessant, je wilt het liefst meerdere 1080ti's in 1 PC. En dat is heel erg makkelijk met een budget van 5000,- te doen. Los van het feit dat je als freelance 3D'er of studio niet zomaar 5000,- uitgeeft per workstation, zijn er wat mij betreft dan wel een aantal harde eisen, waaronder de upgrade-baarheid. Je RAM en CPU kunnen doorgaans even vooruit, maar de snelheid van GPU's maken ontzettende sprongen, en zeker wanneer je meerdere kaarten hebt gekocht, is het wel zo fijn die te kunnen upgraden of bij prikken.

Ik geloof graag dat bovenstaande setup niet per s veel duurder is dan hetzelfde in PC variant, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je met 5000,- de specs op zo'n manier zou willen hebben. Er is met hetzelfde geld gewoon een hoop meer bang for buck te krijgen, en dan ook future proof.

De keuze xeon vs i9/threadripper voelt onlogisch aan, en de keuze voor een AMD kaart nog onlogischer. Je hoort al wel vaker dat Apple de PRO market in de steek laat, maar dit wordt weer voor de zoveelste keer bewezen.

Begrijp me overigens niet verkeerd, mooi ding om te zien, zal ongetwijfeld in Final Cut / Premiere / After Effects prima lopen. Maar waar een Mac Pro vroeger nog een interessante investering was (de kast, niet de prullenbak), raad ik zoiets iedereen echt af.

Edit: En weer een typisch gevalletje fanboys denk ik? Al meermaals op -1 gemod. Zo negatief is dit toch niet? Het betreft puur een ervaring van jaren werk in 3D/VFX. Ik kijk enkel kritisch. Ik geloof best dat het een prachtig apparaat is verder.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 12 december 2017 18:08]

5000 is voor het basismodel. Kosten (voor de basisspecs):
Xeon W2145: 1100
32 GB ram: 200
1 TB NVMe PCIe SSD: 500
Vega 56 16gb: 600
5K scherm: 1500
C422 Mobo: 400 (is nog niet te koop)
Behuizing: 200 (een behuizing kan goedkoper, maar dit ziet er wel strak uit)
OS: 100 (is wel gratis, maar op een of andere manier wordt dat gewoon doorberekend)
Nog wat flut: 100 (kabeltje, webcam, speakers)
------------------------------- +
4700

Eigenlijk helemaal geen gekke prijs. Echter zou ik zeggen dat Apple bij de leveranciers wel een dikke (!) korting krijgt. Daarnaast moet je maar net zo een configuratie willen hebben. Ik hoef echt niet zo een processor te hebben. Mijn SSD hoeft ook niet 3000 MB/s te halen.

Overigens, welke systemen bieden meer bang voor je buck? Als je perse deze specs wil (C422 chipset) ben je volgens mij de sigaar. Ik vraag dit puur uit interesse. Volgens mij haalt Apple nog wel eens de truc uit dat nieuwe computers bij release redelijk competitief geprijsd zijn, maar waar de rest van de markt langzaam goedkoper wordt blijft Apple steeds een jaar op een prijs-niveau zitten om daarna heel langzaam te dalen. (met prijs-niveau bedoel ik de prijs voor bepaalde hardware).
En dan zit daar niet eens de ramplank, secure-enclave chip of PSU bij in.
32GB DDR4 Ecc 200 euro? Dat is wat te optimistisch.
redelijk competitief geprijsd zijn, maar waar de rest van de markt langzaam goedkoper wordt blijft Apple steeds een jaar op een prijs-niveau zitten
Klopt alleen is dit nou niet echt mainstream hardware waar het weer wat minder voor geldt.
Tijd voor herinvoering van het PC(Mac)Priv plan!
Voor 3D werk geef ik je direct volledig gelijk, voor design, DTP, motion, edit, fotografie en development is er nog wel wat te zeggen voor een machine zoals deze. Echter zal hij zich alsnog eerst moeten bewijzen.

Dat Apples eigen software zoals Final Cut, Motion en Logic er goed op zal werken geloof ik wel, maar dat Adobe software er goed op zal lopen moet ik eerst nog zien, die zijn toch zeker als we het over Premiere en After Effects hebben erg geneigd van Nvidia te houden (zowel voor 2d als 3d) en daarnaast schaalt After Effects helemaal niet zo mooi met veel cores.

Laat de benchmarks maar komen!
Iedereen die zegt dat een grafisch vormgever een Mac nodig heeft om efficint te kunnen werken is niet goed bij z'n hoofd en heeft zich laten vangen door de marketingmachine van Apple.

Voor videoediting kan ik er nog inkomen, maar voor de gemiddelde professionele vormgever die de basis pakketen gebruikt, zal het merkbaar verschil 0,0 zijn met een windows pc van 1000 euro met wat extra geheugen en een SSD. Het enige verschil zit hem in de workflow van de beide OS-en en dat is een kwestie van smaak.

Zit al ruim 10 jaar in het vak en werk op beide systemen. Iedereen die bovenstaande tegenspreekt is gek :+
Je hebt helemaal gelijk, maar ik denk dat het vooral gaat om een voorkeur. Ik geef de voorkeur aan een Mac. Dat vind ik zelf het prettigste werken. Qua specs kan je waarschijnlijk voor minder geld een vergelijkbare of zelfs betere configuratie kopen.
Ik geef je helemaal gelijk behalve 1 ding. Het natuurlijke scrollen zoomen op een mac (wel of niet met een touchpad) is onevenaarbaar. Op een pc hoe dik de videokaart ook is zie ik altijd stuttering/tearing.
Het enige verschil zit hem in de workflow van de beide OS-en en dat is een kwestie van smaak.
:) Wel een dure smaak ;)

Edit: was als reactie op Roel bedoeld

[Reactie gewijzigd door Tusk op 13 december 2017 17:06]

Ik zeg dan ook nergens dat een Mac nodig is. Het is een voorkeur qua gebruikers ervaring. En of die prijzig is, daar kun je het over hebben. Dit geld ook voor de video editor. Premiere werkt net zo soepel op Windows als MacOs. Laat alleen duidelijk zijn dat voor 3D werk een Mac sowieso uitgesloten is zoals ik hiervoor ook al aangaf.
Helemaal dit dus.

Ik sta zelf met mijn n voet in het ondernemerschap en de aankoop van een 3D-workstation dringt zich op. Ik had heel graag gezien dat de een iMac Pro een investeringsoptie zou zijn omdat de software die ik gebruik ook op OS X draait (Primair Rhino3D en Octane) maar helaas: Zelfs niet voor een stock config kunnen kiezen tussen AMD of Nvidia of de optie hebben om hardware te vervangen steekt hard tegen.

Ik hoop dat de toekomstige, chte Mac Pro een heel ander verhaal zal zijn maar op dit moment is het gewoon een feit dat een deel van de Pro-markt gewoon niet naar Apple kijkt omdat hun aanbod gewoonweg tekort schiet.
Ga er maar van uit dat je bij Apple nooit meer iets van Nvidia krijgt in de iMac pro's. Of AMD moet een gpu helemaal verkloten. De relatie tussen Apple en Nvidia is al een tijd voorbij
Dan koop je toch gewoon een oude Mac Pro 5,1 met 12 cores uit 2012
Kosten geen drol. Plenty uitbreidingsmogelijkheden en plaats zat voor nvidia kaarten. Volgens mij zijn deze bakken zelfs nieuw voor weinig te koop.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 13 december 2017 15:57]

Wel niet handig van die software boeren, ik bedoel, zijn een hoop mensen toch wel met AMD.
Dan sluit je toch externe videokaarten op die iMac Pro aan? No problemo.
Dus je koopt ook een Ferrari om daar vervolgens nog apart een V12 motor bij te kopen?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 12 december 2017 18:47]

Volgens deze analogie is het helemaal onlogisch dat octane geen amd support heeft: “sorry meneer, wij ondersteunen enkel V12 motoren. Uw V10 word niet ondersteund” ;)

Als octane echt populair is op macos word er na het uitbrengen van de macpro sowieso amd support ingebouwd
Dat zal toch liggen aan hoeveel van die mac pros er over de toonbank gaan, en hoeveel moeite dat inbouwen van AMD support kost.

Als Octane DE tool is, dan heb je gewoon een kip-ei verhaal, en zal die mac pro niet verkopen aan Octane gebruikers, en zal Octane dus ook geen business case hebben voor het inbouwen van AMD support. Pas als het ontbreken van AMD support geld gaat kosten (als in, gebruikers die naar concurrerende tooling overstappen) is de case er, puur zakelijk gezien
Dit is ook vaak geopperd in Octane fora en op de facebook. Het probleem is echter de prijs en stabiliteit, en nog terugkomende issues met pascal. Bij een MBP is het nog te begrijpen dat je dat wilt. Mobiel kunnen werken, maar wel kunnen renderen. Maar waarom zou je dat bij deze iMac willen? Je betaald tenslotte al zo veel voor die Vega die er in zit. Niet echt een verstandige keuze lijkt me dan, dat geheel.
Je zou dus met die optie op 1100,- per extra GPU uitkomen ( De case + 1080ti ) Lijkt me een vrij forse investering. 5000,- + 2200,- aan GPU's, daar kun je een kleine renderfarm voor bouwen...
Dus koop je een dure workstation en moet je alsnog een externe videokaart erbij kopen.
Niks 'moet'. Maar als je extra power nodig hebt, kn het wel.
Hoezo een externe videokaart?
DigitalExcorcist schreef....
Dan sluit je toch externe videokaarten op die iMac Pro aan?
Denk dat een ieder die workstations nodig heeft voor zijn professie allengs heel erg goed moet gaan nadenken of het niet voordeliger is gebruik te gaan maken van cloudcomputing, omdat dat wel eens heel wat voordeliger kan zijn. Tal van multinationals doen dat reeds en niet zonder reden. Kijk eens naar het aanbod van Rescale: https://www.rescale.com

Wil je daar niet aan lijkt het mij zinvoller te gaan kijken naar grafische rackservers. Zijn goed te configureren, en kun je met tal van clients beschikken over aanzienlijke rekenkracht.
De keuze van een AMD kaart is heel logisch, omdat Apple waarschijnlijk nooit meer iets samen gaat doen met Nvidia, die relatie is helemaal kapot.

Waar AMD het dan doet moet het ook even snel/net wat sneller/net wat minder snel zijn dan een volle gp100 pascal GPU zijn.

Xeon keuze is inderdaad raar, hadden ze een Ryzen 1800x erin gegooid als basis dan hadden ze de prijs ook een stuk omlaag kunnen halen (of hetzelfde houden, want Apple). Threadripper is eigenlijk nog wel te begrijpen voor een all in one. Is namelijk een behoorlijk groot ding en waarschijnlijk te nieuw, als in daarmee zijn ze begonnen nadat ze zijn begonnen met de nieuwe iMac pro.
Je wordt naar -1 gemod omdat je zeurt over de moderatie, en dat is terecht, want dat is ongewenst.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 13 december 2017 10:33]

Je snapt neem ik aan dat ik dat pas na de -1 moderaties deed ;) . Dat had daar dus niets mee te maken, sindsdien is dat juist niet voor gekomen. Maar goed. Dit is nu echt geheel offtooic.
En jij gaat je bovenstaande reacties verwijderen omdat ze compleet offtopic zijn? Wat zit je nou te zeuren man :) . Die edit is om nogmaals duidelijk te maken dat het kritisch is bedoeld, maar niet om een product compleet af te branden. Waar soms users het punten systeem hier door elkaar halen met het kudo systeem van een site als dumpert, (puur populaire reacties ipv onderbouwd/ontopic)
Ik merk 't ook aan m'n iMac 5K 2017. Om over de Mac Pro cilinder nog maar te zwijgen (wat een drama).
Het is estetisch natuurlijk fraai, en voor veel mensen zeker een mooie oplossing, maar voor de meeste Pro's zijn er toch andere prioriteiten en je merkt bij de iMac soms al de beperkingen en throtteling. En in dit bakbeest zit nog een poepie meer en daarnaast dat het gebruik nog 's veel intensiever is. Zelf zou ik veel liever weer zo'n oude Mac Pro hebben, die je naast betere koeling (en dus prestaties) ook met verloop van tijd nog 's kan uitbreiden/upgraden.

Ik snap nog steeds niet zo goed die enorme dwang van Apple om zo hard alles wat goed is/was voor de pro eruit te jagen. Het was bij Apple toch altijd vorm en functie hand in hand laten gaan en niet ten kostte van functie? Dat is in mijn optiek toch de sleutel van hun succes. Maar die echt Pro opties zijn bij zowel de laptops als de desktop toch echt verdwenen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 12 december 2017 18:44]

De iMac Pro is intern compleet anders dan jouw iMac.
Ervaringen die je nu hebt met throtteling gaan dus ook niet op.

De behoefte van de ene Pro zijn die van de andere niet. Voor onze fotostudio bestel ik er meteen 2 waneer ze beschikbaar zijn. Voor Capture One, Lightroom, Photoshop is dit precies wat we zoeken en niet veel duurder dan een maxed out iMac. 10 cores ipv 4 gaat bepaalde conversie workflows ontzettend ten goeden komen.
Ik had die behoefte al ver voor m'n huidige imac. En die blijft. Prima dat jij ermee geholpen bent, maar dat wil ook niet zeggen dat iedereen er tevreden mee is.

De ervaringen, niet alleen van mij en ook niet op basis van alleen de imac, maar ook de cilinder die throttelde als een malle, tonen aan dat hun keuzes voor een kleine behuizing beperkingen opleveren en er dus geen enkele reden is om aan te nemen dat dit bij deze imac pros niet gebeurt. En dat vind ik zonde.

Natuurlijk zal het geoptimaliseerd zijn om binnen z'n kleine behuizing optimaal te presteren. Maar dat neemt niet weg dat de behuizing wel degelijk beperkingen zal opleveren die je met een normale desktop kast niet hebt. Naast dat je later je configuratie niet meer kunt aanpassen/upgraden.

En even voor de beeldvorming, ik doe dan nog niet eens aan video editing of 3d rendering he, en ik heb al throtteling of dat de fans gaan blazen als een malle.

Prima dat jij hiermee geholpen bent natuurlijk, ik beweer ook nergens dat het niet een bepaald doel dient. Je hebt immers geen alternatief voor de pro met Mac osx, behalve hackintosh. Dus die keuze is simpel.

Ik wens dat er weer een ouderwetse pro desktop keuze bij kwam. Dat zou voor mij een instant buy zijn. En ik ben niet de enige.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2017 15:10]

Zelf werk ik nog met de laatste Mac pro in de Zilveren kast.
Maxed out specs, zelf nog wat mods moeten doen om er nieuwere hardware in te krijgen.
Maar ik ben nu toch wel zo langzamerhand toe aan wat nieuws, deze iMac's zijn niet wat ik zoek, het prullenbak model was dat evenmin (daarom werk ik nog altijd op het oude model).
Ik hoop echt dat ze teruggaan naar het type Mac pro die tot 2012 werd geleverd, maar dan in een moderne variant, en dat dat niet te lang meer duurt.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 13 december 2017 13:47]

Wederom, dit is niet de oude Mac Pro of de normale iMac, dit is een nieuw model met een compleet nieuw thermal design. Dus je kan helemaal niks afleiden van voorgaande ervaringen.

Deze iMac Pro dient niet een bepaald/beperkt doel, het dient het doel voor de meeste professionals. Apple doet natuurlijk gewoon zijn markt research en komt met een machine die voor 90% toereikend is. Ik denk echt dat jij zelf hier de vreemde eend bent. En dat is natuurlijk ook prima, maar daarom is het nog geen slecht product ;)

De Mac Pro die jij wilt, die komt volgende jaar.
Ik zeg niet dat het een slecht product is. En voor de Mac pro cilinder en de imac hebben ze ook research gedaan. Dus ik snap je punt niet zo goed. Ja, ik snap dat het een doel dient, alleen niet die van mij. En zoals je, ook hier, kunt lezen ben ik niet de enige. Dus... Fijn voor je dat dit een uitkomst voor je is. Dat ontken ik je toch niet?
Waarom ik dan weer een vreemde eend genoemd moet worden. Omdat jij 't een goed product vind? Moet je eens wat Mac fora raadplegen over dit onderwerp. Dan krijg je een idee hoe de meeste pros hierover denken en kijken wie dan de vreemde eend is ;)

Ik wacht inderdaad op volgend jaar. Die zal ook wel komen omdat mijn argumenten ergens op slaan. Of zouden ze die zonder research de markt op slingeren?

Deze imac pro is gewoon een goedmakertje totdat ze de echte pro desktop op de markt brengen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2017 17:14]

Volgens de presentatie afgelopen zomer zit er een nieuw geavanceerd koelsysteem in. En het scheelt dat de huidige generatie xeons en vega gpu’s relatief weinig watt gebruiken. Fingers crossed!
Dat zeiden ze van de Mac Pro ook (geavanceerd koelsysteem) en daar zijn toch echt wel veel warmte problemen mee geweest. Maar goed wie weet hebben ze het nu wel goed voor elkaar, fingers crossed idd :)
Ik maya al jaren op mijn iMac uit 2012 en dat gaat prima. En ik ben echt niet lief voor hem. Ook staat dat ding 24/7 aan. Dus maak je geen zorgen. 3d op dit ding gaat prima werken.
Een iMac (2012) heeft dan ook specs die beduidend minder zijn en valt niet onder workstation experience maar desktop experience. Je kan een NVIDIA GeForce GT mobile 6 series bedoelt voor light gaming niet vergelijken met een workstation radeon. Daarbij zal jij misschien niet merken als de CPU/GPU flink throttled, aangezien je al lang moet wachten met een render ivm je videokaart.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 12 december 2017 21:27]

Deze iMac Pro is dan dus ook niet voor jouw bedoeld. Dat is prima! Maar well beetje irrelevant ;)
Heb je daar ook bronnen van die jou verhaal bevestigen of ben jij de enige die dat zegt?
Ik dacht dat het algemeen nieuws was, heeft ook op diverse sites gestaan en zelfs Apple heeft toegegeven dat de Mac Pro een fail was.
feit dat Apple weinig upgrades aan de "oude" mac pro besteed en dat die niet zo upgrade vriendelijk is als de nog oudere mac pro's maakt het nog niet tot een slecht product, en dat zegt Apple ook niet.

De "professional" voelt zich voornamelijk in de steek gelaten door Apple, zie ook:
http://computerworld.nl/h...-terecht-woedend-op-apple

gebruikers en fabrikant hadden een ander verwachtings patroon

[Reactie gewijzigd door 2G2 op 13 december 2017 09:23]

“I think we designed ourselves into a bit of a thermal corner, if you will,” one of Apple’s top executives reportedly said.

Schiller told reporters that the Mac Pro’s thermal issues “restricted our ability to upgrade it” and that Apple is “sorry to disappoint customers who wanted that.”
Maar sowieso als je al zoekt op hittte problemen met de Mac Pro zie je een flink aantal sites die problemen melden.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 december 2017 09:54]

Dan blijkt het meestal te gaan om mac pro's die te veel stof hebben gehapt en dus in smerige stoffige ruimtes te staan.
Dus jij hebt al die issues op sites gelezen om die conclusie te trekken of trek je die conclusie nu zelf?
Los van het vraagstuk of dit wel of niet het geval is, is het ontwerp mede-verantwoordelijk voor stofgevoeligheid. Daarbij zijn dit dure apparaten voor meestal professionele omgevingen, dus die smerige stoffige ruimtes zal erg meevallen.
Ik stel voor dat je ze zelf eerst leest.

Btw, in zo'n proffesionele werk omgeving werk ik zelf ook in, nergens zo veel stof als op mijn werk door die kale gladde vloeren. Goed om te dwijlen maar het stof blijft niet liggen zoals op tapijt. Slecht ook voor mensen met astma. In ieder geval goed stofhappen voor mijn mac.
Is het voor die toapssingen geen optie om met USB-C een extern (paar) GPU(s) aan te sluiten? Ik zeg maar wat, geen idee of je dan een Titan V of zo kan gebruiken op OSX.
Via Thunderbolt/USB C kan je inderdaad externe videokaarten aansluiten. En zover ik weet worden bepaalde NVidia kaarten zeker ondersteund. Maar de CPU blijft in de iMac en als je het zover moet gaan zoeken, is dan een Windows bak niet een simpelere (en goedkopere) oplossing?
De CPU in deze iMac pro zal niet je bottleneck zijn (Xeon tot 18 cores, veel krachtiger bestaat simpelweg niet). De post waarop ik reageerde ging er net op dat de ingebouwde GPU een probleem kan zijn voor bepaalde toepassingen.

Als je meer CPU kracht dan dat nodig hebt, moet je sowieso naar een dual socket (of meer) meorderbord kijken, en dan is deze iMac Pro simpelweg niet iets dat je moet overwegen.
Ik denk dat het eerder andersom is. Vroeger was een 3D toepassing een argument om een dik werkstation te nemen. Dit kwam meer doordat de software nog zwaar op de CPU leunde. Dit is door de jaren door CUDA etc minder en minder geworden. De ontwikkelingen met videokaarten zijn zo hard gegaan dat vandaag de dag een 3D workload peanuts is in vergelijking met een 4/5K videoencoding taak in H265.
Ook is het zo dat de iMacPro juist de "Pro" Ati Vega's gebruikt die juist dit soort workloads verwachten.

Let maar op. Bij ieder trendy design bedrijf komen deze dingen dadelijk te staan. Want 5000 euro lijkt veel geld maar een HP / Dell Workstation met een 5K scherm kost ook bijna hetzelfde.
5000 euro vind ik echt niet veel voor wat je er voor terug krijgt. Een PC werkstation met deze specs krijg je niet voor (veel) minder. Maar deze heeft wel een betere koeling. En al is 4/5 video encoding zwaar, ik kan je garanderen dat bv grote inventor projecten wel degelijk je systeem (zowel CPU als GPU) enorm belasten. Daarbij zijn veel 3D pakketten juist geoptimaliseerd voor Nvidia kaarten en minder voor AMD

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 december 2017 12:29]

Waarom doet iedereen altijd zo moeilijk over de koeling? Ik heb diverse macbooks gehad. Nu een macbook pro 2017 met een Intel Core i7-7920HQ met een TDP van 45W. De nieuwste macbook is zo dun dat je ook vraagtekens zou kunnen zetten met de koeling. De prestatie in Geekbench is 16000. Mijn huidige i7 skylake 6700K haalt stock 17500. Daar zit een dikke noctua ND15 op. Om een idee te geven qua verschil in koeling en het verschil in prestatie. Ik wil alleen maar aangeven dat Apple bij een slimme CPU keuze (met een laag TDP) echt wel een goede koeling kan garanderen. Natuurlijk wordt mijn macbook warm bij zware workloads maar een 27 inch iMacPro is wel helemaal van aluminium. Als je alleen al het chassis zou gebruiken heb je al veel koeloppervlakte extra. De eerste teardown zal wel onthullen hoe Apple dit precies heeft gedaan.
Omdat koeling nu eenmaal belangrijk is. Ja de CPU van je MacBook en je PC komen bij elkaar in de buurt qua geekbench (al is deze niet echt betrouwbaar). Maar zet beiden eens onder 100% CPU load voor 30 minuten en kijk dan eens welke CPU er throttelt en welke niet.
Beide niet. Zelf geprobeerd met handbrake h265 encoden. Temps lopen op tot 80 graden in de mac. Ook nog niet zo heel erg heet dus.
80 graden is nog wel te doen inderdaad (max ligt op 100 voor een kabylake meen ik). Ben benieuwd dan naar dit systeem :) Een test op Ars gaf toentertijd aan dat de MacBook 2017 wel degelijk throttelde (al was dat geen pro)
You can see some areas where thermal limits are still going to affect the MacBook's performance overall. In the Cinebench tests, which run longer and are more punishing than the Geekbench test, CPU throttling brings the 2017 MacBook down to roughly the same level as the 2016 MacBook. The MacBook isn't the best fit for people with truly CPU-intensive workloads. But for everyday usage, things feel nice and responsive in a way that wasn't always true of the original Retina MacBook.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 december 2017 13:30]

Welicht als ook de videokaart tegelijk belast wordt. Ik heb er geen last van gehad maar misschien ook niet goed genoeg gekeken. Overigens bij 3D taken zijn de workloads ook niet constant heel zwaar waardoor mogelijke throtteling al niet zo snel zal voorkomen.
Voor prestaties is energie nodig, en door energie ontstaat hitte. Om dit te reguleren, hebben we de thermische architectuur van iMac Pro helemaal opnieuw ontworpen met twee ventilatoren, een grote koelplaat en extra ventilatie. Het resultaat? Bijna 75 procent meer luchtstroom en 80 procent meer thermisch vermogen. Dit betekent dat iMac Pro 500 watt aankan (67 procent meer vermogen dan de vorige iMac) zonder zijn koelbloedigheid te verliezen.

Volgens Apple. Dus dat zit wel snor die koeling (500W koelvermogen)
Dat is inderdaad niet verkeerd. Leuke woordkeuze ook,koelbloedigheid haha
Ik ben nog steeds niet happy met dit geval. En blijf vrolijk door hackintoshen. Ik wil kunnen compilen, ik heb daar geen Xeon of een 2500+ iMac ( non-pro ) voor nodig als ik gewoon een kast van minder dan 800 in elkaar kan steken ervoor.

Echt serieus, waarom is er geen mac midi, of een nieuwe mac mini met soortgelijke specs als een Zotac mini box. Het wordt gewoon echt frustrerend ondertussen.
Ik heb ook wel eens een hackintosh overwogen, maar verlies je daar niet enorm veel tijd aan? De laatste keer dat ik me er in verdiepte kreeg ik de indruk dat ik er waarschijnlijk minstens een dag mee bezig zou zijn, en bij elke macOS update mogelijk opnieuw een halve dag. Uiteindelijk is tijd toch gewoon geld..
Ik ben van mening dat als je je computer echt nodig hebt, je geen hackingtosh moet nemen. Ik heb zelf 2 jaar een hackingtosh gehad en bij elke MacOS (OSX) update was ik altijd weer even bezig om het weer werkend te krijgen.

Nu ben ik maar overgestapt op een mac mini uit 2012. Het laatste model waarvan je het ram kan uitbreiden
Ik heb al jaren hackintoshes. Natuurlijk vereist het kennis maar het is wel des te leuker. Wij zijn hier toch verdikkie tweakers en geen Henk en Ingrid IT-ers ;-) ?

Er zijn wel twee dingen nodig om redelijk stabiel een hackintosh te draaien.
  • Clover als bootloader die on the fly patches in RAM kan doen waardoor de installatie vanilla blijft
  • 64GB / 128GB SSD als backup SSD om altijd (snel) terug te kunnen vallen mocht een update
    fout gaan.
Updates zijn meestal niet het grootste probleem. Het is meestal het uitzoek werk bij een nieuwe release. Dus als je eenmaal een goed werkende Mac hebt en je hoeft niet zo nodig iedere keer naar een nieuwe versie van OSX kan je best 2 - 3 jaar vooruit zonder veel issues.
Ja, ik had sinds 2008 een hackintosh, toen zelfs nog op een amd. Maar sinds een jaar heb ik een macbook pro gekocht want als ik alle tijd ging uitrekenen tegen een uurloon van 50 euro dan ging dat nergens meer over.

Maar als je gewoon de hardware guide van tonymacosx volgt dan kan je vrij snel klaar zijn. Alleen bij elke osx update weer gekut om alles goed te krijgen.

Halve dag voor een update niet, maar wel een uurtje of 2. Ik zat wel weer met geknepen billen als hij aan het booten was ;) Weer hopen dat de wifi kext zouden werken, etc etc.
De tijd is niet zo'n probleem met de juiste hardware (het updaten van mn hackintosh setup werkt eigenlijk net als op een echte mac: zelfs beter aangezien mijn echte mac "kunstmatig" is afgesloten van updates door Apple), het is meer het risico wat je neemt omdat Apple nog wel eens de neiging heeft grote wijzigingen te doen, ik zie ze nog wel in staat om hun pc's (want dat zijn het gewoon) en osx volledig te locken met een TPM achtige soc waardoor je dezelfde beperkingen krijgt als op idevices.

Aangezien Apple een groot aanhanger is van Planned obsolescence is een hackintosh soms juist best interessant (als je tweaker bent), ik ben juist ooit overgestapt omdat mijn mac pro kunstmatig werd uitgesloten van updates.

Maar als je een systeem in 3 jaar afschrijft en geen problemen hebt met de flink hogere afschrijving en de (grote) beperkingen van de huidige pro systemen dan is een hackintosh inderdaad niet interessant.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 12 december 2017 20:07]

Wat je zegt is wel en tegelijkertijd niet waar ( wow ik ben helpvol! ). Wat ik bedoel is; je moet de juiste hardware kiezen. Sinds de nieuwere releases is de golden macpro3,1 system definition ( die eigenlijk gewoon alle hardware toeliet ) niet meer toegangelijk omdat die niet meer supported wordt.

Waar het in een hackintosh om draait is hardwarke kiezen die compatible is. Als je dat doet, een zogeheten 'golden' build is hooguit een update ( mits het instaleren en downloaden van de update ) minder dan 5 minuten van je tijd.

Ik zal hier bij zeggen; dit is in geen geval 'bedrijfs' kwaliteit, maar als een bedrijf serieus is over jouw prestaties dokken ze wel. En dat is juist het punt waar mijn frustraties uit komen. Ik nerd het thuis wel uit met mijn hackintosh maar mijn werk is vreselijk omdat swift gewoon een trage compiler heeft en een hackitosh, al wel degelijk genoeg, gewoon kwaliteit kwa werk gezien gewoon niet goed genoeg is ( ookal ben ik die aap die het toch wel probeert :D )
Zolang de iMac dusdanig in elkaar gezet wordt dat je de harde schijf en geheugen niet meer kan vervangen vind ik het geen volwaardig workstation en al helemaal niet voor 5000 euro. En op het moment dat die buiten garantie valt zullen de reparatie kosten waarschijnlijk ook verschrikkelijk hoog liggen.

Apple mag wel beter zijn best doen.
HP heeft al een jaar of vijf geleden laten zien dat dat kan.
nieuws: HP komt met 27"-all-in-one voor de zakelijke markt
Hij ziet er precies zo uit als ik dacht :>
Lijkt inderdaad wel wat op de achterkant van een printer!
dit doosje hoort er dus niet bij hehe
Dat doosje hoort er niet bij ;)
5000 euro. Ok, veel specificaties maar tegelijkertijd iets dat niet veel mensen echt nodig zullen hebben verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 12 december 2017 16:56]

Het design is exact hetzelfde als de bestaande iMac's met een iets ander kleurtje. Niks mis mee.
Het design is exact hetzelfde als de bestaande iMac's met een iets ander kleurtje. Niks mis mee.
Tsja, dat maakt het ook heel saai, want na bijna 5 jaar mag je ook best wel weer een ander design verwachten. Klaarblijkelijk mocht het geen extra geld meer kosten.
Hoezo? Ziet er toch hardstikke mooi uit?

Ik ben niet eens een Apple fan, te duur voor de specs en ik bouw iets liever zelf. Maar manmanman wat kunnen ze toch mooie producten maken.
Tja, als je kijkt hoe tergend langzaam de uiterlijke verandering bij de Porsche 911 in zijn geschiedenis plaatsgevonden heeft dan begrijp je misschien dat niet iedereen zit te wachten op iets dat er heel snel weer radicaal anders uitziet ;-)

Persoonlijk vind ik, dat als je azijn wilt pissen, je dat beter kan doen over het feit dat je deze machines niet eens zelf een RAM upgrade kunt geven.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 12 december 2017 17:08]

Nou bij gitaren heb je de "vintag" manie. Het ouwe iconisch spul moeten ze hebben en net als met soijkerbroeken moet het " weared out" uiterlijk hebben. Bij gitaten ivm de oude type lak wat redelijk vlot slijt.
Bij auto heb je ook de Clasic manie. Maar daar gaat het vaak ool om iconische types. Net als bij Gitaren
Geen idee of dat ook leeft bij apple spul. Maar zelf houw ik meer van modern en functioneel.

En AIO is gewoon mijn ding niet. En te duur.
Alhoewel mijn Threadripper upgrade ook flinke prijsje heeft.

[Reactie gewijzigd door SG op 13 december 2017 18:22]

tja, ik heb hartstikke leuk in een Mercedes SL55 AMG gereden en laten we eerlijk zijn, die ziet er nog saaier uit maar als je zo'n ding in de schoot geworpen krijgt ben je wel een ontzettende zeikerd als je daar over valt ;-)
Haha oh mij mogen ze best een Porsche cadeau doen (dan verkoop ik hem wel)
Dat doosje hoort er niet bij :)
Specs die mensen niet nodig hebben? er schreeuwen al jaren mensen om een nieuwe Mac Pro nu komt apple (voorlopig) met een iMac Pro en dan zou dat niet nodig zijn?

Dit is een workstation die jaren zijn werk zal moeten doen dus deze specs lijken me gewoon nuttig.

Als de consument het teveel vind dan koopt die toch een iMac (niet Pro).
maar tegelijkertijd iets dat niet veel mensen echt nodig zullen hebben verwacht ik
Het het beestje daarom niet "iMac Pro"? ;)
veel mensen, of veel mensen in jouw kennissenkring
Ik vraag mij af waarom er gekozen is voor een all-in-one oplossing. Ik kan mij voorstellen dat je als pro liever zelf de monitor bepaald.
Moet dit als zoethouder gezien worden, aangezien de "echte" pro nog in ontwikkeling is?

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 12 december 2017 17:00]

Daarom komt er nog een nieuwe Mac Pro.
Ja, dit is eigenlijk wel het zoethoudertje. Dat hebben ze wel gezegd op de keynote. De echte Mac Pro komt nog...
Tamelijk kansloos. De echte pro users zitten niet op een all-in-one te wachten en de rest heeft genoeg aan de iMacs die nu al te koop zijn. Laat ze nou maar eens opschieten met een nieuwe Mac Pro, die inmiddels ruim 4 jaar ongewijzigd op de markt is. Apple is in sommige opzichten een beetje de weg kwijt, en dit is er weer een mooi voorbeeld van. Ze hadden op z'n minst eens een 21:9 variant of een grotere diameter kunnen introduceren. Natuurlijk is 5K leuk, maar 27" 16:9 hebben we al sinds 2009.

[Reactie gewijzigd door Exirion op 12 december 2017 16:58]

Ik heb sinds 1 maand een Intel NUC (meer dan 50% kleiner dan een MacMini) met een Core i3 en 16 GB geheugen, gekoppeld aan een 43" 4k monitor. Dat komt overeen met 2x2 stuks HD scherm van 22" zonder schermranden horizontaal en verticaal door het midden. Kosten: 1200 euro, incl. draadloos toetsenbord en muis.

Ik draai Linux Mint 64bit Cinnamon, de saaiste en dus meest productieve Linux smaak, met PhpStorm en meerdere browsers met veel tabs open (GitLab, Trello, Gmail, Calendar, de Drupal sites die ik bouw, etc). We gebruiken mijn PC elke week voor de Trello sessie omdat het aanvoelt alsof je met Post-it notes op een whiteboard werkt. in PhpStorm zie ik veel code lines zonder scrollen wat veel productiever is dan aanmodderen op een MacBookPro 13" zelfs met externe monitor, of deze all-in-one met 27" monitor.

Ik kan me niet voorstellen wat je aan 5k hebt op een 27" scherm, dat is gewoon veel te klein om effect te hebben. Desondanks denk ik dat dit wel een succes zal worden. Niet bij de echte developers, maar bij de mensen die het eigenlijk niet nodig hebben. De marketing mensen en YouTube sterren.

Echte video/3D artiesten wachten tot de echte Mac Pro die aangekondigt is voor 2018.
Mooi dat 5K scherm, prijs is voor de specs nog 'redelijk' te noemen, zoals MKBHD ook zegt. Ik vind alleen die zwarte rand om dat scherm niet meer kunnen in 2017/2018. De bezels mogen ondertussen wel iets dunner, Apple!
Toch vraag ik me af of dat niet een bewuste keuze is. Een dunne rand vind ik persoonlijk ook mooier. Maar deze zwarte rand zorgt er wel voor dat ongeacht de achtergrond (bv een witte muur) het scherm lekker eruit springt met die zwarte randen en dus uiteindelijk rustiger voor de ogen kan zijn.
Mist in het artikel: Ethernet is 10 Gbit.
Ik zag de video al langskomen ergerde me dood aan dat kasje in de video. Staat niet en zo onder het Tweakers artikel denkt de helft van Tweakers dat Apple oogpunt voor design verloren is.

De houten versie staat wellicht mooi in enkele settings maar voor deze zie ik geen toepassing.

Houten versie:
https://www.twelvesouth.com/product/hirise-pro-for-imac
Ja man, ik dacht dat er een papierversnipperaar onder stond, of misshien een postvakje...
Laat dat kastje nou NIET van Apple zijn.....
Waar zijn de tijden van de telefoonboeken gebleven? ;)
Wat een rare keuze van MKBHD om dat ding in zijn filmpje te presenteren op die high-rise.... nu denkt iedereen dat dat lelijke blok onderdeel van de iMac :'(
Vond het ook al raar, ik dacht even dat het ze niet gelukt was om alles in een all in one te krijgen en dat ze dat blok daaronder gebruikte voor de rest van de hardware ofzo
Ik vind 't eerlijk gezegd maar een lelijk ding.
Het 'blok' onder het scherm hoort niet bij de iMac, maar lijkt door de kleur wel zo. Uiterlijk is dus ongeveer gelijk aan de oudere iMac.
Kijk, dat scheelt een stuk :)
Vond 't al zo on-Apple's ...
Dat kastje rond de voet zit er niet bij wanneer je hem koopt dat maakt het al een stuk mooier.
De "bak" om de poot heen is niet onderdeel van het apparaat, mocht je dat denken. Ik dacht dat aanvankelijk wel aan de hand van de foto hier, terwijl de apple-website foto's zonder die 'bak' heeft.

...ah, spuitelf. Ignore me!

[Reactie gewijzigd door Merethil op 12 december 2017 16:52]

Zo goedemorgen, begint vanaf 5000 euro? Goed, andere doelgroep dan de Studio, maar het aspect 'eyecandy' straalt nu ook niet bepaald meer af van een ding van 5000 euro.

Is het nu lichtinval, of is dat ding een bijzonder stuk donkerder dan het traditionele wit/grijs van Apple? En eerlijk, ze hadden die bezels toch wel eens een keer flink kunnen verkleinen, vind dat grijs op zwart niet echt mooi. Nu ik er langer naar kijk, vind hem in z'n geheel eigenlijk niet zo mooi, die kast eronder oogt vrij cheapy MITX case, hoeveel kracht er ook in dat ding mag zitten.

En dan de logica van de poorten aan de achterkant van de monitor, ethernet is dan nog wel logisch, maar snelwisselend USB lijkt me vrij onhandig.
en een 3,5mm-jack
Oh, dr kunnen ze het wel :+

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 december 2017 16:54]

Die ‘kast’ hoort er niet bij. Het is gewoon de grijze iMac die je gewend bent, maar aan inderdaad wat grijzer.
Als je eind jaren 90 verkondigde dat er telefoons verkocht zouden worden van meer dan 800 euro, dan zou je ze ook voor gek verklaren. Wie weet wat we zelf over een jaar of wat uitgeven aan dit soort flauwekul.

Uiteindelijk zijn er genoeg mensen die in de rij willen liggen om de eerste lading weten te bemachtigen.

Voor dit bedrag hadden er wel 2 XLR aansluitingen afgekund...
Eind jaren 90? Kijk eens naar de prijs van de eerste Communicator? Praten we 1996 en was tegen de 1000 pond.

Of kijk naar consoles, eerste playstation, 1299 gulden, nu is het al zeuren als een zoveel krachtigere console 500 euro kost. Videokaart, 1499 gulden voor een Ti500.

Hardware is precies uit te rekenen, het is alleen het compacte design en een flinke dot logo/naam erop dat zulke dingen duurder maakt (alienware etc).
In die Cheapy MITX case zit voornamelijk hele krachtige lucht.
Is het nu lichtinval, of is dat ding een bijzonder stuk donkerder dan het traditionele wit/grijs van Apple?
Yup dat is het idee. Space Grey noemen ze dat, of Space grijs voor ons Nederlanders.
die kast eronder oogt vrij cheapy MITX case
De kast eronder hoort er niet bij. De iMac pro staat op dezelfde voet als de normale iMac.