Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Populaire iOS-app doet zich voor als walletdienst MyEtherWallet - update

Een populaire iOS-app doet zich voor als een product van de walletdienst MyEtherWallet en is in korte tijd door veel gebruikers gedownload. Het team achter MyEtherWallet waarschuwt dat de app niets met zijn dienst te maken heeft en dat gebruikers moeten opletten.

In een tweet, die is opgemerkt door TechCrunch, zegt het team dat het de app bij Apple heeft gerapporteerd en dat het e-mails heeft gestuurd om de software uit de App Store te laten verwijderen. De app is echter nog steeds aanwezig in de appwinkel, waar hij momenteel op de elfde plaats staat in de categorie 'financiën'. TechCrunch schrijft dat de app in het weekend op de derde plaats stond.

De app in kwestie kost 5,49 euro en draagt de naam MyEtherWallet; dat is dezelfde naam als de onlinedienst die een wallet aanbiedt voor verschillende cryptovaluta. Het logo komt niet met dat van de dienst overeen en ook staat bij de naam van de ontwikkelaar 'Nam Le' ingevuld. Deze ontwikkelaar heeft geen andere cryptocurrency-apps of vergelijkbare software op zijn naam staan.

De app is nog niet onderzocht en claimt de sleutels voor een wallet 'veilig op de telefoon' op te slaan. Het is onduidelijk of dit inderdaad zo is of dat de app met kwade bedoelingen in de App Store is gezet. Een soortgelijk verschijnsel van grotere omvang deed zich onlangs ook voor in de Play Store, waar een nepversie van WhatsApp meer dan een miljoen keer gedownload werd.

Update, 20:48 uur: Apple heeft in een e-mail aan Reuters gezegd dat de onofficiële MyEtherWallet-app uit de App Store is verwijderd. De woordvoerder van Apple wilde niet zeggen hoeveel mensen de app hebben gekocht en of Apple deze schade gaat vergoeden.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

11-12-2017 • 15:53

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Medewerker van MyEtherWallet hier; we zijn druk bezig met juridische actie ondernemen om deze app uit de lucht te krijgen. Wel moet ik zeggen dat we nog geen bewijs hebben dat er private keys o.i.d. opgeslagen worden anders dan een vaag request naar een aws server.

Update 18:00: de app lijkt verwijderd te zijn door Apple.

[Reactie gewijzigd door Luit_ op 11 december 2017 19:25]

Juridisch? Het is maar een app die toevallig dezelfde naam heeft, ze doen zich ook niet voor als een ander zo te zien. Ik kan niets over het bedrijf "MyEtherWallet LLC" vinden, geen registraties en geen trademarks.

Update: California LLC zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Karizma op 11 december 2017 18:16]

Wij zijn zeker weten geregistreerd onder MyEtherWallet LLC
Het is maar een app die toevallig dezelfde naam heeft
Toeval kan geen sprake van zijn. Tenminste: als je een app uitbrengt lijkt mij het eerste wat je doet een Google-opdracht om te zien of de naam al bestaat.
En "maar" een app, die wel 5,49 euro kost? Als het nou een gratis spelletje zou zijn, zou ik me nog iets er bij voor kunnen stellen dat de makers in hun luiheid (niet ff de naam Googlen) te goeder trouw waren, maar dit zaakje ruikt toch heel hard naar een forse poging tot oplichting.
Hmm die store van apple is blijkbaar niet echt waterdicht, ik dacht altijd dat apple hun controles heel streng waren hoe kan dit dan?
Welke regels zijn er geschonden van Apple dan? Behalve de naam van een product die nog niet in de store stond die stiekem bij een ander bedrijf hoort?
Crypto currencies zijn door "het zeer innovatieve bedrijf" Apple verboden. Dus ook een wallet voor Ether.
Daarbij zou Apple natuurlijk in kunnen grijpen bij het misbruiken van andermans productnaam. Net zoals de vele rechtzaken die zij zelf voeren hiervoor.
Ze zouden als geen ander moeten begrijpen hoe vervelend dat is.

bron:
https://news.bitcoin.com/apple-ban-ethereum-ios/

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 11 december 2017 16:13]

Raar. Bread bijvoorbeeld staat er al geruime tijd in en krijgt veel updates. Is toch echt een bitcoin wallet.
Dat klopt, dat is ook het kromme aan het verhaal. Officieel hebben ze in 2014 een anti cryptocurrency houding aangenomen waarbij ze een verbod instelden op "non official currencies"
bron:
http://www.businessinside...ernational=true&r=US&IR=T
Alleen daarna hebben zo oogluikend (zoals het lijkt) software toegelaten die deze regels overtraden. Waarom ze deze methode hanteren is nooit duidelijk geworden en het zou zomaar kunnen dat Apple ze alsnog banned van hun platform op grond van hun regels. Waarom ze dit nog niet gedaan hebben blijft vreemd en ook heel onzeker als je een wallet hebt op IOS.
Ook hier zie je dus dat er met dubbele maten wordt gemeten, iets dat je vaak tegenkomt bij Apple. Waarbij de winst van het bedrijf belangrijker is dan de klanten die ze dat geld geven.

[Reactie gewijzigd door COW_Koetje op 11 december 2017 16:26]

Volgens mij was het verbod gericht op full blockchain node software. De blockchain bijhouden op een mobiel device legt een veel te grote belasting op opslag, cpu en netwerkverkeer. Daarom mag een light wallet wel, wat feitelijk niets anders is als een ingepakte webclient die communiceert met een api van een full node. Een bron heb ik zo 1,2,3 niet.
Officieel zeg je? Dan heb je vast ook een link van de aankondiging waarin Apple dat zegt?

Zelf zie ik vooral veel wallets in de appstore, wat WhatsappHack ook schrijft... Dat je links gebruikt uit 2014 en 2015 helpt natuurlijk ook niet. Je eerste link staat ook helemaal niet dat Apple cryptocurrencies verbied. Ja, in de titel met een vraagteken. In de tekst gaat het erover dat ze misschien Ether verbieden, en Bitcoin juist wel toelaten.
It’s possible Apple is simply taking a cautious, “wait and see” approach to Ethereum and ETH transmission, and iOS wallets will be approved in due time. Just as once-banned Bitcoin wallets are now commonplace, so too could ETH versions if there is enough public demand.
https://www.coindesk.com/...oversy-app-store-removal/

In dit artikel staan meerdere (confirmed) sources en is uit 2016. Het probleem van Apple is dat ze niet publiekelijk bekend maken waarom apps worden geweerd. Het is vaak zelfs niet duidelijk voor de developers van de apps zelf. Apple heeft altijd een "vaag" beleid gehad als het ging om communicatie.
Op het moment worden apps toegelaten die inderdaad wallets bevatten. Maar het is ook nooit duidelijk geweest waarom in 2014 Apple deze apps verbood behalve de statement "n on official currencies" wat een typisch voorbeeld is van "vage en niet concrete" manier van omschrijven.
Omdat het nooit concreet is geweest zou het dus zomaar kunnen zijn dat ze morgen weer besluiten om die apps alsnog te verbieden onder dezelfde onduidleijke omschrijvingen.
Maar ongeacht het tijdsstip is het sowiezo vreemd dat Apple apps verbied zonder dat deze een risico bieden aan de gebruikers van hun telefoon.
Volgens je bron:
According to the two firms, Apple is allowing services that use bitcoin, litecoin, dogecoin, ripple and ethereum, as well as tokens tied to the now-defunct DAO project.
Dus... alhoewel je zeker gelijk hebt dat sommige apps blijkbaar verboden worden als ze bepaalde ecoins ondersteunen, wat zeker onduidelijk is, ondersteunen ze gewoon ether...

[Reactie gewijzigd door curumir op 11 december 2017 21:54]

Dat klopt, dat is ook het kromme aan het verhaal. Officieel hebben ze in 2014 een anti cryptocurrency houding aangenomen waarbij ze een verbod instelden op "non official currencies"
bron:
Die bron zegt niets over een algeheel verbod, gaat alleen over een dispuut over een app. Aangezien de store vol staat met wallets en jouw bron je verhaal niet ondersteunt lijkt het me terecht dat je je mening herziet. Apple doet niets kroms, hoewel de toon in je mail lijkt te zeggen dat je dat liever wel zou willen.

Kom aan, bewijs je stelling of trek hem terug.
Je link is 4 jaar oud. Zo lust ik er nog wel 1.
<quote>One developer, who wished to remain anonymous, said Apple had told her unofficially that ether (ETH) was not an “approved” virtual currency under Apple’s guidelines.</quote>

Dit klinkt voor mij als een gerucht, al helemaal aangezien dit niet bij Apple zelf vandaan komt.
De Gulden/NLG app staat gewoon in de Appstore.
Je bron is van 26-05-2016. Ondertussen heb je Jaxx, coinbase, Toshi en meer. Apple is minofmeer teruggekomen op die policy?
Niet helemaal, volgens apple:
Apps may facilitate transmission of approved virtual currencies (e.g. Bitcoin, DogeCoin) provided that they do so in compliance with all state and federal laws for the territories in which the app functions.
Alleen wordt nergens duidelijk gemaakt welke virtuele munten "toegestaan" zijn.
Dat ligt dus blijkbaar aan de regio waar je zelf bent op dat moment, en zou dus bij verschillende mensen verschillende resultaten opleveren.
Ik heb anders een coinbase app op mijn iphone draaien? Klopt dus niet helemaal wat je zegt.
Waves en TenX zijn ook gewoon beschikbaar op iOS, is dus idd onzin.
Ok er is voor een ontwikkelaar dus geen identificatieplicht begrijp ik hier uit?
Dan kan dit dus inderdaad gebeuren.
Maar zelfs als de developer dat wel heeft: wereldwijd zijn er best wel wat bedrijven die dezelfde naam hebben en toch geen concurrenten van elkaar zijn. Het is praktisch onmogelijk om dat allemaal bij te houden.
Ookal zou je identificatie plicht hebben, ik kan als bedrijf ook diverse apps erin duwen met verschillende namen. Maar als je merknamen gaat gebruiken wordt het een ander verhaal. Mijn ervaring is dat apps al worden afgekeurd als jij een demo login meelevert, en die werkt niet door bijv. een server die net even een hickup heeft, of als bepaalde UI elementen niet goed gaan in hun tests etc. De app moet gewoon functioneren, en geen private API's gebruiken van iOS, en geen inbreuk doen op merken etc.
Jawel. Je moet zelfs een DUNS-nummer hebben dacht ik.
Sommige grote partijen scannen continue app-stores op het (mis)-bruik van hun naam, logo etcetera door onbekende ontwikkelaars. Dan lukt het waarschijnlijk vrijwel altijd om Apple of Google erop te attenderen voordat zo'n app populair is.

Als MyEtherWallet dat niet doet, dan kom je vaak net iets te laat achter dit soort apps, en voordat je dan de molen door bent kan er al aardig wat schade zijn.
Dat zou een beste roof zijn, alle wallets naar de ontwikkelaar opsturen zodat die de bitcoins e.d. kan inpikken. Nu de bitcoin al over de $17000 gegaan is wordt zo'n optie steeds interessanter. En Apple gebruikers letten toch niet op want dat doet Apple wel voor ze.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 11 december 2017 16:35]

Jammer van dat laatste stukje commentaar. Alle gebruikers van een bepaald merk/product over ťťn kam scheren....

Verder, ja, dat zou een goede roof zijn.
Het gaat om Ether Wallet, niet om bitcoins.
Maar alsnog triest dat dit soort app's door de keuring heen komt.
En helemaal triest dat Apple pas reageert wanneer de gerenommeerde aanbieder van de online dienst waarvan de onbekende app-maker waarschijnlijk misbruik wil maken, de publiciteit zoekt.
Normaal gesproken is Apple er als de kippen bij wanneer er een vage mogelijkheid van misbruik is. Maar bij een app van § 5,49 die in de top drie van financiŽle apps staat wegen er blijkbaar zwaardere belangen voor Apple.
Man man wat een nutteloze reactie weer zeg. Apple controleert veel, maar wat is hier volgens de Apple regels geschonden dan? Helemaal niets. Een app die met dezelfde naam als een bedrijf is toegelaten kun je wat mij betreft niet als een fout zien.

Apple versus Google kamp echt nergens voor nodig. Wordt een beetje oud ook.

[Reactie gewijzigd door Mittchel op 11 december 2017 16:03]

Mwa. Wat weerhoud iemand er dan van om een Tweakers iOS app te maken, met bijbehorende goodies, zoals advertentie fraude bijvoorbeeld? Als je dan toch alles met de hand controleert, check dan gelijk even of het legitiem is zou je zeggen.
Apple kan nooit alles maar verifiŽren. Stel ik maak een Tweakers app, die technisch functioneert, en je kan erop inloggen, en qua UI klopt het, hoe moet Apple dan controleren of ik wel degene ben die door Tweakers daarvoor is ingehuurd? Dan is het toch makkelijker om snel te reageren op een takedown request vanuit Tweakers HQ door de app alsnog te weigeren?
Het contactformulier gebruiken en vragen of er op dit moment een app in ontwikkeling is? Antwoord ja, dan zou het wel goed zijn. Antwoord nee, weet je gelijk dat er stront aan de knikker is. Dat had in dit geval ook perfect gewerkt. Ik weet dat je niet alles kunt tegenhouden, maar als je toch alles met de hand controleert, waarom niet?
Apple moet up to date zijn van alle ondernemingen, alle namen en alle mogelijke applicaties die een bedrijf in een app store kan submitten? Lijkt me praktisch onmogelijk. Een takedown request is effectiever en sneller lijkt mij.

Daarnaast wordt ook niet alles met de hand gecontroleerd bij Apple. Veel automatisch en sommige checks zijn manual.
Mogen ze bij Apple niet Googlen omdat het de concurrent is? :+
Een takedown request is effectiever en sneller lijkt mij.
Nou ben ik oprecht benieuwd hoe een take down request sneller en effectiever is dan preventief blokkeren?
Veel automatisch en sommige checks zijn manual.
Ahh oke, ik dacht dat dat manueel gedaan werd en dat het daarom ook geld kostte.
Zodra er een app submit binnenkomt en Apple zou zoals jij zegt gaan Googlen, dan zijn ze feitelijk aannames aan het maken. Aan de hand van hun resultaten zullen ze dan preventief blokkeren terwijl dit misschien helemaal niet aan de orde is.

Enige optie zou dan zijn contact opnemen, maar dat kost allemaal erg veel tijd.
Ahh oke, ik dacht dat dat manueel gedaan werd en dat het daarom ook geld kostte.
Sinds wanneer kost het geld om een App te submitten? Het kost geld om mee te doen aan de Apple Developer program, maar dit is bij Google ook zo (al betaal je bij Apple zoals gewoonlijk wel een stuk meer).
Misschien niet nee, maar misschien ook wel. Zou jij liever wel snel apps toelaten en dus kiezen voor snelheid en potentieel wallet verlies in dit geval. Of kies jij liever voor het vertragen van dingen, maar het dan wel goed doen?

Ik kies dan voor de laatste en ik weet zeker dat de meeste Apple gebruikers hetzelfde kiezen, die hebben over het algemeen namelijk veiligheid hoog in het vaandel staan.