Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung werkt aan app waarmee Linux-distributies op smartphones draaien

Samsung heeft een app met de naam Linux on Galaxy aangekondigd, waarmee gebruikers verschillende Linux-distributies kunnen draaien op hun smartphone. Het Zuid-Koreaanse bedrijf zegt dat de software werkt in combinatie met zijn DeX-dock.

In een aankondiging meldt Samsung dat de app 'ontwikkelaars met hun favoriete Linux-distributie laat werken op mobiele apparaten', waaruit op te maken is dat het bedrijf ontwikkelaars als de doelgroep ziet. Deze mogelijkheid is eigenlijk alleen nuttig als er op een groot scherm gewerkt kan worden en daarom ondersteunt de app het in maart aangekondigde DeX-dock. Dat werkt met de Note 8, Galaxy S8 en S8+ en maakt het mogelijk om de smartphones te gebruiken als desktop in combinatie met een scherm, toetsenbord en muis.

De Linux on Galaxy-app is nog niet beschikbaar en Samsung zegt niet wanneer een release plaatsvindt. Geïnteresseerden kunnen zich al wel via een speciale site aanmelden. Uit de aankondiging is niet op te maken of de app alleen werkt op een beperkt aantal smartphones met een bepaalde kernel, of dat deze geschikt is voor alle Android-toestellen. Samsung heeft een eigen mobiel besturingssysteem, Tizen, dat gebaseerd is op Linux. Daarnaast werd het Zuid-Koreaanse bedrijf in 2012 lid van de Linux Foundation.

In de aankondiging vermeldt Samsung verder dat het een samenwerking is aangegaan met verschillende gameontwikkelaars. Daardoor kunnen mobiele games zoals Survival Arena en Lineage 2 Revolution via DeX op de desktop gespeeld worden. In de komende maanden moet daar nog Final Fantasy XV Pocket Edition bijkomen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-10-2017 • 11:19

92 Linkedin Google+

Reacties (92)

Wijzig sortering
Het klinkt misschien raar dat ik dit zeg, maar het lijkt net alsof Samsung de nieuwe Nexus toestellen produceert. Google gebruikt de s8, Microsoft gebruikt de s8, BlackBerry de s7 en nu ook nog Ubuntu ?

Het lijkt erop dat Samsung zijn eigen plek binnen de android wereld heeft gecreŽerd vooral als je naar het feit kijken dat de s8/+ in bepaalde dingen uitblinkt die in de pixel 2 toch wel een beetje teleurstellend zijn. Ook lijkt het erop dat Samsung dit jaar de maatstaaf qua beeldscherm resolutie en verhouding is gekomen (ja ja ik weet xiaomi was eerder, maar Samsung doet het beter)

Is natuurlijk mijn mening, maar het lijkt erop alsof de Galaxy serie langzaam tot een developers serie wordt omgetoverd maar toch nog mainstream voor de massa gebruikers blijven.
Zolang er geen maandelijkse security patches komen zal het nooit een Nexus zijn.

correctie: zoals hieronder aan mij duidelijk gemaakt zijn er dus wel maandelijkse security patches.

[Reactie gewijzigd door Lrrr op 19 oktober 2017 13:01]

Sorry maar hier klopt je verhaal niet, de laatste twee Galaxy toestellen worden netjes iedere maand voorzien van updates.

Zie bijv. en de datum van de updates:
https://www.galaxyclub.nl/samsung-galaxy-s7/updates

Let wel dat het mogelijk is dat goedkopere toestellen minder/slechter worden geŁpdate. Maar bovenstaand item gaat over de Galaxy line en dat is dus dik in orde.
Hier was ik nog niet van op de hoogte. Dank voor de link.
Zelfs de S5 kreeg onlangs nog een beveiligings update.
Volgens deze pagina zou dat nog steeds maandelijks moeten zijn voor je S6 edge.

http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1097862

En betreffende quote:
Maandelijkse updates
Op dit moment zijn dat de Galaxy S8, S8+, S7, S7 edge, S6, S6 edge, S6 edge+, S5, Note 4 en A5 2016/2017.
Ik heb trouwens een iPhone 7, dus ik snap niet eens waarom ik dit aan het posten ben :)

[Reactie gewijzigd door Miki op 19 oktober 2017 14:05]

Mijn S6 edge krijgt nog gewoon updates hoor. Laatste bveiligingspatch is van 1 augustus, net als op mijn S8.
Ik heb de S6 (dus niet de edge) en word nog altijd voorzien van updates. Ik zie niet in waarom de edge anders daarin zou moeten zijn.
Mijn S5 Neo krijgt ook nog regelmatig updates. Volgens mij niet maandelijks maar heb er laatst nog een laten installeren.
Die zijn er gelukkig wel :)
Zowel Samsung als Blackberry laten qua security patches de bal niet vallen voor hun top toestellen.
In de tijden van Quadrooter was Blackberry zelfs eerder met haar veiligheidsupdates dan Google met haar Pixel en Nexuslijn.

Dit docking concept is mooi. En zet misschien een standaard voor grotere adaptatie voor linuxdistro's die niet helemaal gemodificeerd zijn door Google.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 oktober 2017 12:47]

Mijn oude Note 4 krijgt zelfs nog maandelijkse patches.
Ik kan op mijn DEX ook ook Windows via Amazon Workspaces of via Citrix draaien. Werkt perfect. Ik overweeg serieus mijn pc te verkopen.
Blijf dat maar toch een eng idee vinden voor privacy, bijna al je data verplaatsen naar een server van een of ander groot bedrijf. Je verliest dan compleet de autonomie over of je wel echt prive bent of niet.
Ik ben daar om eerlijk te zijn ook nog best wel huiverig voor. Ik denk dat in de toekomst alles in een Cloud omgeving wordt opgeslagen dus misschien moet ik nu maar alvast 1 stap nemen.
Dat zou wel een groot voordeel van een DeX dock worden dan opeens. Linux is toch een meer volwaardige desktop omgeving dan het Samsung DeX platform.
Vooral Linux Mint Cinnamon kan ik iedereen aanraden, dat werkt echt net zo goed als Windows.
Daarom voegt MS nu ook Bash on Windows toe (een hele Linux runtime onder Windows), zijn ze trots op Linux op Azure en eindelijk Docker op Windows. Daarom hebben ze nu ook VSCode open source gemaakt en draait het perfect op Linux, en zelfs op Windows kan ik de Ubuntu Bash shell in VSCode voegen. Wat een grap. Voor mij is Windows een systeem waarop ik door allerlei hoepels en gaten moet springen om iets te krijgen wat in de buurt komt van mijn Linux desktop qua productivity tools. Maar het hangt inderdaad sterk af van je definitie van werken idd.

Als ik een extern scherm aan mijn Linux laptop hang, dan werkt het gewoon. Ik weet echt waar jij het over hebt, het lijkt erop dat je Linux jaren geleden een keertje hebt geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 oktober 2017 14:58]

Development zou ik ook liever op Linux doen (of Mac). Maar de rest van de gebruikers zou ik niet Linux aanraden. De enigen die pro-linux zijn en het echt gebruiken zijn developers. Logisch ook... maar dat maakt Linux niet beter dan Windows.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 19 oktober 2017 15:06]

Om even advocaat van de duivel te spelen, Windows maakt het je mogelijk om Linux tools te draaien. Onder Linux Windows apps draaien, not so much. (jaja Wine, whatever). Mij zou Linux professioneel weinig brengen.

Ik snap heel goed dat een dev Linux of Mac gebruikt maar dat staat los van het feit dat Microsoft ouderwets op kracht is met hun assimilate/exterminate strategie.
Windows maakt het je mogelijk om Linux tools te draaien. Onder Linux Windows apps draaien, not so much. (jaja Wine, whatever). Mij zou Linux professioneel weinig brengen.
De enige reden waarom je niet al je tools kan gebruiken op linux is dat windows dat niet wilt, het zou juist een duit in het zakje van linux moeten zijn dat dat soort dingen ondersteund worden door het linux systeem. Ethisch consumeren is ook iets van deze tijd, en een vereiste voor een succesvol capitalistisch systeem.
Uit nieuwschierigheid welke productivity tools bedoel je dan. Die je op windows met meer moeite moet verkrijgen? In welke situatie.
Bash staat voor geÔnstalleerd en is integraal onderdeel van het systeem (dus handige dingen als middel klik voor plakken werken, je terminal kun je zelf kiezen en heeft meestal tabs en url highlighting etc), Jupyter notebooks (wat ik veel gebruik): apt install jupyter-notebook, zelfde geld voor VSCode. Sowieso staat Python al voor geÔnstalleerd op de meeste distro's en wordt het geupdated samen met het hele systeem, evenals Git. Gimp en Inkscape gebruik ik veel, als die eenmaal zijn geÔnstalleerd (uit de store of met een commando) blijven ze vanzelf up to date. Linux is op een manier gemaakt dat je makkelijk taken kan scripten. Rsync is geweldig om data rond te pompen en backups te maken (die je met cron kan automatiseren.) Docker installeer je met 1 commando en nog 1 commando later heb je welke container dan ook draaiend op je systeem. Een machine met SSH (elke Linux server) kan je ook als netwerk schijf mounten zodat je gewoon in de file explorer kan rondkijken.

Wat niet productivity gerelateerde dingen: Mijn telefoon is weer gewoon een filesystem ipv dat verschrikkelijke android file transfer. Alles blijft up to date, dus niet alleen je OS maar ook je tools. Mijn vorige Arch installatie ging zomaar 6 jaar mee zonder problemen en was daana nog steeds soepeltjes.

Oh en Linux is gratis en bespioneert je niet. Standaard is je primaire drive encrypted (ok, met je wel aanvinken en is niet bij alle distro's makkelijk). Je kunt bij USB sticks kiezen uit NTFS, vfat of hfs+ (dus of je vrienden nu een Apple hebben of een Windows computer, je hoeft ze niet uit te leggen dat ze stickies niet "standaard" mogen formateren.)

Toegegeven, ik mis MS Office en de Adobe tools (Lightroom, Photoshop) zouden ook leuk zijn maar voor mij is het het wel waard om Office in de browser te gebruiken (ook als is dat een Pain in the Bottom.) LibreOffice is ook prima hoor voor thuis gebruik of als je met mensen samen werkt die het ook gebruiken.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 20 oktober 2017 08:03]

Ik gebruik zelf WPS office op Linux, die ondersteunt de Microsoft formaat documenten en is geschreven in QT. Alleen jammer dat het niet open source is, maar het is wel gratis.
Ah. Want ik heb juist tegenovergesteld ervaringen met de terminal gebruiken in plaats van de goede explorer.exe en GUI applicaties. Wel interessant om te lezen wat de voordelen kunnen zijn.
[...]
Als je echter gewoon een stuk software wil draaien (lijkt me niet ongebruikelijk, met een desktop computer), kom je erachter dat je alleen maar cheap namaak software en een handje vol halve linux-ports.
Dat hangt echt heel erg af van het type werk dat je doet. Als je de hele dag binnen webapplicaties/browsers werkt maakt het geen bal uit. Software development kan vaak net zo goed of beter op een Linux systeem, alle grote IDE's behalve Visual Studio draaien gewoon native onder Linux.
Tja, de "development" use-case is natuurlijk <1%
En 90% gebruikt Windows om te internetten wat ook perfect werkt op linux..
en hoegroot is de usecase van de tools die jou verhinderen over te stappen op linux?
Ik vind Linux desktop 💩. Ik heb collega’s met Linux op Dell laptops en ze klagen allemaal dat ze naar Mac willen, of ze hebben hun laptop verkocht en zijn al overgestapt.

Gebrek aan leuke apps is niet het primaire probleem. Apple Macbooks met OSX bieden gewoon een betere ervaring, ondanks dat Apple wel echt een evil bedrijf is
Android is in de basis een Linux variant, er is alleen veel meer aan doorontwikkeld dankzij het succes en de enorme investeringen van Google om er een succes van te maken.
Dan is Android 10x nuttiger op je desktop. Android is wat mij betreft veel meer potent om wat marktaandeel van Windows af te snoepen op de desktop & laptop markt dan Linux. Android is perfect ingericht voor consumenten laptops & desktops. Open, veilig, flexibel, veel apps & games, kan draaien op alles van aardappels tot supercomputers, werkt met alles dat op een HID lijkt, en is gebruikers-vriendelijk.

Ik kan niet wachten tot er een significant deel aan "Android laptops" in de mediamarkt ligt, zodat het langzamerhand binnen sluipt bij de normale consumenten en/of bedrijven.
Prima, maar dan zou root access er gewoon in moeten zitten, althans, mag standaard uit staan, maar dat moet je dan simpel aan kunnen zetten via 'Developer options' met desnoods een disclaimer erbij ('if you enable root your device might explode') en niet bootloader unlocken, TWRP flashen of ander moeilijk gedoe.
Voor consumenten boeit dat allemaal niet uiteraard
De meeste thuisgebruikers gebruiken voornamelijk alleen nog hun web browser en soms een email programma of textverwerker om een briefje te schrijven. Dus voor een groot percentage van de gebruikers voldoet Linux Mint prima.

Ook steeds meer spelletjes worden voor Linux uitgebracht via Steam.
Het enige wat mijn moeder weerhoud van linux is DOS-era programmas voor wetenschappelijk onderzoek, laatst was de outlook licentie verlopen omdat ze van werk was gewisselt. installeerde even thunderbird en klaar, zal de overstap dalijk makkelijker maken als ze van die DOS programma's af is.
DOS programma's draaien toch prima onder Linux? Of heeft het programma ook een koppeling met hardware nodig via DOS?
Ik durf er niet te veel mee te rotzooien(voor ze dalijk jaren aan onderzoeksgegevens corrupt) en weet ook niet precies hoe zwaar het programma draait, en ze kan het me ook niet uitleggen want daar is ze te atechnisch voor. Dat en ook dat ze te atechnisch is om me te kunnen uitleggen welke dingen ze nou echt moet kunnen gebruiken, het hele begrip van een programma is niet duidelijk voor haar, waar het een begint en eindigt enzo.

[Reactie gewijzigd door t link op 19 oktober 2017 21:41]

Wat een grap :(

Het is maar wat voor werk je doet. Ik kan mijn werkzaamheden slechts met veel moeite en frtustratie doen op een Windows machine. De software die ik nodig heb is niet standaard aanwezig en er zijn slechts halfbakken implementaties die niet lekker samen werken met het native OS/interface.

/flame on
Was ik helderziende dan raadde ik precies wat voor werk je deed. Wellicht ben je sparcprogrammeur al kun je natuurlijk ook matrassentester zijn. In beide gevallen kam ik me voorstellen dat Windows 10 niet erg brhulpzaam is.
Na 15 jaar dubbel gebruik en het overzetten van mijn ganse familie op Linux is mijn ervaring helemaal anders, maar aangezien je je beperkt tot algemene slogans ga ik niet teveel in detail treden.

Gebruik wat je verkiest, maar respecteer iemand anders' mening ook.
Kan ik daar ook programma's zoals 3ds max op draaien?
Ik begrijp dat het onder WINE (een Windows emulator) wel kan.

Je kan ook het gratis 3D pakket Blender 3D gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 19 oktober 2017 11:44]

Wine werk alleen maar op x86 apparaten omdat windows applicaties daar voor gecompileerd zijn.

Zoals de naam al zegt: Wine Is Not an Emulator.
Inderdaad, Wine is Not an Emulator, maar draait ook prima op een 64-bits machine en draait dan zonder problemen 32-bits programma's, zoals Adobe Reader voor Windows XP; dit alles zolang de software goed ondersteund wordt, natuurlijk.
Blender is helaas geen optie.. het was eigenlijk een retorische vraag.
Niet alleen een retorische vraag, ook redelijk onzinnig omdat 3DS Max de lat vrij hoog legt voor hardware om goed te presteren. De kans dat de N8, S8 of S8+ dit kan draaien is verwaarloosbaar.

Blender zou het moeten doen al zul je veel koffie kunnen drinken tijdens het renderen, weet niet of jouw hart het aankan. :+
Het ging natuurlijk om de stelling dat linux mint cinnamon net zo goed werkt als windows. Het zal prima werken maar ik heb er uiteindelijk niets aan :) en ik ben mij er echt wel van bewust dat de hardware dat niet gaat trekken.

Mijn hart kan de hoeveelheid koffie die ik zou kunnen drinken tijdens het renderen met blender wel aan denk ik :)
"Net zo goed werken als" betekent natuurlijk niet "draait hetzelfde als", maar dat wist je zelf ook al :+

Een volle linux distro kunnen draaien op een mobieltje + dock is echt wel een erg nuttig iets. Niet voor zware games/applicaties, want die hebben tegenwoordig zoveel CPU/GPU nodig, dat dat niet gaat lukken op een apparaat dat zonder verlengsnoer moet werken. (En dan heb ik het nog niet eens over x86 vs ARM), maar wel voor browsen/tekstverwerking/presentaties/programmeren.
Renderen kan je uitbesteden aan een renderfarm. Draadmodelletjes bewerken al met een moderne ARM nog best te doen zijn, zolang ze niet al te complex worden natuurlijk.
Blender kan renderen met de GPU van je grafische kaart en dat is waanzinnig snel kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
De GPU's in mobiles zijn algemeen gezien niet veel krachtiger dan iGPU's die bij cpu's zitten.
Dat kan je niet vergelijken met een volwaardige gpu
weet niet of jouw hart het aankan. :+
Heb je het nu over het wachten of de hoeveelheid koffie? ;)
Nee want dat is windows only, en waarschijnlijk niet iets wat je uberhaubt op een telefoon zou willen draaien.

Maar er is vast wel een alternatief voor die wel onder linux werkt
Cinnamon schijnt nogal eens te crashen, volgens sommige. Heb al heel wat video's gezien over vershillende distro's en de tester heeft het daarover.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 19 oktober 2017 14:46]

Ik heb er nog nooit een crash mee gehad. En ik gebruik het geregeld.
Zal wel hardware gerelateerd zijn dan :?
Waar ik tegenaanloop met een linux distro op een ARM processor is dat er maar weinig support is van third-party developers. Bijn alles is geschreven voor de Intel architectuur. Mijn chomebook heeft bijvoorbeeld een mediatek processor, en linux op dit apparaatje voegt niet echt veel toe aan de android/chrome-os omgeving.
Als je Ubuntu Phone apps erop zou kunnen gebruiken zou je al veel meer third party software hebben. Was het hele idee van Snaps trouwens niet dat het ook op alle architecturen zou gaan draaien?

Want ik weet nog uit de tijd van Smart Q7(stamt ook uit 2009 yikes!) dat je Ubuntu op een tablet kon draaien met ARM- apps. Toegegeven het is niet hetzelfde ervaring als nu, maar dan nog was het zijn tijd ver vooruit...

Dus er zou meer dan voldoende software aanwezig moeten zijn in de repos.
Ubuntu phone is dood. Snaps kunnen alleen op alle architecturen werken als de package ontwikkeld is voor... alle architecturen.
Met Snaps zet Canonical in op onder andere IoT apparaten, die veelal een ARM processor aan boord hebben. Ik vermoed dus dat veel van de software die beschikbaar is via Snaps ook bruikbaar is op "Linux on Galaxy"
Dat doe je zoals dat vroeger onder Linux ging: niks geen gedoe met package managers, download de source, root terminal openen, tar -zxvf source.tgz, make configure, make, make install, klaar. Eventueel handmatig dependencies uitzoeken.
Of je propt een intel processor in het apparaat. Zou samsung kunnen doen. Denk alleen niet de dat consument er blij van word gezien oa batterijtijd
moet je toch eens bij debian kijken daar is een hoop beschikbaar.
Debian is niet helemaal voor niets de basis voor RaspberryPi's Raspbian.

Suse heeft zelfs een distro voor RaspberryPi gemaakt, dus ook in die hoek moet wat te vinden zijn.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 19 oktober 2017 13:48]

Het probleem met ARM is (uit wat ik hoor op verschillende podcasts) dat het voor de buitenwereld lijkt alsof ARM 1 architectuur is, maar dat deze in feite al erg versnipperd is, met specifieke technische vereisten, wat porten bemoeilijkt. Je kan dus niet 1 ARM distro maken.

Misschien is er iemand die dit beter kan toelichten.
zijn er eigenlijk van dit soort docks, maar dan universeel voor de telefoon? lijkt me namelijk erg praktisch (bij vaak wisselen werkplek/locatie); dockje + telefoontje = productie :P zeker icm linux(arm) platform.
Dat zou zeker nuttig kunnen zijn, al helemaal in combinatie met custom roms en of home launchers die meer richting desktop gebruik in zijn gesteld. (als ROM bijv. een aangepaste versie van Phoenix-os of Remix-os)

Tegenwoordig heb je in telefoons in elk geval genoeg geheugen, en de mid to high end devices zijn vaak snel genoeg ervoor.
universieel heb je miricast of WiDi dongles , microsoft heeft er zo eentje ( microsoft wireless display adapter ).

Een tijdje gebruikt samen met windows om mijn pc te tonen op een monitor.
Werk maar soms met veel lag. Weet niet of dit komt door windows 10 en of dit met android beter is.

[Reactie gewijzigd door peverix op 19 oktober 2017 12:04]

Betekend dit dat we dan eindelijk adblockers etc kunnen draaien op de telefoon?
Dat zie je een beetje verkeerd, het is namelijk niet zo dat je dat niet kan, alleen werken veel apps voor telefoons erg anders dan die van Windows. Adblock op een Windows pc is vaak goed genoeg als een browser extensie (voor de doorsnee gebruiker).
Maar blokkeert net als op telefoons echt niet alle reclame, kijk maar eens naar programma's als skype.
Zowel op Android, als op Windows zal deze reclames tonen.

Nu kun je natuurlijk in Windows de host file gebruiken om ads te blocken....
Maar dat kan ook op een telefoon, sterker nog, blokkeer het via een raspberry pi die tussen je devices en je router in zit, en je hebt nergens meer reclames.

De telefoon moet hiervoor helaas vaak wel geroot worden (behalve als je dus network wide ads blocked).
Maargoed, daarvoor zijn wij tweakers dus dat mag je er niet van weerhouden.
De telefoon moet hiervoor helaas vaak wel geroot worden (behalve als je dus network wide ads blocked).
Maargoed, daarvoor zijn wij tweakers dus dat mag je er niet van weerhouden.
Nee hoeft niet. Met Adguard (er is ook nog Netguard) (niet de Google Play versies maar direct via hun sites te downloaden) creeer je een dummy VPN (gehost door je eigen apparaat dus) die alle ads tegenhoudt.
Enige nadeel is als je een VPN gebruikt deze niet tegelijk met (Net|Ad)guard kan lopen.
Klopt, die methode was ik vergeten te vermelden, hou er wel rekening mee dat apps als "NorootFirewall" die zelfde vpn gebruiken dus ook dat niet tegelijk kan werken.
Vind dat met de raspberry pi wel als een heel goed idee klinken.
de raspberry als een soort tussen dns instellen lijkt me dan? Zorgt dit niet voor veel delay of snelheid verlies?
We zien ineens wel heel veel nieuwe mogelijkheden met de ARM cpu's. Middels een speciale Windows 10 X86 applicaties draaien, en nu ook Linux distri's. Ben benieuwd hoe de performance van dergelijke oplossingen gaat zijn. Vraag is ook of de Samsung App ook X86 emulatie ondersteunt, of alleen ARM. Overigens zou het eerste me niet eens verbazen als ik zie hoe dicht Samsung tegen Microsoft aanschurkt tegenwoordig.
Hoe werkt dat Łberhaupt? X86 emulatie? Is dat net zoiets als het draaien van een virtual machine? Raak je veel rekenkracht kwijt door inefficiŽnte omzetting?

Ik dacht dat ARM cpu's per definitie sommige X86 software niet konden draaien? Of kan dat met een omweg toch wel?
Volgens mij zijn er meerdere methodes, maar ga er van uit dat ze niet alles vertalen, en dat ze calls naar API's van Windows gewoon in arm-code blijven uitvoeren en dus niet heel Windows emuleren. Op die manier hoef je alleen de usercode te emuleren. Dat zal wel veel snelheid schelen.

Voor dit ga ik er stiekem van uit dat er Łberhaupt geen emulatie zal zijn, maar dat ze alleen arm-code uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 19 oktober 2017 12:51]

Het probleem is dat elk modern OS zo efficient is, dat je 95% van de tijd user code runt. Het OS niet emuleren scheelt inderdaad, maar dat is vooral in de hoeveelheid RAM omdat je de OS code niet in zowel x86 als ARM hioeft te hebben. En opstarten gaat dan ook sneller.

x86 emulatie is meestal met een JIT compiler.
Zoek eens naar de QEMU emulator, die kan heel veel architecturen emuleren op verschillende platforms.
X86 op ARM is er al heel lang....

Voor wat oudere architecturen is er SIMH, naast allerlei specials.
Vraag me af waarom ze niet een aantal drivers gaan vrijgeven.

Een aantal oudere toestellen zijn nog prima beestjes,
en laat de open-source community maar eens lekker aan de slag gaan.

Samsung s4 of s5 en/of note de drivers vrijgeven, en kijken hoe ver ze komen.


Google Android is zelf zo groot geworden door zoveel mogelijk apps te kopiŽren en op te nemen in hun eigen (gesloten) versie.
Er is al iets in beweging: https://postmarketos.org
Er is dus al begonnen, ondanks dat er onvoldoende info beschikbaar is.

Alleen gaan de grote producenten geen specs van oude toestellen leveren, of recht op gebruik van firmware blobs. Dat zou de verkoop van nieuwe wardware immers schaden.
Wat leuk, dat vroeg ik me nu af, is er al een open source OS dat niet IOS, Android of Windows heet, voor de smartfoon. Of nog beter, een datagenerator voor de fabrikanten en systemen waar je amper weet wat zich allemaal afspeelt. Het begint enorm tegen te staan, dit gedoe.
Dat OS komt er zeker aan, zoek eens op Librem-5 van purism ( http://puri.sm )
Een telefoon die de gebruiker als individu centraal stelt ipv. een bulk verdien model.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met iets als https://www.xda-developer...nt-on-any-android-device/? Behalve dat Samsungs optie er wat gelikter uitziet en minder tweaker-georienteerd is...
Dwz: er zijn al tijden apps of andere manieren om Linux op Android te draaien dmv een chroot, dus wat is hier nieuw aan, behalve dat dit nu van Samsung is (== marketing)?

[Reactie gewijzigd door Nekronek0 op 19 oktober 2017 14:35]

tja draaide al jaren geleden linux desktop mijn android. dat is niets nieuws. zijn ook talloze apps voor.
https://play.google.com/s...?q=linux%20desktop&c=apps

het mooie aan dit samsung concept is die dock..
maar in principe kon het ook al als je telefoon video out had dmv MHL en andere opties.

een nadeel echter was gedoe met netwerk, je kon bv niet je wifi Adapter in Monitor Mode zetten.
iets anders was dat je een remote desktop app op de phone moest gebruiken om je desktop te zien. aangezien android geen native X server draait en geen xscreen gebruikt kon worden... al was er wel iemand mee bezig en kan dat inmiddels mss wel?

wellicht dat dit soort zaken wel opgelost zijn met deze samsung oplossing?
Hier zit ik al lang op te wachten, ik hoop dat iemand dit port naar de Oneplus 3T.
Overigens kun je al wel linux applicaties draaien op de telefoon maar de integratie met een dock ontbreekt.