Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jolla verkoopt Sailfish OS voor Sony Xperia X-smartphone voor 49,90 euro

Jolla is begonnen met de verkoop van Sailfish X, een uitgave van zijn Sailfish-besturingssysteem voor de Sony Xperia X. Het Finse bedrijf vraagt 49,90 euro voor een download van het besturingssysteem.

Gebruikers van een Sony Xperia X kunnen het besturingssysteem kopen in de shop van Jolla. De installatie van Sailfish gaat hetzelfde als de installatie van een nieuwe Android-firmware op de Sony-smartphone via de Flash Tool van de fabrikant. Daarvoor moeten gebruikers de bootloader ontgrendelen en de telefoon in fastboot-modus zetten.

Jolla biedt een jaar updates en support voor Sailfish X en het Finse bedrijf draagt die garantie aan als een van de redenen waarom het geld vraagt voor het besturingssysteem. In februari kwam Jolla met de aankondiging dat het zijn Sailfish-besturingssysteem naar Sony-toestellen zou brengen. Het bedrijf ziet de Sony-toestellen dan ook als een opvolger van de Jolla C, die het halverwege vorig jaar introduceerde in een oplage van duizend stuks.

In tegenstelling tot reguliere, gratis uitvoeringen van Sailfish krijgt de X-versie bovendien de mogelijkheid mee verbinding te maken met Microsoft Exchange-omgevingen. Het besturingssysteem heeft bovendien ondersteuning voor het draaien van Android-apps.

Er zijn wel enkele beperkingen. Zo werken onder meer de vingerafdrukscanner, bluetooth en fm-radio niet in deze eerste versie, hoewel ondersteuning daarvoor vermoedelijk later zal volgen.

Sailfish is een alternatief besturingssysteem voor smartphones. Ex-medewerkers van Nokia hebben het bedrijf opgericht, nadat de Finse telefoonmaker veel mensen ontsloeg en zijn pogingen om een mobiel besturingssysteem op basis van de Linux-kernel te maken stopzette.

Door

Redacteur mobile

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
Je moet dus de bootloader unlocken. Konden ze geen signing-key bij Sony krijgen of zo, nu zit je met een fundamenteel lek in het systeem, helemaal omdat (zover ik kan vinden) Sailfish geen device encryption ondersteunt. En mocht je ooit terug willen naar de Sony firmware dan werkt er van alles niet meer omdat de DRM-keys gewist zijn.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 11 oktober 2017 19:18]

Je kunt, als ik me niet vergis, de DRM keys (TA partitie) backuppen: klik.
Ik heb me er nog niet aan gewaagd of verdiept, maar ga dat snel doen.
Backup van de TA partitie vereist root-toegang, en zonder de bootloader te unlocken heb je daarvoor een bruikbare exploit nodig. De tools waar naar je link verwijst zijn veel te oud voor een Xperia X, zover ik weet is de enig bruikbare tool voor de X een op basis van de Dirty Cow exploit, je moet daarvoor wel eerst een oudere firmware installeren, want die is in recente versies gepatcht.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 11 oktober 2017 20:42]

Kinda Off-topic: Mocht iemand met een Xperia Z5 variant (of LG G Flex 2) dit willen doen, dan kan ik deze temp-root aanraden. Je hebt wel een oude firmware nodig. Ik gebruik zelf 32.0.A.6.200, maar de lijst met de firmware versie staan ook in de post.
omdat de DRM-keys gewist zijn.
Ik denk dat je hier meteen de reden hebt dat ze geen signing key hebben.. Met Sailfish heb je veel meer toegang tot het apparaat en ook meer kans om die keys er uit te krijgen. Mediabedrijven zijn ontzettend streng met hun keys. Vreemd, want het voorkomt niet dat dingen de volgende dag al op internet staan. Maarja.

Een jaar updates vind ik trouwens wel grandioos weinig. Of kan je na een jaar weer verlengen voor weer 50 euro?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 oktober 2017 19:23]

Een jaar updates vind ik trouwens wel grandioos weinig.
Ik vind §50 voor een advertentievrij OS (waar ook native apps vrij van advertenties zijn) met een jaar updates niet duur. Jij bent zeker niet op de hoogte dat Google 70% winst op Android maakt, waarbij de fabrikanten misschien 2 tot 3 jaar updates geven? ;)
iOS geeft ook langer updates, maar ook tegen een prijs.

Ik verwacht dat je daarna een abonnement zult moeten aanschaffen, van minder dan §5 per maand. Je kunt nu in je abonnement developermodus aanzetten, waarbij je beta versies van het OS krijgt, dat is dus aan je account gekoppeld en ik verwacht dat ze iets soortgelijks doen met Sailfish voor Xperia X.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 11 oktober 2017 20:18]

§50 euro voor een (advertentie) vrij OS dat een hele telefoon mee gaat (>5 jaar) heb ik er waarschijnlijk wel voor over.
§50 per jaar niet, en zeker niet voor een niet-af hobby-os zonder garanties voor de toekomst dat in het verleden eerder early-adopters heeft opgelicht.
Bovendien heb je al voor een (android) OS betaald.
Als ze duidelijke garanties gaven, iets van §25 kostten, en evt §5 per jaar voor updates gedurende 5 jaar, en officieel samenwerkten met Sony zou het wat anders zijn. Dan zou het het risico waard kunnen zijn om zo'n toestel aan te schaffen.

Windows heb je al vanaf §120, en dat is een 'desktop' OS, gaat het hele computerduur mee, en heeft zelfs een monopoliepositie.
De nieuwe windows heeft weliswaar malware, maar ook de 'oude' windows XP/7 waren iets van §200? en gingen 10 jaar mee. Dat is dus §200/10=§20 per jaar.
§50 euro voor een (advertentie) vrij OS dat een hele telefoon mee gaat (>5 jaar) heb ik er waarschijnlijk wel voor over.
§50 per jaar niet, en zeker niet voor een niet-af hobby-os zonder garanties voor de toekomst dat in het verleden eerder early-adopters heeft opgelicht.
Je vergelijking loopt mank. Telefoons gaan tegenwoordig niet 5 jaar mee. Als dat voor jou wel het geval is, dan ben jij een uitzondering (outlier) die niet mee wordt genomen in het gemiddelde. En dat zeg ik als iemand die groot voorstander is van duurzaam gebruik van apparaten.
Het klopt dat veel mensen er niet langer mee doen, maar als je hem toch niet langer dan je Android-update-periode gebruikt valt meteen de helft van de argumentatie achter een investering in een ander OS weg.
Een deel van de reden dat telefoons zo snel vervangen worden is omdat de ontwikkeling van nieuwe/betere hardware zo snel ging (maar nu aan het vertragen is).
Maar een ander deel is het gebrek aan updates op een apparaat waarop steeds vaker financiŽle en vertrouwelijke diensten gebruikt worden. Dit zou, zeker op dure high-end apparaten de levensduur kunnen verlengen; er zijn nog genoeg telefoons te koop met goede specificaties maar met 'verouderde' android versies. Zoals Apple ook bewijst met zijn langere ondersteuning.
En zijn dus toestellen waarop een investering in een ander OS dus de moeite waard zou kunnen zijn, al is §50 voor een §200 telefoon te hoog.
Een prijs van §25, of §5 per jaar zou die modellen interessant maken om van OS te wisselen.

Ik ben inderdaad een outlier; mijn laatste (high-end Samsung Symbian) telefoon is 9 jaar meegegaan voordat hij het begaf, waarvan zeker de eerste 5 jaar in redelijke staat. Geen updates, maar ik gebruikte nouwelijks internet een geen betaalproducten, dus was veel minder belangrijk dan op moderne smartphones.
Ik moet toegeven dat moderne smartphones een stuk fragieler zijn door het grote dunne formaat en grote scherm (al 2 krassen in de eerste maand), maar dat was een stuk goedkoper model. En ik heb nog geen cover, alleen een anti-slip ding.
Toch heb ik bewust gekozen voor een Wiley Fox omdat ze als vrijwel enige de nieuwste Android hadden, in de hoop dat ze minimaal 2 jaar ondersteuning bieden. Dan kan ik evt nog een jaar zonder patches, dus totaal minimaal 3 jaar functioneel gebruiken. (Daarna degraderen tot navigatie/MP3/GPS ofzo) - maar bewust dus geen duur model meer omdat de te verwachtte levensduur mij te kort is.
Heb ook een Wileyfox gekocht voor m'n vriendin. Geweldig systeem. Ik reageer later nog even op je andere punten in een andere reactie die ik op een andere computer al had uitgetypt.
Spijt me zeer maar een out-of-date smartphone zoals een Symbian die niet meer wordt geupdate aan bijv een WiFi netwerk hangen is niet zo verstandig. Als je hem als dumbphone gebruikt, en alle radios uitzet, prima. Je zou dan via USB kunnen syncen. Maar ja, dat is niet zo acceptabel meer voor een smartphone anno 2017 (ik moet eerlijk bekennen dat ik er wel voordelen in zie). Recent zaten er grote lekken in Broadcom WiFi chipsets en vrijwel alle Bluetooth apparaten. Basebands is een wirwar van proprietary code.
5 jaar niet nee, maar 3 moet kunnen. En dan lijkt me 50 euro al redelijker. Maar het is natuurlijk van de zotten dat er eigenlijk helemaal niets anders meer te krijgen is dan Android.
... een niet-af hobby-os zonder garanties voor de toekomst dat in het verleden eerder early-adopters heeft opgelicht.
Dat is voor een deel hťťl kort door de bocht en voor een deel niet waar.
Jolla heeft nooit early adopters opgelicht, als je de tablet-gate bedoelde. Wat er gebeurde is dat de levering van schermen stopte, waardoor Jolla tablets niet kon leveren. Een aantal van de kopers heeft nog steeds hun geld niet terug, al heeft Jolla wel de ambitie en belofte uitgesproken dat te gaan doen, als de financiŽle situatie het toelaat.
Het OS zou ik niet bestempelen als "niet-af": de functionaliteit van het OS an sich doet niet/nauwelijks onder voor die van iOS en/of Android. Wat wel vermeld moet worden is dat op het moment van uitkomen van Sailfish voor de Xperia X, bluetooth-ondersteuning ontbreekt, al verwacht ik dat dit snel wordt opgelost. Ik ben er ook niet blij mee, maar Jolla bezit eenmaal niet over de middelen die Google of Apple bezit.
Er zijn wel garanties voor de toekomst: een jaar updates met een vervolgprogramma. Dat is weinig concreet, maar als je terugkijkt naar de tabletgate en de financiŽle situatie, is het begrijpelijk dat Jolla terughoudend is met harde beloftes.
Neemt niet weg dat in de ogen van de consument Jolla een bedrijf is wat zijn beloftes niet nakomt. Dus als het verleden een voorspeller is voor de toekomst, waarom zou die consument dan geld betalen voor een OS wat niet eenvoudig te installeren is en waarvan niet zeker is of de fabrikant er over een jaar nog is om te ondersteunen?
... waarom zou die consument dan geld betalen voor een OS wat niet eenvoudig te installeren is en waarvan niet zeker is of de fabrikant er over een jaar nog is om te ondersteunen?
Omdat ťťn van de alternatieven genoemd is "alsof je in je broek plast in de winter"? Woorden van 7 jaar geleden, maar nog steeds waar. Google maakt 70% winst op Android. En dat gaat ten koste van een advertentiearme/loze ervaring en het schenden van privacy.

Ik snap dat het gros voor die route gaat, maar ik hoop wel dat de rest beseft dat de alternatieven niet zaligmakend zijn ...
Maar in het artikel staat niets over 50 euro per jaar. Er staat alleen dat je voor die 50 euro een jaar updates krijgt. Wie zegt dat ze er na dat jaar mee doorgaan? Een jaar vind ik niet veel voor een telefoon.
Ik heb ook niks vermeld over §50 per jaar. Je krijgt voor §50 het OS, plus een jaar updates. Daarna volgt een programma voor updates, dat staat niet in het artikel van Tweakers. Wat het vervolg inhoudt, is niet bekend, maar ik verwacht iets van een abonnement of pay per update.
Ik zou 100 euro geven voor een 'goed' OS en de wereld daar rond. (Of §5/maand) Maar je moet een beetje eerlijk zijn: Een echt 'goed' OS is het toch niet? Vorige maand werkte deed Vesa-Matti Hartikainen een presentatie en de internet browser haperde duidelijk en er zaten nog vele bugs in. Ook nu lanceren ze zonder Bluetooth en fingerprint. Allemaal ok. Beta etc maar zelfs na een paar maanden gaan er weer dingen opduiken dat is eigen aan development.

Desondanks zou graag een smartphone met Sailfish hebben maar zeker niet als dagdagelijkse telefoon maar gewoon om hen te steunen en om mee betrokken te worden bij de ontwikkeling. Welke visie ze er op nahouden, hoe ze home automation zien, IOT, hoe ze omgaan met privacy, Machine learning, AI, AR, VR, Hoe ze Bluetooth mesh zien evolueren, welke beslissingen ze maken in de UI/UX...Dan betaal ik graag 100 euro lidgeld omdat ze dan naast hun OS ook een ervaring, kennis en community bieden. Maar zover ik zie is de community echt wel nerdy en iedereen is een die hard core developer.

En ik ben van mening dat Jolla die groep van mensen vergeet. Niet iedereen kiest radicaal Sailfish of is een developer. Program manager Vesa-Matti Hartikainen kan soms wat onhandig overkomen in zijn presentatie's. Niet echt bevorderlijk voor uw PR, marketing en bredere fanbase. Sowieso heeft Sailfish potentieel maar ik vrees een beetje dat ze ooit de smartphone-markt gaan moeten verlaten omdat de concurrentiestrijd met Apple, Google, Microsoft niet te winnen valt Ze zullen altijd achter de feiten aan lopen. Terwijl er andere sectoren zoals home automation, auto's, televisies, rasbery pi, smarttv boxes, publieke terminals veeeeel meer potentieel bieden in combinatie met ARM en Apps. Maar smarphone is sowieso een goede start.

Als dagdagelijks toestel gebruik ik een Iphone. In een 2-jarige cyclus (aankoop, verkoop) zijn ze niet duurder dan een Android variant en wat support en security en accessoires betreft kan je niets beters kopen. Ook in men auto wordt Waze gewoon op men navigatiescherm geprojecteerd via Carplay. Dat zou ik allemaal missen op sailfish. Ik kies steeds voor goede ecosystemen omdat het gewoon allemaal wat makkelijker gaat en beter werkt. Plug & play mindset op professioneel gebied maar na men uren wil ik gerust experimenteren.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 12 oktober 2017 12:36]

Een echt 'goed' OS is het toch niet? Vorige maand werkte deed Vesa-Matti Hartikainen een presentatie en de internet browser haperde duidelijk en er zaten nog vele bugs in. Ook nu lanceren ze zonder Bluetooth en fingerprint.
Sailfish is juist wťl een goed OS. Dat (nu) bluetooth en de vingerafdrukscanner niet ondersteunt wordt, ligt niet aan (de potentie van) het OS, maar door de onhandige ondersteuning van Jolla. Jolla heeft (wat mij betreft) een hele grote reputatie opgebouwd qua teleurstelling:
  • Teleurstelling omdat ze na anderhalf jaar met een tablet kwamen, geen tweede/derde telefoon, waar ook behoefte aan was.
  • Teleurstelling doordat de tablet faalde, door (in mijn ogen) mismanagement omdat de levering van beeldschermen stopte (mismanagement omdat er geen second supplier was, lijkt mij vrij kritisch voor een onderdeel dat een derde van je product betekent).
  • Teleurgesteld doordat ze radiostilte hielden.
  • Teleurgesteld doordat ze een enigszins gelijke telefoon uitbrachten in India (geen volwaardige upgrade). Teleurgesteld doordat ze een handvol telefoons ook voor Europa hadden, die al enkele uren waren uitverkocht voordat ik er van wist.
  • Teleurgesteld doordat dit twee keer vaker gebeurde.
  • Teleurgesteld doordat ze na ruim 3 jaar een mogelijke opvolger aankondigden, maar die pas >8 maanden later realiseren.
  • Teleurgesteld om redelijk kort voor de release te horen: oh, maar geen bluetooth en vingerafdrukscanner.
Dit is een lange waslijst, waar. Ik geef hier echt af op Jolla, dat geef ik toe. En toch heb ik vertrouwen. Niet zozeer in Jolla, maar wel in Sailfish. Na al die ellende die ik noem bestaat het OS nog steeds. En het was geboren uit MeeGo/Maemo, waar ik 7,5 jaar geleden van heb kunnen genieten.

Ik geloof niet echt dat ze het niet zullen redden. Als Nokia je laat vallen, als Jolla er jaren mee worstelt en het OS is nog steeds levend ... dan heb ik er vertrouwen in :D

[Reactie gewijzigd door Nas T op 12 oktober 2017 18:15]

Ik denk dat velen het wel als veel zullen zien. In de huidige markt van mobieltjes geen gekke gedachte. Neemt niet weg dat ik gisteren wel mijn licentie heb gekocht en de voor dit doel aangeschafte Xperia X van Sailfish X heb voorzien. De eerste indruk is redelijk positief. Ben na de Jolla 1 langere tijd op Android geweest, met een kleine uitstap iOS. Dan is het toch fijn te merken dat de UI zo enorm vertrouwd werkt. En snel vergeleken met Android. Om nog niet te spreken over iOS.
Om nog maar te zwijgen van wat er niet werkt, en dan nog 50 euro durven vragen :')
Het gaat wel werken, alleen bij de eerste uitgave zal dit nog niet werken.

Maar ik betaal graag 50,- per jaar voor een OS waarbij ik niet hoef te betalen met m'n privacy.

Edit:
Intussen werkt bluetooth al, alleen is het nog wel beta.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 11 oktober 2017 21:16]

Inderdaad, bluetooth werkt out-of-the-box, maar er zijn bugs. Je hoeft niets bijzonders te doen om het aan te zetten. Nog niet gekoppeld met m'n auto, maar een simpele file-transfer ging goed.

[Reactie gewijzigd door lohost op 12 oktober 2017 14:10]

Opzich fijn, dat er een alternatief O.S. op de markt is.

Heb mij nog niet verdiept in Sailfish, maar wel begrijpelijk dat het geld kost. Stiekem betalen we nu ook al voor het O.S. op de smartphone. Een soort koppelverkoop dus.
Je betaalt bij google met je gegevens.

Bij sailfish kunnen apps niet zo makkelijk bij je gegevens. dit geeft bij sommige android apps problemen maar is privacy technisch een stuk beter.

Ik heb zelf de eerste Jolla telefoon gehad.
het OS werkte erg soepel en handig. ik heb echt een tijd nodig gehad om android weer onder de knie te krijgen.
Je kan bij Android ook al veel permissies blokkeren hoor.
Krijg je dan ook toegang tot de Android-laag van Sailfish?
De Android emulator is 4.4.2 IIRC. Mag er best bij vermeld worden. Want dat is wel redelijk ouderwets. Het is maar de vraag in hoeverre apps nog 4.4.x of 4.x ondersteunen.
Ik mag hopen dat dit een grap is. Ze willen concurreren met iets dat gratis is ťn al voorgeÔnstalleerd staat. Ik denk dan ook dat weinig mensen dit aan zullen schaffen.
Wie zeg dat ze willen concurreren? Ik heb begrepen dat onder andere de Russische en Noorse regering belangstelling hadden. Als je bij regering en bedrijven een voet binnen de deur kan krijgen zit je ook goed.

(edit) al moeten ze dan wel waar maken dat ze veiliger zijn.

[Reactie gewijzigd door Finger op 11 oktober 2017 20:01]

50 euro vragen met als argument dat je garantie hebt op maarliefst een heel jaar aan updates, nou nou nou meteen kopen! ;)
Het is maar net wat je privacy je waard is ;)
Er komen waarschijnlijk daarna nog updates, maar dat houden ze op dit moment nog in het midden. Ze kijken eerst hoe dit gaat lopen.

Tevens komen en waarschijnlijk nog andere toestellen bij.
Ach, een jaar aan updates, ik denk dat dat wel losloopt. Ik krijg nog steeds updates voor mijn bijna 4 jaar oude Jolla 1. Daar had ik ook ooit 1 jaar garantie op.
Ook voor veel community ports verschijnen regelmatig updates. Zonder garantie van Jolla natuurlijk :)
En hoe gaan ze voorkomen dat iemand een system dump maakt en het op XDA zet?
Net zoals Microsoft voorkwam dat jij met een Windows installatie ervandoor ging? Niet.

Piraten bestaan nu eenmaal, je kunt het ze wat moeilijker maken...maar ze zullen blijven bestaan.
Vroeg ik me ook af...

Langs de andere kant, wat voor soort mensen gaan dit straks uitproberen? Tweakers en andere mensen die met hun smartphones lopen te kloten. En die kennen (hopelijk) de situatie van Jolla en z'n SailfishOS wel een beetje. Als je gezonde concurrentie nog iets van kans wil geven, gok ik dat we (wederom, hopelijk) niet met z'n allen het OS gaan delen via allerhande sites.

Ik gun het hen wel alvast... O-)
Gedoemd om te falen voor dit bedrag. Ze vragen effectief gewoon 50 euro per jaar namelijk. En dan ook nog basis functies missen ‘out of The box’ zoals Bluetooth en de vingerafdrukscanner
Ik moet ook wel toegeven dat het me een bizar, duur, verdienmodel lijkt, zeker omdat het - voorlopig - enkel beschikbaar is voor 1 toestel.

Op deze manier gaan ze het toch niet redden alleszins, hoewel ik het ze wel gun. Een 3de grote speler op de mobiele OS markt, zou niet slecht zijn.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 11 oktober 2017 18:45]

Inderdaad, bizar verdienmodel: software ontwikkelen en er geld voor vragen 8)7 Idioot die dat ooit bedacht heeft.

Nee, het is een goed verdienmodel. Ik betaal, zij leveren en onderhouden software. Geen accounts, geen 'services', geen dataverzameling, geen advertenties, geen niets. Ik heb er zo 50 euro per jaar voor over, en dan hoeven ze helemaal geen grote speler te worden, maar gewoon een smartphone OS leveren en onderhouden waar geen Google/Apple/Microsoft account voor nodig is om uberhaupt iets met de telefoon te kunnen doen.. Als maar gewoon email, browser en maps werkt... APK's kunnen installeren is heel mooi, al mis je wel de Google Play services waardoor veel apps niet werken. Maar de Android versies bijvoorbeeld een VLC of Firefox kun je dan gewoon installeren (dat soort dingen werkt ook op m'n Blackberry (BBOS) zonder Play Services perfect)

Ben ik nou echt de enige die er zo over denkt?

[Reactie gewijzigd door Shadow op 11 oktober 2017 18:56]

Zolang het missen van de Play Store niet leidt tot het gemis van allerlei gemakken die je nu wel hebt, kunnen gewone gebruikers (= geen Tweakers) ook geÔnteresseerd raken. Voorlopig denk ik echter dat mensen liever bij hun huidige OS-store en auto-updates blijven, omdat dit voor veel mensen veel makkelijker is, dan zelf via apk's aan de slag te gaan.
De Play Store is het probleem niet. Ik stel me tenminste voor dat het hetzelfde gaat werken als op m'n Blackberry (of, ik veronderstel, net zoals met AOSP zonder Google dingen?):
Je kunt alternatieve stores installeren zoals de Amazon Store, F-Droid, of een alternatieve app die toegang geeft tot de 'echte' Google-play store. Het probleem is juist dat de Google Play services niet ondersteund worden, aangezien dat het closed-source gedeelte van Android is (ja, 'slim' van Google he...), maar veel apps daar wel gebruik van maken. Je kunt dus wel je app uit de store halen, maar die werkt dan niet... Verschillende OS'en werken zo, die kunnen gewoon APK's draaien (aangezien de Android API gewoon uit het open-source gedeelte van Android geport/afgekeken kan worden), maar de Play Services zullen hopelijk ooit gereverse engineerd worden... Zonder dat, is het kunnen draaien van APK's maar beperkt nuttig.
Je kan de play services wel reverse enineeren, maar dan mag je jouw implementatie ervan nooit verkopen. Dan wordt je namelijk meteen door Google aangeklaagd, omdat in de licentie uitdrukkelijk staat dat reverse engineeren niet is toegestaan.
Maar er is ook een Jolla app-store, plus er is een Android app-store vol met apps die Google Play helemaal niet nodig hebben.

Daarbovenop, eenmaal geflasht, ontvangt je telefoon gewoon SailfishOS updates over-the-air :) Niets moeilijks aan.
Dan moet wel iemand dit voor je flashen (gemiddelde niet-Tweaker zal dit waarschijnlijk niet kunnen) en je overtuigen van het nut daarvan. Goed om te weten dat het daarna weer gebruiksvriendelijker wordt.
En bankzaken op je tf doen kan je vergeten.
Hoezo ?
Zolang er een browser in zit (en Firefox voor Android schijnt erop te draaien) kun je bankieren. Die app is helemaal niet nodig.
Het was, ten tijde van de eerste Jolla telefoon, ook gewoon mogelijk om de Android app van mijn bank te draaien binnen de Alien Dalvik omgeving.
Draai ik nog steeds, al haal ik de app op van 1mobile, ik heb google play services niet draaien, kan dus play store niet gebruiken.
Soms werkt het ook om een .apk van een ander toestel af te halen...
Niet de enige, maar het is een niche. Gewoon software kopen terwijl je ook met je privacy en data kan betalen, weinig mensen die ervoor zullen kiezen.

Maar natuurlijk: het is sowieso een niche. Mensen moeten zelf hun telefoon flashen. Het is niet zomaar een probeerprojectje, iemand die hiervoor kiest zal dat vast heel bewust doen. En ik denk dat m.n. bedrijven die privacy en veiligheid voorop stellen dit er zeker voor willen betalen.
Bedrijven gaan hier nog niet voor betalen, want dan moeten eerst alle hardware elementen het naar behoren doen. Bluetooth wordt bijvoorbeeld door veel zakenlui gebruikt om in de auto op een veilige manier te kunnen bellen.
Bluetooth wordt bijvoorbeeld door veel zakenlui gebruikt om in de auto op een veilige manier te kunnen bellen.
Je bedoelt: egaal te kunnen bellen. Volgens mij is handsfree bellen nauwelijks veiliger dan met je hand aan de telefoon bellen, en zeker niet veilig.
[url=https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/handsfree-bellen-gevaarlijk-vier-keer-meer-kans-op-ongeluk]Handsfree bellen gevaarlijk: vier keer meer kans op ongeluk[/quote]
Verder heb ik twee jaar lang de Jolla gehad. Een leuke telefoon, leuke poging, maar het voelt niet zo af als Android of iOS. Je moet toch af en toe om de beperkingen heen werken en soms doe je gewoon niet mee. Voor een privacyvriendelijke Android die wel de veelgebruikte Google apps heeft zou ik misschien wel EUR 50,-/jaar over hebben, maar voor een incompleet besturingssysteem vind ik het nog wat duur.
Het is toch een bizar verdienmodel als de huidige markt al iets totaal anders doet. Ik weet niet waarom je daar zo uit de hoogte over moet doen. En het is niet omdat de markt anders in elkaar zit, dat een andere manier van geld binnen trekken niet kan werken, maar ik vind dit toch duur voor een onafgewerkt product.
Bij het alternatief Android betaal je deels met je je gegevens. Bij Apple in de prijs van het toestel.

Als het gratis is ben jij het product. Gezien het aantal manuren werk dat in zo'n systeem gaat zitten denk ik dat het niet duur is. Veel geld misschien wel.

Volgens mij hebben mensen en heel krom beeld bij de kosten tegenwoordig. Net als een Primark die kleding voor nog geen tien euro verkoopt. Daar worden mensen voor uitgeperst. Jolla probeert een ander model te hanteren.

Dat het slecht is afgewerkt is een kwaliteitsprobleem en kan ik niet ontkennen of bevestigen omdat ik sailfish niet geprobeerd heb.

Ik ben geen groot fan van QT, maar dat is ook minder onderbouwd. Ken het van een poosje terug op de Linux pc. Ik vind het goed dat er alternatieven bijkomen. Ik wil wat minder Google in mijn leven, en een iPhone vind ik ook te duur :+
Het punt wat je mist is dat het OS nog basisfunctionaliteit mist op dit moment. Ik zou ook nooit 50 euro betalen voor een half OS. Al helemaal niet per jaar. En ik ga er ook niet specifiek dat Sony toestel voor kopen.

Het punt dat je maakt omtrent privacy is een heel goede. DŠt is wel geld waard imo.
Dat van die Sony begrijp ik wel. Ze moeten ergens opnieuw beginnen sinds hun plan van hun eigen smartphone gefaald heeft. Er zullen er wel meer komen, en als hun marktaandeel dan groeit hebben ze ook genoeg geld en bekendheid om zelf een OEM deal te doen zoals Ubuntu destijds met BQ en Meizu deed.
Sterker nog, dit zou een lucratief verdienmodel kunnen zijn als ze dit ook voor populaire oudere telefoons uitbrengen die veel mensen in hun la hebben liggen. Dan bereiken ze een grote groep users die het een x willen uitproberen waardoor app-makers sneller de neiging hebben om hiervoor apps te ontwikkelen.

Natuurlijk moet alles wel gewoon werken. Dan kan de prijs hiervan ook weer omlaag want: Meer klanten. (Best case scenario)

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 11 oktober 2017 19:03]

Nee hoor, je bent zeker niet de enige :)

Diegenen die nog geloven dat bij andere partijen dit allemaal gratis is, vergeten dat ze het 'afkopen' met hun data. En uit die data kan je heel veel waarde halen. Dat wordt nl. weer doorverkocht aan andere partijen.

Doe mij dus ook maar een goed onderhouden OS voor 50 euro per jaar!
Ben ik nou echt de enige die er zo over denkt?
Nee hoor, Ik ben juist blij met dit soort alternatieven en niet alleen voor de privacy.
Als dit aanslaat, kan het alleen maar ten goede zijn voor de ontwikkeling van dit type devices.
Nope, denk er ook zo over hoor :)
Inderdaad, bizar verdienmodel: software ontwikkelen en er geld voor vragen 8)7 Idioot die dat ooit bedacht heeft.
Grotendeels zelfs open source.
Ben ik nou echt de enige die er zo over denkt?
Op zich ben ik het met je eens, maar ik heb wel 'ns software gekocht (zelfs met levenslange license) die daarna niet meer goed werkte. Een jaar is duidelijk, maar wat er daarna gebeurd niet. Daar ben ik niet enthusiast over.
Nou ja, het is een eerste stap. Volgende is dat mobiels gewoon de mogelijkheid moeten hebben om een alternatief besturingssysteem te kiezen. Dit om de markt monopoly van Android open te breken voor kleinere spelers zoals Jolla.
Ik ben bang dat dat moeilijk waar te maken is door play services. Google heeft een wurggreep op fabrikanten momenteel helaas
Zijn er eigenlijk wel apps voor?

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 11 oktober 2017 19:35]

Er zijn apps. Jolla heeft een eigen store en op openrepos.net vind je de appstore van de community. Heel veel technische georienteerde apps, vooral linux en netwerk experts kunnen er een poosje mee spelen.
Maar de aardigheid van SailfishX is dat de Android Alien Dalvik laag erop zit. Dat betekent dat je enkele honderdduizenden Androis apps kunt installeren. Niet alle Android apps draaien, met name als de hardware door de app aangesproken wordt (mn gps en - helaas nu ook - bluetooth) is het een een beetje proberen.
Doet me een beetje denken aan SkyOS dit, als iemand dat nog kent :)
Als Microsoft Exchange een USP moet zijn om Sailfish OS te verkopen: de app Nine in de Play Store is ongelooflijk goed. Mail, calendar, contacts via exchange. Kost eenmalig 10 dollar en dan heb je levenslang updates. Het is wat mij betreft de allerbeste Android app over alle categorieŽn heen.

Ik gebruik het zelfs liever dan Outlook 2016 op de desktop.

Ook als je outlook.com gebruikt is Nine ideaal en sinds kort ondersteund het ook IMAP. Nine is nu de enige mail app die ik gebruik.
Ik quote Nine uit de play store

********************
Nine is not a free app.
After enough time using the free trial for 2 weeks and you are satisfied, please purchase Nine licenses.
The price for a license is US $14.99.
********************

Niet 10 maar 15 dollar dus :)
Dan is de prijs recent verhoogd.
Nog altijd heel erg veel goedkoper voor lifetime perfecte Exchange support tov Jolla Sailfish X met §50 en 1 jaar support.
De 50 euro licentie bevat niet alleen MS Exchange, ook de Android ondersteuning. Dus zonder die geen Nine.
Ja maar je kan die §50 besparen en op elk ander Android toestel (met bijvoorbeeld 2 jaar Android ondersteuning ipv 1 jaar) de Nine app gebruiken.
Ja, en dan heb je geen SailfisOS. Wat heb je dan bereikt?
Ik ken Sailfish niet, maar oprechte vraag; waarom zou ik dit willen in plaats van Android die al op die telefoon staat? Zit hier nog een emulatie laag in voor Android apps? Of is de uitdaging gelijk aan die van Windows Mobile, namelijk geen apps?
Er is een eigen app store, maar je kan ook Android apps installeren.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of er een soort Play Store voor de Android apps is, of dat je APK’s van internet moet downloaden.
Je kunt ook de echte "Play Store" te installeren op SailfishOS en vanuit daar je applicaties installeren.
Wellicht niet de meest puristische manier om Sailfish te draaien, maar wellicht wel de meest eenvoudige manier als je toch aansluiting wil houden bij de Android wereld.

In theory zou iemand natuurlijk ook de "Play Store" functioneel ook na kunnen maken als distributie platform van APKs. Google vindt dit soort efforts natuurlijk niet erg leuk aangezien je hiermee aan de poten van hun verdienmodel aan het zagen bent. En het wil daarom met Play Store updates nog wel iets breken. Sommige gebruikers blokken daarom de "Play Store" van zelfupdates.
Als Microsoft het al niet lukt met een mega budget het OS op de been te houden, lijkt jolla mij al totaal geen kans te maken. Imho.
Je hoeft niet altijd groot te worden om winstgevend te zijn. Als je de enige/grootste speler bent in een nichemarkt dan kun je daar prima bestaan. Aan de reacties te lezen zijn er inderdaad mensen die bereid zijn te betalen voor een telefoonbesturingssysteem dat niet jouw gebruiksgegevens als betaalmiddel hanteert. Als ze dat goed weten te doen bedienen ze de privacybewuste en technisch onderlegde consument die bovendien bereid is daarvoor te betalen.
En wellicht later bedrijven, in ieder geval gaat de Russische overheid over op Sailfish. Wat je er ook van vind, het is een grote klant.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 12 oktober 2017 09:20]

Als smartphones §50-§100 duurder zouden worden met de absolute garantie dat er twee jaar lang updates zouden komen (op zijn minst 1x per maand, zo niet vaker) en tevens een garantie dat de meest recente versie van Android wordt ondersteund, dan zou ik dat absoluut begrijpen en er zelfs de meerprijs voor over hebben.

Zij het niet dat hier behoorlijk wat vertrouwen te winnen is door fabrikanten/leveranciers/Google.Google is immers net zo debet aan het gebroken update-systeem als dat fabrikanten dan zijn, sterker nog, ze zijn dat meer omdat zij het "probleem" gecreŽerd hebben. Dus mijn suggestie zou zijn: laat eerst eens zien dat je het uberhaupt kan. Vervolgens kan je kijken of mensen het geld er voor over hebben. Zomaar geld gaan vragen voor een OS zonder jezelf eerst te bewijzen vind ik een bijzondere taktiek.
De Google Pixel 2 die recent is uitgekomen zit rond de 799 en 939 euro.

Daarvoor krijg je in ieder geval 2 jaar lang de allernieuwste Android versies ( sinds de launch date. )
En daarnaast ook nog 3 jaar lang de allernieuwste Android versies. ( sinds de launch date, of 1.5 jaar de laatst verkochte Pixel 2 telefoon. Wat in de praktijk langer uitvalt. )

Dit zijn al wel bijna Apple prijzen. Maar als je kijkt naar BlueBorne Bluetooth exploit en ziet hoe weinig toestellen er maar tegen gepatched KUNNEN worden dan zouden dit soort update garanties richting de toekomst wel eens erg belangrijk kunnen worden.

Mochten de leveranciers dit zelf niet op gaan vullen dan is dit wellicht nog een gebied waar Sailfish zich verder in zou kunnen ontwikkelen. Als je geen Android updates meer krijgt voor je mobiel, dan dok je 50 euro en kun je weer een jaartje vooruit op Sailfish.