×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung wil vouwbare smartphone in 2018 uitbrengen

Door , 90 reacties, submitter: AnonymousWP

De directeur van Samsungs mobiele divisie, Koh Dong-jin, heeft gezegd dat de Zuid-Koreaanse elektronicagigant in 2018 een smartphone met een vouwbaar scherm wil uitbrengen. Een specifieke datum kon hij echter niet geven.

Volgens de directeur moeten er nog een aantal problemen worden opgelost, voordat de telefoon daadwerkelijk in de schappen belandt. Voor hem is 2018 het huidige doel, maar hij stelde dat het toestel met het vouwbare scherm pas wordt uitgebracht als de technische uitdagingen zijn overwonnen, zo meldt Bloomberg. Nadere informatie over wat voor problemen Samsung nog moet oplossen, gaf hij niet.

In de afgelopen jaren zijn er vaker geruchten geweest over een vouwbare smartphone die Samsung zou gaan uitbrengen. In april zei een vooraanstaande technicus van Samsung, Kim Tae-woong, dat de introductie van vouwbare smartphones pas in 2019 zal plaatsvinden. Dit uitstel had volgens hem te maken met technologische uitdagingen en de goede verkoop van schermen zonder of met heel dunne schermranden. Mede door deze goede verkoopcijfers zou Samsung geen haast hebben met het ontwikkelen van smartphones met vouwbare schermen.

Er wordt al jaren gewerkt aan vouwbare smartphones. De grootste uitdaging zit in het maken van schermen die naar de buitenkant gevouwen kunnen worden, omdat het materiaal op moet kunnen rekken. Samsung heeft al diverse patenten aangevraagd op systemen om het hele apparaat vouwbaar te maken. De fabrikant wil voor de vouwbare smartphone flexibele oledschermen gebruiken. Die zet het bedrijf nu al in voor het maken van gebogen schermen, zoals die in de Galaxy S7 edge en die van de Galaxy S8 en S8+.

Prototype vouwbaar oledscherm van Samsung uit 2009

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-09-2017 • 10:16

90 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (90)

Wijzig sortering
Ben ik nu de enige die elke keer bij nieuws als dit niet helemaal snapt waarom je überhaupt een vouwbare telefoon zou willen?

Ik bedoel, het is leuk en technisch erg indrukwekkend dat het kan, maar ik kan niet zeggen dat ik er een praktische toepassing van kan bedenken. Heb nou nog nooit gehad dat ik dacht, kon ik m'n telefoon nou maar buigen!
Je kan je smartphone uiteindelijk als horloge dragen, Of als visitekaartje in je portomonee etc... De mogelijk zijn eindeloos. Dus het is heel verkeerd om te zeggen waarom men überhaupt een vouwbare telefoon zou willen want uiteindelijk zullen alle smartphone vouwbaar zijn.

Dat is net als zeggen dat de mobiele telefoon niet nodig zou zijn in een tijd waarin we allemaal alleen maar de huistelefoon gebruikten. Want ja dat werd toen door de maatschappij gezegd. En nu hebben we allemaal mobieltjes. Vouwbare schermen zullen een hoop problemen oplossen later waar ooit Bill Gates en Steve Jobs nog in een converentie over aan het praten waren. Dat zolang een beeldscherm niet gestretched en gevouwen wordt er verschillende categorien aan producten zullen voortbestaan (Mobiel, Tablet, Laptop, PC, TV). Uiteindelijk zal jou telefoon de Tablet, Laptop en PC markt ook moeten vervangen als de trend zo door zet en er meer ontwikkelingen plaatsvind rond het vouwen en stretchen(of juist krimpen) van een scherm.

Op youtube kun je bij vrijwel alle grote bedrijven toekomst visies zien waar dit dan gebeurd vooral die van Nokia laat dit voorbeeld geweldig zien.

Microsoft:
2009 https://www.youtube.com/watch?v=t5X2PxtvMsU
2011 https://www.youtube.com/watch?v=w-tFdreZB94
2015 https://www.youtube.com/watch?v=w-tFdreZB94

Nokia Morph concept
2008 https://www.youtube.com/watch?v=IX-gTobCJHs

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 12 september 2017 11:23]

Leuk die toekomst visies, die hadden we in de jaren 60 ook al, we zouden nu allemaal in vliegende auto's moeten rijden, iedereen zou een robot butler hebben en eten in de vorm van kleine capsules die uiteindelijk in een heel dinner veranderen. Concepts zijn leuk maar zolang zij zich niet aan bepaalde dingen (zoals natuurwetten) houden zijn het niets meer dan een "ideale wereld" droom.
Visies zijn er om net als dromen na te jagen. Het is een streven, niet een doel op zich.
Niet alles redt het, maar er komen mooie dingen uit voort. Misschien niet het beoogde eindproduct, maar wel andere zaken.

Niet alles is mogelijk binnen wetmatigheden, maar alles tussen niets en de wetmatigheid brengt technologische vooruitgang.

Zoals jij het schetst kunnen we daar beter me stoppen. Dus einde vooruitgang.
Ik zeg niet dat we moeten stoppen met innoveren maar concept filmpjes en visies zoals gelinkt zijn niets meer dan marketing/pr troep wat leuk voor het bedrijf is maar vrijwel niets toevoegd.

Om nu al te zeggen wat we kunnen doen met opvouwbare schermen terwijl er meer dan alleen een scherm nodig is is dagdromen en gokwerk terwijl we nog niet eens een werkelijk product op de markt is.

We hoeven natuurlijk niet negatief te denken maar kom even down to earth.
Ik zou direct een vouwbaar/flexibel scherm willen hebben. Geen glasbreuk meer bij o.a. telefoons en tabs & laptops. Val/breuk schade kan hiermee beperkt worden.
Bijkomend voordeel, tas kleiner, scherm groter.
Alleen blijkt het dus dat een gebogen scherm geen 'vliegende auto' is, maar iets wat ook echt gaat werken.

Liever innovatie (al dan niet voor een nichemarkt) dan stagnatie. Wie weet komen er wel fantastische producten uit voort, maar misschien ook niet. Het is maar net hoe de consument en op hun beurt andere fabrikanten het haan oppakken.
Over welke natuurwetten praat jij hier? Beeldschermen vouwen bestaat al. En deze visies zijn veel dichterbij een realiteit in de komende jaren dan je nu zou denken. De edge to edge schermen waren pas een eerste stap van samsung om met gebogen schermen te spelen, maar alleen de batterij loopt achter in een wereld van gebogen schermen. Als daar een oplosing voor komt zijn deze filmpjes slechts "A matter of time"
Bekijk de filmpjes eens zou ik zeggen. Edge to edge is niet heel spannend tov het vouwen van een scherm, het scherm moet 100% blijven kwa kwaliteit na 10000 keer vouwen, hoe ga je zo iets trouwens beschermen? Gorilla glas vouwt namelijk niet bepaald veel,

Samsung zal wellicht met een leuk concept komen in 2018 waarbij men laat zien dat zij het scherm echt kunnen vouwen, maar een werkelijk goed werkend product voor de consument lijkt mij toch echt not done.

Ik vind de uitspraak van meneer Koh dan ook een beetje raar, men "wilt" het in 2018 uitbrengen MAAR "het toestel wordt pas uitgebracht als de technische uitdagingen zijn overwonnen", zo kan ik natuurlijk ook dingen willen, ik zou in 2018 graag miljonair willen zijn maar dat gebeurd pas als ik meespeel met de lotto en win.

Ik zou het top vinden om een vouwbaar scherm te hebben maar dit artikel is duimzuigerij.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 13 september 2017 09:03]

Gast er bestaan al 100en vouwbare schermen. Die concepten zijn jaren terug al getoond. Als je een behuizing hebt die ook kan vouwen tot een bepaald maximaal niveau of vorm zoals horloge. Heb je een vouwbaarscherm wat niet zo snel stuk kan. Het is geen A4tje waar je vliegtuigjes mee gaat vouwen natuurlijk. Het gaat om de behuizing die de grens van het vouwgedrag bepaald. Daar kun je heel wat mee doen om zo'n scherm te beschermen. En uiteraard zal dat geen glas zijn maar plastic of ander materiaal.
Ze zouden op deze manier een 10" telefoon kunnen uitbrengen. Gevouwen zou deze maar 5" zijn. Zo zijn er al verschillende use cases opgezet, waarbij het uitvouwen van zo een telefoon, al gauw meer scherm geeft en eigenlijk als tablet beschouwd kan worden. Hierdoor zouden mensen een betere user experience hebben, denk maar aan games die je op een groter scherm wilt spelen, productieve taken, maar ook oudere mensen, die op een groter scherm veel beter kunnen lezen. Het zou een directe aanval zijn op de huidige manier van convertibles. Best wel grappig dat alles tegenwoordig hybride wordt (auto's laptops telefoons smartwatches).

Sowieso verkoopt het beter, want wat wilt een mens nou meer? Meer natuurlijk met één product, is meer waar voor je geld, of kortom is gewoon meer. Of je er wat aan hebt is natuurlijk de vraag.

[Reactie gewijzigd door nitien op 12 september 2017 10:31]

Helaas werkt het niet zo simpel. De diagonaal verdubbeld niet bij het uitvouwen. Zouden ze bijvoorbeeld het scherm van de S8 (voor het gemak 6" met een aspect ratio 18:9) als ingeklapte state namen zou dat bij uitklappen een 7,6" scherm met een aspect ratio van 1:1 zijn. Dat is in oppervlakte net groter dan een 7,9" tablet met een aspect ratio van 16:9/16:10. Maar alweer kleiner dan alles groter den 8" of een 7,9" tablet met een aspect ratio van 4:3. Maar voor veel scenario's als films/foto's bekijken zouden die tablets allemaal groter beeld geven.

Bron:
http://www.silisoftware.c...n_aspect_ratio_calculator
En daarom wil je dus twee keer vouwen, is ook de reden dat ze naar buiten willen vouwen. Dan heb je 1/3 van het scherm zichtbaar in opgevouwen toestand zodat je niet altijd uit hoeft te vouwen, en als je wel uit vouwt dan heb je een significant groter scherm.
Zoals ik al zei, deze calculator berekent op huidige stand van zaken en technieken. Niet waarmee Samsung of elk andere fabrikant nu mee bezig is, wat betreft vouwbare schermen. Jou redenatie klopt simpelweg niet. Net als het kleiner maken van processoren, zal je model op een gegeven moment niet meer kloppen. Ik ben van mening dat we nu op dat omslagpunt zitten (een voorbeeld waar ik dus naar suggereer, is het tick-tock model).
Dan suggereer je ook dat het scherm "groeit" bij het uitklappen? Oke ik mis het stukje wat omgevouwen wordt in mijn berekening. Maar voor de rest is het simpele wiskunde waar je niet omheen komt met een vouwbaar scherm.
Het groeit niet, of suggereer je dan dat een elastiekje dan ook groeit? Zoals ik in mijn voorbeeld aangaf ;) We praten over energie, niet over groeien van een materiaal. Deze energie is al opgeslagen en het scherm kan dus twee vormen aannemen.

Geen idee of je deze een paar jaar terug heb gezien. Maar dit is het concept wat ze hadden toen, de technolgie hadden ze toen ook al, alleen is deze nog steeds niet perfect uitgewerkt. Zo breekt het scherm misschien na een aantal keren vouwen.

[Reactie gewijzigd door nitien op 12 september 2017 11:10]

Mmmh interessant idee. Maar we hebben nog geen spoor van een rekbaar scherm gezien. Dan moet je ook rekening gaan houden met het frame van het scherm, alle lagen waaruit het scherm bestaat en natuurlijk niet te vergeten de pixels. Deze zouden dan dus ook moeten uitrekken. Het is een interessant idee maar houdt niet direct verband met vouwbare telefoons.
Als ze het willen patenteren moeten ze wel opletten voor prior art: https://www.therpf.com/showthread.php?t=268850
Ze nekken dan ook direct de tablet markt!

5 inch smartphone >> 10 inch uitgevouwen
10 inch tablet >> 20 inch uitgevouwen???
Zo werkt het niet, 5"" is de diagonaal (a2 + b2 = c2)
Voor 10"" heb je dus meer dan twee schermen nodig :)
Of 2x plooien :P

[Reactie gewijzigd door glnn op 12 september 2017 10:55]

Het rekken heeft te maken met de rek die ontstaat bij het vouwen naar buiten (kijk naar de rug van een boek als je deze openklapt), niet een magisch iets om je scherm groter te maken.
Iets wat overigens helemaal niet van toepassing is bij een scherm wat naar binnen vouwt, iets wat waarschijnlijk de eerste iteratie zal zijn, gezien het patent van Samsung.

En maakt niet uit hoe je fictief probeert te rekenen, als je bij een vlak enkel 1 zijde verdubbelt, dan kun je nooit een dubbele diagonaal krijgen. Pythagoras draait zich om in zijn graf.

Even met fictieve nummers:
Uitvouwen:
Met scherm van 5 bij 3 is de diagonaal ~5.8
Met een verdubbeling over de lange zijde: ~10.4
Met een verdubbeling over de korte zijde: ~7.8
Met een verdubbeling over korte en lange zijde (4x het scherm): ~11.6 (jee, 2x de diagonaal).

Met invouwen, krijg je het omgekeerde:
Met scherm van 5 bij 3 is de diagonaal nog steeds ~5.8
Met een halvering over de lange zijde: ~3.9
Met een halvering over de korte zijde: ~5.2
Met een halvering over zowel de korte als lange zijde (1/4 van het scherm): ~2.9 (jee, de helft van de diagonaal)

Hoewel nummers fictief mogen zijn, zijn formules dat niet.
Je zou twee keer zo groot schermoppervlak op "hetzelfde formaat" telefoon kunnen maken, en ook nog een beter beschermd, omdat hij dubbel gevouwen is...
Toch juist niet? Ze willen dat hij naar buiten en niet naar binnen gevouwen word (anders was het probleem compressie van het scherm in plaats van rekken).

En ja je hebt een groter oppervlak als je hem uit vouwt maar ik denk dat het praktisch nut kleiner zal zijn dan de gadget factor.

Ik denk niet dat veel mensen echt op een clamshell 2.0 zitten te wachten, vandaar dat het scherm naar de andere kant vouwt.
Op het plaatje vouwt het toch echt naar binnen.
Op het plaatje staat een prototype van vorig decenium.

Het meest logische is een telefoon die naar buiten vouwt, dat valt in lijn met wat we nu hebben (de Galaxy "Edge"). Je hebt dat een toestel die je open kunt klappen voor meer ruimte, terwijl die gevouwen bruikbaar is als een normale telefoon.
Het lijkt mij anders wel fijn. Ingeklapt mooi compact om te bellen etc. en uitgeklapt heb je een mooi groot scherm voor gamen, video's e.d.
2 keer zoveel oppervlakte en automatische screen protector ? :)

Als ze het combineren met maybe nog een small scherm aan de buitenkant voor quick access zou ik het best wel fijn vinden.

[Reactie gewijzigd door SuddenTwitch op 14 september 2017 09:28]

Ik zie liever een model zoals nu, met een ingebouwd tweede groot scherm dat je kan uittrekken. Net als dat je een projectiescherm kunt uitrollen. Dan ben je ook wat flexibiler in de verhouding.
De mobiel zou gewoon een 18:9 verhouding kunnen hebben. En dat je er dan een 21:9 film scherm uit kunt trekken.
Lol, what a dumb typo :P, Fixed it :) thanks

[Reactie gewijzigd door SuddenTwitch op 14 september 2017 09:29]

Nouja, door je mobiel te vouwen kun je al snel grotere schermen maken zonder dat dit extra ruimte inneemt in je broekzak. In je zak is het een mobiel, maar als hem uitvouwt is het opeens een 9 inch "phablet".
Ook zie ik er het voordeel van in dat de schermen minder snel beschadigt raken in je broekzak door sleutels, muntgeld of misschien zelfs zand.

Dat gezegd hebbende moet ik wel zeggen dat ik nog moet zien of de kwaliteit van het scherm net zo goed is als een normaal of een "edge" scherm qua helderheid/pixeldichtheid. Ook ben ik huiverig voor evt. vouwmarkeringen na verloop van tijd (net zoals dat je meerdere keren een stuk papier vouwt.)

Overigens: wie kan zich de xperia tablet P nog herinneren? (img:https://i.ytimg.com/vi/vO00goRilro/maxresdefault.jpg)

Een vouwbare phone/tablet is geen nieuw idee, maar nog niet zo toegepast as dat Samsung nu presenteert uiteraard.

[Reactie gewijzigd door martini1993 op 12 september 2017 11:05]

Tien jaar geleden waren telefoons van o.a. Samsung die open te schuiven waren nog een rage. Maar als je er een dagje mee naar het strand ging kon je ze weg gooien.

Ik ben benieuwd hoe Samsung de telefoon zo maakt dat deze niet snel slijt. Toch moedig ik dit soort projecten aan, de mainstream smartphone is sinds de eerste iphone een touchscreen met wat knopjes. Een telefoon die fysiek anders is en die voordelen heeft zou de markt weleens op zijn kop kunnen zetten.
Het nadeel van alle telefoons met bewegende onderdelen was altijd slijtage. Die klappers van vroeger hadden vaak problemen met draadbreuk in flatcables.
vouwbaar scherm is 1, maar je zit ook met de rest van de componenten.

Ik heb de ontwikkelingen van dat gebied niet echt gevolgd, maar zijn er vouwbare accu's die ook bruikbaar zijn voor toepassing in een smartphone (lees: genoeg accuspanning opleveren om een dag van redelijk verbruik te doorstaan)
Dat zou nog wel opgelost kunnen worden door in beide helften een accu te zetten en die met elkaar te verbinden?
Je kan ook gewoon 2 accu's plaatsen, 1 aan elke zijde.. De accu hoeft dus niet vouwbaar te zijn...
Ach, een draadje van de ene naar de andere kant (wat toch al zal moeten omdat de helften niet zelfstandig zullen werken) lijkt me ook vrij praktisch...
Zeker, maar die zijn prima buigbaar ;)
Ik vond de klap telefoons van vroeger geweldig. Ze konden kleiner zijn, de scheiding toetsenbord/scherm maakte een mooie verdeling mogelijk. die clamshell telefoons met een klein scherm aan de buitenkant voor notificaties/caller id maakte ook het aannemen van een van een gesprek door je telefoon open te klappen mogelijk (en het ophangen door hem dicht te vouwen). en je scherm was goed beveiligd. Mocht deze telefoon een handzaam broekzak formaat krijgen en de prijs niet absurd hoog wordt zie ik dit zeer zeker zitten!
Skoozie denkt terug aan zijn Motorola V3i, nog steeds een van de mooiste telefoons.
Vaak als toestellen vallen, vallen ze op het scherm. Dit gebeurt vaak als je het uit je broekzaak haalt of jas etc.

Als ze er een goede behuizing om doen is de kans dat je scherm kapot gaat kleiner.

Het lijkt mij wel wat hebben zo'n telefoon :D
Er zijn hoesjes zat te krijgen tegenwoordig.
klopt, maar
1. Of ze zijn lelijk.
2. Of ze zijn mooi en peper duur.
3. Met een hoesje valt het hele "design" /slim (slanke)/dunne van het toestel weg.

Bedoel, sommige toestellen zijn echt mooi, en dan moet er zo'n lelijk hoesje omheen omdat het anders te kwetsbaar is. :O
Blijkbaar :)
Vouwbaar betekent meer schermoppervlakte in dezelfde opp. qua behuizing. Zeker handig als je meer met je mobiel wenst te doen dan appen of bellen. Ik zou wel willen dat wanneer het scherm uitklapt dat op dat moment het display een auto resize doet en ingeklapt ook gewoon werkt.

Daarnaast betekent dit relatief onbreekbare schermen en dus geen duur mobieltje meer die na 1x vallen in de prullenbak kan en dus niet alleen beter voor jouw portemonnee, maar ook voor het milieu.
De vouwbare telefoon/tablet in de Serie Westworld nooit gezien? _/-\o_

https://vimeo.com/195399404
Een gsm met aan de buitenkant e-paper en aan de binnenkant een dubbel zo groot scherm?
Laat maar komen!
Jotafone, een russisch merk, had dat al jaren geleden eens, zo n e paper buitenscherm dan.

[Reactie gewijzigd door Schrudde op 12 september 2017 20:20]

Ik ben heel benieuwd naar de duurzaamheid van zo'n scherm / telefoon. Het wordt gemaakt van kunstof, moet buigbaar, rekbaar en volledig transparant zijn..

Nu al moet je met een BAR model smartphone voorzichtig zijn om hem netjes te houden : hoesje erop, screenprotector. De constante manipulatie op steeds hetzelfde punt, de grotere kans om hem te laten vallen die het in- uitvouwen met zich meebrengt, ik kan mij niet voorstellen dat dit bij dagelijks gebruik een praktische oplossing is.

Wel een fantastische techdemonstrator om je bedrijf weer even in de spotlights te zetten (mits het niet zo'n debacle wordt als de Note 7 maar dan met scheurende schermen).
het enige nut wat ik er zelf aan zie, is dat er een stuk minder beeldschermen kapot zullen vallen...
Maar waar ik me wel zorgen om maak, zijn vouwranden :)...
Toen Graham Bell met zijn idee voor de telefoon kwam was de algemene reactie: "Met wie zou ik dan moeten bellen?"

De echte ontwikkeling van een uitvinding begint pas na de introductie. Alleen gebeurt dat niet bij elke uitvinding, sommige sterven een snelle dood.
Bij Graham Bell zag de 'gewone sterveling' totaal het nut niet... Bij een vouwbaar scherm zien velen absoluut wel het nut (namelijk draagbaar(der) maken van een groot (/groter) scherm). Dat niet iedereen dat nut ziet is een tweede...
Al is het maar dat een scherm dan niet meer breekt. Of een scherm die je makkelijk kan oprollen en op locatie kan uitpakken. Denk niet alleen aan je mobiel maar ook aan andere toepassingen,
Als we zo denken bij elke nieuwe innovatie schiet het voor geen meter op. Vaak word de functie pas duidelijk bij het gebruik van. Er hoeft maar een iemand tussen te zitten die het gebruikt op een innovatieve manier en iedereen doet het na. Is dat niet hoe het altijd gaat?

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 12 september 2017 12:18]

De "moet groter" fanaten kunnen dan eindelijk met een 66" smartphone rondlopen.
En de professionele gebruikers die nu noodgedwongen met grote schermen rondzeulen of telkens een bureau moeten zoeken. Zie bijvoorbeeld bijzonder veel nuttige toepassingen in de medische sector, of bij de hulpverlening (politie, brandweer).
Tuurlijk willen mensen dit. Sterker nog, het zit in menig sci-fi film... Schermen die opgerold of gevouwen zijn.
Immers kun je in een heel compact draagbaar apparaatje toch een groot scherm kwijt. Op termijn kan je een geheel computerscherm dan gewoon opvouwen en in je broekzak stoppen ;) lijkt me bijzonder handig.
Het gebruikt van de mobiel ligt veel al door niet mee te bellen maar naar teksten te lezen, spelletjes, video's bekijken en de sociaal media.
Hoe vaak gebruik jij je mobiel zodanig als telefoon om te bellen dan voor wat anders...

[Reactie gewijzigd door rudixxxx op 13 september 2017 07:23]

De vraag die telkens bij mij opkomt als ik dit soort dingen lees: Is de vraag naar dit product zo groot dat er een markt voor zou zijn?
Ik denk dat er wel een markt voor is. Hoe groot die markt is, blijft maar de vraag. Eerder dit jaar was er al bericht van Samsung dat ze waarschijnlijk een eerste oplage zouden hebben van 100.000. Dit is erg weinig als je kijkt naar hun andere telefoons.
Ik denk dat de eerste 100.000 ook een soort test voor ze zal zijn daarna kunnen ze er altijd nog meer maken als er echt een vraag naar vouwbare telefoons bestaat.
Wellicht heb ik het wel helemaal fout en zijn ze een pionier en lopen we over een paar jaar allemaal met buigbare schermen.
Op zich, als ze een soort van clam shell telefoon kunnen maken, maar dan zonder de nadelen (relatief klein scherm omdat je de helft maar kan gebruiken), dan denk ik dat met name het vrouwelijk publiek (met minder grote broekzakken) daar wel blij van wordt.
De kleine oplage zal ook te maken hebben met ervaring op te willen doen qua massaproductie. Na het Note debacle kan ik me zo voorstellen dat ze wat voorzichtiger zijn.
Als ze denken dat dat goed gaat verkopen zouden ook gewoon een kleiner high-end toestel kunnen uitbrengen. Sony kan het ook, Samsung zou dat toch ook wel moeten kunnen.
Verwacht eigenlijk dat bij dit soort dingen meer sprake is van vraag generen dan een antwoord geven op een vraag. :)
Ook bedrijven vragen zich dat af en doen vervolgens een onderzoek. Wanneer een bedrijf als Samsung er veel energie is stopt mag je er wel vanuit gaan dat ze ook verwachten dat de uitkomst van het onderzoek positief was.
tja, die vraag stelde ik mijzelf ook af bij afgeronde schermen. Ondanks dat ik er zelf totaal niets mee heb is er blijkbaar toch een markt voor. Andersom destijds met de Note series. Ik vond het geweldig waar mijn omgeving mij voor gek verklaarde om met zo'n groot ding rond te lopen :')
Zou het wel tof vinden als ik mijn telefoon kon dragen als een soort van armband/horloge. Gewoon om je pols vouwen en klaar.

Hoeft niet meer in de broekzak, eventueel per ongeluk met de huissleutels e.d.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 12 september 2017 10:22]

Wel een leuk idee, meteen alle smartwatch functionaliteit erin.
Om mijn pols pas met groot gemak een 6" scherm. 200x60 mm, dat geeft een groot scherm.
Model slaven armband, wel toepasselijk slaaf van je mobiel.
Yep, en dan doet het klokje gelijk dienst als horloge etc.
Minder breekbaar kijkt mij 1 van de beste eigenschappen?
Het scherm zal inderdaad beter beschermd zijn als de telefoon dicht is geklapt.

De twee helften van de behuizing worden wel erg snel slap, aangezien stijfheid met de derde macht van de dikte gaat. Dat worden flimsy dingen als je niet oppast. Opgevouwen is de telefoon dan stijver, alhoewel twee helften zich eerder gedragen als een gestapelde bladveer dan één geheel. Je verliest dus altijd iets ten opzichte van de huidige telefoons als je je ontwerp hier niet op aanpast.

[Reactie gewijzigd door brinkdinges op 12 september 2017 10:39]

Lijkt me niet fijn bellen iets flexibels aan je oor. Lastig bij wind ook....
Ik kan me niet herinneren dat ik mijn telefoon bij mijn oor heb gehouden. Ja de vaste telefoon hier op mijn werk, maar mijn smartphone heb ik echt voor al het andere wat ie kan, bellen is voor mij een gimmick geworden.
Ik zie liever de oprolbare varianten komen, een moderne variant zoals in de Serie: Earth final conflict.
https://shipbrook.net/jeff/graphics/GlobalLink/3DModel.jpg

Waar Samsung ook een een concept van getoond heeft:
https://youtu.be/EX3_sSwiWIk
"..wil uitbrengen..." is niet hetzelfde als gaat uitbrengen. O-)
Dat ze dit juist nu 'bekend' maken is gewoon om roet in het eten te gooien van apple omdat het nieuws vandaag anders grotendeels door de nieuwe apple producten gedomineerd zal worden. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Dr.Jake op 12 september 2017 13:58]

Ah en daarom is dit oud nieuws, dat tweakers nou laat is met nieuws hebben ze vast rekening gehouden :Y)

Het kwam gisteren naar buiten maar gaat over een conferentie achter gesloten deuren van 4 dagen terug...
Ik zie liever die eye-tech wat ze hebben in black mirror :) (een visuele interface, geen gedachte alteratie etc ;) )

"Den slimme telefoon" is handig genoeg voor de "most basic tasks" , verder gebruik ik liever een laptop/pc voor mn dagelijkse bezigheden, daar kan geen smartphone/ opvouwbaar systeem wat toch niet populair gaat worden, " Zelfs Apple zou het je niet wijs kunnen maken, dat je zoiets nodig hebt :D " men is te verslaafd aan het bar-style display

[Reactie gewijzigd door Metallize op 12 september 2017 10:59]

Je hebt te weinig fantasie wat er allemaal zou kunnen met een vouwbaar scherm. Dat we nu aan een "bar" zitten, wil niet zeggen dat die vorm over 10 jaar nog bestaat. Want waarom een los toestel om mee te bellen?
Nog even en de propjes die door de klas vliegen zijn schermpropjes ipv papier met tekst. :)
Ik vraag me af hoeveel het zou kosten op de markt, een smartphone met zo een nieuwe technologie zal waarschijnlijk de eerste jaren te duur zijn voor de gemiddelde high end customer.
denk ook niet dat het uberhaupt iets gaat worden.. ja misschien voor de zakelijke markt but thats it.