Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cryorig start levering monitorstandaard-behuizing in september

Door , 84 reacties, submitter: JS1982

Cryorig is op Kickstarter een campagne gestart voor de verkoop van een monitorstandaard-behuizing: de Taku. Het is een combinatie van een monitorstandaard en een platte pc-behuizing en is bedoeld voor het besparen van ruimte. Leveringen moet in september beginnen.

De Taku werkt via een uitschuifsysteem waarbij gebruikers als het ware een lade uit de behuizing kunnen schuiven waar alle verschillende hardwarecomponenten in worden gemonteerd. Deze tray is verdeeld in verschillende compartimenten om zoveel mogelijk gebruik te maken van de beschikbare ruimte. De behuizing staat op pootjes zodat een standaardtoetsenbord eronder kan worden geschoven.

De behuizing biedt plaats aan een mini-itx-moederbord, een videokaart van maximaal 280mm, twee 2,5"-ssd's, één hdd in 3,5"-formaat en een processorkoeler van maximaal 48mm. Dit maakt de monitorbehuizing volgens Cryorig volledig geschikt voor de bouw van een hoogwaardige game-pc. Een ventilator van 92mm wordt standaard meegeleverd. Er zijn twee usb 3.0-poorten aanwezig; een usb c-aansluiting volgt in een latere versie van de Taku.

Ook is er gedacht aan kabelmanagement: door middel van speciale deksels kunnen kabels worden weggewerkt, wat de luchtverplaatsing volgens de fabrikant zal verbeteren. De Taku kan monitor met een gewicht van maximaal 15kg ondersteunen. De behuizing is ontworpen door Cryorig en wordt gebouwd door Lian Li.

De campagne loopt nog tot 28 juni en heeft inmiddels ruim 7000 dollar opgehaald. Het doel is het halen van 100.000 dollar. Mensen die 299 overmaken krijgen de standaardversie in het zilver. Voor enkele tientallen dollars meer kan ook de Taku met een rode of zwarte behuizing worden besteld.

Reacties (84)

Wijzig sortering
op kickstarter staat als einddatum 28 juli, niet juni
All or nothing. This project will only be funded if it reaches its goal by Fri, July 28 2017 3:40 AM CEST.
en je krijgt vanaf $250 al de case:
Pledge $250 or more
TAKU Classic [EARLY BIRD SPECIAL]

Get one Taku Classic, Silver Chassis and Light Oak legs.
Includes:

Taku Silver Chassis
Light Oak Wood Legs
GPU Riser Card
Internal PSU Extension Cable
92mm System Fan

Less
Estimated delivery Sep 2017
Ships to Anywhere in the world
Limited (24 left of 50)

[Reactie gewijzigd door dasiro op 29 mei 2017 20:08]

Je krijgt de case inderdaad voor $250 (eerste 50 backers), maar je mag er ook nog $100 verzendkosten bijbetalen naar Nederland. Dat plus douanekosten maakt het wel een duur kastje..
De kast is het bedrag 100% waard naar mijn mening, maar inderdaad, de douanekosten en verzendkosten zijn uiteraard zeer jammer. Echter, dit heb je bij zowat alle designer cases (DAN A4 SFX / NCASE M1), alleen volgens mij liggen die verzendkosten dan eerder rond de 30 dollar.

Er van uitgaand dat je er snel genoeg bij bent om een early backer te zijn, dan betaal je zo'n 436 euro voor de case.. (Ter vergelijking, de NCASE M1 kost zo'n 273,75 euro waar je in tegenstelling tot de Taku nog de kans loopt dat je geen doaneheffing hoeft te betalen, omdat je niet verplicht vast zit aan een EMS shipping.)

Ik hoop dat de prijzen of dalen, of dat er Nederlandse/Europese retailers komen. Ik denk dat de case dan meer populariteit krijgt dan nu...
Ik hoop ook dat er flink wat van af kan, ongetwijfeld als het eenmaal in productie gaat. Dit is echt precies waar ik naar zocht, de afgelopen jaren.
Met de hedendaagse zuinige, en steeds minder onderdelen, is dit precies goed qua grootte. Dus ja het geld waard, maar hoe minder hoe beter niet, ben toch een Nederlander :P

Zag pas zelfs een compacte 1080ti voorbij komen. Je levert amper iets in qua performance. En geluid tjah, ik hou een koptelefoon op tijdens het gamen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 30 mei 2017 01:47]

Behalve als er een NL Distributeur komt die ze op voorraad gaat nemen ;) , kans is zeker aanwezig.
Waarom is men nu pas met dit briljante idee gekomen?
Ooit hadden eigenlijk alle computers deze vorm. Zoek maar eens op desktop ATX kast. Daarom zette je je vissenkom (CRT monitor). Towers en mini-towers waren er wel, maar minder gebruikelijk.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 29 mei 2017 18:51]

Ooit hadden eigenlijk alle computers deze vorm. Zoek maar eens op desktop ATX kast. Daarom zette je je vissenkom (CRT monitor). Towers en mini-towers waren er wel, maar minder gebruikelijk.
Het enige vernieuwende wat ik er aan vind is de verhoogde pootjes er onder waardoor je je toetsenbord er onder kan opbergen.
Kijk eens naar de Amiga 1000 uit 1985...
Kijk eens naar de Amiga 1000 uit 1985...
De Commodore 128D had inderdaad ook iets vergelijkbaars. Maar dat was meer om de computer mee te kunnen nemen met toetsenbord.

Als ik het zo zie kun je bij de Amiga het toetsenbord niet onder de computer schuiven terwijl ie op het bureau blijft staan. Daarvoor is het opbergvak net te laag.

Bij de 128D zat het opbergvak in het midden van de bodemplaat.
Ik heb verschillende jaren een Commodore 128D gehad, maar volgens mij kon je het toetsenbord NIET onder de computer opbergen/schuiven. Althans dat heb ik nooit geweten en ik heb die machine veel verhuisd in die tijd...

Bij de Commodore Amiga 1000 kon je dat wl door eerst de pootjes van het toetsenbord in te klappen.

OT:
Ik vind het design wel mooi, heel strak en licht van kleur. Zou mooi op mijn bureau passen.
Ik heb nooit gesnapt waarom iedereen plots overschakelde naar towers. De desktops waren veel mooier van design dan de towers.
Dat klopt ja, mijn vader had een Commodore 128D, veel mee gespeeld, toen een Amiga 1000 en daar kon je de toetenboard onder de computer doen, en later een Amiga 2000, heerlijke apparaten om mee te werken.

http://www.oldcomputr.com/commodore-amiga-1000-1985/

Wel geinig dat ze weer een beetje back to the roots gaan.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 mei 2017 23:52]

Ik had een Amiga 1000, en hij past echt eronder. Het is er trouwens inderdaad onder, het was geen opbergvak voor transport. Je klapt de pootjes in zodat hij platter is. Het is geen Amiga 500 waarbij de computer in het toetsenbord verwerkt zat. De 128D kwam trouwens net na de Amiga 1000.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 29 mei 2017 19:27]

Die dingen van vroeger waren echter zo afschuwelijk lelijk (materiaal gebruik) dat je er nog bijna niet dood bij gevonden wilde worden. Dit design is mooi, ze hebben goed gekeken naar de verschillende monitor standaarden en daar een kastje bovenop gebouwd. Hout en PCs zie je niet zo vaak samengaan.
Een algemene reactie op de "dit is gewoon het standaard desktop uit 1980, dus niet interessant"-berichten.

Ik begrijp de vergelijking, maar het is wel een beetje scheef natuurlijk. Omdat het een horizontale rechthoekige kast is, is het niet dezelfde behuizing als die uit 1980. Dat is hetzelfde als zeggen dat de iPhone 7 niet interessant is, omdat de iPhone 3G ook al dezelfde vormen en functie had.

Dit is natuurlijk wel een stukje geraffineerder. Zowel qua ontwerp, als materialen en usability. Prijs is uiteraard wel aan de hoge kant, wat waarschijnlijk met de lage oplage te maken heeft.
Is men dat nu pas? Dit lijkt verdacht veel op de ouderwetse PC van vroeger. Ook het witte kleurtje (nu echt wit in plaats van vergelend grjs wit) geeft een nostaligisch gevoel.
Dat vieze geel-wit kleurtje dat na enkele jaren al verkleurd was naar een soort diarree bruin. Het heeft me toentertijd echt verbaasd dat ze een simpel kleurtje al niet goed konden houden (geld ook voor rode auto's, die waren na een jaar of 5 ook al roze geworden)
Retr0bright is hiervoor je antwoord als je hem wilt ontgelen. Thanks 8-Bit-guy!
Swt, goeie tip. De gameboy weer als nieuw poetsen. Mss in een gekke bui een 'old-school' kast bij de kringloop uit het rek vissen. Oude componenten erin bouwen :P
Dat komt meestal door de toevoeging van broom in plastic en verf wat na verloop van tijd geel kan worden door zonlicht.
Oh echt? Ik vroeg me al serieus af of dat vieze geel-wit kleur het standaard kleur was zoals nu met zwart dat meestal standaard kleur is. We hadden in begin-midden 90' ook zo een leuke PC en die was wel heel lichtgrijs, bijna wit en die PC hadden we een lange tijd tot we in 2001 gingen verhuizen en kleur bleef nog steeds hetzelfde. Op school hadden wel alle PC's dat smerige soort diarree bruin kleur had. Maar we hadden er wel van de games genoten en ook mochten we er werkstukken maken op de PC's.

En ontopic. Wat ziet dat case er %#*!% mooi uit! So simple, so subtle, so artistic and yet so beautiful!

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 29 mei 2017 22:32]

Waarschijnlijk was die behuizing van metaal, vergeling gebeurt alleen op plastic.
Lekker retro hipster idd, zoals vroeger maar dan lekker strak en modern. Helemaal top als je het mij vraagt, en ik heb het doorgaans niet zo op met de doorgeslagen hipster cultuur :X

Zijn er mensen zo jong dat ze die platte kasten nooit mee gemaakt hebben trouwens, dat ze het zo innovatief vinden?!
Ben pas 30 en begin me al zo oud te voelen... Leisure suit Larry met tekst commandos op de wit/gele dos bakken. Moest je moeilijke vragen beantwoorden om aan te tonen dat je 18 jaar oud was enzo.. ah de nostalgie. Kwam nooit verder dan het hoertje overigens, het condoom wel gevonden _/-\o_
Omdat de PC's nu zo compact zijn geworden dat de in de ruimte tussen monitorvoet en spleetruimte voor het toetsenbord passen.

De trade off is wel dat iets van de verstelhoogte van de monitor wordt opgegeten. Deze oplossing zal voor kleine mensen niet altijd werken. De monitor kan voor hen niet laag genoeg meer.

Op zich zeker een charmant ontwerp. Wel zie ik het als een logische doorontwikkeling van de oplossingen die in menig kantooromgeving zijn te vinden. Metalen beugels in de vorm van een omgekeerde u laten ook het toetsenbord onder de monitor schuiven, al zit de pc niet in die oplossing. Zo'n beugel is wel heel minimalistisch en rank. Doet mij op de vraag komen: Moet de PC wel op het bureau?
Bestond al gewoon jaren, rackmount servers :D

Maar serieus, omdat het niet functioneel is, het is al grappig te zien hoe ze die monitor bovenop die gaatjes zetten maar daarna wel 'correcte houding' praten..

Ik vraag me serieus af hoe praktisch dit is, gezien de achterkant komen alle kabels mee als je de lade uittrekt, dus goed wegwerken achter je 'PC' lijkt me niet echt makkelijk. Allemaal leuk die filmpjes hoe mooi het op tafel is.. zonder kabels. Tuurlijk, keyboard/muis kan je nog draadloos doen, maar 2x voeding en hdmi kabel worden al moeilijker.

En dan 300 euro voor iets dat mooi moet zijn? Mooi is smaak zeg ik dan maar.
En zuinigheid een keuze. Maar wat is je punt? Als je hem niet kan betalen of niet mooi vindt hoef je hem niet aan te schaffen.
Lol dit soort dozen bestaan al jaren. Van silverstone oke zitten geen mooie voetjes onder maar is totaal niet vernieuwend in mijn ogen
Mmm ik heb een node 202 met voetjes gemaakt, zelfde idee.
Slimline op pootjes :D
check! Hier een node 202 op voetjes!
Vesa + USSF is geen optie? Als je dan toch geen plek heb is het helemaal niet op je bureau zetten van je spullen misschien een beter idee.
Hier kun je tenminste wel je toetsenbord onder opruimen. Geen geknoei met kabels, want korte afstanden. Je moet hier alleen wel een passende monitor bij kiezen anders ziet het er niet uit.
Ik vraag me af of je hier wel een systeem in kunt bouwen dat bijna onhoorbaar stil is, aangezien het zo vlakbij je gehoor geplaatst wordt.

[Reactie gewijzigd door Ziewel op 29 mei 2017 19:18]

gezien de plaatsing en formaat van de case fan, verwacht ik niet dat het echt stil zal zijn. Tenzij je er iets in zet wat haast geen koeling nodig heeft. Maar koop je dan een intel NUC en verberg die achter je monitor, dan heb je het nog netter.
Bij het gamen maakt het pas lawaai, en de meeste gamers hebben dan een koptelefoon op. Als ik die toren van me soms hoor, gpu's blazen nu eenmaal.
Nou ben ik langzaam wel weer toe aan een upgrade, maar mijn GTX770 hoor ik echt zo goed als niet, en de 5770 er voor ook niet. Beiden MSI modellen, die weten vaak wel vrij geluidsarme kaartjes te maken. Dat een GPU dus per definitie herrie moet maken lijkt me dus een foute aanname.
Ok het zijn niet de sterkste kaarten, maar er valt uitstekend mee te gamen (hoewel nu dus ondertussen een beetje verouderd aan het raken). En afgaand op reviews geloof ik niet dat zwaardere kaarten per se meer herrie zouden maken.
Als het echt echt stil moet dan wordt het lastig, maar geluidsarm moet toch lukken.
Nuja als ik het vergelijk met mn oude kaart(en), of de oude blower van mijn broertje. Dan is mn huidige r9 390 wel relatief stil ja.
Maar blaast op volle toeren nog aardig hoor. Gelukkig heel laag en onopvallend. Ik had het ook niet over herrie ;)
Probeerden ook meer te zeggen tegen Ziewel dat het een non-issue is vandaag de dag. De geluidsproductie die er is krijgt de gemiddelde gamer toch niet mee.
Mijn Pc staat naast me op m'n bureau, ik zit er letterlijk met m'n arm tegenaan. Hiet ziet er zo uit: Toetsenbord + 24 inch monitor recht voor me, standaard muismat naast toetsenbord en dan Pc case aan rechterzijde. Gelukkig maakt ie niet al te veel geluid en ik heb toch altjd koptelefoon op :) (kan 'm nog wel steeds horen tho) Wel lastig als het warm is, zo'n warmte producerende kast naast je... Bureau (en dus pc) staat in de hoek van m'n kamer.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 29 mei 2017 22:19]

Zo die hitte productie heb ik ook ff last van gehad. Stond onder mn bureau de kast, cpu opgevoerd, net of er een fhn van onder de tafel in mijn gezicht blies. Niet handig met migraine die droge stoffige lucht.
Kast op bureau gezet en cpu terug naar stock verhielp het probleem. Geen performance verschil overigens.
Ziet er mooi uit, zou deze zeker willen hebben.
Jammer dat er niet bij staat of er een normale ATX-voeding in past of een andere variant dient worden gebruikt.

Edit: zie inderdaad nu pas het plaatje. :X
Jammer dat er geen ATX in past, maar zou het opzicht geen 'schande' vinden als de SFX variant het gaat overnemen.

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 29 mei 2017 19:31]

Staat in de graphic dat er een SFX voeding in moet. Ga er dus vanuit dat een atx voeding niet gaat passen.
Heb hier een node 202 voor hetzelfde gebruik! Iets verhoogde voetjes eronder gezet en gaan. In mijn ogen niet echt revolutionair.
Na 3 keer melden dat je een node 202 voor hetzelfde gebruikt is het wel genoeg hoor, we zijn hier niet blind. 8-)
haha, was gewoon enthousiast
Kast is ook totaal niet revolutionair. Bestaat al sinds begin der pc's, zei het zonder pootjes, geel uitgeslagen en een stuk groter.
Ook naar de node 202 gekeken, maar vond het upgraden naar itx en sfx nog niet de moeite waard.
Dit kastje daarin tegen.. ja precies goed. Nog ff wachten tot de prijs wat schappelijker word.
Niemand die roept dat 299 veeeeeeeel te veel geld is voor een behuizing van dit kaliber?
Eens. Het is een leuke behuizing, en ik zou 'm best willen hebben. Maar $299 voor een stuk blik op pootjes vind ik ook veel te duur. Het ontwerp is mooi en het railmechanisme is handig, maar dat rechtvaardigt mijns inziens de prijs niet. En dan heb je ook nog de goedkoopste uitvoering.

Maarja, de markt bepaalt de prijs!
Leuk idee,naar 299 vind ik te veel.

Zou ook wel handig zijn, als de front iets van een display heeft voor wat extra info.
Doet mij denken aan de S4 Mini