Mobiele Proximus-klant verbruikt maandelijks gemiddeld meer dan 1GB

De gemiddelde hoeveelheid data die mobiele Proximus-klanten maandelijks verstoken, is toegenomen tot meer dan 1GB. Van de totale hoeveelheid mobiele data is inmiddels 69 procent afkomstig van 4g, blijkt uit de kwartaalcijfers.

Aan het einde van het vierde kwartaal van 2016 lag de gemiddelde hoeveelheid mobiele data die alle Proximus-klanten samen maandelijks verbruikten, nog op 952MB, maar in het afgelopen kwartaal nam dat toe tot gemiddeld meer dan 1GB. De 4g-klanten van het bedrijf, dat zijn er inmiddels meer dan 2 miljoen, verstookten gemiddeld meer dan 1,3GB.

Proximus kon er in het afgelopen kwartaal 44.000 nieuwe klanten met mobiele abo's bijschrijven, maar zag het aantal prepaidgebruikers afnemen met 64.000. Daarnaast kwamen er 27.000 klanten voor tv-diensten bij en kreeg de aanbieder 24.000 nieuwe internetabonnees.

De totale omzet van Proximus steeg ten opzichte van vorig jaar met 0,7 procent tot 1,44 miljard euro. De winst nam toe met 6,2 procent tot 119 miljoen euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-05-2017 • 09:53

55 Linkedin

Reacties (55)

55
55
28
3
0
14
Wijzig sortering
De privé tarieven bij proximus voor mobiele data liggen zo schandalig hoog dat de grootverbruikers bij andere operatoren zitten... En zoals hierboven aangegeven is de standaard bij Proximus is rond de 1gb dus iedereen stopt bij 1gb want de extra mb's komen je zeer duur uit....

Operatoren waar het mobiel internet goedkoper is en waar Tweakers best eens de cijfers opvraagt ter vergelijking:
- Mobilevikings
- Base
- Voo

Proximus is gewoon hopeloos voor een goede groei in mobiel datagebruik op de privé markt , hun tarieven voor bedrijven daarintegen zijn zeer mooi...
Het probleem met Base/mobile vikings is dan weer dat de ontvangst een stuk slechter is dan bij Proximus.

Op veel plaatsen nog altijd slecht of geen bereik laat staan 4G. Enkel in grotere steden is het wel goed.
Een 'stuk' slechter is overdreven. De dekking van het Base netwerk is al jarenlang een stuk beter dan vroeger. Als je natuurlijk op den buiten woont is de kans groter dat je daar slechte ontvangst hebt. Ik ken ook wel wat plaatsjes waar de ontvangst slecht is, maar ik kom daar nagenoeg nooit dus veel last heb ik er niet van.
Daarbovenop zou MV eindelijk nog eens een maand zonder downtime of problemen moeten kunnen doorkomen.
Je vergeet wel te vermelden dat Proximus het enige goede netwerk in België heeft. Jouw alternatieven zitten voornamelijk op het Base netwerk en die kwaliteit en dekking is nog steeds om te huilen. Ondanks dat het al een tijd van Telenet is.

De enige reden waarom ik dus nog steeds een te duur Proximus abo heb. Simpelweg omdat het betrouwbaar werkt. Hoe interessant de alternatieven ook zijn. In de praktijk zijn ze frustrerend in gebruik.
Daarom heb ik Orange Tempo Giga. Orange netwerk mag dan niet zo top als Proximus zijn, werkt wel stukken beter dan Base.
Dat ervaar ik dan toch niet zo. Kon ik maar overstappen van Orange naar Base, of nog beter, naar Proximus. Ik heb sinds járen geen GPRS meer gezien op m'n smartphone tot ik nu bij Orange zit. En als je dan al eens het 4G-icoontje ziet, heb je vaak geen echte verbinding. Pagina's blijven laden en dergelijke.

Ik snap dat gebash op Base niet zo. Heb zelf jaren bij Mobile Vikings gezeten (BASE) en dat viel echt heel goed mee, plus, je krijgt relatief veel voor je geld :)
Klopt , niets te klagen over het Base netwerk :)
Dat is dan weer afhankelijk van waar je allemaal komt. M'n vriendin woont in de Kempen, vlakbij antwerpen. Overal waar ze komt, van hasselt tot antwerpen, als de rest van de Kempen is de verbinding met Orange prima.
Ik moet je inderdaad gelijk geven dat het netwerk van Proximus superieur is aan al de andere netwerken in België.

Ik heb de drie netwerken naast elkaar lopen en ik moet wel zeggen dat base ooit aan een inhaalbeweging is begonnen maar ergens in het midden is blijven steken (helaas) en dat Orange eindelijk stilaan begint te investeren (zo lijkt het) Regio Leuven - Wavre - Brussel.

Al merk ik bij ze alle drie heel veel plaatsen rondom mijn woonomgeving dat ik weinig tot geen ontvangst heb (ik woon in een dal tussen twee plateaus) .

Los van het kwaliteits verhaal vind ik toch dat Tweakers.net even de gegevens ook van de andere operatoren had mogen opvragen. Nu lijkt het dat de gemiddelde belg amper bezig is met mobiel internet , wat niet meer zo is maar tegenover Nederland hebben we wel een serieuze inhaalbeweging te doen....
Prijzen buiten de bundel zijn idd hoog. Aan 10c per MB is het zelfs goedkoper om naar het buitenland te gaan en daar te vebruiken, diesel inbegrepen. :D
Maar bij een los abbonnement kun je wel 500MB bijbestellen voor 5 euro via de app; de vraag is natuurlijk waarom dat voor Belgacom klanten nog niet kan. 8)7

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 5 mei 2017 13:21]

Anoniem: 706671
@_nicky_5 mei 2017 10:23
Ik ga volgende week mijn simkaart van VOO ontvangen.

9 GB data, 150 belminuten en onbeperkt smsen voor 20 euro per maand :D

Wel orange network maarja...
Veel plezier, ik heb een tijdje Mobilevikings geprobeerd en nergens bereik. Stream veel Spotify in de auto en die viel steeds weg en dan gewoon op de E34 ofzo dus niet eens in de middle of nowhere.

Nu Proximus Business 8 GB data voor 34 euro p.m. sim only. Zeker niet goedkoop maar voor zakelijk maakt een tientje meer of minder niet zoveel uit. Privé heb ik altijd Scarlet gehad, ook Proximus netwerk en niet duur. Ik snap niet dat iemand naar Orange of Base gaat voor die 5 euro meer of minder en dan nergens bereik hebben.
Mobile Vikings zit op Base netwerk toch?
Klopt maar Proximus heeft gewoon de beste dekking tot nog toe, alles wat je anders neemt is gewoon minder. Base is gewoon echt een drama. Ik weet niet of dat met Orange ook zo is maar wat ik van heb horen zeggen als je overal dekking wilt is Proximus de enige serieuze optie, zeker in de buitengebieden. Woon je in Brussel of Antwerpen en zit je niet veel op de weg dan wellicht iets anders.
Dramatiseer toch niet zo , wanneer heb je toen Mobile Vikings getest ?
In 2014 ?

Het netwerk van Base is de laatste jaren fel beter geworden.
Vorig jaar.... Ik woon pas een jaar in Belgie.
Heeft Orange een tweetal jaar geleden hun netwerk (toen nog als Mobistar) geen grote upgrade gegeven? (gevolgd door een grote reclamecampagne)
Als je niet al te afgelegen zit, werkt het gewoon prima. Wij hebben ook een Orange abonnement en eigenlijk nog nooit problemen gehad. Ik moet wel zeggen dat we geen grootverbruikers zijn, dus als het ergens minder is, dat waarschijnlijk niet zouden opmerken omdat de whatsappjes toch nog gewoon doorkomen.
Anoniem: 706671
@bandidoloco5 mei 2017 12:02
Bwa Orange valt mee maar ik merk dat vooral bij de grens met Frankrijk ik last heb met verspringen tussen beide. Met NL minder maar dat kan ook puur aan Frankrijk liggen omdat zij sterkere masten gebruiken dan in BE.

Voor het overige ondervind ik geen verschil tussen Orange en Proximus binnenshuis. Maar buitendekking is toch wel verschillend als je snel beweegt(auto etc).
Zou me niet veel zorgen maken over het Orange netwerk. Vroeger (als het nog Mobistar was) dan was de snelheid abominabel. Maar nu Orange ook op de triple-play markt zit, ben ik teruggekeerd.

Eerlijk gezegd was ik een beetje bang in het begin, maar dat was voor niks nodig. Lekker snel, en aan de grens met Nederland heb ik zelfs binnen nog goed bereik, stukken verbeterd dus!

Ik kom van Mobile Vikings, dat netwerk (Base, nu onderdeel van de Telenet Group) is nu niet om over naar huis te schrijven, en de 4G dekking kan ook wel wat beter. Ik schrik er dus niet van dat Telenet zijn klanten nog altijd niet heeft overgeschakeld op het Base netwerk, maar nog steeds veelal over het Orange netwerk opereert. Pas tegen eind 2018 zou dit rond zijn, al zal dit nog schuiven denk ik als de licenties voor de masten problemen vormen.
Net naar mobilevikings overgestapt. Na de zoveelste rekening buiten bundel.
Zou die waarde rond de 1 gig ook niet te wijten zijn aan het feit dat je met het goedkoopste abonnement maar 1 gig mobiel data verbruik krijgt. Moest dit bijvoorbeeld 2 gig zijn zouden die waarden waarschijnlijk toch nog hoger liggen.
Die gemiddelde zijn inderdaad natuurlijk gewoon beïnvloed door de datalimieten van de providers. Als jij een datalimeit hebt van 2GB dan ga je meestal natuurlijk ook niet meer gebruiken, om dat je niet meer wilt betalen.

Ik ben wel benieuwd wat bv een gebruiker in NL gemiddeld verbruikt, bij het Unlimited abonnement....

In Finland kan je bv met een simpele prepaid kaartje al onbeperkt 4g internetten, en daar is het gemiddelde verbruik ook flink hoger ;-)

[Reactie gewijzigd door Marco250 op 5 mei 2017 10:19]

Aan de andere kant... Als ik even vanuit mezelf redeneer: ik heb nu een relatief kleine bundel: 1GB. Ik zit overdag op kantoor en 's avonds thuis op wifi. Alleen als ik buitenshuis ben gebruik ik data op 4G en er zijn heel wat maanden waarin ik slechts 200-300MB heb verbruikt. Als de minimale databundel 5GB wordt, ga ik niet ineens veel meer gebruiken. Misschien neem ik op termijn de moeite niet meer om her en der op wifi in te loggen, maar mijn behoefte aan data wordt niet groter met een grotere databundel. En ik denk dat er meer "casual gebruikers" zijn als ik.
De meeste mensen zullen met een grotere data bundel automatisch meer data verbruiken.

Zoals je zelf al zegt, wifi spots zou je niet meer zoeken, even snel een filmpje kijken, app updaten ect ect zou je allemaal sneller doen...

Natuurlijk zal dat niet voor iedereen zo zijn, maar de meeste mensen die gebruiken meestal net zoveel data als de databundel toelaat. ;-)
Eens, ben van 1gb met gemiddeld verbruik 850mb naar 6gb gegaan en komnweer aan mijn limieten
Ja op zich verbruik ik ook niet zoveel maar dat is dan ook omdat ik er op let om niet meer te moeten betalen. Moest ik bijvoorbeeld proximus tv app gebruiken voor een uurtje of 2-3 zit ik waarschijnlijk direct over mijn data limiet. Eveneens zijn niet alle netflix series offline te bekijken en als je die zou streamen op de trein of bus of zo zit je waarschijnlijk ook binnen de kortste keren over je limiet. Nu doe ik dit gewoon niet om mijn databundel niet direct volledig opgebruikt te hebben. Maar ik vermoed dat inderdaad wel dat naarmate die limieten zouden verhogen er een bepaalde grens zal bereikt worden en dat dit een duidelijker beeld zou geven. Ik zou waarschijnlijk wel meer gebruik maken van tv applicaties en streaming diensten (zonder offline download) op 4g als er die limieten niet waren.
Daar heb je gelijk in hoor, ik heb laatst een stukje vrije training van de Formule 1 willen kijken op mijn mobiel: big mistake, na 10 minuten ofzo kreeg ik al de melding dat de helft van mijn bundel op was. Die bundel was 2 dagen oud. Mijn punt is alleen: voor dat soort dingen zijn de gemiddelde bundels nu nog _veel_ te klein.

Er is dus een hele grote stap nodig om mijn gedrag op dat punt te veranderen. Eigenlijk is het enige wat zou werken een ongelimiteerde bundel (dat is niet echt meer een bundel), zoals je dat met je vaste internet ook hebt.
Nederlandse gebruiker hier.
Ik ben in februari overgestapt naar unlimited van T-Mobile. Sindsdien verstook ik (ongeveer) 15Gb per maand (hiervoor, met een zakelijk abonnement en gedeelde datapool, zat ik ook vaak boven de 10Gb).
Het is vandaag 5 mei, en ik zit nu op 1.9 Gb.

De reden: heel simpel. Ik houdt van muziek, en weet nooit heel goed waar ik straks in de trein naar wil luisteren. Met Plex en 4G heb ik gewoon mijn hele bibliotheek bij me. En daarnaast is mijn 4G gewoon sneller dan mijn wifi thuis. En aangezien het toch van de grote hoop komt, doe ik inderdaad alles over 4G. Ik gebruik nergens meer wifi.
Helemaal mee eens.

Ik heb hier in Rusland prepaid met 15GB data (kost 5 euro per maand), en ik bel via gsm, meerendeel via whatsapp of viber, aangezien dat niets kost.

mamoman

[Reactie gewijzigd door newmamoman op 5 mei 2017 10:43]

Frankrijk 100GB plus nog 5GB roamen voor 19,95
Ik ben wel benieuwd wat bv een gebruiker in NL gemiddeld verbruikt, bij het Unlimited abonnement....
Ik heb ook een Unlimited abonnement by T-Mobile en ik gebruik nu inderdaad veel meer data via 4G dan voorheen. Waarom? Zoals zovelen al aangeven, ik doe nu gewoon alles via 4G en zit nagenoeg nooit meer op wifi, nergens voor nodig. Apps downloaden en/of updaten, Spotify aan in de auto en af en toe een filmpje, allemaal mobiele data nu.

Het is nu 5 Mei en ik zit op ongeveer 4GB dus als het zo doorgaat aan het einde van de maand zo rond de 25GB. En dan weet ik zeker dat ik nog bij lange na niet bij de grootgebruikers hoor
Anoniem: 855731
@joyrider37745 mei 2017 10:44
Klopt. Zeker met 4G maken mensen gewoon hun bundel vol omdat het veel beter werkt dan public wifi. Het zou leuk zijn om eens te onderzoeken wanneer diezelfde mensen die nu zijn onderzocht overschakelen op WIFI.
Proximus-gebruikers kunnen op het wifi FON-netwerk inloggen, ook in het buitenland. Het werkt echter voor geen meter.

Ik heb toegang tot beide, Proximus FON en Telenet Wifree.
Telenet Wifree werkt zoals het moet, gewoon eenmaal instellen en je merkt het niet eens dat je gsm automatisch op het wifi netwerk overschakelt. Proximus FON, tjah...héél zelden gebruik ik die als het echt moet.

Bij heel drukke wifi-spots ben je soms beter af met je 4G, maar eigenlijk gebeurt dat slechts zelden.
Ik stel dan ook vast dat we in ons gezin met onze 1GB limieten (orange-abo €5, via het werk) en de Telenet Wifree hotspots nooit aan onze limieten komen.
Die correlatie is heel aannemelijk.
Ben ik het mee eens,
zou ik 2 GB hebben zou ik nog meer surfen over mobiel netwerk,
nu doe ik het wat rustiger aan als ik bericht krijg dat ik bijna aan de limiet van 1GB zit :X
Het middensegment had zelfs maar 2gb tot voor kort (is nu 3gb). Doet er ook veel aan volgens mij.
Een copy-paste van de jaarcijfers van Proximus? Voor toevoegende nieuwswaarde ben ik bij zulke berichten juist benieuwd naar de vergelijking met andere providers in België. En zou ik het interessant vinden om een vergelijking te zien met het gebruik in Nederland.
Admin-edit:Spelfouten en/of ander commentaar m.b.t. nieuwsposts horen thuis in
Geachte Redactie.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 5 mei 2017 12:04]

90% van de nieuwsberichten is een copy-paste. Bij het openen van dit artikel wist ik al wat de eerste reactie zou zijn...
Welkom bij de Persgroep.
Copy paste heeft ook voordelen, zo moet je niet op alles sites gaan kijken :-)
Klopt, maar bij tweakers verwacht/hoop je dat ze nog net iets dieper gaan. Bij het lezen heb ik zoiets van "Ja, en waar is jullie analyse op deze mededeling?".
- Hoe zit het bij andere operators (of tenminste vermelden dat die data nog niet beschikbaar is)
- Aangezien tweakers BE & NL is, ook de NL operators in de vergelijking gooien
- Wat kan de reden zijn van de vaststellingen in het artikel
- Wat als je de groep die extreem weinig data verbruiken, niet meetelt
- etc

Het artikel zoals het nu is, is in feite erg "saai". De reacties zijn nog interessanter.
Het artikel is kaal en bevat geen Tweakers waardig nieuws, althans niet in de ogen van de meeste lezers. Dit is gewoon verkapt reclame / publicering van de kwartaalcijfers / jaarcijfers / whatever. Het zou met niet verbazen als hier voor betaald is.
Ja op deze manier niet zo spannend inderdaad. Al vraag ik me uberhaupt de nieuwswaarde af om de cijfers van een enkele provider te presenteren, ook met enig vergelijk. Dit is toch een algemene trend dat data toeneemt? Zo is het net een Proximus reclame :P
En, niet te vergeten, wat het gemiddelde maximum MBs is van een abonnement, om te kijken of ze te veel kleine abonnementen afsluiten.
Ik vind het een interessante statistiek, en ik had deze zonder Tweakers nergens anders gehoord of gelezen.

Ze kunnen toch moeilijk elke dag 10 diepe reviews of technische analyses maken, zo groot is Tweakers nu ook niet.

Bovendien is een van de belangrijkste taken van een site als Tweakers het aggregeren en selecteren van aankondigingen, lekken en andere publicaties van een hele boel diverse bronnen. Dat is toch niets nieuws?

[Reactie gewijzigd door sspiff op 5 mei 2017 11:01]

En een gemiddelde Fin gebruikte een half jaar geleden al 10GB/maand. Een gemiddelde 4G gebruiker in Finland zelfs al 14GB/maand. Maar ja, die hebben dan ook unlimited bundels die ook echt unlimited zijn.

http://tefficient.com/unl...ata-usage-to-new-heights/
in Finland zijn dan ook veel huishoudens die kilometers van de bewoonde wereld zitten , ipv overal kabels in de grond te steken is het makkelijker om alles via 4g te doen.
Simkaart in de router , en voila :)
Ik had bij Proximus het duurste abonnement. Dit was met een limiet van 12 gigabyte. (10+2 bonus)

Uiteindelijk zat ik hier elke maand over. Ik kon/mocht niet extra bijbetalen voor een extra databundel en werd op een soort smallband gezet die toch nog dik aangerekend werd terwijl ik nog amper kon surfen dankzij de traagheid hiervan.

Meermaals gebeld voor een oplossing maar nooit gekregen.

Daardoor heb ik vriendelijke bedankt voor hun diensten en zit ik nu (tijdelijk) bij MobileVikings. Ben van geen enkele operator in België tevreden.
Naar mijn ervaring heeft Proximus het beste mobiele internet netwerk, vooral onderweg op de trein of in de auto maar dat is dan ook ferm aan de prijs en datalimiet, vandaar het lage maandelijkse gebruik waarschijnlijk. Mobiel heb ik (buiten een jaarlijks prepaid uitstapje bij de andere netwerken om de kwaliteit te proberen) al jaren mobile vikings, beste prijs/kwaliteit voor mijn gemengd gebruik (1-2gb - 250mb roaming - 2k sms - 8 uur bellen) per maand. De twee laatste vooral "gratis" tussen vikings onderling. Ik heb weliswaar de indruk dat het netwerk de laatste maanden sterk achteruit is gegaan. Wifi hotspots of mobiele data uitzetten onderweg vind ik onzin, veel te omslachtig en waarom heb ik anders 4g?

Voor vast internet is Proximus vdsl voor mijn gebruik snel genoeg, in theorie 50/4 praktijk is een ruime helft. Het verbaast me om in het nieuwsbericht van gisteren over glasvezel te lezen dat veel mensen 100/10 weinig vinden maar dat komt waarschijnlijk doordat ik geen iptv gebruik en offline game 😊.

Proximus maakt wel een mooie winst zo te lezen.

[Reactie gewijzigd door 367401 op 5 mei 2017 14:07]

En ik trek dat gemiddelde nog eens naar beneden omdat er bij ons Proximus internet abonnement ook een gratis GB mobiele data zit. Die (data only) sim weet ik zelfs niet meer liggen want we hebben beide Mobile Vikings thuis, waar je 4GB krijgt voor 15 euro.

Hoeveel van die ongebruikte gratis sims zouden er nog ronddwalen?
Ik gebruikte deze sim. Maar heb de indruk dat als je gratis MB op zijn het ineens veel beter werkte. Heeft me zo serieus op kosten gejaagd. Nu heb ik ook mobilevikings. Wat een verademing.
Als ik dit zo lees hebben wij als Nederlanders niks te klagen over ons netwerk, elke provider heeft ongeveer de zelfde dekking, zelfs nieuwkomer op de 4g markt tele2.
Ik denk dat Proximus sjoemelt met het verbruik, ik had na 2 dagen al eens dat ik sms kreeg van Proximus dat me 1GB erdoor zat, had het nauwelijks gebruikt...
Geef mij 1GB en ik gebruik het. Geef mij 5GB en dat gebruik ik ook. Maar daar heb ik het geld niet voor.

Dit is daarom naar mijn mening niet helemaal recht. Als je dit met een max GB abbonement vergelijkt dan is het een ander verhaal.

Ik zou best wel van t-mobile de gevens willen zien van die unlimited abbonementen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee