Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Synology introduceert DiskStations met ondersteuning voor m2-ssd's

Synology heeft twee nieuwe systemen in de DiskStation-lijn aangekondigd. De DS1517+ en DS1817+ zijn de eerste nas-systemen van het bedrijf met ondersteuning voor m2-ssd's. Daarnaast kondigt Synology de DX517-uitbreidingsmodule voor extra schijfruimte aan.

De ondersteuning voor de m2-ssd's als cache verloopt via de M2D17-pci-e-kaart. De kaart ondersteunt de m2-formfactors 2280,2260 en 2242. De DS1517+ is een 5-bay-systeem en de DS1817+ biedt 8 bays. Beide modellen bevatten een Intel Atom-quadcore op 2,4GHz en beide komen in versies met 2GB en 8GB ram, uit te breiden tot 16GB.

Standaard zijn er vier 1Gbit/s-netwerkpoorten aanwezig. Wie ondersteuning voor 10Gbit/s-ethernet wil hebben dient daar een additionele kaart in de pci-e-sleuf te stoppen. Daarnaast is uitbreiding mogelijk via de DX517-module. De beide met DSM 6.1 uitgeruste systemen kunnen van twee van deze modules voorzien worden voor in totaal tien extra schijflades.

De DS1517+, DS1817+, M2D17 en DX517 zijn per direct beschikbaar. Adviesprijzen geeft de fabrikant niet maar de DS1517+ lijkt voor zo'n 900 euro en de DS1817+ voor ongeveer 1100 euro beschikbaar te komen.

Update, vrijdag 13.30: De adviesprijzen zijn als volgt:

DS1517+ (2GB)  € 805,86 (incl btw)  € 666,00 (excl btw)

DS1517+ (8GB)  € 885,72  (incl btw) € 732,00 (excl btw)

DS1817+ (2GB)  € 978.89 (incl btw) € 809.00 (excl btw)

DS1817+ (8GB)  € 1 058.75 (incl btw) € 875.00 (excl btw)

Door

Nieuwscoördinator

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Als je de site ziet, dan is het of twee M2 SSD's of een 10GBit netwerkkaart. Het lijkt er op dat het niet beide kan wat je dan wel weer zou willen...

Link naar product specificaties

Inderdaad:
Uitgerust met quad 1GbE LAN-poorten en gereed voor de installatie van een 10GbE netwerkinterfacekaart (NIC) of een dual M.2 SSD adapterkaart voor nog hogere netwerksnelheden en om de prestaties met SSD-cache te boosten.

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 13 april 2017 18:09]

Als je een combinatie wil kan je beter bij de concurrent gaan kijken.
Qnap heeft iets als de TVS-682 met:
4x 3.5", 2x 2,5" SSD, 2x M2 SSD (2242/2260/2280/22110), 10/40GbE nic of zelfs een PCIe NVMe.
https://www.qnap.com/nl-nl/product/model.php?II=234
Alleen heb je dan geen Dsm. :)
Dat is alleen een echt nadeel als je er gebruik van maakt.

Als je NAS alleen gebruikt wordt voor opslag (windows/mac/linux shares, iSCSI) en backup dan voldoet de QNAP software prima.
Ziet er ook interessant uit. Alleen is die ook standaard SATA:
2 x M.2 2242/2260/2280/22110 SATA 6Gb/s SSD
En met jouw voorstel heb je dan ook weer of een 10Gbit NIC of NVME en nog steeds niet beide.
Klopt. Uit de product details: "PCIe-uitbreiding 1x Gen2 x8 slot". En de foto's bevestigen het.
Geen idee hoe het met synology zit, maar ik trek twee Gbit verbindingen dicht met alleen maar een array van 6 WD greens in mijn FreeNAS box. Een Sata-600 SSD moet voor 4x Gbit dan toch voldoende zijn?

En dan is het zoals je zegt vreemd dat je geen 10GbE en M.2 SSDs tegelijk kan hebben.
Yep, de vraag is dus of het NVME of SATA M2 SSD's zijn die er in kunnen. Want twee NVME M2 SSD's samen met de vijf of meer disken kunnen toch echt die 4GBit wel voltrekken.

Het zijn helaas M2 SATA aansluitingen. Dat veranderd mijn verhaal. Link

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 13 april 2017 18:11]

Ik heb ook even de compatibility list bekeken met filter op "M.2 SATA SSD" en wat steekproeven genomen. Zoals het filter al aangeeft zijn het stuk voor stuk allemaal M.2 SATA SSD's en ben ik geen enkele M.2 PCIe SSD tegengekomen. Wel een beetje jammer. Maar aan de andere kant ook compleet zinloos aangezien je slechts 1Gbps poorten hebt die je, zelfs wanneer het er vier zijn, prima vol kunt trekken zelfs zonder SSD. Zal in dat geval de DS1817+ nemen en er twee traditionele 3.5" SSD's in zetten en vervolgens een 10Gbps PCI-e kaartje erbij drukken. Maar of ik die snelheid werkelijk nodig heb? Wel leuk dat het kan. We gaan er eens wat maanden over slapen.
Ja, het is of die of de 10Gbit netwerkkaart. Beiden passen helaas niet tegelijk in het apparaat.
Zoals het er naar uitziet schijnt de M2D17 adapter M.2 SATA te praten en geen M.2 PCIe.
Apart dat deze unit niet standaard voorzien is van 10Gbit port.

En dat je vervolgens moet gaan kiezen tussen tussen een 10Gbit port of M2 SSD's terwijl ze elkaar juist complementeren*......

*Bedankt@DaManiac

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 13 april 2017 19:55]

complementeren, maar een complimentje voor je opmerking ;)
Ik ben best tevreden met mijn DS1812+, maar na wat jaren trouwe dienst was ik toch aan het kijken naar een potentiele upgrade.

AES-NI support en meer RAM in de DS1817+ kan ik goed gebruiken (borgbackup voor offsite, draait nu op een van de desktops).

Wat ik nog mis is een Thunderbolt3 connector (QNAP biedt deze wel), waardoor je met een enkele computer en een relatief goedkope kabel een 20GbE connectie op kan zetten. Wat handiger dan 1GbE link-sharing of 10GbE te gaan installeren. Ook erg fijn om als external storage voor een laptop te gebruiken (de mythische desktop replacement).

Daarbij is het natuurlijk ook erg jammer dat de m.2 support SATA is, en geen NVME, en dat dan ook je 10GbE optie wegvalt. Wellicht kun je er een andere PCIe adapter in zetten voor NVME support, maar de meesten zijn enkelvoudig. QNAP heeft wel weer een dual NVME kaart, maar die is PCIe 2.0 x4 (volgens mij voor de hele kaart en niet per poort), wat je totale bandwidth toch weer limiteert tot 2GB/s. Dan heb je niets aan je dual 960 Pro's...

Ze zouden ook een keer precies maken wat ik wil hebben ;)

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 13 april 2017 19:31]

Je hebt sowieso niets aan een SSD die 2 GB/s haalt als je maar een 10Gbit (zeg ~1 GB/s) netwerkkaart erin kunt stoppen ;).

(edit: je kunt ern natuurlijk wel een 2x10Gbit kaart in stoppen verwacht ik?)

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 13 april 2017 19:43]

Dat was ook meer de gedachte voor in combinatie met die Thunderbolt3 connector waarmee je een 20Gb netwerk kan neerzetten.

Is best hot momenteel, QNAP is niet de enige die daar aan meedoet. Ik had gehoopt dat dit jaar Synology niet alleen mee zou gaan met de trend, maar nog iets beters neer zou zetten. Dubbele teleurstelling dus :)

En zelfs enkel 10Gbit kan dus niet, omdat je dan het PCIe slot al gebruikt voor de m.2 SSDs. (QNAP integreert dit in een enkele kaart, ook handig, maar door de PCIe 2.0 x4 limitatie nog steeds niet praktisch).

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 13 april 2017 20:44]

Met een Thunderbolt3 verbinding wordt je QNAP meer een DAS (direct attached storage) daartegenover lijkt Synology in te zetten op zuiver en alleen NAS (netwerk aangehangen schijf) en geen hybride NAS / DAS.
Het is niet alsof de QNAP opeens T3-only is. Het heeft gewoon alle mogelijkheden. Omschrijvingen daargelaten heeft Synology hier gewoon een dikke kans gemist, die qua implementatie misschien een tientje per unit had gekost. Nu is de QNAP unit ook wel een paar keer zo duur, maar dit gaat op nieuwere modellen ook standaard worden denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 14 april 2017 07:53]

QNAP geeft aan dat ze ethernet communiceren over die TB3 kabel. Daarmee blijft het een NAS en wordt het geen hybride NAS / DAS zoals ik eerder beschreef. Alhoewel je er dan wel direct naast naast moet zitten vanwege de beperkte kabellengte van Thunderbolt. Op het moment van schrijven is er nog geen TB3 optical cable beschikbaar, wanneer je meer dat drie meter uit elkaar wilt zitten dan heb je die wel nodig. Reken op ongeveer 400 euro voor die TB3 optische kabel. Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Ik heb zelf een DS1812. Ik ben er nog super blij mee, super apparaat. Toch als ik dit artikel lees wordt ik wel erg hebberig. Voorlopig doet mijn DS1812 kwa performance nog aardig wat ik wil. We wachten af waar ze volgend jaar mee komen :)
Zou je bij een upgrade naar het nieuwe systeem gewoon je oude schijven kunnen overprikken? Met behoud van gegevens?

[Reactie gewijzigd door mdebest op 13 april 2017 18:38]

Na vijf jaar zou ik adviseren om er ook een partij nieuwe schijven bij te kopen. Je wilt je data niet op oude schijven laten draaien. Netjes via het netwerk data overpompen. Wel altijd netjes een externe backup bij de hand hebben voor je belangrijke gegevens.
Is vijf jaar de gemiddelde levensduur als de schijven 24/7 draaien?
Het hangt er maar net van af hoe de schijven eraan toe zijn. Bewegende delen zijn nu eenmaal onderhevig aan slijtage. In een bedrijfsmatige omgeving worden schrijven na een periode van drie jaar of vijf jaar doorgaans preventief vervangen. Heeft ook te maken met economische levensduur, boekhoudkundige afschrijving en een mooi moment om te herinvesteren. Kunnen ze langer mee, waarschijnlijk wel. Is het verstandig, meestal niet. Hoe ouder het wordt hoe meer de kans toeneemt dat het een keer kapot gaat. Daarbij komt dat nieuwe hardware vaak sneller en energiezuiniger is. Je merkt het dus ook nog eens in je elektriciteitsrekening. Bij een NAS is dat mogelijk iets minder van belang maar alle kleine beetjes helpen.
Als je er van uit gaat dat hij altijd aan staat..
Ben al een paar keer overgestapt op nieuwe schijven uiteraard.. laatst nog van 4x2 naar 4x4tb gegaan
Dat kan inderdaad, behalve van 1-bay naar multibay (zoals ik heb :'() of terug
Opzicht ook wel logisch. Er wordt immers geen RAID setup gemaakt als je maar 1 schijf gebruikt. De block gegevens kunnen dan nooit overeenkomen.
Ja dat moet zeker lukken! Nieuwe nas moet wel opnieuw geïnstalleerd worden maar de configuratie kan je weer inladen. Vervolgens kan ik de overige schrijven overzetten.
In theorie kun je echt mini nasjes creëren op deze manier
Dit is al een behoorlijke NAS; doelde je niet op een SAN? :)
Als ze nou eens sas kaartjes ondersteunen dan was het helemaal mooi geweest. Dan had je een mooie DAS storage box!
Dat vind ik een mooie insteek!
Ze hebben al een erg schattige NAS voor 4 2,5" drives.
Pci-e verbinding, maar wel SATA bus schijfjes?

Behoud je dan de Pci-e snelheid?
Het lijkt er vooralsnog op dat de M2D17 insteekkaart twee M.2 SATA SSD's kan herbergen. De Synology HDD/SSD compatibility pagina toont op dit moment helaas geen M.2 PCIe SSD's.
Ik begrijp echt niet waarom je 1000+ euro kan vragen voor een Network Attached Server en dan afkomen met 1gbit verbinding wetende dat elke client tegenwoordig 1Gbit aankan, zelfs via wifi. (Macbook pro haalt in de praktijk 1Gbit wireless) Je hebt zelfs al moederborden met standaard 10Gbe.

Op mijn werk zijn we opzoek naar een betaalbare NAS voor een gedeelte virtuele schijf omdat de meeste laptops maar 256Gb hdd hebben. In principe zou 2x4Tb raid0 raid1 + 512gb SSD cache voldoende zijn wat opslag + snelheid betreft maar ik kan het nergens vinden onder de 1000 euro.

Mss een grasduinen op het
Het grote DIY RAID NAS topic! ;-)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 14 april 2017 12:27]

Raid 0 lijkt me niet handig in dit geval.
Inderdaad niet aam te raden en al helemaal niet in een zakelijke omgeving. Verkeerde zuinigheid. Een paar uur downtime kost de business veel meer geld dan die paar extra schijven.
Welke markt willen ze hier mee benaderen? Een soort van direct-attached 10GbE niche voor videobewerkers? Een SAN is het niet, en een rack storage node is het ook niet, en met de software die het draait is er ook weinig mogelijk behalve basic NAS gebruik (tenzij je client-based multipathing doet met iSCSI).

Als je richting de enterprise storage gaat heeft dit model weinig zin, en als je richting storage voor thuisgebruik gaat het is weer overkill.
Wanneer gaat QNAP, Synology, Netgear of wie dan ook zfs ondersteunen voor hun NAS producten? Ja het nadeel zal zijn dat het niet echt consumer friendly om niet makkelijk je disk capaciteit uit te breiden. Maar in de klasse van DS15xxx en hoger is het toch professioneel spul. Desnoods als optie bij het installeren met een dikke warning erbij.
ZFS en BTRFS zou ik alleen maar installeren op toestellen waar 't geheugen met ECC-controle beschermd wordt - indertijd is dat al geschreven over ZFS en gezien BTRFS daar familie van zou kunnen zijn - denk ik dat u zich daar best aan houdt.
Beetje teleurgesteld. Toen ik de titel las dacht ik aan een nasje ter grootte van een NUC of zo.
Deze jongens zijn echt aanmerkelijk groter. Jij bedoelt misschien de Synology Embedded DataStation EDS14 die is ook leuk maar echt van een heel ander kaliber.
Klopt, dezelfde microprocessor als waarvoor de Cisco callback actie van toepassing is. Kennelijk is Synology van mening dat de manier waarop zij deze micro belasten geen problemen gaan opleveren. De tijd zal het leren...
Vanzelfsprekend monteert Synology een nieuwe stepping van deze CPU in hun nieuwe apparaten..
@McLambo Dat is niet wat ik lees in de specs op sites van diverse verkopers. Heb jij een betere bron waar wel de stepping staat?
Ik lees her en der binnen de community dat die vraag ook bij anderen leeft, ondanks persberichten van synology dat ze een andere versie van de chip gebruiken die niet onderhevig is aan de problemen.

Bijkomend zijn er velen die ook het gebrek aan vooruitgang op processor gebied in de synology ds1x17 tegen vinden vallen. Sinds de ds1x12 en ds1x12+ is er geen processor wijziging geweest terwijl de markt wel vooruit gaat. Er zijn alternatieven op intel basis. Er zijn er dan ook veel die hun hoop hebben op een nieuwe CPU in de DS1x17+ varianten die iedereen eigenlijk nog wel verwacht word.