Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal meldingen over verbindingsproblemen met Google-diensten bij Ziggo stijgt

Door , 179 reacties

Het aantal meldingen dat Ziggo binnenkrijgt over verbindingsproblemen met Google-diensten, neemt toe. Waar de provider maandag nog sprak van 'enkele tientallen meldingen', zijn er inmiddels ongeveer tweeduizend binnengekomen. Een oplossing is er nog niet.

ZiggoEen woordvoerder van Ziggo noemde de aantallen desgevraagd tegenover Tweakers en meldde dat het probleem 'de hoogste prioriteit heeft gekregen'. Desondanks is de provider er nog niet in geslaagd de oorzaak van het probleem de achterhalen, wat een eerste stap zou zijn naar een oplossing.

Naar aanleiding van meldingen dat de problemen zich ook voordoen bij KPN zocht Tweakers contact met de provider. Een KPN-woordvoerder liet weten niet bekend te zijn met de problemen. Zo zouden er via netwerkmetingen en klantcontact geen dergelijke meldingen zijn binnengekomen.

Ziggo liet maandag weten de meldingen van klanten te onderzoeken. Getroffen personen hebben moeite om verbinding met Google-diensten als YouTube te maken. Soms duurt het laden van een pagina zeer lang en in andere gevallen laadt een pagina in zijn geheel niet. Ziggo liet weten dat het contact had gezocht met Google. Op zijn storingspagina meldt Ziggo via een banner aan de problemen te werken.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

Reacties (179)

Wijzig sortering
Heeft het misschien te maken met IPV6? Bijvoorbeeld dat de Google diensten voorkeur geven om via IPV6 benaderd te worden. Sinds kort heeft Ziggo IPV6 aan staan, maar bij werkt het bijvoorbeeld heel slecht. Verbinding van 1kb/s. Ik zit niet direct op de Ziggo modem, maar heb deze in bridge mode gezet.

Hier te testen: http://ipv6.chelloo.nl/

[Reactie gewijzigd door JB Zimmerman op 11 april 2017 15:17]

Hier full dual stack IPv6 van Ziggo (oud-Ziggo gebied) en ik heb geen last van deze storing. Ik heb afgelopen weekend ook een tijdlang wat pings naar Google via beide protocollen laten lopen en die bleven ook allebei stabiel.

[Reactie gewijzigd door Jerrythafast op 11 april 2017 21:22]

Heb bij ethernet properties op mijn PC IP6 uitgezet, loste voor mij het probleem (op des betreffende PC) in het geheel op. Tnx voor de tip.
Bij mij werkt de ipv6 website niet en Youtube wel...
De site werkt alleen als je IPV6 hebt.
Zou kunnen, maar dan iets met hun interne netwerk? Ik heb nog steeds geen IPv6 ( :( ) maar ik heb er ook goed last van.
Nee, mijn IPv6 loopt via he.net. Zodra ik iets ipv4's van google heb (had public dns van google ingesteld staan op ipv6) zijn er problemen.
Test gedaan

ipv6.chelloo.nl’s server DNS address could not be found.
Ik moest die pagina 3x herladen voordat hij werkte, eerste paar keer wilde hij gewoon niet verbinden.
Ik kreeg de melding 'Your request for http://google.com/ could not be fulfilled, because the connection to google.com (2a00:1450:400e:805::200e) could not be established'.
Dat doet vermoeden dat ipv6 er inderdaad iets mee te maken heeft.
Gewoon met een VPN. App installeren, kiezen voor de Nederlandse server, verbinding maken en klaar is kees.

Bij deze VPN hoef je pas na 3 dagen te betalen, in de tussentijd kan je zonder reden opzeggen en blijft het gratis. Mag toch hopen dat dit binnen 3 dagen opgelost is!
Die pagina wordt hier erg traag geladen. Na een paar minuten is die afbeelding bovenin nog steeds niet volledig.

Dus misschien inderdaad een probleem omtrent IPv6.
Geachte JB Zimmerman,
uw genoemde IPV6 heeft vermoedelijk er ook mee te maken i.c.m 5G !!!!!
YouTube etc. bleef haken met downloaden etc.
Zelf dezelfde problemen ondervonden, MAAR ik heb alle problemen gekregen c.q. opgelost, op het moment dat ik de door Ziggo aangeboden 5G had geÔnstalleerd. Al mijn electronica gaf problemen met de geÔnstalleerde 5G. Vervolgens was het heel moeilijk om de 5G uit te zetten / verwijderen. Omdat hij na installatie hardnekkig bleef terugkomen, zichzelf opnieuw installeerde blabla. Uit eindelijk weer terug gezet op 2,4G en weg was het probleem!! Alles draait nu weer als een "zonnetje". In de Regedit heb ik een link aangetroffen in de boot sector hieromtrent m.b.t. 5G en deze verwijderd.
Hopelijk heb ik u hierbij iets verder geholpen...???
Reactie...Niet bereikbaar.
Nu net heb ik op het RIPE Atlas netwerk een meting opgestart met traceroutes van Ziggo IP's (AS9143) naar de Google 'b' DNS server (8.8.4.4). Deze is te vinden op https://atlas.ripe.net/measurements/7997837/. Deze worden iedere 5 minuten herhaald tot 23:00 vannacht.
Eens kijken of hier nog wat interessante zaken uit komen.
Ik kom zelf via AS6830 en ervaar ook sinds vrijdagmiddag problemen.
Wellicht dat maar een aantal netwerkblocks van Ziggo hier last van hebben en andere helemaal niet.
Ik heb mijn probe in het RIPE Atlas netwerk ook even laten meten.
Wij hebben er op kantoor geen last van, tot op heden geen problemen dus waarschijnlijk is het inderdaad een bepaalde blokken of netwerk stukken.
Stel dns watch in op je router en weg probleem. Dns wordt ook niet gelogd. Google etc wel. Tis maar een tip ;)
Google Public DNS stores two sets of logs: temporary and permanent. The temporary logs store the full IP address of the machine you're using. We have to do this so that we can spot potentially bad things like DDoS attacks and so we can fix problems, such as particular domains not showing up for specific users.

We delete these temporary logs within 24 to 48 hours.

In the permanent logs, we don't keep personally identifiable information or IP information. We do keep some location information (at the city/metro level) so that we can conduct debugging, analyze abuse phenomena. After keeping this data for two weeks, we randomly sample a small subset for permanent storage.

We don't correlate or combine information from our temporary or permanent logs with any personal information that you have provided Google for other services.

Finally, if you're interested in knowing what else we log when you use Google Public DNS, here is the full list of items that are included in our permanent logs:
  • Request domain name, e.g. www.google.com
  • Request type, e.g. A (which stands for IPv4 record), AAAA (IPv6 record), NS, MX, TXT, etc.
  • Transport protocol on which the request arrived, i.e. TCP, UDP, or HTTPS
  • Client's AS (autonomous system or ISP), e.g. AS15169
  • User's geolocation information: i.e. geocode, region ID, city ID, and metro code
  • Response code sent, e.g. SUCCESS, SERVFAIL, NXDOMAIN, etc.
  • Whether the request hit our frontend cache
  • Whether the request hit a cache elsewhere in the system (but not in the frontend)
  • Absolute arrival time in seconds
  • Total time taken to process the request end-to-end, in seconds
  • Name of the Google machine that processed this request, e.g. machine101
  • Google target IP to which this request was addressed, e.g. one of our anycast IP addresses (no relation to the user's IP)
https://developers.google.com/speed/public-dns/privacy
Het is geen DNS probleem, problemen spelen ook met OpenDNS, Comodo secure DNS, eigen DNS server. Het probleem zit zoals het nu lijkt in routing van Ziggo OF Google, dit is blijkbaar nog niet geheel duidelijk
Wel heel vreemd dan dat het bij mij is opgelost dmv dns watch in te stellen
Had je toevallig van te voren Google als DNS? Dan kan het zijn dat het iets wat verbeterd is, maar nog niet geheel verdwenen :)
Zelf geen last van. Vraag me af of dit te maken hebben met de DNS van ziggo. Die gebruik ik al heel lang niet meer en mogelijk daarom nergens last van,

Update:
Ik heb er toch last van. Play store vreselijk traag met updaten. Gaat prima via vpn (pia)

[Reactie gewijzigd door glatuin op 11 april 2017 19:25]

Moest hier ook aan denken.
De afgelopen maanden zijn er vaker DNS-problemen geweest bij Ziggy en hebben veel tweakers een alternatief in hun routers gezet. Ikzelf heb open DNS gekozen, maar veel mensen vonden de 4.4.4.4 en 8.8.8.8 van Google wel makkelijk intypen. ;)

Wellicht is Google het zat, en blokkeren of re-routeren ze de boel.

En wellicht heb ik daarom ook geen problemen.
Bedrijf waar ik werk gebruikt Ziggo in combinatie met de Google DNS. Problemen zijn daar juist heel heftig. Zelf denken ze dat dat juist is omdat we een Google DNS gebruiken en de Google diensten dus problemen ervaren met Ziggo
Bedrijf waar ik werk gebruikt Ziggo in combinatie met de Google DNS. Problemen zijn daar juist heel heftig. Zelf denken ze dat dat juist is omdat we een Google DNS gebruiken en de Google diensten dus problemen ervaren met Ziggo
Waarom draaien ze geen eigen DNS die gebruik maakt van roothints?
Da's toch de veiligste optie.
Kleine correctie:
De DNS servers van Google zijn 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Ik gebruik deze DNS servers overigens ook, maar ik heb geen last van verbindingsproblemen. Mijn huidige modem staat op IPv4 ingesteld.

[Reactie gewijzigd door sjerdo op 11 april 2017 15:54]

Zie je nou, zelfs dat was al moeilijk te onthouden! :)
ot: Dan ligt het daar dus waarschijnlijk ook niet aan...
Hier heb ik na gebruik van OpenDNS nog wel problemen.

[Reactie gewijzigd door Stoelpoot op 11 april 2017 15:57]

Gaf ik gisteren ook al aan, op het moment dat ik switch naar een andere dns server, werkt het weer naar behoren. Schakel ik terug naar ziggo's dns is het weer langzaam. Maar of dit voor iedereen geldt is onduidelijk.
Kan zijn dat je dan op een andere server komt. ivm. andere dns.

Zelf ervaar ik in het oud UPC gebied nog geen storingen.
Zelf ervaar ik in het oud UPC gebied nog geen storingen.
Hier in oud-UPC gebied (Eindhoven) wel de problemen.
Hier wel in Apeldoorn
hier ook geen problemen. ook oud upc gebied nabij barneveld.
Bij mij was het vooral een probleem met de google DNS server (8.8.8.8) .

Aangepast in opendns en geen probleem meer gehad
Ik zit in omgeving Den Haag en nergens last van (ook 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS)
Ik heb wel problemen: 8.8.8.8 ,Google.com en YouTube.com niet te bereiken/pingen. 8.8.4.4 en Google.nl wel

172.217.20.x ,172.217.21.x en 8.8.8.8 van Google USA wordt niet goed gerouteerd of doorgelaten. DNS resolve gaat wel goed

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 11 april 2017 20:43]

Nee dit zit in de routering van Ziggo, ik heb er zowel thuis als op me werk (beide Ziggo aansluitingen) last van. Als ik op het werk de Ziggo modem er uit trek en we dan op de failover (KPN DSL) over gaan is er totaal geen probleem meer, echter schijnt KPN Glas er ook last van te hebben maar dit kan ik niet testen
Dat is wel duidelijk dat het met routering te maken heeft, wellicht buiten de macht van Ziggo om. Uiteraard heeft ziggo wel de verantwoordelijk om zijn gebruikers in te lichten en te helpen met het oplossen van de problemen, volgens mij doen ze dat nu ook.

Als ik ze nu een dan een traceroute doe, bv nu.nl dan komt ik gewoon in de US terecht, en hup weer terug naar NL of hij blijft hangen.
Nou ze zeggen eerst dat er niet genoeg mensen het zelfde probleem hebben dus dat ze er niks aan gaan doen, nu het in het nieuws komt is het ineens hun hoogste prioriteit. Dit terwijl het al vanaf vorige week vrijdag speelt.

Dus in mijn ogen doen ze er niet genoeg aan maar als het te heet onder hun voeten wordt is het in eens hun hoogste prioriteit.
Dat zie je verkeerd, elke provider zal dit zo doen want als je zoveel miljoen klanten hebt en je krijgt maar tientallen meldingen dan is het probleem lokaal, vooral als ziggo het niet kan reproduceren.
Je wilt niet weten hoeveel meldingen ziggo krijgt van bv websites die gewoon zijn geblokt door bv windows firewall of een strenge router.
Nu ze veel meer meldingen krijgen dan heeft het zijn hoogste prioriteit en dan maakt het niet meer uit of het in het nieuws komt of niet.
Ik heb ooit eens een discussie gehad op allestoringen over Ziggo. De man klaagde dat hij een website niet met Firefox kon benaderen, maar op dezelfde computer wel met IE. Was de schuld van Ziggo vond hij. Hij was niet te overtuigen van het tegendeel. Sommige mensen zijn gewoon te stom.
sommige mensen snappen niet hoe internet protocollen etc. werken, dat de algemene tweaker prima kan uitleggen wat DNS, DHCP, IPV4/6 en WAN/LAN etc is zorgt er niet voor dat een ander persoon dat ook allemaal weet...

Helaas net zo dat de helpdeskmevrouw van KPN dit ook niet weet toen ik klaagde dat mijn "vaste ip" ineens spontaan veranderd werd met een batterij aan automatische mails als gevolg :+
beetje krom wat je daar zeg. bij de eerste melding van maandag hebben ze alleen gezegd dat ze het probleem zelf niet konden herleiden, volgens mij betekent het toch al dat ze er mee bezig zijn als ze het proberen te herleiden binnen hun eigen systeem?
NU.nl wordt zo te zien gehost op het Google Cloud platform.
dat zou verklaren dat ik daar regelmatig moet refreshen voordat hij het doet
Heb nog geen meldingen ontvangen van de glascollega's dat dit probleem ook bij hun speelt.
k'heb zelf KPN Glas en heb ik geen last van. Mobiel ook van KPN en geen last van.
Ik heb last van dit probleem sinds zondag, kan het nog steeds aan de DNS van Ziggo liggen als ik in de router die van Google heb ingesteld?
Jazeker, die had ik ook als eerste getest, die gaf geen verbetering, even googlen naar een andere opendns en dat even testen.
OpenDNS zorgde niet voor de gewenste oplossing helaas.
een (Open)VPN tunnel naar een andere provider zoals Amazon AWS bied wel een oplossing maar is niet voor iedereen mogelijk.
Doordat je dan in een andere routing terecht komt werkt een VPN inderdaad, en het is een routering probleem dus werkt een dns veranderen ook niet.
Juist, wou net zeggen dat ik geen problemen heb maar zit altijd op PIA VPN dus vandaar.

Hopelijk weten ze het snel op te lossen!
googlen :+

openDNS servers zijn:
  • 208.67.222.222
  • 208.67.220.220
Helpt ook niet, helaas. Ook al geprobeerd. Wat was die DNS provider in de EU ook alweer...?
Dat zou misschien wel kunnen... Vanavond maar eens testen.
Zelf op Ziggo Zakelijk & T-Mobile Glas (load-balanced), geen last van. DNS op loadbalancer niet op die van Google maar op DNS.watch, misschien helpt dat. :)
Ik vraag me af in hoeverre er sprake kan zijn van DNS problemen. In het vorige nieuwsbericht werd bijvoorbeeld ook packet-loss gemeld. Bijvoorbeeld tijdens het pingen naar een Google server. Dit zijn problemen die niets met DNS te maken kunnen hebben. Er is eerder sprake van een verkeerde routering of defecte hardware.

Grappig dat ik dankzij dit soort reacties altijd weer de meest mooie diensten op het internet ontdek. Bedankt voor de DNS.watch tip.
een site met een onveilig ssl certificaat lekker..
Top website, mijn dank is groot!
Dit heeft niks met de DNS van Ziggo te maken. Ik draai thuis mijn eigen DNS server en heb er ook last van.

Ik ben wel benieuwd of het alleen in bepaalde Ziggo-gebieden voorkomt. Hier op de zaak hebben we Ziggo zakelijk in voormalig UPC-gebied en nergens last van. Thuis heb ik Ziggo in voormalig Casema gebied en heb ik er wel last van. Het lijkt ook wel dat het tijdens piek-uren erger is dan anders. Gisteravond om 21.00 uur was het geen harden, terwijl rond 0.00 uur het eigenlijk wel weer ging.
Zelf zit ik in een voormalig UPC gebied (Arnhem) en helaas heb ik er wel last van.
Ik zit op een combi Pi-Hole+OpenDNS en ik heb ook geen last.
Ik heb zelf getest met verschillende dns servers van Ziggo, Google en OpenDNS maar het lijkt geen verschil te maken. OpenDNS lijkt goed te werken maar dat kan ook toeval zijn..
Hier ook nog steeds last. Nu.nl en Gizmochina bijvoorbeeld zijn ook nogal 'verrot'. De website blijft soms laden, of laadt soms helemaal niet. Zeer frustrerend.

Het lijkt mij toch wel dat je naar de hand van traceroutes, toch wel moet kunnen zien bij welke router het probleem ligt. Bovendien kun je met IOS (sowieso) vrij makkelijk troubleshooten vind ik.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit iets dieper ligt dan op te lossen is met een eenvoudige traceroute. Ik ben bang dat ik er ook last van heb, maar het is zeer sporadisch. Soms wel, soms niet. Daarom gok ik dat alle ziggo klanten "last" hebben, maar de meeste simpelweg refreshen of de wifi de schuld geven.
Ik zeg ook niet dat het op te lossen is met een traceroute. Ik zeg dat je moet kunnen zien waar het probleem zich ongeveer bevindt.

Ik heb het ook niet constant inderdaad, en ook zo nu en dan.
Inderdaad is het een heel erg aan/uit probleem. Eerst laad je een minuut en gebeurd er niks, en na een refresh gaat ie weer als een tierelier.

Overigens zie je op Speedtests niks van de vertragingen terug, wat wel interessant is. Ligt er denk ik aan dat je dan al verbinding hebt ofzo.
hier heeft zoontje lief bijna het hele weekend YouTube gekeken via de tv, geen enkel probleem gehad, en alle websites die genoemd worden als probleem website heb ik veelvuldig getest op zowel wifi als bedraad systeem, en hier nog altijd geen problemen.
Het ligt volgens mij niet direct aan Nu.nl e.d. Veel websites maken gebruik van Google diensten (Analytics b.v.) die vanuit de browser worden aangeroepen. Daar blijft het laden dan op hangen.

En het probleem is er ook niet altijd, maar met golven. Dan gaat het goed, dan ineens weer niet.

Zodra je iets op het internet doet waar google niet bij betrokken is gaat het allemaal goed.

Het is een vaag probleem. Je kan beter iets hebben wat simpelweg stuk is ipv soms stuk.
Ik zeg dan ook helemaal niet dat het aan nu.nl ligt. Het probleem ligt overduidelijk bij Ziggo, want dat is toch ook wat ze zeggen? :)
Afentoe is Google niet benaderbaar. Een trace geeft het volgende.
racing route to www.google.nl [216.58.198.67]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1
2 8 ms 7 ms 6 ms 10.255.75.1
3 16 ms 8 ms 7 ms amr-rc0011-cr102-xe-0-1-4-0.core.as9143.net [213.51.188.142]
4 * * * Request timed out.
5 11 ms 10 ms 10 ms 84.116.135.34
6 * * * Request timed out.
7 11 ms 14 ms 10 ms 108.170.241.130
8 * * * Request timed out.
9 23 ms 26 ms 35 ms 216.239.57.218
10 23 ms 23 ms 27 ms 64.233.174.27
11 24 ms 22 ms 30 ms dub08s02-in-f67.1e100.net [216.58.198.67]

Trace complete.
edit: Sorry voor lelijke layout

[Reactie gewijzigd door technomania op 11 april 2017 15:19]

Same here. Alleen heb ik echt enorm veel hops :').

Tracing route to google.nl [172.217.20.67]
over a maximum of 30 hops:

2 * * * Request timed out.
3 8 ms 9 ms 8 ms hvs-rc0002-cr102-xe-0-0-0-0.core.as9143.net [213.51.189.13]
4 * * * Request timed out.
5 51 ms 10 ms 10 ms 84.116.135.34
6 9 ms 11 ms 9 ms 74.125.146.228
7 9 ms 9 ms 10 ms 108.170.241.129
8 11 ms 10 ms 9 ms 108.170.235.133
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

En dan te bedenken dat ik nog maar 30 hops heb ingesteld..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 11 april 2017 15:23]

Vanaf die 108.170.235.133 is het nog maar 1 hop naar de website, dus daar gaat het ergens mis.

Dat je geen response krijgt van hop 2 en 4 zegt niet zoveel. Het zijn waarschijnlijk MPLS nodes die geen icmp unreachable terug sturen bij TTL=0.

Wat er mis gaat is zonder detail informatie niet te zeggen. Een aantal van mijn guesses zou zijn:
- packetsize / pmtud related
- een middlebox bij google die sommige source ranges verkeerd afhandeld
- applicatie probleem
Klopt, dat zijn het inderdaad. Van 2 kreeg ik namelijk nooit een reply terug ;).
Is dat met Ziggo?
Ziek hoge ping dan, bij mijn Telfort is het max 11 ms:
1 <1 ms <1 ms <1 ms router.home [192.168.1.254]
2 5 ms 5 ms 4 ms static.kpn.net [195.190.228.45]
3 9 ms 10 ms 6 ms nl-rt-dc2-git-cr03.kpn.net [213.75.64.239]
4 8 ms 9 ms 7 ms nl-rt-dc2-ice-ir01.kpn.net [213.75.64.238]
5 14 ms 7 ms 8 ms 72.14.198.161
6 10 ms 8 ms 8 ms 108.170.241.129
7 9 ms 10 ms 10 ms 108.170.236.223
8 9 ms 9 ms 10 ms ams15s29-in-f99.1e100.net [172.217.17.99]
Ook lijkt het erop dat jouw verbinding naar een andere eindserver gestuurd wordt.
Ik zie dat ik nog weer een andere route heb via Telfort glasvezel.


C:\Users\Administrator>tracert google.nl

Traceren van de route naar google.nl [172.217.17.131]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-INTERN [192.168.2.1]
2 9 ms 7 ms 5 ms xxxxxxxx.ftth.telfortglasvezel.nl [xx.xxx.xx.x]

3 9 ms 9 ms 8 ms ict.18.61.concepts.nl [213.197.18.61]
4 5 ms 5 ms 5 ms ict.18.34.concepts.nl [213.197.18.34]
5 9 ms 9 ms 7 ms ict.18.33.concepts.nl [213.197.18.33]
6 5 ms 5 ms 5 ms google.telecity-2-equinix-am7.nl-ix.net [193.239
.117.142]
7 5 ms 6 ms 5 ms 108.170.241.161
8 5 ms 6 ms 6 ms 108.170.236.227
9 5 ms 5 ms 5 ms ams15s30-in-f3.1e100.net [172.217.17.131]
Grappig, je zit op het voormalige concepts netwerk, blijkbaar is er nog ruimte zat om daar telfort klanten te plaatsen.
Mijn trace, via wifi vandaar die iets hogere ping.

Tracing route to google.nl [172.217.17.131]
over a maximum of 30 hops:

1 7 ms 3 ms 1 ms 192.168.0.1
2 1 ms 1 ms 2 ms xxxxx.ftth.concepts.nl [xxxxxxxxxxx]
3 6 ms 4 ms 4 ms ict.18.34.concepts.nl [213.197.18.34]
4 7 ms 7 ms 11 ms ict.18.33.concepts.nl [213.197.18.33]
5 5 ms 4 ms 5 ms google.telecity-2-equinix-am7.nl-ix.net [193.239.117.142]
6 5 ms 5 ms 6 ms 108.170.241.129
7 4 ms 7 ms 5 ms 108.170.236.225
8 5 ms 5 ms 5 ms ams15s30-in-f131.1e100.net [172.217.17.131]

Trace complete.
Toen ik glasvezel in 2011 kreeg ging was me provider al Concepts - Ict. Zit nog steeds via dit netwerk en nog altijd het zelfde ip adres als in 2011.
Ik zie dat er nu wel iets aan de route is veranderd. Zou google iets hebben veranderd. Zie de nieuwe tracert. De route is 2 hops minder geworden.


C:\>tracert www.google.nl

Traceren van de route naar www.google.nl [85.113.230.218]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-XXXX.XXXX [xxx.xxx.xxx.xxx]
2 5 ms 5 ms 6 ms xxxxxxx.ftth.telfortglasvezel.nl [xxx.xxx.xxx.xxx]

3 5 ms 5 ms 5 ms ict.18.61.concepts.nl [213.197.18.61]
4 5 ms 5 ms 5 ms ict.18.34.concepts.nl [213.197.18.34]
5 7 ms 7 ms 7 ms ict.18.33.concepts.nl [213.197.18.33]
6 5 ms 4 ms 4 ms cache.google.com [85.113.230.218]

De trace is voltooid.
Grappig, je zit op het voormalige concepts netwerk, blijkbaar is er nog ruimte zat om daar telfort klanten te plaatsen.
Mijn trace, via wifi vandaar die iets hogere ping.

Tracing route to google.nl [172.217.17.131]
over a maximum of 30 hops:

1 7 ms 3 ms 1 ms 192.168.0.1
2 1 ms 1 ms 2 ms xxxxx.ftth.concepts.nl ~[xxxxxxxxxxx]
3 6 ms 4 ms 4 ms ict.18.34.concepts.nl [213.197.18.34]
4 7 ms 7 ms 11 ms ict.18.33.concepts.nl [213.197.18.33]
5 5 ms 4 ms 5 ms google.telecity-2-equinix-am7.nl-ix.net [193.239.117.142]
6 5 ms 5 ms 6 ms 108.170.241.129
7 4 ms 7 ms 5 ms 108.170.236.225
8 5 ms 5 ms 5 ms ams15s30-in-f131.1e100.net [172.217.17.131]

Trace complete.
Bij mij (Tilburg Centrum) zat het probleem vooral in het downloaden/updaten van applicaties uit de Google Playstore via Wi-Fi. Het benaderen en gebruiken van andere diensten van Google was geen probleem. Zo heb ik gisteravond nog zonder problemen gebruik kunnen maken van YouTube.
Woon net buiten het centrum van Tilburg. Heb nergens last van, Playstore werkt ook prima. Sterkte allen :)
Reeshof hier, en ook precies dezelfde problemen. Niet kunnen downloaden uit de playstore via Wi-Fi. Moet telkens switchen naar 4G wil ik iets downloaden.
Vaker last van via Ziggo. Dat hij timed out, met alles en nog wat. Kom er maar niet uit zelf.
Ik heb er gisteren geen last van gehad, vandaag ben ik niet thuis maar ik hoop vanavond toch wel gewoon bij mijn mail en op youtube te kunnen via mijn thuis netwerk. Zo ingewikkeld moet het toch niet zijn om te achterhalen waarom juist de google diensten niet bereikbaar zijn.
Je komt gewoon bij je mail en op Youtube, het kan echter zijn dat het traag werkt of je niet op de pagina komt.

Op het werk en thuis heb ik er enorm veel last van, een refresh in de browser lost het probleem na ťťn of twee keer op.
al geprobeerd met een andere DNS te werken? (zoals bijvoorbeeld google dns (no pun intended) of openDNS en dergelijke?. Klinkt namelijk als een DNS response die niet werkt als het na enkele keren refresh wel ineens werkt.

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 11 april 2017 18:30]

al geprobeerd met een andere DNS te werken? (zoals bijvoorbeeld google dns (no pun intended) of openDNS en dergelijke?. Klinkt namelijk als een DNS response die niet werkt als het na enkele keren refresh wel ineens werkt.
Lijkt me sterk, DNS requests worden op je client ge-cached, ook failed requests.
Als de DNS geen response geeft zal je na paar refreshes de 2e of volgende DNS pakken. In mijn dhcp staan er voor het huishouden 6, en nooit problemen mee gehad, op verschillende Geo locaties.
Soms moet je gewoon weer refresh drukken.
Klinkt sterk als een routeringsprobleem inderdaad.
Gezien het bij KPN ook zou spelen vraag ik me sterk of het probleem bij deze provider(s) heeft gezeten, tenzij deze gebruik maken van een gemeenschappelijk knooppunt zoals AMS-IX.
Volgens speelt het ook bij KPN. Google diensten werken soms wel en soms niet. Dit valt mij de afgelopen steeds meer op. Ik gebruik geen GoogleDNS en ook niet die van KPN maar het valt wel op dat vooral Google diensten trager dan normaal zijn. Dit heeft dan ook invloed op sites die met api's van Google werken.

Het lijkt me in ieder geval niet iets wat alleen bij Ziggo speelt maar ook bij andere providers. Iemand opperde wellicht problemen met een knooppunt en/of routering-problemen.

Ik zal nog wel even andere DNS servers gaan proberen, misschien dat dat nog iets helpt.
Dat verwacht ik niet dan. Gezien het issue niet internationaal is geweest met Google wereldwijd maar wel met meerdere providers zou impliceren dat het een routeringsprobleem is bijvoorbeeld bij tussen het centrale knooppunt en ISP's.
Check ook dit https://peering.google.com/#/infrastructure

[Reactie gewijzigd door Tijs0289 op 11 april 2017 21:08]

Waar ik de laatste week soms last van heb, is van Chromecast. Dan springt hij (sporadisch) naar backdrop tijdens een Netflix film/serie.
Voorheen eigenlijk nooit last gehad. Hopelijk heeft dit er ook mee te maken want ik heb verder geen aanpassingen/updates gedaan.

(Ik zie weinig andere mensen die dit melden, dus ik ben benieuwd...)
Hier ook ooit last van, chromecast springt uit het niets op de achtergrond. AP al vervangen met een Ubiquiti AP, Chromecast op 5GHZ ivm mogelijke storing maar nog steeds ooit last van. Moet wel zeggen dat het vaker gebeurd met ZiggoGo dan Netflix
1 2 3 ... 7