Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amerikaanse regering staakt zoektocht naar identiteit kritische Twittergebruiker

Door , 80 reacties, submitter: djwice

De Amerikaanse regering heeft aan Twitter laten weten dat het de zoektocht naar de identiteit van de persoon achter het kritische Twitteraccount @ALT_USCIS zal staken. In reactie daarop heeft Twitter de rechtszaak tegen de staat laten vallen.

De Amerikaanse regering maakte dit op vrijdag kenbaar aan Twitter, waarna de rechtszaak direct afgelast werd. Dat schrijft Recode. De Amerikaanse regering riep Twitter in maart op om persoonsgegevens achter het account te overhandigen: ip-adres, telefoonnummer, naam, enzovoort. Wat de regering precies wilde doen met deze informatie, is niet bekend. Twitter baseerde zijn rechtszaak erop dat de vrijheid van meningsuiting in het geding kwam door deze zet van de staat.

De persoon achter het account plaatst regelmatig zeer kritische tweets over het immigratiebeleid van president Donald Trump. Meer dan 100.000 mensen volgden het account al voordat het in het nieuws kwam. ALT_USCIS staat voor 'alternative US Citizenship and Immigration Services'. Op basis van de inhoud van de tweets is de persoon erachter mogelijk ook een medewerker van deze afdeling van de staat.

De zaak heeft ook geleid tot een veroordelende reactie van een senator uit Wyoming, die stelt de mogelijkheid dat het verzoek is ingediend met als doel om de vrijheid van meningsuiting van de persoon in kwestie weg te nemen 'zorgwekkend' is.

De zaak valt op, omdat Trump zelf een bekend gebruiker is van Twitter en het sociale netwerk vaak gebruikt om kritiek te uiten op mensen, organisaties en landen. De president heeft tot nu toe nog steeds niets gezegd over deze zaak.

Reacties (80)

Wijzig sortering
Hulde aan Twitter voor het zo streng handhaven van de privacy.
De Amerikaanse regering denkt altijd maar dat ze alles mogen weten, maar ik vind het karakter van bedrijven als ze hun eigen privacy policy handhaven en gewoon naar de rechter stappen.

Aan de andere kant is de kans aanwezig dat de staat al weet wie er achter het account zit en vldat men daarom niet verder gaat.
Als de NSA het weet, dan weten 16 andere overheidsdiensten het ook. Obama heeft dit al mogelijk gemaakt. Ik acht de kans 100% dat men in het Witte Huis al weet wie het achter zit.
nieuws: NSA mag ruwe data delen met andere Amerikaanse overheidsdiensten
Tenzij de NSA toegang heeft tot de systemen van Twitter zie ik niet hoe ze dit zouden moeten traceren. Op ieder moment zitten er honderduizenden mensen tegelijk via HTTPS met Twitter te communiceren. Zelfs al heb je volledige info over wie wanneer iets naar Twitter communiceert heb je alsnog ontzettend veel berichten nodig om het tot 1 iemand te herleiden. Waarschijnlijk ziet de NSA echter niet al het verkeer dat in het buitenland (bijv VPN vanuit de VS) naar Twitter wordt verstuurd en is het dus nog veel moeilijker te achterhalen.
Grote kans dat ze dat hebben, zie PRISM en andere projecten van de NSA
Mooi gevalletje Streisand Effect. Betere reclame voor je account kun je niet krijgen. Zal me niet verbazen als hij (of zij natuurlijk) meer dan een miljoen volgers heeft.
Inderdaad, inmiddels al meer dan 182.000
Goede manier om ze aan de aandacht te krijgen.

Ik weet nu door die Twitter feed, dat Trump doodleuk zijn eigen zaaltjes gebruikt voor officiële meetings als president. Uiteraard extra luxe aangekleed.
Maar in alle eerlijkheid zal wel één van zijn adviseurs dit hebben geregeld.. Zitten daar ook niet-familieleden tussen? ;)
Was bekend. Hij heeft 'beloofd' de winst hierop terug aan het witte huis over te maken. En ik denk dat het accountability office niet kan wachten tot er een rekenfout wordt gemaakt
...
De regering van de VS gedraagt zich op het moment als een agressief dier dat toch eieren voor zijn geld kiest als puntje bij paaltje komt. Veel blaf, weinig bijt. Een zorgwekkende situatie, omdat de regering zo geen slagkracht uitstraalt en niet serieus genomen kan worden. Dat schaadt het beeld van de regering nu, en die schade blijft na de volgende verkiezingen.

Zulk zelfdestructief gedrag zag men in het verleden voornamelijk bij dictaturen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 april 2017 10:55]

Ik denk dat "puberende tiener" dichter in de buurt komt. Regelmatig valt mijn mond open van verbazing.
Experts zijn het erover eens dat trump ongeveer 8 jaar oud is. ;)
Trump is bijzonder trots en blijkbaar is er niemand die hem tot verstandig gedrag en verstandige uitlatingen kan dwingen. Ik denk dat dat komt omdat hij jarenlang een (semi-)succesvol zakenman is geweest die van niemand tegengas kreeg (alleen maar jaknikkers om zich heen). Hij is dus geen weerwoord gewend en zeker geen kritiek.

Trump zou niet meer moeten Twitteren en even afkoelen voor hij ergens op reageert. Hij gedraagt zich niet presidentieel (vaag begrip, I know) :X Je moet voor de gein eens wat afleveringen "Last week tonight" kijken met John Oliver op HBO. Het is zelfs al zo erg dat John reclameblokken rondom Trump's favoriete Fox-programma's inkoopt om een boodschap over te brengen op de president 8)7
Ik keek Last Week Tonight erg graag, totdat er onderwerpen langs kwamen waar ik daadwerkelijk al iets van wist, en ik opeens zag wat voor een vertekend beeld zelfs Last Week Tonight geeft over onderwerpen om hun politieke agenda verder te helpen. Sindsdien ben ik ook voor dit programma het respect verloren.

Altijd beter dan die rechtse programma's die zo corrupt zijn als de nete, maar Last Week Tonight doet net zo goed aan manipulatie, verdraaien van waarheden, en het weglaten van kritieke informatie.

Verder helemaal met je eens. Trump is een kleuter die je echt met niets kan overtuigen.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 april 2017 10:08]

Nee, experts denken iets heel anders over Trump. Roepen dat hij zich als een 8 jarige gedraagt lijkt me niet verwonderlijk. Maar dat is niet wat de experts te zeggen hebben:

https://www.forbes.com/si...mps-removal/#1ad37cce64f3
Het is vooral Trump die vrij agressief en vooral impulsief reageert. De regering zwakt het in dit geval zo af dat het een storm in een glas water blijft.

Trump zal nog moeten leren hoe hij als president moet optreden. En land besturen is heel wat anders als een bedrijf of een gezin runnen. Als president persoonlijke ergenissen via Twitter de wereld insturen is naar mijn mening niet erg handig.

Regeren per decreet is iets wat een zakenman doet, maar als president van een democratisch land kan je dat alleen in bijzondere gevallen.
Een zorgwekkende situatie, omdat de regering zo geen slagkracht uitstraalt en niet serieus genomen kan worden. Dat schaadt het beeld van de regering nu, en die schade blijft na de volgende verkiezingen.
Alle kritische standpunten tov het huidige beleid in de VS (je kan het ermee eens of tegen zijn) is eigenlijk niet zo relevant omdat politieke leiders op wereldtoneel met elkaar samen moeten werken. Overigens is nu wel eindelijk de opperrechter in de VS aangesteld, dus de slagkracht heeft hij.

Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet met zijn beleid eens ben, maar wat bijvoorbeeld deze week in Syrie gebeurde is alleen maar het gevolg van te lang de andere kant opkijken. De huidige problemen zijn deels veroorzaakt door oude "goede" politici die alleen maar praten en niets oplossen. En ja Trump roept vaak losse flodders op Twitter, dat is (net als bij Wilders) zijn handelsmerk en dat zal hij blijven doen. Verkeerde aandacht is beter dan geen aandacht.

Verder is het natuurlijk niets nieuws dat de overheid in de VS de inlichtingendiensten mensen ijverig monitort op ongewenst gedrag op social media. Dat is niets nieuws, ook hier in de NL niet. Laten we aub niet doen alsof we het hier beter voor elkaar hebben qua privacy etc.
Wat mij zorgen baart is dat hij nog geen week geleden een ander standpunt had. Iemand die zo snel van standpunt verandert en de macht heeft om raketaanvallen uit te laten voeren is een risico voor de stabiliteit van de wereld(politiek).
Ik denk dat die standpunten en tweets behoorlijk gestuurd worden hoor.

Er kwamen toch heel wat mensen erachter hoe slecht voor hen het afschaffen van obamacare was. Veel daarvan stemden op hem. Dus weer lagere ratings.

Nu doet hij dit vanwege de kindjes. Zullen een heel aantal van zijn stemmers toch denken 'he does care'.

Hij is vlgs mij van mening veranderd omdat de beelden uit sirie hem die kans gaven. En die nam hij.
Nee enige reden is om zijn populariteit iets op te krikken en de aandacht van zijn connecties met Rusland af te halen.
Is precies wat ik zei...
[...]

Overigens is nu wel eindelijk de opperrechter in de VS aangesteld, dus de slagkracht heeft hij.
Dat is geen daadkracht van Trump geweest hoor. De Republikeinen hebben eerst de voordracht van de kandidaat van Obama tegengehouden en nu de benoeming van Gorsuch erdoor geduwd. Daar had Trump weinig mee van doen.

En wat Syrië betreft: is het niet vreemd dat ze voor de aanval Rusland hebben getipt? Daardoor is er een leeg vliegveld geraakt en kan Trump even de daadkrachtige militaire leider uithangen. Lijkt mij een 'Wag the Dog' scenario.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 8 april 2017 14:24]

Waar heb je het over man, ga je zelf even inlezen op Google voordat je met die onzin komt.
Heb je bewijs gezien tijdens het inlezen op Google dat Assad het was?

Heb je het verweer van Assad gehoord die prima Engels spreekt en wie gek genoeg niet om uitleg is gevraagd door de Westerse media?

Wat is het motief van Assad om gifgaf tegen zijn eigen bevolking in te zetten, welk voordeel bereikt hij daar mee?

Probeer eerst eens kritisch te denken, zeker gezien het verleden.

Waarom geloof jij de mainstream media nog klakkeloos na leugens over massa vernietigings wapens in Irak die puur verzonnen zijn om op oorlogspad in het midden oosten?

Waarom zou de leugen over de massa vernietigingswapens in Irak de enige leugen zijn die regeringen en media ons voorgeschoteld hebben?
De bommen zijn met vliegtuigen gegooid, enkel Rusland en de Syriërs mogen daar vliegen.
Asad is niet vies van zijn eigen bevolking aan te vallen hoor.

Maar we weten niks zeker.
Nu vind ik Trump sowieso een vorm van dictatuur najagen, nu recent met de benoeming van Gorsuch. Het bombarderen van Syrië was ook hoogst enkelzijdig gedrag binnen de internationale politiek.
Veel blaf, weinig bijt.
Ik weet het niet hoor, er is toch echt een issue aan het escaleren die ons in een oorlog met rusland kan slepen.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 8 april 2017 14:17]

Ik bedoel meer van laat ze maar lekker bekvechten, als ze ons er maar buiten laten
Ik bedoel meer van laat ze maar lekker bekvechten, als ze ons er maar buiten laten
Koelpasta had het over oorlog. Daarbij wordt het al gauw een NAVO issue.
Dat moeten ze niet te vaak gaan doen. Het probleem met gifgassen is dat het gebruik ervan internationaal als not done wordt beschouwd omdat er ontzettend veel collateral damage aan hangt die niet in verhouding is. Militairen kunnen hier nog wel onderuit komen dankzij hun trainingen, maar voor burgers is het een heel ander verhaal. De volgende keer dat IS met gifgas gaat gooien dan hebben ze echt een probleem.
Welnee, de volgende keer komt het de USA waarschijnlijk ook beter uit om Assad de schuld te geven.
Filtermasker vliegtuig drop.
Dat zou ik dan zeker even doen als ik jou was. De Bering Straat scheid Azie en Noord Amerika (Cape Dezhnev and Alaska) en is op het smalste gedeelte 85 km breed. In het midden van deze straat liggen twee eilanden Little Diomede (U.S.) and Big Diomede (Rusland), dit brengt de afstand tussen deze twee staten op slechts 4km. Tussen West Europa en de V.S. zit nog een klein stukje water.
De overheid van het "Land of the free" dat onwelgevallige meningen aanpakt... Een teken aan de wand.
Ik denk dat deze gang van zaken precies is wat Trump voor ogen had.

Een poging om een kritische persoon in overheidsdienst te achterhalen zou een doel moeten hebben. En dit doel zal nadelig zijn voor de persoon in kwestie. Met andere woorden: Iedereen in overheidsdienst met kritiek op Trump kan nadelige gevolgen ondervinden indien men zijn/haar kritische mening uit.

Het opvragen van gegevens bij Twitter lijkt mij een manier om iedereen in overheidsdienst duidelijk te maken dat ze hun mond moeten houden.
Op de achtergrond weet je nooit waaarom ze deze informatie opgevraagd hebben. Misschien had het niks te maken met de inhoud van de twitteraar. Want de inhoud is wat mij betreft vrij onschuldig; een stevig standpunt op immigratie, kritisch op het huidige beleid en wat links naar nieuwsberichten. Niet eens met de focus op Trump, maar ja dat is makkelijk scoren voor "het nieuws".
Belachelijk van de regering! Dit klinkt meer als censuur. Gelukkig hield Twitter zijn poot stijf en heeft dit uiteindelijk ook gewerkt.
Belachelijk dit, gelukkig hield Twitter zijn poot stijf. Als Obama dit had geprobeerd waren de republikeinen en democraten over hem heen gevallen, dit was een flinke rel geworden. Maar voor Trump is dit normaal..
Neen hoor, Obama is achter klokkenluiders gegaan zoals geen enkele president hem ooit voor deed. Men zou zelfs kunnen zeggen dat Obama de toon gezet heeft voor de harde repressie die je nu ziet.
Klokkenluiders zijn nog altijd iets anders. Vergeet niet dat die mannen in principe landsverraad hebben gepleegd en dat is in zowat elk land 1 van de ergste misdaden die je kan plegen. Het naar buiten brengen van geheime informatie is iets dat geen enkel land tollereerd. Wat had Obama dan moeten doen? Zeggen dat het in orde is? Moet de VS dan zomaar alles op straat gooien?

Geen enkele andere president heeft het ooit moeten doen zoals hem. Zelfs als er destijds klokkenluiders waren hadden zij geen platform om zoveel informatie in te publiceren zoals we vandaag kunnen. Geen enkel platform dat door iedereen waar ook ter wereld bekeken kan worden.

En als er vandaag een nieuw groot lek van staatsgeheimen in de VS gebeurd dan mag je er zeker van zijn dat Trump even hard zal optreden.
Door klokkenluiders als landverraders te bestempelen haal je het laatste beetje controle uit de democratie die er nog over is, want de onafhankelijke journalistiek in zn geheel is dood.
Ook geef je hiermee iedere overheid carte blanche, want hoe denk je dat anders schandalen en doofpotten publiekelijk bekend gemaakt gaan worden?

Denk je echt dat deze overheden dit zelfreinigende vermogen bezitten dat ze zonder de controle van het volk altijd de beste dingen doen voor de mensen?

Ieder vies ruikend zaakje wat niet aan het licht mag komen noemen ze voortaan staatsgeheim of een gevaar voor de staatsveiligheid en daar komen zij mee weg door het gedachtegoed dat je hier verkondigt.
Inderdaad een groot verschil tussen websites t.a.v. klimaat offline halen (Trump) en achter een criticus op Twitter aangaan of klokkenluiders najagen.

Nu ben ik een voorstander van klokkenluiders, waar transparantie wordt afgedwongen of slecht beleid aan de kaak wordt gesteld... nationale veiligheid in het geding brengen is een ander verhaal. Maar een president mag en kan dit onderscheid niet maken.
Iedereen is een voorstander van klokkenluiders tot het jouw vuillewas is die ze aan de grote klok hangen.

Dan is de reactie vaak dit moet de doofpot in en wie het durft aan de klepel te trekken zullen we een kopje kleiner maken.
Iedere president van de VS laat informatie van overheidswebsites halen en voegt wat toe. Wat Trump deed was de normale gang van zaken.
De meesten van die klokkenluiders hebben geheime informatie gelekt aan respectabele journalistieke instellingen. Geheime informatie over het op grote schaal overtreden van wetten door overheidsinstellingen of bedrijven. Met als doel dat die journalisten kunnen filteren, wat gevaarlijk is om naar buiten te brengen en wat niet.. En zo een publiek debat op gang brengen.

Dit landverraad noemen is de wereld op z'n kop. Na Edward Snowden hebben uiteindelijk hooggeplaatste machthebbers, die oorspronkelijk van landverraad spraken kunnen toegeven dat het debat nodig was. Het was er niet gekomen zonder klokkenluiders.

Dus doe maar lekker voort met je partijdigheid en hypocrisie. Hemel de Obama administratie op en breek die van Trump af om de verschillende in de details. Zo gaan we zeker een betere wereld tegemoet, zonder landverraders want het volk hoort niet geïnformeerd te zijn. We horen het wel als het nodig is.
Wanneer ben je dan een land verader.....

Als je de landbewoner inlicht over (on)gure zaken omtrent je overheid.

Of als je als overheid (on)guur (buiten)gerechtelijk beleid hanteert . richting landbewoner's

En nee ik ben niet die klassieke blowende paranoïde idioot... Of extreem linkse of rechtse activist. :O

[Reactie gewijzigd door Extrema op 8 april 2017 17:46]

Vergeet niet dat die mannen in principe landsverraad hebben gepleegd
Er zitten ook vrouwen tussen, en het om klokken-luiden "landsverraad" te noemen is een beetje voorbarig. Zo benadert de Amerikaanse overheid het wel, maar soms zijn er hogere belangen dan het belang van de staat.
Kritisch tweeten en staatsgeheimen op straat gooien vind ik toch wat anders.
Wat mij het meeste opvalt in alle media, zo ook Tweakers, is dat alle berichten de woordjes "Donald Trump" bevatten.
Echt overal.

Niet gewoon "De amerikaanse regering" of "de regering". Voorheen was er sporadisch een keer een bericht met "Obama doet dit en dat" maar dat was echt zeldzaam.

Nu draait dit inderdaad zogenaamd wel een beetje om The Donald zelf, maar ik vind persoonlijk dat er eens gekapt moet worden met hem zo in het daglicht te zetten.

President is gekozen en maakt vreemde keuze's, maar het is nog altijd gewoon de democratisch gekozen amerikaanse regering, en niet The Donald.

Republikeinen hebben nu eenmaal een meerderheid in beide huizen. Dat zal over 4 jaar wel anders zijn.

Gaarne ook even de laatste PJW kijken over (man van) Hillary Clinton.

Edit: Alhoewel hier de titel weer wel netjes van "de regering" spreekt. :P :F _O-

[Reactie gewijzigd door HMC op 8 april 2017 12:32]

In dit geval gaat het om een Twitter gebruiker die kritisch is over het (nieuwe) beleid van de US Citizenship and Immigration Services ingezet middels presidentieel decreet door niemand minder dan Donald Trump himself.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*