Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verhelpt na uitstel kritieke lekken in grote patchronde

Door , 58 reacties

Microsoft heeft tijdens zijn maandelijkse patch tuesday in totaal 140 verschillende softwarelekken gedicht. Het bedrijf heeft om onduidelijke redenen de vorige patchronde in februari uitgesteld, waardoor er nu een groot aantal patches zijn uitgebracht, waaronder de eerder uitgestelde patches.

MicrosoftMicrosoft heeft een overzicht gepubliceerd van de kwetsbaarheden die in deze update worden opgelost. Daaronder zijn verschillende kritieke lekken, zoals het lek waardoor een systeem kan crashen als er verbinding wordt gemaakt met een kwaadaardige smb-server. Ook het lek waarover Googles Project Zero-beveiligingsteam na uitblijven van een patch heeft gepubliceerd, komt terug in het overzicht. Microsoft noemt de verantwoordelijke onderzoeker dan ook in zijn acknowledgements. De ontdekkers van het smb-lek lijken niet in de lijst te staan.

Andere gedichte kritieke lekken waren te vinden in de browsers Internet Explorer en Edge; deze maakten het mogelijk om op afstand willekeurige code uit te voeren. Daarnaast zijn er kritieke lekken gedicht in onder meer Hyper-V, de Windows-pdf-bibliotheek, Uniscribe, en Flash Player.

Microsoft had vorige maand besloten geen patch tuesday te houden, omdat 'het op het laatste moment een probleem heeft vastgesteld dat problemen kan veroorzaken voor sommige gebruikers'. Tot nu toe heeft het Redmondse bedrijf niet bekendgemaakt wat de exacte reden was voor het uitstel. The Register meldt dat het mogelijk te maken heeft met het samenvoegen van Windows-code in OneCore.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

Reacties (58)

Wijzig sortering
Gisteravond begon mijn harddisk ineens veel activiteit te vertonen. Het kostte mij in Windows 10 heel wat werk om er achter te komen dat dit door Windows update kwam. Was toevallig bezig met een project waarbij het nodig is disk-activiteit in de gaten te houden.

Windows 10 is nieuw voor mij, in mijn oude Windows (8.1) kon ik zelf zeggen wanneer updates gedownload moesten worden. Nu kan dat niet meer?

Ben ik de enige of vinden jullie ook dat een besturingssysteem, de gebruiker ervan, controle over de machine zou moeten geven, in plaats van deze weg te nemen?

Ik vind het best dat Microsoft het makkelijk wil maken, en dus de standaard instelling automatisch is, maar dat ze mogelijkheid het zelf te bepalen weghalen gaat mij wat te ver.

(heb uiteindelijk in de 'services' 'wuauserv' uit moeten zetten.)

[Reactie gewijzigd door rijnsoft op 15 maart 2017 11:54]

Microsoft is met Windows 10 nog volop en continu in ontwikkeling. Eén van die zaken is het update beleid, dat ze juist toegankelijker en flexibeler gaan maken. Je hebt controle over je machine, zie bijv. dit artikel over het updatebeleid (halverwege):

https://betanews.com/2017...ndows-10-creators-update/
If you have the latest version of the Creators Update installed -- Build 15046 -- go to Settings > Update & security, and click the Advanced options link.
Microsoft is met Windows 10 nog volop en continu in ontwikkeling. Eén van die zaken is het update beleid, dat ze juist toegankelijker en flexibeler gaan maken. Je hebt controle over je machine, zie bijv. dit artikel over het updatebeleid (halverwege):
Wat al sinds Windows 2000 kan, totdat zelf controle hebben over updates er in Windows 10 werd uitgehaald.

Microsoft's beleid sinds Windows 8: neem eerst iets weg en voeg het daarna half opnieuw toe.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 maart 2017 12:15]

Ik draai al sinds de eerste béta Windows 10 en kan me geen moment herinneren dat ik niet kon bepalen wanneer updates gedownload & geïnstalleerd worden. Ja, ze spelen nog met de zichtbaarheid van die instellingen (is het 2 of 3 muisklikken? Of 4?) maar ze hebben het er nooit uitgehaald.
Je kan automatisch updaten niet zonder registerwijziging uitzetten wat het voor de grootste hoeveelheid mensen onmogelijk maakt om het uit te zetten. Een gemiddelde gebruiker zal van third party tools afhankelijk moeten zijn, waarvan niet veel weten dat zulke tools bestaan(o&o shutup bijv.).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 maart 2017 12:38]

Dit geld alleen voor Win10 Home. Education en Pro kunnen dit wel. Ik heb gewoon een knop 'defer future updates' op mijn WinUpdate pagina.

Daarnaast is dit natuurlijk een beetje vervelend voor Tweakers, maar 100% beter voor de normale mens die anders updates gaat uitstellen en zo cybercriminelen in de kaart spelen.
Je leest het verkeert, er staat defer feature updates *niet* future. Dit gaat dus om updates als de Anniversary Update, en de Creators Update.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 maart 2017 13:45]

Toch blijft het wel apart vind ik. Allengs worden stand alone computers meer en meer grafische terminals. Geldt overigens in nog veel sterkere mate voor smartphones.

Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Ah, op die fiets. Nee, updates uitzetten hebben ze inderdaad vrijwel onmogelijk gemaakt. Maar ik reageerde hier op:
Windows 10 is nieuw voor mij, in mijn oude Windows (8.1) kon ik zelf zeggen wanneer updates gedownload moesten worden. Nu kan dat niet meer?
Wat ik alleen niet begrijp is dat er altijd steen en been werd geklaagd dat Windows onveilig was, er te weinig updates kwamen (t.t.v. de Service Packs met enkel 'patch tuesday') en dat er niet naar input van de community werd geluisterd. Nu zorgt MS er voor dat Windows 10 standaard een strak updatebeleid heeft zodat mensen zo min mogelijk risico lopen en netjes nieuwe features krijgen zodra die uitkomen, en dan is het weer niet goed.
Mac heeft ook standaard updates downloaden & installeren aan staan, maar daar hoor je niemand over.
Windows was altijd het OS waar jij kon doen wat je wou en het aan jouw smaak aanpassen. tot Win7 met de komst van het W8 gedrocht (in mijn ogen) was er van keuze geen sprake meer. Maar dan kun je volgens mij beter met OSX gaan werken daar was het altijd al "de mac-way or te high-way" daarom dat ook niemand klaagt over hoe het er toe gaat bij OSX, dat was namelijk hun keus: Apple zegt en wij knikken.
Nu Windows de OSX weg opgaat, valt die keus weg, moet je wel over naar Linux
Dat is waarom er vele met mij zo hard klagen over W8-10, vrijheid & functionaliteit die we hadden op ons geliefd platform worden weggenomen.
Het was prima geweest als ze de keuzes nog beschikbaar gemaakt hadden.
Desnoods achter 3 verschillende Admin paswoorden.
Maar als MS ook het mantra aanhoud, "the W10-way or the high-way" kies ik weer voor de vrijheid van de high-way.

even kort door de bocht uitgelegd waarom dit op OSX geen probleem geeft.
Je kan automatisch updaten niet zonder registerwijziging uitzetten wat het voor de grootste hoeveelheid mensen onmogelijk maakt om het uit te zetten.
Wat in mijn optiek een goed ding is.
Heb je onvoldoende kennis van zaken dan is de default waarde de meest veilige instelling. Heb je meer kennis, of kies je bewust voor het installeren van tooling om het standaard gedrag aan te passen dan is dit mogelijk.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar je hoeft daarvoor toch niets in het register te wijzigen? Ik zet het gewoon uit via Computerbeheer - Services en toepassingen - Services - Windows update - Eigenschappen > Uitgeschakeld.
Dan krijg je dus ook helemaal geen meldingen meer of er nieuwe (security) updates zijn, lijkt me geen goed plan om dat mensen aan te raden. We hebben al botnets zat. 8)7

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 maart 2017 17:40]

Raar.

Ik krijg de updates pas binnen als IK dat zeg.
Ik ben de W10 updates nu aan het updaten omdat ik hier zojuist pas zag dat het beschikbaar was.
Inderdaad. Was prima te spreken over Windows LiveMail voor thuisgebruik.
Microsoft's beleid sinds Windows 8: neem eerst iets weg en voeg het daarna half opnieuw toe.
Volgens mij geldt dat al sinds Vista hoor. In XP kon je app-vensters horizontaal en verticaal over je scherm verdelen. Bij Vista en 7 alleen horizontaal
In 8 was het uitgeschakeld en kon je één app links of rechts docken. Bij 8.1 kon dat dan weer met 2 (één links één rechts). Vanaf 10 kun je weer horizontaal laten verdelen (al geeft hij dan​ soms verticaal)

En zo zijn er meerdere van die kleine dingetjes waardoor ik de XP gui nog steeds fijner vindt. Inmiddels zijn er echter zoveel andere verbeteringen dat je echt niet meer terug wilt/kunt.
In de komende Windows 10 Creators Update komen er extra mogelijkheden om updates uit te stellen, maar alleen in Pro of hogere versies.

Bron: https://www.howtogeek.com...dows-10s-creators-update/

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 15 maart 2017 14:02]

Is dat zo ?

Als ik hier kijk:

https://www.theregister.c...pdate_windows_10_reboots/
https://blogs.windows.com...-control-creators-update/

Is het ook in de Home versie mogelijk om updates te snoozen etc. net als bv nu in een bedrijfsomgeving. Zo zou het ook moeten zijn. Botweg rebooten als het OS het zo uitkomt is natuurlijk bezopen. Mijn grootste ergernis zijn updates als je bv een shutdown doet en je PC soms 10-15 minuten bezig is voordat ie echt plat gaat.

Van mij mogen ze echt wel de handmatige check + installatie terugbouwen. Zit bv ook in macOS ergens in settings. Als je nou nog niet weet welk risico je loopt als je geen security patches installeert...
"Botweg rebooten als het OS het zo uitkomt is natuurlijk bezopen."

Dat doet windows 10 niet, en dat heeft Windows ook nooit gedaan. Er komt altijd netjes een melding dat het buiten active hours, met de daadwerkelijke tijd erbij, opnieuw zal opstarten (als de pc dan überhaupt nog aanstaat), wat voor de meeste mensen midden in de nacht is, of overdag als je alleen 's avonds de pc gebruikt. Dit kan je zelfs nog wijzigen in het update menu. Windows zal nooit zomaar vanuit het niets opnieuw opstarten.

Wel had windows 8(.1) dat als je meerdere male de waarschuwing weg klikte dat hij uiteindelijk je geen keuze meer gaf en je opnieuw moest opstarten, maar op dat moment had je dan ook wel alle tijd gehad om dit zelf fatsoenlijk in te plannen.

Update: Reactie aangepast op basis van gelinkte bronnen en lokale verificatie.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 15 maart 2017 13:29]

In Windows 10 Pro kun je ook een handmatige update check doen, vervolgens downloaden en installeren.
Een XKCD 743 lijkt me hier op zijn plaats.

Dit soort zaken zijn precies waarom mensen al jaren roepen dat het onwijs is om een besturingssysteem als Windows te gebruiken waarbij je zelf niet de controle hebt over je systeem of hoe het werkt. Je bent totaal overgeleverd aan wat de fabrikant beslist. Op bijvoorbeeld Linux- of BSD-systemen heb je dit probleem niet, omdat je daar zelf kunt kiezen wat je draait, en iedereen (in de meeste gevallen) toegang tot de broncode heeft.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je updates zo snel mogelijk moet installeren, anders zet je je veiligheid en privacy (en die van anderen waar je mee communiceert) op het spel. Maar uiteindelijk moet dit inderdaad altijd gewoon door de gebruiker beheerbaar zijn.
De grote meerderheid van de gebruikers heeft niet de kennis en kunde om een modern systeem te onderhouden.
Ik zie overigens geen verschil met Android, OSX of iOS.
OT:
Welkom bij de wondere wereld die Windows 10 heet. Een tijd geleden kwam er een patch waarbij het "alle programma's-lijstje" onder start permanent opengeklapt stond. De optie om het dichtgeklapt te laten of uit te schakelen was daarmee ook verdwenen. Ik heb er werkelijk totaal geen beeld bij wat Microsoft ertoe beweegt om te bepalen wat de beste 'gebruikerservaring' is. Alsof je een auto koopt waarvan je de stoel niet kunt verstellen omdat de fabrikant bedacht heeft dat 43cm vanaf het stuur de perfecte afstand is, wanneer je dan toevallig 1,95m bent heb je pech. Totaal ridicuul gewoon...
Dwaze vergelijking als je het mij vraagt... Vind geen enkel aanknopingspunt dat jouw 'mening' kan staven...

De wijziging komt er nadat er in de feedback gesproken werd over het knopje om alle apps te tonen. Als je naar 'start' gaat, is het logisch dat je vaak een programma of dergelijke gaat openen. Waarom het dan nog verstoppen achter een knopje. Laat maar lekker zo zijn. De meest recente staan nog steeds vanboven en je kunt typen als je op zoek bent naar een programma. Er is dus niks mis met deze wijziging en de feedback/wijziging was hier helemaal op zijn plaats. Je moet minder acties ondernemen en dit komt daarmee ook nog eens de gebruikservaring ten goede.

Als dat jouw grote kopzorgen zijn van Windows 10, dat ene knopje? Dan lijkt het me toch ver gekomen eerlijk gezegd... No offence, maar het zou fijn zijn zou je er ofwel meer mee bezig zijn (en weet je dat je feedback kunt achterlaten), ofwel gewoon geen onzinnige dingen vermelden...
Ik had het idee kort en krachtig te zijn, maar kennelijk snap je niet dat ik één voorbeeld geef ter illustratie van een groter probleem. Dat jij dat probleem niet hebt of niet zo ervaart kan en mag, maar laat evident zijn dat het mij dus niet alleen om dat ene knopje te doen is... :>

Allereerst dat knopje. Mijn punt is niet dat Microsoft dat standaard op 'opengeklapt zet'. Mijn punt is dat de functionaliteit die aanwezig was (aan/uit zetten) er gewoon uit wordt gesloopt. Microsoft maakt dan de beslissing dat iedereen maar zo moet werken. Wat vreemd is, want we praten hier niet over nieuwe (toe te voegen) functionaliteit, maar over functionaliteit die gewoon werkt en die er vervolgens uitgesloopt wordt. Hier is veel over geklaagd en dat is ook de reden dat dadelijk in de nieuwe developers update de optie dus gewoon weer terugkomt.

Dit is maar een voorbeeld van een steeds verder toenemend verschijnsel dat men bij Microsoft bepaalt hoe de user het beste kan werken; Windows 10 zit daar vol mee. Startbalk / desktop een andere kleur? In alle voorgaande windows versie kun je met een rgb-waaier elke gewenste kleur picken, nu heb je de keuze uit 30 voorgedefiniëerde kleuren. Wat is daar de reden van? Daar kan m.i. geen technische reden achter zitten want uiteindelijk is het gewoon een kleur die gerenderd wordt dus ik (en velen met mij) begrijpen totaal niet waarom Microsoft de eindgebruiker (of power user?) daarin blijft beperken. 8)7

Wanneer je zelf op de knowledgebase terecht komt om uit te zoeken waarom bepaalde functionaliteit er stelselmatig uitgesloopt wordt krijg je ook nauwelijks antwoorden gevonden. |:(

Nogmaals dat voorbeeld van het knopje was maar een voorbeeld om even aan te tippen hoe vreemd dat dus continu gaat in het w10 ecosysteem. Ik vind w10 er hartstikke gelikt uitzien en het werkt over het algemeen erg fijn, het is mij alleen een raadsel waarom allerlei functionaliteit die al sinds w95/98 gemeengoed is er plotseling uit moet. Dat neem ik Microsoft inderdaad niet in dank af. Andere 'power users' trouwens ook niet, want juist onder die groep regent het klachten over dit soort rare aanpassingen en keuzes.... :/
Windows 10 is een OS dat continu doorontwikkeld wordt. Als het OS een kant opgaat die je niet ziet zitten, kun je niet meer zeggen: "Ik ben een desktop-PC gebruiker, ik heb niks aan alle nieuwe functionaliteit, ik wil geen advertenties gepusht krijgen. Ik upgrade niet meer!" Je gaat gewoon mee met het circus.

Elke grote release heeft de impact van een volledige OS-upgrade en je mag elke keer maar hopen dat er niet van alles omvalt waar je van afhankelijk bent. Kijk maar naar de Anniversary Update waar gebruikers tot de ontdekking kwamen dat allerlei hw het spontaan niet meer deed: game controllers, webcams, ebookreaders ... Die ellende krijg je dus zo'n beetje elke 6-9 maanden over je heen.

Da's niet een fijn perspectief als je wilt dat je OS jaar in, jaar uit betrouwbaar werkt. Met oudere besturingssystemen kon je stoppen met upgraden als je software of hardware waarvan je absoluut afhankelijk was het niet deed in de nieuwe Windows. Met Windows 10 hang je als dit ooit gebeurt. En het zal gebeuren.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 15 maart 2017 12:34]

Als poweruser die niet over wil naar een andere OS kun je Enterprise LTSB gebruiken. Die blifjt zoals ie is.
Enterprise LTSB waar koop jij die dan?
Gisteravond begon mijn harddisk ineens veel activiteit te vertonen. Het kostte mij in Windows 10 heel wat werk om er achter te komen dat dit door Windows update kwam. Was toevallig bezig met een project waarbij het nodig is disk-activiteit in de gaten te houden.
Taskmanager > order by disk activity.
Taskmanager > Performance > Open Resource Monitor > <tab> Disk.
Eerst en vooral is het heel erg simpel om te achterhalen of Windows Update veel van je activiteit opeist. Ten tweede kan je nog altijd inplannen op welk moment van de dag Windows Update updates moet downloaden.
Dit is permanent onjuist.

Windows update begint zonder enige aantoonbare melding te downloaden, en is daar trouwens nu ook weer mee bezig. Ik denk dan: Wat is hier aan de hand?! Voor jou mag het simpel zijn, ik moet het opzoeken en uitvinden, terwijl mijn hoofd daar niet naar staat. Volkomen onduidelijk blijft trouwens wat er op dit moment gedownload wordt, ik dacht dat ik de updates gehad had?

Het punt is: Van wie is deze computer, van Microsoft of van mij?

Ik heb geprobeerd te plannen wanneer Windows updates mag gaan downloaden, maar hij accepteert mijn planning niet. Ik werk blijkbaar langer dan is toegestaan. Overdag houdt hij zich koest, om mij 's avonds lastig te vallen.

Het blijft mijn mening dat een besturingssysteem je moet helpen om je computer te besturen. Wil je de autopilot aan, dan is dat prima, maar wil je zelf bepalen wanneer updates gedownload en geinstalleerd worden, dan moet dat gewoon kunnen. Home of Pro editie.
Wat mij het meest tegen staat aan het nieuwe update beleid, is dat je (zonder al te veel gedoe) niet kunt voorkomen dat de computer automatisch opnieuw opstart na het uitvoeren van verschillende updates. Het is mij zelfs al enkele malen gebeurt dat de computer op begon te starten terwijl ik nog midden in mijn werk zat. Het is mij dan wel gelukt om dat aan te pakken, maar volledig zelf bepalen of en wanneer er opnieuw opgestart mag worden is me tot op heden niet gelukt.
Microsoft dicht na uitstel kritieke lekken in grote patchronde
Titel loopt niet lekker. Het lijkt erop alsof Microsoft dicht is na het uitstellen van kritieke lekken. Mogelijk is de titel te letterlijk vertaald.

Alternatieven:
"Microsoft dicht kritieke lekken in grote patchronde na uitstel"
"Na uitstel dicht Microsoft kritieke lekken in grote patchronde"

In het Nederlands is het gebruikelijk om een bijkomend tijdselement aan het begin of aan het einde van de zin te plaatsen. Dit leest comfortabeler.

Iets meer over het onderwerp zelf:
Microsoft werkt met grotere update packages ten opzichte van vroeger. Ik zou verwachten dat dit testen lastiger maakt ten opzichte van de kleine updates van vroeger, maar mogelijk valt dit in de praktijk wel mee. Hoe ervaren systeembeheerders dit?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 maart 2017 11:42]

Qua update packages en testen kan een grotere package leiden tot meer test werk. Echter hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Het heeft vooral te maken met de inhoud van de patches. Simpele systeempatches die betrekking hebben op cosmetische wijzigingen zullen makkelijker te implementeren zijn dan wijzingen die diep inhakken op het OS. Een grote update kan dus ook bestaan uit vele "cosmetische" wijzigingen. Iets wat ik als hinderlijk ervaar met grotere packages is het uitzoeken van de invloed van een update. Meer patches is meer controle werk en vaak ook in een kortere termijn. Iets wat de marge tot fouten groter maakt. Dan krijg je dus ook de problemen dat in een test iets niet lekker naar voren komt en op een later moment voor problemen gaat zorgen. Zoek daarna nog maar eens uit wat de oorzaak is. Dit kan ook meer tijd kosten. Microsoft ondervind zelf hier ook nog wel eens last van.
Hm, krijg toch steeds meer het idee dat testen tegenwoordig inhoudt uitrollen naar de gebruikers en kijken of er veel klachten komen.
Hoezo "tegenwoordig" ?
Door patches te bundelen bestaan er minder softwarecombinaties en wordt het testen eenvoudiger.
ha, dacht precies hetzelfde..
Waarom zou Microsoft gesloten zijn?
Het is taalkundig ook een onjuiste zin. Het stukje "na uitstel" hoort tussen komma's te staan, omdat het een niet-noodzakelijke bijzin is: Microsoft dicht, na uitstel, kritieke lekken in grote patchronde. Jouw suggesties (vooral de 2e) zijn overigens veel beter dan komma's plaatsen.

[Reactie gewijzigd door pimjoosten op 15 maart 2017 11:40]

Ik vind beide voorstellen die jij doet ook niet echt lekker lopen.. Misschien gewoon "na uitstel" vervangen door "alsnog"?
Als je valt over het woord "dicht" dan moet je met andere suggestie komen, zoals:

Microsoft VERHELPT kritieke lekken in grote patchronde
Microsoft LOST kritieke lekken OP in grote patchronde

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 15 maart 2017 11:46]

Heb de titel inderdaad ook drie keer moeten lezen... Dacht eerst even dat heel Microsoft dicht was :/
Welkom bij Tweakers nieuwsberichten. Als ik elke keer als ik iets had aan te merken naar het tekstuelefeedbacktopic ging hadden ze me beter kunnen inhuren als schrijver :+
Waar kun je eigenlijk fatsoenlijk potentiele bugs melden aan ms? Alleen voor de grotere/belangrijke klanten mogelijk? Er is nergens een bugreport website te vinden, of outdated...
Instructies voor het melden van vulnerabilities staan hier: https://technet.microsoft.com/en-us/security/ff852094.aspx
The end of support for UserVoice began On October 30 and Microsoft has stated that the UserVoice sites for Windows 10 for PC and Windows 10 for Mobile will be inaccessible after November 16th. The Windows Feedback app built into Windows 10 will remain the single point for user feedback.
Dit was in 2015.

http://winsupersite.com/w...sers-windows-feedback-app
Hij staat net alle vorige cum patches weer lekker op 95% niks te doen. Krijg hem alleen bijgewerkt met de media creation tool ... Maar dan staat tie wel ff tijdje rammelen.
Dat had ik ook. Toen 'ie een tijdje stil stond op 95% heb ik met de hand gereboot en toen liep de update zelf verder.
Ik vind hem opvallend lang over de 'voorbereiding' doen. Mijn i7 cpu staat al zeker 7 uur lang op 15% te werken, normaal gesproken gaat dit een stuk sneller, ook omdat ik een ssd heb. Of is dat normaal?
Bij mij is hij nu na twee fout gegaan te zijn ook opeens goed (draaide eerst wel nieuwe patch daarvoor) gegaan. Zo eens op mijn laptop kijken.
Bij mij was het 5 minuten?
Ik wacht wel minimum 2 weken voordat ik een groot Windows update installeer. En een systeem backup maken is ook wel handig.
Sloop dat flash player er gewoon uit Microsoft, scheelt weer updates elke keer.
Sinds deze update heb ik iets vaags met schijf-opruiming. Bij Windows Update opschonen staat 3,99TB en dat ik in totaal 4TB kan opschonen. Maar deze SSD is 500GB. Kan ik die 4TB gewoon veilig opschonen?
Windows is voor amateurs. Als je wilt tweaken, dan neem je een tweak-os. Scheelt je meteen dikke licentie kosten en je helpt je mede Tweaker om meer software beschikbaar te krijgen op een tweak-os.

Gr moneyistherootofallevil
tweak-os waar haal je dat?
Hoef je niet te halen, kun je overal downloaden. Tientallen verschillende waar je uit kunt kiezen, bijna allemaal gratis