Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 7-gebruikers ervaren problemen met Windows Update

Vanaf afgelopen weekend ervaart een deel van de Windows 7-gebruikers problemen met het updaten van hun besturingssysteem. Windows Update kan voor hen niet zoeken naar updates en geeft een foutmelding. De oorzaak ligt misschien bij een verlopen datum.

Maandag verschenen meldingen over het weigeren van Windows 7 om nieuwe updates te zoeken. Ook op Gathering of Tweakers maakten gebruikers melding van het probleem. De foutmelding die Windows Update geeft, is: "Er kan momenteel niet naar updates worden gezocht, omdat de Windows Update-service niet actief is. U moet uw computer mogelijk opnieuw opstarten." Niet iedere Windows 7-gebruiker krijgt de foutmelding.

Computerworld herleidt het probleem tot een verlopen datum voor de update, die op 3 december stond en die niet was bijgewerkt door Microsoft. Niet bekend is wanneer het bedrijf met een fix komt. In de tussentijd kunnen gebruikers tijdelijk de datum van hun besturingssysteem aanpassen naar een moment vóór 3 december. Als alternatief kunnen ze bij de update-instellingen de optie "Updates voor Microsoft-producten ontvangen en zoeken of nieuwe optionele Microsoft-software beschikbaar is tijdens het uitvoeren van een update van Windows" uitschakelen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

05-12-2017 • 11:32

120 Linkedin Google+

Submitter: erikmvh

Reacties (120)

Wijzig sortering
Volgens security.nl heeft MS het inmiddels opgelost en zou de update tool weer moeten werken. (Ik had geen problemen door alleen handmatig updates toe te laten.)
Hoe, waar en wanneer het is opgelost laat de site niet weten.
Er was ook al een superuservraag over met als oplossing Give me updates for Microsoft products and check for new optional Microsoft software when I update Windows. uitvinken in de instellingen.
zou juist blij zijn dat windows updates niet werkt. security updates kun je toch gelukkig als een .cab bestand van de microsoft website downloaden.

Edit:
voor alle mensen die me hebben gemind.

http://www.resultaatgroep...cm-2012-wat-kun-je-ermee/

maakt niet uit of je er 100 of 1000 of 10000 hebt. met SSCM kun je ze allemaal updaten zonder dat ze aan het internet hangen.

en sinds je gewoon images via PXE boot kan installeren, zou een bedrijf alleen een iso met de juiste security Update moeten klaarmaken in via de SSCM pushen naar alle computers die op hezelfde (bedrijfs)netwerk zitten.

[Reactie gewijzigd door l99030607l op 5 december 2017 12:05]

Ik wordt met Windows 10 ook best wel een beetje zat van updates. Met een mager lijntje als ik heb forceert een default install gewoon keihard updates. Zit je te gamen, stijgt de ping naar 800ms :'(
Indien je de Fall Creators update hebt ge´nstalleerd kun je ergens in de geavanceerde instellingen van Windows Updates de maximale bandbreedte die voor het downloaden van de updates gebruikt wordt beperken.
Kan je in windows 10 niet ervoor kiezen dat die niet automatisch die updates gaat downloaden?
Alleen als je Windows 10 Pro (of Enterprise, of Education) hebt. Zie bijvoorbeeld hier voor instructies.
Dankjewel! Dat had ik net nodig.
Ga ik Windows Update maar weer eens aanslingeren.
Als je Windows 10 Versie 1709 heb kan volgens mij nu ook instellen hoeveel procent bandbreedte hij mag gebruiken als Windows op de achtergrond zo update aan het downloaden is.
Misschien niet echt ideaal, maar ik heb in Windows 10 de update service uit staan. Ik werd het beu om tijdens het gamen of als ik voor het werk bezig ben, dat de pc ineens opnieuw opstartte om de updates bij te werken.
EÚn keer per maand zet ik de update service weer aan en laat ik de updates binnen komen.
Toch raar aangezien je prima in kunt stellen wanneer er updates ge´nstalleerd mogen worden..
Ow jij zorgt dus voor die lagg constant :9
Ik heb nog steeds de 1703 versie draaien op de laptop, zonder dat die naar de fall creators edition is geforceerd!
Sowieso vind ik Windows 7 anno 2017 een no-go om nog vers te installeren. Waarom? Omdat ik geen zin heb om 3 uur te wachten totdat er 150+ updates zijn gedownload.
Dat is tegenwoordig toch ook met Windows 10?
Windows 10 heeft elke maand een cumulatieve patch.
Neen, je installeert de nieuwste build en hebt dan in het ergste geval 5-6 maanden aan updates. Met de huidige build maar een handjevol.
Nee. Als je Windows 10 installeert, ongeacht welke versie, krijg je hoogstens 1 update: oftewel 1 feature update om je bij te werken naar de laatste major release die gelijk ook al de laatste patch bevat of 1 quality update die je huidige versie voorziet van de laatste minorupdate (en waarbij je dus al op de laatste versie zit).
bij windows 10 zijn de updates cummulatief, dus je krijgt lang niet zoveel updates binnen
Nee, w10 zit op build 1709. De nieuwste builds zijn voorzien van alle updates.
Nee hoor, je kunt de Media Creation Tool downloaden en een DVD of USB Install maken met de laatste versie.
Windows 10 is lang niet zo oud als Windows 7, dus zijn er ook nog niet zoveel updates voor uitgebracht.
Als ik windows 7 nu download bij MS loop ik ook maar een paar maanden achter met updates, net als je bij windows 10 zou hebben :)

Wat ik wel zou willen is gewoon een updateknop die ALLE updates achter elkaar door blijft installeren tot ie helemaal klaar is, ipv keer op keer interactie met mij als gebruiker tussen door te vereisen. Dan maakt het mij verder niet uit of het 10 of 100 updates zijn, als ik maar niet steeds nodig ben :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 december 2017 11:48]

Als je W10 download bij MS krijg je alle recente updates daar gewoon bij?...
Dat de updates van die dag er niet in zitten, tja... Dat overleef ik wel :+

Die updateknop is er al, namelijk alles op automagisch zetten (downloaden + installeren).
1. https://4sysops.com/archives/use-dism-to-slipstream-updates/ (ook de comments lezen over WSUS offline updater)
2. https://4sysops.com/archi...cm-to-slipstream-updates/ (gebruik de locatie waar je de updates hebt neergezet via WSUS offline updater)
Je kunt cumulative updates downloaden van de MS update catalog.

https://www.catalog.update.microsoft.com/home.aspx
Dat van Windows 7 betwijfel ik sterk. Volgens mij krijg je een oudere versie, waar je vervolgens 100+ updates nog voor mag downloaden.

Voor Windows 10 heb je altijd maar max 2 updates nodig: een cumulative security update en een feature update. Dat is wel veel beter geregeld dan bij W7.
Link? Want volgens mij heeft MS hun Windows 7 downloads al een hele tijd offline gehaald.
Genoeg complete geupdatede windows 7 iso's te vinden op het internet.
Zit misschien wat malware tussen maar who cares hoef je geen updates binnen te halen.
Dat risico loop je al met de allereerste keer internet te openen op een schone pc.
Maar je hebt gelijk dat die kans er is ,maar er zijn er genoeg die wel schoon zijn.
En buiten dat om heeft iedere beetje pc lover een slipstream van zijn/haar installatie liggen Denk ik.
Volgens mij kan je via microsoft zelf mits je een activatie code hebt (geen oem) windows 7 met sp2 en of 3 downloaden.
Het gaat er niet om dat de kans er is, die is er altijd zelfs als je geen peripherals of internet aansluit. Het gaat erom dat de kans vele malen groter is dat je malware binnenhaalt als je een pirated iso download dan wanneer je het internet opent.
150+ Updates met meerdere update rondes heb je enkel nog last van als je niet de 'Service Pack 2' bundel installeert/slipstreamed maar enkel een kale Service Pack 1 ISO installeert.

Overigens had ik er op het werk met Windows 10 ook last van, error bij het zoeken naar updates, blijkt dat de Windows Update service niet meer draait en ook niet draaiende te krijgen is.
Het is dus lulkoek dat enkel Windows 7 hier last van heeft, beiden hebben problemen met de service ervan.

En trouwens, bij Windows 7 is het inderdaad 'werkend' te krijgen door de systeemtijd terug te zetten, echter Windows 10 vertikte nog steeds de service te starten, waardoor Windows Update gewoon niet werkt.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 5 december 2017 18:11]

Het gaat niet om de fout. Daar had ik het helemaal niet over. Het ging erom dat als je Windows 7 opnieuw installeert, je een waslijst aan updates moet downloaden Ún installeren. En ja, je kan de ISO downloaden inclusief SP2, maar Jan met de pet heeft geen idee hoe dat moet; hij download gewoon Windows 7 met SP1.
Had geen zin om meerdere comments aan te maken daarvoor.

Buiten dat is er een oplossing voor dat probleem met de updates, dus het afbranden dat het totaal niet anders mogelijk is klopt niet.
Natuurlijk kost het meer werk, maar dan moet je dat ook eerlijk vermelden.
Waar zeg ik dat er geen andere oplossing mogelijk is? Precies, nergens. Dat had ik inderdaad kunnen melden.
Dat klopt, daar heb je gelijk in.

En zoals Watercoolertje terecht opmerkt, als je een Windows 10 CD hebt gekocht zal Jan met de pet deze ook installeren, deze mensen zullen echt niet op internet naar een download zoeken.
Dus eigenlijk schiet je er net zo min mee op, want Windows 10 zal eerst upgrade na upgrade moeten uitvoeren, want klaarblijkelijk kan je niet in ÚÚn keer over naar de nieuwste build.

En als je systeem niet de snelste is kan dat echt erg lang duren gezien het gehele OS na installatie een of meerdere keren compleet vervangen dient te worden door de upgrade, lijkt me nimmer zo efficiŰnt.
ik heb laatst nog een windows 7 op een pc opnieuw geinstalleerd. en dat valt eigenlijk best wel mee. als je service pack 1 en 2 al installeert kom je heel ver. Ik had dan nog wel een snelle internet verbinding dat zou ook nog een hele grote rol kunnen spelen, maar na anderhalf uur was ik klaar. pc was gereset drivers stonden erop, en bestanden waren weer restored.

Maar je hebt wel zeker een punt, het kan ontiegelijk lang duren voordat alles ge´nstalleerd is. maar dat ligt vooral aan de hardware die je voor je hebt.
Dan maak je toch een slipstreamed versie? Deden we met XP ook. XP SP3 up2date.
Wat dacht je van Vista? Een hele middag kwijt inclusief een zak Senseo pads
Wordt je alleen niet blij van als bedrijf zijnde met tientallen machines, alles handmatig gaan patchen.
Voor tientallen machines is het verwaarloosbaar, maar als je er een paar 100 hebt kan je makkelijk patches verwerken in packages in SSCM en die zo distribueren naar alle clients.
Verwaarloosbaar? Ben ik niet met je eens. Je bent toch al snel een uurtje zoet met ÚÚn machine, als je handmatig 10 of 20 machines moet updaten is dat zonde van de tijd.
Natuurlijk, maar is het het dan waard om veel geld uit te geven aan een pakket als SCCM, voor enkele tientallen pc's? Daar doelde ik meer op. Kleine bedrijven met zo weinig pc's hebben vaak dat geld niet namelijk.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 5 december 2017 12:12]

Daarvoor heeft Microsoft het gratis ingebouwde Deployment service. Als je dat goed inricht kom je een heel eind.

WDS vs WAIK vs MDT vs SCCM. Discussie genoeg. Maar SCCM kost geld en heeft een hogere learning curve als die anderen.
WDS/WAIK/MDT/SCCM is prima voor installeren van de machines, voor alleen updates is het overkill. Kun je veel beter gewoon WSUS gebruiken. De door jou genoemde tools maken ook allemaal stuk voor stuk gebruik van WSUS als het om updaten gaat,
Yep, en ook gratis
Voor outsourcing partijen zijn er nog wel andere methodes om updates naar hun klanten te versprieden. Het grappige is, dat (bijna) al deze oplossingen allemaal op een of andere manier gebruik maken van WSUS en de Windows Update Catalog.
Behalve WSUS Offline Update, de gebruikt rechtstreekse links. ;)

Er zijn zat oplossingen, ook ingebouwde. Altiris bijvoorbeeld. heel complex en ge´ntegreed met een database en volledig ITIL tot op policy en pakket niveau enz. Het enige wat ontbrak was uitrollen via AD. Maar volgens mij zijn ze verkocht o.i.d.

Kan mij nog een bank herinneren waar dat draaide, kwamen ze optimaliseren want omdat het zo fijnmazig werd, ze willen alles erin noem het en het zat erin, werd het een 'beetje' traag, eigenlijk niet meer werkbaar. Is die toko langs geweest om te optimaliseren. 7 man een jaar lang, en na oplevering duurde het nog drie maanden konden ze weer beginnen.

Zijn ze overgegaan naar Peregrine. Schoot niet zoveel op, Na een paar manden was dan ook de bijnaam Per Migraine :-)

Werkt allemaal, maar vaak word of de werkelijkheid vergeten, omdat het management beslist, en zeker bij een Bank, minimaal 1x per dag vergaderen, of ze willen er zoveel mee dat het te complex word.

KISS ! Das het lastigste wat er is in ICT land, want complex klinkt duur en belangrijk.

Mijn favoriet Topdesk, mits goed ingericht
Kan Topdesk dan tegenwoordig ook updates uitrollen?
Ik ken Topdesk alleen maar als ticket registratie system, iets waar het (mits goed ingericht) erg goed in is/was.
Ik heb zelf ook met de nodige verschillende tools gewerkt. Altiris wordt bij mijn huidige klus gebruikt, SCCM bij de vorige, daarvoor zat ik bij een outsourcings club en gebruikten we Kaseya voor alles (dus remote control, ticketing, updates, monitoring etc.
Nadat we de basisset monitoring hadden neergezet (wat wel even een flinke klus was), was het finetunen per klant (welke service wel of niet controleren, welke events mogen we negeren, % vrije disk ruimte, server load) eigenlijk vrij snel ingeregeld.
Updates konden we volledig automatisch laten gaan, maar wij kozen er voor om dit op een met de klant afgesproken moment uit te voeren (meestal 1 1/2 week na patch Tuesday).
Werkte erg goed moet ik zeggen.
Ik weet niet of het rechtstreeks met Topdesk ging, maar je kon scripts uitvoeren, dus kan je knopen wat je wil. Die heb ik zelf nooit ingericht, wel aan meegeholpen, maar dat is heel wat anders. Tegenwoordig zijn er zelfs gratis van dat soort tools in een Wordpress IIS8.5 PHP omgeving. Vorig jaar nog even mee gespeeld, maar kost altijd veel tijd dat soort zaken.Wel leuk.

Topdesk is erg goed in te richten met een enkele specialist, de basis is heel weinig, maar je kan als gebruiker/admin je eigen scherm aanpassen zodat je alles op 1 scherm hebt. is bij geen van de anderen mogelijk, Zal vast wel geprogrammeerd kunnen worden en voor allen geld --voortschrijdend inzicht, wat vandaag handig is, is morgen vervelend. En topdesk is erg snel aan te passen, redelijk intu´tief. ook d backend.

Als je een ITIL achtergrond hebt en je hebt een paar van die helpdesk en uitrol tools gezien, dan ken je ze allemaal. In de basis is allemaal hetzelfde plus wat extra's, alleen de ÚÚn werkt wat prettiger als de ander.

De leukste vond ik altijd die met pxe en remote aan en uit zetten, en dan zelf zo'n omgeving inrichten.

's nacht een belletje krijgen van de politie omdat de schermen automatisch aangaan, en de buurman denkt dat er inbrekers zijn :-) :-) Met je toch weer wat nieuws bedenken.


Ik zie dat Topdesk nu Change and Release Management ingbouwd heeft. dus ja:-) Wat ik al verwachtte, ze volgen ITIL bijna tot op de letter. Kan leuk zijn, maar als een manager met een stopwacht achter je komt staan moet je overplaatsing vragen. Letterlijk meegemaakt. Dan zijn ze doorgeslagen, komt niet meer goed

edit typo's

[Reactie gewijzigd door Bardman01 op 5 december 2017 15:06]

Misschien iets voor je werk. TypItIn. Tooltje om veel voorkomende, dezelfde handelingen met een druk op de knop uit te voeren. Ik vond het ideaal, en ben nog geen vergelijk tegen gekomen.
Voor jou klinkt dit misschien vanzelfsprekend. Maar ik kan begrijpen dat leken geen enkel idee hebben wat een cab file is, laat staan hoe ze eraan moeten komen of toepassen. Voor zulke gebruikers is het ontbreken van een automatische upload mechanisme een risico
geef ik je gelijk in, daarvoor heb je google. maar een huis-tuin-keuken gebruiker boeit de updates toch niet.
De gemiddelde gebruiker hoeft daar geen aandacht aan te besteden als die zorgen uit hun handen genomen wordt. Voor hen is het belangrijkst dat zij hun computer kunnen gebruiken zoals bedoeld is en hun data beschermdt wordt.

De gebruiker heeft er geen baat bij als zij bijvoorbeeld door hun ISP in quarantine geplaatst worden omdat ze door gebrek aan updates geinfecteerd zijn geraakt door een virus.
Mijn oma komt daar ook niet uit met Google.
Het is juist voor niet de niet tweakers een probleem omdat zij dit soort dingen dus niet weten. En ook niet gebruiken.

Komt er geen update binnen, gaan het gros ervan uit dat er geen update beschikbaar is. Met de gevolgen dat ze een systeem gebruiken waar bugs/exploits in zitten. En de patches niet binnenkomen :)
Dat is leuk voor de power user, maar voor gewone gebruikers die niet over willen naar Windows 10 is dit natuurlijk geen goede oplossing. Als deze mensen geen beveiligingsupdates meer krijgen heeft dat heel vervelende gevolgen.
als je als simpele user niet eens 3/4 extra stappen kan nemen om handmatig je updates te downloaden, hoor je het product niet te gebruiken.
De arrogantie... zum kotsen.
als je als simpele user niet eens 3/4 extra stappen kan nemen om handmatig je updates te downloaden, hoor je het product niet te gebruiken.
Volgens deze redenatie zou 90% van de mensen op deze aarde geen technologie mogen gebruiken. Je geeft zelf al aan dat het de meeste mensen eigenlijk weinig boeit wat voor OS ze draaien, zolang hun applicaties maar werken en ze hun ding kunnen doen. Die mate van gebruiksgemak geeft softwareleveranciers wat mij betreft de verantwoordelijkheid om een gebruiksvriendelijk update proces aan te bieden aan de gebruiker, tot aan een redelijke termijn. Of die termijn voor Windows 7 inmiddels verstreken is of niet kan je over discussiŰren, maar zolang MS nog updates aan biedt voor Windows 7 hoort Windows Update ook gewoon te werken.
Oeh, beetje als toen Manjaro het advies gaf om je systeemdatum terug te draaien omdat ze hun SSL-certificaat niet hadden vernieuwd :+
Vraag me wel af hoe ze dit gaan fixen, gezien Windows Update kapot is enzo... :9
Wat leuk is voor mensen die weten wat een update en een patch zijn. Wat met de andere 99% van de systemen die beheerd worden door mensen die clueless zijn?
Ik vermoed dat ze server-side wat aanpassen zodat mensen de update wel ontvangen.
Ja maat dat bedoel ik net, de bug is client-side wat dus normaalgesproken opgelost zou worden door een update :P Maar goed, vermoed dat Microsoft wel wat meer "backdoors" in Windows heeft zitten in gevalletjes als dit, want als bedrijf weet je ook wel dat je op een gegeven moment toch eens wat over het hoofd gaat zien en je een manier nodig hebt buiten het standaard update-systeem om om patches naar systemen te duwen.
Ja, dat snap ik :p. Ik denk echter dat ze wat aan de serverkant aanpassen, en daardoor gewoon de update zullen ontvangen (ook al hebben zij die bug).

Inderdaad, al weet ik niet of we van een backdoor kunnen spreken, mits m'n vermoedens kloppen.
De clueless mensen hadden waarschijnlijk allang op Windows 10 gezeten. Want om die update kon je bijna niet heen.
Precies, ik patch alles handmatig in win10 zodat ik controle heb.

Old school.
Systeemdatum even terug zetten vind ik een zeer slecht advies.

Dit kan diverse serieuze problemen op je systeem gaan veroorzaken.
Tenzij je een Active Directory op een Windows 7 pc draait valt dat gigantisch mee, moet de eerste nog tegenkomen die zijn pc sloopt door de tijd aan te passen, zelfs als er iets met client certificaten mis loopt (again, niet een probleem voor de W7 thuisgebruiker) zal een reboot dat gelijk al oplossen...
Heb een Cisco software pakket die doodleuk zegt:

"System date has been tampered. Possible License violation. Contact your reseller for a valid license."

wanneer je de datum terug zet. Ooit eens gedaan om ander probleem op te lossen omdat datum daarvoor terug gezet moest worden om een Issue op te lossen.
En als je weet dat je het gaat hebben zet je die software eerst even uit.
En als je de software uit zet zou zomaar iets anders niet meer kunnen werken.
En wat dacht je van eventuele database corruptie?

Komt echt thuis wel voor.. spreek uit ervaring helaas...
Bij ons was heel Altiris kapot door foute datums in database. Onherstelbaar kapot.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 8 december 2017 16:02]

Windows 7 heeft toch al jaren lang problemen met updates?
Was half jaar geleden voor mij nog onmogelijk om een verse windows instalatie uit tevoeren en daarna alles te updaten.
Moest dit doen via een een of andere app, naam hiervan even vergeten, maar het hele update systeem werkte niet.
Windows 7 heeft toch al jaren lang problemen met updates?
Yup. Toen Microsoft bezig is gegaan om bepaalde kernonderdelen van de Windows 7 en 8 servicing pipelines te vervangen door nieuwere architectuur uit Windows 10 hebben ze iets aan Windows 7 updates stevig gemold.

Niet ongewoon dat updates draaien gewoon uren aan tijd vreet. Nou ja; niet zo zeer de updates draaien, maar de update agent uit laten vogelen welke updates er nou eigenlijk wel/niet nog geinstalleerd moeten worden.

Er zijn mensen die letterlijk 3 dagen (96u) of langer moeten wachten voordat de reguliere update agent - die wanneer dit optreedt voor hele lange perioden tijd op 0% CPU usage blijft staan; heel interessant -- eindelijk besluit om door te gaan.

Dat probleem gaat vaak gepaard met CBS.log files die in de gigabytes lopen en waarin je duidelijk kunt zien dat het hele proces onder zijn eigen gewicht aan het bezwijken gaat.


Zelf ook gehad en inderdaad ook uit frustratie naar Windows 10 over gegaan. Nooit problemen mee gehad, tot aan de Creators Update. Nu niets als gezeik met Nvidia graphics hardware.
Er zijn toen wel updates voor Windows Update uitgebracht die het probleem moeten verhelpen.
Volgens mij waren er op een gegeven moment zoveel updates dat het systeem (wu agent) gewoon vastliep met zoeken met zowat oneindig verbruik van de processor.

Zie ook: https://www.askwoody.com/...b-3020369-and-kb-3172605/

Je bent eigenlijk beter af voor een Windows 7 SP1 installatie te slipstreamen met de 'Service Pack 2' roll-up dan nu nog met een SP1 installatie proberen te updaten.

Nadeel is echter dat de SP2 ook Securom bijvoorbeeld uitschakelt via een van de ge´ntegreerde patches vanuit een beveiligingsoogpunt, maar hierdoor stoppen bepaalde games met functioneren.
De individuele patches kan je niet verwijderen met zo'n Service Pack of roll-up, dus zal je alle updates individueel moeten slipstreamen wil je dat nog kunnen behouden.
Windows 10 laat Securom al standaard niet meer toe, maar Windows 8.1 kreeg de patch ook via updates.

Er zitten ook enkele telemetrie patches in de Service Pack 2 verwerkt die je niet kan verwijderen, GWX (Windows 10 upgrade) is daar echter niet in verwerkt.
Er zijn toen wel updates voor Windows Update uitgebracht die het probleem moeten verhelpen.
Volgens mij waren er op een gegeven moment zoveel updates dat het systeem (wu agent) gewoon vastliep met zoeken met zowat oneindig verbruik van de processor.
Nee, dit is een ander probleem. En speelt met de huidige maandelijke roll-up updates nog steeds.
Heb 2 systemen bij kennissen staan die er mee te kampen hebben. Op mijn eigen systeem had ik er ook nog steeds last van; ook na een volledige herinstallatie waarbij offline de grote 'SP2' roll-up update geinstalleerd werd.

Sterker nog; heel Windows Update werkte daar perfect totdat die grote rollup update geinstalleerd werd. Daarna was het weer verkloot. Geen wonder, want juist in die roll-up zitten natuurlijk ook de updates die internals van de update agent vervangen door Windows 10 onderdelen...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 december 2017 18:53]

Dat is dan vreemd, gezien ik systemen gebruik met en zonder de SP2 update inclusief virtuele machines, geen van allen hebben nog last van een trage Windows Update qua zoeken en installeren.
Dit is met SSD's en HDD's.
Speelt dit ook als je gebruik maakt van WSUS?
WSUS heeft nog steeds de Windows Update-service nodig voor installatie zelf(als het goed is).

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 december 2017 16:19]

Vandaag een cumulatieve update van Windows 10 1709 gedaan om een vreemd probleem met niet startende programma's en outlook (tergend langzaam in binnenhalen van mail) en firefox die geen connectie kan maken met het internet op te lossen.
Gelukkig staan mijn updates op handmatig, wel melding maken maar is beslis wanner ze geinstalleerd worden. Zeker in mijn zakelijke omgeving heb ik geen zin en/of tijd voor gedoe als er iets mis gaat met zo'n update. Dat heb ik in het verleden al genoeg mee gemaakt.
Dus updates gaan bij mij enkel op een moment dat het goed uitkomt, als er niks belangrijks draait en er wat tijd is. Dat heeft dan tevens het voordeel dat eventuele problemen met een update verholpen kunnen zijn ten tijde dat ik ze installeer.
Ik ben dit probleem eergisteren voor het eerst tegengekomen bij een computer die ik op mijn werk opnieuw geinstalleerd had. Tot vandaag staat het totaal op 4 computers. Ik heb het zelf op kunnen lossen door de WSUS offline updater te laten draaien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True