Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google splitst Hangouts in Chat voor team messaging en Meet voor video

Door , 55 reacties

Google heeft zijn Hangouts-dienst voor messaging flink aangepast voor zakelijke doeleinden. Google splitst de dienst af in Chat en Meet. Hangouts Chat wordt uitgebreid met team messaging, terwijl Hangouts Meet gericht is op videochats.

Met de splitsing lijkt Google Allo en Duo in te zetten voor consumenten, terwijl Hangouts Chat en Meet voor de zakelijke markt is. Met Hangouts Chat kunnen gebruikers virtuele chatrooms aanmaken voor bijvoorbeeld projecten.

De dienst ondersteunt groepsconversaties in threads en integreert in G Suite-diensten als Drive en Docs. Ook zijn foto's en video's direct in conversaties te zien en zet Google zijn zoektechnieken in om het makkelijker te maken teksten of andere items te vinden in chats. Gebruikers van G Suite kunnen Chat testen via het Early Adopter Program. Met de dienst lijkt Google de concurrentie met Slack aan te gaan. Microsoft werkt aan een vergelijkbare dienst met de naam Teams.

De andere component van Hangouts heet Meet.  Voor deze videoconferencingdienst is geen plug-in of download nodig, maar werkt in de browser via de web rtc-standaard. Deelnemers kunnen videochats starten via een uitnodiging in Google Calendar of een e-mail. Ook kan er ad-hoc een Meet-conversatie gestart worden. De dienst ondersteunt videochats van maximaal dertig personen. Hangouts Meet is per direct beschikbaar en moet de komende tijd te gebruiken zijn voor alle G Suite-klanten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-03-2017 • 09:04

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik word knettergek van de wispelturigheid van Google op dit gebied. Volgens mij willen ze gewoon niet dat het een succes wordt. Steeds maar wijzigen van naam, functies en flow. De markt zelf was al wat gefragmenteerd, maar de diensten binnen Google zelf zijn nu al dusdanig gefragmenteerd dat het lastig wordt om te bekijken wat je nou eigenlijk moet hebben en wat ze aanraden.

Het werkt dus raar, en dan wordt het weer geen succes, en dan...? Gaan ze dan weer de boel ombouwen? Weer de stekker eruit? Nog maar een andere app erbij?
C'mon Google, you can do better than this.
Volgens mij bekijk je het meer vanuit een consumenten perspectief. Dan ben ik het met je eens. Maar deze twee tools (Hangouts Meet en Hangouts Chat) zijn voor de zakelijke markt (GSuite) en ik kan je vertellen dat we hier er echt op hebben zitten wachten. De huidige versie van Hangouts is in sommige gevallen best omslachtig. Externe partijen aan laten sluiten bij een video call was wel mogelijk maar er moesten onduidelijk stappen genomen worden om dat voor elkaar te krijgen. Met Hangouts Meet is dit nu extreem makkelijk. Je kan nu de link van de meeting delen binnen en buiten je organisatie en iedereen sluit naadloos aan (zonder browser plugins in Firefox en Chrome).
Wordt Hangouts eigenlijk gebruikt door consumenten?
In mijn omgeving niemand, iedereen zit op WhatsApp (of soortgelijke dienst). Voor video gebruikt men ook WhatsApp of Skype. Ook zakelijk.

Plus dat Hangouts de afgelopen jaren allerlei diensten samen heeft getrokken, dan weer gesplitst en afgesloten, dan weer samen met vergelijkbare functies onder een andere naam, dan weer gesplitst...

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 10 maart 2017 09:16]

Ik gebruik Hangouts vrij veel. Vind het heerlijk dat de chat geschiedenis goed doorzoekbaar is binnen Gmail en dat ik het vanaf al mijn devices kan gebruiken.
Ik gebruik het ook nog steeds (aangezien ik de toegevoegde waarde van Allo en Duo niet zie voor consumenten), maar wel slechts met een handje vol goede vrienden.
Qua functionaliteit vind ik het nog steeds fijner in gebruik dan b.v. Whatsapp wat betreft chatgeschiedenis doorzoeken (vanuit Gmail en helaas niet ook Inbox) en de web interface / "bureaublad app" met de transparante gebruikersinterface. Ook voor gamen als voicechat was het altijd al goed te gebruiken als weinig resources gebruikende applicatie met goede geluidskwaliteit.

Juist door de afscheiding goede vrienden vanuit Hangouts en al het overige via Whatsapp weet ik dat elke notificatie vanuit Hangouts voor mij belangrijk is, al zou ik het niet erg vinden als meer mensen Hangouts zouden gebruiken. De updates zijn de laatste maanden beperkt tot dingen als /shruggie, maar voor mij was er ook niet echt veel nieuws meer nodig.
Ik vindt Hangouts veel voordelen hebben ten opzichte van Whatsapp.
Whatsapp heeft geen fatsoenlijke standalone web interface bijvoorbeeld.
In de Google agenda kun je bijvoorbeeld een hangouts call inplannen.
Of je het opneemt met de computer of smartphone, dat maakt verder niet uit.
Als je een bericht stuurt, en je telefoon is leeg, kun je bij Whatsapp geen berichten meer lezen.
Daar staat tegenover dat de berichten bij WhatsApp heel sterk beveiligd zijn, en nergens een kopie wordt opgeslagen. Dat is ook de reden dat die web- en desktopclients niet kunnen functioneren zonder het toestel, want die bewaart alle sleutels.

Het is dus maar net wat je zoekt: optimale veiligheid met een compromis op gebruiksgemak, of optimaal gebruiksgemak met een compromis op veiligheid.
Ik ga persoonlijk liever voor optie 1. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 maart 2017 15:19]

Altijd als het over alternatieven gaat die in gebruik beter zijn begin jij weer over die veiligheid... je mag best een keer toegeven dat wa op veel fronten snoeihard suckt ;)

Mij interesseert die hele veiligheid letterlijk geen hol. Waar gaan mijn zakelijke chats over? He hoeveel px hoog zullen we die header maken? Ik loop tegen een crossbrowser dingetje aan, weet jij een oplossing? Of even een printscreentje of bestandje doorsturen.

In mijn optiek is niets 100% veilig dat via cloud/iemand anders zijn computer/server loopt. Is je verhaal echt zo geheim dan doe dat face to face in een geluidsdichte kamer.

Wat ik veel belangrijker vind is of het multi platform en snel is.

[Reactie gewijzigd door joldemans op 10 maart 2017 19:24]

Ik vind dat het absoluut niet op veel fronten zuigt maar in de top oplossingen staat, maar dat kan zeer zeker smaak zijn. Het is multiplatform, het is snel.

Of je wel of niet om veiligheid en vetrouwelijkheid geeft is inderdaad een persoonlijke afweging. Ik vind die zaken, zeker bij business use, bijna oneindig veel belangrijker dan gebruiksgemak.
En let's face it, de enige vereiste is dat je telefoon aanstaat; als dat al teveel gevraagd is aan compromissen voor veiligheid... Maar again: dat is natuurlijk persoonlijke smaak, voorkeur en hoeveel je om veiligheid geeft.

Niets is 100% veilig nee, maar dat betekend niet dat je dan maar niet moet streven naar zo veilig mogelijk met zo min mogelijk compromissen. Uiteraard kunnen wij het daar oneens over zijn. Als jij echt helemaal niets om veiligheid geeft: prima, ik zie alleen geen reden om daarom mijn mening bij te stellen. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 maart 2017 21:22]

hier in eu/nld sowieso beperkt, maar hangout gebruik ik bijna exclusief icm US relaties
Er wordt veel gerollenspeeld via Hangouts. Er is een dobbelsteen-gooi-plugin, je kunt kaarten en diagrammen via Drive uitdelen, enzovoorts. Werkte best aardig, totdat Hangouts geen plugins meer deed bij "ad hoc" gesprekken.
Jammer dat het zo gesloopt is. Zelf gebruik ik nu appear.in voor de videochat en Roll20 voor de character sheets en dobbelsteen-worpen.
Het wordt relatief weinig gebruikt door (Nederlandse) consumenten. In mijn omgeving relatief veel, maar dat komt omdat ik familie in 2005 toen Google Talk (nu Hangouts) uit kwam al gebruikte en ze allemaal een Gmail hebben. Daarnaast met ex-collega's een groepschat en met de huidige collega's ook. De echte consument kent Hangouts zelden.
Hangouts heb ik weinig gebruikt, maar daarvoor gebruikte ik het wel eens. Vond het handig dat het ook in Gmail stond en dat het op alle Android-mobieltjes stond. Sommige mensen wisten niet eens (dat is Googles grootste Fail, je hoeft niks te installeren dat batterij eet en bijna iedereen die geen iPhone heeft die heeft het maar weet dit niet. Advertise dat, of had het vanaf het begin goed met de sms-client geintegreerd) dat het er op stond en zagen opeens een bericht in een voor hun onbekende App :p

[Reactie gewijzigd door Marzman op 10 maart 2017 09:53]

Ik gebruikte hangouts redelijk veel op Android om te videobellen tot enkele maanden geleden, toen Duo werd gelanceerd. De kwaliteitsproblemen die ik had met Hangouts komen daar praktisch niet voor, dus het is bye bye hangouts voor mij.

[Reactie gewijzigd door Lydus op 10 maart 2017 10:02]

Ik gebruik Hangouts al jaren heel veel, vooral handig omdat het device onafhankelijk is.
Ook hoef je een chat niet te activeren met een QR code en je telefoon, maar kun je gewoon chatten via het apparaat waar je op dat moment achter zit (PC, laptop, tablet, telefoon).

Daarbij is het erg handig voor mensen die geen smartphone hebben maar wel een tablet, daar werkt de app ook gewoon op.
Heb het zelf een tijdje gebruikt op school. Hoefde ik niet telkens via de telefoon te appen. De anderen hadden ook Hang outs.
Ik gebruik Hangouts zeer vaak voor videobellen en voor spraak en uiteraard de berichten (lees mijn sms er ook mee).

De geluidskwaliteit van spraak is vele malen beter dan normale telefonie, je kan het op meerdere apparaten gebruiken en videobellen werkt heel goed, zelfs wanneer je weinig bandbreedte tot je beschikking hebt.

Whatsapp gebruik ik ook maar dan alleen voor berichten en zeker niet voor spraak want dat werkt zeer slecht en de geluidskwaliteit is belabberd in vergelijking met Hangouts. En wat ik heel vaak doe, tijdens spraak de camera aanzetten en binnen een seconde ben je aan het beeldbellen wanneer dit nodig is.

Google moet Hangouts gewoon in tact laten en ervoor zorgen dat het wat meer gemeengoed wordt hier want er is op zich weinig op aan te merken. :)
Ik ben ook een van de mensen die Hangouts jaren heeft gebruikt. Nu gebruik ik Wire, deze biedt hetzelfde en meer: https://wire.com/en/ Account aanmaken met een telefoonnummer en/of emailadrs, overal direct beschikbaar zonder dat je perse een telefoon bij de hand moet hebben en sinds de laatste updates is de historie uitstekend doorzoekbaar. Daarnaast is alles encrypted inclusief de voice- en videochat. Deze zouden ook van erg hoge kwaliteit moeten zijn. Mogelijk dat dit een goed alternatief is voor anderen?

Hangout is het niet meer voor mij. Google zwalkt enorm qua visie, voegt weinig functies toe en qua privacy vind ik het behoorlijk belabberd.

[Reactie gewijzigd door engessa op 10 maart 2017 11:25]

Inderdaad. Wie het nog kan bijhouden en onderscheiden is naar mijn mening een held.
Ik heb het echt nog nooit gebruikt, geen idee hoe het werkt.
Waarom Whatsapp gebruiken? Hangouts staat op alle Android telefoons standaard.
En vermits 89% van alle smartphones Android zijn is dat overal.
Een voordeel van Hangouts is dat het extreem weinig data en battery verbruikt, omdat het gewoon google service gebruikt, die toch al aan staat voor je mail.
Gebruikt Whatsapp dan veel data?

Om antwoord te geven op je vraag: ik vind Whatsapp veel fijner, meer mensen hebben het en Google hoeft niet alles van me te weten.
Ik gebruik bijv. geen gmail, dusja...
Ik wordt een beetje moe van al die veranderingen in chat/bel/video-app land...

Ik ben sinds de overname van Facebook van Whatsapp van die chat app af. Sindsdien gebruik ik Telegram en Hangouts. (Hangouts voor de mensen die géén Telegram willen maar wel Android gebruiken)

Maar nu... Lijkt wel alsof men wil dat ik gewoon weer SMS moet gaan gebruiken.

Er is één goede oplossing. Een all-in-one app voor mij, de consument. Bouw wat je hebt uit en doe dat goed. Dan hou je klanten én verkrijg je er waarschijnlijk nog veel meer! Al die Whatsapp gebruikers zijn echt wel bereid zijn over te stappen sinds alle reclame en data-deel perikelen, maar op deze manier snapt niemand het meer.
Misschien heb ik onder een steen geleefd, maar reclame? waar dan?
Een week of zo geleden opende ik whatsapp en kreeg ik eerst een reclamescherm (met kruisje rechtsboven). Toen ik dat wegdrukte zat ik ook echt in whatsapp en er draaide verder niks waarin ik zulke reclames verwacht.

Sindsdien niet meer gezien maar dus zeker niet ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door Termy op 10 maart 2017 10:31]

Dan zou ik m'n telefoons eens flink scannen op malware... WhatsApp client bevat geen reclame.
Ik download amper wat van de playstore tegenwoordig, maar goed. Heb norton geïnstalleerd en die vond niks.

Je zou zeggen dat als ik malware had dat ik het niet alleen die ene keer gezien zou hebben, geheel toevallig toen ik whatsapp opende.
Beetje laat maar ik ben erachter waar de reclame vandaan komt en het is idd niet whatsapp. Gelukkig ook geen malware, het is nl Peel, de ingebakken app op m'n S6 om de IR blaster te gebruiken.
Leip dat zo'n app je reclame toont als het ingebakken zit. :/
Maar fijn dat je de bron gevonden hebt, dan wordt het ook wat makkelijker te blokkeren natuurlijk. :)
Hij gebruikt geen WhatsApp, en van horen zeggen kan je veel tegenkomen.
Ik weet niet of het er al is, maar iedereen zegt dat het er aan komt.

[Reactie gewijzigd door mysticyx op 10 maart 2017 09:28]

Nee, dat zegt niemand meer. WhatsApp heeft zelf ook al duidelijk aangegeven dat het niet gaat gebeuren.
Je moet ook even kijken naar de datums van die artikelen, dat was vlak na policy wijzigingen. Dan gaan al die media proberen als eerste de voorwaarden zonder nuance te interpreteren, en dat gaat vaak mis... In dit geval dus ook.

Neen, er komt geen reclame in WhatsApp. Nu niet, nooit niet.
Ik heb het letterlijk over perikelen, dus 'gevaar'. En dan doel ik op alle rechtzaken waar Facebook mee te maken heeft in o.a. Duitsland inzake Whatsapp.
Er is al een goede oplossing, eentje die ook nog eens niet afhankelijk is van apps en ook werkt op dumbphones, en wanneer je internet er uit ligt: gewoon bellen via het telefoonnetwerk. Daarom heb ik ook geen behoefte aan bel-apps. Ze lossen een niet-bestaand probleem op.

Verder wil ik niks met Facebook of Google te maken hebben, dus voor mij geen Whatsapp of Hangouts. Ik heb iMessage omdat het toch op m'n telefoon zat en SMS voor iedereen die geen iOS heeft, en daar heb ik eigenlijk genoeg aan. Ja, SMS heeft minder features, maar ik zit toch niet te wachten op stickers, stemopnames, video's en andere tiener-onzin.
tja - bellen via het telefoon netwerk, en dan kpn gigabedragen betalen om conference-calls mogelijk te maken die bedragen zijn bovendien niet berekend op basis van wat het kpn kost + marge, maar op de bezine kosten + zaal huur + catering die het je anders zou hebben gekost minus een kleine 'besparing om aantrekkelijk te lijken...
En hoeveel mensen doen conference-calls dan? Dat is iets voor bedrijven, en het aantal bedrijven is ten opzichte van het aantal consumenten heel klein. Ik heb het daarom ook niet over bedrijven gehad. Overigens heb je daarvoor ook Google niet nodig. We gebruiken bij ons appear.in voor groepsmeetings, werkt prima.
Uiteindelijk ben je nu via databundels hetzelfde bedrag kwijt dus dat maakt niet zoveel uit. Daarbij ben je met sms niet uitgeleverd aan bedrijven zoals Google of Facebook, dat is mij best wat waard
Google lijkt echt niet te weten wat ze willen met al die chatapps. Het is totaal onduidelijk geworden welke apps je nu waarvoor moet gebruiken voor de consument. En als het even tegenzit draaien ze het volgend jaar de nek weer om.
Klopt. Er is werkelijk geen pijl op te trekken. Zeer zeer jammer. Ze hadden met gemak de grootste kunnen zijn, al LANG (5 jaar) voordat WhatsApp bestond. Google Talk is er al sinds 24 augustus 2005, in Gmail, en nagenoeg meteen toen Android uit kwam standaard op Android. Helaas te weinig gebruikt en hard bergafwaarts gegaan. En sinds dat het hernoemd is, is het een soap. Gelukkig hebben ze 'Hangouts' verder ongemoeid gelaten.

Het overzicht is er niet meer met Google Talk -> Hangouts, Hangouts On Air, Google Wave, Allo, Duo, Google Messenger -> Android Messeges, Assistant, Spaces, Google Voice.. Gewoon Hangouts gebruiken is mijn advies. Gebruik ik met familie, ex-collegas en collega's. Daarnaast heb ik ook Telegram, maar WhatsApp niet meer sinds dat het overgenomen is.

Het is zelfs zo erg dat ik als kenner nu niet weet of ze het over Hangouts hebben of 'Google+ Hangouts' :P

[Reactie gewijzigd door AniMatrix op 10 maart 2017 09:40]

Als je WhatsApp niet gebruikt omdat het overgenomen is dan is dat, vermoed ik, vanwege privacyredenen. Waarom dan wel Hangouts als ik vragen mag?
Er zijn heel wat mensen die geen (of zo weinig mogelijk) apps van google op hun telefoon willen installeren. Hetzelfde geldt voor apps van facebook. Je kan er dan zowel mee afkomen dat dat slecht zou zijn voor je privacy, je kan het ook prima onderbouwen door het apps te noemen die nogal veel van je batterij gebruiken.

Op dezelfde manier vind je nog veel meer mensen die dan weer niet willen beginnen met Telegram, Signal of een van die nieuwe alternatieve partijen.
Vertrouw Google meer dan Facebook. En dat mag ieder voor zich weten. Buiten dat ik van Google veel meer gebruik, Gmail, Calendar, Maps, Android en ja, ook Google+.
Hadden ze in 2005 echter niet nog steeds dikke concurrentie van MSN? :P
Of ze dan de grootste hadden kunnen worden is twijfelachtig, zeker omdat het nogal gelimiteerd was.
Uhh, inderdaad, alleen op ander vlak (soort van desktop vs. mobile). Rond die tijd waren er over het algemeen toch niet zoveel mogelijkheden? Groepsgesprekken via Google Talk waren destijds wel beetje halfbakken.
Een regelrechte aanfluiting inderdaad. Schaamtevol voor een bedrijf als Google. Ondertussen zullen we met al die splitsingen binnen apps op een stuk of tien chat/videoapps zitten bij Google, samen met de wat onbekendere.. Dat dit er door komt bij het hoogste management, niet voor te stellen :)
Dat splitsen vind ik wel vervelend, op den duur weet de consument niet meer waar ze het moeten zoeken...ze gaan dan naar vertrouwde namen gaan zoals Whatsapp of Skype die blijven hun naam behouden
Kan deze Chat ook lokaal gehost worden of moet het online bij Google draaien? Ik neem aan het laatste wat dan meteen ook het grote struikelblok wordt voor gebruik in grote bedrijven...
Denk dat dat wel mee valt. Slack is behoorlijk populair, ook bij grote bedrijven, en alle gesprekken en overige content worden door Slack zelf gehost.
Of je update gewoon niet, al maanden Hangouts niet geüpdate en werkt nog perfect. Oersimpel sms en daarnaast perfect om simpel te chatten met een beperkt groepje.
Ik snap niet zo goed waarom ze continu veranderen(Google Chat, Google Talk, Google Messenger, Google Hangouts). Ze hebben een populair mobiel OS en een populaire maildienst, een Videodienst waarop ze wel eens sociaal experimenteren en een hoop minder populaire diensten. Maak gewoon een messenger die met al die diensten samen werkt en klaar, als het niet aan slaat kun je nog veranderen in functies (zolang je de hoofdfuncties maar in stand laat). Als mensen het voor het ene gaan gebruiken kijken ze ook bij de andere dienst want er staan berichten in. Maak nog een client voor iPhones en Windows (desktop, maar houdt de webbased versie voor mensen op scholen en op het werk) en je kan een groot deel van de markt bedienen.