Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Opera creëert functie voor laden pagina's op achtergrond tijdens typen url

Door , 89 reacties

Softwaremaker Opera heeft versie 43 van zijn browser uitgebracht. De belangrijkste nieuwe functie is het laden van pagina's op de achtergrond terwijl gebruikers de paginanaam nog aan het intypen zijn. Daardoor moeten pagina's onmiddellijk verschijnen.

Opera noemt de functie Instant Page Loading en het is een systeem dat leert van eerder browsegedrag. Als gebruikers bijvoorbeeld altijd naar Tweakers gaan door 'tw' in te typen, vervolgens het eerste resultaat selecteren in de adresbalk en dan op Enter drukken, zal de browser na het typen van 'tw' al in de achtergrond de frontpage laden en die dus sneller kunnen tonen.

Daarnaast ondersteunt Opera in de Windows-versie Profile Guided Optimization, zodat de software de scheduler kan leren welke taken belangrijk zijn om de snelheid te verbeteren en de cpu-load te verlagen. Daardoor zou de browser 13 procent sneller moeten starten, claimt de softwaremaker.

Bestaande Opera-gebruikers kunnen versie 43 via het ingebouwde updatemechanisme binnenhalen, terwijl de installer beschikbaar is op de site van de voorheen Noorse en nu Chinese browserbouwer.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

7 februari 2017 11:18

89 reacties

Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Twee aantekeningen (ik werk voor Opera):
Daarnaast ondersteunt Opera in de Windows-versie Profile Guided Optimization, zodat de software de scheduler kan leren welke taken belangrijk zijn om de snelheid te verbeteren en de cpu-load te verlagen.
Niet de scheduler, maar de compiler. Die kan daardoor bepaalde branches bevoordelen, omdat reeds bekend is welke branches het vaakst gebruikt worden. Meer informatie op https://en.wikipedia.org/wiki/Profile-guided_optimization .
de site van de voorheen Noorse en nu Chinese browserbouwer.
Opera is nog steeds een Noors bedrijf, dat de aandelen zijn overgenomen door een Chinese investeringsmaatschappij verandert niets aan de standplaats van het bedrijf. Volvo is ook nog steeds een Zweeds bedrijf.

[Reactie gewijzigd door AVL op 7 februari 2017 14:20]

Opera is nog steeds een Noors bedrijf, dat de aandelen zijn overgenomen door een Chinese investeringsmaatschappij verandert niets aan de standplaats van het bedrijf. Volvo is ook nog steeds een Zweeds bedrijf.
De vraag is natuurlijk hoe lang de Chinese armen zijn. Het is dan misschien nog steeds Opera B.V. (of A/S) gevestigd in Noorwegen, maar.... hij die betaalt, bepaalt.

Voor zover ik weet zijn de Zweden erg positief over de nieuwe Chinese eigenaren. Ze kunnen lekker hun gang gaan, en krijgen ondertussen nog ruim voldoende poen for R&D op de bankrekening gestort. En het resultaat mag er dan ook zijn!

Hoe is dat nu bij Opera naar jouw mening?
Het doel van de nieuwe eigenaren is in ieder geval heel duidelijk: meer gebruikers. Opera's business model voor browsers is eigenlijk heel simpel: meer gebruikers betekent meer inkomsten, zeker op desktop. Veel mensen denken dat Opera meer inkomsten haalt uit mobiele browsers, maar dit klopt niet; alhoewel Opera meer mobiele gebruikers heeft dan op desktop, is desktop wel altijd het meest winstgevende consumer product geweest. Dit is geen geheim of zo, aangezien Opera Software (voorheen) een beursgenoteerd bedrijf was kun je dat gewoon bekijken in de financiële rapporten, bijvoorbeeld http://www.operasoftware....177805946f096af113f24.pdf voor Q2 2016 (zie pagina 5).

De nieuwe eigenaar realiseert zich dit heel goed, en tot nu toe betekent het voor ons desktop engineers vooral dat we worden aangemoedigd ons meer te onderscheiden, en dat er meer resources beschikbaar zijn om te experimenteren (zie Opera Neon). Ook is er meer geld beschikbaar voor promotie (advertenties, PR, distributie, etc), al zal dat denk ik pas later zichtbaar worden.
Een Chinees kan toch eigenaar zijn van een Noors bedrijf? De Indiërs van Tata hebben de boel bij Jaguar ook volledig omgegooid. Maar het is toch echt gewoon een Britse onderneming.

Wanneer ik kijk naar hoe Opera de ontwikkeling van de browser doorzet, heb ik niet het idee dat er een aangepast beleid achter zit.
Dat is dan ook exact wat ik bedoel. Het mag dan wel een Noorse onderneming zijn, als de Chinese eigenaar het roer wil omgooien dan kan dat.
Maar dan is het toch nog steeds een Noorse onderneming? Het gaat om de basis, niet om de eigenaar. De identiteit van een organisatie is veel breder dan alleen de leiding of de koers.
Als de grote baas bepaalt dat iets wel of niet mag, dan kan je hoog of laag springen, maar dan gaat dat toch echt gebeuren. En als je niet luistert dan mag je je biezen pakken. Dat heeft niks met identiteit te maken, maar puur met bedrijfsvoering. Vandaar mijn vraag: in hoeverre drukken de chinezen hun eisen door? Dan kan variëren van "heel erg" tot "totaal niet".

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 7 februari 2017 23:21]

De vraag is natuurlijk hoe lang de Chinese armen zijn. Het is dan misschien nog steeds Opera B.V. (of A/S) gevestigd in Noorwegen, maar.... hij die betaalt, bepaalt.
ADO is ook van een Chinese eigenaar, maar is het dan een chinese voetbalclub?
Wanneer de Chinese eigenaar daar enkel chinezen spelers wil zien, en wil dat je aan de tribunes enkel nog bami kan kopen, dan gaat dat gewoon gebeuren. Het is dus inderdaad een Chinese club.

Het feit dat dit van buitenaf niet zichtbaar is, zegt nog niks over de druk die wellicht wordt uitgeoefend op het bestuur.
Ik kan me voorstellen dat dit zeer ongewenst gedrag is wanneer je op een 'metered-connection' zit... Het scheelt gelukkig dat een hoop vanuit de cache geladen kan worden, maar toch kan dit voor ongewenst extra dataverkeer zorgen.
Er zijn wel grotere data-slurpers dan de auto-complete functie van een browser hoor. Wat dacht je van de auto-update van de browser, OS, Java, enz enz?
Auto-complete is niet het probleem... Het gaat om het automatisch laden van de pagina. Uiteraard zijn er grotere verbruikers, maar daar gaat het niet om toch?
Tuurlijk wel. Je kan ongetwijfeld bezuinigen op webpagina's maar je moet van goede huizen komen wil je met de 500kb die de frontpage bij mij is je bundel volkrijgen.

Beetje spijkers op laag water zoeken.
Nou, ik snap Carino wel, want we weten niet hoef ver hij autocomplete, stel voor:

Ik typ: "fa" en op de achtergrond word "facebook.com" geladen
Ik typ verder: "fak" en op de achtergrond word "fakkelbrigade.nl" geladen
Ik typ verder: "fake" en op de achtergrond word "fake-facts.com" geladen

En uiteindelijk ga ik voor "fakedoen.nl", wat er dus (naargelang hoe Opera het implementeert) voor zorgt dat er 4 pagina's geladen worden.

Dat is (stel we houden die 500kb aan) 2mb aan data. Dat telt wel op, zeker wanneer je bijv. sites als Tumblr gaat preloaden.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 februari 2017 12:35]

Ik typ: "fa" en op de achtergrond word "facebook.com" geladen
Ik typ verder: "fak" en op de achtergrond word "fakkelbrigade.nl" geladen
Van zodra je "fak" hebt ingetypt, stopt uiteraard het inladen van "facebook.com". Dus grote sites zoals tumblr zullen niet volledig ingeladen geraken.
Hangt ervan af hoelang je naar de letters op je klavier moer zoeken :P
Op het moment dat jij en ik in vijf minuten dit soort issues kunnen bedenken kan je er wellicht wel vanuit gaan dat Opera hier ook over heeft nagedacht.
Updates vinden dan ook meestal alleen plaats als er een Wifi verbinding is en niet als je op een 3G/4G verbinding zit.
Ik huiver om me te bedenken dat er zoiets bestaat als een "metered wifi connection."
Ik gebruik vaak de hotspot op m'n telefoon en dan moet ik echt niet vergeten om een hoop achtergrondslurpers uit te zetten.

Maar ja, een metered-connection van internet lijkt me echt niet leuk. :(
Dat noemen ze een 3G/4G fallback wanneer je default WAN lijn eruit klapt.
Je kunt het vast ook uitschakelen ;)
Dat is vast de bedoeling van een nieuwe feature.. dat je het uit kunt schakelen :9
Carino heeft hier wel een punt.. wat ik eerder ook al schreef als reactie onder dit bericht hoe gaat Opera dan om met het scenario dat je "Twi" intikt , dat de browser dus in de achtergrond Twitch gaat laden terwijl je naar Twitter wilde gaan. Dan heb je een dubbele data load ..
Volgens mij niet zo heel spannend nieuws... In de standaard Chrome browser staat deze functionaliteit (volgens mij) standaard aan: 'Een voorspellingsservice gebruiken om pagina's sneller te laden' bij de geavanceerde opties. (Kwam ik per toeval tegen toen mijn importeerscript spontaan begon te importeren, nog voordat ik de pagina geopend had ;) ...)
hoe vaak worden urls nog ingetypt? Ik twijfel of die instant page loading echt veel snelheidswinst oplevert.
Ik twijfel of die instant page loading echt veel snelheidswinst oplevert.
Dan heb het gifje op de Opera website niet bekeken: https://www-static-blogs....renderer-szare-static.gif

Ik heb ooit geëxperimenteerd om een webpagina waarnaar gelinkt wordt, al in te laden zodra de gebruiker nog maar met de muiscursor boven de link beweegt. Het effect was echt voelbaar: net alsof je een website bezocht die lokaal op je pc werd gehost.
Dat gifje lijkt echt weer zwaar marketing. Aan de linkse kant lijkt het alsof het gedaan is zonder cache en aan de rechter met. Ook het typen in de adresbalk lijkt juist zo op een manier gedaan te zijn dat het lijkt alsof het juist ingetypt werd terwijl er langs de andere kant al letters hebben kunnen staan.
Ja, in principe kan dat niet. De website in het voorbeeld laadt in 05:27 seconden. Die laadtijd moet in principe ook nodig zijn bij "het prefetchen". Als je er dan 05:27 seconden overdoet om het adres in de adresbalk te tikken, dan zou het plaatje wel kloppen. Maar in het voorbeeld is dat niet het geval.

Stel dat het in werkelijk slechts 0.5 seconde sneller is. Dat verschil merk je wel hoor.
Als je het zo bekijkt, is het ook eigenlijk een soort cache, met een just in time delivery techniek erachter.
De rechter browser kan de pagina binnen een halve seconde laden, de linker browser doet er zelfs na het intikken van de url nog zeker 4 seconden over om de pagina te laden.
Dat gifje is dus hartstike fake.
Uhm, altijd eigenlijk. Ik ben sneller met typen dan het opzoeken van een bookmark. Over het algemeen zijn de eerste paar letters al voldoende gezien ik vaak dezelfde sites bezoek.
Ik denk dat dvrsalype bedoelt dat men enkel nog een fractie van de URL intoetst. Wanneer ik naar Tweakers.net wil navigeren, dan doe ik het volgende:
1) cmd+L
2) twea
3) enter

Dit gebeurt in een fractie van een seconde. Het lijkt mij inderdaad sterk dat hier snelheidswinst te behalen valt.

Overigens heeft de èchte die-hard tweakers genoeg aan enkel een "T" ;)

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 7 februari 2017 11:42]

Ik heb helaas 1 stap meer nodig in Windows
1: Windows + 3 (opent het 3e programma op de taakbalk, in mijn geval de browser)
2: CTRL + T (nieuw tabblad)
3: T (is voor mij inderdaad al genoeg om Tweakers.net naar boven te halen)
4: Enter

Maar ontopic.. vraag me af hoeveel onnodige traffic deze nieuwe optie 'Instant Page Loading' gaat opleveren voor andere websites.
Denk bijvoorbeeld aan het scenario dat je "Twi" intikt en Opera 'denkt' dat je naar Twitch wilt gaan .. terwijl je eigenlijk naar Twitter wil. Kan me voorstellen dat je beide sites met een gelijke regelmatigheid bezoekt.. Dan gaat de browser dus in de achtergrond Twitch laden terwijl je naar Twitter wenst te gaan.

(nb: Bovenstaand is natuurlijk maar een voorbeeld van een letter-website combinatie)
Sowieso zijn laadtijden tegenwoordig al vrij nihil dus of het echt winst gaat opleveren of alleen maar veel meer load op de servers van dergelijke partijen.
De echte diehard klikt op ze bladwijzerbalk. :Nog fractierisch! :P

[Reactie gewijzigd door Cogency op 7 februari 2017 11:48]

Tsk. Zelfs op 4K resolutie weiger ik content screen estate af te staan aan zoiets onnodigs als een bladwijzerbalk!
Speed dial!
Open nieuwe tab -> Click op Tweakers dial. :)
[~Kaasboer09]

Ik heb het 'gewoon' als homepage ...
browser open = Tweakers
Allemaal fout. ;)

Met tabbed browsing laat je veelbezochte sites toch gewoon permanent open staan. Wil je er weer heen dan selecteer je de tab en je ververst de pagina. Ik doe al ik weet niet hoe lang niet anders meer. Er staan 'gewoon' zo'n 50 tabs standaard 'open' in mijn browser. Plus nog één of twee andere browsers.

Je sluit veelgebruikte programma's ook domweg nooit af dus die browser staat altijd open. Windows is multi-tasking weten we nog wel? Waar heb je anders al dat RAM voor? En je sluit Windows niet af maar je hibernate o.i.d. zodat je nooit tijd verspilt met zulke onnodige antieke zaken als 'op-star-ten'. 8)7 Dat soort zaken deden mensen nog in het vorige millennium. :+
Die-hard wannabees. :(
Who the f**k doet zijn browser met T.net dan ook dicht :?
Kom maar terug als je registratieduur boven de 15 jaar uit komt.

[Reactie gewijzigd door -=bas=- op 7 februari 2017 12:15]

Is toch gewoon de start pagina ?
Bedankt voor CMD+L deze kan ik nog niet _/-\o_

Is het niet zonde als een website bijvoorbeeld heel veel cached, en Opera gaat deze hele site opslaan/laden ?
In Windows kun je in plaats van CTRL+L (CMD+L op mac) ook F6 doen. Werkt al jaren zo in de grote browsers. Weet niet of dat ook zo is in mac (als je nog functietoetsen hebt)
Met hoeveel toetsen kan je iets bereikbaar maken?
Ik gebruik al jaren Alt+D om de adresbalk te activeren.
Ik gebruik inderdaad ook altijd alt+d wist niet eens van het bestaan van andere.
CMD/Ctrl-W sluit weer een tabblad.
Ctrl-page up/down kan je bladeren door tabbladen :)
Ctrl-K bij firefox ga je naar de zoekbalk.
Ctrl+W ja.. Vervelend als je iets wil opzoeken op een webpagina terwijl je net iets hebt opgezocht in Nano... |:(
Overigens heeft de èchte die-hard tweakers genoeg aan enkel een "T" ;)
Helaas ben ik dan geen èchte die-hard tweaker... krijg eerst twitter en tvgids.nl (die ik bijna nooit gebruik 8)7) en Tweakers staat pas op plaats 3.
Pff, cmd+L. Los van het feit dat echte tweakers geen cmd-toets hebben O-), kom je er ook met F6. Weer een keystroke minder.

(moet je alleen geen macbook hebben die geen F-toetsen heeft)
De web browser in de auto-start in Windows, en de browser staat op ingesteld Restore last sessions. Hoezo url intypen? :-)
Eerste wat ik ook dacht. Typ nooit (meer) een URL. Werk met symbaloo waar alle sites op staan die ik bezoek. De rest is doorklikken.

Enkel als je naar een URL die op TV komt of in de krant staat toe wilt kan ik het me voorstellen. Maar geen van beiden gebruik ik eigenlijk nog :) .
Ik sla ze er vaak in met een hamer en een beitel. Dan hoef ik ze niet meer op te zoeken. Het probleem is alleen meerdere urls over elkaar heen is slecht te lezen.
Ik type uitsluitend URL's nadat ik een nieuw TAB heb geopend, daarna 'browse' ik.

Moet wel zeggen, als je een pagina vaak bezoekt staat deze al grotendeels in de cache (mits de website goed ontworpen is. Geen iedee hoe Safari dat precies doet, maar als Safari geen pre-fetch doet op vaak bezochte pagina's is het mij snel genoeg.
Heeft dit niet een enorme milieuimpact als alle browsers dit zouden doen? Iedereen gaat dan massaal onnodig pagina's zitten laden tijdens het typen. Ook jaag je gemiddeld heel de digitale wereld op extra kosten. Of overschat ik dit nu een beetje 8)7

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 7 februari 2017 16:15]

Pagina's worden alleen geladen als het vrij zeker is dat je die pagina ook echt gaat kiezen. Dit wordt afgeleid uit eerdere pogingen om pagina's te laden. Bijvoorbeeld, als jij 99 van de 100 keer naar tweakers gaat als je 'tw' ingetypt hebt, is de kans heel erg groot dat dit de volgende keer weer gebeurt, en alleen in dat geval wordt de pagina al geladen.
Nou ben ik misschien 1 van de intensieve browser gebruikers, maar dit zou voor mij een hoop laadtijd schelen! Normaliter typ ik maar 2 of 3 characters en druk dan op enter. Nu kan ik nog sneller tweakers "ff checken"
Dus voor een sysadmin of de overheid lijkt het net alsof je allerlei sites bezocht hebt die je nooit bewust geopend hebt. Zou voor de nodige misverstanden kunnen zorgen.
Sorry, maar de overheid en sysadmins hebben niks te zoeken in mijn zoek geschiedenis in de eerste plaats Als dit betekent dat het ze jusit op verkeerde been brengt, juich ik het juist toe.
Sorry, maar de overheid en sysadmins hebben niks te zoeken in mijn zoek geschiedenis in de eerste plaats Als dit betekent dat het ze jusit op verkeerde been brengt, juich ik het juist toe.
Hangt ervan af, als jouw werkgever goede reden heeft om te denken dat je de hele dag niets zit te doen behalve een beetje browsen kunnen zij je internet verkeer controleren.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 7 februari 2017 11:32]

je kan het natuurlijk ook omgekeerd gebruiker. Je doet de ganse dag niets anders dan beetje rondsurfen, dan kan je nu als uitleg geven dat je eigenlijk die sites niet bezocht hebt maar dat opera ze al binnenhaalde
En wat dacht je van bijvoorbeeld bezoekers-statistieken?
Er zijn websites die server-side bezoeken meten, niet client-side middels JavaScript.
Ik verwacht dat JavaScript niet word uitgevoerd zodra Opera achter de schermen alvast de pagina laad. Dus Google Analytics statistieken zullen nog wel aardig kloppen.

Persoonlijk vind ik dit geen goede feature, zorgt voor onnodig extra data-verkeer, en je stimuleer op deze manier ook niet echt om websites te optimaliseren qua snelheid.
Nee, want het doet het pas nadat het weet dat je naar de pagina (waarschijnlijk) gaat. In het voorbeeld wordt 'tw' voor 'tweakers.net' gegeven, en voor sommige mensen kan het dus twitter én tweakers gaan laden, alleen als zij beide websites bezoeken.
In dat geval heb je die sites al in je cache, dus zal de extra snelheidswinst minimaal zijn.
Van tweakers zal een nieuwe secure verbinding opgezet moeten worden en de sessie cookie uitgewisseld en een up to date voorpagina gedownload moeten worden.
Die "waarschijnlijk" is nu net het punt. Als de voorspeller een fout maakt (zal best wel vaak zijn in de praktijk, zeker als je vaak verschillende pagina's op hetzelfde domein bezoekt) vraagt hij dus mogelijk een pagina op die je niet bezoekt.

Op zich niet zo'n probleem, zorgt in een zekere zin voor plausibele ontkenbaarheid.
n voor sommige mensen kan het dus twitter én tweakers gaan laden, alleen als zij beide websites bezoeken
In het artikel staat dat de browser eerste kiest van de gesuggereerde sites.
Dat zal dan ook wel de meest bezochte zijn
Zoals wat? Deze auto-complete functie is een functie die leert van eerder browse-gedrag. Dus als er al een misverstand ontstaat, is dat omdat je al op die site geweest bent.
Of het nu sysadmins voor de overheid zijn of simpelweg je online profiel. Als je iets intypt en de pagina is op de achtergrond geladen zonder dat je daar nadrukkelijk toestemming voor hebt gegeven dan kan dat idd voor verwarring kunnen zorgen, vooral gezien de optie bestaat dat je toch niet de prefetched pagina opent. Daar houdt de server-request geen rekening mee; je ip heeft de aanvraag gedaan.

Al is het ook van een ander perspectief interessant: je online profiel wordt zo volledig verstoord :) (en gezien url prediction toch nooit al te riskante dingen aanbiedt is het misschien ook eigenlijk alleen maar een positieve ontwikkeling.)

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 7 februari 2017 16:54]

ik heb ook jarenlang gedacht dat de Pabo een lerarenopleiding was...
Hoe werkt dit dan precies?

Want als ik "tw" intyp, dan vult mijn browser dit inderdaad aan naar "tweakers.net". Maar wat als ik naar twitter wil? Heeft Opera dan twee pagina's moeten laden? Zowel Tweakers.net als Twitter.com?

En daarnaast als ik "tw + enter" intyp, dan kost dat ongeveer 0,3 seconde. Ik heb er geen last van dat Tweakers.net 0,3 langer laadt...
Lijkt me dat de browser in dat geval op de derde letter wacht alvorens te gaan laden.
Hij vult al automatisch aan, nu ook automatisch laden van tw :D
Als ik naar portugal.com om m'n vakantie te boeken is het handig om eerst mijn browserhistory te legen, anders wordt er misschien iets anders geladen :+ (maar niet getoond natuurlijk)

Leuke feature, ben benieuwd naar de waarneembare winst voor de gebruiker. Als je een website voor het eerst bezoekt, dan weet de browser nog niet waar je naar toe gaat - er is nog geen relevante geschiedenis om vanuit te leren.
De 2e+ keer zie ik de URL al na het typen (zoals in het artikel staat) maar er de pagina en bijbehorende elementen staan dan al in de cache, waardoor de laadtijd al korter zal zijn.

Neemt niet weg dat het optimaal gebruik maken van je browsergeschiedenis/gedrag mooie dingen kan opleveren. :)

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 7 februari 2017 11:34]

Ctrl+Shift+P alvorens de tissues te pakken? #vanhorenzeggen
Zijn er nog gebruikers van Opera dan? Na hun overstap op webkit was het al gewoon een Chrome-kloon geworden, maar nu het ook nog Chinees is kan ik me niet voorstellen dat iemand dat nog op z'n computer zou willen hebben...
Tja. Wat moet je. De Russen zijn niet te vertrouwen. De Chinezen niet. En de Amerikanen al helemaal niet met hun NSA en privacy schenders als Google en Facebook. Dan blijft je ofwel digitale abstinatie of een keuze maken uit de minst kwade. En dat zou zomaar eens de Noorse browser betaald met Chinees geld kunnen zijn.