HTC bevestigt dat telefoons met Snapdragon 835 nog maanden op zich laten wachten

Een topman van HTC heeft bevestigd dat geen enkele fabrikant volgende maand al een telefoon zal presenteren met Qualcomms nieuwe high-end Snapdragon 835-soc. Er ging afgelopen week een gerucht dat Samsung de eerste batch van de soc in zijn geheel heeft opgekocht.

Topman Chialin Chang van HTC zegt tegen de website Tbreak dat HTC als een van de eerste fabrikanten een telefoon met de 'volgende vlaggenschip-soc' zal uitbrengen. Daarbij doelt hij hoogstwaarschijnlijk op de komende Snapdragon 835, de 10nm-soc die Qualcomm vorig jaar aankondigde.

De HTC U Ultra die begin maart verschijnt zal volgens hem 'een paar maanden' de krachtigste soc van het moment hebben. Die telefoon heeft een Qualcomm Snapdragon 821. "We willen een paar maanden leiderschap voordat de volgende 'vlaggenschip-soc' komt. Maar dat zal in een andere periode gebeuren, niet op MWC. Niet bij ons, niet bij een andere fabrikant. Dat kan ik je met zekerheid zeggen." MWC is Mobile World Congress, de telecombeurs die over een maand plaatsvindt in Barcelona en waar onder meer BlackBerry, Motorola, Huawei, Nokia en LG nieuwe topmodellen tonen.

Afgelopen week ging het gerucht dat Samsung voor zijn Galaxy S8, die de fabrikant naar verluidt in april uitbrengt, de hele eerste batch van Snapdragon 835-socs heeft opgekocht. HTC is de eerste smartphonemaker die expliciet uitspreekt dat telefoons met de Snapdragon 835 niet op MWC zullen staan. Vorig jaar stond de eerste telefoon met de Snapdragon 820 in januari op CES, hetzelfde gebeurde het jaar ervoor met de Snapdragon 810.

De topman bevestigt bovendien dat HTC niet op korte termijn met een smartwatch komt. Vorig jaar doken er foto's op van een prototype, maar het lijkt erop dat die niet meer in ontwikkeling is.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-01-2017 • 21:54

92

Reacties (92)

Sorteer op:

Weergave:

Juist, geen Galaxy S8 in het begin kopen dus. Doordat ze andere fabrikanten boycotten kunnen ze hun prijs hoog houden. Dit soort praktijken support ik niet.
Is geen boycotten. Qualcomm heeft in samenwerking met Samsung de 835 ontwikkeld dus krijgen ze voorrang op de rest.
https://www.google.nl/amp...first-dips/?client=safari

De internationale versie krijgt waarschijnlijk de Exynos soc maar dit zijn nog geruchten.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 22 juli 2024 19:44]

Dit is niet per se boycotten, maar gewoon marktwerking. Samsung kan Qualcomm garanderen dat ze een bepaalde hoeveelheid gaan aanschaffen en dat ze deze allemaal nodig hebben, ze hebben waarschijnlijk ook wat meer betaalt dan normaal om alle chips te krijgen.

Maar toch is het jammer dat het op deze manier moet. Samsung is al een grote speler en wordt hiermee alleen maar groter, terwijl de kleinere spelers buiten gesloten worden.
Is dat zo? Volgens mij weten de meeste mensen op deze planeet niet eens wat een SOC is, wat Qualcomm is, laat staan dat ze weten wat een snapdragon 835 is.
Men wilt een S8, of daar nu een Snapdragon 835 in zit, een eigen soc of die van een onbekende planeet.
Dat er een kleine groep is die er iets meer vanaf weet, moa nee die zorgen er niet voor dat Samsung kan boycotten, deze kleine groep technische mensen zorgen er niet voor dat andere fabrikanten kapot gaan.

De meeste mensen weten niet eens wat voor resolutie scherm ze in hun telefoon hebben :) Ze kijken naar de opslag, het merk, het design en dat is het.

Deze meeste mensen, bepalen de markt, niet de paar meer technische mensen (zie bijv de MS lumia, veelal gekocht door mensen die toch net iets meer er vanaf weten, en iets anders willen dan de mainstream: apple / samsung-android.. Deze mensen zorgen er niet voor dat die markt gaat bloeien hoor).
Die technische mensen zijn de reviewers. Zij bepalen vaak wat populair gaat worden en wat niet. Als zij zeggen, dat dit de snelste telefoon op de markt is, dan zal men toch eerder geneigd zijn om de telefoon te kopen.
Die technische mensen maken die reviewers vooor..... technische mensen!

Marketing budget en de verkopers bij KPN/Vodafone van de wereld bepalen wat er verkocht.
De verkopers bij KPN/Vodafone weten weer wat goed is door de reviews... Steeds gaat het een stapje verder en komt het bij de consument uit.

Dus de technische mensen hebben zeker wel invloed op wat goed/beter is en wat er verkocht gaat worden.
Ik heb lang telefoons verkocht voor o.a. KPN. Reviews bepalen amper wat, zijn enkel handig als je aan een wat bewustere persoon iets wil verkopen. Maar dit gaat er zeer zeker niet voor zorgen dat je je targets haalt.

Weet je wat voor die targets zorgt? Een Samsung of HTC(maar echt vooral Samsung) die over de vloer komt, stukje "training" komt geven en TVs en weet ik het wat komt uitdelen in ruil voor scores.

De doorsnee consument kijkt voornamelijk naar merk en "is het het beste toestel". Het technisch verhaal kan ze echt aan hun achterste oxideren. Ze willen een iPhone of een Samsung. Ik heb echt mijn best gedaan kennis op te doen van de smartphone markt, de ins en outs leren van de toestellen. Wel in mijn vrije tijd, want tijdens werkuren krijg je daar gezeik over tenzij je op dat moment iets opzoekt voor een klant. Het bracht mij MAX 5 sales in de maand ofzo, je hebt een target van 20 per dag.

De meeste verkopers om me heen hadden echt geen kennis van de producten die ze verkochten. Die dat wel hadden, komen toevallig allemaal op Tweakers.(1 daar van heeft mijn Tweakers profiel ingevuld omdat ik vergat uit te loggen :D)

[Reactie gewijzigd door batjes op 22 juli 2024 19:44]

Nou nee, die weten enkel wat hip is en dat verkopen ze. Al zijn de reviews ronduit slecht, het zal gemarket worden en in groote aantallen verkocht worden.

De reviews boeien nauwelijks voor de gemiddelde consument noch de verkopers, die laatste marketen alles wel.
Iets wordt pas hip als het ook vaak op het internet etc. aanwezig is. Hoe meer reviews hoe beter dit dus is. Ik zeg niet dat het 1 op 1 is maar het helpt wel degelijk.
Nou nee, die weten enkel wat hip is en dat verkopen ze.
... of waar ze (in de zaak) zelf de grootste marge op hebben, of (individueel) de grootste bonus op krijgen.
Ik ben in de familie de meest technisch aangelegde persoon, wanneer er een nieuwe PC, Laptop, netwerk-materiaal, TV, ... gekocht moet worden komen ze telkens vragen om advies en volgen die meestal wel op, maar voor de smartphone word ik niet gevraagd, en zelfs ongevraagd advies slaan ze in de wind.

Bij de smartphone telt vaker:
1. De populariteit. (maw zullen mijn vrienden zien dat ik een nieuwe smartphone heb?)
2. Design / Kleur
3. Prijs
4. Accuduur, maar zelfs hier kijken ze nog amper naar.
Ik geef vaak advies waar ze op moeten letten, en welke toestellen geschikt zijn, komen ze toch vaak met een ander toestel thuis, omdat de verkoper zei dat het een goede was.

Maar ach, waarschijnlijk merken ze het verschil toch niet... ;)
Laatst was ik in de Vodafone winkel en de verkoper wist niet eens dat Windows Phone/Mobile een feature genaamd Cortana had, kende ook Continuum niet eens qua naam en had nog nooit de Windows 10 Mobile interface gezien. Dus nee, die lezen geen reviews.

Nu is Windows Phone/Mobile niet populair, maar het feit dat de verkoper zichtbaar nog nooit zo'n telefoon gezien had, en geinteresseerd de 'look en feel' van mijn HP Elite x3 bekeek, sprak boekdelen. Meeste Tweakers hier weten op zijn minst dat het bestaat en in zijn algemeenheid hoe het eruit ziet met de tegel interface.

Ik kan ze het ook niet kwalijk nemen. Als je als verkoper iets anders dan iPhone, Galaxy of Huawei aanraadt en de klant is later om wat voor willekeurige reden ontevreden krijg je als verkoper potentieel de schuld. Raadt je een van die drie aan, is de telefoon de schuldige. Mobiele telefonie is al 15 jaar lang een 'winner takes all' markt geweest om mede die reden.
Ach de verkopers... of ze dienen een merk aan te bieden, of ze spelen op safe.
Zodra de Sony de beste is, koopt men toch een Samsung.
Als de Samsung op een bepaald moment het beste is, dan koopt de consument een iPhone.
"Geen" verkoper die jou een HTC, LG of Huawei aanbied hoor :p.
Tja, over vooroordelen gesproken. Er zijn ook (en ik ken er een aantal), shopadvisors die wél neutraal zijn en goed op de hoogte zijn van de smartphonemarkt. Ook zijn er genoeg tweakers tussen.. het is alleen de vraag of je ze tegenkomt. Ik ben het ermee eens dat het merendeel niet altijd overal goed op de hoogte van was, maar dit wil niet zeggen dat ALLE mensen in telcoshops dat zijn. Ze allemaal over 1 kam scheren lijkt me iig wat te voorbarig.
Ze zijn er zeker. Maar ze zijn niet als zodanig herkenbaar, tenzij je zelf al weet waar je het over hebt. En dat betekent dat je toch op 'eigen' informatie moet vertrouwen.
Nee dat wil ik niet zeggen, er zijn vast en zeker verkopers die wel bijv tweakers volgen en zo weten welk toestel het beste is (zoals Samsung al een paar jaar als beste uit de bus komt).
Waar het mij om gaat, men wilt een Samsung of een iPhone (over het algemeen, wederom, dus niet iedereen..), dan kan de verkoper wel met een Sony Xperia X Performance aankomen, maar dat wilt de klant (over het algemeen) niet, die wilt een Samsung of iPhone.
Niet vanwege de hardware die erin zit, maar vanwege het merk, design en/of het mooie schermpje.

Dan kan een verkoper wel iemand overhalen om toch maar een Sony, LG of Huawei te kopen, omdat de verkoper een Sony goed vind, maar wie zegt dat de klant dit wilt?

Want wat is er mis mee dat een verkoper de S7 Edge adviseert? Niet omdat dit een slecht toestel is, toch? Volgens mij is de S7 Edge DE smartphone van 2016, de S6 Edge was DE smartphone van 2015 etc etc. Oftewel, wilt de verkoper het ''beste'' toestel adviseren, dan is dat een Samsung..
Waarom ik hierdoor alle verkopers over 1 kam scheer, dat weet ik niet? Jij hebt zo te zien wel een vooroordeel over mij :D

Dat er bij deze HTC de beste soc van dit moment in zit, helpt ze niet mee of tegen. Al zat de 835 al in deze U Ultra, men wilt een Samsung of iPhone over het algemeen. De paar techneuten die weten dat er een 835 in de U Ultra zit (wat er niet in zit, i know), zal er niet voor zorgen dat HTC ineens weer koploper wordt op dit gebied, gewoonweg niet.. Men denkt: Samsung / Apple is het beste. Al was de hardware van de HTC intern beter, dat helpt ze niet... Men moet spelen op de oppervlakkige reviews die vervolgens providers gebruiken om een cijfer te kunnen geven:
Goede camera, mooi beeld, stevige behuizing met een mooi design etc etc. Die standaard dingen, daar geven ze (oa tweakers) hun cijfer op.
Stel de U Ultra biedt de beste ervaring (op de standaard genoemde dingetjes) dan krijgen ze een leuk cijfer.. Vervolgens komt op TV de reclame met beste smartphone van het jaar, op de site van mediamarkt komt de U Ultra met het cijfer 9.5 van tweakers.net, bij KPN komt deze als beste naar voren etc etc.
Dat komt allemaal NIET dankzij een SOC, maar op basis van de praktijk ervaringen (camera, accuduur, scherm, snelheid). Snelheid niet dankzij een benchmark, maar dankzij praktijk ervaringen.

Als eenmaal op elke webshop, tv reclame en noem het maar op de HTC U Ultra naar voren komt als beste smartphone.. Ja dat zal HTC helpen met de verkopen, niet de snapdragon 835 (zoals mensen direct vinden dat HTC de plank mis slaat wegens het ontbreken van de 835, wat een bullshit zeg. Dat ze de plank misslaan, vast en zeker, maar niet dankzij de SOC).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

"..deze kleine groep technische mensen zorgen er niet voor dat andere fabrikanten kapot gaan..."

Ik zou toch wat voorzichtiger zijn met zulke uitspraken. Zogenaamde Tech-savvy mensen hebben doorgaans een grote invloed op familie, vrienden en collega's.
Die tech savvy mensen raden dan ook geen Samsung telefoon aan vanwege de prijs, maar juist iets als een OnePlus die voor een 3e de helft van de prijs hetzelfde probeert te leveren.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 22 juli 2024 19:44]

Denk dat er genoeg tech-savy mensen een Samsung (of ander relatief duur merk) aanraden. Ik heb geen zin om de service te gaan bieden voor een bedrijf.

Dus ik wil ze best helpen een passende telefoon te vinden, maar die zal toch echt bij de MM/coolblue oid gekocht gaan worden. En daar verkopen ze de Oneplus naar mijn weten niet.

Ben wel benieuwd welke telefoons je tegenover elkaar zet om te kunnen beweren dat Oneplus maar 1/3de van de prijs zou kosten. Uitgaande van een Oneplus 3T zou dat een Samsung van 1300 euro moeten zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 19:44]

Het pribleem is dat de meeste problemen komen doordat de gebruiker geen flauw benul heeft wat ie doet.

En daar kan coolblue of zelfs de fabrikant vrij weinig aan doen. In dat soort gevallen is Android niet de beste keuze (je kan het namelijk compleet verkloten zonder enige vorm van terug draaien).

Maar dat is een hele andere discussie overigens. Een derde van de prijs is een beeje overdreven, maar de helft komt toch aardig in de buurt aangezien de S lijn nu alleen een 32gb model heeft.
Je vindt 439 de helft van 508?
Jij mag niet meer meerekenen... :X
Dattie nu 508 kost door verschillende omstandigheden betekent niet dat de adviesprijs ook 508 is. Die was namelijk wel degelijk iets van €800 nogwat.

Daarnaast was bijvoorbeeld de S6 128GB doodleuk iets van €1000 en de edge variant €1150 bij launch.

Dan nog is de 3T een stuk goedkoper dan de samsung.
Klopt. Waarom gebeurd het niet? Omdat de technische mensen geen invloed hebben op dit gebied.
Klinkt misschien vervelend (niet voor jou maar de rest), en dan gaat men excuses verzinnen waarom de technische mensen wel heel belangrijk zouden zijn voor de massa verkopen. Helaas is t niet zo...
Net als de OnePlus, het is dat ik behoorlijk wat kennis heb over smartphones.. Maar ik zal dat merk gewoonweg voorlopig aan niemand adviseren binnen mijn familie (redelijke leken op smartphone gebied).

Met familie en vrienden hoor je vind ik op safe te spelen bij het uitzoeken van een toestel: iphone of samsung. Zo heb ik helaas 1x mijn neef de Sony Xperia Z5 geadviseerd, hij heeft die gehaald enja zijn vriendin had de S6 Edge..
Dan merkt hij al snel dat de S6 Edge gewoonweg op elk gebied wel meer te bieden heeft vergeleken de Sony. Althans, hij vind de S6 Edge een betere camera hebben, een mooie scherm, een mooier design.
Stel ik had hem de OnePlus geadviseerd, dan deed die alsnog onder de S6 Edge. Daarnaast heeft hij gewoon zijn smartphone in combinatie met een abonnement (zoals de meeste volgens mij), dan valt de oneplus al direct af.
Zo was zijn Sony (accu) na 1 maand stuk, terug naar de winkel en binnen een week had hij zijn toestel terug met een nieuwe accu.
Stel hij had de OnePlus gehad (misschien een betere prijs/kwaliteit verhouding) dan was hij helemaal gek geworden met heel het retour gebeuren wat erbij komt kijken.
En vooral dit laatste (retour/rma) vind ik zeer belangrijk, en niets iets wat men zijn kennissen/familie aan moet doen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

Nergens beweer ik dat, jij verdraait het volledig.

De iPhone 7 is de beste iPhone momenteel (niet de beste smartphone).
De S7 Edge is de beste Samsung op dit moment (ook de beste smartphone).
Helemaal niet vreemd dat men 1 van deze 2 toestellen adviseert. Wil je de beste iPhone dan pak je de 7 (of de 6s, iig nog een headjack). Wil je de beste Samsung dan kom je bij de S7 (Edge).
Logisch dat deze dan ook geadviseerd worden door de verkopers, vind ik niks raars aan.
Echter, dit zijn niet de beste telefoons dankzij hun SOC, maar dankzij het totaal plaatje....
HTC moet ervoor zorgen dat hun camera, accu, design (persoonlijk) en scherm het beste van het beste is (zaken waar oa tweakers hun cijfer aan koppelen), dit zijn de zaken die men over het algemeen wilt (techneut of leek).
Eenmaal je weg gevonden naar de media met de stempel: beste smartphone van het jaar, en de verkopen zullen stijgen. Beste smartphone van het jaar zal HTC niet krijgen dankzij een Snapdragon 835, gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

Dit is in eerste instantie een praktijk van Qualcomm, zij beslissen immers aan wie ze verkopen, niet Samsung.
Ik denk dat het toch serieus speelt dat Samsung de productie voor Qualcomm doet.
't is een overeenkomst tussen beiden, maar of die geheel netjes is...
Daar heb je gelijk in. Het is natuurlijk stom van Qualcomm om zich in zo'n positie te wringen dat ze van één partij afhankelijk zijn voor productie èn afname van een product.
Samsung is overigens goed in staat om helemaal zèlf de SoCs te maken voor hun producten - dat doen ze zelfs beter dan Qualcomm zelf, als je de 821 vergelijkt met de Exynos... Daaruit kan je eigenlijk alleen maar besluiten dat ze Qualcomm processoren afnemen om de concurrentie de pas af te snijden.
Qualcomm heeft geen keuze. Samsung is voor de komende maanden de enige met een werkend 10nm procédé.

Het zou me ook niks verbazen dat Samsung niet eens genoeg kan produceren om ook de concurrentie te voorzien van chips. Natuurlijk kiezen ze bij tekorten eerst voor zichzelf.
Nee, dat klopt niet, ook TSMC heeft een werkend 10nm procédé. Maar daar heeft Apple een bestelling van een paar honderd miljoen SoCs in bestelling of wellicht reed in beginnende productie, dus dat is nog minder een optie wellicht voor Qualcomm.
TSMC is pas het einde van q1 2017 klaar. Samsung schijnt al sinds eind 2016 bezig te zijn met het fabriceren van in ieder geval z'n eigen Exynos SoC.
Ze zijn beiden al een tijdje aan het proefdraaien, yields onder controle te brengen. Wie zal het zeggen wie exact waar staat. Als Samsung een paar miljoen SOCs heeft kunnen ze een model op de markt brengen. TSMC moet een paar tientallen miljoenen exemplaren maken vooraleer Apple ze in een telefoon kan beginnen steken.
En intussen denken ze al aan het lanceren van een 7nm chip (voor de S9).
( bron )
Voor de afname zijn ze niet afhankelijk van Samsung. HTC wil de 835 ook wel afnemen.
HTC zal uiteraard maar een kleine fractie kunnen afnemen van wat Samsung kan afnemen, dus met HTC redden ze het niet.
Nee, dat is zo. Maar dan heb je nog LG, OnePlus, Oppo, Meizu, Xiaomi, Sony, Motorola, misschien Huawei nog, noem ze maar op.

Ik ben het eens met je opmerking dat Qualcomm voor de productie van Samsung afhankelijk is.

Maar niet voor de afname van de 835. Elke zichzelf respecterende smartphoneproducent zal die zo snel mogelijk in z'n flagship willen hebben.
Qualcomm lijkt zich in elk geval in een positie gewrongen te hebben waar ze voor productie èn afname van Samsung afhankelijk zijn, toch wellicht voor de eerste maanden van 2017. De echte slachtoffers zijn natuurlijk de andere smartphonemakers, behalve Apple dat tijdig heeft beseft dat een eigen SoC strategisch erg belangrijk kon worden. Anderzijds kan wellicht Huawei hiervan profiteren: hun SoCs doen niet meer onder voor die van Qualcomm.
Knap gedaan van Huawei. Samsung's Exynos lijkt iets minder goed te presteren.

Ik ben benieuwd of wij hier de Galaxy S8 met Exynos of Qualcom gaan krijgen. In het eerste geval zou ik 'm niet kopen (geen alternatieve ROM te installeren).
Microsoft Surface telefoons als opvolgers van de Lumia's zouden ook de SD 835 vereisen
Zoals ik eerder aangaf, de benchmarken zijn niet alles.
Wat moeten ze in de VS met een Exynos indien die niet werkt op het verouderde netwerk in de VS?
Qualcomm ondersteund wel het netwerk in de VS.. Dan kan Samsung wel zeggen: oké we laten qualcomm links liggen en gebruiken uitsluitend onze eigen soc. Dat houd dan direct in dat Samsung de VS links laat liggen, of men moet de S8 Edge al kopen om die als mp3 speler te gebruiken :P
Aangezien de Galaxy S reeks als warmen broodjes over de toonbank gaan, wil je uiteraard niet dat men in de VS moet wachten op de S8 (Edge). Dan speel je op safe en ga je ervoor zorgen dat er genoeg voorraad is.
Stel ze verwachten in de VS 10 miljoen exemplaren te verkopen van de S8 Edge, en Qualcomm heeft momenteel 8 miljoen socs liggen, wat doet Samsung dan?

Ik vind het volkomen logisch, Samsung kan niet denken/zeggen: oh we kopen wel de helft zodat de concurrentie ze kan inkopen. Dan komt Samsung zelf in de problemen wegens een slechte voorraad.
Samsung verkoopt gigantisch veel; massaal, hoe krijgen ze zoveel toestellen in de voorraad? Door veel benodigde onderdelen in te kopen.

Bij Apple zie je veelal het tegenover gestelde, bij release veelal beperkte voorraad. Veelal te danken doordat ze verschillende onderdelen bij verschillende fabrikanten inkopen. Veel rest partijen gaan naar Apple = goedkoop. Hoewel Apple het op die manier zeer goedkoop regelt allemaal (telefoontje met een waarde van 100-200 euro totaal verkopen voor 800 is gewoon superieur slim), kampen ze wel elke keer bij release met een beperkte voorraad.
Apple kan dat doen, enige apparaat met ios, enige apparaat met een ongekende fangroep. Samsung kan niet met een slechte levering op release dag komen, die hebben het keer op keer top voor elkaar (veel inkopen, veel verkopen). Nja de Note 7 ellende even daargelaten, eerste grote fout ooit en hopelijk de laatste.

Oftewel, Samsung moet wel massaal die qualcomm inkopen wegens de grote verkopen in de VS. Ze kunnen niet hun eigen soc gebruiken want die werkt niet op het netwerk van de VS, daarnaast staat Samsung bekend om hun super voorraad op release dag. Vrijwel iedereen kan wel op dag 1 een S8 Edge bemachtigen straks, niemand hoeft 1,2,3 of 4 weken te wachten.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

Ik ben het met je eens dat Samsung in de States afhankelijk is van Qualcomm.

Je analyze van Apple klopt echter van geen meter:
- Apple heeft wel degelijk grote voorraden bij de launch, zonder twijfel grotere dan Samsung: ze verkopen gigantische aantallen toestellen op zo'n moment. Als de iPhone uitkomt is er bvb gedurende enkele weken tekort aan capaciteit voor vliegtuigvracht op sommige routes.
- Restpartijen die naar Apple gaan, dat is een belachelijk statement: ongeveer alles in een IPhone is custom, en bovendien maak je geen 200 miljoen telefoons met restjes, integendeel de restjes zijn voor fabrikanten die maar een paar miljoen telefoons slijten.
Hmm, met punt 1 geef je mij dus volledig gelijk (beperkte capaciteit noem jij het, ik beperkte voorraad, dus daar zijn we het over eens).
Over de rest partijen, ja dat heb ik verkeerd verwoord. Maar helaas, ik wil het niet teveel over Apple gaan hebben.. Ik probeerde een vergelijking te maken, maak dan maar van Apple -> OnePlus, ook goed, dat interesseert me niet.
Het ging me om reden: voor elke klant een toestel bij release. Dat heeft Samsung wél en Apple of OnePlus bijv niet. Samsung doet dat door gewoon massaal in te kopen zodat ze massaal kunnen verkopen. Voor HTC is dit iets minder van toepassing, daar waar hun niet massaal verkocht worden in elke winkel. Hun hoeven niet gelijk miljoenen onderdelen in te kopen, want ze verkopen het niet. Samsung moet wel..
Apple heeft bij de launch van een iphone ongeveer 3 maand productie klaarstaan. Dat zal bij Samsung niet beter zijn, integendeel.
Oké mooi :P Wat wil je hier nu mee zeggen? Wat heeft dit met de opkoop van de nieuwste qualcomm soc te maken, waar HTC misschien vroeg of laat mee achter de feiten kan lopen?
Samsung heeft massaal ingekocht om gewoon elke klant op release dag een toestel te kunnen geven (+ nog wat andere redenen lijkt mij zo), waardoor de concurrentie (in dit geval HTC) misschien wat langer moet wachten.

Ik heb geen zin in een Samsung vs Apple strijd onder een HTC artikel, dat is zo 2015..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

Natuurlijk is het geheel netjes. Dat heet marktwerking en dat soort dingen...

Samsung fabriceert de 835 en heeft gewoon bedongen dat het als eerste smartphone leverancier een toestel met deze CPU mag uitrusten.

Daar is niets schimmigs aan. Zo werkt dat in de boze mensen wereld.
Netjes? Niks in deze wereld is netjes. Is gewoon allemaal zakelijk. Het is eten of gegeten worden. Hadden die andere bedrijven maar de productie op zich moeten nemen.
Samsung is een van de weinigen met een eigen chipdivisie. Zij hebben de Snapdragon 835 deels ontwikkeld en gaan deze ook produceren. Logisch dat Samsung dan ook de eerste is die deze SoC's gaat gebruiken. Ze hebben er tenslotte ook een bak geld tegenaan gegooid.
Die bak geld verdienen ze toch terug met de deal die Qualcomm sluit? Uiteraard zijn afnemers dan wel belangrijk voor qualcomm (die verkoopt er anders minder), maar dat is toch niet direct het probleem van Samsung?
Samsung boycot geen andere fabrikanten, Samsung heeft simpelweg de hele eerste batch opgekocht. Bovendien is dat ongetwijfeld nog niet eens de helft van het aantal dat ze willen hebben, Samsungs oplagen kennende.
De fabrieken die het überhaupt mogelijk maken dat de Snapdragon 835 bestaat, zijn van Samsung. Kan je als boycotten zien, maar het is een hele logische deal imho.
Samsung heeft veel geïnvesteerd in de productieprocessen om de SD835 te kunnen produceren dus is niet meer dan normaal dat Samsung de eerste batch kan kopen.
Volgensmij is het niet zo moeilijk. HTC zegt dat de 835 niet op de MWC zal zijn.samsung ook niet met de S8, HTC zegt dat het een paar maanden marktleider met de snelste chip zal zijn.

Uit deze feiten leid ik af dat de S8 dus over een paar maanden wordt aangekondigd met de 835 waardoor HTC nog even tijd heeft om een smartphone te releasen met de 821 en dus inderdaad even de snelste soc van dat moment heeft.

Als samsung als eerste het alleen recht heeft op de 835 dan zullen andere voor die tijd dus ook geen 835 soc kunnen gebruiken

Klinkt vrij aannemelijk en logisch

[Reactie gewijzigd door sygys op 22 juli 2024 19:44]

Ach man, ze maken ze toch ook? Vind het niet zo gek dan. Daarnaast zakelijk gezien gewoon slim.

Moeten die andere bedrijven maar hun eigen chips bakken.
Wat een onzin zeg. Samsung was gewoon de eerste blijkbaar en Qualcom heeft blijkbaar niet genoeg voorraad om anderen ook meteen te voorzien.
Hoezo boycotten ze andere fabrikanten?
Naja hij is iets sneller hoor! Zo snel dat mijn overgeclockte 2.3Ghz/1.7Gbz SD820 dezelfde single core haalt in geekbench! Wel een vette multi core score maar wat hebben we der aan? Zoals Qualcomm al aangaf met de aankondiging van de SD820. Geen vooruit gang dus, wel leuk dat hij ietjes zuiniger is!
dus die paar puntjes in geekbench zijn voor jou belangrijker dan een paar minuten extra batterij? (gezien je zuiniger geen vooruitgang noemt)
10nm vs 14nm gaat een betere batterijduur opleveren en een minder warm toestel. Denk dat dat toch wel serieuze selling points zijn :)
Dus hiermee zeggen ze indirect dat de HTC U Ultra nu de snelste chip heeft, maar over enkele maanden al niet meer. Misschien is dat niet zo handig om te zeggen over een telefoon van 7-800 euro die nog niet eens uit is. Het is dus slimmer om nog even te wachten op de volgende flagship van HTC i.p.v. de U Ultra aan te schaffen..
ik denk dat mensen die in dat segment kopen, zich er goed van bewust zijn dat er altijd iets beters in de pijplijn zit
En het is ook een beetje raar argument om de HTC af te kraken, aangezien hetzelfde voor alle andere high-end telefoons geldt. Ook die van LG, Samsung en Google zelf zijn momenteel maximaal een SD821.

Het argument dat het nog maanden zal duren voordat er een SD835 is, geeft aan dat HTC groot gelijk had. Immers, het alternatief was niets uitbrengen.

Ook moeten we niet doen alsof de SD821 opeens een trage chip is.

En tenslotte is de SD821 hoger geklokt dan die bijvoorbeeld in de Google Pixel.
Maar nog steeds is de single core performance bedroevend. De kirin en exynos zijn sneller en zuiniger, maar vooral de a10 van Apple is véél sneller.
Bedroevend is een grove overdrijving. Qua 3D is het de snelste SoC die er is aldus de meeste benchmarks. Qua single-core inderdaad minder, maar niet traag. Qua memory performance laat die in de meeste tests enkel de A10 voor zich. En er zijn ook benchmarks waar de A10 helemaal niet sneller is dan de 821.

Uberhaupt is de vergelijking met de A10 lastig omdat het bijna altijd appels [pun intended :P ] vs koeien is, vanwege gebrek aan benchmarks die op beide draaien zonder enorme verschillen in compiler of zelfs totale SDK.
(Waarmee ik niet beweer dat de A10 niet de snelste SoC is/kan zijn. De A10 is een indrukwekkende chip. Maar de kwaliteit van benchmarking op mobile is vaak bedroevend vgl met PC.)

Probleem met de A10 is verder natuurlijk dat die niet te koop is voor HTC O-)

En als je een high-end telefoon in de VS wilt verkopen (o.a. CDMA netwerken) je eigenlijk wel met Qualcomm moet gaan.

Maar laat ik het dan zo stellen: onder de streep is de 821 de snelste SoC-generatie die je als HTC kunt kopen. Dus het is raar hen af te kraken op dat gebied. Het enige alternatief was en blijft de hele telefoon niet uitbrengen.
Maar laat ik het dan zo stellen: onder de streep is de 821 de snelste SoC-generatie die je als HTC kunt kopen. Dus het is raar hen af te kraken op dat gebied. Het enige alternatief was en blijft de hele telefoon niet uitbrengen.
Dit vind ik dus ook vreemd, ze brengen een toestel nu uit, met de beste soc van nu. En sommige tweakers vinden dat niet juist, want er komt vroeg of laat een betere soc uit.
Conclusie: elke fabrikant moet stoppen met telefoons maken, want een jaar later is er wel een betere soc, zo blijf je doorgaan natuurlijk.
Daarnaast ligt vrijwel niemand er wakker van welke soc in zijn telefoon zit. De soc is nooit een verkoop punt geweest. Maar de praktijk ervaringen van het toestel.
Vraag aan de mensen met een S7 Edge waarom ze die hebben:
1. ziet er mooi uit.
2. camera is zeer goed.
3. mooi scherm
4. nieuwste samsung
Zoiets zul je te horen krijgen, en niet: ja ik heb een soc *** erin zitten.
De eerste 3 punten kan HTC iets aan doen, punt 4 natuurlijk niet. Die 3 punten, dat kan HTC beter maken, want die 3 punten worden aangehaald in de media en in de volksmond.
Misschien dat de accu ook nog belangrijk is, hoewel volgens mij het gros hun toestel elke dag aan de lader doet, of die nog 1% accu over heeft of 40%, gaat gewoon aan de lader. Dusja of je accu nu nog 30% of met een betere accu 40% over heeft, hij gaat aan de lader. Want je red de volgende dag niet met 30% of 40% of 50% (ook iets wat men hier niet wilt snappen).
Naar mijn weten geeft oa tweakers.net een toestel nooit een cijfer op basis van de soc, maar juist op alle praktijk ervaringen. Het cijfer die tweakers geeft, wordt tegenwoordig ook veel gebruikt door verkopers/providers.

Vooral de camera, dat is iets wat je steeds meer hoort en ziet. Tevens iets waar HTC al heel lang niets heeft laten zien waardoor ze niet beter zijn dan die van Samsung. Snel zijn alle high-end toestellen, daar zit het probleem hem ook totaal niet. Men wilt een zeer mooi scherm met mooie kleuren, toestel moet snel zijn (wat ze allemaal wel zijn in het high-end segment) en daarnaast een top camera hebben.
Als je dan elke keer weer alle reviews bekijkt, samsung is marktleider met de beste camera aan boord en veelal het mooiste scherm. Ze luisteren naar wat men wilt, en dat zie je terug in de verkoop aantallen van het merk.
Nog nooit heb ik gehoord dat een toestel het best verkoopt dankzij de beste soc, dat is het laatste wat men over het algemeen belangrijk vind.

Wel zie je dat HTC elke keer weer veranderingen brengt op camera gebied, en elke keer faalt het weer. Ze snappen dat de camera zeer belangrijk is (samen met het scherm het belangrijkste misschien wel), maar het lukt ze niet. Zodra het ze wel lukt om een HTC uit te brengen die op camera gebied de concurrentie omver blaast, samen met een mooi design en een superieur scherm. Dan pas zal HTC weer gaan verkopen. Zal ze dit lukken met 1 toestel? Zeer zeker niet, men moet het merk weer gaan vertrouwen en dat begint door 1 toestel uit te brengen die op de belangrijke punten beter is dan de rest. Deze zal beperkt verkocht worden en de volksmond+media doet de rest. Het 2e model die dan uiteraard nog beter moet zijn, die kan dan wel de verkopen positief beïnvloeden.

Net als dat niemand wakker ligt van het type soc, ligt ook niemand er wakker van dat HTC 1 van de weinig is die 27 maanden garantie geeft. Elke andere fabrikant geeft 24 maanden, sommige proberen er met 12 maanden eronderuit te komen.
Je zou zeggen: die 3 maanden is belangrijk, ik wil niet weten hoeveel mensen zeggen: ja na 24 maanden gaan ze altijd stuk... Ja koop dan een HTC!!
Nee ook niet belangrijk genoeg (de 3 maanden extra garantie), het gaat om de 3 punten die ik hierboven genoemd heb.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 19:44]

Heeft Samsung nou enkel voor de VS de hele batch aan SD835's opgekocht? Want ik dacht dat ze buiten de VS hun eigen enoxys SoC's inzetten?

Hebben we enig idee hoeveel zo een eerste batch is in hoeveelheden?
Exynos*
En het verschilt per model hoe Samsung de verdeling Exynos/Snapdragon doet. Voor bepaalde modellen is het inderdaad verdeeld zoals jij zegt, maar de eerste S5 draaide in Europa geloof ik op een Snapdragon (ik was dan ook niet happy toen T-mobile mij vertelde een S5 te leveren, maar uiteindelijk een S5+ o.i.d. opstuurde).
Ik dacht dat Samsung toen de eigen productie van de Exynos nog niet op peil had om die overal in te stoppen maar dat de huidige modellen in de VS het enkel nog hebben omdat daar een andere netwerk techniek (cdma) ipv het gebruikelijke GSM in de rest van de wereld.

Kan me voorstellen dat Samsung niet in die techniek nog gaat investeren voor hun SoC's aangezien die toch uitgefaseerd gaat worden.

Maar als dat echt zo is dan heeft Samsung grote verwachtingen van de S8 om alle SD835's op te kopen!
Er zijn onder andere een hoop teleurgestelde Note7 kopers die wat nieuws willen, en verder natuurlijk alle mensen die van hun S6/S7 willen upgraden. Dat zijn er wel een paar miljoen; Ik denk dat je er van uit mag gaan dat er de eerste maand al meer dan een miljoen doorheen gaan (geen zin om eerdere verkoopcijfers op te zoeken, het kunnen er best miljoenen zijn).
Dan nog is het ronduit belachelijk om een telefoon met ene verouderde SoC voor zo'n prijs (€799) op de markt te brengen. Daarnaast wordt volgens den laatste geruchten de Galaxy s8 eind april leverbaar en heet HTC, in het beste geval dat ze voldoende voorraad kunnen hebben, misschien 2 maanden "voorsprong"

Alleen vergeet meneer Chang even dat er maar 2 merken zijn die wegkomen met zo'n hoge prijs voor een telefoon. Apple en Samsung
De consument zal het toestel van HTC weer compleet links laten liggen. Zeker wanneer HTC het "echte" vlaggenschip enkele maanden later uitbrengt. De vraag is natuurlijk wel voor welke prijs....
Ik denk dat je een misvatting maakt als je zegt dat HTC geen toestellen kan verkopen aan 799€.
Als de specs meekunnen met de premium smartphones van de marktleiders, is dat HTC model immers ongeveer 100 tot 400€ (ofte 10 tot 30%) goedkoper. (De waarde van het merk Apple/Samsung?)
Bovendien is er een (kleine) groep gebruikers die er bewust voor kiezen om géén Samsung of Apple te kopen.
Het is ook niet de eerste keer dat HTC een model in die range uitbrengt. Ook nu kan je een HTC kopen voor 800€, en die heeft betere specs dan de marktleiders in dezelfde prijscategorie. Bewuste consumenten zijn daar gevoelig voor. Het zou overigens verassend zijn mochten ze lanceren in de wetenschap dat het model verlieslatend zou zijn, zo slim zijn ze wel...

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 22 juli 2024 19:44]

Men staart zich blind op de SoC en negeert inderdaad de andere specificaties. Het argument van de Soc is bovendien raar, want het argument is "ze zijn niet sneller". ja "morgen" komt er wellicht een nieuwe uit van de concurent, maar dat "morgen" akan ook best nog eenpaar maanden duren.

Het lijkt er inderdaad verder op dat de U gericht is op een kleinere groep fans die bereid is flink neer te tellen Ikzelf ben geen fan van Android, maar anders zou ik met deze specs zeker tot de potentiele kopers behoren. Immers dual-sim en beter speakerszijn zaken die mij aanspreken. En itt tot anderen vind ik glas juist mooi. Ja, het is fragiel, maar oogt wel mooi.

Dat wil niet zeggen dat er geen nadelen, zijn maar het lijkt erop dat mensen soms gebreken willen zoeken bij HTC.
Dan nog is het ronduit belachelijk om een telefoon met ene verouderde SoC voor zo'n prijs (€799) op de markt te brengen.
Je begrijpt het niet. Over de prijs kun je discussieren maar de hele essentie is dat die SOC niet verouderd is. Het is de komende maanden nog steeds de beste SOC op de markt. Dat je toevallig weet hebt van een andere SOC die in de toekomst gaat komen veranderd daar niets aan.
Het wordt maar eens tijd dat MediaTek en HiSilicon serieus goede chips gaan maken om te concurreren met Qualcomm.
Die maken eigenlijk best wel goeie chips. Jammer dat er geen of nauwelijks drivers voor beschikbaar komen anders had ik al lang een telefoon met één van deze chips gekocht. Voor mij zijn custom roms namelijk een must.
Hele slechte zaak dit.
Ik denk dat hierdoor voor andere fabriekanten op een pijnlijke manier duidelijk wordt dat niet alleen Apple de grote boze vijand is..
Gelukkig is niet iedereen afhankelijk van qualcom. Huawei met z'n eigen kirin, Apple met z'n eigen A processor, Mediatek dat steeds volwassener wordt en Intel speelt ook nog een (kleine) rol.
Zal Europa de Samsung Galaxy 8 met Exynos of Qualcomm krijgen?

Ivm installeren van LineageOS zou ik Exynos nooit kopen.
iedereen op zijn knieën want de baas is terug.

Nokia P1 Android Nougat, 5.3-inch AMOLED display, Gorilla Glass 5, QHD scherm resolutie. Snapdragon 835 SoC, 6GB of RAM, 3500 mAh batterij, 22.6 MP camera, Qualcomm's Quick Charge 4.0. Mobile World Congress event gepland op 26 februari

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:44]

Krijgt Microsoft de primeur voor de Surface Phone?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.