Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Intel brengt Skylake-X en Kaby Lake-X in augustus uit

Door , 76 reacties

Intel gaat zijn X299-platform en bijbehorende Skylake-X- en Kaby Lake-X-processors in augustus uitbrengen, claimt Benchlife. Eerder publiceerde de Taiwanese website al een roadmap waar de high-end processors op staan.

Mogelijk wordt de Gamescom op 22 augustus aangegrepen als moment om het high-end-platform te introduceren, schrijft Benchlife. Het platform bestaat uit moederborden met een nieuwe lga 2066-socket en X299-chipset, en er zullen vier processors verschijnen. Drie daarvan zijn gebaseerd op de Skylake-architectuur en één processor is een Kaby Lake-chip.

De Skylake-X-processors zijn volgens Benchlife cpu's met een tdp van 140 watt en er worden varianten met tien, acht en zes cores verwacht. De Kaby Lake-X-processor zou een quadcore zijn met een tdp van 112 watt. Over de kloksnelheden van de cpu's is nog niets bekend.

Volgens de Taiwanese website maakt Intel aanpassingen aan de cache van de nieuwe processors, wat zou moeten zorgen voor betere prestaties. Wat er precies aangepast wordt is nog niet duidelijk. Net als de Z270-chipset krijgt het X299-platform ondersteuning voor Intel Optane-ssd's. Verder komt er ondersteuning voor vierkanaals ddr4-2667-geheugen.

Welke nummeraanduidingen de lga 2066-processors precies krijgen is nog niet duidelijk, maar het ligt voor de hand dat ze net als de huidige Kaby Lake-processors een plaats krijgen in de i7-7000-serie. De huidige Broadwell-E-chips hebben een Core i7-68XX of 69XX-aanduiding.

Benchlife publiceerde vorig jaar al een roadmap waar Skylake-X en Kaby Lake-X op genoemd worden als opvolger van Broadwell-E. De Taiwanese website publiceert geregeld informatie over nieuwe Intel-processors die nog niet officieel zijn aangekondigd.

Reacties (76)

Wijzig sortering
Dus de I serie verdwijnt?

Wazig gedoe. Ik ben na 775 de draad verloren in de nummering van Intel. Staat wel op de lijst met dingen waar ik weer eens naar moet gaan kijken.
Nee het blijven gewoon de i3/i5/i7 series. De letters gaan over wat daar achter komt.

X= Extreme edition (voor enthusiasts)
K= Desktop + overklok
S= Desktop (iets minder prestaties met minder energieverbruik)
H= High-end Mobile
U = Ultrabooks
Het lijkt er dus op dat de T series helemaal verdwijnen. Dat zou nu dan opgaan in de S serie gok ik.
De 'K' wordt ook gebruikt voor overclockbare notebook CPU's zoals de i7 6820HK. :)
Waarschijnlijk niet. Dit is de klasse voor de extreme prijzen en erg goede specs. Hier hebben we het over hexacores en octacores met hyperthreading.

Deze CPU's worden boven de huidige i7 (7700K) in de markt geplaatst met prijzen die variëren van 500 tot 1800 Euro.

Z170 en Z270 zullen hewoon blijven bestaan met de huidige line-up van Celeron, Pentium, i3, i5 en i7.

X299 is net als X99 en X79 een duur platform waarop al de laatste functies aanwezig zijn, maar waar je ook flink veel geld voor kan neerleggen.

[Reactie gewijzigd door FxDetoX op 23 januari 2017 18:15]

en de arme celeron dan :'(
Blijft gewoon een lager geklokte Core i3 :)
Eerder een nog lager gespecte Pentium.
En dan ook nog zonder hyperthreading. Overigens wel heel leuke cpu's om aan te kopen als je ff geen geld hebt voor je gamebak CPU. Kan je al wel investeren in een leuke graka en even kijken wat de prestaties zijn in je favo game.

Aan de hand daarvan kun je dan nog kijken of een upgrade de moeite waard is. Voor die ¤30 zou ik het niet laten iig.
Was ik "vergeten" omdat niemand eigenlijk meer Celerons koopt :P

Maar ik heb hem toegevoegd. Thanks!

[Reactie gewijzigd door FxDetoX op 23 januari 2017 18:24]

Ah oke, bedankt
Nope die verdwijnen niet, dit is een extra line up wat de opvolger moet gaan worden van de X99 chipset, waar chips als de i7 Extreme op worden gebruikt.
Zo onduidelijk is het ook weer niet, per type apparaat hebben ze een serie processoren.
Wat jij noemt is de socket. Zo is socket 1151 voor de consumenten skylake en kabylake. Socket 2066 is voor de high end processoren (zoals hashwell-ep /broadwell-ep geloof ik) en zullen deze nieuwe op een nieuwe chipset werken.
De i serie blijft gewoon bestaan. Dat is een hoofdcategorie van intel cores die hetzelfde is sinds het einde van de 900 serie. De nummering en familienaam verandert wel telkens. Zo zul je dus ook hier weer i3, i5 en i7 houden met andere typenamen en modelnummers. Misschien krijgen we iets in de richting van i7 7850K X bijvoorbeeld als subcategorie op overclockbare kaby en skylake X modellen.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 23 januari 2017 12:49]

Ik lees nergens van de i3/i5/i7 serie weg zou gaan, de architectuur codenamen krijgen gewoon een -X toevoeging om aan te duiden dat ze gebaseerd zijn op maar verbeterde versie van.

De X, S, H, U, Y series duiden op gebruiksdoel Xtreme Edition, S Energy Efficient, H high power quadcore laptop, U low power laptop, Y super low power laptop/tablet.

Knap trouwens dat je de 775 serie wel snapte aangezien je bij introductie nog geen 10 jaar oud was, én dat dat socket een turbulente ontwikkeling had met oudere nForce 4 borden, 845-910-945-965 chipset compatibility issues etc. pas bij de (B/G/Q/P/X)xx-series chipsets van Intel werd het daar een beetje stabieler en duidelijker.
Op zich heb je als doorsnee consument hier niet zo veel mee te maken, socket 2066 is net als 2011 primair een server platform.

Intel maakt ze ook in kleine aantallen beschikbaar voor de consumentenmarkt voor de enthousiastelingen die server-klasse cpu's in een desktop willen, maar dat is erg, erg duur spul.
Nou daar heeft iNtel laast een stokje voor gestoken. Voor Xeon heb je op die high-end socket ook Xeon supportende server of workstation chipset nodig
Is 112Watt TDP voor een quadcore processor niet erg hoog? Als ik naar de 7700K kijk zie ik een TDP van 95watt.
Het TDP zegt alleen wat over de te vervoeren energie (uitgedrukt in Watts) om te zorgen dat de CPU niet doorbrandt / throttled. Het zegt niet direct (en dus alleen indirect) iets over het verbruik. Het is niet schrikbarend veel hoger. Wellicht hebben deze CPU's een hogere clockspeed, waardoor de spanning op de CPU (vCPU) wat hoger is.

Ook het platform is natuurlijk niet gericht op bijvoorbeeld zuinigheid, maar op prestaties, dus verbruik speelt daarbij ook een wat lagere rol.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 januari 2017 12:52]

De huidige xeon lijn van Intel voor socket 2011-3 is alvast wel zeer zuinig ivm voorgaande lijnen. Daar spelen ze wel in op zuinigheid, misschien dat dit geen direct effect heeft op de extreme lijn, maar zeggen het hele platform niet gericht is op zuinigheid klopt ook niet volledig.
Met het platform bedoel ik inderdaad het X299-platform en de CPU's die daarvoor bedoeld zijn. Dat is geen socket 2011-3 meer, aldus wccftech.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 januari 2017 13:30]

Dat zal het idee erachter zijn. Dat je een 4 core CPU hebt die je nog wat verder kan overclocken? Verder zal die CPU waarschijnlijk ook iets meer lanes tot z'n beschikking hebben dan een i7-7700k.

Ik gok dat deze CPU's de 5ghz redelijk eenvoudig moeten kunnen halen. In ieder geval die 4core. Gezien de i7-7700k dat in de meeste gevallen ook zonder problemen kan.
Zou daar geen geld op zetten
De 6900k heeft daar anders meer moeite mee als z'n kleine Hasswell broertjes.

Grotere die's zijn lastiger hoog te clocken. In multithread zijn we wel significant sneller omdat ze nou eenmaal meer fysieke kernen hebben.
Als deze op 5Ghz draait en meer cache en PCIe lanes heeft dan zijn niet-X wederhelft, dan kan ik mij een dergelijke TDP goed voorstellen.
De X processoren zijn niet geheel vergelijkbaar aan de desktop varianten.
Twee belangrijke verschillen die het nodige energie kosten:
• Quad channel geheugen controller op 2667 MHz vs Dual channel op 2400 Mhz
• 46 PCI Express 3.0 kanalen vs 16 PCI Express 3.0 kanalen

Daarnaast eventueel nog een hogere kloksnelheid.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 januari 2017 16:05]

Zal te maken hebben met quadchannel geheugen. Dat verstookt een paar wat meer
dat is waarschijnlijk door de extra geheugen controller en extra cache in de cpu
De huidige LGA2011 Broadwell-E/EP/EX lijn heeft nu drie dies: een 10, 15 en 24-core, hiervan worden alle varianten (tm de 4-core) gemaakt via binning. Dit bericht lijkt dan vooral om het eenvoudigste varianten te gaan?

Ik vermoed dat er wel meer komt dan alleen Skylake/KabyLake-X met max 10 cores. Als je het release schema ziet van de topchips, dan moet er eind dit jaar toch wel een 24+ core komen:
Xeon E7-8895 v2 (15-core): Feb 2014
Xeon E7-8893 v3 (18-core): Mei 2015
Xeon E7-8890 v4 (24-core): Juni 2016

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2017 13:02]

Nee, er komt een formele scheiding van sockets aan. Bij Broadwell zitten de E-serie desktop, Xeon E5-1600, Xeon E5-2600 op dezelfde socket. Bij Skylake krijgt de versie voor meerdere sockets zijn eigen socket. Daarmee zal de Skylake X slechts een enkele die hebben.
Yep je hebt gelijk, ik zie het nu. Intel gaat voor drie sockets:
LGA 1151 voor desktop
LGA 2066 voor single-socket server en 'extreme' desktop'
LGA 3647 voor multi-socket high-end server (Xeon en Xeon-Phi)

Als de geruchten kloppen wordt de 32-core Skylake-EX een leuk gebakje, zeker in een 8-socket systeem.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2017 14:48]

Welke quad-core is er volgens jou gebaseerd op de 10-core "Broadwell-E LCC" die? Volgens mij eindigt die reeks bij de i7-6800K want toch echt een hexacore is.
Er zijn nog een paar quadcore Xeon v4 modellen:
1620v4
2623v4
2637v4

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2017 14:35]

Enig idee waarom je Skylake-X zou uitbrengen samen met Kaby Lake-X? Superseed Kaby Lake, Skylake niet?
6+ core CPU's lopen een generatie achter. Vandaar de keuze voor Skylake X

Kaby Lake X lijkt meer een "extreme edition" van de bestaande quad-core Kaby Lake te worden (7700K).
Nee, dit is een compleet andere lijn chips. Een variant van de huidige Kaby Lake past domweg niet, socket 2066, geen IGP.

Op het moment maakt Intel alle 4-10 core varianten van de Broadwell-E S2011 chips uit een en dezelfde 10-core die.
De vermoedelijke reden staat letterlijk in het artikel:
De Skylake-X-processors zijn volgens Benchlife cpu's met een tdp van 140 wat en er worden varianten met tien, acht en zes cores verwacht. De Kaby Lake-X-processor zou een quadcore zijn met een tdp van 112 watt.
Ik ben erg benieuwd hoe de 6 en 8 core's zullen gaan presteren over de huidige 5820K (3,3GHz) met een TDP van 140 Watt. Momenteel heb ik er zelf een in mijn systeem zitten, deze draait op 4,2GHz zonder de 70 graden te raken tijdens een render. Hij evenaart de 7700K nog prima.
Grappig, wist niet dat augustus in Q2 zat.... Volgens mij is Q2 april-juni. Augustus zit in Q3.
Verschoven bookjaren veroorzaken dit. Gekozen om fiscale redenen.
Q1, Q2 hoeven dus niet te corresponderen met kwartalen in kalenderjaren.

TDP ter vergelijking met 10 jaar geleden:
Core 2 Extreme QX6700 Kentsfield XE (65 nm) 2.66 GHz 130 W
Core 2 Quad Q6700 Kentsfield (65 nm) 2.66 GHz 95 W

[Reactie gewijzigd door Mr.Aargh op 23 januari 2017 13:06]

De roadmap komt uit juni 2016. Toen werd gesproken over een Q2 launch. Nu is het verhaal dat het X299-platform in augustus komt, dus wellicht is het wat uitgesteld.
Toevoeging op Mr. Aaarg....bij veel bedrijven loopt het boekjaar van maart tot maart. Augustus zou dus nog net in Q2 vallen van hun boekjaar.
Beetje laat. AMD's naples "server" cpu's zijn er dan al, en misschien een ryzen refresh met ingebouwde gpu en al bijna een nog meer vernieuwd ryzen. Denk ik niet genoeg om AMD echt te concurreren, tenzij de prijzen eindelijk wat normaler zijn. Wordt nog best leuk met vega vs pascal/volta en ryzen/naples vs intel core/xeon!
Ik ben een beetje door de war door die kabylake X, het wordt dus eigenlijk een hoger klokkende 7700k, maar misschien met een paar pcie lanes extra en cache? :/
Ik was van plan om een Intel I7 6800k te kopen maar besloot dan te wachten voor de recente release van de 7000 series Kabylake.

Dus, nog wachten tot augustus of de 6800k kopen?
In de afbeelding staat Q2 '17 dat is dan toch 2e kwartaal 2017 ?
Dus April tot en met Juni ?
Misschien gaat het om de boekhoud kwartalen...die lopen soms bij bedrijven van maart tot maart waardoor Q2 van juni t/m augustus is.

Of misschien klopt de roadmap gewoon niet of zijn ze vertraagd O-)