Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Huawei komt met midrange-telefoon P8 Lite 2017

Door , 64 reacties

Huawei heeft de P8 Lite 2017 aangekondigd. De telefoon deelt, behalve de naam, niets met het succesvolle toestel uit 2015. De midrange-smartphone heeft een 5,2"-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels.

De telefoon heeft een voor- en achterkant van glas en draait op Android 7.0 Nougat met Emui 5.0 eroverheen. De smartphone beschikt over een HiSilicon Kirin 655-soc, een octacore met vier Cortex A53-kernen op 2,1GHz en vier A53-kernen op 1,7GHz, bijgestaan door een Mali T830MP2-gpu. Huawei heeft er 3GB geheugen bijgeprikt. De opslag bedraagt 16GB en is uitbreidbaar via een sd-kaart.

De telefoon heeft een enkele camera aan de achterkant met een maximale resolutie van twaalf megapixel, terwijl de frontcamera een maximale resolutie van acht megapixel heeft. Verdere details over de camera zijn niet bekend. Aan de achterkant zit bovendien een vingerafdrukscanner.

Vermoedelijk wil Huawei met de naam P8 Lite 2017 meeliften met het succes van de vorige telefoon met deze naam uit 2015. Daarvan leverde de fabrikant er meer dan tien miljoen. Dit toestel lijkt op het gebied van specs en ontwerp niet op het model uit 2015.

Binnenkort komt de fabrikant ook met de Honor 6X in deze prijsklasse. De Honor-telefoon biedt onder meer een dubbele camera en heeft een 5,5"-scherm, tegenover 5,2" van de P8 Lite 2017. De nieuwe Huawei-telefoon komt begin februari uit en krijgt een adviesprijs van 249 euro.

Reacties (64)

Wijzig sortering
Raar gedoe daar bij huawei, jammer ook dat tweakers dat zelf niet opmerkt,

nu heb je dus:

p8 lite ( kirin 620 + 2gb) 5inc
p9 lite (kirin 650 + 3gb) 5.2inc
p8 lite 2017 (kirin 655 + 3gb), 5.2inc

het artiekel had dus beter kunnen luiden: "huawei geeft p9 lite kleine upgrade maar noemt hem p8"

[Reactie gewijzigd door i-chat op 12 januari 2017 17:17]

Wat een onzinnige reactie. Dat kunnen ze dan ook doen bij elke Samsung Galaxy S en bij elke iPhone wat uitkomt.

OT: Huawei is echt goed bezig de laatste tijd. Ik heb zelf een P8 lite gehad. Wat een fantastisch toestel voor weinig geld. Ik heb hem sinds 2 maanden de deur uitgedaan maar het toestel functioneerd na 1.5 jaar gebruik nog steeds perfect.

[Reactie gewijzigd door stalgie op 12 januari 2017 16:46]

Niet helemaal waar. Het is vreemd dat Huawei teruggaat in naamgeving terwijl de specs vooruit gaan.
Binnenkort komen de P10 en P10 Plus uit, dus dit ding had wat mij betreft net zo goed P10 lite kunnen heten.
Samsung is wel bijna net zo verwarrend, maar verandert zijn modelnummers niet. Het hoogt wel de modeljaren op (bv A3 origineel of 2016 of 2017 uitvoering). De S-serie heeft tot nu toe elk jaar een hoger nummer en betere specs gekregen.

[Reactie gewijzigd door gwystyl op 12 januari 2017 16:53]

Ik vind Samsungs benamingen super logisch. Maar dit wat Huawei doet slaat toch als een tang op een varken :P
.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 12 januari 2017 17:09]

Deze opmerking staat of valt met de design van de smartphone. Ik ken alle bovenstaande telefoons niet maar stel:

p8 lite ( kirin 620 + 2gb) (P8 Body)
p9 lite (kirin 650 + 3gb) (Ander type Body P9)
p8 lite 2017 (kirin 655 + 3gb), (P8 Body)

Tuurlijk als je naar de specs kijkt klopt het misschien wat je zegt, maar een telefoon bestaat niet alleen uit specs. Geen idee of het klopt wat ik hierboven zeg, maar ik kan mij voorstellen dat het zoiets is.
dat zou hebben gekunt als de p8 lite geen 5inc toestel was en de p9 lite geen 5.2 inc... ik zal het er even bijzetten in mijn post om dit te verduidelijken bedankt...
Deze opmerking staat of valt met de design van de smartphone. Ik ken alle bovenstaande telefoons niet maar stel:

p8 lite ( kirin 620 + 2gb) (P8 Body)
p9 lite (kirin 650 + 3gb) (Ander type Body P9)
p8 lite 2017 (kirin 655 + 3gb), (P8 Body)

Tuurlijk als je naar de specs kijkt klopt het misschien wat je zegt, maar een telefoon bestaat niet alleen uit specs. Geen idee of het klopt wat ik hierboven zeg, maar ik kan mij voorstellen dat het zoiets is.
Beetje gekke naam inderdaad. Waarom geen P9 Lite Pro of Lite Plus of iets dergelijks.
Misschien nette specs, maar EMUI vind ik toch echt zwaar op Huawei toestellen.
zwaar? misschien wel maar sense van htc is bijv veel zwaarder, en Sgedoe van samsung ook. de hardware op deze toestellen is daar en tegen doorgans meer dan toerijkend genoeg om een beetje shit toe te voegen, en in tegenstelling tot die meuk van samsung gaat het bij huawei nog ergens over. het aller grootste minpunt is voor mij dat ze geen keuze bieden in launchers, ik had liever gezien dat ze 3 losse lauchers hadden die je tijdens de setup wizzard kon kiezen. nu hebben ze 1 laucher met 2 modi die beiden niet echt je van het zijn... ik heb daarom nu nova launcher geinstalleert en ben van plan die binnekort ook aan te schaffen voor de pro features. dat zal een flinke verbetering zijn tov die iphone-look die huawei standaard aanbied.
Pro aanschaffen? Je kunt beter Aptoide downloaden ;)
Nova Launcher kost 5,25, is dat nu echt teveel voor een applicatie die je continu gebruikt en die je bovendien op zoveel apparaten als je wilt mag installeren en dit zo lang als je maar wil, zonder vervallende licenties en dergelijke? Bovendien zijn er regelmatig promoties waarmee je nog een stuk kunt besparen.

Als jij graag wilt dat alle apps alleen met ads te krijgen zijn omdat er teveel piraterij is met betalende, advrije apps, dan moet je vooral Aptoide blijven gebruiken.
.
Ik gebruik zelf Action Launcher 3, maar Nova is op zich ook een prima launcher die zijn geld waard is.
Hahaha, je hebt gelijk maar toevallig dat ik Nova Launcher gewoon zelf heb aangeschaft :P
Ik gebruik Aptoide eigenlijk vooral voor bta versies van applicaties om nieuwe functies net wat eerder te kunnen testen.

En sommige apps zijn zeker hun geld meer dan waard!
Dan kan je net zo goed de apps veilig en betrouwbaar bij apkmirror.com vandaan halen.. of je gewoon aanmelden voor de beta via de play store.

Ps. Ze hebben vaak aanbiedingen voor Nova pro.. Vorige maand nog voor 50 cent.

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 12 januari 2017 17:49]

Ik heb m voor 10 cent gekocht.
Ik ook een aantal jaar terug. Ging er meer om dat ze dus vaak een aanbieding hebben. Dat terzijde, 5 euro is ook niet veel voor wat elke dag in gebruik is.
Klopt, maar je moet wel een credit card hebben, of paypal. Ik heb hem gekocht met giftcards, maar dat doet er niet toe. Je moet wel beschikken over deze betaalmethodes, anders kan je niks in de playstore kopen (of je moet betalen via je provider).
Absoluut niet, in mijn Androiddagen de Pro-versie aangeschaft. Geld dubbel en dwars waard. Developer brengt ook constant nieuwe versies uit met nieuwe features. Dat soort developers moet je steunen.

En daarnaast heeft iedereen de edele taak om het imago van de typische Androidgebruiker (die van een schraperige gierigaard die nergens voor wil betalen) te verbeteren :P
ik had liever gezien dat ze 3 losse lauchers hadden die je tijdens de setup wizzard kon kiezen.
Dat andere skins ook zwaar zijn is zeker waar. maar wat je zegt over 3 losse launchers vind ik nog geen stom idee. dit had ik ook heel graag gezien.
Het kost ruimte, de gemiddelde consument die snel wil instellen verwar je met extra keuzes die ze niet snappen (of in willen verdiepen).

Voor de mensen die zich eraan irriteren weten dat ze nova ed. Kunnen downloaden dat is 2 sec werk.

Dat gezegd hebbende de reden dat ik terughoudend ben met Huawei aanraden is de rom. Zou graag zien dat het meer stock was. Verder vind ik het mooie toestellen niets mis mee
Toestel is inderdaad mooi, maar Nova vind is meer een extra skin erover heen, na mijn mening zet dat geen zode aan de dijk. ik ben zelf in bezit van een Xiaomi dus een MiUI deze interface bevalt me echt meer, omdat het clean is. applicaties starten snel daarnaast krijg ik updates betreffend miui dat zijn kleine dingen die ik bij Huawei wel mis. (ook Samsung, Sony, etc)
Het draait anders erg soepel op de P9 Lite van mijn vriendin.
3rd party launcher installeren, klaar.
Mensen moeten eens rap stoppen met het verspreiden van deze onzin, want EMUI gaat _VEEL_ dieper dan enkel een launcher:
- Notifcatieshade
- Alle menu's
- Alle standaardapps
- Toevoegingen zoals Security Center/Cleaner apps waardoor notificaties laat kunnen aankomen etc.

NIKS is zoals stock in EMUI, EMUI is praktisch een kloon van MIUI. Dat hoeft niet erg te zijn, voor de duidelijkheid. Het is anders, maar het is niet weg te werken met enkel een andere launcher.

Wel moet ik zeggen dat EMUI niet 'zwaar' is in de zin van vertragingen etc. Het is ingrijpend, het past veel aan maar het is niet noodzakelijk langzamer dan stock Android. Althans, dat kan ik zeggen op basis van de P9, ik weet niet hoe de low-end toestellen zijn.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 12 januari 2017 17:06]

Klopt, ik hou ook niet van de chinese UIs. Ik heb zelf een ZTE Blade V7 Lite gehad en die had ook een iOS achtige UI. En de menu's etc kun je niet veranderen, maar hoe vaak gebruik je die nou? Na dat ik Nova Launcher had geinstalleerd heb ik er met veel plezier mee gewerkt.
Voor het notificatiesysteem gaan ze wss toch weer terug richting google-standaarden moeten opschuiven:

cfr Google’s Compatibility Definition Document

Quote (bron)
The rules now state that handset makers “MUST support the behaviors of updating, removing, replying to, and bundling notifications”. These rules include the “control notifications directly in the notification shade” along with the “visual affordance to trigger the control panel in the notification shade.” The rules also state phone makers must put in “the ability to BLOCK, MUTE and RESET notification preference from a package, both in the inline control panel as well as in the settings app.”
Volledig eens met jou. EMUI is allesbehalve zwaar imo, op mijn Honor 7 heb ik nog nooit een vertraging of hapering gehad in de 13 maanden dat ik hem heb. Het is inderdaad wel zo dat de schil niet zomaar weg te werken is met een launcher. Ik gebruik zelf Nova als launcher en NiLS voor de lock screen notificaties en daarmee kom je al een heel eind, maar zaken als het instellingen menu, notificatie centrum, berichten, dialer blijven daarmee ongewijzigd. Sommige van deze zijn imo beter dan stock Android, andere dan weer niet.
lockscreen haal je er daarmee niet af helaas... zou er graag standaard android lockscreen op hebben
Probeer NiLS eens, dat is zo goed als standaard. Gebruik die zelf al jaren.
nu de standaard meldingen nog weg krijgen, want nu komen ze twee keer over elkaar :p
Klopt, moet je per app de toegang tot meldingen op het lock screen uitschakelen. Is bij mij gelukt voor alles behalve het detecteren van een wifi netwerk, die krijg ik nog dubbel. Weet niet van welke app die afkomstig zijn.
"Binnenkort komt de fabrikant ook met de Honor 6X in deze prijsklasse."

De Honor 6X is toch ook 249 euro?

On-topic: Erg mooi om te zien dat er steeds meer budget-toestellen komen met 3 of soms zelfs 4GB RAM, en ook een goede processor. Ik snap alleen niet wat voor voordeel deze heeft ten opzichte van de Honor 6X, laatstgenoemde lijkt me namelijk meer 'bang for buck'.
Misschien de naamsbekendheid van Huawei?
Dezelfde prijs is toch ook gewoon dezelfde prijsklasse? :)
Rare keuze dat ze wederom kiezen voor de naam P8 Lite, maar voor de rest mooi en goed toestel voor weinig geld.
Ik vind het vooral bizar dat de P8 Lite pas na de P9 Lite komt ;)
Misschien gaan ze weer terugtellen? :P
Inderdaad. Verder prima toestel hoor, maar hierdoor gaat het denk ik niet echt aanslaan
Hmm, verwarrende naam wel. P9 Lite is er al. P10 Lite dan maar?
de p10 lite was ook al aangekondigd dacht ik. Daarom vraag ik me dus af of ze dan niet beter voor p9lite+ hadden kunnen kiezen, al zullen ze misschien bang zijn geweest dat men er dan te veel van had verwacht. De upgrade is nu ook weer niet ZO heel groot tov. de p9 lite, al lijkt de prijs lager te worden dan die van de p9 lite, ik ben dus benieuwd hoe ze dat gaan verantwoorden. al met al een zeer bizarre situatie.
Niet mis voor het prijs wat je betaald. Huawei heeft toch echt zijn slag geslagen hoor in de europese markt!
Ziet er goed uit en erg mooie prijs. De specs zijn zeker goed voor 99% van de gebruikers.
Voor 250 euro is dit heel wat meer dan dat je krijgt van een Samsung A5 (2016) van 300 euro.
Ik snap wel waarom de verkopen van Huawei aan het stijgen zijn.
Ik zoek al lange tijd naar een goede 5 inch smartphone.
Android, zo stock mogelijk.
M'n nexus5 z'n batterij heeft ook z'n beste tijd gehad.

Moet echt niet weten van al die 'high-end smartphones', waar je bijna 700 aan spendeert. |:(
Ik ga echt niet bijna een half maandloon uitgeven aan een smartphone die maar maximum 2jaar zal meegaan.
Als je uit China wilt importeren zou je de Xiaomi Mi5 kunnen halen. Ik heb hem zelf ook, en ik heb er 250 euro inclusief alles voor betaald. Het is een 5.15 inch telefoon, dus niet heel veel groter dan dat jij zoekt. Hij heeft een snapdragon 820 met 3GB ram en 32/64/128GB opslagcapaciteit. Een high-end telefoon dus. Er is ook een actieve community die veel custom roms uitbrengt. Hiermee krijg je een near stock experience die je zoekt. Als ik jou was zou ik er zeker even naar kijken.

[Reactie gewijzigd door Skix_Aces op 12 januari 2017 23:25]

Dit klinkt ook voor mij zeer interessant. Ik ben sowieso op zoek naar een nieuwe telefoon rond de 250 ~ 300 Euro prijsklasse.
Ikzelf heb hem hier gekocht: https://www.aliexpress.co...gerprint/32609395070.html

Ondertussen is hij daar 220 euro inclusief verzenden. Mocht je hem daar willen bestellen, moet je 'seller's shipping option' kiezen. Dan verstuurt de verkoper hem van China naar het verenigd koningrijk waar hij opnieuw word ingepakt. Daarna word hij naar Nederland gestuurd waardoor je geen belasting hoeft te betalen. Top service :)

Dit legt uit hoe het verzenden werkt: https://www.aliexpress.co...e/311331_32653680674.html
Van Huawei heb ik in de afgelopen paar jaar leuke toestellen voorbij zien komen. Maar telkens keer weerhouden die on-screen knoppen mij ervan om een Huawei te overwegen. Erg jammer. Zou mooi zijn als ze daar nou eens een keer van af zouden stappen.
Ik vervloek anders continue de knoppen van mijn Galaxy S5 Neo (niet mijn keuze, opgelegd door mijn werkgever), die touch knoppen zitten veel te kort bij de rand waardoor ik er te vaak per ongeluk op duw. Ik heb het toestel al meer dan een jaar en ik blijf er moeilijkheden mee hebben.

Om dit probleem niet te hebben, moet het toestel enorme bezels hebben, of onscreen knoppen. Geef mij die onscreen knoppen dan maar. Ik kijk nooit naar het volledige scherm behalve bij foto's/video kijken/nemen, maar dan verdwijnen die onscreen knoppen ook.
Ik ken de S5 Neo niet, maar zelf heb ik dat probleem nooit gehad met mijn laatste 3 phones met capacitive buttons.

Wat betreft verdwjinen van on-screen buttons: Ik heb hier eens naar gekeken een tijd terug.. Was de Mate 8.. Heb toen eens in een youtube video speciaal daarop gelet.. Hoe vaak die knoppen in beeld zijn. En dat heb ik destijds beoordeeld als "te veel" :) Maar t zou inderdaad best kunnen dat ik er in t dagelijks gebruik wellicht achter zou komen dat t inderdaad niet zo storend is als ik altijd denk.

On-screen buttons hebben in mijn ogen overigens wel een voordeel, en wel een ergonomische: Bij bediening met n hand, hoeft je duim minder ver naar beneden te reiken (Bij capacitive buttons merk ik dat t reiken helemaal naar de onderrand, soms best wel oncomfortabel is (te veel moeten rekken van de duim)).

[Reactie gewijzigd door Omer op 12 januari 2017 22:45]

Lol, het zou mooi zijn als Samsung eindelijk eens van die knoppen af stapt en android zo gaat implementeren als Google bedoeld heeft met die onscreen knoppen. Al jaren is dat namelijk de standaad en dus niet zoals Samsung het maakt/gebruikt
Samsungs vallen bij mij sowieso al allemaal af, en wel vanwege de fysieke home-knop :)

(PS: Ik heb volgens mij overigens nog nooit een Samsung met onscreen knoppen gezien. Of vat ik jou verkeerd op?)

[Reactie gewijzigd door Omer op 13 januari 2017 08:51]

Klopt, dat is ook het hele punt. Al jaren maken bijna alle fabrikanten gebruik van onscreen knoppen zoals google ook bedoeld heeft in het hele design. De enige die daar tegendraads in in van de grote fabrikanten is Samsung.