Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dell kondigt 32"-monitor met 8k-resolutie aan

Door , 128 reacties

Dell heeft de UltraSharp 32 Ultra HD 8K aangekondigd. De 32"-monitor biedt een 8k-resolutie, waardoor het scherm een pixeldichtheid van 280ppi heeft. Dell brengt tegelijkertijd twee InfinityEdge-monitoren met dunne schermranden voor consumenten uit.

Dell heeft de 32"-monitor met resolutie van 7680x4320 pixels en modelnummer UP3218K in een aluminium behuizing gegoten. Het scherm kan 100 procent van de AdobeRGB- en sRGB-kleurruimtes weergeven. De randen van de monitor zijn relatief smal gehouden. De 8k-monitor komt op 23 maart beschikbaar in de VS, voor een startprijs van 4999 dollar. Dat is omgerekend en met btw 5708 euro.

Daarnaast heeft Dell de nieuwe S-serie van monitoren voor consumenten aangekondigd. Deze bestaat uit vier modellen, waarvan de S2418HX en S2718HX 24"- en 27"-modellen zijn met dunne schermranden aan alle vier de zijden. Deze dragen daarom de InfinityEdge-aanduiding en bovendien ondersteunen ze hdr-weergave en hebben ze 6W-speakers. De overige twee zijn 22"- en 23"-monitoren met 3W-speakers. De resolutie is 1920x1080 pixels.

De Dell 22 Monitor S2218H en Dell 23 Monitor S2318HX kosten in de VS respectievelijk 199,99 en 219,99 dollar. De Dell 24 InfinityEdge Monitor S2418HX en 27 InfinityEdge Monitor S2718HX komen voor respectievelijk 289,99 en 379,99 dollar beschikbaar. Dat zal voor de vier monitoren vanaf 23 februari het geval zijn.

Reacties (128)

Wijzig sortering
Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe deze resolutie (8K) schaalt in windows? :)
Als je goed kijkt zie je op de eerste afbeelding heel klein de werkbalk. Ik neem aan dat de standaard schaling is.
Dat is het zeker. Als je heel ver inzoomt kan je het zien.
Zelfs een 4K monitor werkt nu niet lekker i.c.m. Windows. Ik ben daarom overgestapt op Linux (Fedora) en draai Windows in een Virtual Machine voor die paar applicaties die ik mis in Linux.
Ben je overgestapt inverband de 8k scherm naar linux? Waarom.
Ik ergerde me dood aan alle bugs in Windows met schaling. Draaide voorheen Linux in een Virtual Machine. Heb het nu dus alleen omgedraaid en van Linux mijn main-OS gemaakt. Draai ook nog macOS in een andere Virtual Machine, dus het maakte verder weinig verschil in m'n workflow.
Het wordt pas echt een drama als je een 4K-scherm als main hebt met een lager DPI-scherm er naast.

Met display scaling aan, is werken op Windows een regelrecht tranendal. Een venster slepen naar het lagere DPI-scherm kan, maar dan maakt Windows het venster automatisch kleiner en wazig. DPI-scaling uitzetten voor het programma maakt het op het lage DPI-scherm weer moeilijk groot.

Windows 10 zou hier beter in moeten zijn, maar totaal niks van gemerkt.
Workaround voor mensen die Windows-bound zijn is bijvoorbeeld werken met twee gelijke DPI-schermen. En als je afhankelijk bent van kleurweergave, een prijzige opgave.

MacOS doet dit overigens wél perfect. Hoe Linux's display managers hier mee om gaan, geen ervaring.
Windows 10 doet het ook een stuk beter, programma's als Firefox resizen helemaal goed en zijn op alle schermen helemaal scherp. Is nieuw sinds W8.1/10 en het is aan de programma's om aan te geven dat ze deze per-monitor DPI ondersteunen. Begint langzaam te komen. Alle UWP-apps hebben dit by default, windows verkenner heeft dit, Firefox ook, Chrome bijna of net helemaal in de laatste canaries en Java-software gecompiled met JDK9 (als het JavaFX of Swing gebruikt) vaak ook. Telegram doet dit een beetje vaag, net als alle Adobe software. Die geven aan dat ze dit wel ondersteunen maar doen het eigenlijk niet, waardoor alles veel te groot/klein is op andere schermen. Overige software ondersteunt dit gewoon niet.

Meeste programma's ondersteunen inmiddels wel "gewoon" custom DPI, maar die wordt dan bij het starten van het programma geset op de DPI van het main beeldscherm en blijft constant. Windows past dan Bitmap scaling toe op de UI om het aan te passen, omdat het programma zelf niet dynamisch kan scalen (de juiste eventlisteners zijn dan niet geïmplementeerd en dan past 'ie zich niet (helemaal) aan waardoor het juist nog erger wordt). In dat geval is het programma dus scherp op het hoofdbeeldscherm, maar op de rest naar beneden of boven gescaled. Dit is dus de fallback als de beste techniek niet wordt ondersteund en is ontstaan toen Windows nog alleen maar systemwide DPI settings ondersteunde (W8 en eerder). Dit is wat gebruikt wordt in Office, Visual Studio, JetBrains-software en bijna alle andere software.

De laatste fallback-optie is als het programma helemaal geen custom DPI ondersteunt en dus altijd 100% gebruikt. In dit geval wordt het programma altijd met bitmap scaling op het goede formaat gebracht, dus ziet het er altijd crappy uit op Hi-DPI schermen. Deze software begint gelukkig vrij zeldzaam te worden, is vooral oudere tooltjes en komt nog veel voor in de oudere onderdelen van Windows. Denk hierbij aan de Management Console (mmc), dus Systeembeheer, regedit, Hyper-V beheer, enz.

In mijn ervaring is het met één monitor op hogere DPI dus ook prima te doen, ik ervaar nauwelijks meer problemen. Het is vooral met meerdere monitoren met verschillende DPI lastig is. Maar ook op OSX is dat niet geweldig en heb ik ook wel eens scaling gezien.
Je verhaal zegt het eigenlijk al. Er zijn nog zat applicaties die niet goed schalen. Om die reden ben ik nog bij een bescheiden 1440p 27" gebleven. 25" 1440p vond ik al geen doen bijv. En dat was een paar maanden terug op W10. Gaat nu overigens goed met de 27" en native settings.

In Osx en Linux werkt 't out of the box zonder problemen. Misschien incidenteel met een specifieke applicatie, maar dat heb ik nog niet gemerkt.

Ik vind dat Windows hier veel te laat mee is. Zo nieuw is 't nou ook weer niet. Dit kon je 25 jaar geleden al voorspellen en je op voorbereiden. Ik heb toen al een spreekbeurt over HD ed gehouden op school. Een schaalbare UI met applicaties die dat moeten naleven... hebben ze toch tijd genoeg voor gehad zou je zeggen.

Edit: Echt? -1? Het is toch een feit dat Windows hierop achterloopt?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 7 januari 2017 11:21]

MacOS doet dit overigens wél perfect. Hoe Linux's display managers hier mee om gaan, geen ervaring.
Linux support met HiDPI is niet al te best. Zodra je van de standaard scaling afwijkt, ben je de lul. macOS schijnt dit prima te doen, ik kan dat niet bevestigen.
ik heb een macbook pro retina en een yoga pro 2 met qhd.

hoewel het langzaam beter gaat met windows 10 is het nog verre van perfect. ook met bv outlook op 175% zien de fonts er vreend uit.

Mac OS gaat er echt perfect mee om. nooit problemen, ook niet met een setup van werken met het interne display (dus scaling) en 2 monitoren die op 100% draaien. omdat ik als webdeveloper rekening moest houden met high-dpi, is de macbook nu mijn werkpaard geworden omdat windows 8, 8.1 en zelfs 10 hier gewoon nog steeds slecht mee omgaat. ook het feit dat signout moet doen om zoom aan te passen en sommige apps uit zichzelf ineens scaling uitzetten is gewoon echt irritant. snap niet dat ze dit nog steeds niet op hebben kunnen lossen. om de een of andere vage reden heeft dit denk ik geen prio bij ms, want zelfs eigen windows componenten werken af en toe dramatisch. doe maar eens een rdp sessie naar een computer op high-dpi laptop en dan later weer normaal. dan is de gui van de computer waar je naar connect aardig van slag.
Leuk feitje:

Office 2010 schaalt beter dan 2013/2016 in mijn testen (Win10 op 13.3" 2560x1600)
Gebruik de Store RDP app. Store apps schalen standaard.
Mag hopen dat je dat als Tweakers.net bezoeker al wist :X
ik draai nu windowed en schaal naar 200% en ja, ik weet dat er ook andere manieren zijn als workaround.

maar dan nog: je draait windows 10 pro en je doet een RDP sessie naar windows 10 pro, waarom fixt MS dan niet de RDP client die ze standaard bij windows 10 leveren ipv alternatief via de store installeren?

net als hyper-v met windows 8: kon je beter een RDP sessie starten naar je VM dan de tool zelf gebruiken. Dat is toch gewoon slecht? Dan ga ik dus maar VirtualBox gebruiken...

kijk als tweaker vind je altijd wel oplossing, alleen frustreert het me om oplossingen te zoeken voor problemen die er in eerste instantie niet hadden mogen zijn ;-)
En ik mag hopen dat je als Tweakers.net bezoeker kan shellscripten onder bash en dat je alle keyboard commando's van vi uit je hoofd kent.

Basiskennis is een nogal onsnuggere aanname; wat voor jou basiskennis is, is voor een ander misschien niet zo omdat er andere omgevingen gebruikt worden.

Die Store is de hel op aarde en iedereen die dat soort ellende gebruikt snapt niet hoe ze normáál bestanden moeten downloaden. Dat is mijn aanname.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 6 januari 2017 07:56]

Ik heb een 25" 2560x1440 monitor, Windows 10 schaalt naar 125% grootte. Ik heb toen ik deze monitor net had enkele maanden geleden er mee lopen knoeien. Nog ben ik er niet geheel tevreden over, maar het went. Chrome had ik toen ook nog apart moeten zoomen naar tevens 125%. Onlangs is hier denk ik een update voor gekomen, en heb ik de zoom in Chrome weer weg moeten halen want deed hij dit zelf ineens, dus was het dubbel op.

Kortom, een 1080p monitor lijkt me vooralsnog het beste bij Windows, tenzij je misschien een erg groot scherm wilt.

Overigens heb ik nog een oude 32 " 720p philips tv eraan hangen, die draait op zich al 10 jaar hetzelfde ongeacht welke pc of resolutie een andere monitor heeft. Grappig is het wel als ik een 1080p video die ruim past op het hoofdscherm sleep naar de tv waarin de helft er nog niet op past.
Niet iedereen heeft hier last van. Zelf heb ik ook een 25" Dell Utrasharp 2560x1440. Windows wil standaard schalen naar 125% maar dat wil het ook al op 15,6" 1080p dit heb ik altijd op 100% terug gezet dat vind ik juist veel fijner. Dus ook op 1440p.
Ik heb eerder een 1680x1050 op 15,6" gehad daar klaagde mijn klasgenoten ook al over dat alles klein is. terwijl ik het juist prettig vind werken omdat het kleiner en scherper is.
Zelfde hier, heb een 34" 3440x1440 (+/- 5MP) scherm en heb nergens last van in Windows 10, ziet er goed uit, en mijn spellen zien er helemaal mooi uit ;)
Het schalen op een enkele monitor is een ding, maar als je 2 monitoren hebt met (sterk) afwijkende PPI dan is dat natuurlijk níet tof dat je vensters ineens enorm krimpen/groeien wanneer je ze verschuift.

Hoe moeilijk kan het zijn om scaling per monitor in te stellen? Volgens mij moet dat prima te doen zijn (zie OSX/Linux) maar Windows heeft, zoals het altijd al heeft gehad, scheit aan mensen met meer dan 1 monitor. Getuige het feit dat je NOG STEEDS niet pér scherm een achtergrond kunt instellen.. ik ben al lang blij dat je tegenwoordig gewoon op elk scherm een eigen taskbar hebt die je kunt instellen dat je enkel de vensters ziet op die taskbar die op dát scherm geplaatst zijn... Dat moest tot voor kort nog gewoon met 3rd party window managers gedaan worden... *zucht* het is een ramp op windows als je het mij vraagt... ze besteden totaal geen aandacht aan productiviteitsgemakken en de eindgebruikerservaring.. maar hè, dat nieuwe 'settings' scherm in windows 10 waar je MINDER mee kan dan met het configuratie scherm maar waar je wel naartoe moet voor sommige instellingen die je dus NIET in het daadwerkelijke configuratiescherm kunt vinden is mooi overzichtelijk :+ 8)7
Je kunt gewoon scaling instellen in Windows per monitor. Dat doe ik ook op mijn PC monitor en beamer.

http://www.pcworld.com/ar...-multi-monitor-setup.html
Windows heeft, zoals het altijd al heeft gehad, scheit aan mensen met meer dan 1 monitor. Getuige het feit dat je NOG STEEDS niet pér scherm een achtergrond kunt instellen..
Sinds W10 is het mogelijk om per scherm een achtergrond in te stellen:

https://www.google.nl/amp...monitor-in-windows-10/amp

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 6 januari 2017 09:24]

Als je vanaf windows 8 2 achtergronden in een map doet, en deze in persoonlijke voorkeur aanpassen naar die map verwijst, dan krijg je 2 verschillende achtergronden :)

ik heb zelf een map met zo'n 700 backgrounds, en beide monitoren pakken verschillende achtergronden per 10 minuten :)
Ik heb 1440p 32" op 1 meter. 150 schaling.

Die 8K lijkt mij tof voor foto's. Maar doe niks met foto. Maar ik kijk meer naar tekst van source code en strakke font is niet mijn ding maar breed en goed overzicht en relaxte grote fonts.
Macs doen het anders. En nee dat is niet perfect. Dat is anders.
Heb je de laatste W10 update draaien? Of spraak je uit het verleden?
Verplaatsen naar andere schermen+schaling is hierin aangepast.
Waarom uberhaupt schaling? Ik heb een 4k scherm op 27" zonder schaling en dat werkt heerlijk. 5k zou ook nog steeds prima zijn
Hmm dat zou ik ook wel eens willen proberen op linux werken met een virtual machine en dan windows er op draaien thx for the tip.

Wat wel zo is is dat VM zo langzaam draait.

[Reactie gewijzigd door devin1992 op 5 januari 2017 20:54]

Zolang je de virtual machine op een SSD hebt staan en je CPU niet al te oud is draait Windows echt perfect in een Virtual Machine. Ik merk nauwelijks verschil in de snelheid.

Misschien dat games niet zo lekker zullen draaien, maar dat heb ik zelf nooit getest.

[Reactie gewijzigd door Kun op 5 januari 2017 21:06]

Valt reuze mee hoor. Ligt aan het schalingsniveau. Mijn surface pro 4 heeft een hoge maar rare resolutie en ik heb nergens last van. Alleen oudere programma's en Windows ui onderdelen zijn wat blurry omdat ze vergroot worden, maar dat wordt met iedere Windows 10 update steeds minder omdat steeds meer oude elementen in het nieuwe ui gegoten worden. En desktop programma's worden ook allemaal langzamerhand aangepast aan Windows 10.
Ja, als je nog op Windows 7 blijft plakken zul je altijd dingen tegenkomen die niet zo fijn werken met nieuwe technologieën. Of als je je mening baseert op hoe Windows er een jaar geleden mee om ging.
Mijn ervaring momenteel is meer dan prima met hoge en vreemde resoluties. En zal alleen maar beter worden.
Bovendien een schaling van 200% zal al veel verschil uitmaken op zo'n scherm.
Ik heb het over Windows 10. Om maar een voorbeeld te noemen wat niet lekker werkt in Windows met een 4K display en schaling op 125%: Visual Studio Code. Tekst is enorm wazig. Dus dat zelfs de software van Microsoft niet lekker werkt is gewoon een aanfluiting.
zelfs op 1080p heb je dat al als je 125% schaling gebruikt. Zet het op 100% en je hebt nergens last van. Echter krijg je natuurlijk wel kleine lettertjes.
Die 125% scaling in Windows is een bug, en op te lossen met een tooltje waar me de naam van ontgaan is. Enkel en alleen de 125% setting heeft er last van.
nee hoor, op 150% ziet mijn device manager er bijvoorbeeld ontzettend blurry uit. En dat is bij meer dat soort dingen.
Kan je eens met dit tooltje proberen?
http://windows10_dpi_blurry_fix.xpexplorer.com/
Ik heb mijn scaling gewoon op 100% staan, past er ook meer op mijn scherm :)
Ik had hetzelfde probleem als jij op een laptop van een klant, en met dat tooltje zag zelfs de device manager er goed uit.
Hopelijk zijn er mensen die er een oplossing mee hebben O-)
RDP is ook een nachtmerrie in combinatie met 4K resolutie. Het geeft allerhande scaling problemen en maakt het in de praktijk voor veel systeembeheerders zelfs quasi onwerkbaar.

Ik heb twee 4K schermen aan mijn werkbureau en moet echt wel overschakelen op 1080p als ik een aantal verschillende rdp's tegelijk wil open hebben.
Of je gebruikt de RDP Store app. Store apps schalen standaard allemaal.
Of je gebruikt de RDP Store app. Store apps schalen standaard allemaal.
Dat geloof ik best, maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat ik verplicht word om app x te gebruiken. Als je een standaard ingebouwd programma (mstsc) blijft voorzien moet je er ook voor zorgen dat het goed werkt op moderne systemen.

Of deprecate het ineens en vervang het default door de RDP app. Dan is ook die irritante alt gr bug misschien ineens de wereld uit.
Deze kende ik nog niet. Meteen geinstalleerd. :) Thx voor de tip.
Dat heeft meer te maken met de onderliggende Electron en Blink engine.
Helemaal perfect niet nee, maar Windows 10 doet het best aardig. Bij Fedora is het idd wel redelijk op orde inmiddels, maar toch blijft het elke app/toolkit voor zich. Zo gebruik ik Cinnamon als WM omdat dat de enige is die mijn Dell 4K display ook fatsoenlijk als 1 monitor aanstuurt, en blijf je problemen met bepaalde apps houden en artifacts in het midden van het scherm. Enige die dit echt goed voor elkaar heeft is Apple....
Werk op een 34 inch 4k scherm maar heb nergens last van. Wat zijn precies die scaling bugs? Misschien heb ik ze wel, maar vallen ze mij niet op?
Draai windows 8.1 op een 4k scherm wat werkt dan niet goed?
En game op een virtual machine zoals battle field 1 in windows10, gaat dat lekker ?
Dat hangt er maar net vanaf hoe groot je 4k monitor is en dus of je moet schalen. Ik zelf heb een 40" (BDM4065UC) en op 100% schaling is het heel lekker werken.
Ik weet niet wat voor apps jij draait maar hier werkt 4k op 27 inch prima. Chrome, firefox, vlc, windows, visual studio/android studieo. Die paar apps die niet schalen zijn alsnog te gebruiken. Adobe lightroom (4.4 dacht ik) heeft wel een zeer kleine interface.
als je windows uberhaupt geinstalleerd krijgt op dat scherm!!!

ik heb toevallig deze week een clean install gedaan op een 13" yoga QHD en het scherm om je partities aan te maken was niet te doen, mix van 100% en 200%. Ongelooflijk dat Microsoft hun eigen GUI niet eens weet aan te passen :(

http://www.sumtingwong.nl/win-setup-highdpi.png

Wat een puinbak blijft dat schalen toch in windows. ongelooflijk, al vanaf windows 8 is het behelpen. start maar eens VLC op of de classic windows mediaplayer van MS zelf...

On topic: wel een waanzinnig mooi scherm! gelukkig heb ik ook nog een macbook :P
Kijk op de eerste foto, dan zie je Windows onderin
voor een startprijs van 4999 dollar. Dat is omgerekend en met btw 5708 euro."

Is hier niet het aantal dollars maal de koers wat een euro is in dollar gedaan, ipv andersom?
toen ik in de vorige eeuw in de VS was was het enorm wennen dat alle prijzen (ook in de supermarkt) ex btw waren, erg leuk om bij de kassa achter te komen... blijkbaar werkt dat nog steeds zo
Amerikanen zijn een beetje raar met getallen. Het metrische systeem willen ze ook niet gebruiken.
Ze geven gewoon altijd de basis prijs aan zonder sales tax, dat komt doordat dit per staat verschilt. Anders moeten ze dus alle reclame uitingen, websites, etc per staat regelen.
Goh dat had ik ook zelf moeten kunnen bedenken |:( maarja, we zijn toch geneigd om Amerika als 1 land te zien vanuit Europa


https://en.wikipedia.org/...axes_in_the_United_States
ik vermoed omgerekend naar de euro en dan * 21% btw
Lijkt mij niet, als je 4999 dollar + 21% btw doet zit je net over de 6000 dollar, gezien de euro meer waard is kom je daar dus iets onder. Hadden ze het wel omgedraaid kwam de berekende prijs daar zelfs nog over heen...
4999*0,943*1,21~5704 klopt aardig
Hoe stuur je dit aan? 2 TB3 aansluitingen? Of is 1 hier voldoende?
- Hoeveelheid pixels is 7680x4320=33177600 pixel
- 1.5MB per MP bij RAW 12bits
- 120FPS

totaal data p. sec. = 33.1776*1.5*120≈5972 MB/s=5.832GB/s

thunderbolt 3 levert 40 Gbps = 5GB/s

Dus 1x Thunderbolt 3 lukt het net niet.

(Als er fouten zijn in de berekening hoor ik het graag)
HDMI 2.1 zou het wel redden
HDMI 2.1 zou het wat betreft bandwidth wel kunnen. Alleen ondersteunt HDMI 2.1 8K60 en 4k120. Dus geen 120 fps voor 8k. Video-editors zouden dat wel fijn vinden. Ik weet niet of dit scherm uberhaupt 120fps aankan.
Weet wel zeker dat dit scherm geen 120fps gaat doen anders had dat er echt wel met grote letters bij gestaan. Waarom zou je niet showen met 8k120fps?
Je vergeet dat je 3 kleuren hebt ;).
7680*4320 pixels/frame
3 kleuren/pixels
10 bits/kleur
60 frames/s
= 7680*4320*3*10*60 = 59,719 Gb/s.
Hoe ze dit gaan aansturen geen idee, waarschijnlijk gebruiken ze een soort van compressie (zoals in DisplayPort 1.4).
Volgens mij is dit scherm helemaal geen hdr?
Er staat nergens dat deze schermen HDR zijn of 120fps aankunnen toch?
Klopt. Ik ging van 120fps uit. Zeker voor video-editors zou dat fijn zijn. Foto-editors hebben dat niet echt nodig, dus kan ook bet 60fps zijn.
Hoezo is dat voor editors fijn? Al het materiaal is 24, 25 of 30 fps
Op dit moment kunnen de RED camera's 60fps opnemen in 8K. Het zou me niks verbazen als we binnenkort naar 120fps gaan.
Dat het materiaal 60, 120 of 1000fps is maakt eigenlijk niet uit. De consument moet de content ook ergens op afspelen. En we zijn nog lang niet zover dat we dat kunnen. Meestal word er op hogere speeds opgenomen om slowmo te krijgen of nog wat te 'rampen'.

[Reactie gewijzigd door harmvzon op 6 januari 2017 09:22]

Heel tof, maar wat een geld. Ik vraag me af wie dit neer gaat zetten... video editors misschien?
Misschien zelfs meer high res dan nodig voor video editors, maar de combinatie van hoge resolutie en kleurreproductie maakt hem zeker heel geschikt voor fotobewerking. Al betwijfel ik wel of iemand die prijs kan rechtvaardigen bij z'n baas.
3d animeren en ontwerp, hoe meer pixels hoe beter. En veel mensen in die bedrijfstak werken voor zichzelf.
goed punt, ik denk dat sommige cad tekenaars die hoge resolutie ook wel kunnen gebruiken soms.
Geloof dat een van de eerste Full HD tv's (dacht in 1998) ook een prijskaartje van $8000 hadden en kijk nu. Eigenlijk is het altijd al zo geweest dat als je iets als eerste wilt hebben je daar een behoorlijk bedrag voor neer moet tellen.
De eerste 4K schermen waren zelfs nog een stuk duurder.

Dit trekt vanzelf wel bij :-)
Even wachten op de 2e of 3e verie van dit dus.
De early adopters prijs is wel erg hoog zo
Inderdaad, maar was te verwachten, is altijd zo.

Daarnaast zou ik een wat grotere maat verwachten dan 32 inch bij 8K. Dan zou ik eerder minimaal een 40" nemen (met lichte kromming, liefst in twee richtingen).
8k op een 32" schermpje (monitor), lijkt me niet echt nuttig, op zo een kleine scherm als je 1 a 1,5 m vanaf zit, is het zelfde als een 4K TV van 49" en op 2,5 a 3 meter afstand TV kijken, zie je zo goed als geen verschil tussen 4k en 1080p.
Ja inderdaad, je ziet het verschil niet. Meer als 4K kan het menselijk ook niet waarnemen. 8K is onzin voor consumenten, voor grote schermen in een voetbalstadium of in de bioscoop heeft het zeker wel zin.
MKBHD (voor de mensen die z'n laatste Q&A gezien hebben :D :+), mensen die van pixels houden en video editors/graphics designers ja. Eventueel programmeurs.
Wel lastig aansturen met je laptoppie die hooguit met HDMI 1.4 2560x1440 op 60Hz kan doorgeven.
Met displayport (zit alleen op de duurdere laptops) kon je nog 4k doen, en met de nieuwe laptops met HDMI 2.0 die nu langzaam uitkomen ook. Maar 8k, dat is nog net iets teveel, haha. Laptops liepen dus altijd achter de feiten aan, en nu weer.
Menig PC kan ook geen 8K scherm aansturen hoor..
Yes, i know, maar daar kan je tenminste nog zelf een videokaart in zetten die het wel kan.
Ik zeg hebben! Maar mijn logica zegt we hebben er de hardware niet voor :o

Prachtig mooi apparaat dat dan weer wel!

[Reactie gewijzigd door Sayko op 5 januari 2017 20:21]

Deze monitor zal ook niet voor gaming ingezet worden ;)
Als de prijs het ooit toelaat bij mij wel.
En natuurlijk youtube kijken
Hoop dat ze een 1440p scherm met zulke dunne bezels op de markt gaan brengen ook en niet alleen 1080p en liefst 100+hz en freesync/gsync
categorie: Monitoren

Die zijn er echt al heel erg lang?
Ik zie daar geen 1440problemen scherm met 100+ hz met free of g sync van Dell tussenstaan. En ook geen andere met zulke dunne bezels.

Geen freesync niet gsync wel excuus.en geen ips

[Reactie gewijzigd door Eentje op 5 januari 2017 21:26]

pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Bezels zien er op renders vaak dunner uit dan ze werkelijk zijn btw

TN paneel btw
Tn inderdaad. En helaas geen freesync maar thx voor linkje
Tjah, zelfs in het gros van zelfs nieuwe games wordt resolutie totaal niet rekening mee gehouden wat betreft UI scaling.

Games als War Thunder hebben op 4k bv gewoon 2x zo kleine crosshair etc, waardeloos gewoon.

Welke game dev implementeerd vandaag de dag niet gewoon fatsoenlijk scaling....
Zijn er genoeg hoor, BF3, 4 en 1, TF2, Rainbow 6 Siege. Crosshair allemaal even groot.
Witcher 3, dragon age inquisition net zo.

Alleen in World of warships liep ik er tegen aan.
Ik had liever gezien dat ze eindelijk de 3017Q uitbrachten. Die OLED monitor met een 120Hz refreshrate die ergens vorig jaar had moeten uitkomen. :O
Kijk dit is wat een BIM modelleur blij maakt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*