Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Honor presenteert Magic-telefoon die 70 procent kan opladen in twintig minuten

Door , 107 reacties

Huawei-dochtermerk Honor heeft de Magic-telefoon gepresenteerd. Volgens de fabrikant kunnen gebruikers de accu van het toestel in tien minuten opladen tot 40 procent en in twintig minuten tot 70 procent. De accu heeft een capaciteit van 2900mAh.

De telefoon heeft gebold glas aan de voor- en achterkant en beschikt over een vingerafdrukscanner onder het scherm. Die vingerafdrukscanner vervangt bovendien de Android-bedieningsknoppen op het scherm. Eerdere Honor-telefoons hadden de scanner veelal achter op de smartphone zitten.

Hoewel Honor spreekt van een 'rand-tot-rand concept', heeft het toestel reguliere bezels. Aan elke zijkant zit 3,2mm, ongeveer evenveel als bijvoorbeeld een 'platte' Galaxy S7 van Samsung. Het display is een 5,1"-oledscherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. Huawei heeft in de Magic de Kirin 950-soc gestopt, waar de recent uitgekomen Mate 9 de nieuwe Kirin 960 heeft. Het geheugen heeft een grootte van 4GB, de opslag bedraagt 64GB.

Huawei wil de Honor Magic onderscheiden met software. Als de telefoon dankzij de lichtsensor merkt dat het donker is, geeft hij automatisch de optie voor de zaklamp weer op het lockscreen. Bovendien vergrendelt de telefoon automatisch als de sensoren oppikken dat de gebruiker het toestel in de zak stopt. De telefoon heeft een dubbele 12-megapixelcamera aan de achterkant.

De fabrikant heeft geen adviesprijs bekendgemaakt. De telefoon heeft alle 4g-frequenties aan boord voor een release in Europa, maar verschijnt vooralsnog alleen voor de Chinese markt.

Reacties (107)

Wijzig sortering
De 4 GB RAM + 64 GB opslag versie gaat 3699 RMB kosten wat omgerekend 509 Euro is.
Glory Magic offers: full version Netcom
Price: 3699 yuan
Capacity: 4GB + 64GB
Glory is de vertaling van Honor vanuit het Chinees.. Hier een screenshot van de presentatie met de prijs.

Bron: live tracker bij het Magic evenment.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 16 december 2016 09:59]

Ik kan maar weinig informatie vinden over de Honor Magic, maar dit haal ik uit de live stream en het forum. De productpagina zal waarschijnlijk het volgende zijn, maar die werkt nu nog niet: http://www.honor.cn/products/mobile-phones/honormagic/
glory Magic: full version Netcom (= alle EU frequenties)
Price: 3699 yuan (= § 509.56, excl BTW en importkosten)
Capacity: 4GB + 64GB
first marketing platform: Vmall, Jingdong, Lynx, Suning
Date: December 16, 2016 20:00 (UTC+8)
Echte foto's zijn hier te vinden:
http://club.huawei.com/thread-11546620-1-1.html

De live stream was te zien via deze link, maar de filmpjes werken nu al een half uur niet meer. Er zijn wel wat screenshots terug te vinden op die pagina:
http://campaign.honor.cn/planet-2016/pc/?v=24697933

Het is jammer dat Honor de prijs zo hoog heeft ingezet, het is zeer lastig om mensen te overtuigen om voor een Honor Magic te kiezen in plaats van een Samsung S7 Edge of iPhone 7. Ik zou dan liever voor de gevestigde orde gaan.

Wat kun je verwachten van de Kirin 960? Het presteert net onder de Snapdragon 820.
http://gsminsider.com/201...-vs-helio-x25-comparison/

http://www.phonearena.com...&f=name&id=261690&popup=1

Edit: Tweakers had de CPU eerder in de ochtend al aangepast van Kirin 950 naar Kirin 960.
In de stream kom ik de cpu niet snel tegen, maar de directe officiŽle verkopers Suning en Jingdong/JD spreken over de Kirin 950. Het is dus even afwachten wat Honor er zelf over zegt. Honor fans: Team Honor NL heeft het ook over de oudere/tragere Kirin 950.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 16 december 2016 11:46]

leuk dat snel opladen, jammer alleen dat je accu in een paar maanden volledig naar de vaantjes is...
Accutechnologie staat niet stil. De gesuggereerde laadsnelheid zit op zo'n 2 a 3c, hoewel meer dan 0,5c voor budget kwaliteit niet aan te raden valt zijn er ook exemplaren die op 3c niet noemenswaardig extra slijten. Nu lijkt het me normaal dat Huawei hier rekening mee zal houden en een geschikte accu zal gebruiken. Maar inderdaad who knows, Huawei wil misschien een paar euro besparen.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16 december 2016 09:10]

accutechniek is iets waar ik op studeer en de chemie die momenteel beschikbaar is kan er gewoon niet tegen. de telefoon hoeft maar een jaar te werken en dan is hij technish "versleten" als je het aan de fabrikant vraagt (kijk maar naar apple over planned obsolescence in hun producten) dus als de accu een slordige 150~200 laadcyclussen door kan lopen zonder problemen is het goed genoeg. daarom laden veel telefoons ook de accu naar 4.3v terwijl de chemie maar voor 4.2v is berekend bij 1000 cyclussen. op 4.3v is dat nog maar 200 cyclussen voor een 5% vergroting van de capaciteit.
helemaal lullig als je bedenkt dat je tot 4.0v kan laden en 8000 cyclussen mee kan gaan.
Interessant! Geldt dat voor alle moderne telefoonaccu's, die voltages? Of zijn er ook andere factoren? Ik heb een LG G2 en laad hem normaliter niet hoger dan 80% op.

En is een heel laag voltage ook slecht? Ik bedoel, als je je telefoon elke keer pas oplaadt als hij bij 0% is.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 16 december 2016 09:15]

de "sweet spot" voor lipo zit tussen de 30 en 80% qua levensduur.
blijf je daartussen en laad je met een oude 500mA lader uit de onderste la kan je makkelijk 10000 cyclussen halen voordat je 20% kwijt bent aan capaciteit. (de norm voor een versleten accu)

een tesla (de auto) laad hun accu bijvoorbeeld standaard op tot 4.0v en zet je "range mode" aan laat hij ze op tot 4.05v. zeer ruim onder de max van 4.2 dus en dat heeft als resultaat dat de levenduur duizenden cyclussen groter word. ook wel fijn als een nieuwe accu 40 ruggen kost. (al zijn ze bij tesla gratis ivm garantie)

de oneplus had een poosje geleden hier ook een bericht dat de accu groter was geworden terwijl de accu exact hetzelfde was. dat komt dus door het softwarematig opkrikken van het voltage naar 4.4v wat dus weer moord is voor de accu zelf maar dat maakt niet uit, hij hoeft maar een jaar mee te gaan...
Goed om te weten! Ik laad inderdaad normaliter op met 500 mA via mijn computer. Ik probeer boven de 20 procent te blijven, maar zal daar nog wat strenger op zijn.

Bij welk voltage denk je dat je rond de 30% zit trouwens?
het magische puntje zit tussen de 3.2 en 3.3v alles daaronder en dan valt het voltage als een baksteen.
Idealiter dus opladen van 3.3 volt naar 4.2 volt om een accu te hebben die ruim 1000 cycli mee gaat. Zijn hier ook apps voor?

Een app met root toegang kan het opladen best stopzetten op 80-85-90% en een melding geven bij 30%. Gat in de markt?
het laadprogramma zit in de firmware/bios van de telefoon. niet in de ROM.
OK ik ga het eens bekijken op mijn telefoon.

In welke hoedanigheid bestudeer jij dit eigenlijk?
technisch gezien is het puur hobby. maar inmiddels wel een flink uit de hand gelopen hobby. ik probeer al een poosje zelf supercaps te maken in de schuur...
Erg triest dat telefoonmakers dus zo hard inzetten op "planned obsolesence". Ik vermoedt zowieso dat het feit dat unibody's, glazen achterkanten en aluminium zo hard aangeprezen worden door de producenten (en dit klakkeloos door de consument wordt overgenomen), enkel en alleen in het leven is geroepen om ervoor te zorgen dat men hun batterijen niet kan vervangen en zo dus echt na een jaar met "paperweight" rondloopt.

Zijn er mogelijkheden om je telefoon's fastcharging uit te zetten. Heb zelf een Nexus 5x.
simple: je goedkope oude 500mA lader uit een la vissen en die gebruiken. de slapper de lader de beter.
Perfect, ik ga hier bij mijn volgende telefoon zeker rekening mee houden. Aan de ene kant is fast charge enorm handig, maar ja, als je dan na een jaar je telefoon weg kunt gooien heeft het niet echt meerwaarde.
Dus het snelladen van m'n OnePlus 3 is eigenlijk slecht? OnePlus zegt namelijk dat dit niet zo is omdat veel onderdelen in de lader zitten ipv de telefoon. Kan ik beter een minder sterke lader gebruiken?
oneplus lult. de "lader" zit in de telefoon zelf. dat ding dat je in de muur steekt is de voeding voor de lader.

minder sterke lader is altijd goed.

gewoon voorkomen dat je warmte voelt van de accu. als je dat voelt ben je de accu aan het slopen.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 16 december 2016 09:51]

Dat zeggen ze juist dat de accu amper warm word omdat de power regulator in de lader zit ipv de telefoon. Ook gerbuiken ze meer Ampere ipv meer volt zoals meeste snelladers
lijkt me apart, de lader moet nog altijd op de accu zelf meten. zelfs als ze intern de usb doorlinken recht de accu in meet je alsnog een meter van de accu af. het voltage verlies op die afstand is enorm en kan je dus geen meting doen. je hebt bij 2A makkelijk 7 volt nodig om 4.2v in de accu te krijgen.
en dan nog zit je met het probleem dat de regulator/mosfet niet echt heet word. het is de accu zelf die heet word.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 16 december 2016 09:59]

Het oplaadgebeuren is over een proprietair protocol en het apparaat en de lader herkennen elkaar, dus er zal wel data-uitwisseling zijn. Het werkt ook enkel specifiek met de meegeleverde Dash Charge kabel (of een Oppo VOOC kabel).

De accu zelf wordt niet noemanswaardig heet, ook al is de body van metaal. Heb je enig idee hoe dit gereguleerd wordt? Ik heb geen tools om dit te meten, maar Oppo/OnePlus claimt 4A @ 5.0V vanaf de lader.

De OnePlus is nog te kort op de markt om nu al batterijslijtageresultaten te hebben, maar ik probeer dan in de toekomst toch via niet Dash Charge te laden als dit de batterij chemisch sloopt :)
Hoe het werkt, werkt het en ik geloof best dat laden tot een hogere spanning slecht is voor de accu.
Maar dit neemt niet weg dat de techniek die Oneplus gebruikt een grote oorzaak van accuslijtage beperkt: hitte.
Een accu die snel wordt opgeladen dmv Dash Charging blijkt uit diverse reviews flink koeler te blijven dan een die via QuickCharge is geladen.
Dit is ook de reden dat de telefoon tijdens gebruik snel kan worden geladen, in tegenstelling tot veel andere telefoons zoals de Samsungs.
De accu zal dus nog steeds sneller slijten vanwege de hogere spanning, maar minder vanwege hitte.
Onder aan de streep is het dus de vraag of de hitte (en die is flink bij sommige andere snellaadtechnieken) zwaarder weegt voor de slijtage dan het hogere voltage.
het voltage is altijd hetzelfde: maximaal 4.2v. of 4.3 bij sommige modellen.

het verschil zit het in de amperes. dat ze de mosfet buiten de telefoon houden is mooi natuurlijk maar je zit nog steeds een berg amperes in de accu te jassen waar hij helemaal niet tegen kan, ook al word hij minder snel heet.
Dat spreekt toch niet tegen wat ik net schreef: door het snelladen (hoger amperage) en hoger eindvoltage zal hij sneller slijten.
Hitte zorgt echter ook voor flinke slijtage aan de accu, dus het is de vraag of deze accu i.c.m. Dash Charging sneller of minder snel slijt dan de gebruikelijke accu's i.c.m. andere methodes van snelladen.
Capaciteit is capaciteit, of je meer A of V gebruikt maakt voor de accu niks uit, als je 40w in je accu stampt dan wordt ie warm omdat het niet goed is voor de cellen
Vooropgesteld dat ik me er nauwelijks in verdiept heb (alleen een keer een halve dag wat zitten doorspitten, vnl. meer wat betreft laptop-accu's, maar ook wat over telefoonaccu's), maar ik kwam toch wel tegenstrijdige dingen tegen wat betreft jouw statement "minder sterke laders is altijd goed".

Deze twee statements kwam ik voortdurend tegen:
- "Een sterkere lader maakt niets uit, want de accu bepaalt zťlf hoe snel deze oplaadt" (daar staat wellicht tegenover dat jij met een zwakkere lader het tragere laden wilt afdwingen omdat de fabrieksinstellingen toch nog funest voor de batterij zijn.
- "Langdurig opladen (door een lage stroomsterkte) zorgt voor een langere periode waarin de batterij 'gestrain-ed' wordt (= onder... ja... spanning... staat), en een kortere laadtijd is dan ook beter voor de levensduur van de batterij"

Dit lijkt me wederom neer te komen op een soort sweet spot voor de sterkte van de lader, wat het er allemaal niet gemakkelijker op maakt wil je het optimale uit je batterij halen. Correct?
de statements halen diverse zaken door elkaar.
men moet onderscheid maken tussen wat de lader is en wat de stroombrom is.
voor de duidelijkheid: de lader zit IN de telefoon en reguleert het voltage en ampereage wat de accu krijgt. in hoeverre de lader voltage en ampereage kan leveren is afhankelijk van de capaciteiten van de stroombron. de lader moet werken binnen de limiteten wat de cel kan hebben. dit is echter vaak niet het geval.
kan de stroombron 5A leveren maar de lader is afgeregeld op 2A zal er maar 2A worden verbruikt. kan de stroombron maar 0.5A leveren zal het naar de accu toe ook niet meer worden natuurlijk. de meeste laders hebben weinig "respect" voor de accu en zullen meer vermogen in de accu dumpen dan hij eingenlijk kan hebben en de lader zal uitleindelijk door de temperatuur in de cel te meten het vermogen terugdraaien. dan ben je natuurlijk al lang je accu aan het slopen.

het 2e statement is nooit bewezen om een negatieve invloed te hebben op de levensduur van moderne lipo. de fabrikanten adviseren altijd wel om het laadproces af te breken als je 0.02C hebt bereikt om het vloat charge van 4.2v te voorkomen. immers slijt de accu op dat votlage veel sneller dan bij 4.1v hou je de accu op 4 of 4.1v kan je eigenlijk non stop de lader eraan houden.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 16 december 2016 20:20]

De OP3 laadt op met ongeveer 1C, wat niet extreem snel is, dus dat zou nog aardig moeten meevallen. De reden waarom OnePlus zegt dat hetn iet slecht is, is vooral in vergelijking met veel andere quick charge technologieŽn, waarbij de spanning verhoogd wordt, wat in de telefoon omgezet moet worden in een lagere spanning. De daarbij ontstane verliezen zorgen voor een opwarming van de telefoon en dus ook de batterij, hetgeen minder goed is voor die laatste.
Knap dat jij weet welke techniek Huwaei heeft. Misschien heeft hun R&D wel een nieuwe techniek ontwikkeld. Mensen die denken dat ze alles weten storen me mateloos.

Edit; in het persbericht staat dat de het laadcircuit hebben aangepast en een speciale structuur van grafiet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 16 december 2016 09:33]

Grappig dat je er dan voor kiest om je te ergeren aan iemand die er veel van af weet, maar blijkbaar wel de onzin van producenten slikt als zoete koek.

Ik hoor liever een goed onderbouwt verhaal zodat je kunt volgen hoe 't zit, dan van die loze kreten van een marketing afdeling enkel en alleen om je te misleiden en je hun product te laten kopen.

Ik denk dat je dan toch op de verkeerde website zit. Tweakers hoort te gaan over mensen die 't beter weten.
Ik geloof door wat hij zegt dat flippy veel weet van de chemie en techniek van accu's. Ik geloof ook dat alles wat een fabrikant zegt onder een dikke laag marketingsaus ligt en dus met een grote korrel zout genomen moet worden.

Maar ik geloof niet dat flippy precies weet wat Huawei wel en niet aan onderzoek doet of laat doen en hoe hun nieuwste telefoons technisch precies in elkaar zitten en hoe zich dat onderscheidt van andere telefoons en laders.

Ik snap de opmerking van avalOne dus heel goed. Ik erger me ook heel vaak op Tweakers dat als een partij met iets nieuws komt, waar ze waarschijnlijk maanden of jaren met vele mensen aan gewerkt hebben, er binnen vijf minuten allerlei stellige reacties staan in de trant van "Dat gaat nooit werken, want X" of "Oh oh, ze hebben weer eens niet aan Y gedacht, wat een sukkels".

Het is goed om kritisch te zijn, maar niet om te denken dat je de wijsheid in pacht hebt.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 16 december 2016 10:59]

Dat die discussies gevoerd worden is toch prima? Als iemand 't er niet mee eens is en dat kan onderbouwen kom je met een beetje mazzel dichter bij de waarheid.
Ik snap niet zo goed hoe zeiken op iemand die de moeite neemt zijn mening en kennis te onderbouwen waardevoller is?
Doe je dan ook niet precies wat jij aangeeft en zo'n hekel aan hebt?
Hij kan toch ook aangeven wat er in dat persbericht staat zonder een sneer uit te delen? (waardoor z'n reactie waardevoller werd, eerst was 't alleen een sneer namelijk - daar reageerde ik op).

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 december 2016 11:31]

Dat klopt helemaal. Ik erger me ook meestal gewoon in stilte aan dit soort dingen ;)

Het was ook niet mijn bedoeling om over flippy te zeiken, maar om aan te geven dat ik aval0n wel begrijp.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 16 december 2016 12:21]

Inderdaad, maar ik tijwfel zeer hard aan de kwalificaties van Flippy. Hij doet zijn mening ook voor als de enige mogelijke waarheid. Kritisch denken is hem blijkbaar vreemd.
Ik moet zeggen dat de mensen die op hem reageren ook niet met sterke tegenargumenten komen. Zo van, mijn iphone kan ik anders 5 dagen standby laten voordat de batterij leeg is. Dat soort kreten.
Kortom, emotie van een consument die zich aangevallen voelt over z'n product, zonder fatsoenlijke onderbouwing.

En op mensen die met stellingen (hypotheses) komen zegt hij niet dat 't niet zo is. Hij betwijfeld 't alleen. Het is immers ook geen bewijs, enkel een theorie. Dus ik lees toch echt wat anders dan jij denk ik.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 december 2016 12:36]

Nee hij zegt letterijk dat je accu na een paar maanden 'naar de vaantjs' is. Dit alles behalve een bewering van iemand die weet waarover hij praat.
Volgens de fabrikant. Dat was de context. Je moet wat verder terug in de reacties.
dan is hij technish "versleten" als je het aan de fabrikant vraagt (kijk maar naar apple over planned obsolescence in hun producten)
En dat klopt. De levensduur van apparaten is vastgesteld volgens bepaalde regels van de fabrikant of de wet. Dat betekend niet automatisch dat het na die periode niet meer werkt.
Een fabrikant kijkt naar de garantie termijn en zorgt dat hij die kan dekken en eigenlijk interesseert 't ze verder geen reet. Het is zelfs beter als een telefoon na die garantie periode er mee stopt, zeker als 't om apparaten gaat waar je de accu niet kunt vervangen.

Punt wat ik eruit haal is dat als je langzamer oplaadt, met iets meer beleid, dat je levensduur van je accu aanzienlijk langer zal zijn. Fabrikanten hebben hier maling aan, zodat ze meer producten verkopen + ze hebben een mooie USP met 't snelladen. Ze verkopen an sich meer vanwege 't snelladen, en vervolgens kopen ze weer sneller de volgende omdat hun batterij niet meer zo goed werkt.

Al is "een aantal maanden" wellicht wat overdreven inderdaad. Ze moeten toch 2 jaar dekken. Maar de batterij is dan ook al flink afgenomen in capaciteit.

De marketing verkoopt 't altijd leuk natuurlijk. Met grote letters: "snel laden". Maar als ze daar nou bij zouden zetten dat je batterij ook met factor 2+ keer in levensduur afneemt. Kijken hoeveel ze dan nog verkopen. Zou wel zo eerlijk zijn naar de consument toe. Maargoed, ik dwaal af :-)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 16 december 2016 15:38]

huawei doet geen hol met accu's. die kopen ze gewoon in van LG, samsung, panasonic of sony of een chinese toko.

zelfs apple doet niks met accu's....

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 16 december 2016 09:50]

En jij kent alle ontwikkeling op accu gebeied waar die deze bedrijven mee bezig zijn? Ik betwijfel het ten zeerste.
dat zeg ik juist. de telefoonmakers maken zelf geen accu's. en ja, wat de echte accufabriekanten zoals panasonic uitbrengen volg ik zeker op de voet.
Gelukkig is een nieuwe accu voor veel toestellen 25 euro.
Oh wacht apple en samsung zijn dicht gelijmd
Ik heb hier een samsung telefoon geen smart, die nog met druktoetsen werkt .
Ik heb het ding al etterlijke jaren en nergens last mee.
Als ik hem laat opladen dan doe ik er 5 dagen mee, maar darintegen heb ik ook geen abonement wat internet gebruik op mijn telefoon toelaat (het zit er wel op) maar door de trage verbinding gebruik ik hem nooit.Hij schaklelt zichzelf ook bijna uit als ik hem niet gebruik daarom gaat deze accu belachelijk lang mee.
Ik gebruik het ding alleen maar om te telefooneren en verder niks.
Als ik internet wil hebben dan kruip ik wel achter de pc.
En volgens mij blijft ie het wel etterlijke jaren doen.
Maar ook ik moet gaan overstappen naar een smart variant.
Nu nog altijd aan het kijken bij de kijkshop of een bijzondere aanbieding voor een smartphone te kopen.Ik wil het alleen maar zeggen dat die smnartphones snel op elkaar volgen en de jongere mensen willen altijd het laatste model hebben en kopen een telefoon van 500,00 euro of meer denk aan (iphone) (galaxi edge).
Ik zou het zonde vinden voor zo een duur telefoon naar een paar jaar op te geven voor een meer modernere.Ik vind dat zo een dure telefoon minstens 5 jaar moet kunnen doen en dat ie binnen dit termijn gewoonweg niet kappot mag gaan, ik vind het allemaal zonde van het geld.Maar dat is misschien een persoonlijke mening.
oude telefoons laden veel langzamer dan nieuwe. vroeger was snelladen geen marketingpunt.
Ik begrijp heel goed dat je het geldverspilling vindt. Maar dat is natuurlijk wel een persoonlijke kwestie. Wat voor de een belangrijk is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Het is denk ik geen discussie of je een dergelijke telefoon nodig hebt. Maar meer een kwestie van persoonlijke voorkeur, gevoel of de mate van gebruiksgemak wat je van een dergelijk apparaat hoopt te krijgen.
ik zou bv niet tegen een telefoon kunnen die niet vloeiend door het OS kan navigeren. Ik heb er de nodige euro''s voor over om dat in potentie te voorkomen.
Daarnaast speelt het wellicht ook mee dat je de volledige waarde van een smartphone nog wat lastig kan inschatten (heel logisch) omdat je er nog geen (als ik dat goed heb gegrepen) gebruikt.

Ps succes met het uitzoeken van je nieuwe telefoon.
Waarom? li-ion heeft geen 'geheugen' dus dat opladen / dischargen heeft weinig effect op de levensduur.
het gaat niet om geheugeneffect maar om het snelle opladen. hoge opslag lipo's kunnen niet tegen hard opladen en ontladen. het aantal cyclussen gaat idioot hard omlaag als je dat doet. kijk maar naar de doorsnee iphone, na een half jaar is de capaciteit al duidelijk merkbaar minder geworden en na een jaar kan je tijdens de lunch al een lader gaan zoeken.
Ik weet niet waar jij informatie vandaan haalt, mijn iphone 3G haalt nog 4 dagen standbye (noodtelefoon) , mijn 5S (gekocht op introductiedag) haalt makkelijk een volle dag (vrij intensief gebruik) en mijn 6+ (bijna 2 jr oud) ook nog niet echt problemen ...
En jij weet ook wel dat de laadmethode belangrijker is dan het botte XC getal ...
4 dagen standby is ook niet bijzonder. en je laad hem dan ook niet vaak op. aantal cyclussen is dus beperkt.

de c rating van het type lipo wat in telefoons zit is altijd zeer laag. hoge C ratings betekent namelijk minder capaciteit. zo simpel is het.
ik heb nog nooit een spec sheet van een telefoonaccu gezien met een rating boven de 1. en zelfs die ratings zijn altijd teveel voor de accu als je kijkt naar de temperatuur die ze halen op 1C.
ik heb zelf diverse iphone accus geprobeert op te laden buiten de telefoon op 2 en 3C en elke keer werd de accu zo heet dat ik moest stoppen. dat doet de lader in de ihone ook, temperatuur boven de 50c is afkappen om te voorkomen dat de accu ploft. lekker laadysysteem is dat zeg....
In de basis klopt het:1e je begrijpt hoe oud die Iphone 3G is? en hoeveel cycli deze al ehad heeft (2e jaren dagelijks gebruikt)
je kunt ook een laadcircuit maken (wordt al gebruikt) waarin je 0,5 s 4C laadt, daarna een spanning en temp meten (op basis daarvan de volgende laadcyclus van 0,5 s bepalen (terugregelen aantal xC etc), zo kun je op een betrouwbare manier toch snel laden.
pulsladen is zeer slecht voor moderne chemie. pulsladen werkt alleen lekker voor nimh en zelfs die gaan hard achteruit als je dat doet.
Ik gebruik draadloos laden veel voor mijn galaxy s6, maar ik pak hem dan regelmatig van de lader af om een whatsappje ofzo te beantwoorden. Dan ligt hij er na 30 sec weer op om verder te laden. Is dat een gewoonte die slecht is voor de accu?
nee, inductieladen gaat relatief traag.
Anecdata zijn waardeloos in deze discussie, er zijn meer mensen die het tegendeel zullen beweren.
Kun je dit ook staven met cijfers?
Mijn persoonlijke ervaring met de iPhone 3gs & iPhone 5s, is namelijk anders.
Nu ben ik enkel natuurlijk niet representatief dus ik ben benieuwd of jij wel bronnen bij je bewering hebt.
ik heb er zelf genoeg uit elkaar gehaald en moeten vervangen voor vrienden en collega's. ik heb altijd gevraagd welke laders de mensen gebruiken en de orignele laders slopen de accus altijd veel sneller dan laden via de computer of een oude usb stekker.

de meeste mensen kennen ook genoeg iphone-collega's die in de lunch al aan het graven zijn in hun tas naar de laadkabel...

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 16 december 2016 14:19]

Bij Li Ion is voornamelijk warmteontwikkeling slecht voor de batterij. Dus inderdaad zegt hoe snel een apparaat oplaad niet per se wat over hoe lang hij mee gaat (tenzij de batterij vanwege het snelle laden erg warm/heet word).
Laadsnelheid (en ontlaadsnelheid) bepaald voor een deel slijtage snelheid van li-on. Bij hogere snelheden een groot deel zelfs. Geheugen effect is inderdaad iets van vroeger inmiddels.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16 december 2016 09:07]

Vreemd want ik snel laad mijn OnePlus One al bijna 2 jaar en 6 maanden, en nog steeds doet mijn accu het fantastisch, zelfde met mijn AA en AAA batterijen, ik laad 4x AAA 800+mAh op in 20 minuten, en 4x AA 2000+mAh op in 25 minuten, en doe dat al heel veel jaar zonder problemen.

Dus een beetje onzin gepraat van je
ik heb de Honor 8 en dat ding laad al razendsnel op,

toch spijtig dat ze de vingerafdruk lezer vooraan staat bij dit model, achteraan is echt veel handiger
Niet als je telefoon op tafel ligt
Dan pak je m even op of doe je ouderwets en geef je de pincode/patroon in. Volledig persoonlijk. Heb het met m'n Nexus 5X en 6P erg handig gevonden dat de scanner aan de achterkant zit. Dan is hij praktisch ontgrendeld bij het uit je broekzak halen.

Vind het zelf ook steviger om het aan de achterkant te hebben, zodat je met een hand en zonder gevaar van laten vallen je telefoon kan inlocken. Maar goed; als 'ie op tafel ligt is een fingerprint aan de voorkant handiger en als je m'n uit je broekzak haalt aan de achterkant (lijkt mij).

Nu is de Xiaomi Mi5S onderweg en daar zit de scanner aan de voorkant. We zullen zien wat ik fijner acht.
Daarom zou het handig zijn als er zowel vanvoor als vanachter eentje zou zitten :)
En ook nog eentje op de powerbutton en op nog 5 plaatsen?
Inderdaad. Maar dan wil ik er wel eentje "achter" glas, ik wil gewoon capacitieve knoppen en geen fysieke homebutton namelijk. :9
Ik vind vooraan juist beter werken dan achteraan. Als je de telefoon met 1 hand gebruikt en de achterkant is heel erg glad kan het heel erg irritant scannen zijn.
Ik heb ook de Honor 8, en hij bevalt goed! Laad ook razendsnel op, en de accuduur is ook niet verkeerd! Verder een mooi helder en scherp scherm, en goede camera voor een smartphone!
Niks te vinden over het type opladen, dus ik ben bang dat ze net als Oneplus een nieuwe standaard bedacht hebben die niet compatible is met Quick Charge of USB Power Delivery. Dat zou erg jammer zijn.
Eerder hebben ze (okee Huawei) de naam 'Supercharge' vast laten leggen, dus ik gok dat je gelijk hebt.
Heel persoonlijk, maar dit is nou een mooie telefoon! Normaal vind ik die Huawei/Honor telefoon 13 in een dozijn, maar dit ontwerp is wel best origineel en ziet er nog goed uit ook. :) Lekker bezig Huawei/Honor!
Nee dank je - geen Honor toestellen meer. § 160 dokken voor een 3C met Android 4.2.2 en nooit meer updates ontvangen. Gelukkig met het nodige geklooi Android 6.0.1 op gekregen.
Schijnt nu veranderd te zijn, ze hebben een statement de deur uit gedaan een paar maanden geleden dat iedere telefoon die ze vanaf nu uitbrengen 2 jaar support krijgt.
Moeten we nog maar zien, hoop dat ze zich er aan houden.
Ze zeiden ook dat support voor nieuwe features en nieuwe android versies enkel gedurende de eerste 12 maanden gegarandeerd wordt. Vanaf dan zijn het enkel security updates en bugfixes.
Dat is toch zeer matig imo.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 16 december 2016 09:38]

Ik heb de Honor 8 en ben er erg over te spreken. Krijgt ook minstens 2 jaar support, want Honor zou minstens 2 jaar support bieden, dus mťťr kan ook! :*)
Mwa, mijn Honor 4x zit netjes op 6.0. Je hoort mij niet klagen voor zo'n budget toestel.
Voor zover ik weet heeft de Mate 9 een 960 SOC, niet een 950; voor eenieder die dus denkt een Honor-model te krijgen met de power van een Mate 9, dat zit er dan niet in.
Het verschil tussen de 950 en 960 is voor zover ik weet voornamelijk de gebruikte GPU, in de 950 is het een 4-core-model van de Mali 880 die ook in de S6 zit, maar de Samsung S6 heeft 12 cores in gebruik en is grafisch dus een stuk sneller.
De 960 heeft een Mali-G71 MP8 met 8 cores, dus op grafisch gebied gewoon een stuk sterker dan z'n voorganger.
Mn 950XL zit na 30 min op 80%, dus zo heel bijzonder is dat nou ook niet meer
Heeft die dan ook fast charge-ondersteuning?
Wederom die onpraktisch gebogen randen, jammer dat rand tot rand maar niet van de grond wil komen. Net zoals de curved tv's van nu. Heel effectief als je in je eentje voor de buis zit maar dat hele praktische effect valt weg zodra je met z'n tweeŽn verder dan de breedte van de tv naast elkaar op de bank zit. Zeg er wel bij mensen moeten vrij zijn om te kiezen! Als je dat mooi vind moet je het nemen!