Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 2 reacties
Bron: Electic.com

Intel heeft vandaag de release van de USB 2.0 Peripheral Developer Kit aangekondigd. Met het pakket - bestaande uit een NEC USB 2.0 controller, Windows 2000 USB 2.0 drivers en Intel debugging software - kunnen developers aan de slag met het bouwen van USB 2.0 apparaten:

As demonstrated today at the USB 2.0 Developers Conference in Tokyo, the PDK consists of three key features: a USB 2.0 host controller add-in card developed by Intel and containing the NEC host controller component; a USB 2.0 software driver stack, which was developed by Microsoft Corp. and runs on the Windows 2000 operating system; and a single-step debug software tool developed by Intel.

"The Peripheral Developer Kit is another example of Intel's leadership in USB 2.0 technology," said Jason Ziller, Intel technology initiatives manager and, in his role as chairman of the USB Implementers Forum, keynote speaker at today's developers conference. "Intel is one of the seven USB 2.0 Promoter Group companies which developed the technology, and now we are among the first to enable it with a tool that developers need as the industry looks toward broad deployment of USB 2.0 peripherals."

"Microsoft is pleased to offer prerelease versions of USB 2.0 drivers for Windows 2000 with Intel's Peripheral Developer Kit," said David Williams, director for Windows Hardware Strategy and Business Development at Microsoft Corp. "These drivers will allow independent hardware vendors (IHVs) to test and develop their new hardware designs, which gives Microsoft the opportunity to supply quality, native USB 2.0 support in future versions of Windows operating systems."

"NEC is a key driver of USB technology, having led the implementation of USB 1.0 and 1.1, and now USB 2.0 with the world's first host controller supporting the standard," said Nobuyoshi Yoshida, vice president and executive general manager of NEC Electron Device's System LSI Operations Unit. "We're elated and proud that the Peripheral Developer Kit is designed with our host controller."

The PDK will be available in early July, and priced at $800. Intel will distribute the product initially, with availability eventually handled by the USB Implementers Forum. Ordering information is available at www.usb.org/developers/usb20.

De final USB 2.0 specs werden eind april op de Windows Hardware Engineering Conference bekend gemaakt. De technologie voorziet in een bandbreedte van 400Mbit/s, meer dan 30 keer zo veel als de huidige USB 1.1 standaard.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (2)

Hier weer de oude reacties vanuit mijn lieve Proxy server:

gepost door ??
Hmmm, klinkt leuk USB 2.0, maar non-pc users hebben daar minder aan? Want ik zie het nog niet gebeuren dat Apple hun iMacjes zomaar upgrade.


Reaktie gepost door Bernie - Vrijdag 16 Juni 2000 - 05:32 (Score: 0 )
Sorry lizard om je weer af te vallen maar je hebt gewoon geen gelijk.

De I-MAC bevat op dit moment nog geen USB 2.0 ondersteuning en zal dit volgens apple in de nabije toekomst ook niet ondersteunen terwijl er voor de PC al diverse OEM's zijn die deze produkten binnen een half jaar op de markt zullen brengen. O.A. Netwerk produkten en video bewerkingsprodukten zijn door bedrijven als realtek en MIRO (pinnacle) aangekondigd. Dus het USB 2.0 verhaal is wel degelijk voor PC users van belang.

(Ik gebruik al 2.5 jaar een logitech USB muis en een jaar een IOMEGA zipcd 100.)


Reaktie gepost door mbuts - Vrijdag 16 Juni 2000 - 07:20 (Score: 0 )
Als je een imac koopt dan weet je van te voren dat je er later zeer weinig aan kan veranderen. Maar daardoor is het wel compact en heeft zo'n blij kleurtje. Dus wil je wat veranderen zou ik het toch bij een pc laten. O ja usb 2.0 is toch 480mbit?


Reaktie gepost door Xmaster101 - Vrijdag 16 Juni 2000 - 07:32 (Score: 0 )
Zeg Bernie,
je moet niet om half zes 's morgens posten, dan lees je niet wat er staat, Lizard heeft denk ik wel een beetje gelijk.
Het zal wel even duren voordat USB 2 in een pc zit laat staan hoelang het duurt voordat het in de mac zit...


Reaktie gepost door The Jester - Vrijdag 16 Juni 2000 - 09:13 (Score: 0 - Interessant )
Die 400Mbit/s komt ook niet uit de lucht vallen. Er zijn namelijk al FireWire-chips te krijgen die ook deze doorvoer hebben. M$ en Intel willen USB per sÚ doordrukken, dus die 400Mbit/s is het minimum.
Ik durf te wedden dat wanneer FireWire nog op 100 of 200Mbit/s had gezeten, we inmiddels al USB 2.0 hadden gehad (op FireWire snelheid, dus ).


Reaktie gepost door road_runner - Vrijdag 16 Juni 2000 - 09:23 (Score: 1 - Interessant )
Het hangt ervan af. Als ik mij nog goed herinner waren er al zeer veel moederborden op de markt die USB 1 hadden voordat er enkele bruikbare apparaten voor gemaakt waren / verkocht werden.

Dus ik denk dat die moederbordbakkers binnen niet al te lange tijd USB 2 gaan ondersteunen en dan zal het wachten worden op de apparatuur die er gebruik van gaat maken...

De Imac is (volgens mij) een redelijk goed lopend produkt dat op z'n tijd een update nodig zal hebben. Ik denk niet dat Apple net zo snel zal zijn als de eerste mobobakker, maar toch op niet al te lange termijn USB 2 gaat ondersteunen.

* road_runner hoopt dat er snel een USB 2.0 Link-kabel komt


Reaktie gepost door Arnaud - Vrijdag 16 Juni 2000 - 10:10 (Score: 1 - Inzichtvol )
USB 2.0 zal niet al te lang meer duren voordat het op moederborden zit. In de aankondigingen van de i815E en i820E in dit bericht (tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11110) staat al dat deze moederborden van een nieuwe I/O Controller Hub (ICH2) met ge´ntegreerde LAN, ATA100 en USB2.0 controller zijn voorzien.

Het voordeel van USB 2.0 is dat het veel goedkoper is te implementeren dan Firewire. Niet alleen op moederborden, maar ook op de apparaten zelf. Aangezien de snelheid voorlopig gelijk is verwacht ik een enorme markt voor USB 2.0 apparaten in de nabije toekomst. Hoe jammer het ook is voor Firewire, ik zie hier met de huidige snelheid niet veel toekomst meer in, behalve natuurlijk voor Digitale Video. Ik hoop dan ook dat ze nu sneller de rest van het groeipad afleggen. Firewire is namelijk al voorbereid op nog hogere snelheden, maar die waren/zijn nog niet nodig.

* Arnaud verwacht bijvoorbeeld dat er ook 12/10/32 CD-writers voor zijn volgende laptopje komen. Ook voor externe Zips, Jazs en voor LapLink-kabels is dit natuurlijk ideaal.

Over 2 jaar verwacht ik dat alle kleine apparaten met elkaar babbelen via BlueTooth, middelgrote apparaten via USB en grote apparaten via Firewire. Of er dan nog toekomst is voor SCSI? Nee, dat verwacht ik niet, omdat SCSI alleen nog als voordeel heeft dat het minder processorbelasting heeft, maar op een 3 Ghz systeem maakt dat niet zoveel meer uit!


Reaktie gepost door blue - Vrijdag 16 Juni 2000 - 10:11 (Score: 0 )
wat gebeurt er met USB 1.1?
Gaan de apparaten hiervoor goedkoper worden of gaan ze als de wiedeweerga van de markt verdwijnen?


Reaktie gepost door goulash - Vrijdag 16 Juni 2000 - 10:57 (Score: 0 - Grappig )
"wat gebeurt er met USB 1.1?
Gaan de apparaten hiervoor goedkoper worden of gaan ze als de wiedeweerga van de markt verdwijnen?"

Eerst het eerste en dan het laatste


Reaktie gepost door Jasper Janssen - Vrijdag 16 Juni 2000 - 15:50 (Score: 0 )
wat gebeurt er met USB 1.1?
Gaan de apparaten hiervoor goedkoper worden of gaan ze als de wiedeweerga van
de markt verdwijnen?


Lijkt me sterk dat USB 1.1 apparaten gaan verdwijnen. Voor een USB muis of toetsenbord bijvoorbeeld heeft het echt geen enkele zin om USB 2.0 te ondersteunen, behalve als beancounter checklist feature. In ieder geval hoef je niet bang te zijn dat je USB muisje en keyboard verouderd raken. Trouwens, AT toetsenborden zijn ook nog niet verouderd
--------
Hehe :7
Jippie Windows 2000 drivers... dat betekent denk ik wel dat er steeds meer aan ons win2k gebruikers wordt gedacht. Nu alleen nog HP met die leipe instelling dat alleen scanners waar 'professional series' op staat drivers krijgen voor win2k, onder het mom van: "het is toch windows 2000 professional"