Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Bron: Heise Online

Heise Online meldt dat Intel en Hewlett Packard een 100Meg grote Linux IA-64 developer kit op het web beschikbaar hebben gesteld. De kit wordt geleverd met een IA-64 emulator, waarmee 64-bit software op een doodnormale IA-32 machine getest kan worden:

Jetzt wird es ernst: Intel und Hewlett Packard stellen ein komplettes Entwicklungspaket für Linux-Applikationen auf der 64-Bit-Architektur IA-64 ins Web. Das Besondere: Die Software umfasst auch einen von HP entwickelten 64-Bit-Emulator namens Ski, mit dem man auch ohne Itanium-Hardware auf einem vorhandenen IA-32-Linux losentwickeln kann. Zu dem Paket gehört zudem ein Native User Environment (NUE) und ein IA-64-Linux-Filesystem.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Wat is nou het grote voordeel van 64 bits software?
Eating Elpie:
daar zeg je wat...
ik weet er niet veel van hoor, maar ik weet maar 2 voordelen...
je kunt een uitgebreidere instructieset maken (maar ik denk dat daar in 32 bits ook nog wel een hoop ruimte voor is) en je kunt meer geheugen adresseren (ook dat is geen probleem nog met 32 bits, want je kunt 32 bits naar ik meen 4 Gigabyte aan geheugen adresseren)...
Het grote voordeel van 64 bits software is dat het draait op een 64 bits processor.

Het grote voordeel van een 64 bits processor is dat ze soms sneller zijn. Met name dus bij 64-bits integer berekeningen en zo. Uiteindelijk blijkt dat klok-voor-klok het bij de meeste huidige apps geen moer uitmaakt, en bij sommige heel veel. Dat ios op zich niet zo gek, want alle huidige apps zijn geschreven met 32 bits in het achterhoofd.

Intels IA-64 waar het hier om gaat, Merced/Itanium, Gaat binnenkort geintroduceerd worden. De eerstvolgende paar jaar zal het vooral een concurrent van de Alpha en dergelijke CPUs worden. Later gaat ook de consumentenmarkt overstag. Hoopt Intel. AMD hoopt overigens dat ze overstag gaan naar z'n eigen 64 bits oplossing...


Overigens is de adresseringsruimte van de IA-32 al jaren geen 32 bits nmeer. 4 GB ram is namelijk best wel weinig, voorals als je bedenkt dat daar nog een paar G vanaf gaat voor diverse memory-mapped apparaten zoals de AGP bus. In de praktijk zit je met de huidige PC architectuur en software aan 2 gig maximum vast, en servers lopen daar nu al tegenaan. De P-III heeft hardwarematig 36 bits adresseringsruimte, 64 Gig groot, maar de software is daar nog niet helemaal. 2.4 zou het geloof ik wel ondersteunen :D
Dat je een meerdere instrukties of data gelijktijdig bewerkt kan worden in een en de zelfde register (ook 64 Bits) ALs de adres bus ook 64 bits is kan (behalve zoals nu voor intel het geheugen limiet 4Gb 2^32bits is )
deze 2^64 1.844674407371e+19 bytes groot ( 18446744073.71 Terabytes)
Als de software de te verwerken instructieblokken in dezelfde hapklare brokken voorschotelt als de hardware (processor) ze weg kan happen levert dat voor 64-bits een verdubbeling van de snelheid op ten opzichte van 32-bits (huidige processoren en software).

Let er dus op dat het alleen mogelijk is om 64-bits software op een 64-bits processor te draaien (zonder emulator).

Dit is net zo'n stap als Windows 95 (32-bits software) en de 386 (32-bits processor), alleen willen we tegenwoordig niet meer twee generaties processoren wachten totdat de software er aan toe is.

[overzicht]
16-bit: Dos en 286
32-bit: Windows 95 & OS/2 Warp en 386
64-bit: Windows 2000 (64) & Linux (64) en Itanium (en hoe heet de vergelijkbare 64-bit processor van AMD ook alweer?)
[/overzicht]
Reactie op de post van Mr2Cool4U

Wat je hier zegt is grote bullshit :o , het is alleen niet volkomen onlogisch wat je hier zegt... :9

Het aantal bits waarvan een processor gebruik maakt heeft geen enkele invloed op de stabliliteit van een computer...

Het is alleen wel logisch dat je dit beweert want:
64-bits sytemen zijn van oudsher proffesionele sytemen gebruikt in omgevingen waar het erg lastig is waar iets down gaat, aan de stabliliteit van deze systemen wordt bijgedragen door hardware die extra degelijk vervaardigd is en software die door proffesionals, zo robuust mogelijk geprogrameerd is, beide hard en software ondergaan meestal zeer zware kwaliteitcontroles (wat een van de redenen is dat dit soort systemen zo duur zijn, de grootste reden hier is echter natuurlijk de afgoddelijke winstmarges die fabrikanten rekenen: zie Intel momenteel met hun Xeons waar AMD op dit moment zo op aast }> )

Win9x ons bekende en vervloekt onstabiele consumenten OS-je en 16/32-bit hybride ondergaat die soort dingen natuurlijk niet, hiet ligt de nadruk op compatabiliteit, lage kosten, en kunnen draaien op 'niet al te zware hardware' waaop de kwaliteitseisen niet al te hoog zijn...


Het voordeel van 64-bit processors is nu dat er efficienter met grote hoeveelheden data kan worden omgegaan en hiervoor betere instructiesetten kan ontwikkelen, waardoor uiteindelijk meer kan draaien op minder ingewikkelde hardware kan draaien... :)


* 786562 XElDiablo
2Cool: Die stabiliteit zit 'm niet in het al of niet 32 bit zijn. Intel heeft met IA-32 diverse andere dingen toegevoegd aan IA-16 die ervoor zorgen dat je er een echt multitasking OS op kan draaien. Win9x is geen echt multitasking OS, maar een slechte hack om het erop te laten lijken..

Waar ik het dus over heb zijn met name dingen als memory protection, waarmee het OS dus kan garanderen dat een app _niet_ per ongeluk over het OS of een andere app heen kan schrijven. Dat is het grote verschil tussen linux en win9x: als een win9x app dirty is kan hij het hele systeem en willekeurige andere apps laten crashen. Onder linux crasht de betreffende app alleen. Bugs in andere apps, zoals Xfree, daargelaten natuuurlijk.
jp: Ik vind dat met "exabyte" eigenlijk veel cooler staan dan zo'n hele rij nietszeggende cijfertjes, maar goed, ieder z'n smaak.

Even om die 16 exabytes in perspectief te zetten: op 128 kbits per seconde is dat dus 2^60 seconden mp3 bestanden. Dat is 36 miljard jaar muziek. 3 keer zo lang muziek als het universum tot nu toe bestaat. Kortom: _meer_ dan die 64 bits addresseringsruimte heb je de eerstvolgende paar miljard jaar niet nodig.. Vooral aangezien een 500 bits adressering al op ieder atoom in het universum een bitje op zou moeten slaan..

* 786562 Jasper
Nog een voordeel van een 64 bits OS + CPU is dat je grotere getallen kun berekenen.

nu kun je een 32 bits double uit rekenen, staks me die 64 bits zut kun je een 64bits double uit rekenen..
ranzige pad:

Je kunt nu ook al een 64bits double uitrekenen hoor... Het gaat alleen niet zo snel als met die 64Bits proc...

* 786562 WausMaus

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True