Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Electic.com

Red Hat heeft bekend gemaakt dat het een pre-production versie van haar IA-64 Linux distributie heeft gereleased. Developers die in bezit zijn van een Itanium devbak kunnen de beta release gebruiken om zachte goederen voor Intel's nieuwe IA-64 platform tot onwikkeling te brengen. Daartoe is de beta versie voorzien van de Red Hat / Cygnus compiler en toolkit. Deze is gebaseerd op het werk van het Trillian project, waar onder andere Intel, Hewlett-Packard, IBM en Silicon Graphics in deelnemen. Genoeg vertaald , hier heb je de complete press release:

Red Hat, Inc. announced today the availability of an early release of the Red Hat source code for the forthcoming Intel Itanium processor platform targeting high-end servers and workstations. This distribution enables the development of IA-64 software for the most intensive computing environments, from high performance design automation to enterprise level databases. A free download version of the code can be obtained at ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/ia64.

``Red Hat's release of pre-production tools and software represents an important milestone in the development of the IA-64 Linux platform,'' said Michael Pope, Intel's director of e-Business Solutions Marketing. ``This release will enable the open source Linux community to accelerate their development of advanced server and workstation applications for Itanium processor based systems.''

Intel recently announced the availability online of the Itanium Processor Microarchitecture Reference, a guide for software developers that details the functional behavior of Intel's Itanium microprocessor. This guide, together with the Red Hat code will enable developers to create programs that will be Red Hat/IA-64 ready before the production release of the Itanium microprocessor.

``Commercial developers know that as the principle source of the GNU development tools for both IA-32 and IA-64 Linux, (as well as for many proprietary operating systems), Red Hat is positioned to help developers port and optimize their applications for IA-64 Linux,'' said Michael Tiemann, CTO, Red Hat, Inc. ``We believe this will be especially valuable to developers who want to extend their Linux-based offerings into high-end, 64-bit enterprise and technical computing markets.''

This pre-production version will include the Red Hat/Cygnus compiler and tool kit. It is based on the tools and kernel developed by the Trillian project, a group of companies that include Red Hat, Intel, Hewlett-Packard, IBM, Caldera, CERN, SuSE, TurboLinux and SGI. The full release of Red Hat's offering will coincide with the IA-64 hardware availability from Intel.

``We continue to work closely with Red Hat, Intel and our strategic independent software vendors (ISVs) to speed development of 64-bit e-commerce solutions that are optimized on Dell systems,'' said Bob Van Steenberg, vice president and general manager of enterprise server products in Dell's Enterprise Systems Group. ``As a world leader in Internet commerce and infrastructure products, Dell is on track to be among the first to deliver to its customers Dell PowerEdge servers and Dell Precision WorkStations based on Intel's 64-bit Itanium processors.''

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Als MS nog steeds monopolist was op het ix86-platform moesten we denk ik nog wel een paar jaar w88 op een 64-bits OS. Nu komt Red Hat al met een IA64-Linux-distro en MS heeft ook al aangekondigd om met W2000-IA64 te komen meteen als de IA64 uitkomt. Dit allemaal onder druk van de concurrentie. Ik hoop dat Microsoft de kernel voor zijn volgende consumenten-OS ook 64-bits maakt. Als Microsoft moet kunnen ze best wel solide software maken laten ze de laatste twee jaar zien. Zolang er maar concurrenten zijn.
Bij een Win2K seminar werd door de microsoft lui die de presentatie gaven verteld dat de 64-bit win2k vooral is ontwikkeld op een Alpha, die emulatie software draaide voor de Itanium, omdat er een gebrek was aan Itanium-sample systemen van Intel indertijd (eind vorig jaar). Hierdoor heeft MS dus ruim van tevoren al kunnen beginnen met het ontwikkelen van win2k-64bit.

Ik zou het niet vreemd vinden dat hetzelfde is gedaan door bedrijven als Redhat (en hoe heette dat bedrijfje ook al weer dat de eerste 64-bit Itanium linux had gemaakt? Powerlinux of zo?)
mindtwist, hehe ja dat dacht ik ook toen ik intikte, maar 4GB is bij lange na niet de limiet die nu in systemen zit voor thuis (daar zit 64MB tot 256MB ram in (dat is tussen de 2-5% van de maximale mogelijkheden). We kunnen dus echt nog wel even voort. 640KB was overigens in die tijd echt wel veel memory, maar goed, men heeft te lang vastgehouden aan oude crap.

alles 64bits maken levert echt niet zoveel meer voordeel op. een integer die nu 32bits is is dan 2 keer zo groot. nuttig? neu, zoveel applicaties rekenen niet met getallen > 4 miljard. (ik heb het over o.a. indices in arrays, offsets in code etc). Waar de knelpunten zitten is het beschikbare geheugenbereik. Grote database servers hebben 1TB of meer aan ram en het is echt veel sneller om een grote database helemaal in memory te hebben. Als je die niet kunt adresseren, heb je er niet zoveel aan. DAAR ligt dus het voordeel.

Echter, 1TB aan ram is zo kostbaar de komende jaren dat consumenten daar niet echt op zitten te wachten, laat staan dat ze het nodig hebben (dit is niet gelul, ga maar eens na hoeveel data het is, 1TB. )

Iets porten naar 64bit CPU's lijkt simpel maar is het niet. Het gaat niet zozeer om compile bugs maar om datablokken. De meeste compilers hebben wel flags dat ze een 'int' als 32bit zien en een int64 als 64bits, maar een structure van win32 afkomstig wordt wel groter hierdoor, immers MS gebruikt bv HWND als handle type, wat weer gedefinieerd is als 32bit handle. Op een 64bit OS compileert dit meteen goed, alleen is de HWND parameter wel 64bits. Een structure dat er vanuit gaat dat het 32bits is (dus een normale int van 32bits) komt bedrogen uit. DAAR gaat dus zoveel tijd in zitten. Niet in het hercompileren van de code.

Dit meenemende denk ik dat het beste wat je zou kunnen hebben is 64bit adressering en 32bit code. Immers instructies van 64bits lang is wel 4 bytes per instructie extra, meer cache line data wat verdwijnt etc.

NT op alpha is inderdaad 32bit, de alpha draait dus in 32bit modus.
Linux heeft hierbij een technische voorsprong omdat het al een tijd lang op 64-bits architecturen zoals DEC Alpha draait in 64-bits modus. Dan is de basis voor een 64-bits OS al gelegd en zijn ze niet volledig afhankelijk van IA64-samples van Intel. Hier kan Linux een redelijke voorsprong tov Microsoft opbouwen.
</div><div class=b4>Immers instructies van 64bits lang is wel 4 bytes per instructie extra, meer cache line data wat verdwijnt etc.</div><div class=b1>
Hmm... de lengte van instructies heeft hier niet zoveel mee te maken lijkt mij... die zijn niet 32 of 64 bits.
Ach, hoe heerlijk hypocriet zijn ze toch, daar in Redmont WA...

</div><div class=b4> Bij een Win2K seminar werd door de microsoft lui die de presentatie gaven verteld dat de 64-bit win2k vooral is ontwikkeld op een Alpha, die emulatie software draaide voor de Itanium </div><div class=b1>

Leuk voor al die Neandertal Technology 3.51 gebruikers op hun Alpha's die ook graag NT4.0 hadden willen draaien. Maar ja, M$ wilde geen Alpha versies meer maken c.q. support geven.

* DF040F The
Dit is heel erg slim van Red Hat om nu al een IA64-release te maken.

Hierdoor kunne Developers alvast inspelen op het nieuwe platform, zodat er zonder veel problemen software gereleased kan worden ten tijde van de komst van de Itanium, et al.

Bij de development van de Kernel zitten ze ook niet stil, ook daar zijn ze al lang bezig met een port.

Goed voor de concurrentie... :)

* DF040F GraveR
Killing evil 0013:
64bit is niet voor consumenten. 64bit is voor database servers en high end systemen met meer dan 4GB ram, of voor systemen die veel met grote getallen werken (> 4miljard).

Consumenten systemen kunnen de eerste jaren echt nog wel voort met 4GB adresseerbaar geheugen, alsmede 32bit getalbreedte.
Otis: Je uitspraak doet me een beetje aan die van bill denken een paar jaar terug..

"640Kb should be enough for everyone" ;)
De 386 was eerst ook nog alleen voor zware servers. Ik heb een boek uit 1992 waarin wordt afgevraagd of de Pentium ooit in de desktop kwam en of de 100 MHz ooit gehaald zou worden. Achter mij staan nu een paar oude P90's weg te rotten. Als 'klooibakjes'in het informatica praktijklokaal. Ik verwacht zelf dat binnen 3-5 jaar de eerste IA64--desktop-systemen wel beschikbaar zijn. Dan kan Microsoft beter zijn volgende consumenten-OS serie 64-bit enabled maken. Zoiets doe BeOS nu ook heb ik me laten vertellen. Die kernel is voor een deel ook al 64-bits (en het FS ook) en draait onder een emulator. De overstap naar 64-bit is dan erg klein met weinig performance-verlies. Ik hoop ook dat Microsoft nu wel heeft geleerd dat ze beter een goede emulator kunnen schrijven voor de oudere progs dan de code in de kernel te houden. Ze kunnen beter vooruit kijken. Neem het bestandssysteem van BeOS. daarbij zijn bestanden tot 64 TB mogelijk. Nu nog ondenkbaar veel maar het is wel vooruitkijken. Als Microsoft de de volgende consumenten-kernel volledig 32-bits maakt lopen ze op voorhand al 8er.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True