Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Google Maps voor Android heeft een update gekregen die het mogelijk maakt om offline kaarten op te slaan op een geheugenkaart. Voorheen was het enkel mogelijk om de kaarten op het interne geheugen te bewaren. Ook voegt de update een wifi-only-modus toe.

Google Maps offline op een geheugenkaartjeIn de wifi-only-modus maakt Google Maps alleen verbinding met de servers als er een wifi-verbinding actief is. Navigeren is dan mogelijk op de delen van de kaart die zijn opgeslagen op de smartphone, of wanneer er verbinding is gemaakt met een wifi-netwerk. Bij gebruik van mobiele netwerken zal de app geen poging doen om kaarten bij te werken.

Bij het opslaan van kaarten voor offline gebruik vraagt de Maps-app voortaan of gebruikers de kaart op het interne geheugen willen bewaren, of dat ze de ruimte van de sd-geheugenkaart willen aanspreken, mits die aanwezig is.

Verder heeft Google meer taxidiensten geïntegreerd in de app. Naast Uber-ritjes toont Maps in drie steden in Indonesië voortaan de ritprijs met GO-JEK en later worden nog tien steden toegevoegd. Verder werkt Google in Azië samen met Grab en in een aantal steden in Ierland, Polen, Italië, Oostenrijk, Rusland en Israël zijn de diensten van Gett, Hailo en MyTaxi toegevoegd. De taxidiensten zijn zowel vanuit de Android- als iOS-app zichtbaar bij het opvragen van een route.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Nu nog de mogelijkheid om van tevoren een gehele route in te laden, zodat daarna geen internet meer nodig is. Handig voor als je op vakantie gaat naar het buitenland. Nu moet je relatief kleine gebieden van de kaart selecteren en die geheel downloaden, wat erg omslachtig is.
Dat kan volgensmij al. Had het vorige week nog gedaan. Eerst je route openen en dan krijg je de optie om hem offline te downloaden.

Edit: Zie hier

[Reactie gewijzigd door lantaarnappel op 9 augustus 2016 19:16]

Die optie is alleen aanwezig als je route kort genoeg is. Probeer het maar eens naar bijvoorbeeld Barcelona i.p.v. Berlijn...
Offline kaartgebieden mogen niet groter zijn dan 120000 vierkante kilometer. Dat zal de rede zijn dat het niet mogelijk is die grote route te downloaden

Bron: https://mega.nz/#!08BGTJL...a7RnZTo2NWkCmkMdfTLDAtDyU

[Reactie gewijzigd door nathan-96 op 9 augustus 2016 20:48]

Ach, dan kan je voor een rit van 1200 km nog steeds 50km naar beide kanten van de route opslaan. Lijkt mij meer dan zat. Als je dat halveert haal je een route van 2400km en heb je nog steeds ruim de optie om juist terug de route op geleid te worden lijkt me.
Dank.

Bij een kortere route krijg ik wel de optie.
Dan maar een route in 2´en downloaden
Het probleem daarbij is dan weer, dat als je 1x verkeerd rijdt de app niet meer weet hoe die je terug moet krijgen omdat alleen de route wordt opgeslagen en mogelijk een klein gebied daarom heen.
Er word als het ware een soort vierkant om de route heen opgeslagen, dat is ook de reden dat het alleen goed werkt bij horizontale of verticale routes. Dat kan je zien als je kijkt bij je offline kaarten. Dit zorgt er trouwens wel voor dat je soms onnodig grote stukken download van plekken waar je toch niet heengaat.
De functie heet kaart opslaan (een gebied dus) en geen routes opslaan. Als niettemin je doel is om routes op te slaan, dan zal deze functie inderdaad meer opslaan dan wat je nodig hebt. Op die kaart kan je vervolgens routes plannen en ook kiezen uit alternatieven die Google biedt: horizontaal, diagonaal, verticaal of met een omweg.
Da's toch niet zo slim geprogrammeerd dan. A.d.h.v. de GPS alleen al zou hij moeten weten waar je op dat moment bent, en de route zit al in de telefoon, dus. En als je zelf de weg terugvindt naar je (opgeslagen) route, dan zou hij ook weer vanzelf moeten 'pakken', toch?
Ja als je zelf de weg weer terug vindt komt het wel weer goed. Maar hij kan je er niet bij terug brengen waarschijnlijk
Ja zodra je 1 a 2km van je route afwijkt kom je in het "blurry" gedeelte terecht. Gelukkig is de Duitse Autobahn logisch en makkelijk aangelegd zullen we maar zeggen :)
Buiten het logische, lijkt het me ook gewoon verstandig om nog een 'ouderwetse' wegenkaart mee te nemen, als je niet aan roaming wilt doen.

* FreshMaker zou nooit op offline only vertrouwen, voor hetzelfde is er een 'spontane' wegreparatie, waardoor je moet afwijken.
Dan is oflline only niet erg handig

( ik verdwaal in NL ook nog wel, als de accu's leeg zijn ;) dus altijd een wegenkaart in de kofferruimte )
Ik heb zelf als backup ook nog een oude Nokia 520 met de laatste kaarten van Here erop. Die doet het wel altijd, en je ziet ook nog hoe hard je overal mag (al klopt dat niet altijd).

Het maakt daarbij ook niet uit als er een spontane wegreparatie is, dan volg je gewoon de wegwijsborden en Here houdt continu bij waar je bent en hoe je het beste weer op de goede route kan komen.

En ook voor accu leeg hebben we natuurlijk een USB-kabel die aangesloten is op bijvoorbeeld een USB-port in de sigarettenaanstekeringang.

Maar een papieren kaart als backup is altijd handig natuurlijk.
dan volg je gewoon de wegwijsborden
Ooit een wegomleiding in België gevolgd ?
Die stoppen gewoon ineens, onder het motto "dit is een weg, er zijn er meerdere zoals deze ;)"
Ja hehehe ;) , maar dat maakt niet uit als die borden opeens ophouden, want Here stuurt je toch de hele tijd bij.
Wat weten 4 studenten op weg naar een weekendje weg dan ook :) Uiteindelijk naar 3 keer hetzelfde knooppunt toch veilig aangekomen :P
Okee, maar ik vraag me af wat je dan ziet als je buiten je opgeslagen gebied bent. Waarschijnlijk 1 egale kleur met in het midden de marker waar jij bent volgns de GPS.
Je kan dan natuurlijk altijd meerdere van dergelijke kaarten opslaan, zodat je overlap hebt. :)
Welke versie heb je van maps?
Want ik heb die optie helaas niet.

Nu moet ik nog apart blokken downloaden... Wat niet handig is als je ver wilt reizen.
Oeps, ik was vergeten dat ik in de beta van Maps zat :P
Ik neem aan dat de functie vrij snel naar de normale versie komt.

Mochten anderen ook in de beta willen, dan kan dat hier. De beta is naar mijn ervaring erg stabiel.
Ik zit niet in de beta, en ik heb die optie ook gewoon hoor. v9.33.1 hier :)
Bedankt! Ik was op zoek naar zoiets :)
Hmm vreemd, ik krijg die optie niet
Ik heb versie 9.34.1 en zie die optie niet.
Volgend play Store Ben ik ook beta tester voor Google maps. Dan zou je juist verwachten die optie te hebben.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 9 augustus 2016 19:30]

Enig idee hoe het dan werkt als je een omleiding o.i.d. tegenkomt? Heeft ie dan alleen de route opgeslagen, en moet ie dus via internet opnieuw een route uitstippelen, of is de kaart opgeslagen, en kan er zonder internet een nieuwe route gevonden worden?
De kaart is opgeslagen, en niet alleen de route.
Sterker nog, enkele jaren terug ben ik na het laden van een route op de wifi gewoon gaan rijden in Griekenland. De exacte route (alleen dus de correcte wegen) werden in de cache opgeslagen. Dat gaat dus goed tot je een verkeerde afslag neemt, waarbij je ook geen waarschuwing kreeg "u gaat verkeerd". Want normaal gesproken krijg je dan nieuwe instructies om om te keren. Nu gebeurde er niets, behalve dat ik de blauwe lijn van de correcte route langzaam uit beeld zag verdwijnen en ik een grijs gebied op mijn scherm in reed.
Vragen bij een tankstation doet wonderen.

Ik ben het verder wel eens dat het fijn zou zijn om wegenkaarten van bijvoorbeeld Nederland of België op te slaan en die consequent offline te gebruiken.

Ik gok dat dit lastig voor Google Maps is, omdat Google Maps niet primair om te navigeren zijn gemaakt. Het zijn kaarten met heel veel details. Toch lijkt het me technisch mogelijk om navigatie only kaarten van een aantal landen op je telefoon op te slaan van 300-900 mb per land met alleen voor het navigeren per auto relevante gegevens. Dat is tenminste wat ik nodig heb voor Navigon om offline te navigeren. Alleen vind ik Google Maps prettiger in gebruik.
HERE heeft dat
Id. Spatisch gedoe over offline opslaan, terwijl here we go een super alternatief is. Vorig jaar als navi gebruikt, kwam overal precies aan.
Precies dat. Ik gebruik deze app echt veel als ik in het buitenland ben. Vorig jaar nog een trip Venetie gedaan. Download je gewoon de map van venetie vooraf en de HERE app herkent zelfs de waterwegen en watertaxis. Geniaal.
Sowieso kun je bij de HERE app zelf kiezen of je een heel continent aan kaarten download of alleen bepaalde landen/regio's.
Heb daarvoor een tijdje Google Maps offline geprobeerd maar de manier waarop je daar kaarten moet downloaden is erg knullig vind ik. Je kan niet gewoon zeggen 'Doe mij maar de kaart van NL offline' Nee je moet aanwijzen welk deel van de map je wenst te downloaden. En zelfs daar zit dan nog een limiet op.
Ooit serieus gebruikt voor een vakantie trip? Het werkt namelijk slecht. Nou al meerdere keren serieus gebruikt en al een aantal keer meegemaakt dat ik ineens rondjes moest rijden.

Ik heb gewoon uitgezoomd en op die manier een aantal grote gebieden opgeslagen. Ben zeer benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. Heel Nederland kun je in elk geval in 1x opslaan.
Ik gebruik Here zelf al jaren op vakantietrips, zelfs nog toen het volledig in de beta status was. Geen enkel probleem gehad met de navigatie. Voor de vakantie even controleren of je de up to date kaarten hebt, thats it.
Ik heb zelf ook geen enkel probleem gehad met het gebruik van HERE in Vietnam. En ik had niet de bèta versie, slechts de 'normale'.
Dat is ook een kwestie van smaak. Ik heb Navigon & HERE (allebei mogelijkheid tot het offline opslaan van kaarten) gebruikt en vind ze beiden minder prettig dan Google Maps.

Wat Navigon & HERE dan gemeen hebben, is dat hun kaarten zijn gemaakt om te navigeren. Alle niet relevante informatie is eruit gehaald (of nooit ingestopt), veel details over het landschap zijn eruit.

Wellicht dat het daarom zo moeilijk is om in Google Maps een functionaliteit in de bouwen die simpelweg de wegen van een aantal landen op te slaan, of een route met x-km er omheen?

Maar als ik navigeer verbruik ik nauwelijks mb's. Deze zomer heb ik in Portugal rondgereden op mijn 40mb per dag bundel, zonder ooit meer dan 4mb op 1 dag aan Maps te verbruiken. Laten we zeggen dat je het met 2 a 3 mb per 100 km prima red?
Ik weet niet wat jij een klein gebied vind, maar ik heb geheel Nederland een stukje van Duitsland en een stukje van België voor 1.7 GB gedownload voor offline gebruik.

Kan gewoon als je uitzoomt door te pinchen wanneer je een gebied voor offline gebruik wilt downloaden.
Ooit bevestigd dat je dan ook gewoon in kan zoomen tot detailnoveau? Als je bij het opslaan op deze manier alleen de 'grove' kaart krijgt schiet dat nog niet op natuurlijk.

Zou handig zijn als je gewoon een omtrek kon tekenen van het gebied dat je zou willen opslaan, in plaats van alles wat in beeld is op te slaan.
Je mag er dus best van uit gaan dat in de 1.7GB ook wel wat meer niveau zit dan wat snelwegen. Anders ben je ook 2 uur aan het wachten voordat je Nederland (voor het eerst) ziet in Maps, want dan zou je eerst 1,7GB binnen moeten halen ;)
Installeer HERE. Landen offline met vele POI's. Zo heb ik NL er op staan als ik er ben, volledig offline routes ingeven, heeft zelfs alls gegeven voor OV. Welke tram waar te nemen om wat uur en waar over te stappen en dergelijke. Een winkel aan het zoeken. typen en gaan...

En het is gratis :)
Er zijn wel meer OSM apps, bv. http://maps.me is ook erg goed (maar navigatie heb ik nog nooit geprobeerd daarmee).
Werkt super! Offline nieuwe route bepalen is geen probleem (en tegenwoordig snel genoeg, seconden...). Integratie met Wikipedia info is ook super, zodat je ook eigenlijk geen toeristenboekjes meer nodig hebt.
En gewoon een selectie per land/regio ipv een vierkant. Gooi offline navigatie er gewoon bij ipv route preloaden en je hebt een ideale maps app. Windows maps doet dat al, maar helaas staan daar net wat minder poi's op e.d.
Dat zou ideaal zijn en eigenlijk ook het meest logische, in mijn ogen :) Zoals je zegt heeft windows maps dit ook, zo ben je altijd zeker dat wanneer je op vakantie gaat je in ieder geval de kaart hebt van heel dat land. Maar je hoeft niet gelijk 10gb aan kaarten te downloaden voor heel Europa.

Nadeel is zoals je zegt het aantal poi's in windows maps. Wat nog een groter nadeel is aan windows maps is dat niet alle adressen vindbaar zijn en vooral het gemis aan een auto fill in voor straat en plaatsnamen. Vooral in het buitenland is het automatisch aanvullen van straatnamen wel handig heb ik wel gemerkt.
Hmm ik heb het jaren geleden weleens gedaan via google maps. Route berekenen wanneer ik nog in NL was en daarna data etc uit. Maar goed herberekenen werkt dan niet, rij je in 1x goed en zijn er niet spontaan werkzaamheden dan tuf je gewoon met google maps naar zuid frankrijk zonder data etc aan te hebben.
Echter opslaan op sd vind ik al geweldig!

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 9 augustus 2016 20:54]

Bij mij werkt herbereken wel offline, maar enkel de autoroute. De voetgangers, fietsers of ov route werkt wel niet offline
Ow dat weet ik niet, ik maak alleen maar gebruik van de auto (en soms de fiets uiteraard maar daar gebruik ik geen navigatie op).

Maar top dat herberekenen tegenwoordig ook al offline kan via Google Maps.
Werkt al gewoon hoor. Thuis met wifi route plannen met maps app. Dan handmatig route even door lopen (ook handig voor jezelf, dan weet je ongeveer wat je gaat krijgen). En daarna data uit op de telefoon (of op je tablet zonder kaart).
---
Net ff de 224MB + 91MB + 62MB die de door mij veel gebruikte gebieden bevat overgezet naar SD. Ik ben benieuwd hoeveel trager de sd-kaart zal zijn :)
Scheelt toch weer 375MB+ op m'n telefoon :)

[Reactie gewijzigd door djwice op 9 augustus 2016 22:36]

Als ze het nou eens mogelijk maken om NL op te slaan.. En dan de wegen en niet alles zodat NL niet 1,2gb is maar eerder richting groote van andere navigatie apps.
Al is dit ook wel beter. Is trouwens die deadline voor het verlopen van opslag er ook al uit?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 10 augustus 2016 00:36]

Here WeGo (oude Nokia Here) is gratis en kan offline kaarten gebruiken van de gebieden die je aanwijst. Opslag is ook op SD kaart dus ook dat hoeft geen probleem te zijn!
Snap ik, maar qua search vind ik Google Maps beter. Plus hij integreert beter met het platform

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 augustus 2016 22:28]

Ik gebruik ook Here WeGo, en ben erg positief. Wat de zoekfunctie betreft ben ik het met je eens: die is niet zo flexibel als Google (als in: je zoekt op bedrijfsnaam en je krijgt het adres), maar de integratie is wat mij betreft prima. Vanuit andere apps (ook bijvoorbeeld de Agenda-app van Google) wordt meteen het bedoelde bestemmingsadres ingesteld.

Het verschil komt naar mijn idee voort uit het feit dat Here uitsluitend bedoeld is als navigatie-app, terwijl in Maps daarnaast de zoekfunctie een belangrijke plaats heeft (vgl. maps.google.com).
De search is niet zo goed als Google maar hij is (voor mij) goed genoeg. Restaurants, Pretparken (ook in EU), Bedrijven kan hij meestal op alleen de naam vinden. Hoef je geen adres in te voeren. Here is wat dat betreft beter dan mijn (overleden) TomTom. (En beter dan de navigatie app van Skobbler.)
gebruik ik ook, top app.
Hele goeie ervaringen met Here behalve in Spanje en Portugal, waar met name bij dorpjes ipv de doorgaande wegen je door de meest onmogelijke steegjes geleid wordt. Herhaaldelijk vastgelopen en met Google maps eruit moeten komen. Op gegeven moment hier klaar mee en weer, ondanks wat data gebruik bij bepalen van route, google maps gaan gebruiken. Jammer, want in West Europa prima!
Goed om te weten. Heb altijd tommie als backup
Dat is al mogelijk. Ik heb het net getest en je kan ongeveer heel Nederland en een groot deel van België opslaan. Hij zegt dat het max 1725mb kan innemen. Na het downloaden neemt het 1409mb in.
Ja maar die is dan 4 tot 8 keer groter dan wat de concurrentie nodig heeft en moet om de zoveel tijd vernieuwd worden anders verwijderd ie zichzelf. Ik had overigens de komma vergeten, dus 1,2gb of iets dergelijks komt in de buurt

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 10 augustus 2016 00:36]

Hmm apart, als ik ongeveer heel Nederland (ook stuk België en Duitsland zit erbij dan) download kost dat maar 1100MB met Google maps, nog steeds meer dan een TomTom, maar er zal meer inzitten qua informatie en meer up to date. Bij lange na dus geen 12GB. Ben benieuwd hoe dat bij jou precies zit. Dit is overigens op Android 4.4.3 met de de nieuwste versie van maps uit de store (en ook al sinds een paar versies in gebruik en rond de 1100MB)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 10 augustus 2016 00:13]

Ja de komma was ik vergeten, maar het is alsnog veel meer dan de concurrentie. Dat is niet alleen omdat het up2date is of zoveel meer nuttige informatie bevat. Daarbij is het irritant dat het kan vervallen. Doe mij maar gewoon een selectie van landen en dan eventueel aangeven of het naast het wegennet nog wel meer informatie nodig heeft (ik heb bv geen fietsroutes nodig)
Aha. Ja ben ik met je eens, wie weet komt dat nog. Van mij mag het ook kleiner en optioneel zijn qua fietsroutes en allerhande informatie.
Gisteren San Francisco opgeslagen, kan niets vinden zodra ik 4G uitschakel. Offline maps werkt hier helaas niet :(
De maps worden ook offline opgeslagen, de search blijft gewoon een online-functie volgens mij. Of je moet echt een adres intypen?
Zoeken van een adres werkte hier niet, ik heb de map voor navigatie ingeladen. 10 GB 4g kaartje was de oplossing ;)
Er zijn veel betere alternatieven om dat te doen, die ook nog eens kleiner in omvang zijn (gedownload materiaal). Ik heb Google Maps wel eens geprobeerd maar loop tegen limieten aan en dan dus onvolledige gegevens.
Een app als Maps.me kan regio's en landen offline downloaden in een fractie van wat het aan ruimte van Google inneemt.
Voorheen kon je de offline kaarten maar 3 weken gebruiken, daarna moest je verplicht updaten. Doe je dat niet dan kun je de kaarten niet meer gebruiken.
Leuk als je WiFi hebt maar als dit gebeurt tijdens een rit in het buitenland en je hebt geen data dan ben je de sjaak (is mij overkomen). Hopelijk hebben ze deze restrictie er uit gehaald.
Ze zijn nu een maand geldig. Dus als je mimder dan een maand op vakantie zonder wifi gaat: voor vertrek ern notofocatie in je telefoon kaart updaten. Drie klks en in minder dan een minuut is alles een maand up-to-date. Zowiezo handig i.v.m. werkzaamheden, afsluitingen nieuwe wegen :)

[Reactie gewijzigd door djwice op 9 augustus 2016 22:39]

Ja maar het is irritant als je dat moet gaan onthouden. Beter doet die app dat gewoon uit zichzelf
als ik opnieuw vergelijk met de Here app: daarin kan je kaarten offline beschikbaar stellen, en de app zal deze automatisch periodiek updaten
Doet hij dat elke dag en dan alleen de wijzigingen? Google update alleen de hele kaart, niet alleen verschillen.

Reviews van de HERE app geven aan dat de Nederlandse kaart al een jaar niet is bij gewerkt en er een stuk A4 mist. En dat bij een onbekende omleiding er geen alternatieve route wordt geboden.

Bij de Maps applicatie krikg je tijdens het rijden zelfs route aanpassingen bij ongelukken, werkzaamheden of andere vertragingen. Ze meten dat door de snelheid van andere gebruikers op de wegen voor je.

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 augustus 2016 22:12]

Nee niet elke dag, om de twee weken ongeveer
Die optie zit er gewoon in: karten auromatisch bijwerken. Ik weet alleen niet hoe frequent hij dat doet, en hoever voordat hij verloopt.
Mja die restrictie is er nog steeds. Doet mij bewegen om (zeker in het buitenland) gewoon een alternatief te gebruiken).
Wat een hoop gebakken lucht is 'offline' maps dan. Zelf bijhouden of ze minder dan een maand oud zijn? Dat ga je nooit en te nimmer volhouden. Zul je inderdaad zien dat je er in het buitenland achterkomt :(
Wat mij betreft dus absoluut geen alternatief voor Here,Skobbler of TomTom.
Misschien een stomme gedachte maar maakt Pokemon Go toevallig ook gebruik van die zelfde map? Ik had toch ergens zoiets gelezen dat Pokemon Go eigenlijk gebruik maakt van Google Maps maar dan met een filter er overheen. Of heb ik de klok weer horen slaan en weet ik niet waar de klepel hangt?

Gelijk maar even een search gedaan en verdomd ik heb een keer gelijk!

https://www.androidplanet.nl/tips/pokemon-go-accu-tips/
4. Download kaarten naar je toestel

Google Maps geeft je de mogelijkheid om kaarten op te slaan. Omdat Pokémon GO gebruik maakt van deze kaarten, is het voor je accu zeer prettig om de kaarten alvast te downloaden. Dit kun je doen door in het menu van Google Maps naar instellingen te gaan. Hier kun je kiezen voor `Offline gebieden`.

Druk op het plusje rechtsonder in beeld om een nieuw gebied te downloaden naar je toestel. Zo kun je bijvoorbeeld alleen de stad downloaden waarin je speelt. Dit heeft verder geen invloed op de game, behalve dat je accu het (veel) langer volhoudt.

[Reactie gewijzigd door FeverDream op 9 augustus 2016 20:56]

ik heb just gelezen dat dat niet werkt omdat go niet met de Maps app samen werkt, maar zelf z'n kaart gegevens van de Maps server vist.
Offline kaart opslaan op de geheugenkaart: Weet iemand of dit ook zou moeten lukken als je de SD-kaart deel van het interne geheugen hebt gemaakt (Android 6)? Want dat is het geval bij mij, en Maps vertelde me dat er maar 600MB over was, terwijl als ik bij 'Storage & USB' kijk, het interne geheugen inderdaad 600MB over heeft, maar de SD-kaart meer dan 15GB.
Helaas nergens te vinden of verkeersnavigatie evt wel doorloopt, ik denk het haast niet. Hopen dat ze die optie ook nog snel inbouwen.
Alleen een beetje vervelend dat de gedownloade gebieden binnen een bepaalde tijd vervallen.
Is er ook een mogelijkheid om de off-line kaart te gebruiken, i.c.m. live verkeersinfo via het internet? Zeg maar een soort data-bespaar functie, i.p.v. een totale off-line modus. Ik kan daar op heden het geen antwoord op vinden.
Dus bij Android moet per app opnieuw worden geprogrammeerd om alleen WiFi te gebruiken? Dat kan niet door middel van rechten ofzo worden ingesteld? Ik dacht dat het voordeel van Android juist was dat je alles kunt aanpassen naar eigen wens?
De reden dat je niet bij alle apps aan kan passen of ze toegang tot het internet hebben is vrij logisch; anders kunnen de apps geen advertenties weergeven.
Ik vind het een goede opmerkingen van @gast. Waarom kan je de (internet)permissies per app niet aanpassen? Nu ben je verplicht alle permissies te aanvaarden, voor belangrijke apps kan je vaak niet anders dan deze te aanvaarden.
Correct gezien, Android is helemaal niet "open" op een manier dat je er als gebruiker wat aan hebt.
Worden de offline maps dan automatisch geupdate als er terug wifi verbinding is of moet je die dan terug manueel afhalen? Als het automatisch is vind ik het heel interessant.
Dit gebeurt automatisch je krijgt een melding wanneer dit gebeurt net zoals apps uit de playstore die instaleren terwijl je al uit de store bent
Gebeurt automatisch, maar kan je ook handmatig doen: https://support.google.com/maps/answer/6291838?hl=nl